Auteur Topic: Paus bidt voor de slachtoffers van 9/11  (gelezen 1893 keer)

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Paus bidt voor de slachtoffers van 9/11
« Gepost op: april 20, 2008, 04:01:59 pm »
Vanmorgen in de radio hoorde ik: De paus bezoekt "ground zero" en bid voor de slachtoffers van de aanslag.
Hoe heb ik dit te verstaan? Waarom bid je voor doden? Is dat nog voor ergens iets goed? Schuiven die nu in den hemel een rijtje naar voor? Of zit ik hier helemaal fout?
Kan mij dat iemand verklaren?

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 20, 2008, 04:52:09 pm »
Nabestaanden zijn ook slachtoffers.  Hoewel de Paus  dat wel niet zo zal bedoelen.

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 20, 2008, 05:06:26 pm »

quote:

Doarsie schreef op 20 april 2008 om 16:52:
Nabestaanden zijn ook slachtoffers.  Hoewel de Paus  dat wel niet zo zal bedoelen.
Dat zou ik begrijpen.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 20, 2008, 05:17:54 pm »

quote:

vrolijke schreef op 20 april 2008 om 16:01:
Vanmorgen in de radio hoorde ik: De paus bezoekt "ground zero" en bid voor de slachtoffers van de aanslag.
Hoe heb ik dit te verstaan? Waarom bid je voor doden? Is dat nog voor ergens iets goed? Schuiven die nu in den hemel een rijtje naar voor? Of zit ik hier helemaal fout?
Kan mij dat iemand verklaren?

Een en ander met betrekking tot het vagevuur (want daar heeft het mee te maken) staat in de katechismus van de katholieke kerk:

DEEL I: DE GELOOFSBELIJDENIS
     TWEEDE SECTIE : DE BELIJDENIS VAN HET CHRISTELIJK GELOOF DE GELOOFSBELIJDENISSEN
         DERDE HOOFDSTUK: Ik geloof in de heilige Geest
             ARTIKEL 12: 'Ik geloof in het eeuwig leven'

III. De laatste loutering of het vagevuur

1030
Zij die sterven in de genade en de vriendschap van God, maar nog niet volkomen gelouterd zijn, ondergaan, hoewel ze reeds van hun eeuwig heil verzekerd zijn, na hun dood een loutering ten einde de noodzakelijke heiligheid te verwerven om in de vreugde van de hemel te kunnen binnengaan.      

1031
De kerk noemt deze laatste loutering van de uitverkorenen, die geheel verschillend is van de straf van de verdoemden, vagevuur. De kerk heeft de geloofsleer met betrekking tot het vagevuur vooral op de concilies van Florence1 en Trente2 geformuleerd. De overlevering van de kerk spreekt met verwijzing naar bepaalde schriftteksten3 van een louterend vuur:

Maar in geval van bepaalde lichte zonden moet men geloven dat er vóór het oordeel een louterend vuur bestaat overeenkomstig hetgeen de Waarheid zegt: 'Als iemand een lastering tegen de heilige Geest geuit heeft, zal hem geen vergiffenis geschonken worden, noch in deze, noch in de komende wereld' (Mt. 12,31). Op grond van deze uitspraak kunnen wij aannemen dat bepaalde zonden vergeven kunnen worden in deze wereld, maar andere in de komende wereld.

1032
Deze leer vindt ook steun in de gebedspraktijk voor de overledenen, waarover de heilige Schrift al spreekt: 'Daarom liet hij (Judas de Makkabeeër) voor de overledenen een zoenoffer opdragen, opdat zij van hun zonde zouden worden vrijgesproken' (2 Makk. 12,45). Vanaf de eerste tijden heeft de kerk de nagedachtenis van de overledenen geëerd door voor hen voorbeden te verrichten en vooral door voor hen het offer van de eucharistie op te dragen1, opdat zij na gelouterd te zijn kunnen komen tot de gelukzalige aanschouwing van God. De kerk beveelt ook aalmoezen, aflaten en werken van boetvaardigheid aan ten gunste van de overledenen:

Laten wij hun nu hulp bieden en ons om hun nagedachtenis bekommeren. Als immers de kinderen van Job door het offer van hun vader gereinigd zijn, waarom twijfelt gij er dan aan dat onze offers voor de doden hun enige troost verschaffen? (...) Laten wij dus niet moe worden hulp te bieden aan hen die heengegaan zijn en onze gebeden voor hen op te dragen.

http://www.stvitus.nl/kkk...type=KKK&BlokNo=1030-1032
« Laatst bewerkt op: april 20, 2008, 05:18:11 pm door Thorgrem »

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 20, 2008, 05:29:15 pm »
Dank je wel.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 20, 2008, 05:31:07 pm »
Na 1 klik kwam ik  dit tegen:

quote:

1479
   Aangezien ook de overleden gelovigen, die zich in de louteringstoestand bevinden, leden zijn van de ene gemeenschap der heiligen, kunnen wij ze, onder andere door voor hen aflaten te verkrijgen, helpen bij het uitboeten van de tijdelijke zondestraffen.
Is dat nog steeds actueel?

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 20, 2008, 05:32:27 pm »

quote:

Doarsie schreef op 20 april 2008 om 17:31:
Na 1 klik kwam ik  dit tegen:

[...]

Is dat nog steeds actueel?
Ja.

socrates

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: april 21, 2008, 08:45:46 am »
heeft de Katholiek Katechismus net als de Heidelbergse een variant met tekstverwijzingen?
« Laatst bewerkt op: april 21, 2008, 08:46:10 am door socrates »
'het enige dat ik weet, is dat ik niets weet'

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: april 21, 2008, 10:47:15 am »

quote:

socrates schreef op 21 april 2008 om 08:45:
heeft de Katholiek Katechismus net als de Heidelbergse een variant met tekstverwijzingen?
Ja, die staan op de site waar Thorgrem naar linkte. Maar misschien heb je hier meer aan (dit is de beknopte versie):
http://www.catholic.com/library/Primer_on_Indulgences.asp
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

socrates

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: april 21, 2008, 09:45:27 pm »
waarvoor dank!
'het enige dat ik weet, is dat ik niets weet'