Om even in te haken in deze discussie:
Schuldig voelen, schuldig zijn, schuldig weten. Ik denk dat dit binnen onze Gereformeerde Leer alles te maken heeft met onze driedeling van de Catachismus (die de Bijbel naspreekt): Ellende, Verlossing en Dankbaarheid.
Hoe wordt deze driedeling alleen op een goede manier naar proportie verwoordt? In de prediking vinden sommige mensen regelmatig dat er 'te veel' Ellende wordt gepredikt, of juist de andere kant 'te veel' verlossing en dankbaarheid terwijl onze zondige ik (Rom 7) te weinig aan bod zou komen. Wat is nu juist? Hoe schuldig moet je je voelen, weten? Mag je dit achter je laten wanneer je daadwerkelijk berouw over je zonden hebt en er mee naar God bent gegaan en ook om vergeving hebt gevraagd?
Ik hoor regelmatig mensen zeggen dat ze depri de kerk uit komen omdat er zoveel ellende wordt gepreekt. Zoveel schuld en verdoemenis. Als we niet dit en als we niet dat.. kijk eens hoe slecht we zijn.. worden we als mens niet vrolijk van. Wat is de realiteit? Soms zie ik door de bomen van argumenten en meningen het bos van de realiteit en de keiharde waarheid niet meer.
Ik vind dat best zorgelijk. Mensen binnen onze kerk lopen er voor weg en zoeken een andere kerk op, terwijl anderen hun kerkgang niet verzuimen maar ongeinteresseerd zitten te luisteren.
Is onze geseculariseerde maatschappij zo aan het veranderen dat we ellende, schuldbesef en schuldgevoel niet meer willen voelen en weten? Heeft gevoel helemaal niets te zeggen? In dit topic wordt ook wel aangegeven dat gevoel helemaal niets zegt. Dat je je over dingen niet schuldig voelt, zou niet betekenen dat je je niet schuldig moet weten??? Maar het gevoel wil dan niet horen dat je schuldig bent.. die omschakelijk maken is heel erg moeilijk en ik vind het dapper als je dat kunt.
Maar wat vraagt God van ons voor dit onderwerp. Daar ben ik altijd zo benieuwd naar. Ik probeer uit zijn Woord de antwoorden te zoeken, maar dit is niet altijd gemakkelijk. Als de een met een tekst in zijn hand beweert zich wel schuldig te moeten weten, maar nadat hij vergeving heeft gevraagd zich direct hiervan gekweten weet en de ander zegt met een andere tekst in zijn hand dat dat niet zo makkelijk gaat, hoe blijf je dan objectief, zonder te luisteren naar je gevoel?
Ik denk dat Efeze 2:1-10 hier een hele mooie en goed gereformeerde denkwijze biedt, die zich iedere keer herhaald. Ellende, Verlossing, Dankbaarheid.