Auteur Topic: Zonen van de Goden  (gelezen 12255 keer)

Xander

• Bekijk profiel
Zonen van de Goden
« Gepost op: november 24, 2007, 01:19:20 pm »
Er staat in Genesis 6 geschreven over zonen van goden.
Ik denk omdat er maar 1 ware God is en maar een zoon,  en dat God zo goed is geweest om deze "mindere goden" te laten leven.
Ik ben erg geintereseert wat iemand anders z'n ideeen hierover zijn en of hierover nog ergens anders in de bijbel over verteld wordt.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Zonen van de Goden
« Reactie #1 Gepost op: november 24, 2007, 01:38:36 pm »
er zijn tenminste twee opties:
- beeldspraak, zoals wij bepaalde voetballers ook "godenzonen" noemen. Er worden dan "helden" bedoeld
- het waren engelen. Die worden ook wel "zonen" genoemd (in Job, dacht ik)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Zonen van de Goden
« Reactie #2 Gepost op: november 24, 2007, 08:47:32 pm »
Er is eerder over gesproken.
Hier een bericht van mij uit een ander topic; wellicht staat verder in dat topic ook nog wel interessante berichten:

Priscilla en Aquila in "Vragen over Genesis"
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

rcdevisser

• Bekijk profiel
Zonen van de Goden
« Reactie #3 Gepost op: november 25, 2007, 01:49:35 pm »
Zonen van de goden klopt als je goed de Bijbel leest. In Gen 1 staat geschreven Laat Ons mensen maken. In Spr. 8 leest dat Jezus als troetelkind was voor Gods aangeziocht en Jezus zegt "Ik was vóórdat Abrahem was." Het allereerster werk van Gods creatie was zijn eigen Zoon (metgezel) en tweede is dat het voervolg van Gods vorming van engelen als Zonen van de Goden worden aangeduid. Dit wijst tevens op de 3-voudige eenheid van God in Jezus en in de Heilige Geest.

De zonen zijn hier dus gelijk aan de engelen die God na de Here Jezus had geschapen voor de eeuwigheid aan en voor de tijdszetting (loopbaan aarde rond de zon in eigen sterrenstelsel). Het nadeel echter was dat de zonen gemeenschap bleven houden na de zondeval. In de periode bevolkten de mensen de aarde vóór de zondeval. Er staat geen tijdsweergave tussen en het is niet aannemelijk dat dit voorval dezelfd dag plaatsvond nadat de vrouw de slang zag. De periode tussen Gods schepping van Adam en Eva en de zondeval kan al enige honderen jaren zijn. In Gen 1:27 staat geschreven en God formeerde de mens Man en Vrouw en in vers 26 staat Laat Ons mensne maken, combineer dit met Spr 8:22-29 en in vers 30-31 lees je duidelijk dat dit de Here Jezus is. Salomo is hier overduidelijk door Gods Geest geïnspireerd zoals God dat ook deed met Mozes toen hij op de Sinaï 40 dagen en nachten verbleef en waarin Mozes het Scheppingverhaal geopenbaard heeft gehad aldsmede alle wetten en voorschiften inclusief de tien geboden (bij elkaar 613)

God gaf ook aan dat Zijn Geest niet altijd in de mens zal blijven wonen omdat hij vlees is.
God formeerde de mens doordat Jezus daar Zijn raad aan Zijn Vader gaf.
Dit staat jammer genoeg niet 1-2-3 vermeld in de Bijbel, maar is een onderdeel van
de Talmud (Joodse geschriften/enceclopedie) Spreuken 8 geeft het exacte scheppingsverhaal aan in een paar verzen en is verder moeilijk uit te leggen wanneer iemand niet vervuld is met de Heilige Geest en Jezus niet kent als Redder en Verlosser.

Er komt veel en veel meer bij kijken,. Mozes heeft veel en veel meer opgeschreven dan hetgeen in Genesis vermeld staat. Genesis is een restant van wat overgebleven van het hele complete verhaal, maar dat heeft ook te maken met de verschillende malen dat Israël uit het Land is weggevoerd onder ballingschap en de verwoesting van de Tempel zoals Jezus dat voorspeld had.

Zonen Gods is geen beeldspraak. De Bijbel bestaat niet uit beeldspraak, maar ventileert de realiteit waarop God werkt. Zonen Gods duidt duidelijk op de Engelen die God na Jezus had geformeerd, want omdat engelen ook door God zijn geformeerd zijn het ook zonen Gods, maar zijn veel lager in rang dan dat Jezus is. Zo heeft God ook Lucifer geschapen, niet dat deze ex-engel bestemd was om het kwade te brengen, want dat was de keuze van Lucifer zelf omdat hij zichzelf aan God gelijk wilde stellen en God hem hierdoor wegzond met zijn toekomst voor ogen gesteld (Lees Job 1) Overigens komen de zonen Gods teurg in datzelfde stuk waarin staat de op zekere dag de zonen Gods zich voor God opstelde.

Beeldspraak in de Bijbel is anders gezegd het ontvangen en zien van een visioen of de manier waaarom Jezus de dingen van het Koninkrijk van de Here duidelijk maakte zodat de ogen van de Schiftgeleerden (Theologen) en Farizeeers (Gevestigde Kerken) blind hield.
Profeteer..... In de naam van Jezus, onze Heer !!!!

diak2b

• Bekijk profiel
Zonen van de Goden
« Reactie #4 Gepost op: november 25, 2007, 01:58:17 pm »

quote:

Nunc schreef op 24 november 2007 om 13:38:
er zijn tenminste twee opties:
- beeldspraak, zoals wij bepaalde voetballers ook "godenzonen" noemen. Er worden dan "helden" bedoeld
- het waren engelen. Die worden ook wel "zonen" genoemd (in Job, dacht ik)
Er is een derde optie, die in deze kringen wellicht niet graag gehoord wordt: het zijn restanten van polytheïstische tijden van Israël.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Xander

• Bekijk profiel
Zonen van de Goden
« Reactie #5 Gepost op: november 25, 2007, 02:26:39 pm »
O.K. maar 1 ding snap ik nog niet; Waarom staat er zonen van goden en niet zonen van God?

rcdevisser

• Bekijk profiel
Zonen van de Goden
« Reactie #6 Gepost op: november 25, 2007, 02:28:56 pm »

quote:

Xander schreef op 25 november 2007 om 14:26:
O.K. maar 1 ding snap ik nog niet; Waarom staat er zonen van goden en niet zonen van God?

God, de Vader. God, de Zoon en God, de Heilige Geest. Drie-voudige Eenheid.
Als eerste Gods metgezel (jezus) en daarna de Heilie Geest. Van voor de eeuwigheid af aan dus zonder tijd maar met een begin ergens volgens de tijdsuitdrukking die alleen voor God telt.
« Laatst bewerkt op: november 25, 2007, 02:31:51 pm door rcdevisser »

Xander

• Bekijk profiel
Zonen van de Goden
« Reactie #7 Gepost op: november 25, 2007, 02:31:44 pm »
Kan ik deze 3 dan ook als een persoon zien?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Zonen van de Goden
« Reactie #8 Gepost op: november 25, 2007, 02:32:17 pm »
De statenvertaling en de NBG heeft: Gods zonen en: zonen Gods. En niet: zonen van de goden.
« Laatst bewerkt op: november 25, 2007, 02:32:31 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Xander

• Bekijk profiel
Zonen van de Goden
« Reactie #9 Gepost op: november 25, 2007, 02:37:21 pm »
Maakt het dan in principe niet uit welke vertaling ik lees, omdat ze allemaal in essentie hetzelvde vertellen op dit punt. Namelijk dat er vermenging was van het godelijke en het menselijke?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Zonen van de Goden
« Reactie #10 Gepost op: november 25, 2007, 02:42:25 pm »

quote:

Xander schreef op 25 november 2007 om 14:37:
Maakt het dan in principe niet uit welke vertaling ik lees, omdat ze allemaal in essentie hetzelvde vertellen op dit punt. Namelijk dat er vermenging was van het godelijke en het menselijke?

Dat is wel de essentie. Maar er zijn in principe geen meerdere goden. In die zin vind ik de sv en de ngb beter.

diak2b

• Bekijk profiel
Zonen van de Goden
« Reactie #11 Gepost op: november 25, 2007, 02:58:54 pm »

quote:

Xander schreef op 25 november 2007 om 14:26:
daar zijn zonder enige twijfel fantastische verklaringen voor te geven, maar zet die eens af tegen de verklaring: omdat Israël een polytheïstisch verleden heeft, zoals alle volkeren uit haar omgeving, en restanten daarvan ondanks vele auteurs en redacteuren toch in de Bijbel zijn achtergebleven. Ik ben benieuwd naar een verklaring die simpeler is, en meer voor de hand ligt.

diak2b

• Bekijk profiel
Zonen van de Goden
« Reactie #12 Gepost op: november 25, 2007, 03:00:15 pm »

quote:

rcdevisser schreef op 25 november 2007 om 14:28:
[...]

God, de Vader. God, de Zoon en God, de Heilige Geest. Drie-voudige Eenheid.
Als eerste Gods metgezel (jezus) en daarna de Heilie Geest. Van voor de eeuwigheid af aan dus zonder tijd maar met een begin ergens volgens de tijdsuitdrukking die alleen voor God telt.
Allemaal één God. Dus geen zinnige verklaring voor het gebruik van "goden".

diak2b

• Bekijk profiel
Zonen van de Goden
« Reactie #13 Gepost op: november 25, 2007, 03:02:02 pm »

quote:

Xander schreef op 25 november 2007 om 14:31:
Kan ik deze 3 dan ook als een persoon zien?
Nee. De triniteitsleer is nu juist samen te vatten met "Één God, in drie Personen". Dus geen drie goden, en niet één persoon, maar één God, drie Personen.

rcdevisser

• Bekijk profiel
Zonen van de Goden
« Reactie #14 Gepost op: november 25, 2007, 03:12:16 pm »

quote:

diak2b schreef op 25 november 2007 om 15:00:
[...]

Allemaal één God. Dus geen zinnige verklaring voor het gebruik van "goden".

Het gaat hier om de uitleg want er is geen andere god dan God alleen (Deut 6:4), maar omdat Jezus zegt Mijn Vader en Ik, Wij zijn EEN is Jezus vijwel aan JahWeh gelijk. Jezus kan niets doen voordat hij het de Vader heb zien doen. De term 'goden" wijst dus wel direct naar de drie-eenhied.

In de hoedanigheid van drie-eenheid en het hoe, wie wat of waar is onderhevig en ten aanzien van het evangelie niet relevant aan die opdracht mensen te vertellen van het wonderbare evangelie. We moeten beseffen dat het  tenslotte gaat om het feit dat Jezus voor ons en onze zonden is gestorven en opgestaan. Wij hebben Zijn offer nodig in ons leven om gered te zijn voor de eeuwigheid en bij Hem een plaats in het Hemelse Jeruzalem te mogen krijgen. Jezus aannemen als je Redder en Verlosser is waar het om gaat. De rest wordt verder duidelijk wanneer je bij Hem in de Hemel zal zijn. Het is voor ons van belang om een getuige te zijn van Jezus en Zijn evangelie door te geven of een ander dat nou leuk of goed vindst of niet. Iedere wedergeboren Christen heeft die taak en is het gebod van Jezus in Marc 16:15-18
« Laatst bewerkt op: november 25, 2007, 03:14:40 pm door rcdevisser »

diak2b

• Bekijk profiel
Zonen van de Goden
« Reactie #15 Gepost op: november 25, 2007, 03:44:41 pm »

quote:

rcdevisser schreef op 25 november 2007 om 15:12:
[...]
Het gaat hier om de uitleg want er is geen andere god dan God alleen (Deut 6:4), maar omdat Jezus zegt Mijn Vader en Ik, Wij zijn EEN is Jezus vijwel aan JahWeh gelijk. Jezus kan niets doen voordat hij het de Vader heb zien doen. De term 'goden" wijst dus wel direct naar de drie-eenhied.
Relevanter lijkt me eerst eens te zien wat er in de grondtekst staat. De keuze van P&A om gewoon te vertaling te nemen die het beste uitkomt lijkt me niet zo handig. Maar als er inderdaad staat "goden", dan is dat simpelweg onmogelijk een verwijzing naar de triniteitsleer. Deze is nu juist dat er maar één God is, geen drie. Één God in drie Personen, geen drie goden. Wie leert dat er drie goden zijn, is, geheel terecht opgemerkt, in directe tegenspraak met de Schrift zelf. Het is wel een leuke escape om toch nog een goed klinkende verklaring te geven voor een woordkeuze die simpelweg strijdig is met de rest van de Schrift, maar ze werkt alleen voor wie wat al te losjes omspringt met de triniteitsleer.

quote:

De rest wordt verder duidelijk wanneer je bij Hem in de Hemel zal zijn.
Ja, die is goed. We kunnen dus het hele OT beter weg doen, want dat snappen we toch pas als we in de hemel zijn. Ik weet niet wat dat is, maar gereformeerd is het niet, lijkt me. In onze kringen is het in ieder geval één van de oudste ketterijen, altijd, en terecht, krachtig bestreden.

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Zonen van de Goden
« Reactie #16 Gepost op: november 25, 2007, 10:50:00 pm »
Optie vier: aliens.
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

rcdevisser

• Bekijk profiel
Zonen van de Goden
« Reactie #17 Gepost op: november 26, 2007, 08:58:59 am »
Het gaat om de betekenis van het Woord. Hoe dat in de diverse vertalingen is uitgedrukt is niet relevant. De letter doodt, maar de Geest maakt levend. Het gaat erom hoe je de Heilige Geest vanuit het Woord in jouw hart en gedachte laat werken. Iemand die vervuld is van de Heilige geest moet geen moeite hebben met de diverse vertalingen want de Heilige Geest maakt de geheimenissen van Gods Woord bekend in gedachte en hart.
« Laatst bewerkt op: november 26, 2007, 09:00:25 am door rcdevisser »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Zonen van de Goden
« Reactie #18 Gepost op: november 26, 2007, 10:08:39 am »

quote:

rcdevisser schreef op 26 november 2007 om 08:58:
Het gaat om de betekenis van het Woord. Hoe dat in de diverse vertalingen is uitgedrukt is niet relevant. De letter doodt, maar de Geest maakt levend. Het gaat erom hoe je de Heilige Geest vanuit het Woord in jouw hart en gedachte laat werken. Iemand die vervuld is van de Heilige geest moet geen moeite hebben met de diverse vertalingen want de Heilige Geest maakt de geheimenissen van Gods Woord bekend in gedachte en hart.
offtopic:Wat een grandioze onzin. Er zijn goede vertalingen en minder goede.
Dat heeft NIETS met de geest te maken of je moet geloven dat je door de geest gedreven in de donald duck ook gods woord kunt ontdekken.
Met een beetje goede wil kun je van elk verhaal wel iets bakken dan.
Hier laat je overigens duidelijk de evangelische tendens zien: ik lees het zo dus voor mij is het zo.
Dat het feitelijk niet klopt of de intepretatie op grond van de omliggende teksten, context en andere gegevens maakt dan niet meer uit.

Let wel: ik ben geen voorstander voor een kerk die alleen het dogma aanhangt of van regels aan elkaar hangt. Maar ik ben wel een tegenstander van het selectief lezen en intepreteren van de Bijbel zoals in evangelische kring nogal eens gebeurt.

dan nog steeds de vraag waarom je, als je van mening bent dat jij in de ware kerk zit, niet durft te vertellen welke denominatie dat is.
« Laatst bewerkt op: november 26, 2007, 10:12:33 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Suighnap

• Jood
    • Bekijk profiel
Zonen van de Goden
« Reactie #19 Gepost op: november 26, 2007, 12:51:31 pm »

quote:

diak2b schreef op 25 november 2007 om 14:58:
[...]

daar zijn zonder enige twijfel fantastische verklaringen voor te geven, maar zet die eens af tegen de verklaring: omdat Israël een polytheïstisch verleden heeft, zoals alle volkeren uit haar omgeving, en restanten daarvan ondanks vele auteurs en redacteuren toch in de Bijbel zijn achtergebleven. Ik ben benieuwd naar een verklaring die simpeler is, en meer voor de hand ligt.
Zie: klik ;).
Dit is wat er staat:

וַיִּרְאוּ בְנֵי-הָאֱלֹהִים אֶת-בְּנוֹת הָאָדָם

De algemene term בְנֵי-הָאֱלֹהִים bezit meerdere betekenissen: één is zonen van de goden, een andere, zonen van de rechters, of zonen van de machtigen/hoogwaardigheidsbekleders, etc (zie bijvoorbeeld Exodus 21:6, 22:8). Een geldige interpretatie zou zijn, dat hier werd gerefereerd naar machtigen, zoals rechters, heersers van naties als zijnde אֱלֹהִים  (zie ook de Targoemiem en Midrash Bereshiet Rabbah 26:5 op deze passage). 'Zonen van rechters, machtigen, hoogwaardigheidsbekleders', etc verwijst naar deze bevoorrechte prinsen wiens vaders de rechters waren, of heersers waren van stammen en naties. Wellicht vanaf het begin (Adam zelf) totaan (in ieder geval) het onstaan van de Monarchieën, werd er naar de leiders van generaties, stammen en (grote) families verwezen als 'rechters'/'hoogwaardigheidsbekleders', in overeenstemming met wat de Joodse traditie zegt. (Eveneens Rashi [bijv: http://www.darchenoam.org...holidays/ar_purim_rys.htm ] heeft hierover aangetekend m.b.t. de tien symbolische generaties tussen Adam en de Zondvloed. Commentaren van Rashi zijn aanbevelenswaardig voor een beter inzicht in deze traditie).

De term בְּנוֹת הָאָדָם (banot ha'adam) welke betekent "de dochters van de mens/man", kan eveneens worden opgevat als  "de dochters van de grond", vanwege het woord אָדָם. Vandaar staat in de Tanach, וַיִּיצֶר יְ-ה-וָ-ה אֱלֹהִים אֶת-הָאָדָם, עָפָר מִן-הָאֲדָמָה, dat is, י-ה-ו-ה God schiep de man/mens uit stof van de aarde/grond. Enkele van onze Rabbijnen gebruiken de term  בְּנוֹת הָאָדָם als een metafoor voor de allerarmsten, die zich in leven hielden door het graven in de grond op zoek naar dagelijks eten. Dat is waarom ze werden genoemd 'dochters van de aarde/grond', בְּנוֹת הָאָדָם.

Nu staat er : '...de zonen van de rechters/machtigen zagen de dochters van de allerarmsten en...' Wat nu ontstaat is een situatie waarin de bevoorrechte zonen hun autoriteit misbruikten en deze op ongepaste wijze aanwendden m.b.t. de dochters van de armsten.
Dit betekent niet dat jouw bovenstaande vertaling foutief is, want het kan wel degelijk eveneens 'goden' betekenen (of 'hemelse machten' zoals in Job 1:6), maar 'rechters/heersers/stamhoofden' is ook legitiem. Hoe dan ook, de subtiele omissie van de 'bepaler' הָ van הָאֱלֹהִים; naar אֱלֹהִים; vertaald naar het Nederlands, verandert de vertaling van 'de zonen van de goden' of 'de zonen van de rechters/heersers/stamhoofden' in 'de zonen van God', en dat zou, hoewel mogelijk,  grammaticaal minder correct zijn.

Vrede!

Moshe
« Laatst bewerkt op: november 26, 2007, 01:09:34 pm door Suighnap »

diak2b

• Bekijk profiel
Zonen van de Goden
« Reactie #20 Gepost op: november 26, 2007, 09:24:11 pm »

quote:

U is groots als vanouds. dank, dank, dank!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Zonen van de Goden
« Reactie #21 Gepost op: november 26, 2007, 11:57:09 pm »
Modbreak:
Enkele berichten verwijderd. We houden ons verder aan het onderwerp
« Laatst bewerkt op: november 26, 2007, 11:57:25 pm door Priscilla en Aquila »

Alja

• Bekijk profiel
Zonen van de Goden
« Reactie #22 Gepost op: november 27, 2007, 11:17:00 am »
Ik heb twee verklaringen gehoord:

De godenzonen zijn macho-types: ze stellen zich gelijk aan God. Godszonen is een uitdrukking, een overtreffende trap. Zie ook Jona 3:3, SV. Daar wordt Ninevé een stad Gods genoemd. Nou, zo vroom waren ze daar absoluut niet, ze stelden zich daar gelijk aan God.

De andere uitleg wordt gebaseerd op Job 1:6 (GNB51) en 2:1 : de zonen Gods komen bij God en Satan komt ook. Satan wordt apart genoemd en is dus geen zoon Gods. De goeden zijn de zonen Gods.
« Laatst bewerkt op: november 27, 2007, 11:17:40 am door Alja »
<><

Xander

• Bekijk profiel
Zonen van de Goden
« Reactie #23 Gepost op: november 28, 2007, 09:11:34 pm »

quote:

De andere uitleg wordt gebaseerd op Job 1:6 (GNB51) en 2:1 : de zonen Gods komen bij God en Satan komt ook. Satan wordt apart genoemd en is dus geen zoon Gods. De goeden zijn de zonen Gods.

Ik denk dat in het verhaal van Job de zonen Gods engelen zijn en dat satan onder hun was,
dus vermomd als twijfel bij de zonen Gods ,anders had er wel gestaan dat satan in z'n eentje bij God kwam. Dit denk ik omdat er geen conversatie plaats vind tussen de zonen Gods en God. Daarom zijn dat de zonen Gods( engelen ) niet de goeie, maar zijn ze net als wiuj mensen in staat om fouten te maken.

rcdevisser

• Bekijk profiel
Zonen van de Goden
« Reactie #24 Gepost op: november 29, 2007, 01:58:29 pm »
De creatie van de engelen van de Here omvatte destijds ook Lucifer. De keuze van Lucifer om God gelijk te willen zijn was zijn eigen keuze zonder dat God daarbij dat voorstelde. Lucifer wilde Zijn maker JahWeh gelijk zijn en wilde dat berieken door zichzelf op te heffen aan JahWeh Gelijk. Dat bracht zijn val teweeg en werd vervolgens bekend als satan. Overigens nam hij wel ongeveer 1/3 deel aan engelen mee die satans ideeën ondersteunden en werden vervolgens hieruit demonen met zeer kwade  invloed(en). Alle door jahWeh gecreerde lichamen zijn te beschrijven als zonen Gods omdat God hun geschapen heeft in navolging van Yehsua en de Heilige Geest, maar behoren niet tot het eerste werk wat God voortbracht want dat was Yeshua (Jezus)

diak2b

• Bekijk profiel
Zonen van de Goden
« Reactie #25 Gepost op: november 29, 2007, 03:06:51 pm »

quote:

rcdevisser schreef op 29 november 2007 om 13:58:
het eerste werk wat God voortbracht [..] was Yeshua (Jezus)
Kan je proberen helder te omschrijven wat je bedoelt hier? Is Jezus een schepsel van God?

Niehielist

• Bekijk profiel
Zonen van de Goden
« Reactie #26 Gepost op: januari 18, 2008, 10:04:13 am »
Indien de Bijbel letterlijk moet worden genomen, dan graag even het volgende.

Genesis 6 vers 1-4 spreekt over de zonen Gods. ( Het huwelijk der zonen Gods).

Volgens mij zijn er nu 2 mogelijkheden.

1 Jezus Christus is niet de eniggeboren Zoon van God.

2 De Zonen Gods waren ruimtewezens. ( Erich von Däniken).

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Zonen van de Goden
« Reactie #27 Gepost op: januari 18, 2008, 10:09:42 am »
Er zijn nog wel meer opties. kun je elders op het forum ook al lezen. O.a.:
Zonen van de Goden
zonen Gods
computerfout: een vreemde een in de byte

diak2b

• Bekijk profiel
Zonen van de Goden
« Reactie #28 Gepost op: januari 18, 2008, 10:38:24 am »

quote:

Niehielist schreef op 18 januari 2008 om 10:04:
:+ Ja, dat lijkt me inderdaad het enig mogelijke alternatief  _/-\o_

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Zonen van de Goden
« Reactie #29 Gepost op: januari 18, 2008, 12:07:01 pm »
Ik zie het probleem met stelling 1 ook niet helemaal... in Christus zijn we toch allen geadopteerd als kinderen van God?

Jezus heeft een heleboel broertjes en zusjes.  :)

Thorgrem

• Bekijk profiel
Zonen van de Goden
« Reactie #30 Gepost op: januari 18, 2008, 12:14:18 pm »

quote:

Niehielist schreef op 18 januari 2008 om 10:04:
Indien de Bijbel letterlijk moet worden genomen, dan graag even het volgende.

De Bijbel hoeft niet letterlijk genomen te worden. Sterker nog, moet soms helemaal niet letterlijk genomen worden. Dan hebben we het 'probleem' hopelijk gelijk opgelost. :D

quote:

Doet mij een beetje scientology aan, dat met ruimtewezens enzo. Maar die zijn dan weer niet christelijk.
http://www.epguides.de/alf.jpg

Niehielist

• Bekijk profiel
Zonen van de Goden
« Reactie #31 Gepost op: januari 18, 2008, 01:22:06 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 18 januari 2008 om 12:14:
[...]

De Bijbel hoeft niet letterlijk genomen te worden. Sterker nog, moet soms helemaal niet letterlijk genomen worden. Dan hebben we het 'probleem' hopelijk gelijk opgelost. :D

[...]

Doet mij een beetje scientology aan, dat met ruimtewezens enzo. Maar die zijn dan weer niet christelijk.
[afbeelding]

Toen ik nog naar de kerk ging, is mij vanf de kansel altijd verteld dat de bijbel letterlijk genomen moet worden. Dus nu ook. Er staat letterlijk dat God meerdere zonen had. Dus Jezus was niet de enigste.

Theorie van ruimtewezens is vrij bekend. http://www.daniken.com/e/index.html

diak2b

• Bekijk profiel
Zonen van de Goden
« Reactie #32 Gepost op: januari 18, 2008, 01:25:39 pm »

quote:

Niehielist schreef op 18 januari 2008 om 13:22:
[...]

Toen ik nog naar de kerk ging, is mij vanf de kansel altijd verteld dat de bijbel letterlijk genomen moet worden. Dus nu ook. Er staat letterlijk dat God meerdere zonen had. Dus Jezus was niet de enigste.

Jup. Dat vriend Daniken echt mallotige flauwekul verkoopt is ook vrij bekend. Dat je de Bijbel onmogelijk van kaft tot kaft in vertaling letterlijk kan nemen naar de context van 20e/21e eeuwse nederlandse begrippen is ook vrij bekend.

Misschien een optie: vanaf de kansel werd iets verteld dat niet klopte, of jij begreep het niet goed?

Thorgrem

• Bekijk profiel
Zonen van de Goden
« Reactie #33 Gepost op: januari 18, 2008, 01:40:48 pm »

quote:

[...]

Kan mij haast niet voorstellen dat dat je vanaf de kansel is verteld, dat je alles letterlijk moest nemen wat in de Bijbel staat.
Daarnaast open je dit topic met indien de Bijbel letterlijk genomen dient te worden. Vanwaar dat woord 'indien' als je het voor jezelf al beplaald hebt? Zo geef je aan dat er ook nog ruimte is voor andere benaderingen, benaderingen waar je eigenlijk niet voor open staat blijkt nu.

Die site komt op mij... ja hoe ga ik dat is netjes uitleggen... laten we het er op houden dat ik zulke sites niet serieus neem.

diak2b

• Bekijk profiel
Zonen van de Goden
« Reactie #34 Gepost op: januari 18, 2008, 02:03:09 pm »
Ach, op zich is het wel mooi: je reist de hele wereld over, en je vertelt mooie verhalen die je verkoopt om de volgende reis te bekostigen. Ik mag die von Daniken wel :+

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Zonen van de Goden
« Reactie #35 Gepost op: januari 18, 2008, 02:09:07 pm »

quote:

Da's niet 1-2-3 waar, zie wat Suighnap daarover zegt (Suighnap in "Zonen van de Goden", die links aan het begin worden niet voor niets gegeven). Dat staat er in de vertaling. Dat staat niet zo hups in de grondtekst.

Dus daar heb je optie 3: de grondtekst valt dusdanig beroerd te vertalen dat je uitkomt bij iets dat op het eerste gezicht niet geheel begrijpelijk is.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Zonen van de Goden
« Reactie #36 Gepost op: januari 18, 2008, 02:24:02 pm »

quote:

Wat wil je nu eigenlijk zeggen? Dat het christendom dat de Bijbel van kaft tot kaft letterlijk neemt, onlogisch en inconsistent is? Dat kan iedereen je vertellen. Sterker nog, het is maar de vraag of er zulke christenen bestaan. Jij hebt ze meegemaakt, blijkbaar. Ik kan je echter vertellen dat de overgrote meerderheid der christenheid een wat ingewikkelder hermeneutiek gebruikt. Daarbij, de Bijbel wil zelf ook niet altijd letterlijk genomen worden. Ze staat bomvol gedichten, gelijkenissen, allegoriëen, vergelijkingen enzovoort.

Wat betreft de Zonen Gods: het feit dat iets of iemand als 'Gods zoon' wordt aangeduid hoeft nog niet te betekenen dat diegene werkelijk 'uit God geboren is'. In de Bijbel worden bijvoorbeeld de engelen, het volk Israël, David en christenen aangeduid als Gods zoon/zonen.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Zonen van de Goden
« Reactie #37 Gepost op: januari 18, 2008, 02:26:54 pm »

quote:

Als de domi gaat roepen dat er geen auto's bestaan geloof je dat ook natuurlijk?

quote:

Is ook vrij breed vernietigd door anderen :)
Ja, en wie er gelijk heeft.....

Nuchter nadenken en gaan onderzoeken wat er nu werkelijk staat en hoe je woorden als zonen moet gaan vertalen / inbedden in de context.
Daar zijn hier al eens draden over geopend, ik zou zeggen: google en lees.
Mail me maar als je wat wilt weten

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Zonen van de Goden
« Reactie #38 Gepost op: januari 18, 2008, 03:15:29 pm »
Modbreak:
Als we allemaal theorien erbij gaan halen is dit geen BF onderwerp en daarom wordt het verplaatst naar LB. Daar kan men naar hartelust discussieren over allerlei theorien.
« Laatst bewerkt op: januari 18, 2008, 03:16:29 pm door Priscilla en Aquila »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Zonen van de Goden
« Reactie #39 Gepost op: januari 18, 2008, 03:26:52 pm »
Mooi istat.
Modbreak:
Ik zie niet wat dit topic apart toevoegt aan het reeds bestaande 'zonen van Goden'.
Gemergd dus.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Niehielist

• Bekijk profiel
Zonen van de Goden
« Reactie #40 Gepost op: januari 19, 2008, 10:21:42 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 18 januari 2008 om 13:40:
[...]

Kan mij haast niet voorstellen dat dat je vanaf de kansel is verteld, dat je alles letterlijk moest nemen wat in de Bijbel staat.
Daarnaast open je dit topic met indien de Bijbel letterlijk genomen dient te worden. Vanwaar dat woord 'indien' als je het voor jezelf al beplaald hebt? Zo geef je aan dat er ook nog ruimte is voor andere benaderingen, benaderingen waar je eigenlijk niet voor open staat blijkt nu.

Die site komt op mij... ja hoe ga ik dat is netjes uitleggen... laten we het er op houden dat ik zulke sites niet serieus neem.

Geachte Thorgrem ( bekende naam trouwens, ook op andere forums actief?),

Mij is vroeger altijd geleerd dat de bijbel letterlijk het woord van God was.
Ik bedoel met het woordje "indien" dat als de bijbel letterlijk genomen moet worden, er niets meer van klopt. Dan had God nl meerdere zonen.
Zelf ben ik een aanhanger van het Nihilisme. En de verhalen van Von Daniken vind ik zeer boeiend.

diak2b

• Bekijk profiel
Zonen van de Goden
« Reactie #41 Gepost op: januari 19, 2008, 10:29:02 pm »

quote:

Niehielist schreef op 19 januari 2008 om 22:21:
[...]

Ik bedoel met het woordje "indien" dat als de bijbel letterlijk genomen moet worden, er niets meer van klopt. Dan had God nl meerdere zonen.
Zelf ben ik een aanhanger van het Nihilisme. En de verhalen van Von Daniken vind ik zeer boeiend.

Nietzsche zou zich in zijn graf omdraaien.

Alleen al "aanhanger" zijn van nihilisme bewijst dat je geen nihilist bent.
« Laatst bewerkt op: januari 19, 2008, 10:31:53 pm door diak2b »

Thorgrem

• Bekijk profiel
Zonen van de Goden
« Reactie #42 Gepost op: januari 19, 2008, 10:29:29 pm »

quote:

Niehielist schreef op 19 januari 2008 om 22:21:
[...]

Zo formeel hoeft het niet hoor. :)
En ja ik ben/was ook actief op andere fora.
Mij is altijd verteld dat Jezus Christus het Woord van God was/is. En dat ik de Bijbel niet letterlijk hoef te nemen tenzij het leergezag anders aangeeft.
Nou ben ik wel benieuwd naar wat voor een gemeente/kerk jij ging.
Het nihilisme zegt mij overigens niets. :)
« Laatst bewerkt op: januari 19, 2008, 10:55:48 pm door Thorgrem »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
Zonen van de Goden
« Reactie #43 Gepost op: januari 19, 2008, 10:38:00 pm »

quote:

[...]

Toen ik nog naar de kerk ging, is mij vanf de kansel altijd verteld dat de bijbel letterlijk genomen moet worden.

En hopla, weer een atheïstje gekweekt! Goed van die dominee (als het tenminste echt waar is, je lijkt de zaken nogal extreem voor te stellen)

quote:

Dus nu ook.
Ja, want alle christenen nemen de Bijbel letterlijk! Daarom was er deze week nog 'oorlog' over op GKV, omdat iedereen het daarover met elkaar eens was  8)
« Laatst bewerkt op: januari 19, 2008, 10:39:29 pm door wateengedoe2 »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
Zonen van de Goden
« Reactie #44 Gepost op: januari 19, 2008, 10:38:53 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 19 januari 2008 om 22:29:
[...]

Zo voormeel hoeft het niet hoor. :)
offtopic:Euhm, formeel?  :Y)

Thorgrem

• Bekijk profiel
Zonen van de Goden
« Reactie #45 Gepost op: januari 19, 2008, 10:56:25 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 19 januari 2008 om 22:38:
[...]

offtopic:Euhm, formeel?  :Y)
Ik vond het er al zo vreemd uitzien. :)  :Y)

wateengedoe2

• Bekijk profiel
Zonen van de Goden
« Reactie #46 Gepost op: januari 19, 2008, 11:20:43 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 19 januari 2008 om 22:56:
[...]

Ik vond het er al zo vreemd uitzien. :)  :Y)
offtopic:Ik legde bij het lezen (ik spreek alles uit in mijn hoofd  :( ) ook nog de klemtoon verkeerd, dan wordt het helemáál niks meer!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Zonen van de Goden
« Reactie #47 Gepost op: april 03, 2008, 12:30:15 am »
Nog even over de Zonen Gods. doet me denken aan de zonen van God. In de bijbel staat ook de uitspraak van Jezus: "Zalig zijn de vredestichters, want zij zullen zonen van God genoemd worden." Of terwijl: kinderen van God -> zonen en dochters van God.

Wanneer ben je een vredestichter? Wanneer er in deze vrede is tussen jou en God. Jezus bracht die vrede tussen God en ons en daarom werd hij 'de Zoon van God'genoemd. En door zijn genade kunnen wij ook vredestichters worden, zo zijn wij ook in genade zonen en dochters van God. Daardoor is Hij onze Vader. Wat ik hiermee aangeef: De zonen van God uit dit verhaal waren dus vredestichters van God- kinderen van God die dus de Heilige Geest verloren door dat ze het oog lieten vallen op de dochters van de mensen vanwege puur hun schoonheid (de wereldse mensen/geestelijk arme mensen). Wat opvalt is dat deze zonen van God reuzen zijn en beroemdheden.

Dat het menselijke elians zouden kunnen zijn heb ik ook vaker gehoord. en dat de zonen van God die in de vergadering bij elkaar kwamen in het verhaal van Job vertegenwoordigers van andere bewoonde planeten zijn, die ook door God geschapen zijn. Een mogelijkheid die ongeloofwaardig zal overkomen, maar niet uitgesloten door de bijbel volgens mij. Wie Melchizedek was is ook meningsverschil over. Daarvan wordt door sommigen ook vermoed dat hij niet van deze aarde was.

Wel, dat laat ik maar in het midden. Wat ik wel weet is dat Jezus dus zei: "Zalig zijn de vredestichters, want ze zullen zonen van God genoemd worden."  Daarbij: Joden noemen het Joodse volk ook de zoon van God en zeggen dat iedere Jood een zoon van God is, heb ik me door aanhangers van het Jodendom laten vertellen.
« Laatst bewerkt op: april 03, 2008, 12:39:13 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Zonen van de Goden
« Reactie #48 Gepost op: april 03, 2008, 12:38:20 am »

quote:

diak2b schreef op 25 november 2007 om 13:58:
[...]

Er is een derde optie, die in deze kringen wellicht niet graag gehoord wordt: het zijn restanten van polytheïstische tijden van Israël.

Vertel, hoe geloofden ze toen?

Ik las ook in psalm 82 de eerste vers:
"God staat in de vergadering der goden, hij houdt gericht te midden der goden."

en laatste stukje:
"Wel heb Ik gezegd: Gij zijt goden, ja allen zonen des Allerhoogsten; nochtans zult gij sterven als mensen, als een der vorsten zult gij vallen. Sta op, o God, richt de aarde, want Gij bezit alle volken."

inplaats van goden staat er in Het Boek "hooggeplaatsten".

zonden des Allerhoogsten= zonen van Goden, zonen Gods-> kinderen van God-> zonen en dochters van God.

geloof ik
« Laatst bewerkt op: april 03, 2008, 12:56:15 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

diak2b

• Bekijk profiel
Zonen van de Goden
« Reactie #49 Gepost op: april 03, 2008, 01:03:27 am »

quote:

gaitema schreef op 03 april 2008 om 00:38:
[...]

Vertel, hoe geloofden ze toen?
Sorry, maar ik weet niet meer waarop ik precies reageerde een paar maanden geleden.