Auteur Topic: heiligverklaringen, voorgeborchte etc.  (gelezen 1614 keer)

wateengedoe2

• Bekijk profiel
heiligverklaringen, voorgeborchte etc.
« Gepost op: maart 14, 2008, 08:47:41 pm »
Ben ik ff een paar weken weg, weet men zich weer niet te gedragen hier  :+ In één topic lees ik over Luther wiens excommunicatie teruggedraaid zou worden, en dat hij dan 'ineens' wel weer naar de hemel kan. Hij zal en passant ook wel heiligverklaard worden ... In een ander topic lees ik dat het voorgeborchte, wat toch al wel een dikke 1500 jaar bestond, afgeschaft is ...

Daarom dit meer algemene topic, om te proberen wat licht in de duisternis te brengen:

- Een heiligverklaring betekent niet dat de paus iemand toegang tot de hemel verleent, maar dat hij geconstateerd heeft dat diegene blijkbaar in de hemel is. Er zijn naar verwachting (heel) veel meer anonieme heiligen dan heiligverklaarden. Al was het alleen maar omdat het onderzoek naar een heiligverklaring veel geld en tijd kost en dat is er niet voor iedereen. Maakt voor de persoon in kwestie ook niet uit (als je in de eeuwigheid God mag schouwen, zal het je enkel boeien om heiligverklaard te worden in zover je daarmee mensen hier op aarde zou kunnen helpen - voor jezelf hoeft het niet).

- Het voorgeborchte heeft niet bestaan omdat iemand dat zei en houdt ook niet op met bestaan omdat iemand anders dat zegt (bovendien ging het niet om 'afschaffen' van een leerstelling, maar daarover kun je in dat andere topic lezen).

Het algemene punt is, dat de Kerk niet zozeer dingen uitmaakt, alswel dingen be/omschrijft. Die dingen zouden zonder die omschrijving ook zo zijn. Vergelijk het met het rode boekje wat hier voor mij op m'n bureau ligt. Nu schijnt er licht op en weet ik dat het rood is. Als ik de lamp uitdoe, is het nog steeds rood, maar kan ik dat niet zien. Het uitdoen van de lamp schaft niet de roodheid van het boekje af.
« Laatst bewerkt op: maart 14, 2008, 08:50:05 pm door wateengedoe2 »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 15, 2008, 11:55:21 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 14 maart 2008 om 20:47:
Ben ik ff een paar weken weg, weet men zich weer niet te gedragen hier  :+ In één topic lees ik over Luther wiens excommunicatie teruggedraaid zou worden, en dat hij dan 'ineens' wel weer naar de hemel kan. Hij zal en passant ook wel heiligverklaard worden ... In een ander topic lees ik dat het voorgeborchte, wat toch al wel een dikke 1500 jaar bestond, afgeschaft is ...

Daarom dit meer algemene topic, om te proberen wat licht in de duisternis te brengen:

- Een heiligverklaring betekent niet dat de paus iemand toegang tot de hemel verleent, maar dat hij geconstateerd heeft dat diegene blijkbaar in de hemel is. Er zijn naar verwachting (heel) veel meer anonieme heiligen dan heiligverklaarden. Al was het alleen maar omdat het onderzoek naar een heiligverklaring veel geld en tijd kost en dat is er niet voor iedereen. Maakt voor de persoon in kwestie ook niet uit (als je in de eeuwigheid God mag schouwen, zal het je enkel boeien om heiligverklaard te worden in zover je daarmee mensen hier op aarde zou kunnen helpen - voor jezelf hoeft het niet).

- Het voorgeborchte heeft niet bestaan omdat iemand dat zei en houdt ook niet op met bestaan omdat iemand anders dat zegt (bovendien ging het niet om 'afschaffen' van een leerstelling, maar daarover kun je in dat andere topic lezen).

Het algemene punt is, dat de Kerk niet zozeer dingen uitmaakt, alswel dingen be/omschrijft. Die dingen zouden zonder die omschrijving ook zo zijn. Vergelijk het met het rode boekje wat hier voor mij op m'n bureau ligt. Nu schijnt er licht op en weet ik dat het rood is. Als ik de lamp uitdoe, is het nog steeds rood, maar kan ik dat niet zien. Het uitdoen van de lamp schaft niet de roodheid van het boekje af.
je standpunt is helder, wat wil je dat we (ik) er mee doen?
Mail me maar als je wat wilt weten

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 16, 2008, 08:28:16 am »

quote:

okidoki schreef op 15 maart 2008 om 23:55:
[...]

je standpunt is helder, wat wil je dat we (ik) er mee doen?
Ter kennisgeving aannemen en niet - mocht ik weer een paar weken weg zijn ;) - weer beweren dat de RKK dingen bepaalt/verzint/doet (en weer 'terugdraait') die aan God toebehoren. Dat is overigens meer op 'we' dan op 'ik' gericht, want ik heb niet het idee dat jij dat überhaupt deed.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 16, 2008, 11:41:46 am »

quote:

wateengedoe2 schreef op 16 maart 2008 om 08:28:
[...]

Ter kennisgeving aannemen en niet - mocht ik weer een paar weken weg zijn ;) - weer beweren dat de RKK dingen bepaalt/verzint/doet (en weer 'terugdraait') die aan God toebehoren. Dat is overigens meer op 'we' dan op 'ik' gericht, want ik heb niet het idee dat jij dat überhaupt deed.

Voor de gemiddeld GKv-er is de RKkerk lastig om te leren kennen hoor, maar ik en anderen doen wel ons best. Als de paus morgen roept dat alle bomen blauw zijn zal mij een grote worst wezen, net zoals het hele al dan niet zijn van een voorgeborcht mij persoonlijk niet bezig houdt. Daarnaast kun je geen leer intrekken die er niet is :)Zo nuchter ben ik gelukkig wel.

Ik verbaas me over de grote mate van kennis die de RKleden hier vertonen. Ik ken wel veel kloosterlingen etc. maar gemeenteleden die ik hier plaatselijk ken komen totaal anders over. Net alsof ze wenig interesse hebben in wat de Kerk feitelijk is.
Zal wel met de tijd te maken hebben waarin we leven, ook in de GKv merk je op dat sommige diensten nog maar 50% gevuld zijn met leden.

Heb je overigens (totaal offtopic) ergens een website waar kreten als homilie etc in gewone taal uitgelegd worden?
Soms kom ik wat tegen en dan denk ik "waar hebben ze het over of wat houdt die functie in etc."
Op katholieknederland etc. wordt het wel uitgelegd maar voor de outsider best nog ongrijpbaar.
Mail me maar als je wat wilt weten

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 16, 2008, 02:39:09 pm »

quote:

okidoki schreef op 16 maart 2008 om 11:41:
[...]

Voor de gemiddeld GKv-er is de RKkerk lastig om te leren kennen hoor, maar ik en anderen doen wel ons best.

d:)b

quote:

Als de paus morgen roept dat alle bomen blauw zijn zal mij een grote worst wezen, net zoals het hele al dan niet zijn van een voorgeborcht mij persoonlijk niet bezig houdt.
Als de paus op persoonlijke titel spreekt, zal ik ook denken 'Benedictus, ga een keer naar de oogarts, wil je'. Spreekt hij ex cathedra (hetgeen betekent dat hij namens de Kerk spreekt en dat een katholiek dus wat hij op dat moment zegt, gelovig aan dient te nemen), dan zal ik mijn definitie van 'groen' en 'blauw' herzien. Een kerkvader (Augustinus?!) heeft gezegd dat als iets zwart lijkt, maar de heilige Kerk zegt dat het wit is (of andersom, daar wil ik vanaf zijn), dan is het wit.

quote:

Daarnaast kun je geen leer intrekken die er niet is :)Zo nuchter ben ik gelukkig wel.

Dat is inderdaad het hele punt!

quote:

Ik verbaas me over de grote mate van kennis die de RKleden hier vertonen. Ik ken wel veel kloosterlingen etc. maar gemeenteleden die ik hier plaatselijk ken komen totaal anders over. Net alsof ze wenig interesse hebben in wat de Kerk feitelijk is.

Met 'gemeenteleden' bedoel je neem ik aan katholieken, dus 'parochianen'? En, ik ben div jaren moderator geweest op enkele fitness/bodybuildfora, en daar ergerden wij ons altijd kapot aan hoe weinig de gemiddelde sportschoolbezoeker én de gemiddelde fitnessinstructeur wist ... Het ligt aan het medium: alleen mensen die wat meer willen leren zoeken het op (of anders zijn ze heel snel weer weg) en mensen die er plezier in hebben, blijven hangen en leren dientengevolge ook steeds meer.

quote:

Zal wel met de tijd te maken hebben waarin we leven, ook in de GKv merk je op dat sommige diensten nog maar 50% gevuld zijn met leden.

Zou er bij ons nog eens 50% van het aantal parochianen (2000) naar de kerk komen op zondag  :+  Dan zouden we met een capaciteit van ong 350 plaatsen toch 3 Missen moeten hebben. Dat halen we met Kerst nét! In een normale week komt ong 10% (of nog wat minder) opdagen - nu met Palmzondag was het iets drukker (iedereen wilde natuurlijk mij voor de eerste keer horen voorlezen  B) ).

edit: bij nader inzien -> 50% van de capaciteit van de kerk, bedoelde je? Dat is ook ong wat wij op een zondag hebben, maar zoals gezegd, is onze kerk gemaakt op een stuk of 3 à 4 Missen op zaterdagavond/zondag. In de begintijd (rijke Roomse leven) kwam dat volk er ook nog daadwerkelijk op af.

quote:

Heb je overigens (totaal offtopic) ergens een website waar kreten als homilie etc in gewone taal uitgelegd worden?
Soms kom ik wat tegen en dan denk ik "waar hebben ze het over of wat houdt die functie in etc."
Op katholieknederland etc. wordt het wel uitgelegd maar voor de outsider best nog ongrijpbaar.
Is dit wat je zoekt? Gelijk al een goeie uitleg m.b.t.     aanroepen, aanbidden en verering, zie ik! :)
« Laatst bewerkt op: maart 16, 2008, 02:44:47 pm door wateengedoe2 »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 16, 2008, 03:08:07 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 16 maart 2008 om 14:39:
Als de paus op persoonlijke titel spreekt, zal ik ook denken 'Benedictus, ga een keer naar de oogarts, wil je'. Spreekt hij ex cathedra (hetgeen betekent dat hij namens de Kerk spreekt en dat een katholiek dus wat hij op dat moment zegt, gelovig aan dient te nemen), dan zal ik mijn definitie van 'groen' en 'blauw' herzien. Een kerkvader (Augustinus?!) heeft gezegd dat als iets zwart lijkt, maar de heilige Kerk zegt dat het wit is (of andersom, daar wil ik vanaf zijn), dan is het wit.
wat overigens niet weg neemt dat de paus als hij ex cathedra spreekt, nooit zijn privé mening geeft, maar slechts verwoord wat de Kerk altijd al geloofd heeft. De kans dat de paus iets dogmatisch afkondigd dat katholieken vrij massaal niet erkennen als waar, is dus vrijwel nihil.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 16, 2008, 03:37:06 pm »

quote:

diak2b schreef op 16 maart 2008 om 15:08:
[...]
wat overigens niet weg neemt dat de paus als hij ex cathedra spreekt, nooit zijn privé mening geeft, maar slechts verwoord wat de Kerk altijd al geloofd heeft. De kans dat de paus iets dogmatisch afkondigd dat katholieken vrij massaal niet erkennen als waar, is dus vrijwel nihil.

Bedankt voor deze - inderdaad erg belangrijke - aanvulling. Vandaar dat het niet zo heel erg waarschijnlijk is dat dat van die blauwe bomen wordt afgeroepen.

Hun zonen denken alleen aan hun altaren en aan hun heilige palen
bij iedere groene boom, op alle hoge heuvels

(Jer 17:2)

Hij is een boom aan een rivier
met wortels tot in het water.
Hij heeft geen last van de hitte,
zijn bladeren blijven groen.

(Jer 17:8a-b)

(en zo zijn er nog wel meer te vinden)

;)
« Laatst bewerkt op: maart 16, 2008, 03:37:29 pm door wateengedoe2 »