Auteur Topic: De PKN-kerk een merk  (gelezen 3334 keer)

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
De PKN-kerk een merk
« Gepost op: oktober 01, 2009, 10:32:30 pm »
http://www.nd.nl/nieuws/kerk

Hans van Ark, de man die ooit Scouting Nederland opnieuw op de kaart zette, heeft nu een missionaire functie binnen de PKN kerk. Heeft zelfs een eigen gemeente.
Hij is er mee begonnnen, de kerk aan te prijzen als artikel, in het nieuwe communicatie plan staat het zo, : De Protestantse Kerk is een 'sterk merk' dat iedereen, 'van heavy- tot medium-users' in het hart moet raken.

mijn eerste reactie is: het klinkt zo consumptief.  De kerk is een shop, de bezoeker een consument, door op de juiste dienst te bezoeken, deel te nemen aan de juiste activiteit, kan zijn hart geraakt worden.

Ik vraag mij steeds meer af, is de kekr te vergelijken met een vereniging , die haar leden iets te bieden heef, of erger nog een produkt dat gekocht wil worden.

De sterkte, is volgens mij ook de zwakste schakel, iemand laat zich raken of niet. De kerk is toch van ons allemaal, ik bedoel, ik verwacht van mezelf dat ik ook mee bouw, invulling geef aan het gemeente zijn in mijn eigen gemmente dan, en dat mis ik in dit artikel.

nog een voorbeeld:
Ook spreekt het document van 'submerken', naast het 'moedermerk Protestantse Kerk'. Die zijn soms nodig om ,,met een specifieke doelgroep, die het hoofdmerk niet bereiken kan, te kunnen communiceren''. Zo is er in het jeugdwerk het merk 'HGJB' voor de Gereformeerde Bondsgemeenten, 'Welja' voor het jeugdwerk van de Evangelisch-Luthersen en 'JOP' voor de overige gemeenten

Mijn vraag is,  wat verkoopt de PKN? en hoe staat het met eigen verantwoordelijkheid van gemeente leden voor wat betreft het gemeente zijn?
De vraag mag ruimer worden geinterpreteerd, lees dan voor PKN, GKV, CGK, NGK etcetetra.
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
De PKN-kerk een merk
« Reactie #1 Gepost op: oktober 01, 2009, 11:53:04 pm »

quote:

Antonius schreef op 01 oktober 2009 om 22:32:

Hij is er mee begonnen, de kerk aan te prijzen als artikel,
Dit gaat leiden tot spraakverwarring.
« Laatst bewerkt op: oktober 01, 2009, 11:53:22 pm door Doarsie »

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
De PKN-kerk een merk
« Reactie #2 Gepost op: oktober 02, 2009, 09:16:52 am »

quote:

Antonius schreef op 01 oktober 2009 om 22:32:
De sterkte, is volgens mij ook de zwakste schakel, iemand laat zich raken of niet. De kerk is toch van ons allemaal, ik bedoel, ik verwacht van mezelf dat ik ook mee bouw, invulling geef aan het gemeente zijn in mijn eigen gemmente dan, en dat mis ik in dit artikel.

Ik denk ook wel eens, wat maakt het nou uit wat ik doe in de kerk, er zijn zoveel commissies voor van alles. Dat is misschien hetzelfde probleem. Als wij zien dat het gemeente zijn werkt dat begint bij leden zelf en de commissies en communicatieplannen of iets dergelijks slechts ondersteuning daarvan is, kunnen we die zelf ook makkelijker relativeren.

De leiding van de kerk, de dominees en ouderlingen, dat ligt volgens mij nog weer anders. Als het goed is zijn zij tegelijk vertegenwoordigers van de leiding van Jezus zelf en daardoor hoeven ze niet gerelativeerd te worden om het gewone gemeentelid zelf tot zijn recht te laten komen. Dat is eigenlijk heel mooi als het goed werkt.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De PKN-kerk een merk
« Reactie #3 Gepost op: oktober 02, 2009, 09:39:06 pm »
Ik geloof wel in een verkooppraatje. Laatst was een spreker in onze kerk die bekend staat als één van de beste jongerensprekers in het land. Hij zei tegen me dat hij ook gebruik maakt van zijn talent. In het dagenlijks leven is hij verkoper. Zoals hij het product aan de man brengt, brengt hij het evangelie ook aan de man.

Dus lijkt het me niet verkeerd om zo ook de gemeente aan de man te brengen.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
De PKN-kerk een merk
« Reactie #4 Gepost op: oktober 02, 2009, 10:52:55 pm »

quote:

gaitema schreef op 02 oktober 2009 om 21:39:
Ik geloof wel in een verkooppraatje. Laatst was een spreker in onze kerk die bekend staat als één van de beste jongerensprekers in het land. Hij zei tegen me dat hij ook gebruik maakt van zijn talent. In het dagenlijks leven is hij verkoper. Zoals hij het product aan de man brengt, brengt hij het evangelie ook aan de man.

Hoe kom je erbij dat de gemeente een produkt is?

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
De PKN-kerk een merk
« Reactie #5 Gepost op: oktober 03, 2009, 12:47:50 am »

quote:

Ik geloof wel in een verkooppraatje.
Hoe zie je dat bij een kerk? Bij elke 3e doop gratis bijbel?

quote:

Laatst was een spreker in onze kerk die bekend staat als één van de beste jongerensprekers in het land. Hij zei tegen me dat hij ook gebruik maakt van zijn talent.
ik mag hopen dat elke christen zijn talenten inzet, in die zin is die man geen andere of betere denk ik.

quote:

In het dagenlijks leven is hij verkoper. Zoals hij het product aan de man brengt, brengt hij het evangelie ook aan de man.
Als je het evangelie verkoopt is de essentie weg. Gods reddende kracht is onverkoopbaar maar enkel verhaalbaar...

quote:

Lijkt met wel vreemd.
God reddende woord als artikel dat je met een praatje verkoopt.
Dat doen:
1.geen recht aan God
2.geen recht aan de boodschap
3.geen recht aan de inhoud

God is geen wasmiddel (vergeeft een berg, kost een beetje)
Zijn redding is niet te leen (Lenen kost geld)
De inhoud is zo groots dat elke reclame tekort doet aan die inhoud (vele maar meer dan wat Calve beweert met Mother Nature te bieden)

Het toepassen van marketing is wat anders dan een kerk neerzetten als een product van mensen.
De kerk is immers het product van............
Mail me maar als je wat wilt weten

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
De PKN-kerk een merk
« Reactie #6 Gepost op: oktober 03, 2009, 09:32:11 am »

quote:

produkt is nogal werelds;

17 Ik ben immers niet door Christus gezonden om te dopen, maar om te verkondigen – en niet door middel van diepzinnige welsprekendheid, want dan zou het kruis van Christus van zijn kracht worden beroofd.

De ware wijsheid
18 De boodschap over het kruis is dwaasheid voor wie verloren gaan, maar voor ons die worden gered is het de kracht van God. 19 Er staat namelijk geschreven: ‘Ik zal de wijsheid van de wijzen vernietigen, het verstand van de verstandigen zal ik tenietdoen.’ 20 Waar is de wijze, waar de schriftgeleerde, waar de redenaar van deze wereld? Heeft God de wijsheid van de wereld niet in dwaasheid veranderd? 21 Want zoals God in zijn wijsheid bepaalde, heeft de wereld hem niet door haar wijsheid gekend, en hij heeft besloten hen die geloven te redden door de dwaasheid van onze verkondiging
« Laatst bewerkt op: oktober 03, 2009, 09:41:21 am door grondig christelijk »

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
De PKN-kerk een merk
« Reactie #7 Gepost op: oktober 03, 2009, 07:54:12 pm »

quote:

okidoki schreef op 03 oktober 2009 om 00:47:
[...]

[...]
 ik mag hopen dat elke christen zijn talenten inzet, in die zin is die man geen andere of betere denk ik.

[...]
 Als je het evangelie verkoopt is de essentie weg. Gods reddende kracht is onverkoopbaar maar enkel verhaalbaar...

[...]

Lijkt met wel vreemd.
Dat doen:
1.geen recht aan God

De inhoud is zo groots dat elke reclame tekort doet aan die inhoud (vele maar meer dan wat Calve beweert met Mother Nature te bieden)

Het toepassen van marketing is wat anders dan een kerk neerzetten als een product van mensen.persoon.

Het dreigt hier mee off-topic te worden, hert ging nl over de Pkn als sterkmerk, ik kan me voorstellen dat God en de bijbel als snel geassocieerd worden met de kerk.  Als de bijbel, zoals die nu is.wordt al een produkt is dan ie dat van het NBG en KBS, God i is een persoon

De PKN een sterkmerk.

Ik denk nog steeds dat de kerk een groepering is van mensen, die met eljkaar uiting geven aan hun geloof.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De PKN-kerk een merk
« Reactie #8 Gepost op: oktober 04, 2009, 02:46:11 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 03 oktober 2009 om 09:32:
[...]

produkt is nogal werelds;

17 Ik ben immers niet door Christus gezonden om te dopen, maar om te verkondigen – en niet door middel van diepzinnige welsprekendheid, want dan zou het kruis van Christus van zijn kracht worden beroofd.

De ware wijsheid
18 De boodschap over het kruis is dwaasheid voor wie verloren gaan, maar voor ons die worden gered is het de kracht van God. 19 Er staat namelijk geschreven: ‘Ik zal de wijsheid van de wijzen vernietigen, het verstand van de verstandigen zal ik tenietdoen.’ 20 Waar is de wijze, waar de schriftgeleerde, waar de redenaar van deze wereld? Heeft God de wijsheid van de wereld niet in dwaasheid veranderd? 21 Want zoals God in zijn wijsheid bepaalde, heeft de wereld hem niet door haar wijsheid gekend, en hij heeft besloten hen die geloven te redden door de dwaasheid van onze verkondiging
God heeft een mens geschapen met talenten, die talenten werelds noemen is onzin. Het evangelie is een product van Jezus Christus en ook die moet aan de man gebracht worden. En juist omdat het een product van Jezus Christus is, kan het niet werelds zijn, tenzij je beredeneerd vanuit de wereld door God geschapen.
« Laatst bewerkt op: oktober 04, 2009, 02:47:34 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De PKN-kerk een merk
« Reactie #9 Gepost op: oktober 04, 2009, 03:00:30 am »

quote:

okidoki schreef op 03 oktober 2009 om 00:47:
[...]

Nee, door iets veel waardevollers aan de man te verkopen dan dat. Namelijk het eeuwig leven, in ruil voor je hart aan God.

quote:

Zeker niet.

quote:

Verkopen met de Mammon? Nee, maar ik heb het daar niet over. Ik heb het over verkopen met je hart.

quote:

Lijkt met wel vreemd.
Dat doen:
1.geen recht aan God

In de huidige christenlijke klimaat lijkt het alsof je geen talenten mag inzetten. Alles moet ingegeven zijn. dikke onzin. Verkopers kunnen best hun talenten in zetten, echter moet er niet verkocht worden vanuit de menselijke geest, maar vanuit de Heilige Geest.

quote:

Daarom kan je nog wel het evangelie aan de man brengen. Paulus had het er zelfs over dat het evangelie op allerlei manieren de wereld ingebracht moet worden. Al zou het kwaad schiks zijn door mensen die niet mij God horen, als het maar de wereld ingebracht wordt.

Als God spreekt tot de mensen, dan kan Hij dat op vele manieren.

quote:

Het toepassen van marketing is wat anders dan een kerk neerzetten als een product van mensen.
Brengt de PKN het dan als een product van mensen? Terwijl ze nog als slogan gebruiken: "Kom Heilige Geest kom!"
« Laatst bewerkt op: oktober 04, 2009, 03:02:46 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De PKN-kerk een merk
« Reactie #10 Gepost op: oktober 04, 2009, 03:07:42 am »

quote:

Antonius schreef op 03 oktober 2009 om 19:54:
[...]

Het dreigt hier mee off-topic te worden, hert ging nl over de Pkn als sterkmerk, ik kan me voorstellen dat God en de bijbel als snel geassocieerd worden met de kerk.  Als de bijbel, zoals die nu is.wordt al een produkt is dan ie dat van het NBG en KBS, God i is een persoon

De PKN een sterkmerk.

Ik denk nog steeds dat de kerk een groepering is van mensen, die met eljkaar uiting geven aan hun geloof.

Absoluut, maar daarom mag je wel je eigen gemeente bij name noemen. Zo had je ook de gemeente van Efeze. Die mensen zouden daar ook eerlijk voor uitkomen en het uitdragen dat het een gemeente is waarin je God kan ontmoeten.

De PKN is slechts het middel. Het product is Liefde dat onvergankelijk is.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
De PKN-kerk een merk
« Reactie #11 Gepost op: oktober 04, 2009, 11:54:18 pm »

quote:

Antonius schreef op 03 oktober 2009 om 19:54:
[...]

Het dreigt hier mee off-topic te worden,

Beslist niet.
Een kerk is geen merk maar DE KERK is het Werk van Christus.
Dat poneer je niet als merk.
Merken bevechten elkaar immers?
Als De Kerk zichzelf gaat bevechten dan is het hek van de dam.
Daarnaast: welk merk is dat dan, de PKN?
Wat betekent dat merk?
Protestanten Kunnen Niets?
Protestanten Kijken Navel?

Wat is de inhoud van dat merk?
Bij KG weet ik wat er in mijn koffie zit, bij PKN is het maar de gok wat ik aantref:
luthers, evangelisch, vrijzinnig, conservatief, etc. etc.
Als je het over een sterk kerkelijk merk wilt hebben dan mogen we gerust een pluim aan de RKK geven lijkt mij.
eeuwenlang hetzelfde verhaal namelijk.
dat kun je van de PKN niet zeggen denk ik?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De PKN-kerk een merk
« Reactie #12 Gepost op: oktober 04, 2009, 11:58:26 pm »

quote:

okidoki schreef op 04 oktober 2009 om 23:54:
[...]

Beslist niet.
Een kerk is geen merk maar DE KERK is het Werk van Christus.
Dat poneer je niet als merk.
Merken bevechten elkaar immers?
Als De Kerk zichzelf gaat bevechten dan is het hek van de dam.
Daarnaast: welk merk is dat dan, de PKN?
Wat betekent dat merk?
Protestanten Kunnen Niets?
Protestanten Kijken Navel?

Wat is de inhoud van dat merk?
Bij KG weet ik wat er in mijn koffie zit, bij PKN is het maar de gok wat ik aantref:
luthers, evangelisch, vrijzinnig, conservatief, etc. etc.
Als je het over een sterk kerkelijk merk wilt hebben dan mogen we gerust een pluim aan de RKK geven lijkt mij.
eeuwenlang hetzelfde verhaal namelijk.
dat kun je van de PKN niet zeggen denk ik?

Dat geslijm met de RKK, dat is in West Europa toch ook niet bepaald veel meer. Je doet net alsof het een succesformule is. Alsjeblieft zeg, we hebben als kerken met al dat kerkje spelen toch behoorlijk de boel lam gelegd.

Nee, als we de PKN aanprijzen, dan weten we toch wel wat het produkt is? "De waarheid." Wat anders?

Wat de RKK betreft: we weten toch dat het intern sterk verschild van progressief tot conservatief? Is het daar zoveel anders? Dacht het niet! wat er veel anders is staat vooral op papier in stoffige boeken, maar de gemeenteleden zijn aardig van het zelfde snee als die van de PKN.

Ik denk dat dat bij een grote gros jonge vrijgemaakten trouwens ook niet zo gek veel anders is.
« Laatst bewerkt op: oktober 05, 2009, 12:08:16 am door gaitema »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
De PKN-kerk een merk
« Reactie #13 Gepost op: oktober 05, 2009, 12:04:20 am »

quote:

gaitema schreef op 04 oktober 2009 om 23:58:
[...]

Dat geslijm met de RKK, dat is in West Europa toch ook niet bepaald veel meer. Je doet net alsof het een succesformule is. Alsjeblieft zeg, we hebben als kerken met al dat kerkje spelen toch behoorlijk de boel lam gelegd.

Nee, als we de PKN aanprijzen, dan weten we toch wel wat het produkt is? "De waarheid." Wat anders?

Welke waarheid?
De waarheid van de lebische voorganger die hier ter plaatse op de kansel staat?
de waarheid van de luthersen, de protestanten (voorheen Hervormd) of de protestanten (voorheen Gereformeerd)?
Welke waarheid?
Die waarheid waar predikanten van zeggen dat ze geloven in een God die niet bestaat?
Waarvan predikanten zeggen dat dit in de esoterie te vinden is?
De waarheid van gemeenten die afgestoten lijken te worden omdat ze weigeren mee te gaan in het "Grote Verhaal" van de PKN?
Of bedoel je de waarheid van de kleine kern die geloofd dat Christus hun redder is in leven en sterven?
Welke waarheid Gait, welke bedoel je?

Ik kerk met regelmaat in de PKN en verbaas me over het gebrek aan inhoud in de prediking, ik merk dat gemeenteleden van de PKN bij de GKV gaan buurten omdat ze een goede preek willen.
Ik ontdek dat jeugdsamenkomsten van de GKV meer en meer bezocht worden door jeugdc;ubs van de PKN omdat ze inhoud willen en geen vage verhalen.
Welke waarheid bedoel jij dan?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De PKN-kerk een merk
« Reactie #14 Gepost op: oktober 05, 2009, 12:11:54 am »

quote:

okidoki schreef op 05 oktober 2009 om 00:04:
[...]

Welke waarheid?
De waarheid van de lebische voorganger die hier ter plaatse op de kansel staat?
de waarheid van de luthersen, de protestanten (voorheen Hervormd) of de protestanten (voorheen Gereformeerd)?
Welke waarheid?
Die waarheid waar predikanten van zeggen dat ze geloven in een God die niet bestaat?
Waarvan predikanten zeggen dat dit in de esoterie te vinden is?
De waarheid van gemeenten die afgestoten lijken te worden omdat ze weigeren mee te gaan in het "Grote Verhaal" van de PKN?
Of bedoel je de waarheid van de kleine kern die geloofd dat Christus hun redder is in leven en sterven?
Welke waarheid Gait, welke bedoel je?

Ik kerk met regelmaat in de PKN en verbaas me over het gebrek aan inhoud in de prediking, ik merk dat gemeenteleden van de PKN bij de GKV gaan buurten omdat ze een goede preek willen.
Ik ontdek dat jeugdsamenkomsten van de GKV meer en meer bezocht worden door jeugdc;ubs van de PKN omdat ze inhoud willen en geen vage verhalen.
Welke waarheid bedoel jij dan?

Wie zoekt naar de waarheid zal die vinden in Jezus Christus, of je dat nu doet via de PKN, RKK, de bijbel of de babtisten maakt geen moer uit. De waarheid is Het Woord dat klinkt. En ik neem aan dat al die kerkleden met al die uiteenlopende visie's op zoek zijn naar de waarheid.
Dat ze die nog niet gevonden hebben komt geloof ik omdat er geen enkele christen in Nederland te vinden is die nu echt daadwerkelijk waar alles op alles zet om die waarheid te vinden. Dat geef ik hierbij dus ook van mijzelf toe. Het valt me ook op dat als je een concreter beeld krijgt van wie God is, dat dan het verschil met de grote gros dan steeds groter wordt en die weg die je bewandeld steeds kleiner lijkt, te gelijk wel een steeds mooiere weg, waarvan je juist de invloed steeds sterker ziet worden op je omgeving. De zegen komt ook vanuit kleine groepen als je het mij vraagt. Grote menigden van mensen kon wel eens verlammend werken. Dan kan een dominee preken wat die wil, maar land het dan wel?
« Laatst bewerkt op: oktober 05, 2009, 12:23:56 am door gaitema »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
De PKN-kerk een merk
« Reactie #15 Gepost op: oktober 05, 2009, 12:24:20 am »
Gait, je negeert feitelijk mijn opmerkingen en vragen.
Hoe kun je de waarheid vinden in de pluriforme, soms anti christelijke, PKN?
Mijn optie:
1) je zoekt waarheid en treedt uit de PKN
2) je zoek schijnwaarheid en blijft in de PKN.

Ofwel: PKN is vlees noch vis.

Het in onmogelijk dat een verenigd verband (Lees: PKN) mensen aanhoudt die het bestaan van God ontkennen.
Dan moet je kiezen:of je kiest voor God of je kiest voor het menselijke verband.
Waar kies jij dan voor?
Ook al is het plaatselijk zo leuk en goed.Wanneer kies je dan tegen het verband en voor God?
Ik ken een gemeente (PKN) die samenwerkt met de GKV omdat er in hun eigen verband geen voorgangers aanwezig zijn die durven te zeggen wat de Bijbel leert.
Schandalig dat een PKN dan nog een kerkverband mag heten.
Het is een mensenverbond en geen Kerkverband denk ik dan.
Snap je wat ik bedoel?
Alle leden dragen wel de verantwoordelijkheid over het verband namelijk.
Als de christenen uit PKN en GKV en CGK en NGK eens samen gingen in een nieuw verband wat Christus heet, dan komen we mogelijk nog ergens.
En dan mag Amsterdam van mij in de middag geen dienst beleggen en zal Broeksterwoude elke zondag drie keer kerken omdat men daar in Broeksterwoude behoefte aan heeft sociaal demografiosch gezien.
En dan zijn we allen Eén in Christus.
Onverdeeld...

edit: ik leg je even wat vuur aan de schenen omdat ik begrijp wat je bedoelt maar het staat er weer net niet
« Laatst bewerkt op: oktober 05, 2009, 12:27:39 am door Riemer Lap »

Thorgrem

• Bekijk profiel
De PKN-kerk een merk
« Reactie #16 Gepost op: oktober 05, 2009, 10:11:32 am »

quote:

gaitema schreef op 04 oktober 2009 om 23:58:
[...]

Ach geslijm. De RKK steekt ontzettend veel moeite in oecumene (onder andere met de PKN) de afgelopen 40 a 50 jaar en dit is wat wij terugkrijgen. De katholieke Kerk speelt overigens geen kerkje. Wat verschillende protestantse gemeenschappen doen weet ik niet zo heel goed, maar ik denk dat zij redelijk gekwetst zullen zijn als je zegt dat ze kerkje spelen.

quote:

Of dat zo is of niet laat ik in het midden, maar ik vind het wel een mooi uitgangspunt. Uitgaan van de eigen leer, kracht en identiteit zonder je af te zetten tegenover anderen.

quote:

Wat de RKK betreft: we weten toch dat het intern sterk verschild van progressief tot conservatief? Is het daar zoveel anders?
Ik ben vrij bekend in de katholieke Kerk en volg een beetje de ontwikkelingen in de PKN (en het protestantisme over het algemeen) ook een beetje, en ja, ik kan je melden dat het in de RKK anders is, wezenlijk anders.

quote:

Dacht het niet! wat er veel anders is staat vooral op papier in stoffige boeken, maar de gemeenteleden zijn aardig van het zelfde snee als die van de PKN.
Wij noemen het overigens parochianen. En ja wellicht zit er niet zoveel verschil tussen parochianen en gemeenteleden. De Kerk/kerk/gemeente/parochie is echter meer dan een som van haar leden. In de katholieke Kerk staat er idd veel op papier, en wellicht dat er wat stoffige boeken zijn (dat is ook onvermijdelijk het zijn er zoveel) maar ik kan je melden dat de katholieke Kerk zichzelf vrij serieus neemt en waar nodig tot actie overgaat, desnoods met een proces in een kerkelijke rechtbank. Of een grootscheeps onderzoek (Apostolische Visitatie) zoals momenteel bij bepaalde ordes in de VS aan de gang is.

quote:

Ik denk dat dat bij een grote gros jonge vrijgemaakten trouwens ook niet zo gek veel anders is.

Dat zou ik niet weten.

En verder wil ik het er bij laten in dit topic. Dit gaat over de PKN. Ik wens de PKN veel sterkte en succes in het overwinnen van de drempels.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
De PKN-kerk een merk
« Reactie #17 Gepost op: oktober 05, 2009, 12:21:53 pm »
De link aan het begin van de draad is niet goed meer.
Wat achtergrond over waar het "PKN als sterk merk" vandaan komt vind je hier: http://www.nd.nl/artikele...over-pkn-als-sterk-merk-. Op de PKN-site zelf kan ik eea niet terug vinden. Kennelijk betreft het een term uit een vertrouwelijk PKN-document, wat het bediscussiëren ervan op ons forum wat lastig maakt.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De PKN-kerk een merk
« Reactie #18 Gepost op: oktober 05, 2009, 02:55:13 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 05 oktober 2009 om 10:11:
Ach geslijm. De RKK steekt ontzettend veel moeite in oecumene (onder andere met de PKN) de afgelopen 40 a 50 jaar en dit is wat wij terugkrijgen. De katholieke Kerk speelt overigens geen kerkje. Wat verschillende protestantse gemeenschappen doen weet ik niet zo heel goed, maar ik denk dat zij redelijk gekwetst zullen zijn als je zegt dat ze kerkje spelen.

Wat ik hier juist door protestanten wel eens zie is dat de RKK als een superieur succes kerk boven de PKN wordt geplaatst als een identiteitloze groepje sprakeloze mensen. Ze negeren daarmee de problemen waar mee katholiek Nederland worstelen en de mooie dingen die binnen de PKN gebeuren. Als je A zegt, dan moet je ook B zeggen.

In werkelijkheid is het volgens mij zo dat zowel in de PKN als de RKK enorm veel doopleden zijn die niet zoveel ophebben met het evangelie en een relatief  (heel) kleine groep mensen die echt het verlangen hebben om Het Woord die Jezus Christus heet te gehoorzamen.

Het kerkje spelen is in mijn ogen het idee van: "ik hoor bij die gemeente en alles daarbuiten zou daar ook bij moeten horen." En dan hebben ze over kerknamen. In het verleden heb ik wel vaker gezien dat iemand me voor een dwalend schaap aanzag als ik zei dat ik synodaal gereformeerd ben. Ik heb er zelfs een vriendin om kwijt geraakt. Te gek voor woorden!
Ik schaam me er niet voor om van die mensen te denken die zo bezig zijn met hun eigen kerk ten opzichte van de anderen, te beschuldigen van kerkje spelen.

quote:

Of dat zo is of niet laat ik in het midden, maar ik vind het wel een mooi uitgangspunt. Uitgaan van de eigen leer, kracht en identiteit zonder je af te zetten tegenover anderen.

Ik denk dat we daar allemaal het beste op gericht kunnen zijn. In vertrouwen op God opzoek naar de waarheid.

quote:

Ik ben vrij bekend in de katholieke Kerk en volg een beetje de ontwikkelingen in de PKN (en het protestantisme over het algemeen) ook een beetje, en ja, ik kan je melden dat het in de RKK anders is, wezenlijk anders.

Als je kijkt naar hoe de kerk in elkaar zit en wat het leert dan ben ik het met je eens. als ik kijk naar het geloofsbeleven van doopleden die de kerk of niet, of eens in het jaar bezoeken, dan zie ik niet erg grote verschillen. Als je kijkt naar de geloofsbeleving van actieve leden, dan heb je ondanks de verschillen toch ook sterke overéénkomsten. Van progressiefdenkend tot orthodox. extreem progressief bijvoorbeeld in de zin van dat het niet uitmaakt of je het nu over Boeda, Jezus of Mohammed hebt (New Age gedachtes) tot orthodox met fundamenteel christenlijke uitgangspunten als: "Jezus is de weg, de waarheid en het leven, niemand komt tot de Vader, dan door Hem."

Dan heb ik het wel vooral over de situatie hier in Nederland vooral.

quote:

Wij noemen het overigens parochianen. En ja wellicht zit er niet zoveel verschil tussen parochianen en gemeenteleden. De Kerk/kerk/gemeente/parochie is echter meer dan een som van haar leden. In de katholieke Kerk staat er idd veel op papier, en wellicht dat er wat stoffige boeken zijn (dat is ook onvermijdelijk het zijn er zoveel) maar ik kan je melden dat de katholieke Kerk zichzelf vrij serieus neemt en waar nodig tot actie overgaat, desnoods met een proces in een kerkelijke rechtbank. Of een grootscheeps onderzoek (Apostolische Visitatie) zoals momenteel bij bepaalde ordes in de VS aan de gang is.

Dat klopt volgens mij wel. Wat dat betreft zitten de verschillende stromingen in de PKN niet op één lijn als hotelkerk.

quote:

En verder wil ik het er bij laten in dit topic. Dit gaat over de PKN. Ik wens de PKN veel sterkte en succes in het overwinnen van de drempels.

Dat vindt ik een mooie wens, wat anders dan die protestanten die constant maar aan de fundamenten van de PKN pogen te schudden, zonder al te veel moeite te doen om te verdiepen in wat er nu echt gaande is in de PKN en praktische oplossingen aan te rijken.
De oplossing van hen is toch vooral: "Zet ze toch de kerk uit!  Al de mensen die aan homohuwlijken doen, gescheiden predikanten, en vrijzinnige predikanten!"

Dat is niet erg bewogen bij de persoonlijke zoektochten van individuele gelovigen binnen de PKN met een afwijkende visie. Kan dat nu echt daadwerkenlijk waar dan niet anders? Denk ik dan.
« Laatst bewerkt op: oktober 05, 2009, 03:06:52 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De PKN-kerk een merk
« Reactie #19 Gepost op: oktober 05, 2009, 03:05:05 pm »

quote:

elle schreef op 05 oktober 2009 om 12:21:
De link aan het begin van de draad is niet goed meer.
Wat achtergrond over waar het "PKN als sterk merk" vandaan komt vind je hier: http://www.nd.nl/artikele...over-pkn-als-sterk-merk-. Op de PKN-site zelf kan ik eea niet terug vinden. Kennelijk betreft het een term uit een vertrouwelijk PKN-document, wat het bediscussiëren ervan op ons forum wat lastig maakt.
Ik denk wel dat PKN een boodschapprobleem heeft, door iedereen binnen eigen kring te vriend te willen houden. Maar opzich lijkt het me geen probleem om je eigen gemeente te promoten als een middel om de waarheid te vinden.
« Laatst bewerkt op: oktober 05, 2009, 03:06:04 pm door gaitema »