quote:
quote:
Als de paus morgen roept dat alle bomen blauw zijn zal mij een grote worst wezen, net zoals het hele al dan niet zijn van een voorgeborcht mij persoonlijk niet bezig houdt.
Als de paus op persoonlijke titel spreekt, zal ik ook denken 'Benedictus, ga een keer naar de oogarts, wil je'. Spreekt hij
ex cathedra (hetgeen betekent dat hij namens de Kerk spreekt en dat een katholiek dus wat hij op dat moment zegt, gelovig aan dient te nemen), dan zal ik mijn definitie van 'groen' en 'blauw' herzien. Een kerkvader (Augustinus?!) heeft gezegd dat als iets zwart lijkt, maar de heilige Kerk zegt dat het wit is (of andersom, daar wil ik vanaf zijn), dan is het wit.
quote:
Daarnaast kun je geen leer intrekken die er niet is :)Zo nuchter ben ik gelukkig wel.
Dat is inderdaad het hele punt!
quote:
Ik verbaas me over de grote mate van kennis die de RKleden hier vertonen. Ik ken wel veel kloosterlingen etc. maar gemeenteleden die ik hier plaatselijk ken komen totaal anders over. Net alsof ze wenig interesse hebben in wat de Kerk feitelijk is.
Met 'gemeenteleden' bedoel je neem ik aan katholieken, dus 'parochianen'? En, ik ben div jaren moderator geweest op enkele fitness/bodybuildfora, en daar ergerden wij ons altijd kapot aan hoe weinig de gemiddelde sportschoolbezoeker én de gemiddelde fitnessinstructeur wist ... Het ligt aan het medium: alleen mensen die wat meer willen leren zoeken het op (of anders zijn ze heel snel weer weg) en mensen die er plezier in hebben, blijven hangen en leren dientengevolge ook steeds meer.
quote:
Zal wel met de tijd te maken hebben waarin we leven, ook in de GKv merk je op dat sommige diensten nog maar 50% gevuld zijn met leden.
Zou er bij ons nog eens 50% van het aantal parochianen (2000) naar de kerk komen op zondag

Dan zouden we met een capaciteit van ong 350 plaatsen toch 3 Missen moeten hebben. Dat halen we met Kerst nét! In een normale week komt ong 10% (of nog wat minder) opdagen - nu met Palmzondag was het iets drukker (iedereen wilde natuurlijk mij voor de eerste keer horen voorlezen

).
edit: bij nader inzien -> 50% van de capaciteit van de kerk, bedoelde je? Dat is ook ong wat wij op een zondag hebben, maar zoals gezegd, is onze kerk gemaakt op een stuk of 3 à 4 Missen op zaterdagavond/zondag. In de begintijd (rijke Roomse leven) kwam dat volk er ook nog daadwerkelijk op af.
quote:
Heb je overigens (totaal offtopic) ergens een website waar kreten als homilie etc in gewone taal uitgelegd worden?
Soms kom ik wat tegen en dan denk ik "waar hebben ze het over of wat houdt die functie in etc."
Op katholieknederland etc. wordt het wel uitgelegd maar voor de outsider best nog ongrijpbaar.
Is
dit wat je zoekt? Gelijk al een goeie uitleg m.b.t. aanroepen, aanbidden en verering, zie ik!