Auteur Topic: Visiedocument 'De Vijfhoek'  (gelezen 5046 keer)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Visiedocument 'De Vijfhoek'
« Gepost op: januari 15, 2008, 11:47:54 am »
In deze discussie wil ik het visiedocument van de Vijfhoek, een groep bezwaarde leden van de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt, bespreken.
Het document is hier te vinden: http://www.de-vijfhoek.nl/index/visiedocument

Mijn eerste reactie bij de eerste lezing:

Kopje: grote lijn der verandering
Hier wordt de gebruikelijke stricte interpretatie van de bijbel (die momenteel dus onder vuur ligt) tegenover het postmodernisme gesteld. Impliciet lijkt men te stellen dat omdat het postmodernisme fout is, de klassieke bijbelexegese dus goed is. Zij verwijzen hiervoor naar oa de NGB.
Mij lijkt dit te kort door de bocht: niet elk tornen aan de klassieke bijbelexegese wordt ingegeven door een hang naar postmodernisme. Niet elk tornen aan de klassieke bijbelexegese gaat per definitie in tegen de richtlijnen zoals deze verwoord zijn in de NGB.
Zoals zij zelf zeggen: de bijbel is zo volstrekt duidelijk dat zij genoegzaam is tot ons behoud. Volgens mij betekent dat dat alles waar dus interpretatieverschillen over kunnen bestaan, dus uiteindelijk niet noodzakelijk is voor ons behoud.

Verderop onder datzelfde kopje wordt postmodernisme gelijk geschakeld aan secularisme. Da's hooguit ten dele waar: verlichting en modernisme waren minstens zo erg uiting van secularisme. Zij verwijten de GKv dat ze geen helder standpunt tav het postmodernisme hebben geformuleerd (wat overigens best terecht kan zijn), maar door dit zo te formuleren doen zij het postmodernisme tekort. Het is goed om te onderscheiden waar het postmodernisme zich onderscheid van haar voorlopers zoals het modernisme. Ken uw vijand. Dat mis ik in dit document.

Kopje Aanpassing aan tijdgeest
Hier stelt dat wanneer men de manier van bijbelexegese blootstelt aan de tijdgeest, je dus verder van Gods Woord afgaat en de bijbel meer en meer een mensenwoord wordt. De Waarheid hangt dan volgens hen niet meer af van de bijbel, maar van de exegeet. Ook dat lijkt me kort door de bocht, maar gelukkig beloven ze het uit te leggen. Daarvoor voert men voorbeelden aan, namelijk:
1 omgaan met het eerste deel van genesis: bepleiten van de metaforische waarde
2 bijbel, maatschappij en ethiek (met referentie aan deputaatschap huwelijk en echtscheiding, en aan vrouwen in het ambt)
3 liturgische vernieuwingen binnen de dienst (overigens vind ik dit voorbeeld niet op zijn plek: er wordt gesteld dat de vernieuwingen per definitie samen gaan met de verschuiving van ellende-verlossing-dankbaarheid naar halleluja-God-houdt-van-jou. Ook dat lijkt me niet geheel terecht)
4 de kerk is pluraal geworden tav diverse klassieke gereformeerde waarden (maar er wordt in het midden gelaten of deze klassieke waarden heilsnoodzakelijk zijn)
5 de GKv is niet meer de enige Ware Kerk in NL (zoals verwoord in een boekje van Kamphuis in 1967). Voorbij wordt gegaan aan of dit uberhaupt ooit een synode-besluit en dus officiele leer der GKv is geweest. Er wordt gerefereerd aan NGB art 27-29, zonder zich af te vragen of er legitieme alternatieve interpretaties mogelijk zijn (dan GKv is in NL de enige ware kerk).
6 Gevoel/ervaring is tegenover Schrift en Belijdenis komen te staan. Kritiek wordt daardoor als fout en negatieve stemmingmakerij afgedaan. (Dat lijkt me los van elkaar te staan: gevoel als (evangelicaal) geloofscriterium vs omgaan met kritiek op het kerkenraadsbeleid)

kopje: De synodalen achterna?
Hier volgt een herhaling van zetten. Men zet zich af tegen de volgende redenering: Omdat bijbel en wetenschap niet stroken, wordt dus de bijbel aangepast aan de wetenschap, en is dus bijv genesis 1-11 niet klassiek op te vatten en is het dus een allegorie.
Bij dit afzetgedrag beroept men zich op de NGB. Mijns inziens is het prima om je hiertegen af te zetten, maar niet op grond van de NGB. Volgens mij leg je dan de NGB veel meer in de mond dan daar staat. Uit de NGB volgt imho niet automatisch dat de bijbel niet metaforisch kan worden opgevat. Die niet-metaforische exegese is namelijk meer traditie dan dat het bijbels of conform NGB is.
Overigens worden onder dit kopje diverse parallellen getrokken tussen de situatie in de synodale kerk van de vijftiger jaren en de situatie in onze huidige kerk. Die parallellen lijken mij ook aanwezig. Maar ik deel hun conclusie niet dat het dus per definitie fout (of zorgwekkend) is wat op dit moment in onze kerken gebeurt. Ten eerste hoeft het niet zo te zijn dat een bepaalde beweging altijd bij hetzelfde eindpunt uitkomt. Ten tweede is het wellicht niet voor niets (en van Hogerhand gegeven) dat die beweging steeds weer op komt zetten.

Kopje: Hoe verder?
God dienen onder juiste Woordverkondiging. (Dat lijkt me volkomen juist, en ik zou er nog aan toe willen voegen: nastreven van de juiste bediening der sacramenten en juiste handhaving van de tucht).

Samenvatting
De vijfhoek constateert een boel juiste dingen/veranderingen. Zij constateren terecht dat dat afwijkt van het klassieke gereformeerde belijden (hoewel dat klassieke belijden niet altijd expliciet verwoord is synode, noch expliciet verwoord staat in NGB, en dus interpretatie is). Zij constateert terecht dat onze huidige kerken dezelfde weg in lijken te slaan als de kerken syndaal, 'die ten onder zijn gegaan'. Ze wijzen daar een oorzaak voor aan, namelijk het vrijer omgaan met de exegese van de bijbel (waarvan ik vermoed dat dat terecht is, als zou ik 'evangelicalisering' als aparte oorzaak benoemen).
Naar mijn mening bewijzen zij echter onvoldoende dat de klassiek gereformeerde bijbelexegese de enige juiste exegese is. Zij stellen imho onbeargumenteerd dat de klassieke exegese slechts als enige conform de NGB is. De beloofde uitleg rond de verhouding bijbel vs exegeet blijft uit.
Hoewel zij verwijten dat de GKv niet tegen het postmodernisme ten strijde trekt, maken zij zich aan het omgekeerde schuldig: alles dat riekt naar postmodernisme is per definitie fout. Een degelijke analyse van dat postmodernisme ontbreekt, laat staan dat er verduidelijkt wordt wat er fouter aan is dan aan het modernisme. Dat is belangrijk, zeker wanneer je onze situatie naast die van de synodalen in de jaren '50 legt (de tijd van het modernisme).
Een groot gemis is een alternatief voorstel tav omgaan met de huidige natuurwetenschappelijke kennis. Integratie van bijbel en natuurwetenschap is kennelijk fout, maar wat is dan nog wel mogelijk? Welke houding nemen zij aan tav de natuurwetenschappen (en literatuurwetenschappen enz)? Dat vind ik niet terug.

Kortom: veel (deels terechte) constateringen, weinig echte visie.
« Laatst bewerkt op: januari 16, 2008, 12:08:28 am door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 15, 2008, 12:15:57 pm »
Als buitenstaander vallen mij twee zaken op:

- de heilige status die de NBG blijkbaar heeft. Ik heb altijd begrepen dat alleen de Schrift gezag heeft, en dat de 3FvE hooguit een handige samenvatting zijn. Het levert een interessante cirkelredenering op. De uitleg van de Bijbel is afhankelijk van de NBG die weer een afgeleide van de Bijbel zou moeten zijn. Als deze 5hoek de Schrift centraal wil stellen, zal ze haar standpunt Schriftuurlijk moeten onderbouwen, of ze zal moeten erkennen dat ze de NBG als gelijkwaardig aan de Schrift ziet. En dat laatste lijkt me een goede grond voor de volgende scheuring.

- "De Waarheid hangt volgens hen niet meer af van de bijbel". Dat impliceert een visie op de waarheid die vreemd is. Als ze vervolgens, zoals ik uit je bericht begrijp, menen dat als wetenschap en hun visie op de Bijbel strijdig zijn, dan dus hun visie op de Bijbel prevaleert, dan krijg je toch een heel wonderlijke visie op waarheid. Zijn er dan verschillende waarheden? Heel post-modernistisch van ze. Of ontkennen ze gewoon dat deel van de waarheid dat ze zelf niet begrijpen? Dan plaatsen ze zichzelf dus boven de Schrift. Lijkt me ook weinig gereformeerd.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 15, 2008, 12:21:07 pm »

quote:

diak2b schreef op 15 januari 2008 om 12:15:
- "De Waarheid hangt volgens hen niet meer af van de bijbel". Dat impliceert een visie op de waarheid die vreemd is. Als ze vervolgens, zoals ik uit je bericht begrijp, menen dat als wetenschap en hun visie op de Bijbel strijdig zijn, dan dus hun visie op de Bijbel prevaleert, dan krijg je toch een heel wonderlijke visie op waarheid. Zijn er dan verschillende waarheden? Heel post-modernistisch van ze. Of ontkennen ze gewoon dat deel van de waarheid dat ze zelf niet begrijpen? Dan plaatsen ze zichzelf dus boven de Schrift. Lijkt me ook weinig gereformeerd.

Of ze ontkennen wetenschappelijke waarheden (wat imho tot een Amish-achtige terugtrekken uit de samenleving zou leiden). Of ze streven een 2-stromenland na met natuurwetenschappelijke waarheden op het werk en Gods Waarheid op zondag.
Maar daar laten ze zich dus niet over uit in dit document.

Ben benieuwd hoe zij staan tegenover de beweringen van Galileo Galilei...

offtopic:Overigens zie ik dat juist dat zinnetje dat je citeert voor teeerlei uitleg vatbaar is. Aangepast dus
« Laatst bewerkt op: januari 15, 2008, 12:24:21 pm door elle »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 15, 2008, 12:23:22 pm »

quote:

elle schreef op 15 januari 2008 om 12:21:

[...]

Of ze ontkennen wetenschappelijke waarheden (wat imho tot een Amish-achtige terugtrekken uit de samenleving zou leiden).
Ik weet niet of de Amish dat zo doen, maar als ze de waarheid ontkennen, dienen ze, volgens hun eigen Bijbel, niet God maar de duivel. Lijkt me moeizaam, voor gereformeerden.

quote:

Of ze streven een 2-stromenland na met natuurwetenschappelijke waarheden op het werk en Gods Waarheid op zondag.
Maar daar laten ze zich dus niet over uit in dit document.
Dat zou dan weer erg post-modern zijn.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 15, 2008, 12:27:12 pm »

quote:

diak2b schreef op 15 januari 2008 om 12:23:
(...) als ze de waarheid ontkennen, dienen ze, volgens hun eigen Bijbel, niet God maar de duivel. Lijkt me moeizaam, voor gereformeerden.
Dat volg ik niet helemaal? Gods Waarheid (ie de bijbel) is waar, en die der natuurwetenschappen natuurlijk niet. Da's toch niet het dienen van de duivel?

quote:

Dat zou dan weer erg post-modern zijn.
Neh, da's Luthers (naar ik heb begrepen op de middelbare school.)
« Laatst bewerkt op: januari 15, 2008, 12:27:37 pm door elle »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 15, 2008, 12:46:37 pm »

quote:

elle schreef op 15 januari 2008 om 12:27:

[...]
Dat volg ik niet helemaal? Gods Waarheid (ie de bijbel) is waar, en die der natuurwetenschappen natuurlijk niet. Da's toch niet het dienen van de duivel?
waarheid is waarheid, waar die ook te vinden is. Wie de waarheid bestrijdt, wegens een eigen interpretatie van de Bijbel, bestrijdt degene die zichzelf de Waarheid noemt.

[...]

quote:

Neh, da's Luthers (naar ik heb begrepen op de middelbare school.)
Luther was zijn tijd ver vooruit, dat klopt.
« Laatst bewerkt op: januari 15, 2008, 12:47:01 pm door diak2b »

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 15, 2008, 07:50:00 pm »
Het is me na het lezen van dit document nog niet duidelijk waarin het modernisme beter is/was dan het post-modernisme. Wat zich aftekent in het document is dat deze groep mensen de aansluiting met het post-modernisme gemist heeft en nu mokkend in het lekkende "moderne" huis achterblijft. Niet dat er geen zorgwekkende zaken aan de orde zijn maar ook dat is van alle tijden. Maar juist omdat die aansluiting niet gemaakt wordt, overigens van beide kanten niet, tekenen zich de eerste scheuren in de kerkmuren al af. Mijn inschatting? Nog twee synodes en ook deze groep heeft de GKv verlaten.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 15, 2008, 11:16:11 pm »
Blonde opmerking: bedoel je werkelijk NBG of bedoel je de Nederlandse Geloofs Belijdenis?
« Laatst bewerkt op: januari 15, 2008, 11:16:33 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 15, 2008, 11:39:21 pm »

quote:

dingo schreef op 15 januari 2008 om 19:50:
Wat zich aftekent in het document is dat deze groep mensen de aansluiting met het post-modernisme gemist heeft en nu mokkend in het lekkende "moderne" huis achterblijft.
Wat op zich eigenlijk vreemd is aangezien het postmodernisme gewoon modernisme tot de uiterste consequentie is ;)
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 15, 2008, 11:59:48 pm »

quote:

Laodicea schreef op 15 januari 2008 om 23:39:
[...]

Wat op zich eigenlijk vreemd is aangezien het postmodernisme gewoon modernisme tot de uiterste consequentie is ;)
Dat is dus niet waar, het enige overeenkomstige tussen de twee is het deel modernisme van de naam. Maar als je het daar over wilt hebben moet je maar een nieuw topic openen.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 16, 2008, 12:06:16 am »

quote:

dingo schreef op 15 januari 2008 om 23:59:
Dat is dus niet waar, het enige overeenkomstige tussen de twee is het deel modernisme van de naam. Maar als je het daar over wilt hebben moet je maar een nieuw topic openen.

Zal ik eens over denken. :)

Het is in zoverre relevant dat modernisme altijd op postmodernisme uitkomt. Kijk maar naar Wittgenstein I en II; slechts als nadenker hoor. ;)
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 16, 2008, 12:09:38 am »
Dan kom je bij de definitie van postmodernisme, vertel, welke hanteer je dan?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: januari 16, 2008, 12:09:40 am »

quote:

okidoki schreef op 15 januari 2008 om 23:16:
Blonde opmerking: bedoel je werkelijk NBG of bedoel je de Nederlandse Geloofs Belijdenis?

Nee, foutje, bedankt, aangepast.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: januari 16, 2008, 12:10:25 am »

quote:

elle schreef op 16 januari 2008 om 00:09:

[...]

Nee, foutje, bedankt, aangepast.

geen dank, ik vond het verwarrend, mijn handicap 8)
jij bedankt duzzz
« Laatst bewerkt op: januari 16, 2008, 12:10:40 am door Riemer Lap »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: januari 16, 2008, 12:13:14 am »
Maar wat vind je (/jullie) nu inhoudelijk van het document?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: januari 16, 2008, 12:21:12 am »

quote:

elle schreef op 16 januari 2008 om 00:13:
Maar wat vind je (/jullie) nu inhoudelijk van het document?

Qau vorm:
Ik heb respect voor de manier waarop het opgezet is. Niet te lang, hier en daar goed verwoord en onderbouwd. De zorg die men heeft komt duidelijk naar voren.

Qua inhoud: ik vraag me af of dit een juiste manier is om zorgen te delen. Er is een groep mensen die voor de zoveelste keer oproept tot bekering (overigens is men lid van de groep die men iets "verwijt") en daar wordt ik een beetje bekeringsmoe van.
Ik ben en blijf een voorstander van een kerk waar meerdere denkwijzen onder één dak samen komen met als doel Christus, de Opgestane Heer, dienen.
Verder heb ik er nog niet echt intens naar gekeken, ik heb het ter kennisgeving aangenomen zeg maar, dat komt o.a. omdat ik veel contact met de Bezemers heb gehad in het verleden en een beetje moe wordt van alle stemmingmakerij om eigen mening en denkwijze door te drammen.
Overigens geldt dat doordrammen de breedte van de GKv want ook de gemiddelde GKv er kan er wat van soms. Mensen worden uitgekotst om een andere mening en dat is m.i. zeer onchristelijk.

Als ik dan dit lees op de website van hen dan zakt mijn broek af:

quote:

In dit document is samengevat wat ons in al die studieavonden door de diverse sprekers is voorgehouden. Maar ook is in dit visiedocument aangegeven hoe de Vijfhoek zelf deze ontwikkelingen ziet. De Vijfhoek trekt in haar visiedocument parallellen met de ontwikkelingen in de synodale kerk in de vijftiger en vooral zestiger jaren van de vorige eeuw.
er is enige vooringenomenheid zeg maar....
« Laatst bewerkt op: januari 16, 2008, 12:33:37 am door Riemer Lap »

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: januari 16, 2008, 09:39:55 am »
Jammer vindt ik dit, goed commentaar al elle in de eerste post.

De zaken worden zo vaak al tegenover elkaar gezet, terwijl ze juist samen moeten gaan. Het is juist de bedoeling dat de kerk relevant wordt voor deze kerk. En dat zijn nog weinig kerken, als we mensen willen bereiken dan zullen we de diensten aan moeten passen, ons taalgebruik en nog veel meer. (bijv. gewassen in het bloed van het lam, hoe klinkt dat voor een buitenstaander?) De inhoud moet natuurlijk hetzelfde blijven, maar dat is meestal ook zo alleen misschien wordt nu meer Gods liefde benadrukt. Dat is ook weer logisch omdat deze een ondergeschoven kindje was en dit kwam niet vaak naar voren kwam. Mensen voelde een moeten in het godsdienstige en dit is daar een antwoord op, je moet niks want God heeft je immers gered. (ook bij ons, de dankbaarheid wordt snel een moeten)

Als ik nu kijk naar de jeugd en zie hoe ze voor God leven, meer in de vrijheid (genade) staand, maar wel zoveel vruchtdragend, dan zie ik geen kwaad in een relevante benadering. Daarbij is dat juist onze "plicht" voor de joden een jood en voor de grieken een griek.
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Alja

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: januari 16, 2008, 05:04:47 pm »

quote:

Ik ook  :+
<><

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: januari 17, 2008, 12:43:46 am »

quote:

farao schreef op 16 januari 2008 om 09:39:
De inhoud moet natuurlijk hetzelfde blijven, maar dat is meestal ook zo alleen misschien wordt nu meer Gods liefde benadrukt. Dat is ook weer logisch omdat deze een ondergeschoven kindje was en dit kwam niet vaak naar voren kwam.

Ik heb met enkele decennia GKv ervaring niet het idee dat Gods liefde onderbelicht is geweest of ondergeschoven kindje was en is. Waarop baseer je dat?

quote:

Mensen voelden een moeten in het godsdienstige en dit is daar een antwoord op, je moet niks want God heeft je immers gered. (ook bij ons, de dankbaarheid wordt snel een moeten)
Die kern staat niet ter discussie, bij geen der groepen.

quote:

Als ik nu kijk naar de jeugd en zie hoe ze voor God leven, meer in de vrijheid (genade) staand, maar wel zoveel vruchtdragend, dan zie ik geen kwaad in een relevante benadering. Daarbij is dat juist onze "plicht" voor de joden een jood en voor de grieken een griek.
niet alleen de jeugd bloeit op in de GKv ook de mensen die enkele decennia ouder zijn :) Althans, ik ben geen jeugd maar ook geen krasse knar....
er is over de breedte van de GKv een goede ontwikkeling te zien omdat men meer durft te uiten en minder in het vaste patroon zit. Men is opener naar anderen, aanvaardt ook meer van de ander en zoekt meer de eenheid in Christus zonder te kort te doen aan de grond van de leer. dat is mi wel een positieve ontwikkeling. dat enkelen (de GKv telt meer dan 100.000 leden) daar niet mee om kunnen gaan is verdrietig te noemen en doet pijn. Die pijn wordt ook heus wel gevoeld aan de "nieuwe" kant hoor, wees niet bang en geloof niet dat wij (ik ben een vrijzinnig vrijgemaakte zeg maar) het leuk vinden dat mensen weg gaan omdat ze de vernieuwingen en de benoemde (oude) inzichten niet erkennen?
Dat doet pijn, het gaat door gezinnen heen, het scheurt familie's en tradities die nauw verbonden waren uiteen.
Wat de Vijfhoek betreft: oude wijn in nieuwe zakken levert scheuren op....

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: januari 17, 2008, 11:57:13 am »

quote:

elle schreef op 15 januari 2008 om 11:47:
(...)Zij verwijten de GKv dat ze geen helder standpunt tav het postmodernisme hebben geformuleerd (wat overigens best terecht kan zijn), maar door dit zo te formuleren doen zij het postmodernisme tekort. Het is goed om te onderscheiden waar het postmodernisme zich onderscheid van haar voorlopers zoals het modernisme. Ken uw vijand. Dat mis ik in dit document.
Dan moet je natuurlijk wel de linkjes volgen waar ze in dit document naar verwijzen: de lezing van Meissner (.doc) is een flink stuk onderbouwing van hun standpunt. Misschien goed om daar ook op in te gaan.
« Laatst bewerkt op: januari 17, 2008, 12:08:53 pm door E-line »