Auteur Topic: Zakenleven en christen-zijn  (gelezen 8328 keer)

Lotte

• Bekijk profiel
Zakenleven en christen-zijn
« Gepost op: oktober 17, 2004, 01:42:06 pm »
Kun je als Christen in het zakenleven goed functioneren?

Ik loop nu stage op een bedrijf waar ik dingen zie die gewoon niet 100% eerlijk zijn. Nu zegt mijn stagebegeleider dat het ook niet kan binnen een bedrijf.... zelfs niet een administratiekantoor!
Waar liefde woont, gebied de Heer zijn zegen.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: oktober 17, 2004, 02:01:30 pm »
Hoe hoger je functie, hoe moeilijker het wordt, dat wel...

Maar ik geloof absoluut dat het kan. Ik zit nu ook midden in het bedrijfsleven en ik ga mijn Christen-zijn echt niet loslaten.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

justin1980

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 17, 2004, 02:21:36 pm »
Ik denk dat je je werk gewoon zo goed mogelijk als je kan moet uitvoeren. Sommige pas bekeerde gaan meteen los op hun werk. Maar je moet niet vergeten dat mensen aanstoot nemen aan Jezus en dus ook aantoot hebben aan zijn volgelinen. Daarom moet je gewoon tactisch leren omgaan. Ik denk gewoon dat je op je werk "slaaf" bent van degene die jou betaalt en Hij verwacht dat je zo goed mogelijk je best doet. Tenzij het echt dingen zijn die tegen jou christelijk leven ingaan. Maar ik denk dat een ieder dat voor zich een beetje kan bepalen.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 17, 2004, 03:30:35 pm »

quote:

Lotte schreef op 17 oktober 2004 om 13:42:

Ik loop nu stage op een bedrijf waar ik dingen zie die gewoon niet 100% eerlijk zijn. Nu zegt mijn stagebegeleider dat het ook niet kan binnen een bedrijf.... zelfs niet een administratiekantoor!
Ja je kan in het zakenleven als Christen prima functioneren de meeste ondernemers zijn niet zozeer cimineel maar calculerend. Maar wel gevoelig voor maatschappelijk verantwoord ondernemen etc. dus jou christelijke waarden en normen kunnen daar best van nut zijn. Niet alles is altijd 100% eerlijk maar dat is in het leven van nu ook niet te verwachten. Prediker heeft dat ook geconcludeerd en hij zegt op een gegeven ogenblik: Prediker 7:16  Wees niet te zeer rechtvaardig en gedraag u niet al te wijs; waarom zoudt gij uzelf tot verbijstering brengen?

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 17, 2004, 06:16:33 pm »
* Even een kleine wijziging in topictitel
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

zidane

• Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 18, 2004, 12:26:23 am »
Kan zeker, als je er op een goede manier mee omgaat. Ik kan redelijk wat voorbeelden geven, maar dan wordt dit topic een beetje lang.
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 18, 2004, 11:26:45 am »
Het ligt er maar net aan wat je vind kunnen, anders verander je gewoon de regels van het spel.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

P. Zijlstra

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: oktober 18, 2004, 12:48:18 pm »

quote:

Zou je wellicht een voorbeeld kunnen geven zonder te gedetailleerd te zijn?

Peterpan80

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: november 20, 2004, 11:49:31 pm »

quote:

dingo schreef op 17 oktober 2004 om 15:30:
[...]

Ja je kan in het zakenleven als Christen prima functioneren de meeste ondernemers zijn niet zozeer cimineel maar calculerend. Maar wel gevoelig voor maatschappelijk verantwoord ondernemen etc. dus jou christelijke waarden en normen kunnen daar best van nut zijn. Niet alles is altijd 100% eerlijk maar dat is in het leven van nu ook niet te verwachten. Prediker heeft dat ook geconcludeerd en hij zegt op een gegeven ogenblik: Prediker 7:16  Wees niet te zeer rechtvaardig en gedraag u niet al te wijs; waarom zoudt gij uzelf tot verbijstering brengen?

Wil toch even op DIT bericht reageren:
niet mee eens. Prediker schrijft die tekst echt niet zodat je af en toe niet eerlijk hoeft te zijn. Het heeft met betweterigheid te maken...
staat er niet in spreuken dat God een hekel heeft aan zakenlui die sjoemelen met de gewichten (daar werd vroeger mee verhandeld, en die gewichten waren soms niet heeeeleeemaal ge-eikt zeg maar).

Wat ik ervan denk is dat je altijd in ogenschouw moet nemen: zou ik het pikken als IK zo behandeld zou worden???

Als collega's handelen op een manier waarop je zelf niet zou handelen, dan ben je daar NIET voor verantwoordelijk denk ik. Voor zover je over collega's kunt spreken, waren de overige apostelen ook niet verantwoordelijk voor het verraad door Judas (als je de vergelijking een beetje begrijpt)...

Ik zou zeggen: ga naar je leidinggevende als je echt een probleem hebt met sommige zaken (wellicht zal hij zeggen dat je deze bezigheden niet meer hoeft te doen voor je gemoedsrust?)

mijn bescheiden mening. ciao

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: november 21, 2004, 08:06:16 am »

quote:

Ik weet zeker dat je als christen goed kunt functioneren. Houdt alleen in dat je met alles zeer consequent moet zijn.
Daarnaast weet ik zeker dat er ook ontzettend veel niet christenen zijn die eerlijk zijn op het werk.

johan2

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: november 21, 2004, 08:10:07 pm »
Als christen kun je prima functioneren in het zakenleven, door op die manier midden in de wereld te staan kun je zelfs "een lichtje laten schijnen". je dient je enkel te weerhouden van dingen die het licht niet kunnen verdragen. Werk je op een plek waar dingen gebeuren die niet kunnen, doe er dan niet aan mee, maar stel je inderdaad een beetje tactisch op, begin niet meteen te roepen van "jezus hier en daar" maar zeg gewoon dat he er niet aan meedoet, het hoeft voor jou niet zeg je maar
vertrouw op de heer

Summer Storm

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: augustus 09, 2007, 05:27:10 pm »
ik ben bezig met een eigen onderneming.
nou heb ik van mezelf prima christelijke normen en waarden.
maar ik ben van mezelf tamelijk commercieël. waar geld te halen valt wil ik zijn.
ik zie geld verdienen niet persé als een probleem.
als je echter het gironummer van het Rode Kruis of Unicef níet weet te vinden...dan ben je minder goed bezig.
Veel geld verdienen is prima, als je dan ook maar genoeg geld aan goede doelen geeft.
Ik zou niet graag in een Bentley willen rijden zolang anderen niet eens een fiets kunnen kopen.
MVO-ondernemen zou ik graag willen proberen, maar ik zal vast ontdekken dat het nog niet overal mogelijk.
mijn zakenpartner is ook christelijk, maar net zo commercieël als ik.
we willen beiden geld verdienen en daar is op zich niks mis mee.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: augustus 09, 2007, 07:39:05 pm »
Modbreak:
Post verwijderd die ook al op het Prikbord staat en daar beter op zijn plek is. Gelieve geen berichten dubbel te posten hier.

Tukkertje

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: augustus 12, 2007, 06:04:15 pm »

quote:

Wat is het zakenleven...dat is een groot  begrip. Als je daarmee doelt op een commerciële functie in het bedrijfsleven, dan ben ik geneigd je helaas gelijk te geven.  Je moet in dat beroep onderscheidend zijn van anderen, hier hoort bij dat je zaken soms wat mooier voorstelt dan dat ze in werkelijkheid zijn (voor vele christenen geen probleem, is mijn ervaring, want je liegt toch niet echt....), etc.  Zeker als het om serieus geld gaat en om 'geslaagde en financieel binnengelopen zakenlieden', heb ik zeker mijn twijfels of je dat altijd kan doen zonder dubieuze (lees zondige) handelingen. En je weet het...want de wortel van alle kwaad is de liefde voor geld (zeker veeeeel geld), status, aanzien, etc.

Summer Storm

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: augustus 13, 2007, 05:12:43 pm »
nou dan we met z'n allen behoorlijk het haasje als dat echt waar zou zijn.
want gelukkig zijn er ook nog slimme mensen die prima weten wat ze met hun geld moeten doen.
1 piepklein voorbeeldje...the Bill & Melinda Gates foundation....

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: augustus 13, 2007, 05:50:22 pm »
Het "penninkske van de weduwe"  zegt me duizend maal meer dan  The Bill en zijn vrouw foundation.

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: augustus 15, 2007, 11:19:00 pm »
Je zou best goed kunnen functioneren. Als je oprecht bent en kunt aankloppen bij een rechtvaardig rechtssysteem of dat kunt voorkomen doordat de cultuur ook oprechter is, wie weet kun je dan als christen heel goed functioneren in het zakenleven.

Geklooi met maten, munten en gewichten is zowel in de oude als de moderne cultuur verboden. Valsheid in geschrifte op een administratiekantoor lijkt me ook in beide niet geoorloofd, niet alleen in de moderne tijd.

Het is dus (mits rechtvaardig, mits tijd en gelegenheid vrijhoudend voor aandacht voor God) geoorloofd om een zakenman te zijn. Wat dacht je van dat gezegende bestaan van Abraham, die ging het aardig voor de wind. Hij kon zelfs handel drijven met Kanaän, je zou zelfs zeggen dat juist het kopen van iets en het niet krijgen van iets, je niet aan heidenen verplicht! Abraham nam nog geen schoenveter aan van de koning van Sodom, maar kocht wel tegen marktprijs een stuk land om Sara in te begraven van de Kanaänieten. Hij weigerde zoals welbekend, dat als een geschenk te accepteren, vanuit het liefst voor 100% kunnen bogen op het feit dat God de verklaring is voor zijn grootheid en niet een dergelijk besluit van de Kanaänieten.

Groetjes, Divinespark
« Laatst bewerkt op: augustus 15, 2007, 11:20:14 pm door Divinespark »

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: augustus 15, 2007, 11:22:25 pm »
O ja en in de eigen tijd is het ook niet verboden om wel eens wat te geven aan de nooddruftigen ipv er geld voor te vragen.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: oktober 18, 2007, 12:13:13 am »

quote:

Ik ben al jaren ondernemer en heb tot op heden geen van de 55 medewerkers kunnen betrappen op oneerlijk handelen of onjuist bejegenen.
het kan dus wel, hoewel ik van mening ben dat het eerder met eerlijkheid dan met geloof te maken heeft.
Mail me maar als je wat wilt weten

nieuw terbregge

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: december 13, 2007, 04:29:12 pm »
Misschien kunnen we de vrouw van Spreuken 31 eens om advies vragen...

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: december 13, 2007, 08:31:51 pm »

quote:

nieuw terbregge schreef op 13 december 2007 om 16:29:

Snap ik niet, die vrouw predikt een 24 uurs economie zonder rusttijden.
Lees maar:

quote:

Spreuken 31:18
Handeldrijven gaat haar heel goed af,
’s nachts gaat haar lamp niet uit.
19 Haar handen zijn voortdurend aan het spinrok,
ze houdt altijd de weefspoel vast.

O-)
Of je moet een ander idee bij spreuken 31 hebben  :+

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: december 14, 2007, 12:29:32 am »

quote:

nieuw terbregge schreef op 13 december 2007 om 16:29:
Ik zou het overigens fijn vinden als je voortaan ook de tekst aangeeft waar je over spreekt (www.biblija.net even gebruiken) en daarnaast ook ingaat op de vragen die je gesteld worden :)

nieuw terbregge

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: december 14, 2007, 11:56:31 am »
Je geeft zelf het antwoord al. De vrouw van Spreuken 31 is een voorbeeld voor haar omgeving en voor ons. En toch zeggen we met ons beperkte blikveld van nu o, o, die 24-uurs-economie. Kennelijk was dat in Spreuken 31 geen issue.

Anders gezegd, voor welke ondernemer (v/m) is de vrouw van Spreuken 31 een bron van inspiratie?

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: december 14, 2007, 12:25:56 pm »

quote:

nieuw terbregge schreef op 14 december 2007 om 11:56:
Je geeft zelf het antwoord al. De vrouw van Spreuken 31 is een voorbeeld voor haar omgeving en voor ons. En toch zeggen we met ons beperkte blikveld van nu o, o, die 24-uurs-economie. Kennelijk was dat in Spreuken 31 geen issue.

Anders gezegd, voor welke ondernemer (v/m) is de vrouw van Spreuken 31 een bron van inspiratie?
Voor welke niet. Als je ooit zou mogen overwegen ondernemer te worden, bedenk dan maar vast dat dat geen baan van 9 tot 5 is.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: december 14, 2007, 02:25:28 pm »

quote:

nieuw terbregge schreef op 14 december 2007 om 11:56:

Nou sorry hoor, mijn werkinspratie krijg ik niet van een vrouw, ook neit van die uit Spreuken 31.
daarnaast is eht ernstig mis dat die vrouw geen rust zoekt.
Als er in die tijd een arbo-unie was geweest had ik die er direct op afgestuurd. 8)

Ennuh, ik ben ondernemer, heb werk zat maar weet dat ik en mijn vrouw leukere dingen kunnen doen dan genieten van een spinnewiel  :+

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: december 15, 2007, 12:24:24 am »

quote:

okidoki schreef op 14 december 2007 om 00:29:
[...]

Ik zou het overigens fijn vinden als je voortaan ook de tekst aangeeft waar je over spreekt (www.biblija.net even gebruiken) en daarnaast ook ingaat op de vragen die je gesteld worden :)

Ik herhaal even naar je, hopelijk snap je dat ik antwoorden wil in plaats van ontwijkingen.....
En dat geldt btw voor meerdere draden :+
« Laatst bewerkt op: december 15, 2007, 12:24:58 am door Riemer Lap »

nieuw terbregge

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: december 15, 2007, 05:02:32 pm »
A.U.B., zie onder.

Waarbij mijn antwoord op pagina 1 staat, overigens met terechte aanvullingen van Diak2b.

Welke vraag van jou resteert nog?

Loflied op de sterke vrouw
10 Een sterke vrouw, wie zal haar vinden?
Zij is meer waard dan edelstenen. (31:10-31) De verzen 10 tot en met 31 vormen een acrostichon: elk vers begint met een volgende letter van het Hebreeuwse alfabet.11 Haar man vertrouwt op haar
en zal daar rijkelijk bij winnen.
12 Ze brengt hem voorspoed, geen ellende,
alle dagen van haar leven.
13 Ze zoekt wol en linnen uit,
en spint en weeft met vreugde.
14 Zoals een koopmansschip naar verre streken vaart,
zo haalt zij van verre wat ze nodig heeft.
15 Ze staat al op als het nog donker is,
regelt het werk in huis, draagt haar slavinnen taken op.
16 Als zij haar zinnen op een akker zet, koopt ze hem,
van wat ze heeft verdiend, plant ze een wijngaard.
17 Zij is vol daadkracht,
onvermoeibaar is ze in de weer.
18 Handeldrijven gaat haar heel goed af,
20 Haar handen strekt zij uit naar de behoeftigen,
ze geeft de armen hulp.
21 Niemand in haar huis hoeft sneeuw te vrezen,
zij heeft hen allen warm (31:21) warm – Voorgestelde lezing ondersteund door de Septuaginta en de Vulgata. MT: ‘in scharlaken’.gekleed.
22 Ze maakt de mooiste dekens,
ze gaat gekleed in linnen en purperen wol.
23 Haar man geniet bekendheid in de stad,
hij vergadert met de oudsten in de poort.
24 Zij vervaardigt kleding en gordels,
en levert die aan kooplui.
25 Uit haar verschijning spreken kracht en waardigheid,
de dag van morgen ziet ze lachend tegemoet.
26 Ze spreekt wijze woorden,
wat ze zegt, zijn liefdevolle lessen.
27 Ze waakt over haar huishouding,
nietsdoen is haar onbekend.
28 Haar kinderen prijzen haar,
haar man bejubelt haar:
29 ‘Er zijn veel sterke vrouwen,
maar jij overtreft ze allemaal.’

30 Charme is bedrieglijk en schoonheid vergaat,
maar een vrouw met ontzag voor de HEER moet worden geprezen.
31 Moge zij de vruchten plukken van haar werk,
mogen haar daden worden geprezen in de poorten.
« Laatst bewerkt op: december 15, 2007, 05:04:12 pm door nieuw terbregge »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: december 16, 2007, 01:26:56 pm »

quote:

nieuw terbregge schreef op 15 december 2007 om 17:02:
Waarbij mijn antwoord op pagina 1 staat
ik zie geen antwoord maar dat kan aan mij liggen. Je roept een tekst, die totaal niets met ondernemerschap te maken heeft en niets met het Topic van doen heeft en verwijst dan naar de aanvullingen van Diak2b die er eigenlijk ook niet zijn

quote:

Welke vraag van jou resteert nog?

Zie mijn react hierboven

quote:

Loflied op de sterke vrouw
10 Een sterke vrouw, wie zal haar vinden?
Zij is meer waard dan edelstenen. (31:10-31) De verzen 10 tot en met 31 vormen een acrostichon: elk vers begint met een volgende letter van het Hebreeuwse alfabet.11 Haar man vertrouwt op haar
20 Haar handen strekt zij uit naar de behoeftigen,
ze geeft de armen hulp.
21 Niemand in haar huis hoeft sneeuw te vrezen,
zij heeft hen allen warm (31:21) warm – Voorgestelde lezing ondersteund door de Septuaginta en de Vulgata. MT: ‘in scharlaken’.gekleed.
22 Ze maakt de mooiste dekens,
ze gaat gekleed in linnen en purperen wol.
23 Haar man geniet bekendheid in de stad,
hij vergadert met de oudsten in de poort.
24 Zij vervaardigt kleding en gordels,
en levert die aan kooplui.
25 Uit haar verschijning spreken kracht en waardigheid,
de dag van morgen ziet ze lachend tegemoet.
26 Ze spreekt wijze woorden,
wat ze zegt, zijn liefdevolle lessen.
27 Ze waakt over haar huishouding,
nietsdoen is haar onbekend.
28 Haar kinderen prijzen haar,
haar man bejubelt haar:
29 ‘Er zijn veel sterke vrouwen,
maar jij overtreft ze allemaal.’
30 Charme is bedrieglijk en schoonheid vergaat,
maar een vrouw met ontzag voor de HEER moet worden geprezen.
31 Moge zij de vruchten plukken van haar werk,
mogen haar daden worden geprezen in de poorten.

Ken je mij uitleggen wat dit met eerlijk handelen te maken kan hebben?
Dit gaat over de vrouw, niet over de ondernemer 8)7
« Laatst bewerkt op: december 16, 2007, 04:36:01 pm door Riemer Lap »

nieuw terbregge

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: december 16, 2007, 04:49:47 pm »

Geen ondernemer??? En zou je er een millimeter aan moeten twijfelen dat ze niet eerlijk handelt? Lijkt me dus voor alle ondernemers (v/m) een goed voorbeeld.
« Laatst bewerkt op: december 16, 2007, 04:50:00 pm door nieuw terbregge »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: december 16, 2007, 08:22:58 pm »

quote:

nieuw terbregge schreef op 16 december 2007 om 16:49:
Geen ondernemer??? En zou je er een millimeter aan moeten twijfelen dat ze niet eerlijk handelt? Lijkt me dus voor alle ondernemers (v/m) een goed voorbeeld.

Zakenvrouwtje dus. Nu even in de context van die tijd zetten. Haar man zit in de poort en zij moet werken. Ik ben direct VOOR dat systeem. (GRAPJE)
Wat ik graag van je wil is dat je nu even terug gaat naar het onderwerp van deze draad.
In de door jou aangehaalde tekst staat niets over eerlijkheid.
het onderwerp is deze:

quote:

Het gaat er niet om of je elke dag als die dame aan de slag bent maar of je EERLIJK aan de slag bent.
Fair Trade dus.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: december 16, 2007, 09:00:01 pm »
Het zegt wel wat, je kunt dus veel succes hebben zonder dat je dat succes bereikt dòòr oneerlijk handelen. Deze ondernemer heeft succes door haar harde en slimme werken en niet door bedriegen, dat is duidelijk. En het zal niet voor niks in de bijbel staan. Ik vind het niet raar om hier motivatie uit te halen om aan fair trade te doen.
« Laatst bewerkt op: december 16, 2007, 09:00:38 pm door mirt »
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: december 16, 2007, 09:05:51 pm »

quote:

Maar goed, ook weer geheel on topic: die stagebegeleider verdient een schop onder zijn achterste. Wat een onzin.

Ik heb het genoegen de afgelopen maanden weer véél mensen gesproken te hebben op behoorlijk hoge posten in het bedrijfsleven, precies over deze kwestie: hoe ethisch kan je zijn in dat soort posities? En geheel in lijn met mijn eigen waarneming, de overgrote meerderheid heeft daar helemaal geen grote moeite mee. Sterker, degenen die beweren dat het onmogelijk is, weten imho gewoon niet waarover ze praten, en roepen het niet uit eigen ervaring of waarneming, maar als een soort trappen naar boven.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: december 16, 2007, 09:50:32 pm »

quote:

diak2b schreef op 16 december 2007 om 21:05:
[...]

Maar goed, ook weer geheel on topic: die stagebegeleider verdient een schop onder zijn achterste. Wat een onzin.

De norm van de stagebegeleider is in ieder geval wel helder voor de leerling vermoed ik...

quote:

Ik heb het genoegen de afgelopen maanden weer véél mensen gesproken te hebben op behoorlijk hoge posten in het bedrijfsleven, precies over deze kwestie: hoe ethisch kan je zijn in dat soort posities? En geheel in lijn met mijn eigen waarneming, de overgrote meerderheid heeft daar helemaal geen grote moeite mee. Sterker, degenen die beweren dat het onmogelijk is, weten imho gewoon niet waarover ze praten, en roepen het niet uit eigen ervaring of waarneming, maar als een soort trappen naar boven.

Ook in de zakenwereld geldt: al is de leugen nog zo snel de waarheid achterhaald haar wel.
Als je zelf eerlijk bent naar de ander merk je ook dat je beter zaken kunt doen.
Meermalen hebben wij het afgelopen jaar klanten die onfrissen ideën hadden over besteding van hun zorggelden domweg de deur gewezen en dit gemeld bij de overheidsinstanties waar we mee samenwerken. Ik weiger om mee te werken aan zaken die niet 100% fair zijn.
En van mijn personeel verwacht ik exact dezelfde houding. Als we een medewerker betrappen op fraude of belazeren dan kan hij / zij direct zijn dossier meenemen en vertrekken. We werken met een duidelijk handelingsprofiel en wie zich daar aan onttrekt kiest kennelijk voor een andere werkgever....

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: januari 07, 2008, 04:06:46 pm »

quote:

Bij het bedrijf waar ik werkte, was er ook wel eens sprake van oneerlijkheid. Ik heb ook gezien dat je er bijna nooit wat mee opschiet en dat mensen (klanten en personeel) je uiteindelijk gaan wantrouwen.

Vorig jaar ben ik voor mezelf begonnen. Een van mijn uitgangspunten was dat ik helderheid en eerlijkheid wilde in mijn relaties met klanten. En wat blijkt: als je je duidelijk, eerlijk en professioneel opstelt, laten klanten je echt niet zomaar vallen.

Het is prima mogelijk om eerlijk te zijn in het zakenleven. Het is een keus waarbij je hulp van God mag vragen.

Maar je moet ook reëel zijn: niet iedereen is even eerlijk en soms duurt eerlijkheid het langst. Ik weet dat op mijn oude werk mensen continu bang waren dat anderen hun ´te slim af waren´ en dat ze daarom steeds op hun hoede waren en soms zelf niet eerlijk te werk gingen. Met zulke paranoide toestanden wilde ik me gewoon niet meer inlaten. Vandaar mijn keuze voor eerlijkheid, helderheid en professionaliteit.

Seonay

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: januari 07, 2008, 06:12:34 pm »
Ik denk ook zeker dat het kan. Al moet je je wel bedenken of je jezelf niet in te moeilijke situaties gaat zetten. Zo ben ik ook gestopt met een opleiding omdat het alleen maar om het geld draaide, veel uren en veel geld. Ik weet van mezelf dat ik me dan in een heel moeilijk pakket begeef. Voor mij was het beter om dan gelijk maar te stoppen, maar er zijn mensen die het prima kunnen combineren. Die werken veel tot eer van God en geven het geld ook gerust weer weg.

Bedenk bij alles wat je doet dat God met je meekijkt, met je meegaat en je wilt helpen. Denk dan ook na dat wat jij elke dag op je werk doet, of je dat ook zou doen wanneer je weet dat God daadwerkelijk kijkt.