Auteur Topic: best vernieuwend: Genezingen in de GKv..?  (gelezen 26763 keer)

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
best vernieuwend: Genezingen in de GKv..?
« Reactie #150 Gepost op: augustus 16, 2007, 12:01:41 pm »
In de eerste plaats even voor joepie,

Jouw omgaan met je ziekte en je vertrouwen in God is juist een spiegel van Gods liefde en trouw. God toont zijn grootheid ook door lijden, juist doordat de lijdende mens zijn vertrouwen blijft houden in de Schepper van al en dit op zijn wijze draagt. Een wijze die bij zijn of haar karakter past.

Ik denk dat ik in de hoofdlijn de betogen van joepie en P en A kan onderschrijven, met dien verstande dat ik wel degelijk geloof dat er positieve resultaten zijn op gerichte gebedsgenezing en dat opmerkelijke genezingen niet zijn voorbehouden tot de tijd waarin Jezus Christus op de aarde rondliep om zijn heilswerk te verrichten.

Maar waar ik me soms wel aan erger is het als de kippen erbij in twijfel trekken van genezingsgetuigenissen of daar op zijn minst tussen de regels door aan te twijfelen of denigrerende opmerkingen over te maken. Dan doel ik niet op een specifiek forumlid, maar gewoon in het algemeen.

Ik heb overigens niet de behoefte om naar Jan Zijlstra te gaan, laat ik dat voorop stellen. :)

Vriendelijke groet,
« Laatst bewerkt op: augustus 16, 2007, 12:02:48 pm door grondig christelijk »

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #151 Gepost op: augustus 17, 2007, 03:45:18 pm »
Als iemand hier gaat zeggen dat hij ledematen heeft aan zien groeien dan moet ik daar alleen maar om lachen. Zie mijn eigen ervaring daarmee.
Waarom zou je met ledematen die verschillend van lengte lijken te zijn naar een genezings gebeuren gaan? Is dat erg? Is dat een zwakte? Is het een ziekte? is er dus een genezing?
Is het te bewijzen?
Volgens mij niet.
Je kunt maar zo verkeerd meten en ik deed vroeger ook een spelletje ( of nog weleens bij de kleinkids) dan laat ik maar zo mijn kortere arm langer worden. Hylariteit en veel plezier.
Maar was daarmee mijn arm wel echt korter? nee!

Hetzelfde dat je kunt zeggen dat in een dienst ineens iemand genezen is van MS. Dat is nogal een vaak gebruikte ziekte. Want geen arts is zo gek om iemand die naar een genezings dienst is geweest met MS om al de testen eens over te gaan doen of het wel echt weg is. Daar zijn die onderzoeken te duur voor en te belastend.
Ook kan niemand direct zeggen dat hij is genezen van MS. Aangezien MS een ziekte is met goed en kwade periodes is het ook weer niet te controleren. Wie zegt mij dat die persoon niet gewoon in een oplevingsperiode zat?
Een goede kennis van mij heeft ook MS en er zijn tijden dat ze niet kan lopen of heel wankel en dan ineens gaat het weer even goed. Dat noemt ze een opleving.
Maar geen genezing. Als dat werkelijk zo zou zijn dan zouden de artsen niet meer hoeven te zoeken naar een medicijn om het daadwerkelijk te kunnen stoppen, dan was de MS stichting niet nodig. Maar dan stuurden ze iedereen naar JZ of welke gebedsfanaticus dan ook.

Verder kan ik hier ook een hele pagina vullen met genezingen die ik meegemaakt heb. Op gebed. Gewoon door de familie, de persoon zelf of de predikant en de gemeente.
Gewoon zonder daarbij een zgn. gebedsgenezer te moeten noemen. Aangezien de personen daar niet geweest zijn.
Ze konden direct naar God met hun gebed om genezing.
En soms gaf God genezing en soms ook niet.
Dat had dan niets te maken met het kleingeloof van die persoon, maar gewoon met: Uw wil geschiedde.
Toen ik vorig jaar november met mijn drie dagen oude kleinzoon naar het ziekenhuis reed en hem daar op tafel bij de arts neer legde was hij aan het doodgaan. Ze zijn drie uur bezig geweest om het te reanimeren. En daarna is hij drie maanden ernstig ziek geweest en hebben we regelmatig voor zijn leven gevreesd. Maar de Here verhoorde onze gebeden en hij is nu een lachlustig lief kereltje waaraan je bijna niet meer merkt dat hij zo ziek is geweest. Moest ik daarmee naar JZ?
Nee, we mochten gelijk aankloppen bij God.
En hij heeft genezing geschonken.
Dat ik met mijn kleinzoon naar het ziekenhuis ging was enkel omdat ik geen goed gevoel had over hem. Niet omdat hij er nu zo ziek uitzag. Maar iets in mij zei dat ik echt moest gaan.
Kijk, dat noem ik nu een wonder. Een Godswonder!
« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2007, 03:56:30 pm door joepie »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #152 Gepost op: augustus 17, 2007, 07:43:59 pm »

quote:

Dat ik met mijn kleinzoon naar het ziekenhuis ging was enkel omdat ik geen goed gevoel had over hem. Niet omdat hij er nu zo ziek uitzag. Maar iets in mij zei dat ik echt moest gaan.
Kijk, dat noem ik nu een wonder. Een Godswonder!
Joepie, geloof jij dat het de Heilige Geest is geweest die je dit gevoel heeft gegeven?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #153 Gepost op: augustus 17, 2007, 10:49:58 pm »

quote:

joepie schreef op 17 augustus 2007 om 15:45:
Als iemand hier gaat zeggen dat hij ledematen heeft aan zien groeien dan moet ik daar alleen maar om lachen. Zie mijn eigen ervaring daarmee.
Waarom zou je met ledematen die verschillend van lengte lijken te zijn naar een genezings gebeuren gaan? Is dat erg? Is dat een zwakte? Is het een ziekte? is er dus een genezing?
Is het te bewijzen?
Volgens mij niet.
Je kunt maar zo verkeerd meten en ik deed vroeger ook een spelletje ( of nog weleens bij de kleinkids) dan laat ik maar zo mijn kortere arm langer worden. Hylariteit en veel plezier.
Maar was daarmee mijn arm wel echt korter? nee!

Toch is dit wel iets wat klachten kan opleveren bij een been dat korter is.
Scoliose van de wervelkolom, spitsvoet, chronische rugpijn door 'n verkeerde houding etc.
Maar dat is niet bij iedereen zo.
Zo simpel als jij het aangeeft is het helaas niet bij iedereen.
(Niet dat ik dan naar een genezingsdienst zou gaan, dat is weer wat anders.)
« Laatst bewerkt op: augustus 18, 2007, 12:32:48 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Esek

• Bekijk profiel
« Reactie #154 Gepost op: augustus 18, 2007, 05:57:39 pm »
Uit deze discussie blijkt volgens mij dat er weinig consensus is. Voor een deel vindt dit zijn oorzaak in het feit dat de gereformeerde belijdenis weinig tot niets over dit onderwerp heeft te zeggen. Dit ondanks het feit dat een kwart van de evangeliën over genezing gaan. Kan iemand mij eens uitleggen waar deze omissie vandaan komt?

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #155 Gepost op: augustus 18, 2007, 08:02:57 pm »

quote:

Esek schreef op 18 augustus 2007 om 17:57:
Uit deze discussie blijkt volgens mij dat er weinig consensus is. Voor een deel vindt dit zijn oorzaak in het feit dat de gereformeerde belijdenis weinig tot niets over dit onderwerp heeft te zeggen. Dit ondanks het feit dat een kwart van de evangeliën over genezing gaan. Kan iemand mij eens uitleggen waar deze omissie vandaan komt?
omissie? Hoe kom je daar nu bij...leg dat eens nader uit...

Esek

• Bekijk profiel
« Reactie #156 Gepost op: augustus 18, 2007, 08:07:01 pm »
Ik bedoel dat ik in de geref. belijdenis niets kan terugvinden over de gave van genezing en ik wil graag weten waarom de reformatoren dit belangrijke gegeven uit de Schrift niet behandelen. Wat is de diepere oorzaak?

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #157 Gepost op: augustus 18, 2007, 09:58:31 pm »
Misschien wel omdat de kern van ons geloof niet is dat wij hier en nu zo gelukkig zullen zijn, maar wel wie God is en wat Hij van ons wil? Dat Jezus in de eerste plaats niet gekomen is om ons gelukkig te maken, maar om Gods wil te doen en de relatie met ons te herstellen? En misschien wel omdat onze belijdenis geschriften niet tot doel hadden om allerlei bijzaken te behandelen maar vooral de kern?
computerfout: een vreemde een in de byte

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #158 Gepost op: augustus 19, 2007, 08:50:32 pm »

quote:

Esek schreef op 18 augustus 2007 om 17:57:

Een groot deel van de evangelieën gaat inderdaad over Jezus die geneest. Maar hooguit een heel klein deel van de evangelieën gaat over de vraag of alle volgelingen van Jezus (of alleen bepaalde) de gave tot genezen hebben, of wat die gave is, etc...

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #159 Gepost op: augustus 19, 2007, 10:17:40 pm »

quote:

Nunc schreef op 19 augustus 2007 om 20:50:

[...]

Een groot deel van de evangelieën gaat inderdaad over Jezus die geneest. Maar hooguit een heel klein deel van de evangelieën gaat over de vraag of alle volgelingen van Jezus (of alleen bepaalde) de gave tot genezen hebben, of wat die gave is, etc...

Hoe kan het dat met dan toch van inzicht verschilt over die "bepaalde gedeelten"....
Is de schrift onduidelijk, beperkt ze het zeer expliciet tot die bepaalde volgelingen of is ze niet expliciet genoeg in het benoemen daarvan?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #160 Gepost op: augustus 20, 2007, 08:09:43 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 19 augustus 2007 om 22:17:
[...]

Hoe kan het dat met dan toch van inzicht verschilt over die "bepaalde gedeelten"....
Is de schrift onduidelijk, beperkt ze het zeer expliciet tot die bepaalde volgelingen of is ze niet expliciet genoeg in het benoemen daarvan?

Misschien zou je het zo kunnen zeggen dat Jezus specifiek voor de Joden kwam. De genezingen waren dan ook voor de Joden een teken dat het koninkrijk waar Jezus de koning van zou zijn, aanstaande was.
Zie de vraag van Johannes de Doper:

Matt 11
2 Johannes nu hoorde in de gevangenis de werken van de Christus en liet Hem door zijn discipelen de vraag overbrengen: 3 Zijt Gij het, die komen zou, of hebben wij een ander te verwachten? 4 En Jezus antwoordde en zeide tot hen: Gaat heen en boodschapt Johannes wat gij hoort en ziet: 5 blinden worden ziende en lammen wandelen, melaatsen worden gereinigd en doven horen en doden worden opgewekt en armen ontvangen het evangelie.

Dat koninkrijk in die vorm is er nog steeds niet omdat de Joden Hem afwezen. Vanaf die tijd ging Jezus dan ook in geheimenissen spreken en werd het een meer verborgen iets voor de Joden.
In handelingen krijgen de Joden een soort 'laatste kans' om Hem aan te nemen en spreekt Petrus ten eerste tot de Joden bij zijn grote toespraak tot het volk.
En dan horen hier idd bij de wonderen en het in tongen spreken als teken (voor de Joden) van het heil dat vanaf toen niet meer beperkt bleef tot de Joden maar ook voor andere 'tongen' (natien) open lag.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

peterpan

• Bekijk profiel
« Reactie #161 Gepost op: december 15, 2007, 06:49:45 pm »
http://www.geloofhet.nl/OpstandigskerkutrechtHR.pdf

hierin staat dat wij in onze gereformeerd vrijgemaakte gemeente genieten van alle gaven van de Geest. Fantastisch dat de Geest ook de gave van genezingen inzet! Als je meer wilt weten kom dan 29 februari en 1 maart naar de betteld (www.debetteld.nl). Daar gaan ze 2 dagen over de heilige Geest spreken. Echt fantastisch! althans dat vind ik. Ik weet niet hoe hongerig de mensen zijn naar God, maar ik kan niet wachten om meer van Hem te zien, door Zijn Geest.

God geneest gewoon nog steeds -of je nou wilt of niet-, en als je WEL wilt weten op welke manier Hij dat doet, dan moet je komen als een kind en luisteren naar mensen die weten hoe God dat doet door zijn Geest. Er is geen verandering bij onze God. Hij wil nog net zo hard door ons heen genezen als vroeger. En Hij doet het ook.

@ farao! SUPER! HALLELUJA! en lekker blijven uitdelen en getuigen hoor! laat je niet tegenhouden door pessimisme, kritiek en ongeloof van anderen. Wat een geschenk van God  :D . Dank U Jezus! Wat een God bent U!
« Laatst bewerkt op: december 16, 2007, 12:54:24 pm door peterpan »
Het koninkrijk van God is niet gelegen in woorden maar in kracht (1 kor 4:20)

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #162 Gepost op: december 16, 2007, 03:24:39 pm »
.
« Laatst bewerkt op: december 16, 2007, 03:25:34 pm door Nunc »

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #163 Gepost op: december 16, 2007, 03:26:10 pm »
Hoi Peterpan,

Ik ga nog even in op een oude post van jou - weer even terug op een oud spoor dus. Ik heb namelijk de indruk dat je je discussiepartners niet echt hebt begrepen.

Dat blijkt uit je typeringen hier, die slechts onjuiste karikaturen zijn:
Je suggeert dat zij niet 'hongerig (...) zijn naar God' en alsof zij niet geloven dat 'God (..) gewoon nog steeds (geneest) -of je nou wilt of niet-,' en alsof ze NIET 'WEL wil(len) weten op welke manier Hij dat doet.'

Ik zal op een oude post van je ingaan, waarin je een aantal dingen suggereert, waar wij hier moeite mee hebben - niet omdat we niet in Gods almacht of in ons ambt aller gelovigen, maar omdat het o.i. niet klopt met hoe de Heilige Geest er in bijbel over spreekt.

quote:

peterpan schreef op 06 juli 2007 om 11:29:
Ergens las ik over lauwe christenen. Ik heb mezelf ook wel zo gezien en was bang dat Jezus mij zou uitspugen. Zie openbaringen. Of nog iets: wijnranken die geen vrucht dragen gaan het vuur in. Er zijn dus wijnranken aan de wijnstok (Jezus) die geen vrucht dragen.
Wie zegt dat die vruchten per sé genezingsvruchten zijn? In het rijtje 'vruchten van de Geest' in Galaten 5 staat die niet eens genoemd. Noch andere 'bovennatuurlijke' wonderen.
Je suggereert hier meer dan dat Jezus in de bijbel ons leert. Dat vind ik wel jammer - alsof christenen die alle kenmerken van Gal 5 hebben, maar nog nooit zo'n wonder hebben meegemaakt, per definitie lauwe christenen zijn! Ik hoop dat je dat niet bedoelt!

quote:

Ik denk dat WIJ verantwoordelijk zijn om uit te stappen, te verkondigen (tekenen en wonderen zúllen je volgen, want de Heer is net zoveel met je als in de oudheid. ;)). Maar zolang je nooit zult zeggen: "sta op in Jezus naam"! zal het ook nooit gebeuren.

Inderdaad, wij hebben als gemeente verantwoordelijkheid gekregen om het evangelie uit te dragen. Maar niet ieder gemeentelid afzonderlijk heeft die taak per definitie gekregen - in de tijd van Handelingen zonden de gemeenten ook apart mensen uit. Niet iedereen hoeft evangelist te worden (zie ook 1 Kor 12, daar wordt onderscheid gemaakt tussen mensen met verschillende taken, waaronder 'evangelist').
Wat is volgens jou trouwens het verschil tussen een apostel en een evangelist of een ander gemeentelid? - volgens mij een vrij belangrijke vraag in dit verband.

Ook zie je dat Paulus in de eerste brief aan Korinte genezingswonderen zoeken* niet eens aanmoedigt (wat hij bij het spreken in tongen nog wel deed - en zelfs daarover zegt hij: streef liever naar het profeteren), en hij zegt juist: streef dan naar de hoogste gaven, en ik wijs u een weg die nog veel verder omhoog voert - en dan volgt het loflied op de liefde.

Wat ik mij afvraag: met al die aandacht voor genezing, verliezen we dat niet uit het oog?

* je kunt je zelfs afvragen of Paulus het in 1 kor 12:4 niet heeft over een wonderlijke genezing door een gewoon gemeentelid, het kan ook gaan over een genezing die door Paulus' handen is gebeurd (Paulus als apostel). In dat geval zie ik in de bijbel weinig basis om tegen alle gemeenteleden te kunnen zeggen dat ook zij mogen verwachten dat door hun handen genezingswonderen zullen worden verricht - waarmee ik wonderlijke genezing overigens zeker niet wil uitsluiten!

quote:

En wie er zei dat gebed niet werkt... Als Jezus terugkomt mag je Hem zeggen dat uit onderzoek blijkt dat bidden niet werkte en waar Hij dan mee bezig was. En op een wolk kun je niet staan.
Valse tegenstelling: christenen die bezwaar hebben tegen genezingsdiensten á la Zijlstra, hebben niet als overtuiging dat 'gebed niet werkt' - moet je toch even terug nalezen -, maar dat wij niet op die manier met gebed en wonderlijke genezing om mogen gaan.
Probeer alsjeblieft de meningen van je opponenten echt te snappen, en maak er geen karikatuur van; dat is wel zo netjes.
« Laatst bewerkt op: december 16, 2007, 03:28:10 pm door E-line »