Auteur Topic: Afscheidsinterview met Prof. Maris (cgk) in het ND  (gelezen 1595 keer)

dingo

• Bekijk profiel
Afscheidsinterview met Prof. Maris (cgk) in het ND
« Gepost op: januari 20, 2008, 02:36:33 pm »
In het ND van afgelopen zaterdag (19-1-2008) staat een afscheidsinterview met de ook in gkv-kringen welbekende prof. Maris. Een paar opmerkelijke citaten uit het interview.

Over het afschieten van het groeimodel door de synode van de cgk:

quote:

Zelfs een excuus kon er niet af, constateert hij bitter. En dezelfde Van Langevelde dan die openlijk sorry zei in de richting van de vrijgemaakten? ,,Daar staat niets over in het genomen besluit. Van Langevelde sprak op persoonlijke titel. Ik had ermee kunnen leven als de synode had gezegd: wij als christelijk-gereformeerden kunnen dit groeimodel niet aan en dat is reden ons te verootmoedigen. Maar niets daarvan. Voor dit besluit moeten we ons schamen, tegenover God en de vrijgemaakten. We zijn een onbetrouwbare gesprekspartner gebleken.'' Hij onthult dat hij na afloop aan de vrijgemaakt-gereformeerde afgevaardigden op de synode plaatsvervangend zijn excuses heeft aangeboden.

De synode van de gkv moet nog beginnen natuurlijk maar ik vrees dat het afschieten van het groeimodel niet zonder gevolgen kan blijven. En eerlijk gezegd na meer dan 60 jaar praten nog zo'n beslissing nemen getuigd niet van goede wil. Persoonlijk zou ik DKE opdragen de besprekingen te beëindigen maar dat zal de synode wel niet aandurven.

Over zijn bezwaren tegen charismaten, hier toegespitst op het bevrijdingspastoraat.

quote:

De jongste charismatische uiting waarover hij de alarmklok luidt, is het zogeheten bevrijdingspastoraat. Een pastor wijst tijdens een intensief traject demonen aan als veroorzakers van ziekte of psychische afwijkingen. Hij gaat me ze in gesprek om ze uiteindelijk te sommeren in Jezus' naam de persoon in kwestie te verlaten ,,De Bijbel verbiedt boze geesten te ondervragen'', werpt Maris tegen. ,,En het is naïef om informatie voor waar aan te nemen van de duivel, die de vader van de leugen is.''

In zulke situaties is volgens de scheidende hoogleraar zeker zorgvuldig Bijbels pastoraat nodig. Maar met demonen moet je niet spreken, stelt hij. ,,Als iemand belast is, moet een pastor zich met die persoon richten op de Here Jezus, en dan vooral op de verlossing van schuld. Op Golgota ligt de overwinning op de Boze.''
Ook zijn bezwaren op dit vlak kan ik delen en maar dan moet je wel het hele artikel lezen. Nog meer mensen hier een mening over?
« Laatst bewerkt op: januari 20, 2008, 02:36:56 pm door dingo »

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 20, 2008, 08:13:48 pm »
Je kunt natuurlijk van zo'n besluit van een CGK synode als GKv-er van alles vinden. Ik vind er ook wel een verhelderende kant aan zitten en iets wat me oplucht.
Met onder andere wijlen A.A. van Ruler geloof ik dat de kloof tussen gereformeerden en ultra-gereformeerden zeker zo groot is als die tussen gereformeerden en vrijzinnigen. Dat de CGK als kerkverband in feite niet functioneren heeft er alles mee te maken dat ze gereformeerden en ultra-gereformeerden beide in huis hebben. Dat de CGK uiteindelijk als geheel kerkverband niets met de GKv willen hangt net zo op de groep ultra-gereformeerden. Dat ze daar nu eens consequenties aan verbinden vind ik eigenlijk gewoon heel terecht. Omgekeerd wil ik ook niets met de ultra-gereformeerden binnen de CGK en denk ik dat als puntje bij paaltje komt vrijwel geen enkele vrijgemaakte dat wil. Dat is echt een andere wereld -- en een wereld die wat mij betreft op grote afstand van het evangelie staat. Praatjes als bijv. door ds Den Butter verkondigd worden wil ik het liefst helemaal niets mee te maken hebben.
Het is een forse vorm van gezichtsbedrog als je denkt dat vrijgemaakten en dit soort christelijke gereformeerden de gereformeerde belijdenissen gemeenschappelijk hebben. Ze beroepen zich hoogstens op dezelfde teksten, maar de interpretatie is zo totaal anders, dat er in feite geen werkelijk gemeenschappelijkheid is. Laten we er dan ook nuchter mee ophouden daarop aan te werken. Dat vind ik de winst van dit soort besluiten.
Het lijkt me intussen niet dat de komende GKv synode van Zwolle-Z daar nu de consequentie aan moet verbinden dat de contacten met de CGK algemeen op een lager pitje  moeten worden gezet. Juist niet. Er zijn nog zoveel andere Christelijke Gereformeerden dan die groep ultra's. Met hen delen we wel het brede gereformeerde geloof. Van hen kunnen we van alles leren. Maar dat we de illusie kwijt raken van serieus contact met het ultra-deel van de CGK dat is alleen maar winst.
shoot me again, I ain't dead yet

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 20, 2008, 08:49:14 pm »
Als we dat contact met die ultra's toch niet willen dan heeft het toch ook geen zin op centraal niveau nog over samengaan te spreken? Imo kun je dat dan beter op lokaal of classicaal niveau doen daar ben je er zo uit of het ultra's of gewone gereformeerden zijn.

edit:Den Butter word je idd niet warm van of het moet van ergernis zijn.
« Laatst bewerkt op: januari 20, 2008, 08:52:08 pm door dingo »

dsWim

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 20, 2008, 09:05:48 pm »
Heeft inderdaad geen zin om op centraal niveau over samengaan te spreken. Dat is nu net wat deze uitspraak van de CGK-synode afdwingt...

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 20, 2008, 09:41:10 pm »
Huh?  :? Wat dwingt het nou af? Dat wij er wel of niet op centraal niveau over spreken? (je kan allebei lezen in jouw zin)
« Laatst bewerkt op: januari 20, 2008, 09:41:59 pm door Mezzamorpheus »

dsWim

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 21, 2008, 09:21:12 am »
Het heeft geen zin om te spreken over samengaan op centraal niveau (n.l. met alle CGK kerken in één keer ofwel met de CGK als kerkverband). Die conclusie wordt afgedwongen door de laatste CGK synode.
Maar het heeft ook weinig zin om op centraal niveau (n.l. op hun of onze GS) te spreken over samengaan. Plaatselijk werkt veel beter, zeker als je niet meer gehinderd wordt door allerlei kerkverbandelijke bepalingen. In zekere zin mooi dat de laatste CGK synode dat nu dus afdwingt.