Enthousiast geworden door een aantal (niet kerk-gebonden) samenkomsten op diverse plaatsen, waarin gebruik gemaakt werd van visuele ondersteuning mbv een beamer, ben ik op zoek naar tips en software om in onze kerkdiensten te gebruiken.
Het lijkt mij fantastisch en verrijkend om ook in onze kerkdiensten de tekst vanaf de wand te kunnen lezen/zingen, vooral de mogelijkheid voor een veel meer open houding naar elkaar en naar God toe zie ik als heel positief.
Daarnaast kan ook de predikant gebruik maken van visuele ondersteuning tijdens preek, schriftlezing of op andere momenten.
Zo ben ik op zoek gegaan naar software, waarbij ik de volgende wensen heb:
- eenvoudig te bedienen
- kunnen samenstellen van een volledige liturgie die tijdens de dienst doorlopen kan worden
- database voor psalmen/gezangen/liederen aan boord
- database voor bijbelteksten
- voorziening om doeltreffend de liturgie te projecteren (dus geen liturgieborden meer nodig)
- 'on the fly' kunnen toevoegen van tekst en afbeeldingen
- dual-screen ondersteuning zodat beamer-beeld 'voorbereid' kan worden voor projectie
- beeld-scrolling functionaliteit (voor tekst/psalm/lied groter dan één pagina)
Duidelijk is dat PowerPoint alleen hiervoor niet voldoende is.
Het beste programma wat ik tot nu toe gevonden heb is Easy Worship (
www.easyworship.com), wat van bovenstaande lijst de meeste functionaliteiten wel heeft. Echter ontbreekt de mogelijkheid om Nederlandse Bijbelvertalingen toe te voegen aan het programma (er zitten alleen Engelse/Spaanse talen in), ook is toevoegen van de GKV-liederen een hele klus. Verder is scrollen niet mogelijk voor zover ik kan ontdekken, maar daar staat tegenover dat het lettertype automatisch kleiner wordt bij meer tekst op één pagina.
Mijn vraag aan jullie allen is of jullie tips/ideeën hebben, wellicht zijn er al GKV-kerken die dit programma gebruiken, of zijn er andere programma's die nog geschikter zijn! Reacties hartelijk welkom!
Ter informatie: onze gemeente mag 3 september (2004) een nieuw kerkgebouw openen (
http://lelystad.gkv.nl), waarin we voor het eerst de beschikking hebben over een permanente beamer-opstelling!
Mijn bericht is wat lang geworden, maar naar ik hoop niet TE lang....
Met hartelijke groet,
Jan-Pieter