Auteur Topic: Natural family planning  (gelezen 7920 keer)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Natural family planning
« Gepost op: december 06, 2007, 10:08:02 am »
Ik heb gezocht op dit forum omdat ik zeker weet dat we het hier al eerder over hebben gehad, maar ik kon het niet direkt vinden. Alleen in combinatie met discussies over pil en abortus waar ik het nu juist even niet over wil hebben. Persoonlijk heb ik weinig moeite met voorbehoedsmiddelen die conceptie voorkomen zoals pil, condoom en hormoonspiraal. Ik zie het probleem als er per ongeluk een eicel vrijkomt, die ook nog bevrucht wordt, maar dan niet kan innestelen. Daar wil ik het nu niet over hebben.

Waar het mij om gaat is, dat ik wel eens het argument heb gehoord dat het loskoppelen van seksualiteit en vruchtbaarheid binnen een huwelijk niet volgens Gods wens is. Dus dat mensen die proberen wel seks te hebben maar daarbij niet zwanger te worden eigenlijk sowieso tegen Gods wil bezig zijn, op welke manier dan ook.

Als alternatief wordt dan de natural family planning methode gepresenteerd: bepalen van je vruchtbare dagen en op die dagen geen seks hebben.

Nu lijkt me dat eerlijk gezegd gewoon óók een loskoppelen van seksualiteit en vruchtbaarheid. Daarbij voelt het helemaal niet "natural", juist op de vruchtbare dagen is je libido het grootst (even in zijn algemeenheid gesproken), en het geforceerd niet vrijen op die dagen is juist nogal tegennatuurlijk in mijn beleving.

Een andere truc van moeder natuur (ze heet niet voor niets zo  ;-)  ) naast het verhoogde libido is dat seksuele opwinding en orgasme bij de vrouw kan een eisprong opwekken cq. de eirijping versnellen - het lichaam beseft als het ware dat er waarschijnlijk zaadcellen aanwezig zijn en zorgt er voor dat de kans wordt gegrepen.

Wil je consequent zijn dan moet je gewoon je gang gaan en alle kinderen die je krijgt verwelkomen (dat laatste moet natuurlijk sowieso). Om het even persoonlijk te maken: die aantallen kunnen nogal oplopen en twaalf kinderen zie ik niet zo zitten, ik heb een hekel aan condooms en van de pil word ik misselijk.

Samengevat mijn vraag: Is die NFP nou echt meer volgens Gods wil dan de andere manieren (Mirena spiraal zou ik wel een optie vinden) of is het in dat opzicht lood om oud ijzer?

Volgens mij is het dus zo dat je helemaal niet natuurlijker bezig bent om zwangerschap te voorkomen bij die NFP methode, niet natuurlijker dan bijvoorbeeld condooms in ieder geval, en ook niet minder "loskoppelen van seksualiteit en vruchtbaarheid". Kan iemand hier eens een lichtje op werpen?
Bombus terrestris Reginae

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Natural family planning
« Reactie #1 Gepost op: december 06, 2007, 10:09:15 am »
Excuus voor de wat warrige opbouw van mijn openingspost  :/
De belangrijkste vragen staan in de laatste twee alinea's, de rest is illustratie.

Oftewel:

1. Is het inderdaad Gods wil dat seksualiteit en vruchtbaarheid binnen een christelijk huwelijk NIET worden losgekoppeld, dus dat echtparen op geen enkele manier proberen het kindertal te beïnvloeden?

2. Is in dat licht de NFP inderdaad te preferen boven barriere- of hormonale anticonceptiemethoden of is dat lood om oud ijzer?

3. Als het alleen gaat om het voorkomen van het niet kunnen innestelen van eventuele bevruchte eicellen, waarom zijn condooms en sterilisatie binnen een huwelijk dan geen geaccepteerde methoden?
« Laatst bewerkt op: december 06, 2007, 10:14:41 am door Bumblebee »

Zijnkind

• Bekijk profiel
Natural family planning
« Reactie #2 Gepost op: december 06, 2007, 10:29:05 am »

quote:

Bumblebee schreef op 06 december 2007 om 10:09:
1. Is het inderdaad Gods wil dat seksualiteit en vruchtbaarheid binnen een christelijk huwelijk NIET worden losgekoppeld, dus dat echtparen op geen enkele manier proberen het kindertal te beïnvloeden?
In bijbelse tijden bestonden nog niet zoveel mogelijkheden om zwangerschap te voorkomen. Niet seks hebben was de meest logische. Dus alleen al om die reden is het moeilijk om er iets over te zeggen of seks en kinderen onlosmakelijk verbonden zijn. Toen wel. Nu...ik vermoed van niet. Maar het zal ook te maken hebben met je motieven om (nog) geen kinderen te willen. Zijn die christelijk/bijbels verantwoord? Dat is weer een discussie apart.

quote:

2. Is in dat licht de NFP inderdaad te preferen boven barriere- of hormonale anticonceptiemethoden of is dat lood om oud ijzer?
Hiermee kom je toch weer op het punt dat je nu juist wilde vermijden in je TS. Namelijk welke anti-conceptie wel/niet geschikt is en waarom.

quote:

3. Als het alleen gaat om het voorkomen van het niet kunnen innestelen van eventuele bevruchte eicellen, waarom zijn condooms en sterilisatie binnen een huwelijk dan geen geaccepteerde methoden?
Hoezo niet geaccepteerd?
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Natural family planning
« Reactie #3 Gepost op: december 06, 2007, 10:49:58 am »
Bedankt voor je reactie  :)

quote:

Zijnkind schreef op 06 december 2007 om 10:29:
Hiermee kom je toch weer op het punt dat je nu juist wilde vermijden in je TS. Namelijk welke anti-conceptie wel/niet geschikt is en waarom.[/q]

Nee, wat ik bedoel is dat door sommige christenen pil, condooms en spiraal niet worden geaccepteerd binnen het huwelijk, niet om de "pil = abortus" reden maar omdat het niet volgens Gods wil is, seksualiteit en vruchtbaarheid los te koppelen.

In dat opzicht zie ik persoonlijk weinig verschil tussen die methoden en de NFP methode.

[q]Hoezo niet geaccepteerd?

Door sommigen?

Áls je zegt dat loskoppelen van seks en kinderen niet toelaatbaar is, waarom dan wel de NFP methode toestaan?
« Laatst bewerkt op: december 06, 2007, 10:50:29 am door Bumblebee »

diak2b

• Bekijk profiel
Natural family planning
« Reactie #4 Gepost op: december 06, 2007, 11:07:46 am »
Uit archeologisch onderzoek weten we dat anticonceptie in de wat hoger ontwikkelde culturen, bijvoorbeeld Egypte, in "Bijbelse tijden" wel degelijk algemeen bekend en aanvaard was. Iedere benadering van de Schrift vanuit het standpunt "ach, ze wisten niet beter" neigt dus al te snel naar wensdenken. Los daarvan mag je, als je de Schrift als regelboekje van God ziet, aannemen dat God al wel wist dat anticonceptie uitgevonden zou gaan worden. En als je de Schrift niet als regelboekje ziet, maar meer als leidraad van God, dan is het niet vreselijk relevant of men in de tijd van het schrijven van de Bijbel precies anticonceptie methode X of Y wel of niet kende. Relevanter is dan de bedoelingen er uit te halen.

quote:

Het ene is niet een gevolgtrekking, maar een verabsolutering van het ander. Ook als je sexualiteit en vruchtbaarheid gekoppeld ziet, is het zeer wel mogelijk, en binnen die grenzen aanvaardbaar, om het kindertal te beïnvloeden. Door geen sex te hebben, met name.

Dat God een zekere voorkeur voor "heengaan en je vermenigvuldigen" heeft, en kinderen benoemd als pijlen in een koker waarmee je niet beschaamd zal staan, is in ieder geval duidelijk. Je zal in de Schrift vrij makkelijk aanwijzingen vinden die suggereren dat een groot aantal kinderen iets positiefs is, en héél weinig die suggereren dat sex, los van voortplanting, iets positiefs is.

Maar met enig doelredeneren kom je overal uit, dus hier ook. Want dat grote aantal kinderen, past natuurlijk in een bepaalde cultuur, waarin kinderen bijdragen aan je rijkdom, en aan je oudedagvoorziening. Nu we al rijk zijn, en een goed pensioen hebben, zonder kinderen, is die noodzaak vervallen. Dus God zal het vast wel geweldig vinden als je kinderloos een riant pensioen in gaat.

En trouwens, het is toch evident dat sex een uiting van liefde is, en God is liefde, dus he, zoveel mogelijk sex, en liefst zonder die ellende van zwangerschap en kinderen er bij. God zei wel dat mensen hun kinderen zouden baren met pijn enzo, maar kom, God gaf ons ook het verstand om ons aan Zijn wetten te ontworstelen. Toch?

Zei Paulus al niet dat gehuwden elkaar tegemoet moeten komen, en alleen een periode van bidden is een geldig excuus om geen sex te hebben. Dus ja, dat is wel duidelijk. En je kan in deze tijd toch moeilijk verwachten dat mensen nog 12 kinderen krijgen, dat geeft alleen maar ellende.

Als je ergens uit wil komen, lukt dat best. En het omgekeerde werkt even makkelijk. Dus de enige echte vraag is: welke autoriteit aanvaard je echt? Je eigen voorkeuren en wensen, die je vervolgens in Bijbelse teksten giet? Of accepteer je een andere norm? Maar maak jezelf niet wijs dat je een ondubbelzinnig antwoord gaat vinden in de Schrift. Als dat zo was, was er niet juist over deze kwestie zo enorm diepe verdeeldheid binnen het christendom (waarbij, aardig genoeg, de verdeling niet loopt langs protestant/katholiek, maar veel meer, maar niet uitsluitend, langs orthodox/vrijzinnig).

quote:

Hormonale methoden hebben, hoe je het ook bekijkt, in ieder geval in zich dat je hun abortieve werking accepteert. NFP wordt vaak als "natuurlijk" gebracht, maar mij ontgaat altijd een beetje wat er zo natuurlijk aan is.

quote:

Omdat het daar dus, zoals je al bedacht hebt blijkbaar, niet alleen om gaat.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

caatje

• Bekijk profiel
Natural family planning
« Reactie #5 Gepost op: december 06, 2007, 12:38:30 pm »

quote:

diak2b schreef op 06 december 2007 om 11:07:
Uit archeologisch onderzoek weten we dat anticonceptie in de wat hoger ontwikkelde culturen, bijvoorbeeld Egypte, in "Bijbelse tijden" wel degelijk algemeen bekend en aanvaard was. Iedere benadering van de Schrift vanuit het standpunt "ach, ze wisten niet beter" neigt dus al te snel naar wensdenken.

Hoi

Ik ben erg geinteresseerd in welke anticonceptiemethoden je hiermee bedoelt?
Het onderwerp boeit mij zeer, en ik ben ook aan het nadenken over het wel of niet gebruiken van anticonceptie in mijn huwelijk (nu doen we het wel, maar na het lezen van diverse fora en discussies begin ik te twijfelen aan de correctheid daarvan).

Groetjes
Caroline

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Natural family planning
« Reactie #6 Gepost op: december 06, 2007, 01:01:21 pm »

quote:

caatje schreef op 06 december 2007 om 12:38:
Volgens mij gebruikten de Egyptenaren condooms van geitenmagen dus ik vraag me af of je daar nou mee geholpen bent  :D

Hester

• Bekijk profiel
Natural family planning
« Reactie #7 Gepost op: december 06, 2007, 01:13:54 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 06 december 2007 om 10:08:
Waar het mij om gaat is, dat ik wel eens het argument heb gehoord dat het loskoppelen van seksualiteit en vruchtbaarheid binnen een huwelijk niet volgens Gods wens is. Dus dat mensen die proberen wel seks te hebben maar daarbij niet zwanger te worden eigenlijk sowieso tegen Gods wil bezig zijn, op welke manier dan ook.
Ik denk dat het idee dat je alleen seks mag hebben met het doel om zwanger te worden wel wat anders is dan het idee dat seksualiteit en vruchtbaarheid met elkaar verbonden zijn. Is het doelmatig produceren van kinderen niet net zo tegennatuurlijk als het op alle mogelijke manieren voorkomen van kinderen?

Ik denk dat het nadenken over dit onderwerp begint met het behouden of aannemen van een onbevangen houding tegenover het krijgen van kinderen. Hoe vaak ik niet mensen van mijn leeftijd of jonger hoor zeggen: 'Ik hoef geen kinderen hoor, vind ik niks aan. En als ik kinderen wil dan hoogstens twee.' Hoewel ik me er wel wat bij kan voorstellen, betwijfel ik of het een christelijke gedachte is. Net of kinderen er ter meerdere eer en glorie van jou zijn, in plaats van een zegen van God. Ik moest ook even aan Psalm 8 denken.

Natuurlijk krijg ik het ook Spaans benauwd bij het idee dat je je kindertal niet zou mogen reguleren. Ik ben ook niet van het idee 'hoe meer hoe beter' en ik denk dat het verstandig is om ook enigszins praktisch na te denken. Maar dan wel in het licht van het feit dat kinderen een zegen zijn en geen accessoire of last. Hoe dit er praktisch uitziet weet ik overigens niet, het is makkelijk om moraalridder-achtig te zijn maar wat lastiger om concrete uitspraken te doen. Lijkt me overigens ook naar eigen geweten en overleg.

quote:

Nu lijkt me dat eerlijk gezegd gewoon óók een loskoppelen van seksualiteit en vruchtbaarheid. Daarbij voelt het helemaal niet "natural", juist op de vruchtbare dagen is je libido het grootst (even in zijn algemeenheid gesproken), en het geforceerd niet vrijen op die dagen is juist nogal tegennatuurlijk in mijn beleving.
Mijn idee.

quote:

Wil je consequent zijn dan moet je gewoon je gang gaan en alle kinderen die je krijgt verwelkomen (dat laatste moet natuurlijk sowieso). Om het even persoonlijk te maken: die aantallen kunnen nogal oplopen en twaalf kinderen zie ik niet zo zitten, ik heb een hekel aan condooms en van de pil word ik misselijk.
Ja, maar wat dan? Dat vraag ik me in elk geval ook wel eens af.
Laat zo uw licht schijnen voor de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken. (Mat. 5:16)

Hester

• Bekijk profiel
Natural family planning
« Reactie #8 Gepost op: december 06, 2007, 01:20:31 pm »
Ow, volgens mij heb ik niet zo ontopic gereageerd. :+

quote:

Ik weet niet wat Gods wil over dit onderwerp precies is, volgens mij gaat het in elk geval niet om wetten maar om een levenshouding.

quote:

Nee, want hormonale middelen hebben een andere werking. Van barriere-anticonceptiemiddelen zie ik het probleem niet zo.

quote:

Het gaat om de levenshouding die erachter zit. Als het gevaarlijk voor je is om kinderen te krijgen dan kan ik me een sterilisatie nog wel voorstellen, maar in andere gevallen vind ik het vooral iets hebben van 'ik hoef niet meer, case closed'.
Laat zo uw licht schijnen voor de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken. (Mat. 5:16)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Natural family planning
« Reactie #9 Gepost op: december 06, 2007, 01:23:03 pm »
Citaat
diak2b schreef op 06 december 2007 om 11:07:
Uit archeologisch onderzoek weten we dat anticonceptie in de wat hoger ontwikkelde culturen, bijvoorbeeld Egypte, in "Bijbelse tijden" wel degelijk algemeen bekend en aanvaard was. Iedere benadering van de Schrift vanuit het standpunt "ach, ze wisten niet beter" neigt dus al te snel naar wensdenken. Los daarvan mag je, als je de Schrift als regelboekje van God ziet, aannemen dat God al wel wist dat anticonceptie uitgevonden zou gaan worden. En als je de Schrift niet als regelboekje ziet, maar meer als leidraad van God, dan is het niet vreselijk relevant of men in de tijd van het schrijven van de Bijbel precies anticonceptie methode X of Y wel of niet kende. Relevanter is dan de bedoelingen er uit te halen.[/q]

Vind ik ook.

quote:

Het ene is niet een gevolgtrekking, maar een verabsolutering van het ander. Ook als je sexualiteit en vruchtbaarheid gekoppeld ziet, is het zeer wel mogelijk, en binnen die grenzen aanvaardbaar, om het kindertal te beïnvloeden. Door geen sex te hebben, met name.

Maar waarom is het kindertal door het niet hebben van seks beïnvloeden wél aanvaardbaar, en door het voorkomen van een zwangerschap terwijl je wel seks hebt, niet? Inderdaad, rechtstreekse regeltjes vind je niet in de bijbel en die wil ik ook niet horen, maar het loskoppelen van huwelijk en seksualiteit gaat toch ook in tegen de "leidraad"?

quote:

Dat God een zekere voorkeur voor "heengaan en je vermenigvuldigen" heeft, en kinderen benoemd als pijlen in een koker waarmee je niet beschaamd zal staan, is in ieder geval duidelijk. Je zal in de Schrift vrij makkelijk aanwijzingen vinden die suggereren dat een groot aantal kinderen iets positiefs is, en héél weinig die suggereren dat sex, los van voortplanting, iets positiefs is.

Nou, ik weet niet of ik dat zo met je eens ben. Dat man en vrouw één vlees worden, het Hooglied, de beschrijvingen van Paulus over het elkaar toegewijd zijn en niet zelf de beschikking hebben over je lichaam maar je echtgenoot geven aan dat seksualiteit binnen het huwelijk door God gewild is denk ik. Al die zaken gaan niet over seks zonder kinderen, maar ook niet over seks mét kinderen. Je kunt er linksom of rechtsom geen conclusies aan verbinden lijkt me.

quote:

Maar met enig doelredeneren kom je overal uit, dus hier ook. Want dat grote aantal kinderen, past natuurlijk in een bepaalde cultuur, waarin kinderen bijdragen aan je rijkdom, en aan je oudedagvoorziening. Nu we al rijk zijn, en een goed pensioen hebben, zonder kinderen, is die noodzaak vervallen. Dus God zal het vast wel geweldig vinden als je kinderloos een riant pensioen in gaat.

En trouwens, het is toch evident dat sex een uiting van liefde is, en God is liefde, dus he, zoveel mogelijk sex, en liefst zonder die ellende van zwangerschap en kinderen er bij. God zei wel dat mensen hun kinderen zouden baren met pijn enzo, maar kom, God gaf ons ook het verstand om ons aan Zijn wetten te ontworstelen. Toch?

Ik begrijp niet helemaal wat die tekst over pijn bij het baren hiermee heeft te maken? Die tekst is vaak aangehaald om pijnstilling bij bevallingen te veroordelen maar niet het beperken van het aantal kinderen toch? Pijnstilling bij bevallingen ben ik overigens ook niet in alle gevallen op tegen...

quote:

Zei Paulus al niet dat gehuwden elkaar tegemoet moeten komen, en alleen een periode van bidden is een geldig excuus om geen sex te hebben. Dus ja, dat is wel duidelijk. En je kan in deze tijd toch moeilijk verwachten dat mensen nog 12 kinderen krijgen, dat geeft alleen maar ellende.

Ik zal even eerlijk zijn: ik moet er niet aan moet dénken om 12 kinderen te hebben, en wanneer in het verleden behaalde resultaten enige indicatie geven over de toekomst zou dat, met een "normaal" seksleven, zeker tot de mogelijkheden behoren. Dus ja, ik word zelf wel wat zenuwachtig van het overdenken van deze materie, dat mag je best weten, maar ik probeer zo oprecht mogelijk niet te "doelredeneren".

quote:

Als je ergens uit wil komen, lukt dat best. En het omgekeerde werkt even makkelijk. Dus de enige echte vraag is: welke autoriteit aanvaard je echt? Je eigen voorkeuren en wensen, die je vervolgens in Bijbelse teksten giet? Of accepteer je een andere norm? Maar maak jezelf niet wijs dat je een ondubbelzinnig antwoord gaat vinden in de Schrift. Als dat zo was, was er niet juist over deze kwestie zo enorm diepe verdeeldheid binnen het christendom (waarbij, aardig genoeg, de verdeling niet loopt langs protestant/katholiek, maar veel meer, maar niet uitsluitend, langs orthodox/vrijzinnig).

Dat besef ik.

quote:

Hormonale methoden hebben, hoe je het ook bekijkt, in ieder geval in zich dat je hun abortieve werking accepteert. NFP wordt vaak als "natuurlijk" gebracht, maar mij ontgaat altijd een beetje wat er zo natuurlijk aan is.

Dat vind ik ook, blijft mijn vraag staan:
Waarom is het aanvaardbaar om te besluiten binnen je huwelijk geen seks te hebben (terwijl je in de bijbel aanwijzingen vindt dat die twee bij elkaar horen) en waarom is niet aanvaardbaar seks en vruchtbaarheid los te koppelen?

En dit is geen retorische vraag, evenmin een poging om te horen wat ik wil horen, maar iets waar ik gewoon serieus mee bezig ben. Is de keus: een leven van onthouding of een gezin van 14 personen, dan vind ik dat inderdaad nog niet zo gemakkelijk.

edit:
Het was misschien niet zo verstandig van me om te laten merken dat het bij mij persoonlijk speelt (hoewel dat natuurlijk niet lastig te deduceren is  ;) ) want dat vervuilt de discussie en wekt de indruk dat mijn motieven helemaal niet zuiver zijn. En misschien is dat inderdaad wel zo. Excuus daarvoor, ik ga niet alles weghalen, daar wordt het ook niet beter van. Het is serieus mijn bedoeling om het hier theoretisch-inhoudelijk over te hebben.
« Laatst bewerkt op: december 06, 2007, 01:44:26 pm door Bumblebee »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Natural family planning
« Reactie #10 Gepost op: december 06, 2007, 01:23:16 pm »

quote:

De belangrijkste vragen staan in de laatste twee alinea's, de rest is illustratie.

Oftewel:

Lijkt me te ver gaan om dat helemaal los te koppelen, maar het gaat ook te ver om het helemaal niet los te koppelen.

quote:

Het zou mooi zijn als je geen anticonceptie middelen nodig zou hebben; het is dan wel zo dat je ]beiden helemaal achter deze methode staat.

quote:

Nou, ik weet niet waar je dat vandaan hebt dat dat niet geaccepteerd zou zijn... :)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Natural family planning
« Reactie #11 Gepost op: december 06, 2007, 01:52:13 pm »
Maar is het plannen van kinderen of geen kinderen door het precies berekenen wanneer je wel en geen seks mag hebben dan niet net zo ontwijkend? Wat is nou het principiële verschil tussen zaad opvangen in een zakje, zaad lozen buiten je vrouw, zaad alleen lozen als je zeker weet dat er geen eitje is of zorgen dat er zeker geen eitje is als je zaad loost?
« Laatst bewerkt op: december 06, 2007, 01:52:59 pm door Bumblebee »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Natural family planning
« Reactie #12 Gepost op: december 06, 2007, 04:49:16 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 06 december 2007 om 13:52:
Maar is het plannen van kinderen of geen kinderen door het precies berekenen wanneer je wel en geen seks mag hebben dan niet net zo ontwijkend? Wat is nou het principiële verschil tussen zaad opvangen in een zakje, zaad lozen buiten je vrouw, zaad alleen lozen als je zeker weet dat er geen eitje is of zorgen dat er zeker geen eitje is als je zaad loost?

Je bent dan niet bezig om een buiten-natuurlijk (hoe omschrijf je dat nou :P )iets te gebruiken.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

diak2b

• Bekijk profiel
Natural family planning
« Reactie #13 Gepost op: december 06, 2007, 05:05:04 pm »

quote:

[...]

Hoi

Het onderwerp boeit mij zeer, en ik ben ook aan het nadenken over het wel of niet gebruiken van anticonceptie in mijn huwelijk (nu doen we het wel, maar na het lezen van diverse fora en discussies begin ik te twijfelen aan de correctheid daarvan).

Groetjes
Caroline
Egyptenaren gebruikten zowel condooms, als een primitieve vorm van "het spiraaltje", als, voorzover ik weet, plantaardige producten die vruchtafdrijving bewerkstelligen.

diak2b

• Bekijk profiel
Natural family planning
« Reactie #14 Gepost op: december 06, 2007, 05:39:06 pm »

quote:

Maar dan vind je met mij ongetwijfeld ook het antwoord op de vraag die ik stelde en die je niet beantwoorde de enig echt relevante vraag: waar haal je je normen vandaan? Direct uit de Bijbel is onmogelijk, want daar staan ze gewoon niet in. Dan moet je gaan interpreteren, en hoe doe je dat? Is dat feitelijk je eigen norm, je eigen geweten, dat je al dan niet onderbouwt met zelf te kiezen teksten uit de Schrift, of door "inpiratie waarvan jij zeker weet dat dat de Geest is"? Of zoek je je norm ergens anders? Zolang je die vraag onbeantwoord laat, is ieder antwoord zinloos. Of, ieder antwoord moet je feitelijk plaatsen binnen het kader van de bron van normen die de antwoord-gever hanteert.

Zonder de discussie nodeloos breder te willen trekken, maar voor wie beweert zich uitsluitend op de Schrift te baseren, is hier een onoplosbaar probleem. De Schrift geeft geen expliciete antwoorden, daarover waren we het eens geloof ik. Maar dan resteert slechts je privé-interpretatie, die niet te toetsen is aan de Schrift. Het is geen toeval dat juist in gereformeerde kring alle mogelijke visies op dit onderwerp verdedigd worden, met beroep op de Schrift. Als je meent dat God wel heldere antwoorden geeft, en het stoort je niet dat Hij de ene keer dit, en de andere keer dat zegt, kan je in de meer "Geest-geörienteerde" hoek misschien goed terecht. Als je meent dat God nu juist vanwege dit soort kwesties het wel nuttig heeft gevonden om niet alleen een weinig eenduidig boek, maar ook een boek-interpretatie-club aan de mens te geven, dan kan je bij de betreffende club terecht.

quote:

Maar waarom is het kindertal door het niet hebben van seks beïnvloeden wél aanvaardbaar, en door het voorkomen van een zwangerschap terwijl je wel seks hebt, niet? Inderdaad, rechtstreekse regeltjes vind je niet in de bijbel en die wil ik ook niet horen, maar het loskoppelen van huwelijk en seksualiteit gaat toch ook in tegen de "leidraad"?
:ja: volgens mij wel. Maar je hebt niets aan mijn mening, als je niet minstens min of meer dezelfde bron van normen accepteert. Waarom zou jij waarde hechten aan wat ik zeg? Ik kan mijn standpunt moeiteloos onderbouwen, maar ik vrees dat op dit forum hooguit Wateengedoe2, Thorgrem, mogelijk Fleur, en Laodicea die onderbouwing zelfs maar het overwegen waard zouden vinden. En zij kennen de onderbouwing al redelijk, vermoed ik :)

quote:

Nou, ik weet niet of ik dat zo met je eens ben. Dat man en vrouw één vlees worden, het Hooglied, de beschrijvingen van Paulus over het elkaar toegewijd zijn en niet zelf de beschikking hebben over je lichaam maar je echtgenoot geven aan dat seksualiteit binnen het huwelijk door God gewild is denk ik. Al die zaken gaan niet over seks zonder kinderen, maar ook niet over seks mét kinderen. Je kunt er linksom of rechtsom geen conclusies aan verbinden lijkt me.
Dus ben je het wel met me eens. Want ik zei dat je wel teksten zal vinden waaruit het belang van voortplanten, en van (veel) kinderen blijkt, maar nauwelijks teksten die suggereren dat sex los van voortplanting goed is. Wel dat sex in zichzelf goed is, maar niet sex-los-van-voortplanting. Ook niet dat dat slecht is, maar ook niet dat het goed is. Dus wat levert de Schrift:

1. Voortplanting = goed. Veel kinderen = positief.
2. Sex = goed.

Wat de Schrift nadrukkelijk niet levert is:

3. anticonceptie = positief

quote:

Ik begrijp niet helemaal wat die tekst over pijn bij het baren hiermee heeft te maken? Die tekst is vaak aangehaald om pijnstilling bij bevallingen te veroordelen maar niet het beperken van het aantal kinderen toch? Pijnstilling bij bevallingen ben ik overigens ook niet in alle gevallen op tegen...
Ach, het is maar een brede zwaai om te beargumenteren dat we ons van de Schrift niet zoveel hoeven aan te trekken, zodra we het pad op gaan van "ja maar God heeft ons ook verstand gegeven om mogelijkheden te ontdekken waarmee we al die vervelendigheden kunnen bestrijden"

quote:

Ik zal even eerlijk zijn: ik moet er niet aan moet dénken om 12 kinderen te hebben, en wanneer in het verleden behaalde resultaten enige indicatie geven over de toekomst zou dat, met een "normaal" seksleven, zeker tot de mogelijkheden behoren. Dus ja, ik word zelf wel wat zenuwachtig van het overdenken van deze materie, dat mag je best weten, maar ik probeer zo oprecht mogelijk niet te "doelredeneren".
Ik pleit niet voor 12 kinderen. Ik pleit helemaal nergens voor of tegen. Ik constateer alleen dat alles staat of valt met de echte bron van je normen. Dat is onmogelijk de Schrift alleen, daarover waren we het hoop ik eens. Maar dan resteert toch de vraag, wat dan wel? Ik heb daar voor mezelf wel een antwoord op (en ik heb 4 kinderen :) ), maar de voor jou relevante kwestie is wat jouw antwoord is, niet het mijne.

quote:

Dat besef ik.
Dan zal je de hoofdvraag moeten beantwoorden. Voor jezelf, minstens.

quote:

Dat vind ik ook, blijft mijn vraag staan:
Waarom is het aanvaardbaar om te besluiten binnen je huwelijk geen seks te hebben (terwijl je in de bijbel aanwijzingen vindt dat die twee bij elkaar horen) en waarom is niet aanvaardbaar seks en vruchtbaarheid los te koppelen?

En dit is geen retorische vraag, evenmin een poging om te horen wat ik wil horen, maar iets waar ik gewoon serieus mee bezig ben. Is de keus: een leven van onthouding of een gezin van 14 personen, dan vind ik dat inderdaad nog niet zo gemakkelijk.

Ik stam uit een geloof waarin een paar dingen wel vrij algemeen geaccepteerd zijn, om het maar eens voorzichtig te stellen:

- Huwelijk en sexualiteit zijn onlosmakelijk verbonden
- Het huwelijk wordt aangegaan met twee doelen: welzijn van de huwelijkspartners, en het voortbrengen en opvoeden van kinderen zo God het wil
- Sexualiteit heeft een belangrijke functie in de viering en de bevestiging van de huwelijksliefde
- Voortplanting is dan wel niet het hoofdoel van sexualiteit, het is er wel onlosmakelijk mee verbonden.
- Onthouding kent, of beter nog, kan kennen, een grote spirituele waarde.
- Het is volstrekt geoorloofd om in het belang van de kinderen, het kindertal of het moment waarop kinderen gewenst worden, te beïnvloeden. Het is volstrekt niet geoorloofd dit te doen om andere motieven.

Overigens geloven wij dat dit alles geen kwestie van Bijbelse of kerkelijke regel is, maar de natuurwet zelf. Kortom, je hoeft ons geloof niet te delen om te weten dat het verbreken van deze "regels" onzedelijk is. Voor wie ons geloof deelt, is daarnaast duidelijk dat sprake is van zonde.

quote:

edit:
Het was misschien niet zo verstandig van me om te laten merken dat het bij mij persoonlijk speelt (hoewel dat natuurlijk niet lastig te deduceren is  ;) ) want dat vervuilt de discussie en wekt de indruk dat mijn motieven helemaal niet zuiver zijn. En misschien is dat inderdaad wel zo. Excuus daarvoor, ik ga niet alles weghalen, daar wordt het ook niet beter van. Het is serieus mijn bedoeling om het hier theoretisch-inhoudelijk over te hebben.
Ik had het niet anders gelezen. Wat je motieven ook zijn, die zijn van jou, en staan niet bloot aan het oordeel van anderen dan God alleen.

diak2b

• Bekijk profiel
Natural family planning
« Reactie #15 Gepost op: december 06, 2007, 05:59:23 pm »

quote:

[...]

Hoi

Groetjes
Caroline
Hoewel ik niet helemaal volg wat het verband is tussen de door Egyptenaren gebruikte methodes, en de correctheid van anticonceptie in het algemeen, deze link: http://www.anticonceptie-online.nl/geschiedenis.htm

Zijnkind

• Bekijk profiel
Natural family planning
« Reactie #16 Gepost op: december 06, 2007, 06:48:05 pm »

quote:

Graag gedaan. Het zijn overwegingen die mijn ex en ik ook hebben doorgenomen in ons voormalig huwelijk. Pasklare antwoorden kan ik je niet bieden. De bijbel ook niet. Diak heeft wel laten zien dat er genoeg in staat om over na te denken.

quote:

Nee, wat ik bedoel is dat door sommige christenen pil, condooms en spiraal niet worden geaccepteerd binnen het huwelijk, niet om de "pil = abortus" reden maar omdat het niet volgens Gods wil is, seksualiteit en vruchtbaarheid los te koppelen.

In dat opzicht zie ik persoonlijk weinig verschil tussen die methoden en de NFP methode.
Wat sommige christenen als bijbels argument gebruiken weet ik niet. Ik kan me wel een aantal teksten voorstellen die makkelijk te misbruiken zijn voor dit standpunt. Maar zo pasklaar is de bijbel niet te gebruiken. Vandaar ook dat ik opmerkte dat je motivatie bepalend is.
Waarom wil je seks zonder eventuele kinderen? En kun je bezwaren noemen bij het voorkomen van bevruchting? Met andere woorden...als we geen voorschrift krijgen hoe hiermee om te gaan...laten we dan in ieder gevaal proberen niet met onze conclusies tegen andere delen van Gods woord in te gaan. Een bezwaar is bijvoorbeeld wat je noemde...de pil is niet acceptabel vanwege het afsterven van een bevruchte eicel. Tenminste, als je het begin van menselijk leven definieert voor dat stadium want dan zijn we in botsing met het 6e gebod. Maar sommige andere methodes kennen dat bezwaar niet. Die zijn wat mij betreft acceptabel. Ze zijn in die zin niet wezenlijk anders dan NFP.

Overigens lijkt NFP me meer een veredelde gokpoging dan een werkelijk voorbehoedsmiddel ;)

quote:

Áls je zegt dat loskoppelen van seks en kinderen niet toelaatbaar is, waarom dan wel de NFP methode toestaan?
Dat zei ik juist niet. Ik bedoelde te zeggen dat het moeilijk is om iets te zeggen over wel/niet loskoppelen van seks en kinderen. Met name met de bijbel in de hand. Ik dacht namelijk te begrijpen uit de TS dat je daar de antwoorden hoopte vinden. Diak is al uitgebreid ingegaan op de onmogelijkheid daarvan en ik zag dat je het daarmee eens was.
« Laatst bewerkt op: december 06, 2007, 06:51:36 pm door Zijnkind »

Zijnkind

• Bekijk profiel
Natural family planning
« Reactie #17 Gepost op: december 06, 2007, 06:50:43 pm »
.
« Laatst bewerkt op: december 06, 2007, 06:51:09 pm door Zijnkind »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Natural family planning
« Reactie #18 Gepost op: december 06, 2007, 11:18:47 pm »
De Bijbel zegt inderdaad niets over anticonceptie.

Wél zegt het Nieuwe Testament van alles over nieuwe verhoudingen tussen mensen, en ook een nieuwe rol van het huwelijk. Het is allemaal domweg niet meer zo superbelangrijk. Zoals Paulus in 1 Corinthe 7:

29  Wat ik bedoel, broeders en zusters, is dit: we hebben nog maar een korte tijd. Laten daarom de getrouwde mannen leven als hadden ze geen vrouw;
30  wie huilen, als huilden ze niet; wie zich verheugen, als verheugden ze zich niet; wie iets kopen, als bezaten ze het niet;
31  en wie zich bezighouden met aardse zaken, laten zij er niet in opgaan. Want de wereld in zijn huidige vorm is aan het voorbijgaan.
32  Ik zou willen dat u geen zorgen had. Wie ongetrouwd is, heeft alle zorg voor de zaak van de Heer, en wil de Heer behagen.
33  Maar wie getrouwd is, heeft zorg voor aardse zaken en wil zijn vrouw behagen, zijn aandacht is verdeeld.

God maakt het hier 100% duidelijk dat het bezig zijn met de "zaak van de Heer" veel belangrijker is dan welke aardse zaken dan ook, zélfs het huwelijk (wat zo ongeveer de belangrijkste aardse zaak is).

Alhoewel het dus niet direct in de Bijbel staat, kan ik me wérkelijk niet voorstellen dat God dus christenen, in een wereld die bezig is te verdwijnen, zou verplicht zoveel mogelijk kinderen te hebben. Dan besteden ze alleen nóg maar meer tijd aan aardse zaken.

Overigens wil dat niet zeggen dat trouwen of kinderen krijgen 'fout' is, nee Paulus noemt het huwelijk zelfs 'goed'. Maar niet trouwen noemt hij 'beter'. Ik kan me iets dergelijks ook voorstellen bij kinderen, en al helemaal bij 12 stuks. Bovendien worden we opgeroepen tot het hebben van gemeenschap, om de duivel geen kans te geven; al met al lijken voorbehoedsmiddelen mij alleen maar een zegen.

En bedenk ook Titus 1:15 in zaken waar de Bijbel niet helder over is:

15  Voor wie rein zijn, is alles rein, maar voor wie besmet zijn met ongeloof, is niets rein, omdat hun verstand en hun geweten bedorven zijn.
« Laatst bewerkt op: december 06, 2007, 11:21:11 pm door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Natural family planning
« Reactie #19 Gepost op: december 07, 2007, 12:22:44 am »

quote:

Bumblebee schreef op 06 december 2007 om 13:52:

Beide keren probeer je een zwangerschap te voorkomen. In principe gelijk denk ik.
In die zin zie ik geen verschil tussen pil en onthouding.

Daar komt dan nog de vraag bij of iedereen wel kinderen moet willen of dat iedereen kinderen kan opvoeden. Moet je koste wat het kost een kind op de wereld zetten of heb je ook een verantwoordelijkheid over het komende kind.
Je kunt in dit land met gemak een kind verwekken maar als je een hond uit het asiel wilt halen wordt je gescreend of je wel geschikt bent.

Bezint eer ge begint.....
Mail me maar als je wat wilt weten

diak2b

• Bekijk profiel
Natural family planning
« Reactie #20 Gepost op: december 07, 2007, 12:23:21 am »

quote:

Zwever schreef op 06 december 2007 om 23:18:
De Bijbel zegt inderdaad niets over anticonceptie.

Wél zegt het Nieuwe Testament van alles over nieuwe verhoudingen tussen mensen, en ook een nieuwe rol van het huwelijk. Het is allemaal domweg niet meer zo superbelangrijk. Zoals Paulus in 1 Corinthe 7:

29  Wat ik bedoel, broeders en zusters, is dit: we hebben nog maar een korte tijd. Laten daarom de getrouwde mannen leven als hadden ze geen vrouw;
En aangezien Paulus ook iets zegt over sexualiteit tussen gehuwden, kan dit niet worden verstaan als een pleidooi voor sex+anticonceptie, wel als een motivatie voor onthouding binnen het huwelijk.

quote:

Alhoewel het dus niet direct in de Bijbel staat, kan ik me wérkelijk niet voorstellen dat God dus christenen, in een wereld die bezig is te verdwijnen, zou verplicht zoveel mogelijk kinderen te hebben.
Er is dus ook precies niemand die dat beweerde. Klinkt een beetje als een stropop. Wat wel is beweerd, en wat je nu zelf keurig met Paulus hebt onderbouwd, is dat sex weliswaar een plaats heeft in het huwelijk, maar dat er ook véél voor valt te zeggen onthouding na te streven, en je te richten op de Heer.

quote:

Overigens wil dat niet zeggen dat trouwen of kinderen krijgen 'fout' is, nee Paulus noemt het huwelijk zelfs 'goed'. Maar niet trouwen noemt hij 'beter'. Ik kan me iets dergelijks ook voorstellen bij kinderen, en al helemaal bij 12 stuks. Bovendien worden we opgeroepen tot het hebben van gemeenschap, om de duivel geen kans te geven; al met al lijken voorbehoedsmiddelen mij alleen maar een zegen.
Een prachtige doelredenering, dat wel. Maar het is wel héél selectief lezen en interpreteren wat Paulus schreef.

caatje

• Bekijk profiel
Natural family planning
« Reactie #21 Gepost op: december 07, 2007, 09:06:05 am »

quote:

diak2b schreef op 06 december 2007 om 17:59:
[...]

Hoewel ik niet helemaal volg wat het verband is tussen de door Egyptenaren gebruikte methodes, en de correctheid van anticonceptie in het algemeen, deze link: http://www.anticonceptie-online.nl/geschiedenis.htm
Tja, wat het verband is ben ik ook nog niet helemaal uit, maar wel bedankt voor de link.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Natural family planning
« Reactie #22 Gepost op: december 07, 2007, 09:38:42 am »

quote:

diak2b schreef op 07 december 2007 om 00:23:
[...]
En aangezien Paulus ook iets zegt over sexualiteit tussen gehuwden, kan dit niet worden verstaan als een pleidooi voor sex+anticonceptie, wel als een motivatie voor onthouding binnen het huwelijk.

Uit de quote waarop je reageerde kon je geen van beide halen en daar doelde ik ook helemaal niet op.

quote:

Er is dus ook precies niemand die dat beweerde. Klinkt een beetje als een stropop. Wat wel is beweerd, en wat je nu zelf keurig met Paulus hebt onderbouwd, is dat sex weliswaar een plaats heeft in het huwelijk, maar dat er ook véél voor valt te zeggen onthouding na te streven, en je te richten op de Heer.

Oke, dat zegt wellicht niemand; maar áls je geen anticonceptie doet en seks gezond is, is dat wel de conclusie die ook Bumblebee trekt.

Er valt overigens vooral veel voor te zeggen helemaal niet te trouwen; onthouding nastreven binnen een huwelijk wordt maar in 1 tekst half-gepromoot (die over het bidden), of mis ik iets...

quote:

Een prachtige doelredenering, dat wel. Maar het is wel héél selectief lezen en interpreteren wat Paulus schreef.

Wat grappig, ik ben juist verzot op kinderen en deze redenering houdt me er eerder in tegen, maar toch is het een doelredenering :)

Kun je nog onderbouwen waarom het zo 'héél selectief' is?

diak2b

• Bekijk profiel
Natural family planning
« Reactie #23 Gepost op: december 07, 2007, 10:19:02 am »

quote:

Zwever schreef op 07 december 2007 om 09:38:
[...]
Wat grappig, ik ben juist verzot op kinderen en deze redenering houdt me er eerder in tegen, maar toch is het een doelredenering :)
Inderdaad. Je conclusie dat voorbehoedmiddelen een zegen zijn is het klaarblijkelijke doel van je redenering.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Natural family planning
« Reactie #24 Gepost op: december 07, 2007, 11:41:47 am »

quote:

diak2b schreef op 07 december 2007 om 10:19:
Inderdaad. Je conclusie dat voorbehoedmiddelen een zegen zijn is het klaarblijkelijke doel van je redenering.
Fijn dat je mijn doelen kent, waardoor ik volgens jou kennelijk tot verkeerde conclusies kom. Mag ik ook nog een inhoudelijke reactie?  :)

Mellon

• Bekijk profiel
Natural family planning
« Reactie #25 Gepost op: december 07, 2007, 01:53:14 pm »

quote:

okidoki schreef op 07 december 2007 om 00:22:
[...]

Beide keren probeer je een zwangerschap te voorkomen. In principe gelijk denk ik.
In die zin zie ik geen verschil tussen pil en onthouding.

Daar komt dan nog de vraag bij of iedereen wel kinderen moet willen of dat iedereen kinderen kan opvoeden. Moet je koste wat het kost een kind op de wereld zetten of heb je ook een verantwoordelijkheid over het komende kind.
Je kunt in dit land met gemak een kind verwekken maar als je een hond uit het asiel wilt halen wordt je gescreend of je wel geschikt bent.

Bezint eer ge begint.....

.. en of je überhaupt kinderen kunt krijgen.

Een algemene opmerking: seks is met K S. Het is het moeilijkste korte Nederlandse woord allertijden.  :+

diak2b

• Bekijk profiel
Natural family planning
« Reactie #26 Gepost op: december 07, 2007, 02:21:43 pm »

quote:

Zwever schreef op 07 december 2007 om 11:41:
[...]

Fijn dat je mijn doelen kent, waardoor ik volgens jou kennelijk tot verkeerde conclusies kom. Mag ik ook nog een inhoudelijke reactie?  :)
Ik lees slechts wat je schrijft, gezien wat ik tot nu toe hier met BBB heb gewisseld, ga ik er van uit dat verdere uitleg op mijn reactie voor BBB niet nodig is. En ik voel niet de minste behoefte jou ergens van te overtuigen, als jij tevreden bent met je visie, vooral zo houden.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Natural family planning
« Reactie #27 Gepost op: december 07, 2007, 05:13:47 pm »

quote:

diak2b schreef op 07 december 2007 om 14:21:
Ik lees slechts wat je schrijft, gezien wat ik tot nu toe hier met BBB heb gewisseld, ga ik er van uit dat verdere uitleg op mijn reactie voor BBB niet nodig is. En ik voel niet de minste behoefte jou ergens van te overtuigen, als jij tevreden bent met je visie, vooral zo houden.

Ik ben tevreden inderdaad :)

Alleen zie ik woorden als 'doelredeneren' en 'héél selectief lezen', en dat wil ik serieus graag voorkomen en leren hoe ik dat anders kan doen. Als je me daar bij kan helpen, graag. Wellicht klinkt dit sarcastisch, maar zo bedoel ik het niet.
« Laatst bewerkt op: december 07, 2007, 05:14:23 pm door Zwever »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Natural family planning
« Reactie #28 Gepost op: december 08, 2007, 07:13:35 pm »
Over het aantal kinderen als je niet aan anticonceptie doet, ik meen dat het geven van borstvoeding in vroegere tijden er voor zorgde dat je na een kind niet vruchtbaar was tot het kind gespeend was.
Dat maakt het aantal kinderen al een heel stuk minder dan wanneer je er elk jaar een zou krijgen.
Isaak werd bv gespeend op z'n vijfde. Dat betekent dan dat je vijf jaar onvruchtbaar was, er geen eisprong plaats had.

diak2b

• Bekijk profiel
Natural family planning
« Reactie #29 Gepost op: december 08, 2007, 07:58:00 pm »
Met dien verstande dat dat maar zeer ten dele waar is. Verminderde vruchtbaarheid, wellicht, maar onvruchtbaarheid, daar hebben jonge moeders misschien toch iets te vaak zich misrekend.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Natural family planning
« Reactie #30 Gepost op: december 08, 2007, 09:41:28 pm »

quote:

diak2b schreef op 08 december 2007 om 19:58:
Met dien verstande dat dat maar zeer ten dele waar is. Verminderde vruchtbaarheid, wellicht, maar onvruchtbaarheid, daar hebben jonge moeders misschien toch iets te vaak zich misrekend.

Ik heb het ook over 'in vroegere tijden'.
Als je borstvoeding geeft en toch ook snel gaat bijvoeden, ligt dat wrs anders.
Mijn eigen ervaring is wel zo dat er door volledige borstvoeding geen eisprong plaatsvindt. Omdat tegenwoordig de tijd van borstvoeding geven veel korter is dan in bijbelse tijden, zal het dus niet zo'n goed 'voorbehoedmiddel' zijn als het vroeger was.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Natural family planning
« Reactie #31 Gepost op: december 09, 2007, 10:42:14 am »
Je bent inderdaad relatief minder vruchtbaar tijdens borstvoeding, maar alleen als je minstens zes keer per etmaal waarvan minimaal éénmaal 's nachts nog voedt, op verzoek en dat zonder bijvoeding. En dan alleen de eerste zes maanden, daarna is het sowieso niet meer betrouwbaar. Je bent wel verminderd vruchtbaar en in veel derde-wereldlanden levert borstvoeding dan ook prima geboortespreiding op, ook omdat het in een heel aantal culturen taboe is seks te hebben tijdens de borstvoedingsperiode.

Ik ken in mijn naaste omgeving trouwens twee "derde kindjes" die tijdens de borstvoeding van nummer twee zich als verrassing aandienden  :D  Welkom maar niet gepland...

diak2b

• Bekijk profiel
Natural family planning
« Reactie #32 Gepost op: december 09, 2007, 12:46:01 pm »

quote:

nog altijd het beste voorbehoedsmiddel van allemaal.

Maar BBB, kan je iets met de reacties?

dingo

• Bekijk profiel
Natural family planning
« Reactie #33 Gepost op: december 09, 2007, 05:59:23 pm »

quote:

Oftewel:

1) Dat valt te bezien, hoewel er geen bezwaar is tegen een groot gezin wil dat nog niet zeggen dat je een zo groot mogelijk gezin moet stichten. Je hebt ook de verantwoording voor die kinderen en opvoeden is geen eenvoudige taak.
Als ik Hooglied lees dan zie ik een niets aan duidelijkheid overlatende beschrijving van intieme lichamelijkheid zonder dat er ook maar één moment over een groot nageslacht wordt gesproken, maar wel over monogamiteit.

Ook zijn omstandigheden niet één op één over te zetten, lage kindersterfte, goede medische zorg en goede leefomstandigheden en daarmee gepaard gaande vroege en langdurige vruchtbaarheid nu, zijn onvergelijkbaar met de omstandigheden in bijbelse tijden. Neem Jacob, hij heeft twaalf zonen (en een onbekend aantal dochters) maar wel bij vier vrouwen en zijn omstandigheden waren redelijk luxe/rijk het merendeel van zijn tijdgenoten had het waarschijnlijk niet zo luxe. Dus ja seksualiteit en vruchtbaarheid zijn wel degelijk los te koppelen.

2) Bezien als methode zonder abortieve werking is NFP een mogelijkheid maar met grote vraagtekens mbt de werkbaarheid van deze methode.

3) Op basis waarvan noem je sterilisatie en condooms niet geaccepteerd? Over condooms wordt veel geroepen over de betrouwbaarheid ervan maar in de praktijk blijkt deze niet veel onder te doen voor de pil. Sterilisatie is uiteraard definitief en wordt niet aanbevolen voor jonge mensen omdat je nooit weet hoe je leven verder loopt. Maar heb je goede redenen om helemaal geen kinderen te willen krijgen bijv. erfelijke ziekten dan is het zeker te overwegen.

edit:Terzijde van alle overwegingen op anti-conceptiegebied kun je ervan op aan dat als God wilt dat je (opnieuw) moeder wordt geen enkel anti-conceptiemiddel gaat helpen zelfs onthouding niet.
« Laatst bewerkt op: december 09, 2007, 06:06:56 pm door dingo »

diak2b

• Bekijk profiel
Natural family planning
« Reactie #34 Gepost op: december 09, 2007, 09:08:38 pm »
Op verzoek van Wateengedoe2 die haar wachtwoord kwijt is:

quote:

2) Bezien als methode zonder abortieve werking is NFP een mogelijkheid maar met grote vraagtekens mbt de werkbaarheid van deze methode.
De methodezekerheid van NFP is met 0,4% (d.w.z. 4 zwangerschappen per 1000 vrouwen per jaar) net zo goed of beter als die van de pil, zie dit
onderzoek
. De in datzelfde onderzoek gevonden betrouwbaarheid van NFP in de praktijk is 1.8%, dat is dus incl. de vrouwen die (willens en
wetens) in hun vruchtbare periode vrijden. De betrouwbaarheid van de pil in de praktijk (dus met vergeten pillen, diaree enz. in aanmerking
genomen) is 2.15 - 8.0%
(BRON).

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Natural family planning
« Reactie #35 Gepost op: december 09, 2007, 09:30:57 pm »

quote:

dingo schreef op 09 december 2007 om 17:59:

edit:Terzijde van alle overwegingen op anti-conceptiegebied kun je ervan op aan dat als God wilt dat je (opnieuw) moeder wordt geen enkel anti-conceptiemiddel gaat helpen zelfs onthouding niet.

_/-\o_

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Natural family planning
« Reactie #36 Gepost op: december 09, 2007, 09:55:21 pm »
@BBB
Dit boek geeft meer uitleg en achtergrondinformatie, ook veel praktische voorbeelden en problemen waar vrouwen tegenaan lopen als ze met deze methode aan de slag willen.
Heb je er wel eens van gehoord?
Het is een boek uit de jaren '70 - ik weet zo niet of het exact is wat je nu verstaat onder
Natural Family Planning. Misschien is het nog wel uitgebreider.

http://link.marktplaats.nl/128600540

Marloes

• Bekijk profiel
Natural family planning
« Reactie #37 Gepost op: december 10, 2007, 02:59:01 pm »
Dat is makkelijk op te lossen; sommige (chr) verzekeraars vergoeden een cursus NFP. Ik dacht de Principe polis en de Pro Life polis.
« Laatst bewerkt op: december 10, 2007, 03:00:48 pm door Marloes »
[Prediker 7:29]

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Natural family planning
« Reactie #38 Gepost op: december 12, 2007, 03:10:41 pm »

quote:

diak2b schreef op 06 december 2007 om 17:39:
Maar dan vind je met mij ongetwijfeld ook het antwoord op de vraag die ik stelde en die je niet beantwoorde de enig echt relevante vraag: waar haal je je normen vandaan? Direct uit de Bijbel is onmogelijk, want daar staan ze gewoon niet in. Dan moet je gaan interpreteren, en hoe doe je dat? Is dat feitelijk je eigen norm, je eigen geweten, dat je al dan niet onderbouwt met zelf te kiezen teksten uit de Schrift, of door "inpiratie waarvan jij zeker weet dat dat de Geest is"? Of zoek je je norm ergens anders? Zolang je die vraag onbeantwoord laat, is ieder antwoord zinloos. Of, ieder antwoord moet je feitelijk plaatsen binnen het kader van de bron van normen die de antwoord-gever hanteert.

Zonder de discussie nodeloos breder te willen trekken, maar voor wie beweert zich uitsluitend op de Schrift te baseren, is hier een onoplosbaar probleem. De Schrift geeft geen expliciete antwoorden, daarover waren we het eens geloof ik. Maar dan resteert slechts je privé-interpretatie, die niet te toetsen is aan de Schrift. Het is geen toeval dat juist in gereformeerde kring alle mogelijke visies op dit onderwerp verdedigd worden, met beroep op de Schrift. Als je meent dat God wel heldere antwoorden geeft, en het stoort je niet dat Hij de ene keer dit, en de andere keer dat zegt, kan je in de meer "Geest-geörienteerde" hoek misschien goed terecht. Als je meent dat God nu juist vanwege dit soort kwesties het wel nuttig heeft gevonden om niet alleen een weinig eenduidig boek, maar ook een boek-interpretatie-club aan de mens te geven, dan kan je bij de betreffende club terecht.

:ja: volgens mij wel. Maar je hebt niets aan mijn mening, als je niet minstens min of meer dezelfde bron van normen accepteert. Waarom zou jij waarde hechten aan wat ik zeg? Ik kan mijn standpunt moeiteloos onderbouwen, maar ik vrees dat op dit forum hooguit Wateengedoe2, Thorgrem, mogelijk Fleur, en Laodicea die onderbouwing zelfs maar het overwegen waard zouden vinden. En zij kennen de onderbouwing al redelijk, vermoed ik :)[/q]

Misschien heb ik er niks aan, maar ik ben er wel nieuwsgierig naar. Als ik even zelf mag invullen dat de bron van jouw normen één of ander katholiek document is (niet denigrerend bedoeld) dan ben ik daar nog steeds nieuwsgierig naar - over het algemeen zijn die niet uit de lucht gegrepen maar integendeel stevig onderbouwd.

[q]Ik stam uit een geloof waarin een paar dingen wel vrij algemeen geaccepteerd zijn, om het maar eens voorzichtig te stellen:

- Huwelijk en sexualiteit zijn onlosmakelijk verbonden
- Het huwelijk wordt aangegaan met twee doelen: welzijn van de huwelijkspartners, en het voortbrengen en opvoeden van kinderen zo God het wil
- Sexualiteit heeft een belangrijke functie in de viering en de bevestiging van de huwelijksliefde
- Voortplanting is dan wel niet het hoofdoel van sexualiteit, het is er wel onlosmakelijk mee verbonden.
- Onthouding kent, of beter nog, kan kennen, een grote spirituele waarde.
- Het is volstrekt geoorloofd om in het belang van de kinderen, het kindertal of het moment waarop kinderen gewenst worden, te beïnvloeden. Het is volstrekt niet geoorloofd dit te doen om andere motieven.

Overigens geloven wij dat dit alles geen kwestie van Bijbelse of kerkelijke regel is, maar de natuurwet zelf. Kortom, je hoeft ons geloof niet te delen om te weten dat het verbreken van deze "regels" onzedelijk is. Voor wie ons geloof deelt, is daarnaast duidelijk dat sprake is van zonde.

Okee, sorry als ik in herhaling val, maar van de meeste mensen krijg ik de reactie dat de manier waaróp, mits die niet abortief is, er niet zo veel toe doet. Ik heb humanae vitae gelezen maar daar wordt het niet per se duidelijker van.

Waar ik nog steeds mee zit is, waarom is het geoorloofd om middels precies bijhouden van de kalender, temperatuur, vaginaslijm en weet ik veel wat voor manieren uit te zoeken of je veilig seks kunt hebben om maar geen baby'tje te maken, en waarom is het níet geoorloofd om het zaad op te vangen in een zakje, om ditzelfde doel te bereiken?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Natural family planning
« Reactie #39 Gepost op: december 16, 2007, 07:45:28 pm »
Modbreak:
Een onderonsje mbt de katholieke leer verwijderd.

Dit is CZDP. Elk advies van een oprecht christen is welkom. Het advies hoeft niet per se 'christelijk' -als in 'voldoend aan de kerkelijke dogma's'- te zijn. Laat staan 'conform RKK-leer'.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

diak2b

• Bekijk profiel
Natural family planning
« Reactie #40 Gepost op: december 18, 2007, 11:05:43 am »

quote:

Bumblebee schreef op 12 december 2007 om 15:10:

[...]

Misschien heb ik er niks aan, maar ik ben er wel nieuwsgierig naar. Als ik even zelf mag invullen dat de bron van jouw normen één of ander katholiek document is (niet denigrerend bedoeld) dan ben ik daar nog steeds nieuwsgierig naar - over het algemeen zijn die niet uit de lucht gegrepen maar integendeel stevig onderbouwd.
Nou, dat is in dit geval wel héél genuanceerd hoor. Mijn normen zijn wellicht anders dan je verwacht :)

Als je de huidige stand van zaken goed wil bekijken, zou je hier eens moeten lezen (sorry voor de volgorde, die slaat nergens op :+ ):

http://www.rkdocumenten.nl/index.php?docid=34
http://www.rkdocumenten.nl/index.php?docid=1347
http://www.rkdocumenten.nl/index.php?docid=250
http://www.rkdocumenten.nl/index.php?docid=526
http://www.rkdocumenten.nl/index.php?docid=72
http://www.rkdocumenten.nl/index.php?docid=8
http://www.rkdocumenten.nl/?docid=1&id=1363
http://www.rkdocumenten.nl/index.php?docid=2
http://www.rkdocumenten.nl/index.php?docid=343

En natuurlijk de exegese van JP II over Genesis:

http://www.rkdocumenten.nl/index.php?docid=585
http://www.rkdocumenten.nl/index.php?docid=593
http://www.rkdocumenten.nl/index.php?docid=633
http://www.rkdocumenten.nl/index.php?docid=636
http://www.rkdocumenten.nl/index.php?docid=588
http://www.rkdocumenten.nl/index.php?docid=556
http://www.rkdocumenten.nl/index.php?docid=584
http://www.rkdocumenten.nl/index.php?docid=626
http://www.rkdocumenten.nl/index.php?docid=590
http://www.rkdocumenten.nl/index.php?docid=629
http://www.rkdocumenten.nl/index.php?docid=625
http://www.rkdocumenten.nl/index.php?docid=599
http://www.rkdocumenten.nl/index.php?docid=595
http://www.rkdocumenten.nl/index.php?docid=592
http://www.rkdocumenten.nl/index.php?docid=587
http://www.rkdocumenten.nl/index.php?docid=582
http://www.rkdocumenten.nl/index.php?docid=627
http://www.rkdocumenten.nl/index.php?docid=635
http://www.rkdocumenten.nl/index.php?docid=583
http://www.rkdocumenten.nl/index.php?docid=632
http://www.rkdocumenten.nl/index.php?docid=597

quote:

Okee, sorry als ik in herhaling val, maar van de meeste mensen krijg ik de reactie dat de manier waaróp, mits die niet abortief is, er niet zo veel toe doet. Ik heb humanae vitae gelezen maar daar wordt het niet per se duidelijker van.

Waar ik nog steeds mee zit is, waarom is het geoorloofd om middels precies bijhouden van de kalender, temperatuur, vaginaslijm en weet ik veel wat voor manieren uit te zoeken of je veilig seks kunt hebben om maar geen baby'tje te maken, en waarom is het níet geoorloofd om het zaad op te vangen in een zakje, om ditzelfde doel te bereiken?

:) tsja, dat ga ik ook niet verdedigen. Maar met bovenstaande links kan je wel teruglezen wat de RKK hierover leert.
Bedenk daarbij overigens wel dat geen van die documenten dogmatisch zijn. Met name de exegese van Genesis door JP II is binnen het orthodox-katholieke denken van enorme betekenis, maar toch is het in essentie "niet meer" dan de visie van één persoon.
« Laatst bewerkt op: december 18, 2007, 11:06:56 am door diak2b »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
Natural family planning
« Reactie #41 Gepost op: december 24, 2007, 03:13:20 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 12 december 2007 om 15:10:

Ik schreef er onlangs over op een ander forum:

Inmiddels ben ik er wel aardig uit over hoe ik nou tegen condooms aankijk: niet intrinsiek slecht, maar wel ongelofelijk moeilijk om op een juiste manier mee om te gaan (en nee, dit gaat niet over door te oefenen met een banaan :P) Ik blijf NFP toch de eerste keuze vinden, omdat je dan hetzelfde bereikt door iets niet te doen (vrijen in de vruchtbare periode) ipv iets wel te doen (kwakje opvangen) en omdat ik ervan overtuigd ben dat juist de onthoudingsperiodes een grote spirituele waarde kunnen hebben, die je met condooms niet hebt. Maar in bepaalde gevallen condooms ... ja. Bijv. als iemand pasgetrouwd is en pertinent niet zwanger mag worden (bijv. vanwege gezondheidsredenen voor vrouw of kind) - de onthoudingsperiodes in NFP zijn dan voor veel stellen gewoon te zwaar. Of als één van de echtgenoten HIV-positief is.

Voor wie interesse heeft om dat topic te lezen: KLIK
« Laatst bewerkt op: december 24, 2007, 03:13:59 pm door wateengedoe2 »