De Liturgia Horarum is het gebed van de Kerk. Het is de eeuwige voortzetting van het gebed dat Christus al bad in de jaren voor Zijn kruisdood. Het is in de eeuwen wel wat aangepast natuurlijk, maar de kern is altijd hetzelfde gebleven: lauden, middaggebed, vespers, completen, waarbij de Psalmen gebeden worden.
De Kerk bidt het psalmgebed al vanaf de dag van haar geboorte, tot op de dag van vandaag, over de hele wereld. de gehele clerus (diakens, priesters en bisschoppen dus) dienen dit getijdengebed te onderhouden, daarnaast wordt het door de leken in de kloosters onderhouden. Leken worden nadrukkelijk aangemoedigd het gebed mee te bidden.
Er zitten nogal wat structuren in deze liturgie, per dag, per uur, maar ook door het jaar heen. De basis voor het jaar is een vier-wekelijkse cyclus, en een eigen vorm voor de sterke tijden, Pasen en Kerst. Daarnaast overheen wordt de heiligenkalender gevolgd. Verder zijn er specifieke getijden voor specifieke situaties, zoals avondwakes e.d.. Dan zijn er voor de lezingendienst nog een hele verzameling lezingen.
de versie van 190,- heeft het allemaal.
De versie van 52,50 is de basisversie (die bid ik zelf bijvoorbeeld ook), daarin ontbreken alleen de lezingen.
Het klein getijdenboek van 14,95 kent alleen de lauden en vespers, en ik dacht ook de completen, maar zonder de heiligenkalender en zonder de specifieke uren, en volgens mij ook zonder keuze tussen hymnes. Deze versie is uitstekend bruikbaar voor leken, die ook willen kunnen aansluiten bij de clerus. (ik heb die versie ook, en gebruik die vooral als ik op het seminarie de getijden bid, scheelt een hoop geblader)
Dan is er nog de kinderversie, ook 14,95, speciaal voor kinderen dus. Die heb ik intussen wel, maar moet ik nog eens goed bekijken.