http://www.nd.nl/nieuws/kerk Hans van Ark, de man die ooit Scouting Nederland opnieuw op de kaart zette, heeft nu een missionaire functie binnen de PKN kerk. Heeft zelfs een eigen gemeente.
Hij is er mee begonnnen, de kerk aan te prijzen als artikel, in het nieuwe communicatie plan staat het zo, : De Protestantse Kerk is een 'sterk merk' dat iedereen, 'van heavy- tot medium-users' in het hart moet raken.
mijn eerste reactie is: het klinkt zo consumptief. De kerk is een shop, de bezoeker een consument, door op de juiste dienst te bezoeken, deel te nemen aan de juiste activiteit, kan zijn hart geraakt worden.
Ik vraag mij steeds meer af, is de kekr te vergelijken met een vereniging , die haar leden iets te bieden heef, of erger nog een produkt dat gekocht wil worden.
De sterkte, is volgens mij ook de zwakste schakel, iemand laat zich raken of niet. De kerk is toch van ons allemaal, ik bedoel, ik verwacht van mezelf dat ik ook mee bouw, invulling geef aan het gemeente zijn in mijn eigen gemmente dan, en dat mis ik in dit artikel.
nog een voorbeeld:
Ook spreekt het document van 'submerken', naast het 'moedermerk Protestantse Kerk'. Die zijn soms nodig om ,,met een specifieke doelgroep, die het hoofdmerk niet bereiken kan, te kunnen communiceren''. Zo is er in het jeugdwerk het merk 'HGJB' voor de Gereformeerde Bondsgemeenten, 'Welja' voor het jeugdwerk van de Evangelisch-Luthersen en 'JOP' voor de overige gemeenten
Mijn vraag is, wat verkoopt de PKN? en hoe staat het met eigen verantwoordelijkheid van gemeente leden voor wat betreft het gemeente zijn?
De vraag mag ruimer worden geinterpreteerd, lees dan voor PKN, GKV, CGK, NGK etcetetra.