Auteur Topic: Opnieuw een vrijmaking binnen de GKV? (deel 2)  (gelezen 26896 keer)

diak2b

• Bekijk profiel
Opnieuw een vrijmaking binnen de GKV? (deel 2)
« Reactie #50 Gepost op: januari 12, 2008, 09:08:37 pm »

quote:

drentenaar schreef op 12 januari 2008 om 20:14:
[...]

Bonders die veel gemeen zouden hebben met vrijgemaakten enz. ???
Kom nou!
Bonders zijn aanzienlijk veel conservatiever dan brijgemaakten.
De Statenvertaling is er norm en er wordt enkel gezongen uit de Psalmberijming van 1773, preken in drie punten met tussenzang zijn regel.  
Verder: bij Bonders ga je niet 'zomaar' aan het avondmaal, bij de vrijgemaakten huppel je er vrolijk naar toe!
Dat kom je allemaal toch echt bij de vrijgemaakten, van Appingedam tot Axel, niet meer tegen.
Ook qua uiterlijk (kleding!) zijn er grote verschillen!
Bij bonders zie je echt geen 'zusters' (oude en jonge!) in broek(-pak) naar de kerk tijgen, bij vrijgemaakten is dit echter schering en inslag!
Misschien dat de Confessionele richting in de PKN nog enige gelijkenis vertoont met de GKv (in Ooost-Overijssel dan).
Vrijgemaakten zien er doorgaans aanmerkelijk 'uitdagender' uit!  :)
pfff, ik was al bang dat ik het wéér niet begrepen had. Mijn zeer goede vriend, ouderling en bonder, die me ooit vertelde dat zijn zoon naar een specifieke school moest, staat me nog helder voor de geest. Hij had wat moeite met de grondslag van de school, ja, nee, het was allemaal wel goed gereformeerd hoor, maar hij moest een nieuwe garderobe aanschaffen voor de ouderavonden. Het was een vrijgemaakte school, dus hij ging maar eens Hawaï-shirts kopen.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Hester

• Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: januari 12, 2008, 10:17:40 pm »

quote:

okidoki schreef op 12 januari 2008 om 16:49:
Probleem nu is echter dat er in de grond van de zaak geen zaak is maar dat men dat op één of andere manier niet lijkt te ontdekken onderling.
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Wat zou men volgens jou moeten ontdekken? Dat er geen zaak is? Maar daar zijn de meningen volgens mij nu juist over verdeeld.

quote:

In onze gemeente komen we samen met de breedte van orthodox gereformeerd tot de volle evangelischen. En dat allemaal onder het dak van de GKv.
En wie niet zo ruimdenkend is, kan terecht in een andere kerk... ;)
Binnen onze gemeente is er ook niet zoveel verdeeldheid, maar dat het maakt het probleem op landelijk niveau er niet kleiner op.
Laat zo uw licht schijnen voor de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken. (Mat. 5:16)

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: januari 12, 2008, 11:57:17 pm »

quote:

Het antwoord laat zich raden ....  :(
UHM, is het antwoord toevallig JA?

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: januari 13, 2008, 01:07:34 pm »

quote:

Hester schreef op 12 januari 2008 om 22:17:
[...]
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Wat zou men volgens jou moeten ontdekken? Dat er geen zaak is? Maar daar zijn de meningen volgens mij nu juist over verdeeld.

Probleem is dat groeperingen als FKO en Vijfhoek continu niet willen zien dat er ook andere zienswijzen kunnen zijn, als je dat onderling erkent (dwz de vrije groep erkent dat de benadering van de minder vrije groep er mag zijn EN omgekeerd) kom je veel verder en zullen ze ontdekken dat beide een mening hebben die er mag zijn.

quote:

En wie niet zo ruimdenkend is, kan terecht in een andere kerk... ;)

Nee, wie niet zo ruimdenkend is is ook welkom. Wie beslist van mening is dat de manier waarop we kerk zijn en Christus willen volgen onjuist is geeft dat aan. Soms veranderen er dan dingen intern, soms gaan mensen daarna hun eigen weg.
Kerk zijn is geven en nemen maar nooit een concessie doen aan de belofte van God in Christus.
Dat die je die beloften op verschillende manieren ondervindt en duidt is een puur menselijk gegeven.

quote:

Binnen onze gemeente is er ook niet zoveel verdeeldheid, maar dat het maakt het probleem op landelijk niveau er niet kleiner op.
Misschien moeten we als GKv eens focussen op wat er goed gaat en waar onze zegeningen liggen. Die liggen niet in het verleden alleen (wees eerlijk, van scheur naar scheur ging zij steeds veur) maar ook in het heden.
Mail me maar als je wat wilt weten

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: januari 13, 2008, 01:46:06 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 12 januari 2008 om 19:23:
[...]

Nee hoor dat ben je niet. Het is idd een beetje te veel van het goede.
Ik ben overigens wel eens benieuwd naar een schema die het gehele protestantisme internationaal in kaart brengt.  :7

Denk dat de kaart dan niet veel groter wordt...

@ Drentenaar: mea culpa, je hebt betere bronnen dan ik (d.w.z. ik praat poep)
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: januari 13, 2008, 03:10:44 pm »

quote:

drentenaar schreef op 12 januari 2008 om 20:19:
[...]

Nee, diak, dat ben je niet!
Dit schema is godgeklaagd!

Er zijn nóg sterkere plaatjes.
Bijv. ééntje die een regelrechte lijn laat zien van de gemeente in Jeruzalem (33) naar de Ware Kerk van Kampen (1967).
Laat me raden: tot halverwege de 16e eeuw liep het best goed, daarna ging het een beetje scheef  :Y)

Hester

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: januari 13, 2008, 03:31:53 pm »

quote:

okidoki schreef op 13 januari 2008 om 13:07:
[...]

Probleem is dat groeperingen als FKO en Vijfhoek continu niet willen zien dat er ook andere zienswijzen kunnen zijn, als je dat onderling erkent (dwz de vrije groep erkent dat de benadering van de minder vrije groep er mag zijn EN omgekeerd) kom je veel verder en zullen ze ontdekken dat beide een mening hebben die er mag zijn.
Oke, dat begrijp ik. Ik denk ook dat er niet veel mensen zijn die van mening zijn dat een ieder niet zijn eigen mening mag hebben. ;) Maar het wordt wat lastiger op het moment dat de ene mening de andere mening uitsluit, en dat is volgens mij juist het probleem bij de kerkscheuringen.

quote:

Nee, wie niet zo ruimdenkend is is ook welkom. Wie beslist van mening is dat de manier waarop we kerk zijn en Christus willen volgen onjuist is geeft dat aan. Soms veranderen er dan dingen intern, soms gaan mensen daarna hun eigen weg.
Logisch, alleen is dat dus juist wat ik bedoel: er bestaat geen kerk waar iedere gelovige zich in thuis kan voelen, al is het maar omdat niet iedere gelovige vindt dat iedere andere gelovige in zijn kerk thuis is.

quote:

Kerk zijn is geven en nemen maar nooit een concessie doen aan de belofte van God in Christus.
Dat die je die beloften op verschillende manieren ondervindt en duidt is een puur menselijk gegeven.
Dat denk ik ook.

quote:

Misschien moeten we als GKv eens focussen op wat er goed gaat en waar onze zegeningen liggen. Die liggen niet in het verleden alleen (wees eerlijk, van scheur naar scheur ging zij steeds veur) maar ook in het heden.
Denk ik ook (ik zit alleen niet in de GKv :+) maar tegelijk denk ik: we kunnen wel blij onze zegeningen gaan zitten tellen, maar 't is toch eigenlijk een doffe ellende dat we al zo gewend zijn aan scheuringen dat we maar doen of het eigenlijk allemaal zo erg niet is? :/ Of ben ik nu te pessimistisch?
« Laatst bewerkt op: januari 13, 2008, 03:35:22 pm door Hester »
Laat zo uw licht schijnen voor de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken. (Mat. 5:16)

Ulysses

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: januari 13, 2008, 03:49:43 pm »

quote:

[...]

Menigeen heeft nog het beruchte / befaamde boekje in de kast staan:
'Was Abraham Gereformeerd?.

LOL, bestaat dat echt? http://pokerunlimited.nl/forum/images/smiles/icon_lol.gif
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: januari 13, 2008, 04:22:58 pm »

quote:

Hester schreef op 13 januari 2008 om 15:31:
[...]
Denk ik ook (ik zit alleen niet in de GKv :+) maar tegelijk denk ik: we kunnen wel blij onze zegeningen gaan zitten tellen, maar 't is toch eigenlijk een doffe ellende dat we al zo gewend zijn aan scheuringen dat we maar doen of het eigenlijk allemaal zo erg niet is? :/ Of ben ik nu te pessimistisch?

Hmm, ik geloof niet dat er iemand is die doet of het eigenlijk allemaal zo erg niet is. Hoewel ik het in vrijwel niets met de nieuw-vrijgemaakten, de Vijfhoek, EiW etc. eens ben, durf ik hun hier ook niet van te betichten.
« Laatst bewerkt op: januari 13, 2008, 04:23:36 pm door Mezzamorpheus »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: januari 13, 2008, 04:29:56 pm »

quote:

Bwaaaaah, maar de moslims geloven ook dat Abraham (en Jezus trouwens) moslim was :P

Al zul je denk ik geen katholiek ooit horen beweren dat Abraham en Jezus katholiek waren ;)

Hester

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: januari 13, 2008, 04:33:29 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 13 januari 2008 om 16:22:

[...]

Hmm, ik geloof niet dat er iemand is die doet of het eigenlijk allemaal zo erg niet is. Hoewel ik het in vrijwel niets met de nieuw-vrijgemaakten, de Vijfhoek, EiW etc. eens ben, durf ik hun hier ook niet van te betichten.
Oh sorry, dan heb ik het niet duidelijk genoeg gezegd. Ik denk niet dat de nieuw-vrijgemaakten doen of het niet erg is, dat lijkt mij namelijk juist wel. Als de kerk je niet aan het hart gaat, blijf je je standpunt denk ik niet tot kerkscheuren aan toe verdedigen. Ik reageerde op de post van okidoki, over dat we beter onze zegeningen konden tellen. Maar misschien vatte ik die opmerking anders op dan hij bedoeld was.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: januari 13, 2008, 04:35:52 pm »
Dat vermoed ik wel, want zegeningen tellen sluit helemaal niet uit dat je kerkscheuringen erg vindt.

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: januari 13, 2008, 07:40:21 pm »

quote:

Tik de titel van dit werkje (auteur ds. H.J.J. Feenstra) in op Google en je zult zien dat het nog her en der verkrijgbaar is!

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: januari 14, 2008, 07:04:37 pm »

quote:

Hester schreef op 13 januari 2008 om 16:33:
[...]
Oh sorry, dan heb ik het niet duidelijk genoeg gezegd. Ik denk niet dat de nieuw-vrijgemaakten doen of het niet erg is, dat lijkt mij namelijk juist wel. Als de kerk je niet aan het hart gaat, blijf je je standpunt denk ik niet tot kerkscheuren aan toe verdedigen. Ik reageerde op de post van okidoki, over dat we beter onze zegeningen konden tellen. Maar misschien vatte ik die opmerking anders op dan hij bedoeld was.

Ik bedoelde niet dat het allemaal niet uitmaakt en dat je in een hoekje het zegeningentelspel moet doen hoor maar de tendens is dat verschillen nu opgeblazen worden terwijl die verschillen altijd in de GKv gespeeld hebben en naast elkaar konden bestaan.
Het opblazen gebeurt aan beide zijden van de lijn, ook de vrijzinnige kant kan er soms wat van hoor! Maar als we binnen de GKv nu eens accepteren dat er verschillen zijn en dat dit geen leerverschillen maar intepretatieverschillen zijn dan komen we een héél eind hoop ik!

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: januari 14, 2008, 08:25:03 pm »

quote:

diak2b schreef op 12 januari 2008 om 21:08:
pfff, ik was al bang dat ik het wéér niet begrepen had. Mijn zeer goede vriend, ouderling en bonder, die me ooit vertelde dat zijn zoon naar een specifieke school moest, staat me nog helder voor de geest. Hij had wat moeite met de grondslag van de school, ja, nee, het was allemaal wel goed gereformeerd hoor, maar hij moest een nieuwe garderobe aanschaffen voor de ouderavonden. Het was een vrijgemaakte school, dus hij ging maar eens Hawaï-shirts kopen.

Huh? Wie is er dan de conformist? :S
Ik wil bij deze even melden dat jullie me heel hard mogen slaan als ik ooit kleren ga kopen voor ouderavonden :X
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: januari 14, 2008, 09:14:55 pm »

quote:

AVee schreef op 14 januari 2008 om 20:25:
Ik wil bij deze even melden dat jullie me heel hard mogen slaan als ik ooit kleren ga kopen voor ouderavonden :X
Jij had al een serie Hawaï-shirts in de kast hangen, AVee?  :)

Dostojevski

• Paap (20+)
    • Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: januari 14, 2008, 09:29:49 pm »

quote:

dingo schreef op 11 januari 2008 om 22:32:
De "vrijgemaakten" hadden in 1944 niet zoveel keus: de synode regeerde allang voorbij zijn mandaat, schorstte zelfstandig hoogleraren, dominees (geen inkomen) en ouderlingen en weigerde ook de kwestie te parkeren tot na de oorlog. Persoonlijk denk ik dat Schilder liever zich niet vrijgemaakt had, om zo meer tegenwicht te kunnen bieden tegen de vrijzinnigheid en andere kwalen van nu de pkn maar dat hij daar geen mogelijkheden toe zag.
Dat is natuurlijk tragisch en ook gelijk een groot verschil met de gang van zaken bij de meest recente splitsingen (als ik het goed heb): die lui gaan zelf weg. Wat ik overigens nooit heb begrepen is dat de GKv nog geen kwart eeuw bestond en zich al schuldig maakte aan ongeveer dezelfde zonde als waar zij haar ontstaan aan te danken heeft. Daardoor bestaan er nu drie kerkjes (even die nieuwe vrijgemaakten niet meegenomen) die gruwelijk veel op elkaar lijken. Die uitwerping van wat nu de Nederlands Gereformeerden zijn (in 1967 oid toch?) roept tot op heden zulke sterke emoties op aan beide zijden, terwijl het helemaal nergens over gaat...  8)7
'Weg kwijtgeraakt? Word vrijgemaakt!'

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: januari 14, 2008, 10:53:44 pm »

quote:

Dostojevski schreef op 14 januari 2008 om 21:29:
(..) terwijl het helemaal nergens over gaat...  8)7
hoeveel katholieken zouden het "nergens over gaan" vinden als ze in vrijwel alles overeenkwamen met kerk X, maar kerk X vrouwelijke priesters had?

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: januari 14, 2008, 11:03:22 pm »
De betreffende aanstichter is idd terug gegaan naar de "synodalen", als hij dat nu eerst gedaan had dan was er misschien niets gebeurd. Hoewel het bekende verhaal van stok en hond en gelegenheid. Nee het ging wel ergens over maar niet over iets scheurenswaardig en voor zover ik het zien kan waren het toch voornamelijk persoonlijke tegenstellingen die de scheuring veroorzaakte.
Wederzijdse excuses zouden wel op hun plaats zijn, eerst die van de gkv maar ook van de ngk want waar twee kijven etc. Liefst van de generatie die de problemen zelf veroorzaakt heeft voordat ze er niet meer zijn. Maar het zal wel een vrome wens blijven vrees ik.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: januari 15, 2008, 12:12:43 am »

quote:

Dostojevski schreef op 14 januari 2008 om 21:29:
[...]

Wat ik overigens nooit heb begrepen is dat de GKv nog geen kwart eeuw bestond en zich al schuldig maakte aan ongeveer dezelfde zonde als waar zij haar ontstaan aan te danken heeft.

Kennelijk heb je een mening over wat er NU gebeurt tov wat er TOEN is gebeurd?
Verschil is (sorry, ik heb meerdere synodes mee gemaakt) dat er nu GEEN centrale leer is opgelegd en toen wel.
Er is dus geen zonde in die zin te vinden vrees ik. Er is enkel en alleen benoemd wat al sinds 1944 er was alleen staat het nu zwart op wit.
Als het beschrijven van een mening een reden tot breuk kan zijn blijft er vrees ik geen kerkgenootschap over op de wereld.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: januari 15, 2008, 12:14:35 am »

quote:

Wie bedoel je?

Dostojevski

• Paap (20+)
    • Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: januari 15, 2008, 07:36:31 am »

quote:

Nunc schreef op 14 januari 2008 om 22:53:
[...]

hoeveel katholieken zouden het "nergens over gaan" vinden als ze in vrijwel alles overeenkwamen met kerk X, maar kerk X vrouwelijke priesters had?

Ok, te extreem verwoord, excuses, en dit is niet het topic om te bakkeleien over een scheiding uit 1967 tussen de ene kerk waar ik niet toe behoor en de andere kerk waar ik niet toe behoor. ;)

Ik heb altijd drie redenen gezien: (1) conflict over wel of niet mogen samenspreken met "synodalen" en bijbehorende "Open brief", (2) conflict over de plaats van de gereformeerde belijdenisgeschriften en (3) conflict over de vorming van een hele vrijgemaakte zuil met allerlei organisaties.

Ik denk dan bij mezelf: daar moet met een beetje goodwill toch overeenstemming over te bereiken zijn. Beide partijen hebben schuld, maar de NGK is net als de GKv tegen haar eigen wil ontstaan doordat dominees werden uitgezet of iets van dien aard en dat vind ik zo apart.

Dostojevski

• Paap (20+)
    • Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: januari 15, 2008, 07:37:08 am »

quote:

okidoki schreef op 15 januari 2008 om 00:12:
[...]

Kennelijk heb je een mening over wat er NU gebeurt tov wat er TOEN is gebeurd?
Verschil is (sorry, ik heb meerdere synodes mee gemaakt) dat er nu GEEN centrale leer is opgelegd en toen wel.
Er is dus geen zonde in die zin te vinden vrees ik. Er is enkel en alleen benoemd wat al sinds 1944 er was alleen staat het nu zwart op wit.
Als het beschrijven van een mening een reden tot breuk kan zijn blijft er vrees ik geen kerkgenootschap over op de wereld.
Ik heb het meer over wat TOEN en TOEN gebeurde ;)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: januari 15, 2008, 09:00:12 am »

quote:

Dostojevski schreef op 15 januari 2008 om 07:37:
[...]

Ik heb het meer over wat TOEN en TOEN gebeurde ;)
Helder licht _/-\o_
Hoe verhoudt zich dan tov het gedoe nu?

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: januari 15, 2008, 11:32:34 am »
Even tussendoor.. ik ben een beetje geconfuseerd. De Vijfhoek-gereformeerden zijn weer anderen dan de nieuwe vrijgemaakten (van 2002, als ik me niet vergis?)

:'(

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: januari 15, 2008, 11:55:40 am »
Klopt. Mijn indruk: zij nemen een iets andere insteek (alles is de schuld van de vrijere bijbelexegese vs alles is de schuld vd synode), maar volgens mij komt het grosso modo op hetzelfde neer. Het lijkt me een kwestie van 'verder scheuren', zoals okidoki al zei.
Ik ben wat dit betreft overigens postmodern: ik vind het prima om een 'gereformeerde bond binnen de GKv' te hebben.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: januari 15, 2008, 12:47:19 pm »

quote:

elle schreef op 15 januari 2008 om 11:55:
Klopt. Mijn indruk: zij nemen een iets andere insteek (alles is de schuld van de vrijere bijbelexegese vs alles is de schuld vd synode), maar volgens mij komt het grosso modo op hetzelfde neer. Het lijkt me een kwestie van 'verder scheuren', zoals okidoki al zei.
Ik ben wat dit betreft overigens postmodern: ik vind het prima om een 'gereformeerde bond binnen de GKv' te hebben.

Ik merk bij mezelf dat ik dit erg pijnlijk vind. Gescheurde kerken, gebroken harten, zeg maar. Wat ik ook erg mis, is de gezamenlijke focus op het Koninkrijk van God. Dat mis ik ook erg in mijn eigen kerk.

Het Koninkrijk hangt niet in de lucht, als het ware  :)  

In elk geval bedankt voor de toelichting.
« Laatst bewerkt op: januari 15, 2008, 12:53:26 pm door Mellon »

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: januari 15, 2008, 12:54:24 pm »

quote:

Mellon schreef op 15 januari 2008 om 11:32:
Even tussendoor.. ik ben een beetje geconfuseerd. De Vijfhoek-gereformeerden zijn weer anderen dan de nieuwe vrijgemaakten (van 2002, als ik me niet vergis?)

:'(

Tja... het blijft moeilijk met al die clubjes.

Zoals je ook op hun site kunt lezen (www.de-vijfhoek.nl) bestaat de Vijfhoek uit een aantal 'bezwaarde' broeders (en zusters?) uit het midden van het land, oorspronkelijk uit vijf gemeenten (vandaar de naam) en enkele broeders uit de GKh.

Zelf ben ik uit principe tegen hun initiatief, omdat je als christen primair te maken hebt met je eigen gemeente, en niet een clubje gelijkgezinden uit moet zoeken om 'voor eigen parochie te preken' (dan heb ik het nog niet over de inhoud!). Verschillende dominees hebben wel meegewerkt aan de studie-avonden van de Vijfhoek, maar er is ook kritiek op gekomen (zie hier).

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: januari 15, 2008, 12:58:35 pm »

quote:

Ursa schreef op 15 januari 2008 om 12:54:
[...]

Tja... het blijft moeilijk met al die clubjes.

Zoals je ook op hun site kunt lezen (www.de-vijfhoek.nl) bestaat de Vijfhoek uit een aantal 'bezwaarde' broeders (en zusters?) uit het midden van het land, oorspronkelijk uit vijf gemeenten (vandaar de naam) en enkele broeders uit de GKh.
Ja, maar volgens mij waren de nieuwe vrijgemaakten ook ´bezwaard´. Ik denk dat ´bezwaard´ het nieuwe ´ware kerk´ is.. nee?  :+

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: januari 15, 2008, 01:02:57 pm »
Je hebt eigenlijk drie stromingen binnen de GKv:

1. Bezwaarden, zij die zich zorgen maken over de koers v/h kerkverband
2. Het gemiddeld gereformeerde klootjesvolk, variërend tussen 'het boeit me niet' en 'morgen doe ik het beter'.
3. Enthousiastelingen, welke strijden voor drumstel en Opwekking in de eredienst.

(Neem dit met een korreltje zout, gelardeerd met wat zelfspot)  ;)

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: januari 15, 2008, 01:04:37 pm »

quote:

Dostojevski schreef op 15 januari 2008 om 07:36:
[...]

(..)

Ik heb altijd drie redenen gezien:

kan wel kloppen, ik haalde een hedendaags verschilpunt aan tussen de twee kerken

quote:

(1) conflict over wel of niet mogen samenspreken met "synodalen" en bijbehorende "Open brief"

punt is natuurlijk, dat veel "synodalen" in die tijd al voor bv. vrouw in het ambt waren, en er een flink aantal ronduit vrijzinnigen rondliepen. Iemand als Kuitert kon gewoon z'n gang gaan omdat synodes niet in durfden te grijpen.

quote:

, (2) conflict over de plaats van de gereformeerde belijdenisgeschriften
zo'n conflict kan vrij essentieel zijn. Als de ene partij zegt: ze zijn leuk, maar je moet ze vooral niet te serieus nemen (n.b. ik verzin hier maar wat, ik pretendeer niet dat zoiets zo gezegd is, maar wil laten zien dat een conflict over belijdenisgeschriften over essentiele zaken kan gaan)

Ik heb er bv. ook weinig behoefte aan om met kerken samen te werken die het apostolicum of Nicea "een leuk historisch document" noemen waar je als dominee je niet al te zeer aan hoeft te binden.

quote:

en (3) conflict over de vorming van een hele vrijgemaakte zuil met allerlei organisaties.
(..)
tja, dat lijkt me ook minder essentieel. Het hangt natuurlijk wel op het bijbelse "in de wereld maar niet van de wereld", maar ik zou het ook een detailkwestie noemen

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: januari 15, 2008, 01:26:09 pm »

quote:

Ursa schreef op 15 januari 2008 om 13:02:
Je hebt eigenlijk drie stromingen binnen de GKv:

1. Bezwaarden, zij die zich zorgen maken over de koers v/h kerkverband
2. Het gemiddeld gereformeerde klootjesvolk, variërend tussen 'het boeit me niet' en 'morgen doe ik het beter'.
3. Enthousiastelingen, welke strijden voor drumstel en Opwekking in de eredienst.

(Neem dit met een korreltje zout, gelardeerd met wat zelfspot)  ;)

In de GKv gaat alles in drieën, net als de punten in een goede preek  :+

Ik herken het wel, trouwens. Ik ben ook een GKv-er. Ook in Groningen. En ik merk dat ik een beetje bezwaardenmoe ben en daar word ik melig van. Waarvoor excuses.

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: januari 15, 2008, 01:28:31 pm »

quote:

Wel eens gehoord van ds. B.J.F. Schoep (1928 - 2007)?

GKv-predikant te Amstelveen (Nieuwer Amstel) 1957 - 1967.
Was auteur van de 'Open Brief' in 1966.
Werd door de GKv-synode in 1967, waar hij afgevaardigde was, naar huis gezonden.
Deze gebeurtenissen leiden tot de vorming van de (latere) NGK.
Schoep ging daarin echter niet mee.
Hij kreeg nl. een beroep van de Geref. Kerk (syn.) te Bodegraven.
Hij ervoer dat als eerherstel van synodale kant en werd dus predikant in B.
Naderhand diende hij als predikant te Groningen-Z. en Gouda.
Diverse malen zat Berend Schoep in het moderamen van de GKN-synode!
Hij was in wezen een 'homo oecumenicus', maar wilde in die oecumene het gereformeerde geluid helder laten klinken!

Vorige maand (7 december 2007) is hij overleden, zijn status was toen emeritus-predikant van de PKN.
Hij werd herdacht in gemeenten van minstens drie verschillende kerkgenootschappen: PKN, NGK en GKV.
Kort voor zijn overlijden verklaarde hij in een interview in het ND zich nog altijd zeer nauw betrokken te weten bij de 'vrijgemaakten'.
« Laatst bewerkt op: januari 15, 2008, 01:35:38 pm door drentenaar »

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: januari 15, 2008, 01:46:23 pm »
@ Nunc: je praat er zo wel heel makkelijk over. Ik heb zelf de Open Brief gelezen en kom tot hele andere conclusies.

1. Samensprekingen met de synodalen: de Open Brief betoogde dat het goed was de synodalen weer op te zoeken als broeders, maar stelde tegelijkertijd dat het nog wel even kon duren voor beide partijen op één lijn zaten (Van der Schoep was dus wel realistisch). De houding van het wegkruipen in de eigen zuil werd echter (m.i. terecht) bekritiseerd.

2. Over het confessionalisme, daar weet ik het reine niet van. Wel iets waar je mee uit moet kijken: dat de belijdenisgeschriften op hetzelfde statuur komen te staan als de Schrift, terwijl het menselijke geschriften blijven met alle gebreken van dien.

3. Wat betreft zuilvorming of 'doorgaande reformatie': hierbij verwijzen naar 'in de wereld, maar niet van' lijkt me een farce. De kerk probeerde zich juist te uiten in allerlei wereldlijke structuren. Misschien (ik weet er weer het reine niet van) onderzagen de 'buitenverbanders' het gevaar van het zich opsluiten in het eigen clubje. Ik denk dat hier ook een verband ligt met puntje 1: de vrijgemaakten waren veel te intern gericht, zochten de oecumene niet en waren vooral bezig hun eigen (ware) kerkje uit te bouwen.

Zoals je ziet ben ik redelijk pro-NGK. Wellicht komt dat vanuit m'n referentiekader nu. De GKv van nu lijkt meer op haar tegenstanders van toen. De vrijgemaakte kerk van 'toen' hoef ik dan ook niet meer terug. Ik denk dat er in 1967 veel menselijke fouten zijn gemaakt, dat er veel mis(ver)standen zijn geweest, mensen zwart werden gemaakt (en dan onderschrijf ik het gegeven 'waar twee kijven...'). Het is allemaal heel triest verlopen. Denk alleen al aan het feit dat de NGK van nu zich 13 jaar lang 'buitenverbanders' genoemd heeft! En nee, ze zijn niet meteen naar de PKN (van toen) gehuppeld. Toen ik de bijdrage van dr. Kamphuis (sr.) in het ND las, was ik gewoon boos en verdrietig... hij schreef zoiets als: 'Ik had gelijk, maar kreeg geen gelijk. Daar mogen we blij om zijn, want ik had gelijk en ik had het best kunnen krijgen'. Flikker toch op man.

Dostojevski

• Paap (20+)
    • Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: januari 15, 2008, 11:52:55 pm »

quote:

okidoki schreef op 15 januari 2008 om 09:00:
[...]
Helder licht _/-\o_
Hoe verhoudt zich dan tov het gedoe nu?
Ik weet weinig over het gedoe nu, maar zoals ik zei: die lui zijn toch uit eigen beweging voor zichzelf begonnen? De gemiddelde Nederlands Gereformeerde zal je vertellen dat hij niet vrijwillig de GKv heeft verlaten - maar je kunt het je ook onmogelijk maken, daar ben ik me van bewust. Hoe zit dat in met "het gedoe nu"? Hoe onmogelijk is het om samen verder te gaan?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #85 Gepost op: januari 16, 2008, 12:05:43 am »

quote:

Dostojevski schreef op 15 januari 2008 om 23:52:
 Hoe zit dat in met "het gedoe nu"? Hoe onmogelijk is het om samen verder te gaan?

Waarom zou de lamme de blinde niet ondersteunen, waarom niet SAMEN IN DE NAAM VAN JEZUS zoekende zijn naar Zijn Koninkrijk?
Er zullen altijd (ook binnen de nieuwe groepen) verschillen blijven, je kunt scheuren tot je een ons weegt vrees ik. En dan heb je pas postmodernisme gekregen.
Als groepen als Vijfhoek en FKO (in het noorden erg actief) eens begonnen met begrip te hebben en de andere partijen eens ontdekten dat eenheid ook in verscheidenheid bestaat dan kom je IMHO veel verder.
Persoonlijk heb ik geen respect voor de wijze waarop men zegt "niet gehoord te zijn" maar heb ik ook geen respect voor de wijze waarop er op mensen met bezwaren is omgegaan.

Wederzijds erkennen dat er omgangsfouten zijn gemaakt (inhoudelijk is een andere discussie wat dat betreft) is al een helder begin.
"Sorry seems to be the hardest word...."

Dostojevski

• Paap (20+)
    • Bekijk profiel
« Reactie #86 Gepost op: januari 16, 2008, 12:14:41 am »

quote:

Ursa schreef op 15 januari 2008 om 13:46:
@ Nunc: je praat er zo wel heel makkelijk over. Ik heb zelf de Open Brief gelezen en kom tot hele andere conclusies.

Ik ben een paar jaar Nederlands Gereformeerd geweest, dus ben niet geheel onpartijdig voorgelicht natuurlijk. In de familie van mijn schoonmoeder leeft dit heel sterk: de helft vrijgemaakt gebleven, de helft Nederlands Gereformeerd geworden. Volgens mijn schoonmoeder was het best raar, ineens zaten ze niet meer in dezelfde kerk en moest er een keuze gemaakt worden. Daardoor zit aan NGK-zijde altijd zoiets van sympathie voor de GKv, gemengd met bitterheid vanwege de gang van zaken rond 1967.

quote:

1. Samensprekingen met de synodalen: de Open Brief betoogde dat het goed was de synodalen weer op te zoeken als broeders, maar stelde tegelijkertijd dat het nog wel even kon duren voor beide partijen op één lijn zaten (Van der Schoep was dus wel realistisch). De houding van het wegkruipen in de eigen zuil werd echter (m.i. terecht) bekritiseerd.
Dat is wat ik ook altijd had begrepen: alleen al dat bepaalde mensen open stonden voor een gesprek met synodalen, werd als onverteerbaar ervaren. En dat zal weer deels oud zeer geweest zijn bij sommige vrijgemaakten, het was immers niet lang na de vrijmaking.

quote:

2. Over het confessionalisme, daar weet ik het reine niet van. Wel iets waar je mee uit moet kijken: dat de belijdenisgeschriften op hetzelfde statuur komen te staan als de Schrift, terwijl het menselijke geschriften blijven met alle gebreken van dien.

Als je de website van de NGK leest, zie je dat precies dit het bezwaar was, dat in de vrijgemaakte kerk onder sommigen de neiging bestond om die formulieren naast de bijbel te zetten. Verzet tegen die trend is denk ik té zwaar opgenomen en tezeer de andere kant op doorgetrokken, alsof men die geschriften maar gewoon wilde afschaffen.

quote:

3. Wat betreft zuilvorming of 'doorgaande reformatie': hierbij verwijzen naar 'in de wereld, maar niet van' lijkt me een farce. De kerk probeerde zich juist te uiten in allerlei wereldlijke structuren. Misschien (ik weet er weer het reine niet van) onderzagen de 'buitenverbanders' het gevaar van het zich opsluiten in het eigen clubje. Ik denk dat hier ook een verband ligt met puntje 1: de vrijgemaakten waren veel te intern gericht, zochten de oecumene niet en waren vooral bezig hun eigen (ware) kerkje uit te bouwen.

Hierover heb ik niet echt een mening, behalve dat het m.i. echt bijzaak is.

Toch... ik zie bij NGK-ers nog altijd vooral onbegrip over hoe dit zó ver heeft kunnen komen. Men had niet de intentie tot een breuk te komen, niet dat dat afdoende is, maar ook de geuite meningen zijn m.i. onvoldoende om een breuk te forceren.

Wel zie je dat de structuur van de NGK veel sneller leidt tot een "iedereen doet maar wat hij goed vindt" praktijk: elke gemeente kan in principe schijt hebben aan de landelijke vergadering. Zo kan het dat de gemeente van mijn schoonouders in Hoogeveen heel erg vrijgemaakt is, terwijl in de gemeente van mijn vrouw in Groningen de diensten soms bijna oecumenisch zijn (iig niet gereformeerd aandoen) en er soms vrouwen voorgaan. Dat is een fundamentele breuk met het traditionele gereformeerde kerkbegrip: toch een soort overgang naar het meer evangelische gemeente-denken. Maar het gekke is, dat dáár het conflict niet over ging. Die losse structuur van de NGK is mede veroorzaakt doordat zij "slechts" een bijeenveegsel is van gemeenten die in 1967 uit de GKv zijn verstoten. Dat is geen basis waarop je een kerk bouwt en dus is het begrijpelijk dat gemeenten grotendeels hun eigen gang gaan. Iig, de GKv lijkt, zij het in vertraagd tempo, dezelfde ontwikkeling te ondergaan. Tenminste, de derde van de drie bewegingen binnen de GKv wordt als ik het ND moet geloven steeds dominanter, en zorgt voor een interne corrosie van de gereformeerde beginselen (en kerkstructuur?). Nog even en ze kunnen samen met een heleboel CGK-gemeentes één nieuwe kerk vormen, maar of je die dan nog gereformeerd moet noemen, is voor mij niet zeker.

Ahum, dit alles natuurlijk weer volledig als buitenstaander, die nog twijfelt of hij zich hier wel mee mag bemoeien, maar soit, het is een discussieforum. ;)

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #87 Gepost op: januari 16, 2008, 09:27:32 am »

quote:

[...]

Nee, diak, dat ben je niet!
Dit schema is godgeklaagd!

Er zijn nóg sterkere plaatjes.
Bijv. ééntje die een regelrechte lijn laat zien van de gemeente in Jeruzalem (33) naar de Ware Kerk van Kampen (1967).

Of men in de GKv tegenwoordig wezenlijk anders denkt?
Menigeen heeft nog het beruchte / befaamde boekje in de kast staan:
'Was Abraham Gereformeerd?.

En wat is daar volgens het boekje dan het antwoord op? Ben wel benieuwd of je het ook daadwerkelijk gelezen hebt en dus weet wat het antwoord is?

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #88 Gepost op: januari 16, 2008, 09:55:09 am »

quote:

joepie schreef op 16 januari 2008 om 09:27:
[...]
En wat is daar volgens het boekje dan het antwoord op? Ben wel benieuwd of je het ook daadwerkelijk gelezen hebt en dus weet wat het antwoord is?
Het antwoord is een volmondig JA!!!

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #89 Gepost op: januari 16, 2008, 03:11:27 pm »

quote:

drentenaar schreef op 16 januari 2008 om 09:55:
[...]

Het antwoord is een volmondig JA!!!
:) Maarre, uhm, mag ik het ook weten :|  :?

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #90 Gepost op: januari 16, 2008, 06:28:11 pm »

quote:

joepie schreef op 16 januari 2008 om 15:11:
[...]

:) Maarre, uhm, mag ik het ook weten :|  :?
Ik heb het boekje niet gelezen, maar uit de context waarin drentenaar het noemt, ga ik ervan uit, dat hij bedoelt dat de auteur (inderdaad) beweert dat Abraham gereformeerd was.

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #91 Gepost op: januari 16, 2008, 07:12:47 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 16 januari 2008 om 18:28:
Ik heb het boekje niet gelezen, maar uit de context waarin drentenaar het noemt, ga ik ervan uit, dat hij bedoelt dat de auteur (inderdaad) beweert dat Abraham gereformeerd was.

Exact!  :)

Een goed verstaander ....  :+

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #92 Gepost op: januari 16, 2008, 07:34:39 pm »
offtopic:Als je dat boekje leuk vond, heb ik hier het artikel van Gerard Reve nog wel voor je liggen, onder de titel "God is niet gereformeerd, dat staat vast!!"

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #93 Gepost op: januari 16, 2008, 11:26:46 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 16 januari 2008 om 18:28:
[...]

We gaan wel behoorlijk offtopic zo, maar ik denk dat we het wel eens flink mis zouden kunnen hebben als we met z'n allen nu die conclusie flink belachelijk gaan maken. Ik heb het boekje niet gelezen, maar ik kan me zo voorstellen dat ds. Feenstra in het boekje een heel andere definitie van 'gereformeerd' hanteert dan de meeste mensen heden ter dage hanteren en ons dus eens met een heel andere blik naar dat woord (en de inhoud daarvan!) wil laten kijken.
« Laatst bewerkt op: januari 16, 2008, 11:27:11 pm door Mezzamorpheus »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #94 Gepost op: januari 17, 2008, 12:07:17 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 16 januari 2008 om 23:26:

[...]

We gaan wel behoorlijk offtopic zo, maar ik denk dat we het wel eens flink mis zouden kunnen hebben als we met z'n allen nu die conclusie flink belachelijk gaan maken. Ik heb het boekje niet gelezen, maar ik kan me zo voorstellen dat ds. Feenstra in het boekje een heel andere definitie van 'gereformeerd' hanteert dan de meeste mensen heden ter dage hanteren en ons dus eens met een heel andere blik naar dat woord (en de inhoud daarvan!) wil laten kijken.
Opmerkelijk: je bent de eerste in deze draad die het heeft over belachelijk maken. Ik heb ook niemand gelezen die het belachelijk maakte.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #95 Gepost op: januari 17, 2008, 12:19:24 am »
Dan maar weer on-topic trekken :)

Er is geen opnieuw wat een eventuele scheuring betreft, de materie is al jaren bekend, alleen wordt ze nu in een andere jas gepresenteerd.
Da's alles en Prediker zei het al: "er iets niets nieuws onder de zon".
Mensen zullen altijd geneigd zijn tot scheiding in groepen, en in die groepen tot differentiatie overgaan.
de één noemt dat scheuren, de ander noemt dat genuanceerd anders denken.
Binnen de grote kerken (RKkerk en PKN) zijn ook meerdere stromingen vermoedt ik?
Gaan die samen of rollen die vechtend over de straat (Nederlandsdagbladstraat ;) )?
Iemand daar een opmerking of wijze tekst over?

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #96 Gepost op: januari 17, 2008, 12:28:42 am »

quote:

okidoki schreef op 17 januari 2008 om 00:19:
Dan maar weer on-topic trekken :)

Er is geen opnieuw wat een eventuele scheuring betreft, de materie is al jaren bekend, alleen wordt ze nu in een andere jas gepresenteerd.
Da's alles en Prediker zei het al: "er iets niets nieuws onder de zon".
Mensen zullen altijd geneigd zijn tot scheiding in groepen, en in die groepen tot differentiatie overgaan.
de één noemt dat scheuren, de ander noemt dat genuanceerd anders denken.
Binnen de grote kerken (RKkerk en PKN) zijn ook meerdere stromingen vermoedt ik?
Gaan die samen of rollen die vechtend over de straat (Nederlandsdagbladstraat ;) )?
Iemand daar een opmerking of wijze tekst over?

Is de PKN nu ook al een grote kerk :+

In de RKK (1,2 miljard leden) heb je inderdaad een veelheid aan stromingen, visies, vormen van spiritualiteit, litugische tradities, exegetische tradities, filosofische tradities, eschatologische visies, ecclesiale visies, en ga zo maar door.

Dat kan ook makkelijk, want er is maar bar weinig waarover je het eens moet zijn, en dat waarover je het eens moet zijn is weer zo vaag geformuleerd dat je er makkelijk alle kanten mee op kan. Gelukkig is het wel weer zo geformuleerd dat iedereen die dat graag wil kan denken dat er iets eenduidigs tussen zit, en die kan dan fijn zijn mede-katholieken de maat komen nemen, of er geleerd klinkende etiketjes op plakken, maar gelukkig dondert dat in zijn geheel niets en niemand.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #97 Gepost op: januari 17, 2008, 12:34:11 am »

quote:

diak2b schreef op 17 januari 2008 om 00:28:
[...]

Is de PKN nu ook al een grote kerk :+

Okee, de grootste vergaarbak van verschillende geloofsinvullingen gebaseerd op een mogelijk gelijke visie waarbij ontkenning van God mag maar erkenning van God ook een optie is? Zo beter???? 8)

quote:

In de RKK (1,2 miljard leden) heb je inderdaad een veelheid aan stromingen, visies, vormen van spiritualiteit, litugische tradities, exegetische tradities, filosofische tradities, eschatologische visies, ecclesiale visies, en ga zo maar door.

Dat kan ook makkelijk, want er is maar bar weinig waarover je het eens moet zijn, en dat waarover je het eens moet zijn is weer zo vaag geformuleerd dat je er makkelijk alle kanten mee op kan. Gelukkig is het wel weer zo geformuleerd dat iedereen die dat graag wil kan denken dat er iets eenduidigs tussen zit, en die kan dan fijn zijn mede-katholieken de maat komen nemen, of er geleerd klinkende etiketjes op plakken, maar gelukkig dondert dat in zijn geheel niets en niemand.

1,2 miljard leden, dat is een rotklus om te tellen en wat levert dat aan omzet op (Ik denk nog even aan Sovetryne :+ )
Inderdaad mag je van geluk spreken dat er niemand is die dan zijn etiket van hogere waarde acht, kunnen de greformeerden weer wat van leren denk ik....
Toch blijkt het verschil bij de RKk geen verschil te maken en dat is wel wonderbaarlijk?

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #98 Gepost op: januari 17, 2008, 12:48:29 am »

quote:

okidoki schreef op 17 januari 2008 om 00:34:
[...]

Okee, de grootste vergaarbak van verschillende geloofsinvullingen gebaseerd op een mogelijk gelijke visie waarbij ontkenning van God mag maar erkenning van God ook een optie is? Zo beter???? 8)
Ik bedoelde meer dat ze klein zijn :+

quote:

1,2 miljard leden, dat is een rotklus om te tellen en wat levert dat aan omzet op (Ik denk nog even aan Sovetryne :+ )
Inderdaad mag je van geluk spreken dat er niemand is die dan zijn etiket van hogere waarde acht, kunnen de greformeerden weer wat van leren denk ik....
Toch blijkt het verschil bij de RKk geen verschil te maken en dat is wel wonderbaarlijk?
eh, jawel, veel mensen vinden die etiketjes juist reuze waardevol. Alleen, wat dan nog? Het grappige is, zodra ik iets beweer zal er ergens wel een katholiek te vinden zijn die komt uitleggen dat het niet klopt, want encycliek zus, of theoloog zo. Of mijn voorbeelden deugen niet, want dat heeft hotemetoot dinges gezegd. Of mijn conclusies zijn verkeerd volgens document dattum. En de vraag blijft, nou en?

Er zal altijd wel een vorm van inquisitie blijven. Maar zolang we niet terug gaan naar martelen en brandstapels dondert het niet. Als je als amerikaans politicus, en katholiek, aangeeft dat je "pro choice" bent, begint men over excommunicatie te mompelen. Ze mompelen maar.

Als God het wil, en mijn bisschop ook, zal ik nog dit kalenderjaar toetreden tot de clerus. Dat is een weg van vele, vele jaren geweest. En daarin heb ik veel geleerd, onder andere om het geclaim van "Den Waere Katholiek" te doorzien voor wat het is: infantiel onbegrip van wat het katholieke geloof werkelijk is.

Onze eenheid is niet rond leerstellingen en etiketjes. Onze eenheid is gefundeerd op het allerheiligst Sacrament, zichtbaar gemaakt in het Petrus-ambt, en versierd met veel tierelantijntjes voor de sfeer.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #99 Gepost op: januari 17, 2008, 12:57:44 am »

quote:

diak2b schreef op 17 januari 2008 om 00:48:
Onze eenheid is gefundeerd op het allerheiligst Sacrament, zichtbaar gemaakt in het Petrus-ambt, en versierd met veel tierelantijntjes voor de sfeer.

Kijk, dat mist er ws in de GKv en andere GKkerken, een gezamelijk vertrekpunt.
Elk naar een eigen doel maar wel samen vertrekken op de ene basis.
Maar ik kan je nu al garanderen dat die eenheid er niet komt omdat er dan discussie komt over het moment van de opstanding, het weertype die dag en andere spijkers op laag water. Jammer, maar zo zijn enkelen in de GKv dan weer wel, sommigen noemen zich Vijfhoek, anderen gaan hun eigen weg en noemen zich nieuwe vrijgemaakten of Reformandisten. Weer anderen noemen zich "die hard grefo" etc. etc.
Wanneer accepteren we eens dat er verschillen mogen en kunnen zijn?