Auteur Topic: Emmausgangers  (gelezen 8799 keer)

diak2b

• Bekijk profiel
Emmausgangers
« Gepost op: april 03, 2008, 10:06:18 pm »
Ik weet niet of het nog kan binnen BF, aangezien het wel degelijk theologische implicaties heeft, maar ik weet ook niet waar anders, dus toch maar:

Vandaag werd ik nogal verrast doordat iemand me een uitleg gaf bij een klein maar belangrijk detail uit het verhaal van de Emmausgangers die voor mij compleet nieuw was. Ik vermoed dat het iets te maken heeft met hoe je bent opgegroeid, daarom een vriendelijk verzoek om de volgende vragen (en ALLEEN de volgende vragen) zo compleet als je kan en wil te beantwoorden:

1. Hoe precies wisten de emmausgangers dat Jezus bij hen was? Graag zo nauwkeurig mogelijk!
2. In welk kerkelijk milieu ben je opgevoed, en hoe zou je je huidige geloof benoemen: met name!, welke denominatie?
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Emmausgangers
« Reactie #1 Gepost op: april 03, 2008, 10:11:41 pm »
1. Vorige week in een preek gehoord: 'door het breken van het brood'.
2. GKv opgevoed, huidige denominatie: GKv

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Emmausgangers
« Reactie #2 Gepost op: april 03, 2008, 10:13:15 pm »

quote:

diak2b schreef op 03 april 2008 om 22:06:
Ik weet niet of het nog kan binnen BF, aangezien het wel degelijk theologische implicaties heeft, maar ik weet ook niet waar anders, dus toch maar:

Vandaag werd ik nogal verrast doordat iemand me een uitleg gaf bij een klein maar belangrijk detail uit het verhaal van de Emmausgangers die voor mij compleet nieuw was. Ik vermoed dat het iets te maken heeft met hoe je bent opgegroeid, daarom een vriendelijk verzoek om de volgende vragen (en ALLEEN de volgende vragen) zo compleet als je kan en wil te beantwoorden:

1. Hoe precies wisten de emmausgangers dat Jezus bij hen was? Graag zo nauwkeurig mogelijk!
We lezen in Lucas dat hun zicht vertroebelt was, later lees je bij het breken van het brood:(SV)30En het geschiedde, als Hij met hen aanzat, nam Hij het brood, en zegende het, en als Hij het gebroken had, gaf Hij het hun. 31 En hun ogen werden geopend, en zij kenden Hem.
Het kennen werd hen kennelijk geschonken.
Dus niet omdat ze zagen maar omdat hun ogen geopend werden.

quote:

2. In welk kerkelijk milieu ben je opgevoed, en hoe zou je je huidige geloof benoemen: met name!, welke denominatie?
Divers pluimage, m.n. GKv
Mail me maar als je wat wilt weten

diak2b

• Bekijk profiel
Emmausgangers
« Reactie #3 Gepost op: april 03, 2008, 10:17:27 pm »
Hartelijk dank alvast voor de snelle reacties, maar mag ik jullie beiden verzoeken te proberen nog exacter te zijn? Wat was er met dat breken van het brood of waardoor werden hun ogen geopend?

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Emmausgangers
« Reactie #4 Gepost op: april 03, 2008, 10:23:02 pm »
Nog even ter aanvulling:

quote:

35 De twee leerlingen vertelden wat er onderweg gebeurd was en hoe hij zich aan hen kenbaar had gemaakt door het breken van het brood.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Emmausgangers
« Reactie #5 Gepost op: april 03, 2008, 10:26:49 pm »

quote:

diak2b schreef op 03 april 2008 om 22:17:
Hartelijk dank alvast voor de snelle reacties, maar mag ik jullie beiden verzoeken te proberen nog exacter te zijn? Wat was er met dat breken van het brood of waardoor werden hun ogen geopend?

Ik probeer er morgen op terug te komen.
de lezing van Mezza heeft gehoord heb ik onlangs ontkracht horen worden in een GKv preek :)
In ieder geval werden hun ogen geopend. Eerst werden / waren die gesloten (beging van het verhaal).

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Emmausgangers
« Reactie #6 Gepost op: april 03, 2008, 10:28:03 pm »

quote:

Naardense vertaling:

quote:

24:30 En het geschiedt:
als hij met hen aanligt
neemt hij een brood en
spreekt een zegening uit;
hij breekt het en
geeft het hun aan.  

24:31 Dan worden hun ogen geopend
en herkennen ze hem;

Ze herkenden hem pas NADAT de ogen geopend werden.
daarna pas konden ze het breken van het brood in perspectief van de opgestane Heer zien (denk lees ik)
« Laatst bewerkt op: april 03, 2008, 10:32:33 pm door Riemer Lap »

Els

• Bekijk profiel
Emmausgangers
« Reactie #7 Gepost op: april 03, 2008, 10:30:11 pm »

quote:

Jezus lag met hen aan tafel, Hij sprak de zegenbede uit , brak het brood en gaf het hun. Toen werden hun ogen geopend en herkenden ze Hem.

quote:

Ben opgevoed in de RKK, ben later een pinkstertje geworden, maar kom nu nergens...

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Emmausgangers
« Reactie #8 Gepost op: april 03, 2008, 10:35:08 pm »
Een citaat uit een andere GKv-preek (leve Audioserver! :)): 'De vreemdeling nam het initiatief, ook al was Hij de gast'. Hier ergens ligt de sleutel denk ik.
Vervolg citaat: 'Deze maaltijd is wel vergeleken met het Heilig Avondmaal, en helemaal terecht. Jezus breekt het brood en deelt het uit.'
En uiteraard wérden hun ogen geopend. Dat ontken ik niet. En volgens mij de dominee die de preek hield, ook niet.

diak2b

• Bekijk profiel
Emmausgangers
« Reactie #9 Gepost op: april 03, 2008, 10:36:41 pm »
:+ ik ben niet specifiek genoeg geweest uit angst te sturen, maar het punt wat ik zoek komt niet op tafel zie ik.

Ik mag dit weekend weer een preek verzorgen (preekje, het moest kort :) ) en die gaat o.a. over de Emmausgangers. Ik besprak die met een gereformeerd persoon, en die was er altijd van uit gegaan dat de Emmausgangers Hem herkenden aan de kruiswonden. Ik ben er altijd vanuit gegaan dat ze Hem herkenden aan het breken van het brood. Vandaar de vraag.

(als er interesse in is, plaats ik de overweging hier ook wel, maar ben eerst benieuwd naar jullie visie op deze kwestie

Oogje

• Bekijk profiel
Emmausgangers
« Reactie #10 Gepost op: april 03, 2008, 10:45:28 pm »
Sjaloom diak2b,

Doelde de gereformeerde persoon er misschien op dat het al bijna avond was, toen ze het huis binnengingen? Het was daardoor al bijna donker, zodat het mogelijk is dat de Emmausgangers zijn handen niet goed konden zien. Zéker omdat ze vrij diep in gesprek waren met Hem. Maar binnen brandde uiteraard een lamp en zagen de Emmausgangers al veel duidelijker zijn handen, zeker toen Hij het brood uitdeelde. Waardoor ze Hem inderdaad konden herkennen aan zijn kruiswonden in de handen.
« Laatst bewerkt op: april 03, 2008, 10:46:10 pm door Oogje »

diak2b

• Bekijk profiel
Emmausgangers
« Reactie #11 Gepost op: april 03, 2008, 10:46:37 pm »

quote:

Oogje schreef op 03 april 2008 om 22:45:
Sjaloom diak2b,

Doelde de gereformeerde persoon er misschien op dat het al bijna avond was, toen ze het huis binnengingen? Het was daardoor al bijna donker, zodat het mogelijk is dat de Emmausgangers zijn handen niet goed konden zien. Zéker omdat ze vrij diep in gesprek waren met Hem. Maar binnen brandde uiteraard een lamp en zagen de Emmausgangers al veel duidelijker zijn handen, zeker toen Hij het brood uitdeelde. Waardoor ze Hem inderdaad konden herkennen aan zijn kruiswonden in de handen.
Kan, maar ik ga daarover niet speculeren, ben eerder benieuwd naar jouw visie :+

cyber

• Bekijk profiel
Emmausgangers
« Reactie #12 Gepost op: april 03, 2008, 10:54:09 pm »

quote:

Het begint met de uitleg van Mozes en de profeten en de andere schriftgedeelten.
Jezus word/is gastheer en breekt en deelt het brood.
De ogen worden geopend.

quote:

Kerkelijk geboren en opgevoed, gereformeerd ;) en nog GKv

Oogje

• Bekijk profiel
Emmausgangers
« Reactie #13 Gepost op: april 03, 2008, 10:56:39 pm »

quote:

diak2b schreef op 03 april 2008 om 22:46:
[...]

Kan, maar ik ga daarover niet speculeren, ben eerder benieuwd naar jouw visie :+
:D

Wel, ik ging er ook altijd vanuit dat ze Hem herkenden bij het breken van het brood, omdat dat wel verdacht veel leek op een zeker Avondmaal. ;) Ik meende zelfs een eucharistisch tintje te kunnen geven aan zijn plotselinge verdwijnen nadat de Emmausgangers Hem herkenden: het was misschien wel ten teken om te laten zien dat het brood nu zijn Lichaam was, dus dat Christus niet echt weg was. Beetje (erg tot dramatisch erg) vergezocht misschien, maar ach...

En nog als antwoord op je tweede vraag: ben katholiek. :+

Els

• Bekijk profiel
Emmausgangers
« Reactie #14 Gepost op: april 03, 2008, 11:07:07 pm »
Oogje, dát zou nu best eens de gezochte uitleg kunnen zijn :)

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Emmausgangers
« Reactie #15 Gepost op: april 03, 2008, 11:53:50 pm »
Ik heb altijd begrepen dat ze bij het breken van het brood inderdaad de wonden van de spijkers zagen en dat toen hun ogen werden geopend.

Oh ja, GKv-er al 33 jaar.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Emmausgangers
« Reactie #16 Gepost op: april 04, 2008, 12:02:40 am »

quote:

Doarsie schreef op 03 april 2008 om 23:53:
Ik heb altijd begrepen dat ze bij het breken van het brood inderdaad de wonden van de spijkers zagen en dat toen hun ogen werden geopend.

Oh ja, GKv-er al 33 jaar.

Is dat inlegkunde?
Weet je op welke wijze het brood gebroken en gedeeld werd?
(Ik niet)
Kenmerkend is m.i. dat de ogen geopend werden.
Daarbij kunnen de wonden mogelijk als eye-opener hebben gespeeld maar dat weten we niet.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Emmausgangers
« Reactie #17 Gepost op: april 04, 2008, 12:11:50 am »
Er zijn niet zo veel manieren om brood te breken.

Misschien inlegkunde, eigenlijk doet het er wat mij betreft ook helemaal niet toe hoe de Emmaüsgangers Jezus herkenden.

Margje

• Bekijk profiel
Emmausgangers
« Reactie #18 Gepost op: april 04, 2008, 12:24:58 am »

quote:

Jezus zegent en breekt het brood. Daarna worden de ogen van de Emmausgangers geopend. Voordien herkenden zij Jezus niet omdat 'hun blik vertroebeld werd'. Vandaar de blijdschap achteraf als zij teruggaan naar Jeruzalem en tegen elkaar zeggen: 'Brandde ons hart niet toen hij onderweg met ons sprak en de Schriften voor ons ontsloot?'
Op de één of andere manier is er meer aan de hand dan alleen herkenning als Jezus het brood zegent en breekt: vooraf hebben zij Jezus niet herkend, niet omdat zij dat niet wilden of konden, maar omdat het hen werd belet. Het moment kwam toen Jezus het brood zegende en brak en verdween. Toen werden hen de ogen geopend, toen werd hen de herkenning gegeven. En ook de wetenschap dat het Jezus was die de vervulling is van de Schrift.

Kerkelijk milieu: Nederlands Hervormd (gereformeerde bond) opgegroeid en daar ben ik nog steeds.

Verder ben ik wel benieuwd naar de theologische implicaties waar diak op doelt?
Jeruzalem, mijn vaderhuis, mijn moederstad, wanneer zal ik u zien? Wij zijn op reis naar u en naar de Heer!

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Emmausgangers
« Reactie #19 Gepost op: april 04, 2008, 11:48:38 am »
Ik heb van dit probleem nog nooit een interpretatie gelezen of een preek over gehoord dus val er vers en zonder vooroordelen in  ;)

Mijn eerste gedachte was om eerlijk te zijn ook, aan de wonden op z'n handen, net als bij de eerste verschijning van Jezus en toen bij Thomas. Je leest op veel meer plaatsen dat de discipelen Hem dááraan herkennen.

Nu ik van anderen lees dat je (de manier van) het breken van het brood ook als een soort visitekaartje kunt zien lijkt me dat ook geen vergezochte verklaring. Een verwijzing naar de eucharistie op de manier van Oogje kan ik er nog niet in zien.

Opgegroeid in: geen kerk
Huidige denominatie: GKV.

Verder wil ik me aansluiten bij Margje: wat zijn dan de theologische implicaties? En dit mag volgens mij best in BF want we bespreken een Bijbelgedeelte.
« Laatst bewerkt op: april 04, 2008, 11:51:13 am door Bumblebee »
Bombus terrestris Reginae

Els

• Bekijk profiel
Emmausgangers
« Reactie #20 Gepost op: april 04, 2008, 11:57:59 am »
Ter aanvulling: ik dacht altijd dat ze Hem herkenden door de manier waarop Hij het brood brak. Dat stond ook zo in mn kinderbijbel.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Emmausgangers
« Reactie #21 Gepost op: april 04, 2008, 12:03:16 pm »
Ik snap even niet zo goed hoe het feit dat het brood wordt gebroken een eyeopener kan zijn... was het niet heel gebruikelijk om brood te breken in die cultuur?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Emmausgangers
« Reactie #22 Gepost op: april 04, 2008, 01:03:49 pm »

quote:

E-line schreef op 04 april 2008 om 12:03:
Ik snap even niet zo goed hoe het feit dat het brood wordt gebroken een eyeopener kan zijn... was het niet heel gebruikelijk om brood te breken in die cultuur?

Ik snap dat ook neit, was maar een vraag :)

Ik ben wel benieuwd welke zaken zo belangrijk zijn dat Diak ons er op bevraagt overigens.

grompie

• Bekijk profiel
Emmausgangers
« Reactie #23 Gepost op: april 04, 2008, 02:20:31 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 03 april 2008 om 22:35:
Een citaat uit een andere GKv-preek (leve Audioserver! :)): 'De vreemdeling nam het initiatief, ook al was Hij de gast'. Hier ergens ligt de sleutel denk ik.
Ik denk dat Hij juist aangeeft dat hij helemaal de gast niet is.
geheelonthouder

wateengedoe2

• Bekijk profiel
Emmausgangers
« Reactie #24 Gepost op: april 04, 2008, 10:33:04 pm »

quote:

Toen Hij het brood brak en het hen aanreikte, dus toen ze het aten. Pas daarna beseften ze dat Hij ook in de uitleg van de Schrift bij hen was - toen ze onderweg waren, hadden ze dat nog niet bemerkt.

quote:

Katholiek opgevoed, maar zo lauw, dat de Emmausgangers voor mij nooit een issue waren (Evangelie wel gehoord, maar nooit over nagedacht of gepraat). En mijn huidige geloof is vrijmoedig-orthodox katholiek  :+ Het grappige is dat in mijn geloofsontwikkeling het eigenlijk ook wel zo is gegaan: eerst de Schrift en toen het Brood - en pas in dat laatste herkende ik Hem ten volle.
« Laatst bewerkt op: april 04, 2008, 10:38:55 pm door wateengedoe2 »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
Emmausgangers
« Reactie #25 Gepost op: april 04, 2008, 10:35:58 pm »

quote:

Oogje schreef op 03 april 2008 om 22:45:
Sjaloom diak2b,

Wauw, deze uitleg vind ik echt zo'n clou van een moordspel!  _O_

wateengedoe2

• Bekijk profiel
Emmausgangers
« Reactie #26 Gepost op: april 04, 2008, 10:38:11 pm »

quote:

grompie schreef op 04 april 2008 om 14:20:
[...]
 Ik denk dat Hij juist aangeeft dat hij helemaal de gast niet is.
Dat vind ik een hele goeie!

diak2b

• Bekijk profiel
Emmausgangers
« Reactie #27 Gepost op: april 04, 2008, 11:26:13 pm »

quote:

okidoki schreef op 04 april 2008 om 00:02:
[...]

Is dat inlegkunde?
Weet je op welke wijze het brood gebroken en gedeeld werd?
Pleazse, doe die discussie nou ff niet. Ik ben gewoon benieuwd wat men hier bij denkt, niet of dat klopt of niet!

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Emmausgangers
« Reactie #28 Gepost op: april 04, 2008, 11:29:27 pm »

quote:

diak2b schreef op 04 april 2008 om 23:26:
[...]

Pleazse, doe die discussie nou ff niet. Ik ben gewoon benieuwd wat men hier bij denkt, niet of dat klopt of niet!

Ik maakte slechts een opmerking, geen discussiepunt, dat was m.i. al helder Uwerzijds.
voor de anderen: GEEN DISCUSSIE over wat ik schreef  :Y)

diak2b

• Bekijk profiel
Emmausgangers
« Reactie #29 Gepost op: april 04, 2008, 11:32:02 pm »
de aanleiding voor dit alles is dat ik op vrij korte termijn het verzoek kreeg in één van de missen van a.s. zondag de preek/homilie/overweging te verzorgen, en de tekst voor a.s. zondag is o.a. het verhaal van de Emmausgangers.

Omdat ik het belangrijk vindt dat wat ik sta te orakelen een beetje klopt, heb ik de tekst voorgelegd aan o.a. een gereformeerd persoon die ik ken als uiterst kritisch en Bijbels véél beter onderlegd dan ik, en die was verrast door mijn koppeling tussen "herkenning" en "brood breken" omdat ze zelf de koppeling altijd had gelegd met de kruiswonden. Dat riep bij mij de vraag op, of die kruiswond-herkenning te maken zou kunnen hebben met een nogal verschillende visie op Avondmaal/Eucharistie van gereformeerden versus katholieken. Vandaar.
« Laatst bewerkt op: april 05, 2008, 01:47:30 pm door diak2b »