Auteur Topic: Welke kerkelijke gebeurtenis maakte de meeste indruk in 2007  (gelezen 1998 keer)

Thorgrem

• Bekijk profiel
Welke kerkelijke gebeurtenis maakte de meeste indruk in 2007
« Gepost op: januari 11, 2008, 05:18:43 pm »
Ik zat een beetje door oude topics te spitten en daar kwam ik een soortgelijk topic uit 2003 tegen.
Ik dacht dat het wel eens leuk zal zijn om dat ook van 2007 te doen. Enkel nu plaats ik hem in christelijk leven ipv GL zodat ook gebeurtenissen buiten de gereformeerde verbanden geplaatst kunnen worden.
2007 hebben we inmiddels achter gelaten. Vertel hier welke gebeurtenis op jou de meeste indruk maakte en waarom.
Ikzelf moet nog even diep nadenken. :)

Ik heb zelf even nagedacht en ik vind het motu proprio: Summorum Pontificum over de Tridentijnse ritus wel opmerkelijk nieuws van afgelopen jaar.

Ik ben benieuwd wat mensen uit de GKV (en anderen) als opmerkelijk/indrukwekkende kerkelijke gebeurtenissen ervaren hebben
« Laatst bewerkt op: januari 11, 2008, 05:43:57 pm door Thorgrem »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 11, 2008, 06:21:07 pm »
Voor de internationale christelijke gemeenschap: het verschijnen van "Jezus", boek door Joseph Ratzinger, plaatselijk beter bekend als Benedictus XVI

Voor de moederkerk: het verschijnen van Spe Salvi, encycliek door Benedictus XVI

Voor de Nederlandse kerkprovincie: het vertrek van twee toonaangevende bisschoppen

Voor de Kerk waarvan ik deel uit maak: de langdurige afwezigheid van de bisschop wegens medische problemen

Voor mezelf: het begin van mijn stage, die ik dit jaar hoop te mogen afronden.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 11, 2008, 10:11:20 pm »
Idd is het aftreden van kardinaal Simonis en het aantreden van (ik geloof nu?) aartsbisschop van Eijk een belangrijk iets. Het zat er natuurlijk al even aan te komen.

Ook van belang (meer voor protestanten dan): de excuses van Bas Plaisier namens de PKN aan de Pinksterbeweging wegens een denigrerende houding in het verleden. Brengt de oecumene ietsje dichterbij.
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Alja

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 13, 2008, 10:14:45 pm »
Voor onze gemeente:
twee nieuwe dominees in één klap (nou ja, één maand) na enkele jaren. Waarom twee? Eén voor ons en één voor de gemeente met wie we in hetzelfde kerkgebouw zitten. We wisselen de dominees uit. 's Ochtends de één, 's middags de ander.
<><

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 14, 2008, 12:09:11 am »
hier in Nederland; met stip natuurlijk het voor mij nog onverwachte en gedurfde benoeming van Mgr. Eijk.
internationaal; het 46 stappenplan voor de hereniging met de Orthodoxe Kerk
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Bouwe

• cristen zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 30, 2008, 08:24:59 pm »
De mannendag in Assen,in november dacht ik was voor mij heel bizonder.
Door o.a. met 400 mannen liederen te zingen,wat een geluid.
Ook de lezingen van ds.Hutten en van Henk Binnendijk waren heel fijn.
En dan de stemming grote kerels,vaak ook wel stoer(huilen doe we bv niet) ik denk niet dat ik de enigste man was die voortdurend met tranen van ontroering en blijdschap dit allemaal mee maakte.

Voor mij vielen ook kerkgrenzen weg want er zat van alles,van gefros tot baptos,allemaal broeders van een Heer.

Bouwe
OKmm

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 30, 2008, 09:42:52 pm »
Meedoen in de commissie die nadacht over de (invulling van de) middagdienst in onze gemeente, dat was erg enerverend. Enneuh, ook leerzaam.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Doarsie

• Wijze uit &#039;t oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 30, 2008, 11:18:27 pm »

marliesje

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 31, 2008, 12:06:42 pm »
uhm de eerste keer in mijn huidige (hervormde) gemeente vond ik wel indrukwekkend.