Auteur Topic: Adviezen rondom geboorteplanning - dilemma  (gelezen 5808 keer)

juanfé

• Bekijk profiel
Adviezen rondom geboorteplanning - dilemma
« Gepost op: februari 01, 2008, 01:53:54 am »
Sorry, weet even geen betere titel. Ben nieuw hier en heb een behoorlijk lang verhaal. Hoop dat jullie de moeite willen nemen alles te lezen:

Dillemma

Ben afgelopen jaar (oktober 2007) bevallen van ons derde kindje.
Overmorgen laat mijn man zich steriliseren. Ik dacht dat ik er klaar mee was, dat ik hier achter stond. Maar ik krijg opeens zo’n buikpijn. De redenen dat we niet nog een kindje willen zijn voor mijn man:
-   Hij wil simpelweg geen vierde kind.
-   Mijn lijf weet geen raad met een veranderde hormoonhuishouding, de pil (verschillende), mirena en nuvaring, ik heb het allemaal al uit geprobeerd en ervaren dat ik daar niet bij gebaat ben. Ik word er depressief en dik van. (Overigens word ik ook van zwangerschap depressief en erg dik, maar dat is maar tijdelijk.) Dat betekent dat enig alternatief condooms zijn, en dat vergroot het plezier nou niet echt. We kunnen er mee omgaan als het echt moet, maar niet te lang (hebben we gemerkt, en hiermee bedoel ik overigens niet dat onze kinderen ‘ongelukjes’ zijn).
-   Ik heb na de eerste twee zwangerschappen een PPD gehad, wat ons in grote crises heeft geplaatst en hoewel we daar wel samen (sterker) uitgekomen zijn, was de situatie verre van leuk en niet voor herhaling vatbaar.
-   Ik heb extreem zware bevallingen gehad die ook voor mijn man niet leuk waren om mee te maken. Een vierde zou er dan ook niet via een gewone vaginale bevalling geboren worden.
-   Daar komt bij dat het praktisch (nu) niet heel handig is. We moeten bijv. een grotere auto kopen en daar hebben we geen geld voor, we zijn net van de lening van onze huidgie auto af, eindelijk schuldenvrij. We hebben ook geen extra plek in ons huis, maar dat laatste hoeft geen probleem te zijn, twee kids kunnen prima bij mekaar op de kamer.
Voor mij zijn die redenen:
-   Als mijn man echt geen vierde kind wil, wil ik hem hier niet toe dwingen alleen omdat ik het zo graag wil.
-   Ik vind nog jaren met condooms klooien niks en omdat hormonale anticonceptie aan mij helaas niet besteed is, is dit het enige alternatief wanneer er inderdaad geen vierde mag komen.
-   Ik ben ook wel bang voor een herhaling van mijn PPD’s , maar de laatste keer ging het wel goed en dit heeft me een stuk positiever gestemd.
-   Ik durf absoluut niet meer vaginaal te bevallen, maar hier is over te praten gezien mijn voorgeschiedenis en dus niet echt een argument.
-   Praktisch en financieel is het nu dus niet zo handig, maar is het weer moeten aangaan van een lening voor een auto een goed argument? Niet echt lijkt me.

Ik ben christen, mijn man niet.
Mijn man heeft zich in 2006, in dezelfde tijd dat ik zwanger werd van de derde, helaas onttrokken aan onze gemeente. Hij gelooft niet meer. Hij ziet kinderen krijgen dus zeker niet als een opdracht van de Heer. Als ik heel eerlijk ben zie ik het wel als een opdracht, maar toch ook niet zo dat je in deze tijd nog 12 kinderen op de wereld moet zetten, of 8 of 6. (En ik wil ook zeker geen mensen veroordelen die helemaal (nog) geen kinderen willen krijgen.)  Maar je hebt niet voor niks je gezonde verstand. Je moet het kind in de eerste plaats liefde bieden natuurlijk, maar een goed financieel leven bieden, is mijns inziens ook erg belangrijk en mag zeker meetellen in je beslissing.

Ik weet heel zeker dat bij 4 kinderen voor mij echt wel de max ligt. Tja en waarom is dit zo? Moeilijk uit te leggen, 4 heeft me altijd geweldig geleken (thuis hadden we er 5 en dat vond ik echt teveel, klinkt heel cru zo maar heb het echt zo ervaren). Het is eigenlijk net zo moeilijk uit te leggen als waarom uberhaupt graag een kind wil.
Het is dus niet zo dat ik na de vierde weer denk dat ik nog een keer graag een baby’tje wil, dat het me daarom gaat, omdat ik baby’tjes zo geweldig vind en geen afscheid kan nemen van het idee dat er nooit meer een lief baby’tje komt. Nu wel ja, maar ik denk dat ik heel mijn leven baby’tjes geweldig lief en leuk vind, dit betekent echter dat ik dan wel door kan gaan tot je zo een stuk of 10 kids hebt.
Ik wil gewoon heel graag, als het me gegeven is, nog een vierde kind, puur gevoelsmatige, egoïstische beredenering.
Mocht er een vierde komen, dan wordt er daarna zeker wel gesteriliseert. ’t Is niet zo dat ik me afvraag of een sterilisatie mag of niet. Ik geloof dat God mensen geeft wat ze aankunnen en dat je daarzeker ook (biddend) in mee mag beslissen (al moet ik eerlijk toegeven dat ik daar veel te weinig voor gebeden heb) en ik weet zeker dat voor mij de max bij 4 ligt. (En  voor mijn man denk ik zelfs dat de max al wel bij 3 ligt.)  Maar mocht het Gods bedoeling zijn dat er nog een vijfde komt, dan geloof ik dat hij dit dwars door een sterilisatie heen nog kan bewerkstelligen.
Ik denk dus niet dat je maar moet afwachten wat er op je pad komt en dat je maar door moet gaan met kinderen krijgen tot….. Maar ik denk wel, als er toch nog een vierde welkom is bij mij, waarom dan nu ingrijpen.

De reden dat ik heb ingestemd met sterilisatie is dat ik, zolas ik al zei, niet overweg kan met hormonale anticonceptie, en dat mijn man 3 genoeg vind. Maar stiekem denk ik, ik wil die beslissing nog niet maken, ik wil een eerlijke kans hebben om hem over te halen. Begrijp me goed, niet tegen wil en dank hoor, hij moet er echt achter staan. Als er een vierde komt, komt die er iig niet pas over 5 jaar, maar 2-3 jaar na deze (als God het ons geeft ofcourse). Ik bedoel gewoon, als ik het mag plannen wil ik niet over 5 jaar nog een keer opnieuw beginnen. Maar goed, stel dat ik de beslissing nog anderhalf jaar uitstel, maar na die anderhalf jaar wil mijn man nog steeds geen vierde (en die kans zit er natuurlijk zeker in) dan hebben we anderhalf jaar geklooid met condooms. Stiekem hoop ik zelfs dat dat in die anderhalf jaar dan een keetje ‘mis’ gaat, maar dat vind ik een hele gemene gedachte van mezelf, want nogmaals, ik wil echt dat hij er vierkant achter staat mocht er een vierde komen.

Dit allemaal bij mekaar opgeteld dacht ik dus dat ik er achter stond, die sterilisatie, dat was tot voor kort ook zo, ik ben zeker niet tot die beslissing gedwongen.  Mijn man wil ook dat ik er volledig achter sta, zoniet, dan moet ik morgen van hem de boel alsnog afblazen. Beter 1 dag van tevoren als na de behandeling. En dat laatste wil ik ook zeker niet, ik zal hem, mocht het wel gaan gebeuren, ook zeker geen verwijten maken achteraf of erover zeuren. Maar juist  daarom begin ik nu enorm te twijfelen, het is zo definitief. Bij twijfel is het natuurlijk niet doen, maar wat is jullie advies nu jullie dit zo lezen? Ik neig naar morgen afbellen, maar wat dan? Grote kans dat het alleen maar uitstel van excecutie is en ik zie nu al enorm op tegen dat geklooi met die rubbers de komende anderhalf-2 jaar.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 01, 2008, 08:02:00 am »
Oef, wat een heikele situatie en wat een dilemma's want het zijn er meer dan één natuurlijk. Belangrijkste punt is natuurlijk waarom hij geen vierde wil en of dat nog mogelijk gaat veranderen. Als je nu al weet dat dat niet gaat veranderen heeft het afblazen geen zin. Als hij denkt dat jullie er niet meer dan drie aankunnen heeft ie een goed punt natuurlijk want wees eerlijk kinderen grootbrengen is niet eenvoudig. Maar als het alleen gaat om het gebruik van condooms dan is er ook nog wel wat meer te beleven natuurlijk, breng 's een bezoek aan een condomerie bijvoorbeeld om wat inspiratie op  te doen. Daarnaast zijn er op dit forum ook wat topics geweest over natural family planning(nfp) misschien dat dat nieuwe inzichten oplevert. Sterkte in ieder geval.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 01, 2008, 09:21:35 am »

quote:

juanfé schreef op 01 februari 2008 om 01:53:
Ben afgelopen jaar (oktober 2007) bevallen van ons derde kindje.
Gefeliciteerd!

quote:

Overmorgen laat mijn man zich steriliseren. Ik dacht dat ik er klaar mee was, dat ik hier achter stond. Maar ik krijg opeens zo’n buikpijn.
Het is ook gewoon een ingrijpende beslissing. Zelfs als je er 100% achter staat, ik kan me niet voorstellen dat je man niet ook een wat wee gevoel in de onderbuik krijgt. (Hoewel, dat kan ook met de feitelijke aard van de ingreep te maken hebben :) )

Sta jezelf toe daar gevoel bij te hebben, dat is normaal, mag, niks mis mee. Dit is geen puur rationele zaak, sterker, dit is nauwelijks rationeel. De rationele argumenten zijn vooral handig om achteraf woorden te geven aan een emotionele beslissing.

quote:

De redenen dat we niet nog een kindje willen zijn voor mijn man:
-   Hij wil simpelweg geen vierde kind.
Dat lijkt een vrij definitieve keuze.

quote:

-   Mijn lijf weet geen raad met een veranderde hormoonhuishouding, de pil (verschillende), mirena en nuvaring, ik heb het allemaal al uit geprobeerd en ervaren dat ik daar niet bij gebaat ben. Ik word er depressief en dik van. (Overigens word ik ook van zwangerschap depressief en erg dik, maar dat is maar tijdelijk.) Dat betekent dat enig alternatief condooms zijn, en dat vergroot het plezier nou niet echt. We kunnen er mee omgaan als het echt moet, maar niet te lang (hebben we gemerkt, en hiermee bedoel ik overigens niet dat onze kinderen ‘ongelukjes’ zijn).

Er zijn heel wat meer niet-hormonale mogelijkheden, en er is nogal veel variatie in de hormonale mogelijkheden. Misschien is het goed om de Rutgersstichting oid te bezoeken? Of hebben jullie alle mogelijkheden al in beeld?

quote:

-   Ik heb na de eerste twee zwangerschappen een PPD gehad, wat ons in grote crises heeft geplaatst en hoewel we daar wel samen (sterker) uitgekomen zijn, was de situatie verre van leuk en niet voor herhaling vatbaar.
Dat is, zacht gezegd, een héél goed invoelbaar punt. Ik kan me voorstellen dat je man bereid was die last mee te dragen voor een eerste en tweede keer, maar dat hij intussen daar zijn grenzen in heeft. Het is vrij rampzalig om je partner te zien lijden, en bij een PPD is gedeelde smart eerder dubbele smart, dan halve.

quote:

-   Ik heb extreem zware bevallingen gehad die ook voor mijn man niet leuk waren om mee te maken. Een vierde zou er dan ook niet via een gewone vaginale bevalling geboren worden.

Daar staat tegenover dat alternatieven veilig beschikbaar zijn.

quote:

-   Daar komt bij dat het praktisch (nu) niet heel handig is. We moeten bijv. een grotere auto kopen en daar hebben we geen geld voor, we zijn net van de lening van onze huidgie auto af, eindelijk schuldenvrij. We hebben ook geen extra plek in ons huis, maar dat laatste hoeft geen probleem te zijn, twee kids kunnen prima bij mekaar op de kamer.
Als vader van vier kinderen, wonende in een huis dat prima geschikt is voor één a twee kinderen, kan ik je melden: twee kids kunnen inderdaad prima op één kamer. Je hebt gelijk dat je verantwoordelijkheid hebt voor een veilige omgeving voor je kinderen, en financiële veiligheid hoort daar bij. Maar aan de andere kant, als je nu schuldenvrij bent, en een auto kan rijden, is armoede vrij ver uit beeld. Persoonlijk word ik, mede doordat ik de situatie ken in wat andere landen, nogal narrig van de exhorbitante rijkdom die Nederlanders als een soort minimum vereiste zijn gaan zien. Dat is mijn afwijking, moet je je niets van aantrekken, maar ik meld het in ieder geval als overweging: de generatie van je ouders, en zeker je grootouders, was niet echt gewend aan een auto en een eigen kamer voor ieder kind, en toch zijn die mensen niet allemaal doodongelukkig opgegroeid.

quote:

Voor mij zijn die redenen:
-   Als mijn man echt geen vierde kind wil, wil ik hem hier niet toe dwingen alleen omdat ik het zo graag wil.
Lijkt me wijs.

quote:

-   Ik vind nog jaren met condooms klooien niks en omdat hormonale anticonceptie aan mij helaas niet besteed is, is dit het enige alternatief wanneer er inderdaad geen vierde mag komen.
Dat is niet waar, zoals eerder aangegeven.

quote:

-   Ik ben ook wel bang voor een herhaling van mijn PPD’s , maar de laatste keer ging het wel goed en dit heeft me een stuk positiever gestemd.
Maar ik zou daar dan minimaal héél goed over praten met je man, wellicht met wat begeleiding. Een PPD moet voor een vrouw een ramp zijn, lijkt me, voor de partner is het ook geen feest. Maar dat weet je, neem ik aan.

quote:

-   Ik durf absoluut niet meer vaginaal te bevallen, maar hier is over te praten gezien mijn voorgeschiedenis en dus niet echt een argument.
check

quote:

-   Praktisch en financieel is het nu dus niet zo handig, maar is het weer moeten aangaan van een lening voor een auto een goed argument? Niet echt lijkt me.
Deels. Je hebt verantwoordelijkheid naar al je kinderen om ze een veilige omgeving te bieden. Dreigende armoede is geen veilige omgeving. Alleen, een tweedehands 806 is niet zo vreselijk duur. (Ik heb een tweedehands 806 :+ )

quote:

Ik ben christen, mijn man niet.
Mijn man heeft zich in 2006, in dezelfde tijd dat ik zwanger werd van de derde, helaas onttrokken aan onze gemeente. Hij gelooft niet meer. Hij ziet kinderen krijgen dus zeker niet als een opdracht van de Heer. Als ik heel eerlijk ben zie ik het wel als een opdracht, maar toch ook niet zo dat je in deze tijd nog 12 kinderen op de wereld moet zetten, of 8 of 6. (En ik wil ook zeker geen mensen veroordelen die helemaal (nog) geen kinderen willen krijgen.)  Maar je hebt niet voor niks je gezonde verstand. Je moet het kind in de eerste plaats liefde bieden natuurlijk, maar een goed financieel leven bieden, is mijns inziens ook erg belangrijk en mag zeker meetellen in je beslissing.
Natuurlijk. En ik weet dat ik sommige orthodoxe protestanten en zeker een paar orthodoxe katholieken over me heen kan krijgen, maar dat "opdracht van de Heer"-verhaal lijkt me eerder een mooie manier om je persoonlijke wensen te verwoorden, dan dat het reëel is. Als je dat zo letterlijk gelooft, gebruik je geen condooms, en ook geen andere anticonceptie, en ga je wel degelijk voor de 12 kinderen. Op Bijbelse gronden valt dat prima te verdedigen, het idee van een gepland aantal kinderen wordt heel wat moeilijker.

Er is niets mis mee, natuurlijk, dat je zelf dat verlangen als "opdracht van de Heer" verwoord en ervaart wellicht, maar naar een niet gelovende partner lijkt het me geen nuttig argument, en voor je eigen afweging eigenlijk ook nauwelijks. Nogmaals, tenzij je consequent bent. Als je God serieus neemt, en je denkt dat het Zijn wens is dat je kinderen krijgt, dan ook helemaal géén anticonceptie.

quote:

Ik wil gewoon heel graag, als het me gegeven is, nog een vierde kind, puur gevoelsmatige, egoïstische beredenering.
Precies, exit "opdracht van de Heer" dus. In dit soort overwegingen en gesprekken met je man verdienen zowel je man als jijzelf maximale eerlijkheid.

quote:

Mocht er een vierde komen, dan wordt er daarna zeker wel gesteriliseert. ’t Is niet zo dat ik me afvraag of een sterilisatie mag of niet. Ik geloof dat God mensen geeft wat ze aankunnen en dat je daarzeker ook (biddend) in mee mag beslissen (al moet ik eerlijk toegeven dat ik daar veel te weinig voor gebeden heb) en ik weet zeker dat voor mij de max bij 4 ligt. (En  voor mijn man denk ik zelfs dat de max al wel bij 3 ligt.)  Maar mocht het Gods bedoeling zijn dat er nog een vijfde komt, dan geloof ik dat hij dit dwars door een sterilisatie heen nog kan bewerkstelligen.
Ja, gehoorzaamheid aan God is dus "ik doe wat ik wil, en als God het er niet mee eens is grijpt Hij wel in." Nogmaals: niks mis met je eigen afwegingen maken, maar doe het dan wel eerlijk en zuiver.

quote:

Maar stiekem denk ik, ik wil die beslissing nog niet maken, ik wil een eerlijke kans hebben om hem over te halen.

Hoe eerlijk is dat precies? Je denkt "stiekem", je wil een kans hem "over te halen"? Je ziet het als "een opdracht van de Heer" die je net zo makkelijk naast je neer legt als dat beter uitkomt.

Het zijn harde woorden, en ik realiseer me donders goed dat dat niet fijn is, maar ik denk dat jij en je man elkaar verplicht zijn maximaal open en eerlijk te zijn. Benoem liever je gevoelens, ook als ze warrig, irrationeel, egoïstisch, tegenstrijdig zijn, en luister naar zijn gevoelens. Mensen "over halen" aan een kind te beginnen dat ze niet willen, is dat wat je je huwelijk en je kinderen moet aandoen?

quote:

Stiekem hoop ik zelfs dat dat in die anderhalf jaar dan een keetje ‘mis’ gaat, maar dat vind ik een hele gemene gedachte van mezelf, want nogmaals, ik wil echt dat hij er vierkant achter staat mocht er een vierde komen.
Je zit vol met stiekeme gedachten, valt me op. Het heeft weinig zin jezelf te veroordelen over die gedachten, en ze intussen in stand te houden. Breng ze liever aan het licht en bespreek ze met je man. Is dat niet wat je mag verwachten in een (christelijk!!) huwelijk?

quote:

wat is jullie advies nu jullie dit zo lezen? Ik neig naar morgen afbellen, maar wat dan?
Afbellen, en het gesprek in eerlijkheid en openheid aan gaan. Jezelf confronteren met je diepste geveoelens en gedachten, óók als die gevoelens en gedachten niet lijken te passen in de ratio of in "wat hoort". En dat doen met je man, niet alleen. Enige pastorale en/of professionele hulp bij het op gang brengen van dat gesprek, lijkt me niet heel onverstandig.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

har03

• leef, hoop, ervaar
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 01, 2008, 09:46:11 am »
Afbellen,

Ik zie niet in waarom een oplossing automatisch bij jou zou moeten liggen. Je hebt jaren mogen proberen met diverse pillen e.d. nu zou een sterrilisatie automatisch bij jou moeten plaatsvinden, terwijl de verantwoordelijkheid evengoed bij jou man ligt.

misschien is het een optie dat jou man de sterr. ondergaat.
bij een man is het een ingreep van enkele minuten, en wanneer het (hoewel dit niet de bedoeling zou zijn) ooit ongedaan zou worden gemaakt is de slagingskans bij een man groter.

Ik schrijf dit uit eigen ervaring
leef vandaag, hoop op morgen, met de ervaring van gisteren.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 01, 2008, 09:54:24 am »

quote:

har03 schreef op 01 februari 2008 om 09:46:
Afbellen,

Ik zie niet in waarom een oplossing automatisch bij jou zou moeten liggen. Je hebt jaren mogen proberen met diverse pillen e.d. nu zou een sterrilisatie automatisch bij jou moeten plaatsvinden, terwijl de verantwoordelijkheid evengoed bij jou man ligt.

misschien is het een optie dat jou man de sterr. ondergaat.
bij een man is het een ingreep van enkele minuten, en wanneer het (hoewel dit niet de bedoeling zou zijn) ooit ongedaan zou worden gemaakt is de slagingskans bij een man groter.

Ik schrijf dit uit eigen ervaring

quote:

juanfé schreef op 01 februari 2008 om 01:53:
Overmorgen laat mijn man zich steriliseren.

O-)

Los daarvan, het probleem is zo te lezen nou niet bepaald "wie moet de sterilisatie ondergaan", maar dat kan aan mij liggen.
« Laatst bewerkt op: februari 01, 2008, 10:04:54 am door diak2b »

juanfé

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 01, 2008, 11:34:02 am »
Hallo

Dankjullie wel voor jullie antwoorden.  
Allereerst zal ik jullie zeggen dat ik afgebeld heb, iets waar ze in het ziekenhuis niet zo blij mee waren (vanwege de planning) maar wel iets waar mijn man en ik beiden achter staan. Zolang ik twijfel, wil hij het niet doen.
Ik weet niet precies hoe ik moet quoten, maar voel de beoefte op een aantal dingen te reageren:

quote diak:
Ja, gehoorzaamheid aan God is dus "ik doe wat ik wil, en als God het er niet mee eens is grijpt Hij wel in." Nogmaals: niks mis met je eigen afwegingen maken, maar doe het dan wel eerlijk en zuiver
Je ziet het als "een opdracht van de Heer" die je net zo makkelijk naast je neer legt als dat beter uitkomt.

reactie:
Je hebt helemaal gelijk, 'de opdracht van God' is mijns inziens geen argument, want wilde ik bijvoorbeeld 'maar' 3 kinderen of 2, dan zou ik die dan ook naast me neerleggen. 't Is meer een soort raar schuldgevoel dat ik het wellicht bij 'maar' 3 laat, 4 lijkt dan net iets meer :) Inderdaad, exit die opdracht. 't Is zo dat dit bij mijn man zeker geen argument is, maar bij mij zelf klaarblijkelijk ook niet genoeg want anders was het wel 'helemaal geen anticonceptie'.

quote mijzelf:
Stiekem hoop ik zelfs dat dat in die anderhalf jaar dan een keetje ‘mis’ gaat, maar dat vind ik een hele gemene gedachte van mezelf, want nogmaals, ik wil echt dat hij er vierkant achter staat mocht er een vierde komen.

quote diak2b:
Je zit vol met stiekeme gedachten, valt me op. Het heeft weinig zin jezelf te veroordelen over die gedachten, en ze intussen in stand te houden. Breng ze liever aan het licht en bespreek ze met je man. Is dat niet wat je mag verwachten in een (christelijk!!) huwelijk?

reactie:
Die stiekeme gedachten heb ik inmiddels al verwoord richting mijn man. Vanochtend heul vroeg, hebben we een goed gesprek gehad.

quote mijzelf:
Maar stiekem denk ik, ik wil die beslissing nog niet maken, ik wil een eerlijke kans hebben om hem over te halen.

quote diak2b:
Hoe eerlijk is dat precies? Je denkt "stiekem", je wil een kans hem "over te halen"? Je ziet het als "een opdracht van de Heer" die je net zo makkelijk naast je neer legt als dat beter uitkomt.
Het zijn harde woorden, en ik realiseer me donders goed dat dat niet fijn is, maar ik denk dat jij en je man elkaar verplicht zijn maximaal open en eerlijk te zijn. Benoem liever je gevoelens, ook als ze warrig, irrationeel, egoïstisch, tegenstrijdig zijn, en luister naar zijn gevoelens. Mensen "over halen" aan een kind te beginnen dat ze niet willen, is dat wat je je huwelijk en je kinderen moet aandoen?

reactie:
Mijn man overhalen is misschien niet een goede woordkeus. Ik bedoel meer dat ik mijn pleidooi voor een vierde graag wil uiteen zetten, hem ruim de tijd wil geven daar aan te wennen en als blijkt dat hij over 'zeg anderhalf jaar' nog steeds hetzelfde over denkt, me er dan bij neer te leggen.
Vanochtend heb ik hem nog een keer gevraagd of hij er echt 100% van overtuigd is dat hij geen vierde wil of dat er nog een kansje is dat hij zich bedenkt (onze jongste is per slot van rekening nog geen 4 maanden). Hij heeft geantwoord dat hij wil dat ik vandaag de sterilisatie afbel en dat we dan in de toekomst wel zien wat er gaat gebeuren. Met andere woorden: alle deuren staan plotseling weer open en dat is voor nu al heel erg veel en genoeg :)

juanfé

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 01, 2008, 11:43:31 am »
quote mijzelf:
Je hebt helemaal gelijk, 'de opdracht van God' is mijns inziens geen argument, want wilde ik bijvoorbeeld 'maar' 3 kinderen of 2, dan zou ik die dan ook naast me neerleggen. 't Is meer een soort raar schuldgevoel dat ik het wellicht bij 'maar' 3 laat, 4 lijkt dan net iets meer  Inderdaad, exit die opdracht. 't Is zo dat dit bij mijn man zeker geen argument is, maar bij mij zelf klaarblijkelijk ook niet genoeg want anders was het wel 'helemaal geen anticonceptie'.

En even voor de duidelijkheid, dat schuldgevoel is absoluut niet de reden dat ik graag een vierde wil, dus eigenlijk was het eerlijk en niet nodig om die opdracht van de Heer erbij te halen.

Over de anticonceptie:
Ik heb vrij veel geprobeerd in anticonceptieland; de nuvaring, de Mirenaspiraal, verschillende pillen. Allemaal met de voor mij dezelfde bijzondere vervelende bijwerkingen. Daarom durf ik bijvoorbeeld de Evrapleister, de Implanon, de minipil en de prikpil niet eens te proberen. Ook immers hormonale anticonceptie. Als ik zelfs op de nuvaring en de Mirena, die toch alleen maar in de 'gevaarlijk zone'  hormonen uitscheiden, in plaats van dat ze zoals met de pil in je 'hele lijf worden opgenomen', zo slecht reageer, vraag ik me echt af of ik die andere hormonale methoden nog moet proberen.

Dus, wat blijft er dan over behalve condooms? Het probleem is dus dat ik mezelf (en mijn man) daar niet helemaal mee vertrouw, de kans dat het 'mis' gaat is aanwezig. Maar ik ben wel bereid om me daar nu heel strikt aan te gaan houden. Het verschil met de vorige keren is namelijk dat het niet zo heel erg was als het 'mis' ging, een derde was toch wel gewenst. Let wel, zo is het niet gegaan, we zijn heel bewust met anticonceptie gestopt en zwanger geraakt.  Op dit moment is het echter zo dat mijn man geen vierde wil, dus gaat het nu 'mis' dan is dat wel een ander verhaal.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 01, 2008, 12:00:46 pm »

quote:

juanfé schreef op 01 februari 2008 om 11:34:
 alle deuren staan plotseling weer open en dat is voor nu al heel erg veel en genoeg :)
Hardstikke mooi! Vooral mooi dat het open gesprek op gang is. Ik weet niet zoveel van wat God allemaal wel of niet wil, maar ik ben er 100% zeker van dat Hij wil dat we in het huwelijk een eenheid zijn, niet twee individuen, maar één paar/stel/gezin. Daar hoort openheid bij, zelfs van de diepste en donkerste paden van de ziel, als dat kan. Heb vertrouwen in elkaar, communiceer, en jullie komen er wel uit.

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 01, 2008, 01:36:50 pm »
Invriezen?
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Hester

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 01, 2008, 01:38:31 pm »

quote:

Wat invriezen?

Verder: wat diak2b zegt _/-\o_
« Laatst bewerkt op: februari 01, 2008, 01:43:42 pm door Hester »
Laat zo uw licht schijnen voor de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken. (Mat. 5:16)

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 01, 2008, 01:43:10 pm »

quote:

De baby wellicht?

juanfé

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: februari 01, 2008, 03:20:14 pm »
Haha, dat zegt mijn man ook; invriezen :) Hij zegt het in de zin van "je kan niet in de toekomst kijken, dus misschien wat invriezen?" Dat geeft me wel weer moed, die opmerking. Alhoewel het invriezen niet serieus bedoeld is.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: februari 01, 2008, 03:26:05 pm »
Modbreak:
Klein spelfoutje in de titel verbeterd  :)
Bombus terrestris Reginae

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: februari 01, 2008, 03:55:43 pm »
Juanfé, veel wijsheid gewenst met de gesprekken met je man!

Vandaag wordt onze derde een jaar. Ik ben een beetje verdrietig, want nu is hij geen baby meer en het is ook niet de bedoeling dat we nog een baby zullen krijgen. Volgens mij voelt bijna elke vrouw wel een beetje een soort rouw bij zulk soort gedachten. Voor een man lijkt het me toch weer anders. Al heb ik ook wel eens een man gehoord die als hij een baby zag opmerkingen maakte die zijn vrouw haastig deden zeggen: ja ja, heel leuk, maar niet voor ons, terwijl zij ook al drie kinderen hadden.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

juanfé

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: februari 01, 2008, 07:51:19 pm »
he mirt dankje

@ bumblebee: had ik dilemma met twee  'l-en' geschreven in de topictitel net als in mijn eerste woord van mijn eerste post? Wat stom zeg, ik weet heel goed dat dat met 1 l is. Ben juist vrij goed in spelling, schaam schaam 8)7

juanfé

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: februari 01, 2008, 07:52:15 pm »
oja en mirt, die rouw herken ik ook wel om me heen bij 'oudere' vrouwen. Denk dat dat inderdaad zo werkt bij veel vrouwen, bij mij vast ook. Toch weet ik wel zeker dat het voor mij na 4 'klaar' is.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: februari 01, 2008, 08:45:05 pm »
Juanfé, fijn dat jij en je man nu zo open praten hierover en dat de sterilisatie voorlopig is uitgesteld, zodat jullie de tijd hebben om er samen uit te komen  d:)b

W.b. niet-hormonale methoden (los van het condoom): je zou eens kunnen kijken op www.nfp-nederland.nl

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: februari 01, 2008, 09:21:00 pm »

quote:

Ik vraag me af of de NL gezondheidszorg daaraan meewerkt. Ligt een beetje aan je gyneacoloog (ahum, uroloog), denk ik. Het is duidelijk dat die hormonen je geen goed doen. Je hebt een zekere 'medische indicatie' tot anti-conceptie: je bevallingen waren zwaar, je had meerdere malen een ernstige PPD, schrijf je. De gezondheidszorg zal dus meewerken aan een sterilisatie. Maar of ze bereid zijn om nu alvast wat in te vriezen voor een eventuele latere 'ongewenste onvruchtbaarheid' terwijl men weet dat je bevallingen zwaar zijn, daaarvoor moet je net de juiste gyneacoloog (uroloog dus) treffen, vermoed ik.

Alternatief is om wat invriezen in te vriezen bij een particuliere firma, en daar moet je voor dokken.
« Laatst bewerkt op: februari 01, 2008, 10:02:17 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

juanfé

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: februari 01, 2008, 09:52:16 pm »
o maar elle, dat is ook niet iets wat ik serieus in overweging neem. Want krijgen we van God nog een vierde (als man het toch ziet zitten over een tijd), dan graag via de natuurlijke weg. Waarom moeilijk doen met invriezen e.d. als het makkelijk kan? Ik heb de mazzel dat ik alle keren dat ik zwanger ben geweest direct zwanger was, alleen de eerste keer hebben we 'wel 3 maanden op moeten wachten'. Dus invriezen hoeft van mij echt niet. Ik weet ook niet of ik het zelf wel zou zien zitten om over zeg 5 jaar nog eens overnieuw aan een baby'tje te beginnen.

Ik ga die site die ? noemde eens bekijken.
Oja en Mirt, nog gefeli met je jongste!

juanfé

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: februari 01, 2008, 09:53:03 pm »
(ben 4 x zwanger geweest, 3e zwangerschap eindigde in een mk)

juanfé

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: februari 01, 2008, 10:01:02 pm »
De NFP-methode die daar genoemd wordt ken ik. Mijn ouders deden het altijd zo en nog zelfs geloof ik. Is maar 1x 'mis' gegaan, maar dat op het moment dat mijn moeder in de overgang raakte. Deze zwangerschap op hogere leeftijd dus, is een mk geworden, misschien maar 'gelukkig'.

Ik weet niet of de methode wat voor mij persoonlijk is, moet ik eerst mijn cyclus weer eens afwachten. Voor onze eerste was ik nog wel aan de pil, hoe mijn cylcus precies was weet ik dus niet, werd snel zwanger. Tussen onze tweede en derde was die niet continu 28 dagen, maar de ene cyclus 4 weken, de volgende 5, daarna weer 4 enz. Dat was voor mij al heel wat, want de eerste 5jaren dat ik menstueerde heb ik altijd een heel onregelmatige cyclus gehad en werd ik vaker niet dan wel ongesteld.
Na mijn tweede zwangerschap en na de kraamweken vloeide ik continu, mijn baarmoederslijmvlies was naar buiten gegroeid en dat is toen operatief (kleine ingreep hoor) verholpen.
Tussen mijn tweede en derde en vierde zwangerschap was mijn cylcus ineens heel regelmatig, steeds precies 28 dagen. Nu weet ik het nog niet, menstrueer sinds kort weer. Maar ik weet dus niet hoe lang het precies 28 dagen moet zijn voor je met de methode kunt gaan werken. Kun je zeggen dat als je een half jaar steeds regelmatig bent de methode iets voor jou is? Moeilijk, ik ga nog eens rustig lezen op de site.
Poeh, gooi hier wel mijn hele hebben en houwen op dit forum ;) , maar gelukkig lekker anoniem :)

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: februari 01, 2008, 11:08:49 pm »

quote:

juanfé schreef op 01 februari 2008 om 22:01:
De NFP-methode die daar genoemd wordt ken ik. Mijn ouders deden het altijd zo en nog zelfs geloof ik. Is maar 1x 'mis' gegaan, maar dat op het moment dat mijn moeder in de overgang raakte. Deze zwangerschap op hogere leeftijd dus, is een mk geworden, misschien maar 'gelukkig'.

Ik weet niet of de methode wat voor mij persoonlijk is, moet ik eerst mijn cyclus weer eens afwachten. Voor onze eerste was ik nog wel aan de pil, hoe mijn cylcus precies was weet ik dus niet, werd snel zwanger. Tussen onze tweede en derde was die niet continu 28 dagen, maar de ene cyclus 4 weken, de volgende 5, daarna weer 4 enz. Dat was voor mij al heel wat, want de eerste 5jaren dat ik menstueerde heb ik altijd een heel onregelmatige cyclus gehad en werd ik vaker niet dan wel ongesteld.
Na mijn tweede zwangerschap en na de kraamweken vloeide ik continu, mijn baarmoederslijmvlies was naar buiten gegroeid en dat is toen operatief (kleine ingreep hoor) verholpen.
Tussen mijn tweede en derde en vierde zwangerschap was mijn cylcus ineens heel regelmatig, steeds precies 28 dagen. Nu weet ik het nog niet, menstrueer sinds kort weer. Maar ik weet dus niet hoe lang het precies 28 dagen moet zijn voor je met de methode kunt gaan werken. Kun je zeggen dat als je een half jaar steeds regelmatig bent de methode iets voor jou is? Moeilijk, ik ga nog eens rustig lezen op de site.
Poeh, gooi hier wel mijn hele hebben en houwen op dit forum ;) , maar gelukkig lekker anoniem :)
Ik denk dat jouw ouders - zo te lezen aan het 'succespercentage' en aan de omschrijving die je zelf geeft van je indruk van de methode - NFP deden. Zij deden/doen waarschijnlijk de kalendermethode, kan dat kloppen? Zo ja: die is vele malen onbetrouwbaarder als NFP. NFP is even betrouwbaar als de pil. Bij NFP hoef je ook geen regelmatige cyclus te hebben - een onregelmatige cyclus zorgt niet voor minder betrouwbaarheid (maar wel voor minder veilige dagen in de maand, dat is natuurlijk wel een nadeel). Dus als jij precies 28 dagen (terug)krijgt in elke cyclus, is dat zeker handig voor NFP, maar niet noodzakelijk. Het is zelfs mogelijk om als je nu borstvoeding geeft (dat neem ik aan, aangezien je kindje 4 maanden is en je net weer menstrueert) NFP aan te leren en toe te gaan passen. Daar zijn ook speciale cursussen voor.
« Laatst bewerkt op: februari 01, 2008, 11:10:08 pm door wateengedoe2 »