quote:
Het mystiek Lichaam van Christus heeft geen bondgenoten nodig, wel leden. Bijvoorbeeld om antwoorden te geven aan mensen die beweren dat ze zich in haar leer hebben verdiept, maar die door hun vragen bewijzen dat dit niet waar is, danwel dat hun pogingen vruchteloos zijn gebleven.
quote:
1. Vind je echt dat de paus garant staat voor eenheid in de leer? Hoe verklaar je dan dat de RKK excuus aanbiedt voor (leer-) uitwassen in de geschiedenis? Zoals houding in WO2?
Ik zie graag je onderbouwing tegemoet waaruit blijkt dat de RKK excuus aanbiedt voor "leer-uitwassen" in de geschiedenis.
ALs je mocht bedoelen dat Johannes Paulus vergeving heeft gevraagd voor de zonden van mensen, dan laat je alleen maar zien dat je niet weet waarover je praat, danwel dat je bewust een suggestieve vraag stelt, gebaseerd op onjuiste weergave van de feiten.
Kortom: je praat stierenpoep.
quote:
2. Als je zegt dat de paus de ‘garant’ is, hoe verklaar je dan dat bisschoppen soms afstand doen van de pauselijke leer?
De vraag bevat haar eigen antwoord al. Niet de bisschoppen, maar de paus is die garant. Duh.
quote:
3. Wat je bij 3 beschrijft, is vooral een persoonlijke ervaring, die jou inspiratie geeft voor je overtuiging; daar blijf ik vanaf.
Ik zie geen vraag, hoewel je gehele presentatie suggereert dat hier een vraag staat. Daarom toch een antwoord: je hebt overdonderend weinig benul van de feiten, als je denkt dat ik hier een privé-ervaring beschreef.
quote:
4. Ik heb veel waardering voor je scepsis over toegeeflijkheid in oecumene. Wat moet je met schijnoeumene? Zoals blijkt in onze dialoogjes zijn we het op grote punten volstrekt oneens. Dat kunnen beter klip en klaar benoemen, dat veel energie steken in het verdoezelen van verschillen. Waren alle katholieken en protestanten maar zo!
Wederom geen vraag. Wederom, vanwege je eigen presentatie van deze schijnvraag, toch een antwoord: je zou werkelijk niet willen dat veel meer katholieken dachten als ik. Ik geloof in vrijheid van godsdienst, maar ik geloof niet in pacifisme, en evenmin in de vrijheid op leugenachtige gronden of gekozen domheid het enige ware geloof en daarmee Jezus Christus te beledigen.
Overigens, gelukkig, zo heb ik al vele malen mogen constateren, zijn veel protestanten niet in de verte zoals jij. Tot eer en zegen van de reformatie.
quote:
5. Ik betreur dat je zo veel waarde hecht aan wat een (toch ook) zondig mens te zeggen heeft. Ik zie ook nergens in de bijbel daar enige grond voor. Maar ik heb liever dat mijn medeburgers inspiratie halen uit een combinatie van bijbel en paus dan enkel en alleen uit zichzelf.
Het boeit me werkelijk niet in het minst wat iemand betreurt, die keer op keer laat zien zonder argumenten, zonder kennis van zaken, zonder respect, zijn beledigende praatjes rond te strooien. Mijn inspiratie haal ik wel op meer plekken. Bernard Gui, bijvoorbeeld. Maar ja, tijden veranderen.