quote:
Thorgrem schreef op 07 november 2008 om 22:31:[...]
Mooi. Zo'n Maltezer kruis, heeft dat nog een speciale betekenis (voor jou)? Deze hoorde toch bij een bepaalde ridderorde?
Ik heb overigens ook nog nooit een reactie gehad met een crucifix om in de PKN kerken waarin ik geweest ben. Een dominee na de kerstdienst een zalig kerstfeest wensen doet overigens wel een wenkbrauw fronsen.

Ja, het Maltezer kruis heb ik van mijn ouders gekregen, dus in die zin heeft het emotionele waarde. Ze hebben het voor me meegenomen als souvenir van Malta en het hoorde inderdaad bij een ridderorde, die overigens Katholiek was.
Het crucifix met corpus, heb ik van m'n man gekregen toen we in Oxford waren, een bezoek dat grote indruk op me heeft gemaakt, dus ook daar geldt: emotionele waarde (sorry, rkdiak en wateengedoe, waar ik vandaan kom, is het woord crucifix exotisch genoeg om 'kruis met corpus' te betekenen

).
Ze hebben beide ook wel religieuze waarde. Misschien is het net als wanneer je rondrijdt met een ichtus, dan maak je ook een vreemde indruk als je als een asociaal rijdt. En zo'n sieraad herinnert me aan God. Simpel. Plus ik vind ze beide gewoon mooi.
@ okidoki: tuurlijk zijn dat gewoon uiterlijkheden, dat is het punt. Maar het had me niet verbaasd als ik fronsende wenkbrauwen had gekregen over het crufucix met corpus

Nu je het zegt, mijn man is ook diaken geworden