Je kunt natuurlijk van zo'n besluit van een CGK synode als GKv-er van alles vinden. Ik vind er ook wel een verhelderende kant aan zitten en iets wat me oplucht.
Met onder andere wijlen
A.A. van Ruler geloof ik dat de kloof tussen gereformeerden en ultra-gereformeerden zeker zo groot is als die tussen gereformeerden en vrijzinnigen. Dat de CGK als kerkverband in feite niet functioneren heeft er alles mee te maken dat ze gereformeerden en ultra-gereformeerden beide in huis hebben. Dat de CGK uiteindelijk als geheel kerkverband niets met de GKv willen hangt net zo op de groep ultra-gereformeerden. Dat ze daar nu eens consequenties aan verbinden vind ik eigenlijk gewoon heel terecht. Omgekeerd wil ik ook niets met de ultra-gereformeerden binnen de CGK en denk ik dat als puntje bij paaltje komt vrijwel geen enkele vrijgemaakte dat wil. Dat is echt een andere wereld -- en een wereld die wat mij betreft op grote afstand van het evangelie staat. Praatjes als bijv. door
ds Den Butter verkondigd worden wil ik het liefst helemaal niets mee te maken hebben.
Het is een forse vorm van gezichtsbedrog als je denkt dat vrijgemaakten en dit soort christelijke gereformeerden de gereformeerde belijdenissen gemeenschappelijk hebben. Ze beroepen zich hoogstens op dezelfde teksten, maar de interpretatie is zo totaal anders, dat er in feite geen werkelijk gemeenschappelijkheid is. Laten we er dan ook nuchter mee ophouden daarop aan te werken. Dat vind ik de winst van dit soort besluiten.
Het lijkt me intussen niet dat de komende GKv synode van Zwolle-Z daar nu de consequentie aan moet verbinden dat de contacten met de CGK algemeen op een lager pitje moeten worden gezet. Juist niet. Er zijn nog zoveel andere Christelijke Gereformeerden dan die groep ultra's. Met hen delen we wel het brede gereformeerde geloof. Van hen kunnen we van alles leren. Maar dat we de illusie kwijt raken van serieus contact met het ultra-deel van de CGK dat is alleen maar winst.