quote:
Ach, ik kan putten uit een traditio waar jij je voor gesloten houdt he

quote:
, daar kan ik niet aan tippen. Ach, met iedere nieuwe gesprekspartner of groep van gesprekspartners pluk je eerst de lage appels, dat gaat lekker snel, en na verloop van tijd wordt de intensiteit wat lager.
Soms wel, soms niet. Maar laat ik daar maar niet verder over uitweiden.
quote:
Uitgestelde ken ik niet. Daar zal jij dus onder 'gebukt' gaan?
Uitgesteld: een huwelijk is geen hindernis voor de diakenwijding, de diakenwijding is wel een hindernis voor een huwelijk. Gevolg: eenmaal diaken kan er niet meer ge- of hertrouwd worden. En dus, een uitgesteld celibaat. Overigens ga ik er niet onder gebukt, maar verwelkom ik het volledig.
quote:
Kuisheid in daad, woord en gedachte, naar anderen en naar jezelf?
Feitelijk is het één van de mogelijke "levensstaten" die de Kerk kent. De celibataire staat veronderstelt dat je niet huwt. Kuisheid is een deugd voor iedereen. Huwelijkse kuisheid levert zaken op als monogamie, of kort door de bocht geen sex buiten het huwelijk, celibataire kuisheid betekent heel kort door de bocht: geen sex.
quote:
Ik weet niet of de RKK de passages hanteert die mij relevant lijken:
Zoals je ongetwijfeld weet beschouwd de RKK de H Schrift niet als enige bron van leergezag, en een citaat is dan ook nooit de bron voor een leerstelling, het is veelal wel mede een bron. De bronnen die je noemt lijken me wel relevant. Maar als je een korte samenvatting van het geloof van de Kerk wil hebben, heb je meer aan de KKK (die wel verwijst naar de Schrift overigens) dan aan rechtstreekse citaten uit de H Schrift.
quote:
Het gaat me uitdrukkelijk niet om waarom bepaalde groepen in de RKK celibatair zijn en anderen niet, maar meer 'wat is het spirituele nut, voor het individu en zijn/haar omgeving'.
OK, dan ga ik daar eens een genuanceerd antwoor dop proberen te produceren.
quote:
Ook bijv of het absoluut hoger wordt ingeschat dan de niet-celibataire staat,
Dat was vroeger wel zo, in de meer preutse tijden, zeg maar. Zeker sinds Johannes Paulus II met zijn theologie van het lichaam kwam, een uitwerking van Humanae Vitae, is die tijd voorbij. Gelukkig.
quote:
of dat het meer een kwestie is van dit is beter voor de één en dit voor de ander (en dan niet wegens het onvermogen van de één of de ander).
Ja, hoewel nog steeds wel een grote waarde aan de priesterroeping wordt toegekend, en daaruit volgt het celibaat. Dus indirect bestaat er nog wel wat extra waardering voor.
quote:
Vragen als 'als iedereen celibatair zou zijn, wat komt er dan van het menselijk ras terecht?'
Als iedereen timmerman zou zijn, of postbode, zou het ook beroerd aflopen.
quote:
Of 'Is het huwelijk niet een geweldige school in liefde, tolerantie en flexibiliteit'.
Zeker. Sterker, we kennen het Huwelijk als sacrament, en wel als een van de belangrijkste sacramenten. Huwelijk en priesterschap zijn beiden levensstaten met een roeping tot presentstelling van Gods Vaderlijke liefde, van Jezus' liefde voor Zijn bruid de Kerk, en voor vruchtbaarheid. De roepingen tot diakonaat en (reguliere) maagdelijkheid zijn daar ahw tussen- of zij-vormen van.
quote:
'De mens is duidelijk als seksueel wezen geschapen, waarom deze natuurlijke functie zo specifiek afknijpen?'
De mens is even duidelijk als een etend wezen geschapen, en toch kan er een grote rijkdom worden gevonden in matigheid. De mens is in staat bezit te vergaren, en de natuurlijke gedragingen van de mens schijnen er op te wijzen dat dat de natuurlijke staat van de mens is. Toch is er een grote rijkdom te vinden in de gekozen armoede. Evenezeer is de mens behept met een groot verstand, een sterk ego, een grote wil zelf te beslissen. En toch is er grote vrijheid te vinden in gehoorzaamheid.
Ja, je hebt gelijk, de mens is een sexueel wezen. Maar soms is het goed af te zien van de natuurlijke driften, en te zoeken naar een hogere, een spirituelere bestemming.
quote:
'Is dat wel gezond?'
Voor wie de roeping als spirituele roeping ervaart: uitermate gezond. Voor wie het als een last ervaart die wordt opgelegd omdat men een andere roeping wil volgen, zelden.
quote:
'Is dit niet een valse tegenstelling scheppen tussen lichaam en geest'
Ik denk dat het een valse inperking van de lichamelijkheid is om deze tot de sexualiteit te beperken. Nee, het is zeker niet de schepping van een tegenstelling tussen lichaam en geest. Niet te ontkennen valt dat die tegenstelling in onze cultuur aanwezig is geweest. Dat is niet religieus gebonden, de tegenstelling, die samenhing met een ongezonde preutsheid, kwam in alle kringen voor. Het celibaat zelf schept die tegenstelling niet, maar is er in sommige gevallen (en te vrezen valt: in best veel gevallen) wel door geperverteerd. We zijn helaas slechts zondige mensen, en de zonde vergiftigt veel, ook dit. Maar het celibaat is zelf geen tegenpool van lichamelijkheid.
quote:
'Waarom zou je je zulke kunstmatige beproeving opleggen, terwijl er al genoeg normale beproevingen op ons pad worden gestuurd'
Wie het celibaat primair als een beproeving ziet, is er niet geschikt voor. Evenzeer zijn de gelofte van armoede en van gehoorzaamheid slechts geschikt voor wie hierin de rijkdom Gods en de vrijheid van Zijn koninkrijk weet te ontdekken. Wie dergelijke zaken vooral als beproeving ervaart, blijft er beter verre van.
quote:
Dit klinkt allemaal negatief.
In de tegenstelling, het contrast, is vaak scherpte en duidelijkheid te vinden. Daar lijkt me niets mis mee.
quote:
Maar ik blijf toch ook zitten met de getuigenis van zovelen die zo dichter bij God zeggen te zijn gekomen.
Ik vind het te prijzen dat je die getuigenissen aanvaarden kan, ook al heb je moeite de achtergrond te begrijpen.