Auteur Topic: Gezocht: tips en sw voor beamer in kerkdienst  (gelezen 15660 keer)

jpveen

• Bekijk profiel
Gezocht: tips en sw voor beamer in kerkdienst
« Gepost op: juli 23, 2004, 11:34:00 pm »
Enthousiast geworden door een aantal (niet kerk-gebonden) samenkomsten op diverse plaatsen, waarin gebruik gemaakt werd van visuele ondersteuning mbv een beamer, ben ik op zoek naar tips en software om in onze kerkdiensten te gebruiken.

Het lijkt mij fantastisch en verrijkend om ook in onze kerkdiensten de tekst vanaf de wand te kunnen lezen/zingen, vooral de mogelijkheid voor een veel meer open houding naar elkaar en naar God toe zie ik als heel positief.
Daarnaast kan ook de predikant gebruik maken van visuele ondersteuning tijdens preek, schriftlezing of op andere momenten.

Zo ben ik op zoek gegaan naar software, waarbij ik de volgende wensen heb:
 - eenvoudig te bedienen
 - kunnen samenstellen van een volledige liturgie die tijdens de dienst doorlopen kan worden
 - database voor psalmen/gezangen/liederen aan boord
 - database voor bijbelteksten
 - voorziening om doeltreffend de liturgie te projecteren (dus geen liturgieborden meer nodig)
 - 'on the fly' kunnen toevoegen van tekst en afbeeldingen
 - dual-screen ondersteuning zodat beamer-beeld 'voorbereid' kan worden voor projectie
 - beeld-scrolling functionaliteit (voor tekst/psalm/lied groter dan één pagina)

Duidelijk is dat PowerPoint alleen hiervoor niet voldoende is.

Het beste programma wat ik tot nu toe gevonden heb is Easy Worship (www.easyworship.com), wat van bovenstaande lijst de meeste functionaliteiten wel heeft. Echter ontbreekt de mogelijkheid om Nederlandse Bijbelvertalingen toe te voegen aan het programma (er zitten alleen Engelse/Spaanse talen in), ook is toevoegen van de GKV-liederen een hele klus. Verder is scrollen niet mogelijk voor zover ik kan ontdekken, maar daar staat tegenover dat het lettertype automatisch kleiner wordt bij meer tekst op één pagina.

Mijn vraag aan jullie allen is of jullie tips/ideeën hebben, wellicht zijn er al GKV-kerken die dit programma gebruiken, of zijn er andere programma's die nog geschikter zijn! Reacties hartelijk welkom!

Ter informatie: onze gemeente mag 3 september (2004) een nieuw kerkgebouw openen (http://lelystad.gkv.nl), waarin we voor het eerst de beschikking hebben over een permanente beamer-opstelling!

Mijn bericht is wat lang geworden, maar naar ik hoop niet TE lang....  ;)

Met hartelijke groet,
Jan-Pieter

Promtus

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juli 23, 2004, 11:49:12 pm »
Wij gebruiken Power Point 2003, werkt perfect. En databases van liederen en dergelijke leggen we zelf aan, aangezien we een eigen style hebben wat opmaak betreft, de tekst wordt overigens wel geknipt en geplakt.

Zie ook onderstaand topic.
beamer
« Laatst bewerkt op: juli 23, 2004, 11:50:50 pm door Promtus »

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 23, 2004, 11:55:18 pm »
Dit topic gaat van PRB > GC :) .

Kijk ook even naar de software die Stichting Opwekking uitgeeft: CD-Rom 2004. Misschien dat je dat programma kunt gebruiken voor je liedteksten en dat je vervolgens een PowerPoint of vergelijkbaar open-sourceprogramma (Impress uit de OpenOffice.org-suite bijvoorbeeld) kunt gebruiken voor de projectie van andere zaken. Het voordeel van de laatste is dat je geen problemen hebt met licentiegelden terwijl je kan werken met een programma dat vergelijkbaar is met PowerPoint en ook gewoon PowerPoint-bestanden kan lezen enzo :) .
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juli 24, 2004, 12:00:18 am »
linkjes:

beamer
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/656702/

quote:

- eenvoudig te bedienen
Dat is de meeste software wel. Belangrijker lijkt me de vraag of 't eenvoudig is om presentaties te maken, en of elke presentatie-maker het thuis heeft, of tegen een lage prijs mag gebruiken.

quote:

- database voor psalmen/gezangen/liederen aan boord
- database voor bijbelteksten
Waarom wil je dat in een database hebben? Lijkt mij dat je, zeker voor liederen, kunt volstaan met een serie pre-fab slides, die je zo in je template kunt inpassen? Digitale bijbels zullen niet zo snel bij presentatie-software meegeleverd worden, vanwege copyright. Apart aanschaffen dus.

quote:

- voorziening om doeltreffend de liturgie te projecteren (dus geen liturgieborden meer nodig)
Wat bedoel je precies? Liturgieborden geven een soort inhouds-opgave, maar dat lijkt me niet meer nodig wanneer je alle liederen en teksten gewoon op de beamer zet?

quote:

- 'on the fly' kunnen toevoegen van tekst en afbeeldingen
- dual-screen ondersteuning zodat beamer-beeld 'voorbereid' kan worden voor projectie

Meestal hangt dit niet van je software, maar van je hardware af. Ofwel de beamer, ofwel de videokaart van je laptop moet 't beamerbeeld kunnen 'bevriezen', terwijl de laptop zelf gewoon doorloopt.

Bij ons in de kerk (tituskapel Amsterdam, ondertussen aantal jaren ervaring met beamer), werken ze met powerpoint. Nooit problemen mee gehad, is alleen vrij duur. Om 1 of andere reden wordt 't echter niet vergoed aan de presentatie-makers, die worden geacht 't op eigen houtje aan te schaffen, of reeds in bezit te hebben. Eventueel zou een 'free software' alternatief een optie kunnen zijn (openoffice impress ofzo)

edit: me is traag, hier en daar wat dubbel
« Laatst bewerkt op: juli 24, 2004, 12:00:56 am door Pooh »

marsm104

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juli 24, 2004, 11:07:54 am »
Bij ons bereiden verschillende gemeenteleden de presentatie voor. Teksten en liederen komen waarschijnlijk van internet. Ook de predikant heeft hier een groot aandeel in.

Maar het is wel een hele voorbereiding.

Tijdje geleden mocht ik de beamer eens bedienen tijdens een "plus" dienst. Ik moest gewoon de preek mee lezen, en aan de hand van kruisjes, bepaalde dia's aanzetten. . .

Maar wij doen het gewoon in powerpoint  :)
Met vriendelijke groet, Rick Marsman

JsSmt

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juli 25, 2004, 12:32:08 am »
Binnenkort gaan we in de Tituskapel vwb de liederen met een ander, zelfgeschreven programmaatje werken dat functioneert binnen explorer. Eenvoudiger te bedienen qua volgorde binnen de liederen (couplet/refrein), en geen voorbereidingstijd nodig omdat er geen sheets met text gemaakt hoeven worden.

Jos

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juli 25, 2004, 12:36:41 am »
Misschien is het een leuk projectje om met wat mensen 't een en ander te bouwen. Hoeft niet eens heel erg moeilijk te zijn...
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

Protagoras

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: augustus 25, 2004, 01:00:31 am »
Alweer ff geleden het laatste bericht, maar toch misschien een kleine bijdrage: ik gebruik voor het genoemde en andere doelen al tijden 'kerklied' - te downloaden via www.kerklied.com. Simpel (DOS), maar erg effectief om te knippen en te plakken. En wat de dure MS producten betreft: als je ze voor de kerk aanschaft, moet de kerk dokken. Als je een halve student hebt rondlopen, kun je dat beperken tot € 25 (studentenlicentie).

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: augustus 25, 2004, 01:23:06 am »

quote:

Protagoras schreef op 25 augustus 2004 om 01:00:
En wat de dure MS producten betreft: als je ze voor de kerk aanschaft, moet de kerk dokken. Als je een halve student hebt rondlopen, kun je dat beperken tot € 25 (studentenlicentie).

Dat is niet waar. De student mag die software dan zelf gebruiken. Uitlenen of weet ik veel wat meer is niet toegestaan en dus illegaal. Maar zoals ik eerder al zei, gebruik - als de kosten en/of de licenties een probleem zijn - gewoon geen Microsoft Office, maar OpenOffice.org ofzo. Zie link in mijn vorige post.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Protagoras

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: augustus 25, 2004, 02:46:02 am »
---
Dat is niet waar. De student mag die software dan zelf gebruiken. Uitlenen of weet ik veel wat meer is niet toegestaan en dus illegaal.
---

Helemaal gelijk, wat dit betreft. Ik bedoelde ook te zeggen, dat je een student met z'n laptop wel kunt inschakelen voor zo'n job. Bij m'n weten heeft meneer Gates   B) of de BSA geen restricties gezet op de inhoud van wat er met de software wordt geproduceerd O-)

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: augustus 25, 2004, 08:55:37 am »

quote:

Protagoras schreef op 25 augustus 2004 om 02:46:
---
Dat is niet waar. De student mag die software dan zelf gebruiken. Uitlenen of weet ik veel wat meer is niet toegestaan en dus illegaal.
---

Helemaal gelijk, wat dit betreft. Ik bedoelde ook te zeggen, dat je een student met z'n laptop wel kunt inschakelen voor zo'n job. Bij m'n weten heeft meneer Gates   B) of de BSA geen restricties gezet op de inhoud van wat er met de software wordt geproduceerd O-)
Kom nou. Ik kan de letterlijke tekst even niet vinden, maar studentenlicenties zijn bijna altijd bedoeld voor gebruik voor studie- en prive-doeleinden.
Wat wel zou kunnen is dat MS voor non-profit organisaties als kerken een apart licenntieprogramma heeft, maar daar heb ik nog nooit van gehoord.
Overigens word ik er ook nogal misselijk van. Een beamer, laptop en scherm (samen toch minstens 5000 euro) kan wel betaald worden, maar 300 euro voor een licentie kan er niet af? Neem dan een goedkopere oplossing, openoffice ofzo.

HarmW

• schaap met Herder
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: augustus 25, 2004, 09:23:20 am »
Corel Office (van WP en Presentations) kent wel een non-profit licentie, d.w.z. de student licentie mag ook door non-profit organisaties gebruikt worden. www.schoolbox.nl

Vraag is wel: waarom een beamer? Een kerkdienst is toch geen college?
HarmW

Merwekade

• Laat uw licht schijnen
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: augustus 25, 2004, 07:12:53 pm »

quote:

Harm schreef op 25 augustus 2004 om 01:23:

[...]

Dat is niet waar. De student mag die software dan zelf gebruiken. Uitlenen of weet ik veel wat meer is niet toegestaan en dus illegaal. Maar zoals ik eerder al zei, gebruik - als de kosten en/of de licenties een probleem zijn - gewoon geen Microsoft Office, maar OpenOffice.org ofzo. Zie link in mijn vorige post.
Als je die student de presentatie laat omzetten in een *.pps bestand loopt jij keurig zonder dat powerpoint op de computer aanwezig is die aan de beamer gekoppeld is. Dus dat is geen probleem
« Laatst bewerkt op: augustus 25, 2004, 07:16:34 pm door Merwekade »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: augustus 25, 2004, 07:30:29 pm »

quote:

Merwekade schreef op 25 augustus 2004 om 19:12:
[...]

Als je die student de presentatie laat omzetten in een *.pps bestand loopt jij keurig zonder dat powerpoint op de computer aanwezig is die aan de beamer gekoppeld is. Dus dat is geen probleem
*zucht*. Wat is er zo moeilijk te begrijpen aan: "voor gebruik voor studie- en privedoeleinden" ?

-bart-

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: september 04, 2004, 12:22:29 am »
Laatst gebeurde het dat bij een samenkomst een beamer(lamp) het begaf. Ja dan zit je dus echt he, niente zangboekjes... Nemen jullie een reserve lamp mee (heb je ook niet zo gewisseld neem ik aan) of is er een standby beamer?

Promtus

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: september 04, 2004, 12:56:28 am »
Ja, leuk....

Hebben jullie ook een reserve orgel? dominee? keyboard, gebouw?

Beeje vertrouwen mag wel vind ik.

(op tijd vervangen van de beamerlamp scheelt ook)

JacobBaartse

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: september 12, 2004, 06:33:42 pm »
Ook wij hadden problemen om een praktisch programma te vinden,
Dus zelf maar wat gemaakt, en na twee jaar is het uigegroeid tot een
volwaardig programma.
Probeer het gerust uit, je kunt het programma downloaden van de site:
http://home.quicknet.nl/qn/prive/j.baartse/projector.htm
Als je het programma echt gaat gebruiken stuur mij dan even een e-mail zodat ik je op de hoogte kan houden van nieuwe versies.

Blackcloud

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: oktober 30, 2005, 01:05:30 pm »
Hoi Jacob

Het is inmiddels een jaar geleden, maar heb je die SW nog ergens beschikbaar. De link werkt niet meer! :?
« Laatst bewerkt op: oktober 30, 2005, 01:06:27 pm door Blackcloud »

Thom

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: oktober 31, 2005, 04:43:37 pm »
Ik ben bang dat we daar niet meer op hoeven te rekenen. JacobBaartse heeft slechts één bericht geplaatst, en dat is het bovenstaande. Hij heeft geen e-mailadres op zijn profiel, en is dus waarschijnlijk onbereikbaar...  :'(
Ik heb namelijk ook nog wel belang bij die software. Ben ook bezig wat te onderzoeken naar beamers en licenties...
"Onderzoek alles, behoud het goede," 1 Tessalonicenzen 5:21

Zentbeer

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: november 01, 2005, 09:37:08 am »

Wilfredknigge

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: januari 22, 2008, 05:31:35 pm »
Wij gebruiken ook een zelf gemaakt programma...
werkt prima en voldoet aan alle eisen die JP Veen stelt.

het kan gedownload worden via www.gkv-langeslag.nl --> http://www.gkv-langeslag....gecode=Subpage_BeamerProg

er wordt nog hard aan het programma gewerkt en er komen regelmatig updates....

grt, Wilfred
« Laatst bewerkt op: januari 22, 2008, 05:39:47 pm door Wilfredknigge »