quote:
Ulysses schreef op 03 januari 2008 om 15:39:Hier zou ik graag wat meer over willen lezen. Ik las laatst iemand die zei: wie eenmaal gekozen heeft voor de historisch-kritische benadering van de Bijbel, zal nooit meer onbevangen bijbel kunnen lezen. Daar ben ik zelf best bang voor.
Zoals WEG2 (of in feite de Paus) al aangeeft, de essentie van je quote zit in het woord 'kiezen voor'. Dat impliceert een soort exclusivisme. De historisch-kritische methode kan een waardevolle bijdrage leveren. Jezelf er geheel aan overleveren is inderdaad misplaatst, omdat
1. er impliciet geen plaats id voor wonderen, God, opstanding, profetie etc.
2. beoefenaars veelal agendas hebben;
3. beoefenaars veelal vooroordelen hebben;
4. beoefenaars veelal een mate van overtuiging vertonen die in geen verhouding staat tot de kracht van het bewijsmateriaal;
Hoe dan ook. Ik heb ervoor gekozen er kennis van te nemen, in de eerste plaats om de uitdaging niet uit de weg te gaan, in de tweede plaats in de verwachting er werkelijk van op te steken. Maar ik heb wel besloten de kritische resultaten kritish te benaderen. En ik ben nog steeds in staat de Bijbel met een onbevangen oog te lezen.
Niet vergeten: gereformeerden lezen de bijbel al in context, met oog voor dwarsverbanden en zo.