Auteur Topic: Zonen van de Goden  (gelezen 12250 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Zonen van de Goden
« Reactie #50 Gepost op: april 03, 2008, 01:21:22 am »

quote:

diak2b schreef op 03 april 2008 om 01:03:
[...]

Sorry, maar ik weet niet meer waarop ik precies reageerde een paar maanden geleden.

oeps sorry, niet aan gedacht. De discussie ging over de zonen van Goden van voor de zonsvloed. Met de vraag wie ze waren. Of het engelen waren, buitenaardse wezens of machthebbers etc. Toen kwam jij met de optie die ik hier weer aanhaal.  Daar ben ik nieuwschierig naar. Hoe hun geloof in goden toen was.

Best boeiend:
ik zelf las net ook Jezus verwijzing naar psalm 82 waarin ik duidelijk lees dat het toch over het woord 'goden' gaat en niet over hooggeplaatsten. Johannes 10 vers 33 t/m 35:
"Voor een goede daad zullen we u niet stenigen,'antwoordden ze, 'maar wel voor godslastering: u bent een mens, maar u beweert dat u God bent!'  Jezus zei: 'Staat er in uw wet niet geschreven: "Ik heb gezegd: 'U bent goden'"? De schrift blijft altijd van kracht; als mensen tot wie God spreekt goden genoemd worden..."
« Laatst bewerkt op: april 03, 2008, 01:31:46 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

diak2b

• Bekijk profiel
Zonen van de Goden
« Reactie #51 Gepost op: april 03, 2008, 10:30:08 am »

quote:

gaitema schreef op 03 april 2008 om 01:21:
[...]

oeps sorry, niet aan gedacht. De discussie ging over de zonen van Goden van voor de zonsvloed. Met de vraag wie ze waren. Of het engelen waren, buitenaardse wezens of machthebbers etc. Toen kwam jij met de optie die ik hier weer aanhaal.  Daar ben ik nieuwschierig naar. Hoe hun geloof in goden toen was.
Oh ja. Nou ja, punt is dat we weten dat in die tijd polytheïsme de norm was. Monotheïsme is een relatief recente uitvinding. Het is bepaald denkbaar dat sporen van een polytheïstische religie van de Joden nog in de Bijbel zijn terug te vinden. Zoals hier bijvoorbeeld.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Zonen van de Goden
« Reactie #52 Gepost op: april 03, 2008, 03:02:41 pm »

quote:

diak2b schreef op 03 april 2008 om 10:30:
[...]
Oh ja. Nou ja, punt is dat we weten dat in die tijd polytheïsme de norm was. Monotheïsme is een relatief recente uitvinding. Het is bepaald denkbaar dat sporen van een polytheïstische religie van de Joden nog in de Bijbel zijn terug te vinden. Zoals hier bijvoorbeeld.
Ok, ik snap het. Met een beetje door redeneren denk ik dat God ook dat liever heeft. Hij wil een gezin van Hem met zijn kinderen. De afstand tussen Hem als God en zijn kinderen als zondaars betreurt Hij geloof ik. Ik geloof ook niet dat Hij graag Godsdiensten had gezien, maar dat Godsdiensten zijn ontstaan door een kloof die tussen mensen en God is ontstaan. Adam en Eva wandelden voor de zondeval met God. Dat vindt ik een mooi beeld. Ze waren nog heerlijk zorgeloos en leefden volop in het paradijs zonder tempels, brandoffers en Godsdienstige rituelen. Ze hadden elkaar immers nog als een puur hecht gezin.

diak2b

• Bekijk profiel
Zonen van de Goden
« Reactie #53 Gepost op: april 03, 2008, 03:04:27 pm »

quote:

gaitema schreef op 03 april 2008 om 15:02:
[...]

Ok, ik snap het. Met een beetje door redeneren denk ik dat God ook dat liever heeft. Hij wil een gezin van Hem met zijn kinderen. De afstand tussen Hem als God en zijn kinderen als zondaars betreurt Hij geloof ik. Ik geloof ook niet dat Hij graag Godsdiensten had gezien, maar dat Godsdiensten zijn ontstaan door een kloof die tussen mensen en God is ontstaan. Adam en Eva wandelden voor de zondeval met God. Dat vindt ik een mooi beeld. Ze waren nog heerlijk zorgeloos en leefden volop in het paradijs zonder tempels, brandoffers en Godsdienstige rituelen. Ze hadden elkaar immers nog als een puur hecht gezin.
:) ja, dat zijn mooie beelden  d:)b
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Zonen van de Goden
« Reactie #54 Gepost op: april 03, 2008, 10:07:07 pm »
En zo zal het weer eens zijn ;)
« Laatst bewerkt op: april 03, 2008, 10:09:14 pm door gaitema »