Auteur Topic: De noodzaak van het 'instituut' kerk  (gelezen 28582 keer)

Sovetryne

• Bekijk profiel
De noodzaak van het 'instituut' kerk
« Reactie #250 Gepost op: januari 09, 2008, 12:39:56 am »

quote:

Nee
--
Albert van Harten

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #251 Gepost op: januari 09, 2008, 01:47:33 am »
foutje
« Laatst bewerkt op: januari 09, 2008, 06:23:55 am door grondig christelijk »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #252 Gepost op: januari 09, 2008, 08:53:07 am »

quote:

Sovetryne schreef op 08 januari 2008 om 23:26:
[...]

Nee, ik zeg dat ik heb geconcludeerd dat de GKv ernaast zit, maar dat ik niet weet hoe het dan wel moet.
OK, snap ik. Mijn punt is dan: hoe kan iemand wel weten hoe het moet? Of, andere optie, denk je dat het niet van belang is te weten hoe het moet?
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #253 Gepost op: januari 09, 2008, 08:53:48 am »

quote:

Dat is onzin. Weten dat iets niet goed is, kan best zonder te weten hoe het dan wel moet.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #254 Gepost op: januari 09, 2008, 08:55:32 am »

quote:

Sovetryne schreef op 09 januari 2008 om 00:39:
[...]

Ah... TS = TopicStarter... Weer wat geleerd.

[...]

Ik begin me nu toch echt af te vragen of de opmerking die ik naar mijn hoofd geslingerd kreeg ("of je WILT het niet begrijpen") niet voor anderen bedoeld is...

Ik wil het heel graag begrijpen, maar sorry, ik begrijp het ook niet.

Wat ik denk te lezen, is dat je zegt:

1. In de GKv dient men een zelfverzonnen god
2. In de GKv dient men God niet niet

Dat zijn, in mijn ogen, strijdige uitspraken. Kan je uitleggen waar ik het fout zie?

Sovetryne

• Bekijk profiel
« Reactie #255 Gepost op: januari 09, 2008, 09:21:35 am »

quote:

diak2b schreef op 09 januari 2008 om 08:55:
[...]

Ik wil het heel graag begrijpen, maar sorry, ik begrijp het ook niet.

Wat ik denk te lezen, is dat je zegt:

1. In de GKv dient men een zelfverzonnen god
2. In de GKv dient men God niet niet

Dat zijn, in mijn ogen, strijdige uitspraken. Kan je uitleggen waar ik het fout zie?

"god" met een kleine letter is niet hetzelfde als "God" met een hoofdletter.
Mij werd de woorden "er is geen andere god dan God" in de mond gelegd, als zijnde de opmerking, dat er geen andere goden zouden bestaan dan de Schepper van de hemel en de aarde. Die woorden heb ik niet uitgesproken, nog onderschreven. Integendeel zelfs. Daarmee werden mijn woorden verdraaid.
--
Albert van Harten

Sovetryne

• Bekijk profiel
« Reactie #256 Gepost op: januari 09, 2008, 09:46:01 am »

quote:

diak2b schreef op 09 januari 2008 om 08:53:
[...]

OK, snap ik. Mijn punt is dan: hoe kan iemand wel weten hoe het moet? Of, andere optie, denk je dat het niet van belang is te weten hoe het moet?

Ik denk dat je dat nooit kunt weten, omdat God simpelweg niet te doorgronden is. Initiatieven als WWJD klinken theoretisch allemaal erg leuk, maar je WEET niet hoe God over bepaalde situaties zou denken.
"De Bijbel is niet tijdgebonden" zegt men, maar dateert wel uit een bepaalde tijd en een bepaald gebied, waar tradities golden, die wij niet kennen, en gewoonten gehouden werden, die wij niet hebben.
God heeft Adam (en Eva) de opdracht gegeven op de natuur te passen. Adam en Eva worden uit de Hof van Eden gezet, maar de opdracht wordt (voor zover wij weten) niet expliciet ingetrokken. Daar kunnen we niets uit concluderen. Algemeen wordt aangenomen dat de opdracht NIET is ingetrokken. Adam gaat, als gevolg van de zondeval dood. Er wordt niet een nieuwe opdracht door God verstrekt. Dat zou je kunnen zien als aanwijzing, dat de mens NIET meer op de natuur hoeft te passen. Maar je kunt ook de andere kant op redeneren en zeggen: "de opvolgers van Adam moeten op de natuur passen". Dat laatste wordt aangenomen. Op die manier heb je al een aanname op een aanname. Hoe het zit, weten we niet.
Inmiddels rijden we rond in auto's, bouwen we kerken met enorme machines, die nou niet bepaald goed zijn voor het milieu, en leggen we parkeerplaatsen bij die kerken aan, om de auto's, waarmee we bewust (we weten het allemaal) niet bepaald goed zijn voor het milieu. En dan komen ze met een WWJD-verhaaltje, bijvoorbeeld "Hoe Jezus gereageerd hebben als Hij in Zijn auto van achteren wordt aangereden, en de hele achterkant van Zijn gloednieuwe auto in puin ligt?". Daar kun je niets van weten, omdat we niet weten of wij als mens nog verantwoordelijk zijn voor de natuur, en daarbij, zelfs als we het niet zijn, of we dan nog het recht hebben om de natuur te verpesten met auto's. Zo niet, hoe zou ik als manke dan rond moeten komen?
Dit is uiteraard allemaal maar een voorbeeld - ga er alsjeblieft niet te diep op in. Ik geef alleen maar aan: zelfs de gedachtegangen van de discipelen zijn speculatief. Dan kunnen wij als mensen, die 2000 jaar na Christus leven, nooit bepalen wat goed is. Hooguit kunnen we bepalen wat fout is. Ik zie zaken binnen de GKv, die ingaan tegen de Bijbel, maar KAN simpelweg niet zeggen hoe het wel moet. Zwakte? Ja, een zwakte, als gevolg van het feit dat Adam ongehoorzaam was, net als zijn zoon Kaïn (en waarschijnlijk ook Abel), en tal van zijn klein- en achterkleinkinderen enz. Ook ik. Of de kerkelijke onderbouwing van de erfzonde klopt, is wederom een zaak waarvan we niet met zekerheid kunnen vaststellen of het klopt, maar aangezien iedereen ongehoorzaam is aan God, zou het maar zo kunnen dat het klopt - het lijkt er verdacht veel op.
Moraal: we kunnen simpelweg niet weten wat goed is. "De boom der kennis van goed en kwaad" heeft ons het besef gegeven dat er verschil is tussen goed en kwaad. Niet noodzakelijk HOEVEEL het verschil bedraagt. Zonder rekenmachine weet ik niet het verschil tusen 1.737.373.684.357.364,64 en 9.236.727.268.201.769,23, maar dát er verschil is, kan ik met het blote oog zien, zonder te rekenen.
--
Albert van Harten

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #257 Gepost op: januari 09, 2008, 10:45:09 am »

quote:

Sovetryne schreef op 08 januari 2008 om 21:55:
[...]

Conclusie: de GKv komt er al sinds de Reformatie niet uit, op duizenden vlakken. Ze BLIJVEN maar vergaderen, over ALLES!

knappe conclusies kun jij trekken zeg op basis van Handelingen 15. Ik zei:

zoek eens uit wat de gemeenten deden toen ze ergens niet uitkwamen (hint: Hand.15:2) en wat de apostelen toen deden (Hand.15:4-33). Daar werd nogal wat afvergaderd, overlegd, besloten, etc. Misschien niet met statuten maar het was toen al een hele organisatie. Ik neem aan dat je niet wilt beweren dat ten tijde van Handelingen 15 de focus op God al verdwenen was?

Misschien moet ik de tekst zelf er even bijzetten:
Handelingen 15:
1 En sommigen, uit Judea gekomen, leerden de broeders: Indien gij u niet besnijden laat naar het gebruik van Mozes, kunt gij niet behouden worden. 2 En toen er van de zijde van Paulus en Barnabas geen gering verzet en tegenspraak tegen hen ontstond, droegen zij Paulus en Barnabas en nog enigen van hen op zich tot de apostelen en oudsten te Jeruzalem te begeven naar aanleiding van dit geschil.
3 Zij reisden dan, nadat hun door de gemeenten uitgeleide gedaan was, door Fenicië en Samaria, en bereidden met hun verhaal van de bekering der heidenen al de broeders grote blijdschap. 4 En te Jeruzalem aangekomen, werden zij door de gemeente, de apostelen en de oudsten ontvangen en vermeldden al wat God met hen gedaan had.
5 Maar er stonden uit de partij der Farizeeën enigen op, die gelovig geworden waren, en zeiden, dat men hen moest besnijden en gebieden de wet van Mozes te houden.
6 En de apostelen en de oudsten
* vergaderden  om deze aangelegenheid te overwegen[/b]. 7 En toen daarover veel verschil van mening rees, stond Petrus op en zeide tot hen: Mannen broeders, gij weet, dat God van de aanvang af mij onder u heeft verkoren, opdat door mijn mond de heidenen het woord van het evangelie zouden horen en geloven.
(..)
22 Toen besloten de apostelen en de oudsten met de gehele gemeente mannen uit hun midden te kiezen en met Paulus en Barnabas naar Antiochië te zenden: Judas, genaamd Barsabbas, en Silas, mannen van aanzien onder de broeders. 23 En men schreef door hun bemiddeling: De apostelen en oudsten groeten als broeders de broeders uit de heidenen in Antiochië, Syrië en Cilicië. 24 Aangezien wij gehoord hebben, dat enigen uit ons midden u met hun woorden hebben verontrust, uw zielen in verwarring brengende, hoewel wij hun niets geboden hadden, (..)
30 Toen men afscheid van hen genomen had, kwamen zij te Antiochië aan, riepen de vergadering bijeen en legden de brief over. 31 En toen zij die gelezen hadden, verblijdden zij zich over de bemoediging. 32 Judas en Silas, die zelf ook profeten waren, bemoedigden en versterkten de broeders met vele woorden. 33 En toen zij daar een tijd lang geweest waren, werden zij door de broeders met de vredegroet gezonden tot degenen, die hen hadden afgevaardigd.

het kan aan mij liggen natuurlijk, maar ik zie hier een groep apostelen die een vraag krijgt, die gaat overleggen en vergaderen, en met een gebod terugkomt richting de vraagsteller.

Nu kun je "vergaderen" natuurlijk ad nauseam doorvoeren, en dat lijkt me niet gezond, maar ik denk niet dat je om hand.15 heen kunt, waar wel degelijk overlegd en vergaderd wordt en waar afspraken worden gemaakt die voor de andere kerken gelden.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #258 Gepost op: januari 09, 2008, 11:10:59 am »

quote:

Sovetryne schreef op 08 januari 2008 om 22:24:
[...]

Het sprookje waar ik het over heb, heeft niets te maken met het feit men poogt te doen. Het sprookje bestaat ook niet uit de woorden die men uitspreekt. Het sprookje gaat erom, dat men zichzelf volkomen voor de gek houdt.
(..)
Doe niet moeilijk.
Al die regeltjes - DAT is het sprookje. En die regeltjes worden tot in het idiote doorgetrokken! ALLES is geregeld.

jahoor, precies wat Paulus en Petrus al zeiden...

Petrus had het over lijden om Christus' wil, Paulus had het over je kruis opnemen en over niet te close omgaan met niet-gelovigen (2 Kor.6:14). Jezus predikte één en al radicaliteit, droeg op om mensen die bleven zondigen uit de gemeente te gooien, etc

Maar jouw evangelie is kennelijk dat je niet zo moet zeuren. Als jij graag iets wilt, dan vindt God dat vast niet zo erg

quote:

Een collega die "Jezus Christus" roept omdat z'n computer vastloopt IS niet aan het bidden - en houdt ook Jezus niet verantwoordelijk. Het is een krachtterm - verbindt er niet meteen een doodzonde aan vast.
Ik verbind er geen doodzonde aan, maar God deed dat in het OT wel. Nu is het zo dat wij nu niet meer onder de wet leven, en niet door het houden van de wet onszelf moeten rechtvaardigen, maar de wet geeft nog steeds een heel aardig inkijkje in wat God aangenaam danwel verwerpelijk vindt.
("Stellen wij dan door het geloof de wet buiten werking? Volstrekt niet; veeleer bevestigen wij de wet" Rom.3:31 en "Zo is dan de wet heilig, en ook het gebod is heilig en rechtvaardig en goed." Rom.7:12)

Als God het vroeger niet heel erg op prijs stelde als Zijn naam gelasterd werd, moet je wel heel sterke argumenten hebben om te beweren dat God dat nu geen enkel probleem meer vindt.

quote:

Een supermarkt die open is op zondag en jij hebt geen mayonaise in huis? De discipelen aten ook aren op de sabbat - je hoeft niet je frikadel droog te eten.  Vraagt een vriend je of je zin hebt om een filmpje te pikken op zondagavond? Doe het gerust!

De discipelen lieten niemand anders voor zich werken toen ze aren plukten (wat zeker wel het geval is als je naar een winkel of bioscoop gaat). En naar de bioscoop gaan of mayo halen is net iets anders dan een dier (of een mens) redden op zondag. Het was niet helemaal voor niks dat God in het OT liet zien dat Hij zeer serieus wat met Zijn sabbatsdag.

quote:

Ben je barstende koppijn omdat je de avond ervoor flink gezopen hebt? Doe niet moeilijk, de week erop is er weer een kerkdienst.
De auteur van Hebreeën is natuurlijk gewoon vergeten om de uitzonderingsclausule op te nemen dat je met koppijn door een kater niet naar de samenkomsten van de gemeente hoeft te gaan (Hebr.10:25 "in plaats van weg te blijven van onze samenkomsten, zoals sommigen doen, elkaar juist bemoedigen, en dat des te meer naarmate u de dag van zijn komst ziet naderen.").

Jezus overigens óók, die zei: "Indien iemand tot Mij komt, en niet haat zijn vader en moeder en vrouw en kinderen en broeders en zusters, ja zelfs zijn eigen leven, die kan mijn discipel niet zijn.Indien iemand tot Mij komt, en niet haat zijn vader en moeder en vrouw en kinderen en broeders en zusters, ja zelfs zijn eigen leven, die kan mijn discipel niet zijn." (Luk.14:26), maar kennelijk heeft Hij daar volgens jou nog achter gezegd: "maar als je je bed meer liefhebt dan Mij, dan is dat geen enkel probleem. Ik wacht wel hoor." ?

quote:

Is er geen GKV-school in de buurt? Je kinderen leren het ook heus wel op de openbare school, geen reden om ze door weer en wind, tig kilometer te laten fietsen, of voor dag en dauw op te laten staan om 70 kilometer verderop een school te vinden, die alleen per openbaar vervoer te benaderen is
Als ouders had je beloofd dat je je kinderen christelijk zou opvoeden! ("En gij, vaders, verbittert uw kinderen niet, maar voedt hen op in de tucht en in de terechtwijzing des Heren." Ef.6:4). Maar geen nood als er geen geschikte school in de buurt is, dan breek je je gelofte voor het aangezicht van God toch gewoon? Geen probleem: Laat uw "ja" een "nou ja, misschien, als het zo uitkomt" zijn...?

quote:

Voetballen bij een andere club, omdat je anders af en toe een wedstrijd op zondag moet spelen? Of je wedstrijd daarom missen? Doe niet moeilijk.

als je denkt dat de zondag een rustdag is, zul je ook een beetje consequent moeten zijn. Ik weet niet of voetbal daar óók onder valt, dus hier laat ik me verder niet over uit.

edit: en dan vind jij het gek, dat men iemand met dergelijjke ideeën binnen de GKv niet verkiest voor ouderling? Ouderlingen moeten de gemeente leiden, en als ouderlingen zulke afwijkende meningen hebben, komt er van leiding weinig terecht. Als je het oneens bent met wat de GKv denkt dat de waarheid is, dan moet je niet proberen leidinggevende te worden en dan proberen dingen te veranderen, dan moet je er een discussie over aanzwengelen en argumenten voor en tegen afwegen, óf ergens anders heen gaan. Ik mag tenminste aannemen dat je de logica hiervan inziet? Als jij een gemeente zou vinden (of stichten, whatever) waar men op jouw manier gelooft, dan wil je toch zeker ook niet dat iemand die daar heel anders over denkt, ineens de leiding overneemt?

Als je bij een voetbalclub zit, maar liever wilt hockeyen, dan moet je niet proberen voorzitter te worden en dan stiekem ieder jaar de bal iets kleiner maken (totdat er een dag komt dat je kan zeggen: "zouden we niet liever stokken gebruiken, want die ballen zijn toch zo klein tegenwoordig" uiteraard). Als je hockey wilt doen, dan moet je een hockeyclub opzoeken, en niet gaan klagen dat de voetballers niet willen hockeyen.
« Laatst bewerkt op: januari 09, 2008, 02:28:46 pm door Nunc »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #259 Gepost op: januari 09, 2008, 11:43:02 am »

quote:

Sovetryne schreef op 09 januari 2008 om 09:21:
[...]

"god" met een kleine letter is niet hetzelfde als "God" met een hoofdletter.
Mij werd de woorden "er is geen andere god dan God" in de mond gelegd, als zijnde de opmerking, dat er geen andere goden zouden bestaan dan de Schepper van de hemel en de aarde. Die woorden heb ik niet uitgesproken, nog onderschreven. Integendeel zelfs. Daarmee werden mijn woorden verdraaid.

OK, dat snap ik. Maar wat ik nog niet snap: bedoel je nu te zeggen dat de GKv bezig is een zelfverzonnen god te dienen, of niet?

(nogmaals, ik probeer je gewoon te snappen. Ik heb er geen mening over, ik heb niets met de GKv, behalve dat ik twee van haar zeer actieve leden tot mijn vrienden hoop te mogen rekenen)

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #260 Gepost op: januari 09, 2008, 11:47:39 am »

quote:

Sovetryne schreef op 09 januari 2008 om 09:46:
[...]
Ik denk dat je dat nooit kunt weten, omdat God simpelweg niet te doorgronden is. Initiatieven als WWJD klinken theoretisch allemaal erg leuk, maar je WEET niet hoe God over bepaalde situaties zou denken.
"De Bijbel is niet tijdgebonden" zegt men, maar dateert wel uit een bepaalde tijd en een bepaald gebied, waar tradities golden, die wij niet kennen, en gewoonten gehouden werden, die wij niet hebben.
God heeft Adam (en Eva) de opdracht gegeven op de natuur te passen. Adam en Eva worden uit de Hof van Eden gezet, maar de opdracht wordt (voor zover wij weten) niet expliciet ingetrokken. Daar kunnen we niets uit concluderen. Algemeen wordt aangenomen dat de opdracht NIET is ingetrokken. Adam gaat, als gevolg van de zondeval dood. Er wordt niet een nieuwe opdracht door God verstrekt. Dat zou je kunnen zien als aanwijzing, dat de mens NIET meer op de natuur hoeft te passen. Maar je kunt ook de andere kant op redeneren en zeggen: "de opvolgers van Adam moeten op de natuur passen". Dat laatste wordt aangenomen. Op die manier heb je al een aanname op een aanname. Hoe het zit, weten we niet.
Inmiddels rijden we rond in auto's, bouwen we kerken met enorme machines, die nou niet bepaald goed zijn voor het milieu, en leggen we parkeerplaatsen bij die kerken aan, om de auto's, waarmee we bewust (we weten het allemaal) niet bepaald goed zijn voor het milieu. En dan komen ze met een WWJD-verhaaltje, bijvoorbeeld "Hoe Jezus gereageerd hebben als Hij in Zijn auto van achteren wordt aangereden, en de hele achterkant van Zijn gloednieuwe auto in puin ligt?". Daar kun je niets van weten, omdat we niet weten of wij als mens nog verantwoordelijk zijn voor de natuur, en daarbij, zelfs als we het niet zijn, of we dan nog het recht hebben om de natuur te verpesten met auto's. Zo niet, hoe zou ik als manke dan rond moeten komen?
Dit is uiteraard allemaal maar een voorbeeld - ga er alsjeblieft niet te diep op in. Ik geef alleen maar aan: zelfs de gedachtegangen van de discipelen zijn speculatief. Dan kunnen wij als mensen, die 2000 jaar na Christus leven, nooit bepalen wat goed is. Hooguit kunnen we bepalen wat fout is. Ik zie zaken binnen de GKv, die ingaan tegen de Bijbel, maar KAN simpelweg niet zeggen hoe het wel moet. Zwakte? Ja, een zwakte, als gevolg van het feit dat Adam ongehoorzaam was, net als zijn zoon Kaïn (en waarschijnlijk ook Abel), en tal van zijn klein- en achterkleinkinderen enz. Ook ik. Of de kerkelijke onderbouwing van de erfzonde klopt, is wederom een zaak waarvan we niet met zekerheid kunnen vaststellen of het klopt, maar aangezien iedereen ongehoorzaam is aan God, zou het maar zo kunnen dat het klopt - het lijkt er verdacht veel op.
Moraal: we kunnen simpelweg niet weten wat goed is. "De boom der kennis van goed en kwaad" heeft ons het besef gegeven dat er verschil is tussen goed en kwaad. Niet noodzakelijk HOEVEEL het verschil bedraagt. Zonder rekenmachine weet ik niet het verschil tusen 1.737.373.684.357.364,64 en 9.236.727.268.201.769,23, maar dát er verschil is, kan ik met het blote oog zien, zonder te rekenen.

OK, kan ik volgen. Maar je snapt, er komen vervolgvragen :+

- Als je zo fundamenteel niet kan weten wat God wil, en je zo fundamenteel onzeker moet zijn over hoe de Bijbel te verstaan, hoe kan je dan nog met voldoende zekerheid weten dat iets fout is?
- Wat is, in jouw optiek, het verschil tussen christen zijn en, pakweg, moslim, hindoe, boedhist, agnost en atheïst (alle "soorten" bewust gekozen, als je wil en de tijd hebt zou ik het leuk vinden als je op allemaal wil ingaan, maar voel je vrij natuurlijk)
- Wat vind je van het idee dat God een bedoeling heeft met de mens, en met mensen individueel, en dat mensen aan die bedoeling kunnen meewerken?

Nienke

• Bekijk profiel
« Reactie #261 Gepost op: januari 09, 2008, 07:34:50 pm »
Als je je niet meer kunt vinden in de dogma's die de GKV uitdraagt en je op zoek gaat naar hoe je het allemaal zelf ervaart. Is dit boek een mooie spiegel, handleiding of hoe je het ook noemen wilt. Niet wat de anderen zeggen is de waarheid. Een ieder afzonderlijk zal voor zichzelf opzoek moeten gaan.

http://www.annekepolkerman.nl

DE KERK LOSLATEN
Anneke Polkerman
Uitgeverij Ten Have   € 19,90

Groetjes Nienke :w

quote:

diak2b schreef op 09 januari 2008 om 11:47:
[...]

- Als je zo fundamenteel niet kan weten wat God wil, en je zo fundamenteel onzeker moet zijn over hoe de Bijbel te verstaan, hoe kan je dan nog met voldoende zekerheid weten dat iets fout is?
- Wat is, in jouw optiek, het verschil tussen christen zijn en, pakweg, moslim, hindoe, boedhist, agnost en atheïst (alle "soorten" bewust gekozen, als je wil en de tijd hebt zou ik het leuk vinden als je op allemaal wil ingaan, maar voel je vrij natuurlijk)
- Wat vind je van het idee dat God een bedoeling heeft met de mens, en met mensen individueel, en dat mensen aan die bedoeling kunnen meewerken?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #262 Gepost op: januari 09, 2008, 08:58:28 pm »
Een aardig artikeltje hierover stond vandaag in de trouw: Rappe vrijgemaakte revolutie
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #263 Gepost op: januari 09, 2008, 09:47:16 pm »

quote:

Nienke schreef op 09 januari 2008 om 19:34:
Als je je niet meer kunt vinden in de dogma's die de GKV uitdraagt en je op zoek gaat naar hoe je het allemaal zelf ervaart. Is dit boek een mooie spiegel, handleiding of hoe je het ook noemen wilt. Niet wat de anderen zeggen is de waarheid. Een ieder afzonderlijk zal voor zichzelf opzoek moeten gaan.

http://www.annekepolkerman.nl

DE KERK LOSLATEN
Anneke Polkerman
Uitgeverij Ten Have   € 19,90

Groetjes Nienke :w

[...]
Aangezien je dit blijkbaar als antwoord op mijn vragen neerzet: ik heb me nog nooit kunnen vinden in de dogma's van de GKv en ik ben niet op zoek. Bedankt dus, maar ik denk dat je mijn vragen verkeerd interpreteert

Sovetryne

• Bekijk profiel
« Reactie #264 Gepost op: januari 10, 2008, 09:50:09 pm »

quote:

Nunc schreef op 09 januari 2008 om 10:45:

[...]

knappe conclusies kun jij trekken zeg op basis van Handelingen 15.

Dat kan ik beter tegen jou zeggen. Uit Handelingen 15 kun je opmaken dat er gepraat werd, bij hoogoplopende conflicten. Nou nou, het is me wat, die hoogoplopende conflicten die er in de GKv zijn? "Hoeveel flessen cola zullen we kopen voor de filmsoos van komende zaterdag, en welke soorten chips?" "welk computerprogramma gaan we gebruiken voor de kerkledenadministratie?" "moet de voorgevel weer verzorgd worden?" Er wordt gekletst over niets, en dat gebeurt dag in dag uit in elke gemeente. Heb heel wat vergaderingen bijgewoond. Maar ja, dat is al 500 jaar geleden, en uiteraard is dat ALLEMAAL al veranderd. Niet?
--
Albert van Harten

Sovetryne

• Bekijk profiel
« Reactie #265 Gepost op: januari 10, 2008, 10:17:32 pm »

quote:

Nunc schreef op 09 januari 2008 om 11:10:

[...]

jahoor, precies wat Paulus en Petrus al zeiden...

Petrus had het over lijden om Christus' wil, Paulus had het over je kruis opnemen en over niet te close omgaan met niet-gelovigen (2 Kor.6:14). Jezus predikte één en al radicaliteit, droeg op om mensen die bleven zondigen uit de gemeente te gooien, etc

Maar jouw evangelie is kennelijk dat je niet zo moet zeuren. Als jij graag iets wilt, dan vindt God dat vast niet zo erg

Hmmm, waar zegt Jezus dat we mensen die blijven zondigen een trap onder de kont moeten geven?

Je hebt overigens een geinige manier om mijn woorden te interpreteren, maar mijn mening is in ieder geval wel, dat God juist de eenvoud van het geloven uitstraalt, en niet moeilijk doet. Jezus' leven op aarde was doordrenkt van het "take it easy"-principe.

quote:

Ik verbind er geen doodzonde aan, maar God deed dat in het OT wel. Nu is het zo dat wij nu niet meer onder de wet leven, en niet door het houden van de wet onszelf moeten rechtvaardigen, maar de wet geeft nog steeds een heel aardig inkijkje in wat God aangenaam danwel verwerpelijk vindt.
("Stellen wij dan door het geloof de wet buiten werking? Volstrekt niet; veeleer bevestigen wij de wet" Rom.3:31 en "Zo is dan de wet heilig, en ook het gebod is heilig en rechtvaardig en goed." Rom.7:12)

Ja, maar daar gaat het niet over. Het ging over het feit dat iemand die "Jezus Christus" zegt, totaal geen associatie legt met Jezus Christus. Het is gewoon een uitroep, hij had ook "Jan de Vries!", of "Boekenplank!" kunnen roepen... "Waarom doet 'ie dat dan niet?" Omdat het niet uitmaakt, er is toch geen verschil, dus waarom zou hij het veranderen?

quote:

Als God het vroeger niet heel erg op prijs stelde als Zijn naam gelasterd werd, moet je wel heel sterke argumenten hebben om te beweren dat God dat nu geen enkel probleem meer vindt.

Dit is geen lasteren... Jezus wordt er immers niet mee in discrediet gebracht...

quote:

De discipelen lieten niemand anders voor zich werken toen ze aren plukten (wat zeker wel het geval is als je naar een winkel of bioscoop gaat). En naar de bioscoop gaan of mayo halen is net iets anders dan een dier (of een mens) redden op zondag. Het was niet helemaal voor niks dat God in het OT liet zien dat Hij zeer serieus wat met Zijn sabbatsdag.

In die tijd waren er geen bioscopen en supermarkten, dat is dus appelen met peren vergelijken. Tegenwoordig pluk je niet zelf meer je aren.

quote:

De auteur van Hebreeën is natuurlijk gewoon vergeten om de uitzonderingsclausule op te nemen dat je met koppijn door een kater niet naar de samenkomsten van de gemeente hoeft te gaan (Hebr.10:25 "in plaats van weg te blijven van onze samenkomsten, zoals sommigen doen, elkaar juist bemoedigen, en dat des te meer naarmate u de dag van zijn komst ziet naderen.").

Een samenkomst is niet noodzakelijk een kerkdienst. Hoewel ik niet in een kerk kom, kom ik wel op de Bijbelstudie en de zgn. KonnektGruppe. Nu ben ik fout hè...

quote:

Jezus overigens óók, die zei: "Indien iemand tot Mij komt, en niet haat zijn vader en moeder en vrouw en kinderen en broeders en zusters, ja zelfs zijn eigen leven, die kan mijn discipel niet zijn.Indien iemand tot Mij komt, en niet haat zijn vader en moeder en vrouw en kinderen en broeders en zusters, ja zelfs zijn eigen leven, die kan mijn discipel niet zijn." (Luk.14:26), maar kennelijk heeft Hij daar volgens jou nog achter gezegd: "maar als je je bed meer liefhebt dan Mij, dan is dat geen enkel probleem. Ik wacht wel hoor." ?

Er staat ook geschreven dat niemand zijn eigen lichaam haat, dus niemand kan Jezus' discipel zijn? Of concludeer je nu dat Paulus gigantisch van zijn eigen lichaam baalde?

Kortom: houd de contexten bij elkaar, dan komen we ergens. Woordjes uit de Bijbel aan elkaar plakken is niet moeilijk.

quote:

Als ouders had je beloofd dat je je kinderen christelijk zou opvoeden! ("En gij, vaders, verbittert uw kinderen niet, maar voedt hen op in de tucht en in de terechtwijzing des Heren." Ef.6:4). Maar geen nood als er geen geschikte school in de buurt is, dan breek je je gelofte voor het aangezicht van God toch gewoon? Geen probleem: Laat uw "ja" een "nou ja, misschien, als het zo uitkomt" zijn...?

Fout! Want tijdens schooltijd is de SCHOOL de feitelijke opvoeder, en NIET de vader. Er staat nergens geschreven, dat de vader, en de moeder, en de school, en de dominee, en de kinderjuffrouw, en de politieagent, en de weet-ik-veel-wie ALLEMAAL aan die eis moeten voldoen.

De Bijbel is VOL van dynamiek, door alles letterlijk te nemen maak je van God een enorme boeman, een strenge rechter met zijn hand op de hamer. Of waren alle vergelijkingen die in de Bijbel staan misschien geinige, maar onbelangrijke verhaaltjes?

quote:

als je denkt dat de zondag een rustdag is, zul je ook een beetje consequent moeten zijn. Ik weet niet of voetbal daar óók onder valt, dus hier laat ik me verder niet over uit.

edit: en dan vind jij het gek, dat men iemand met dergelijjke ideeën binnen de GKv niet verkiest voor ouderling?

Dat was mijn pa die door de kerkenraad consequent op een zijspoor werd gezet, niet ik.

quote:

Ouderlingen moeten de gemeente leiden, en als ouderlingen zulke afwijkende meningen hebben, komt er van leiding weinig terecht. Als je het oneens bent met wat de GKv denkt dat de waarheid is, dan moet je niet proberen leidinggevende te worden en dan proberen dingen te veranderen, dan moet je er een discussie over aanzwengelen en argumenten voor en tegen afwegen, óf ergens anders heen gaan. Ik mag tenminste aannemen dat je de logica hiervan inziet? Als jij een gemeente zou vinden (of stichten, whatever) waar men op jouw manier gelooft, dan wil je toch zeker ook niet dat iemand die daar heel anders over denkt, ineens de leiding overneemt?

Als je bij een voetbalclub zit, maar liever wilt hockeyen, dan moet je niet proberen voorzitter te worden en dan stiekem ieder jaar de bal iets kleiner maken (totdat er een dag komt dat je kan zeggen: "zouden we niet liever stokken gebruiken, want die ballen zijn toch zo klein tegenwoordig" uiteraard). Als je hockey wilt doen, dan moet je een hockeyclub opzoeken, en niet gaan klagen dat de voetballers niet willen hockeyen.

[/quote]
Nee, maar dat was in mijn geval ook helemaal niet aan de orde
--
Albert van Harten

Sovetryne

• Bekijk profiel
« Reactie #266 Gepost op: januari 10, 2008, 10:20:31 pm »

quote:

diak2b schreef op 09 januari 2008 om 11:43:
[...]

OK, dat snap ik. Maar wat ik nog niet snap: bedoel je nu te zeggen dat de GKv bezig is een zelfverzonnen god te dienen, of niet?

Ja, maar laat alsjeblieft wel mijn "maar" erbij staan - door die weg te laten krijgt mijn opmerking een heel andere lading.
De "maar":
Maar de GKV denkt het wel bij het goede eind te hebben en ziet niet in dat er feitelijk twee goden zijn: God en de GKV-god.

quote:

(nogmaals, ik probeer je gewoon te snappen. Ik heb er geen mening over, ik heb niets met de GKv, behalve dat ik twee van haar zeer actieve leden tot mijn vrienden hoop te mogen rekenen)
--
Albert van Harten

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #267 Gepost op: januari 10, 2008, 10:25:32 pm »

quote:

Sovetryne schreef op 10 januari 2008 om 22:20:
[...]

Ja, maar laat alsjeblieft wel mijn "maar" erbij staan - door die weg te laten krijgt mijn opmerking een heel andere lading.
De "maar":
Maar de GKV denkt het wel bij het goede eind te hebben en ziet niet in dat er feitelijk twee goden zijn: God en de GKV-god.

[...]

Er bestaan dus meerdere goden volgens jouw visie? Dat is interessant.
We hebben nu dus God (ik neem aan dat dat nog steeds die van de triniteit is?) en de GKV-god (is daar ook een andere naam voor?). Dan zullen vast ook alle andere stromingen hun eigen god hebben of niet? Ik dacht dat het idee van meerdere goden vandaag de dag enkel nog in het hindoeïsme plaats had.

Of bedoel je het helemaal niet zo en wil je eigenlijk zeggen dat jij denkt dat de visie op God van de GKV niet de juiste visie op God is. Dat de GKV dus een wat minder helder beeld heeft op God, maar nog steeds in dezelfde God geloofd.
« Laatst bewerkt op: januari 10, 2008, 10:26:41 pm door Thorgrem »

Sovetryne

• Bekijk profiel
« Reactie #268 Gepost op: januari 10, 2008, 10:27:07 pm »

quote:

diak2b schreef op 09 januari 2008 om 11:47:
[...]

Zaken die in de Bijbel al als "fout" werden afgedaan en zich nu in een iets andere vorm weer voordoen, kun je nog steeds als "fout" herkennen.
Jezus rekent telkens af met de Farizeeën, die roepen "er staat geschreven", de profeten erbij halen en telkens allerlei regeltjes hebben. Zou dat voor de lol in de Bijbel staan?

quote:

Een christen is iemand die de Bijbel aanhangt
Een Moslim is iemand die de Bijbel en de Koran aanhangt
Een hindoe en een boeddhist weet ik niet precies, dat geloof heb ik eigenlijk nooit echt onderzocht. Niet eens of het een alternatief is.
Een agnost is iemand die wel in God gelooft, maar Hem niet accepteert als zijnde een macht
Een atheïst is iemand die simpelweg niet in het bestaan van een hogere macht gelooft.

[/quote]

- Wat vind je van het idee dat God een bedoeling heeft met de mens, en met mensen individueel, en dat mensen aan die bedoeling kunnen meewerken?[/quote]
Daar geloof ik in.
--
Albert van Harten

Sovetryne

• Bekijk profiel
« Reactie #269 Gepost op: januari 10, 2008, 10:37:29 pm »

quote:

elle schreef op 09 januari 2008 om 20:58:
Een aardig artikeltje hierover stond vandaag in de trouw: Rappe vrijgemaakte revolutie
Erg interessant...
--
Albert van Harten

Sovetryne

• Bekijk profiel
« Reactie #270 Gepost op: januari 10, 2008, 10:39:00 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 10 januari 2008 om 22:25:
[...]

Er bestaan dus meerdere goden volgens jouw visie? Dat is interessant.
We hebben nu dus God (ik neem aan dat dat nog steeds die van de triniteit is?) en de GKV-god (is daar ook een andere naam voor?). Dan zullen vast ook alle andere stromingen hun eigen god hebben of niet? Ik dacht dat het idee van meerdere goden vandaag de dag enkel nog in het hindoeïsme plaats had.

Of bedoel je het helemaal niet zo en wil je eigenlijk zeggen dat jij denkt dat de visie op God van de GKV niet de juiste visie op God is. Dat de GKV dus een wat minder helder beeld heeft op God, maar nog steeds in dezelfde God geloofd.
Je snapt het wel...
--
Albert van Harten

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #271 Gepost op: januari 10, 2008, 11:10:59 pm »

quote:

Sovetryne schreef op 10 januari 2008 om 22:27:
[...]

Zaken die in de Bijbel al als "fout" werden afgedaan en zich nu in een iets andere vorm weer voordoen, kun je nog steeds als "fout" herkennen.
Jezus rekent telkens af met de Farizeeën, die roepen "er staat geschreven", de profeten erbij halen en telkens allerlei regeltjes hebben. Zou dat voor de lol in de Bijbel staan?
Geen idee waarom dat volgens jou in de Bijbel staat. Ik probeer te begrijpen wat jij gelooft, mijn mening is dus irrelevant. Maar goed, je moet dus wel herinterpreteren. Hoe weet je of je dat correct doet?

quote:

Een christen is iemand die de Bijbel aanhangt
Een Moslim is iemand die de Bijbel en de Koran aanhangt
Een hindoe en een boeddhist weet ik niet precies, dat geloof heb ik eigenlijk nooit echt onderzocht. Niet eens of het een alternatief is.
Een agnost is iemand die wel in God gelooft, maar Hem niet accepteert als zijnde een macht
Een atheïst is iemand die simpelweg niet in het bestaan van een hogere macht gelooft.
IT-ers... :+  Ik bedoel niet dit soort definities, ik bedoel te vragen of er materiele verschillen zijn, geen formele :)

quote:

quote:

Daar geloof ik in.
En hoe kan je daaraan meewerken als je fundamenteel niet kan weten wat God wil?

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #272 Gepost op: januari 11, 2008, 01:26:50 pm »

quote:

Sovetryne schreef op 10 januari 2008 om 21:50:
[...]

Dat kan ik beter tegen jou zeggen. Uit Handelingen 15 kun je opmaken dat er gepraat werd, bij hoogoplopende conflicten.

inderdaad. Dan moet er centraal iets afgesproken worden en moeten mensen samen in alle eerlijkheid en oprechtheid proberen uit te vinden wat God wil

quote:

Nou nou, het is me wat, die hoogoplopende conflicten die er in de GKv zijn? "Hoeveel flessen cola zullen we kopen voor de filmsoos van komende zaterdag, en welke soorten chips?" "welk computerprogramma gaan we gebruiken voor de kerkledenadministratie?" "moet de voorgevel weer verzorgd worden?" Er wordt gekletst over niets, en dat gebeurt dag in dag uit in elke gemeente. Heb heel wat vergaderingen bijgewoond. Maar ja, dat is al 500 jaar geleden, en uiteraard is dat ALLEMAAL al veranderd. Niet?

is dit een grap? Meen je dit serieus? Ik kan er even niet bij namelijk. Zit je er echt mee dat er om bepaalde (triviale, zakelijke) dingen vergaderd wordt? Op welke planeet leef jij ook alweer? Zullen wij eens samen iets gaan organiseren (een feest ofzo), en dan koop ik zonder overleg allerlei dure zaken? Moet je eens opletten hoe snel jij gaat lopen klagen dat we meer hadden moeten overleggen.

Sorry hoor, maar ik kan je klacht hier werkelijk waar niet serieus nemen. Wat jij kennelijk wilt is een wereld waarin alle mensen perfect zijn, precies vantevoren weten wat de ander wil, en zonder enig overleg altijd exact het juiste doen voor het collectief. Misschien dat dat op jouw planeet heel gewoon is, maar zo werkt het niet bij gewone stervelingen.

Uiteraard zijn dat soort dingen volkomen onbelangrijk als je naar het grotere perspectief kijkt. Wat voor koekjes de koster moet neerleggen is volkomen onbelangrijk t.o.v. de kruisdood van onze Heer, en welke kleur de kerk geverfd moet worden verbleekt bij de genade die we ontvangen hebben. Helemaal mee eens, maar mensen kunnen niet zonder overleg, óók niet op kleine triviale puntjes. Als dat is wat je tegen de GKv hebt, dan heb je een probleem met het hele menselijke ras
« Laatst bewerkt op: januari 11, 2008, 01:51:05 pm door Nunc »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #273 Gepost op: januari 11, 2008, 01:49:51 pm »

quote:

Sovetryne schreef op 10 januari 2008 om 22:17:
[...]

Hmmm, waar zegt Jezus dat we mensen die blijven zondigen een trap onder de kont moeten geven?

Mat.18, dat je zelf meen ik al vaker hebt aangehaald:

Mat.18:
15 Indien uw broeder zondigt, ga heen, bestraf hem onder vier ogen. 16 Indien hij naar u luistert, hebt gij uw broeder gewonnen. Indien hij niet luistert, neem dan nog een of twee met u mede, opdat op de verklaring van twee getuigen of van drie elke zaak vaststa. 17 Indien hij naar hen niet luistert, zeg het dan aan de gemeente. Indien hij naar de gemeente niet luistert, dan zij hij u als de heiden en de tollenaar.

(let wel, ik zei niet: een trap toe. Ik zei dat Jezus opdroeg ze uit de gemeente te zetten)

quote:

Je hebt overigens een geinige manier om mijn woorden te interpreteren, maar mijn mening is in ieder geval wel, dat God juist de eenvoud van het geloven uitstraalt, en niet moeilijk doet. Jezus' leven op aarde was doordrenkt van het "take it easy"-principe.
take it easy?

17 Indien hij naar hen niet luistert, zeg het dan aan de gemeente. Indien hij naar de gemeente niet luistert, dan zij hij u als de heiden en de tollenaar.  (Mat.18)

6 Maar een ieder, die één dezer kleinen, die in Mij geloven, tot zonde verleidt, het zou beter voor hem zijn, dat een molensteen om zijn hals was gehangen en hij verzwolgen was in de diepte der zee.  (..) 8 Indien uw hand of uw voet u tot zonde verleidt, houw hem af en werp hem weg. Het is beter voor u verminkt of kreupel ten leven in te gaan, dan met twee handen of twee voeten in het eeuwige vuur geworpen te worden. 9 En indien uw oog u tot zonde verleidt, ruk het uit en werp het van u. Het is beter voor u met één oog ten leven in te gaan, dan met twee ogen in het hellevuur geworpen te worden.
(Mat.18)

18 Toen Jezus een schare rondom Zich zag, beval Hij te vertrekken naar de overkant. 19 En er kwam een schriftgeleerde tot Hem en zeide: Meester, ik zal U volgen, waar Gij ook heengaat. 20 En Jezus zeide tot hem: De vossen hebben holen en de vogelen des hemels nesten, maar de Zoon des mensen heeft geen plaats om het hoofd neer te leggen. 21 Een ander echter, een van zijn discipelen, zeide tot Hem: Here, sta mij toe eerst heen te gaan en mijn vader te begraven. 22 Maar Jezus zeide tot hem: Volg Mij en laat de doden hun doden begraven.  (Mat.8)

enz..

hoe kun je nu beweren dat Jezus een take it easy houding had? Jezus was zo radicaal als maar mogelijk is (en ja, ik weet dat "oog uitrukken" beeldspraak is -- maar daar wordt het niet minder radicaal van)

quote:

[...]

Ja, maar daar gaat het niet over. Het ging over het feit dat iemand die "Jezus Christus" zegt, totaal geen associatie legt met Jezus Christus. Het is gewoon een uitroep, hij had ook "Jan de Vries!", of "Boekenplank!" kunnen roepen... "Waarom doet 'ie dat dan niet?" Omdat het niet uitmaakt, er is toch geen verschil, dus waarom zou hij het veranderen?

ik zou ook niet weten waarom een ongelovige het zou moeten veranderen, anders dan dat God er kennelijk een probleem mee heeft, maar dat is niks vergeleken met het grotere probleem dat hij/zij niet gelooft in God. Hooguit zou die ander uit respect voor mij kunnen veranderen. Ik vind het niet fijn als de Naam van mijn Heer als vloek gebruikt wordt, net zo min als hij/zij het waarschijnlijk leuk vindt als ik zijn/haar moeders naam iedere keer als vloek zou gebruiken.

quote:

[...]

Dit is geen lasteren... Jezus wordt er immers niet mee in discrediet gebracht...

Jezus' naam wordt als vloek gebruikt, kun je mij uitleggen hoe dat geen "discrediet" is?

quote:

[...]

In die tijd waren er geen bioscopen en supermarkten, dat is dus appelen met peren vergelijken. Tegenwoordig pluk je niet zelf meer je aren.

in die tijd waren er óók marktplaatsen en handel en had niet iedereen een akkertje, en óók die handel moest stilliggen op sabbath. Zo "appels met peren" is dat dus niet. De handel in eerste levensbehoeften moest zelfs stilliggen, omdat mensen best de dag ervoor even na konden denken en wat meer inkopen. Zelfs het wonder van de kwartels (exodus) hield rust op sabbat!

Tegenwoordig verhonger je echt niet op zondag hoor, en in het uitzonderlijke geval dat je groen ziet van de honger, is er vast wel een buurman om ff bij aan te kloppen.

Bioscoop bezoek is in essentie andere mensen hun rust ontnemen voor jouw rust.

quote:

[...]

Een samenkomst is niet noodzakelijk een kerkdienst. Hoewel ik niet in een kerk kom, kom ik wel op de Bijbelstudie en de zgn. KonnektGruppe. Nu ben ik fout hè...
+ Je mag geen snoep eten.
- een snoepje is niet noodzakelijk een stuk chocola. Hoewel ik geen chocola eet, eet ik wel zuurtjes en dropjes. Nu ben ik fout hè..

ik neem aan dat je de koei van een redeneerfout in je redenering nu zelf ook ziet? N.b. ik heb er geen behoefte aan jou te veroordelen ("nu ben ik fout hè..") maar ik wijs je erop dat er in Hebr. iets staat over bijeenkomsten verzaken en dat jij daar vrij laconiek over doet, en dat dat niet helemaal rijmt met de teneur van Hebr.

quote:

[...]

Er staat ook geschreven dat niemand zijn eigen lichaam haat, dus niemand kan Jezus' discipel zijn?

makkelijk he, zomaar wat aan elkaar plakken? Jezus' woorden over familie haten geven aan waar je prioriteit moet liggen ("haten" als contrast met "liefhebben" - joodse stijlfiguur). Dan kun je wel met een spitsvondigheidje komen over je "lichaam haten" (uit een compleet andere context) maar dat ontkracht mijn punt niet. Jezus is zeer vaak zeer radicaal. Jij claimde dat het allemaal niet zo erg is als je met een kater in bed blijft liggen, en daarmee zeg je dus in feite dat een goed feestje (en lekker wat drank) belangrijker is dan Jezus. Van mij mag je daar je prioriteiten leggen, maar Jezus laat zien dat je prioriteiten bij Hem liggen, zelfs als het neerkomtkomt op tussen Hem en je familie kiezen.

quote:

Of concludeer je nu dat Paulus gigantisch van zijn eigen lichaam baalde?

dat doet hij inderdaad óók, zie Rom. 7, maar dat is niet het issue hier.

quote:

Kortom: houd de contexten bij elkaar, dan komen we ergens. Woordjes uit de Bijbel aan elkaar plakken is niet moeilijk.

ja, dat wordt in dit topic aardig gedemonstreerd.  

quote:

[...]
Fout! Want tijdens schooltijd is de SCHOOL de feitelijke opvoeder, en NIET de vader. Er staat nergens geschreven, dat de vader, en de moeder, en de school, en de dominee, en de kinderjuffrouw, en de politieagent, en de weet-ik-veel-wie ALLEMAAL aan die eis moeten voldoen.

oh, maar dat is makkelijk? Dan kun je als ouders je kinderen óók best gewoon de straat op schoppen (als ze vrij zijn van school, of beter nog -- want goedkoper -- in plaats van naar school). Immers: op straat is de politie (of "de maatschappij") de opvoeder en NIET de vader. Dat heet "afschuiven van verantwoordelijkheid". Je hebt als ouders de verantwoordelijkheid voor je kinderen.

Je belooft bij de doop dat je je kind zo goed mogelijk zult opvoeden. Hoort daar een houding bij van afschuiven van verantwoordelijkheid? Fraai voorbeeld voor je kinderen, kan ook nog leuk worden later.

quote:

De Bijbel is VOL van dynamiek, door alles letterlijk te nemen maak je van God een enorme boeman, een strenge rechter met zijn hand op de hamer.
tja, en door te doen alsof Jezus een lievig fluffy lammetje is en de Vader een sul met een lange witte baard, leg je je hoofd in de bek van een leeuw. Je moet een heleboel niet lezen om tot de conclusie te komen dat Jezus niet radicaal was en dat de Vader niet verbolgen is over zonden.

quote:

Of waren alle vergelijkingen die in de Bijbel staan misschien geinige, maar onbelangrijke verhaaltjes?

ja, misschien wel.... Als je er zo over denkt, waarom wil je dan christen zijn?

quote:

[...]

Dat was mijn pa die door de kerkenraad consequent op een zijspoor werd gezet, niet ik.

[...]

Nee, maar dat was in mijn geval ook helemaal niet aan de orde

[/quote]

en je hebt de ideeën die je hier plaatst niet van je pa? Je pa was zelf gereformeerder dan Schilder, maar werd toch niet voorgedragen? Ik ging er vanuit dat je voor jezelf en je pa schreef want die haalde je er vaker bij.
« Laatst bewerkt op: januari 11, 2008, 01:52:20 pm door Nunc »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #274 Gepost op: januari 11, 2008, 02:12:54 pm »

quote:

Nunc schreef op 11 januari 2008 om 13:26:
is dit een grap? Meen je dit serieus? Ik kan er even niet bij namelijk. Zit je er echt mee dat er om bepaalde (triviale, zakelijke) dingen vergaderd wordt? Op welke planeet leef jij ook alweer? Zullen wij eens samen iets gaan organiseren (een feest ofzo), en dan koop ik zonder overleg allerlei dure zaken? Moet je eens opletten hoe snel jij gaat lopen klagen dat we meer hadden moeten overleggen.

Sorry hoor, maar ik kan je klacht hier werkelijk waar niet serieus nemen. Wat jij kennelijk wilt is een wereld waarin alle mensen perfect zijn, precies vantevoren weten wat de ander wil, en zonder enig overleg altijd exact het juiste doen voor het collectief. Misschien dat dat op jouw planeet heel gewoon is, maar zo werkt het niet bij gewone stervelingen.
Nee joh, geen perfecte mensen, gewoon mensen die naar centraal gezag luisteren. Hij wil naar de katholieke Kerk!!

(jongens, grapje)

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #275 Gepost op: januari 11, 2008, 02:14:28 pm »

quote:

diak2b schreef op 11 januari 2008 om 14:12:
[...]

Nee joh, geen perfecte mensen, gewoon mensen die naar centraal gezag luisteren. Hij wil naar de katholieke Kerk!!

(jongens, grapje)

_/-\o_

en er wordt me toch wat afvergaderd in dat centraal gezag!

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #276 Gepost op: januari 11, 2008, 02:16:00 pm »

quote:

Nunc schreef op 11 januari 2008 om 13:49:
in die tijd waren er óók marktplaatsen en handel en had niet iedereen een akkertje, en óók die handel moest stilliggen op sabbath. Zo "appels met peren" is dat dus niet. De handel in eerste levensbehoeften moest zelfs stilliggen, omdat mensen best de dag ervoor even na konden denken en wat meer inkopen. Zelfs het wonder van de kwartels (exodus) hield rust op sabbat!

Tegenwoordig verhonger je echt niet op zondag hoor, en in het uitzonderlijke geval dat je groen ziet van de honger, is er vast wel een buurman om ff bij aan te kloppen.

Bioscoop bezoek is in essentie andere mensen hun rust ontnemen voor jouw rust.
Puntje van aandacht is wellicht dan weer wel dat de zondag geen sabbat is. Niet verder vertellen, maar christenen leven niet onder de joodse wet. De zondag is de eerste dag van de week, niet de 7de.
« Laatst bewerkt op: januari 11, 2008, 02:17:24 pm door diak2b »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #277 Gepost op: januari 11, 2008, 02:16:47 pm »

quote:

Nunc schreef op 11 januari 2008 om 14:14:

[...]

_/-\o_

en er wordt me toch wat afvergaderd in dat centraal gezag!
Ja, dáár moeten we nog wat aan doen :+

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #278 Gepost op: januari 11, 2008, 02:18:48 pm »

quote:

diak2b schreef op 11 januari 2008 om 14:16:
[...]
Puntje van aandacht is wellicht dan weer wel dat de zondag geen sabbat is. Niet verder vertellen, maar christenen leven niet onder de joodse wet.

hehe, scherp ;)

Ik had al ergens vermeld (toch? of word ik seniel?) dat het OT een goede indicatie kan geven over Gods voorkeuren. Wij worden niet door het houden van de wet gerechtvaardigd, maar Paulus beschrijft de wet (an sich) wel met lovende termen. We zijn vrij van de wet, maar die vrijheid kunnen we gebruiken om te leven zoals God wil -- en daar kan de wet voor dienen, om wat meer zicht te krijgen op wat God wil.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #279 Gepost op: januari 11, 2008, 02:24:41 pm »

quote:

Nunc schreef op 11 januari 2008 om 14:18:

[...]

hehe, scherp ;)

Ik had al ergens vermeld (toch? of word ik seniel?) dat het OT een goede indicatie kan geven over Gods voorkeuren. Wij worden niet door het houden van de wet gerechtvaardigd, maar Paulus beschrijft de wet (an sich) wel met lovende termen. We zijn vrij van de wet, maar die vrijheid kunnen we gebruiken om te leven zoals God wil -- en daar kan de wet voor dienen, om wat meer zicht te krijgen op wat God wil.

Oh, begrijp me goed, ik ben erg vóór de vrije vrijdag. Ik zat vanmorgen in de kerk om Gods lof te zingen (nu kan ik niet zingen dus God zal blij zijn dat het geen gezongen Mis was), heb daarna een zieke bezocht om de Communie te brengen en, nou ja gewoon, haar te bezoeken, en ik zit nu gezellig over theologische kwesties te denken enzo.

Maar dat neemt niet weg dat ik géén sabbat houdt, en dat zondag al helemaal niet zal doen.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #280 Gepost op: januari 12, 2008, 10:16:13 pm »
De filosoof Paul Ricoeur ( http://en.wikipedia.org/wiki/Paul_Ricoeur ) bouwde een vrij intelligent ethisch systeem op, bestaande uit drie stappen:

1. Vrijheid. Ik ervaar vrijheid, of ik nu daadwerkelijk vrij ben of niet, en die ervaring van vrijheid uit zich in mijn handelen. De mens heeft een "desir d'etre", een verlangen tot zijn, dat zich uit in de wils-act.
2. De ander. In de ontmoeting met de ander, ervaar ik de ander als overeenkomstig in verschil, en verschillend in overeenkomst, als "alter ego", in de zin dat de ander inderdaad anders is, maar dat de ander een ander "ik" is, evenzeer behept met een desir d'etre, en een ervaring van vrijheid.
3. Instituties. Ieder ego groeit op met een ethisch startpunt, een omgeving die bepalend en richtinggevend is. Er bestaat in de geschiedenis geen startpunt waar mensen met elkaar in neutraliteit tot een ethiek kwamen, steeds ontmoeten mensen elkaar vanuit een achtergrond die verschillend is. Dit roept een absolute noodzaak op tot instituties die de ontmoeting tussen ego en alter ego, tussen het ik en de ander, vermiddelen.

Zo is bijvoorbeeld het instituut van het huwelijk, of in onze moderne tijden het instituut van "de relatie" een voorbeeld waarin twee personen die zichzelf tot ego en de ander tot alter ego zijn, elkaar kunnen ontmoeten en zich tot elkaar kunnen verhouden. Het instituut treedt feitelijk regulerend op.

Het aardige van dit model is dat het niet steunt op de categorische imperatief van Kant, die feitelijk de instituties negeert en suggereert dat mensen volstrekt in vrijheid handelend tot zelfregulering komt, die, omdat ze rationeel is, ook mensen in relatie tot elkaar reguleert, maar dat het evenmin uitgaat van een soort historisch noodzakelijk ontstaan van instituties, zoals bij Hobbes en zijn Leviatan als oplossing voor de oorlog van allen tegen allen. Dat is vooral zo aardig, omdat zowel Kant als Hobbes als praktische probleem hebben dat hun model historisch gewoon nooit gewerkt heeft.

Wie zich graag wil verdiepen in Ricoeur moet dat zeker doen, maar ik zal al te veel onderbouwing van zijn model achterwege laten. Het is wel een imho intrigrerend model voor het begrijpe van de noodzaak van het instituut Kerk, onderwerp van dit topic.

Veel in deze draad is discussie vanuit de casuïstiek van een specifieke kerk, maar dat gaat voorbij aan de fundamentele vraag waarover dit topic gezien de titel gaat. Veel boeiender is de consequentie die, her en der in deze draad, aan de orde komt als je het instituut kerk weg denkt: de relatie, de intereactie tussen het ego en het alter ego, de gans andere, God, wordt op dat moment ernstig gehinderd doordat de een de Ander feitelijk niet of onvoldoende verstaat.

De noodzaak van het instituut Kerk is dan daarin gelegen dat het regulerend werkzaam is in de relatie tussen de mens en God (zie de vergelijking met het huwelijk), met natuurlijk een opvallend gegeven: daar waar het model van Ricoeur functioneert tussen mensen onderling, is de opbouw en werking van de instituties noodzakelijkerwijs mensenwerk en per definitie bekritiseerbaar. Daar waar een institutie, die we kerk kunnen noemen, deze functie vervult, en we uitgaan van de volstrekte asymetrie in de relatie tussen God en mens, kan deze institutie slechts dan functioneren als ze geen mensenwerk is, maar Gods werk, en per definitie niet bekritiseerbaar.