Auteur Topic: De komst van de mensenzoon.  (gelezen 2241 keer)

Xander

• Bekijk profiel
De komst van de mensenzoon.
« Gepost op: februari 01, 2008, 12:23:42 pm »
Matteus 24:33,34  Zo moeten jullie ook weten, wanneer je dat alles ziet, dat het einde nabij is.
Ik verzeker jullie: deze generatie zal zeker nog niet verdwenen zijn wanneer al die dingen gebeuren.

Wie weet wat er bedoeld wordt met die laatste zin?

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 01, 2008, 12:26:38 pm »

quote:

Xander schreef op 01 februari 2008 om 12:23:
Matteus 24:33,34  Zo moeten jullie ook weten, wanneer je dat alles ziet, dat het einde nabij is.
Ik verzeker jullie: deze generatie zal zeker nog niet verdwenen zijn wanneer al die dingen gebeuren.

Wie weet wat er bedoeld wordt met die laatste zin?

Degenen die accepteren dat niet alles wat in de Bijbel staat letterlijk correct is zullen dit veelal interpreteren als: de terugkomst van Christus mag binnen één generatie verwacht worden.

Maar ja, het zal je bekend zijn dat dat niet helemaal klopte. Dus dan moet er geïnterpreteerd worden.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 01, 2008, 12:36:21 pm »
Een interpretatievariant is: er staat "dit geslacht" niet "deze generatie", en dat is dus niet zozeer een generatie, als wel een volk ofzoiets. Jammer is dat de Naardense "generatie" geeft, net als de Vulgaat. Ik ben bang dat er toch echt "generatie" staat.

Andere variant: "deze dingen" gebeuren wel binnen de huidige generatie, maar dan moet je vooral denken aan de val van de tempel enzo. De wederkomst zelf duurt wat langer. Probleem daarmee is dat de tekst vrij helder is, en heel weinig ruimte biedt voor deze interpretatie.

Nog een variant: "deze generatie" is niet zozeer een generatie zoals iedereen dat bedoelt, maar heeft iets van een "bedeling". Deze generatie is dan zeg maar "het christendom".

Maar ja, de echt voor de hand liggende verklaring is toch: Jezus deed apokalyptische voorspellingen met een tijdsaanduiding, die er minimaal een kleine 2000 jaar naast zat. Om precies te zijn: de evangelist, die leefde in een tijd van zware onderdrukking van christenen, legt Jezus die woorden in de mond, en geeft hiermee hoop aan de vervolgden. Het is immers een stuk prettiger staande voor de leeuwen, als je weet dat de toeschouwers een nog veel beroerder lot staat te wachten op korte termijn.
« Laatst bewerkt op: februari 01, 2008, 12:38:35 pm door diak2b »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 01, 2008, 12:39:16 pm »
(zou ik nu postmodern worden genoemd :+ )

Hester

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 01, 2008, 01:36:06 pm »

quote:

diak2b schreef op 01 februari 2008 om 12:36:
Een interpretatievariant is: er staat "dit geslacht" niet "deze generatie", en dat is dus niet zozeer een generatie, als wel een volk ofzoiets. Jammer is dat de Naardense "generatie" geeft, net als de Vulgaat. Ik ben bang dat er toch echt "generatie" staat.

Andere variant: "deze dingen" gebeuren wel binnen de huidige generatie, maar dan moet je vooral denken aan de val van de tempel enzo. De wederkomst zelf duurt wat langer. Probleem daarmee is dat de tekst vrij helder is, en heel weinig ruimte biedt voor deze interpretatie.
Dit zijn 2 de verklaringen die ik kende. Volgens mij allebei wel algemeen geaccepteerd (in onze kringen dan).

quote:

Nog een variant: "deze generatie" is niet zozeer een generatie zoals iedereen dat bedoelt, maar heeft iets van een "bedeling". Deze generatie is dan zeg maar "het christendom".
Hier heb ik nog nooit van gehoord, het lijkt me ook een beetje vergezocht om het woord generatie zo op te vatten. Maar ja, je moet wat. Elke verklaring die van het woord generatie iets anders maakt dan het betekent, is maar wat speculeerwerk. :)

quote:

Maar ja, de echt voor de hand liggende verklaring is toch: Jezus deed apokalyptische voorspellingen met een tijdsaanduiding, die er minimaal een kleine 2000 jaar naast zat. Om precies te zijn: de evangelist, die leefde in een tijd van zware onderdrukking van christenen, legt Jezus die woorden in de mond, en geeft hiermee hoop aan de vervolgden. Het is immers een stuk prettiger staande voor de leeuwen, als je weet dat de toeschouwers een nog veel beroerder lot staat te wachten op korte termijn.
Dat zou ook kunnen.

Ik ben bang dat het antwoord op Xanders vraag is: dat weet niemand. ;)
« Laatst bewerkt op: februari 01, 2008, 01:36:50 pm door Hester »
Laat zo uw licht schijnen voor de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken. (Mat. 5:16)

Xander

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 01, 2008, 02:09:48 pm »
Zou het ook/niet kunnen zijn dat die generatie doorleeft in onze herinnering en dus  zo nog niet verdwenen is?

Ook heb ik gedacht toen ik bij die zin uitkwam; hier geeft Jezus ons een keus;
Of denken dat hij liegt of aannemen dat de waarheid van God gewoon boven ons uitstijgd.
Dus eigenlijk een keus tussen goed en kwaad.
En is het verschil hiertussen ook niet het vuur wat hij op aarde zou brengen?

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 01, 2008, 02:19:54 pm »

quote:

Xander schreef op 01 februari 2008 om 14:09:
Zou het ook/niet kunnen zijn dat die generatie doorleeft in onze herinnering en dus  zo nog niet verdwenen is?
Alles kan, maar de tekst wijst niet in die richting.

quote:

Ook heb ik gedacht toen ik bij die zin uitkwam; hier geeft Jezus ons een keus;
Of denken dat hij liegt of aannemen dat de waarheid van God gewoon boven ons uitstijgd.
Dus eigenlijk een keus tussen goed en kwaad.
En is het verschil hiertussen ook niet het vuur wat hij op aarde zou brengen?
Mwah, als je denkt dat God van ons vraagt dat we de hersens uit zetten, zou kunnen. Lijkt mij weinig waarschijnlijk, maar er zijn stromingen in het christendom die die kant op lijken te wijzen.

Willeke

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 03, 2008, 03:30:51 pm »
Een generatie in Israël is 40 jaar en als je ervan uitgaat dat de grote verdrukking 7 jaar duurt blijft er 33 jaar over.
David regeerde 7 jaar in Hebron en 33 jaar in Jeruzalem of andersom.
De reinigingswetten uit Leviticus 1 spreken ook over 33 dagen bij een knechtje of het dubbele bij een meisje.
Kortom wat symbolieke perioden die spreken over "de bedeling van de volheid der heidenen"
Later genoemd door Paulus.

Maar als gelovige hoef je je niet druk te maken want die zijn al lang van tevoren opgenomen.
Als je geen gelovige bent....tja dan maak je mee wat in Mathheus 24 staat .

Het is zeer letterlijk, want Matth 24 spreekt over dat einde waar de vorige posting het over heeft.

Of er nu geslacht staat of generatie ...het gaat over een periode van 33+7 = 40 jaar.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 03, 2008, 06:37:55 pm »
Zie ook dit topic: Wanneer zou Jezus terugkomen?

Daar is deze discussie ook al eens gevoerd.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan