Auteur Topic: soorten christenen  (gelezen 12884 keer)

diak2b

• Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #50 Gepost op: april 12, 2008, 11:05:15 pm »

quote:

fin schreef op 12 april 2008 om 22:20:
[...]
ok zal eens kijken, komt eigenlijk omdat hekker zei "ivm de wetenschap" alsof die onwankelbaar is, ik ben van mening dat zonder schepping God niets meer voorsteld en het christendom dan dus ook niet, en het verbaast me dan ook dat er op deze site zoveel mensen zijn die zich prima kunnen vinden in de ET, waarom zou God de wereld zo lief hebben, wanneer hij hem niet eens gemaakt heeft? zonder schepping bestaat er bijv. ook geen goed en slecht, er moet namelijk iemand zijn die de norm bepaald, en volgens mij kan dat alleen die gene zijn die deze aarde gemaakt heeft.

gr fin
Kleine hint dan: ET sluit schepping niet uit.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #51 Gepost op: april 12, 2008, 11:50:00 pm »

quote:

en het verbaast me dan ook dat er op deze site zoveel mensen zijn die zich prima kunnen vinden in de ET
welke mensen bedoel je hiermee?
Ik kom hier niemand tegen die zegt dat de ET ipv de schepping staat namelijk.

quote:

waarom zou God de wereld zo lief hebben, wanneer hij hem niet eens gemaakt heeft? zonder schepping bestaat er bijv. ook geen goed en slecht, er moet namelijk iemand zijn die de norm bepaald, en volgens mij kan dat alleen die gene zijn die deze aarde gemaakt heeft.

gr fin

Tja, dat is jouw conclussie, niet de mijne.
Lees jij de bijbel (genesis bv) niet iets té historisch?
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #52 Gepost op: april 12, 2008, 11:50:54 pm »

quote:

diak2b schreef op 12 april 2008 om 23:05:
[...]

En schepping sluit ET ook niet uit O-)
Intelligen Design?

diak2b

• Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #53 Gepost op: april 12, 2008, 11:52:57 pm »

quote:

okidoki schreef op 12 april 2008 om 23:50:
[...]
En schepping sluit ET ook niet uit O-)
Intelligen Design?
:X  |:(

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #54 Gepost op: april 12, 2008, 11:57:11 pm »

quote:

Vertel? de leer van het "we weten het anders ook niet dus dan maar ID?"

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #55 Gepost op: april 13, 2008, 01:58:13 am »

quote:

[...]
ok zal eens kijken, komt eigenlijk omdat hekker zei "ivm de wetenschap" alsof die onwankelbaar is, ik ben van mening dat zonder schepping God niets meer voorsteld en het christendom dan dus ook niet, en het verbaast me dan ook dat er op deze site zoveel mensen zijn die zich prima kunnen vinden in de ET, waarom zou God de wereld zo lief hebben, wanneer hij hem niet eens gemaakt heeft? zonder schepping bestaat er bijv. ook geen goed en slecht, er moet namelijk iemand zijn die de norm bepaald, en volgens mij kan dat alleen die gene zijn die deze aarde gemaakt heeft.

gr fin
Zal ik nog eens eerlijk wezen. Ik volg je helemaal en vindt deze  opmerking terecht. God heeft zijn hele schepping compleet in de hand. Al zou het niet een ramp zijn dat de ET waar zou zijn, dan nog geloof ik dat God daar sturing in had. Maar ik geloof dat de ET een mensenlijke beeld is. Gods verhaal staat er ver boven. Ver boven de ET en ver boven welke theorie dan ook die door de mensen bedacht kunnen worden. Wij mensen moeten niet denken dat we de schepping kunnen nagaan. God staat immers ver boven de meest wijze en de meest intelligentste mens die er op aarde is geweest in wijsheid en intelligentie. ID staat voor mij dan ook niet voor het alternatief, maar voor de waarheid. In de gehele schepping zit sporen van ontwerp. Zoals de bijbel al zegt. Het grootste bewijs van Gods bestaan is de schepping zelf. Aan de schepping zie je gewoon sporen van ontwerp. Zie je dat God wel moet bestaan.
« Laatst bewerkt op: april 13, 2008, 02:10:42 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #56 Gepost op: april 13, 2008, 02:12:04 am »

quote:

okidoki schreef op 12 april 2008 om 23:57:
[...]

Vertel? de leer van het "we weten het anders ook niet dus dan maar ID?"
Hij wil er niet over hebben en ons aan het woord laten (positieve insteek :*)  ), wat is jou beeld?
« Laatst bewerkt op: april 13, 2008, 02:14:19 am door gaitema »

diak2b

• Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #57 Gepost op: april 13, 2008, 12:55:37 pm »

quote:

gaitema schreef op 13 april 2008 om 02:12:
[...]

Hij wil er niet over hebben en ons aan het woord laten (positieve insteek :*)  ), wat is jou beeld?
:ja:

fin

• God is liefde
    • Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #58 Gepost op: april 13, 2008, 03:11:31 pm »

quote:

okidoki schreef op 12 april 2008 om 23:50:
[...]
 welke mensen bedoel je hiermee?
Ik kom hier niemand tegen die zegt dat de ET ipv de schepping staat namelijk.

[...]

Tja, dat is jouw conclussie, niet de mijne.
Lees jij de bijbel (genesis bv) niet iets té historisch?
het is idd zo dat je een dag in de schepping verschillend kunt opvatten, vergelijkbaar met een schooldag, of Gods dagen, of hoe dan ook. ik las laats in een boek "sleutels tot de bijbel" dat de duivel twee boeken het meest haat genesis waar zijn komst op aarde wordt beschreven en openbaringen waar zijn roemloze afgang wordt beschreven, wanneer hij mensen (en het liefst christenen) er van kan overtuigen dat het eerste een sprookje is en het laatste een raadsel, dan weet hij ook dat hij nog veel verder kan gaan en het geloof van veel mensen kapot kan maken.

maar nog iets anders het centrale thema van genesis 1 is niet de schepping maar de Schepper, niet hoe de wereld is onstaan maar wie die heeft laten onstaan, het woord God komt 35 keer voor.
God stelt zich voor en wil een persoonlijke relatie met ons.

ps kijk aub uit voor de ontmythologisering, ik heb de indruk dat dit echt een sluipmoordenaar is in de kerken.

succes en groeten fin
« Laatst bewerkt op: april 13, 2008, 03:13:49 pm door fin »

Thorgrem

• Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #59 Gepost op: april 13, 2008, 03:19:35 pm »

quote:

fin schreef op 13 april 2008 om 15:11:
[...]
het is idd zo dat je een dag in de schepping verschillend kunt opvatten, vergelijkbaar met een schooldag, of Gods dagen, of hoe dan ook. ik las laats in een boek "sleutels tot de bijbel" dat de duivel twee boeken het meest haat genesis waar zijn komst op aarde wordt beschreven en openbaringen waar zijn roemloze afgang wordt beschreven,
Merkwaardig dat mensen hier uitspraken over kunnen doen. Als je het zo brengt dan neem ik het boek bij voorbaat al niet meer serieus.

quote:

wanneer hij mensen (en het liefst christenen) er van kan overtuigen dat het eerste een sprookje is en het laatste een raadsel, dan weet hij ook dat hij nog veel verder kan gaan en het geloof van veel mensen kapot kan maken.
Ik vind je discussie techniek te wensen overlaten. Wil je nu werkelijk een ieder die niet zoals jou geloofd zo neerzetten dat ze verleid zijn door de duivel?

quote:

maar nog iets anders het centrale thema van genesis 1 is niet de schepping maar de Schepper, niet hoe de wereld is onstaan maar wie die heeft laten onstaan, het woord God komt 35 keer voor.
Dus omdat een woord vrij vaak voorkomt.... laat ook maar, ik zal er geen energie meer in steken, het heeft geen zin volgens mij.

quote:

ps kijk aub uit voor de ontmythologisering, ik heb de indruk dat dit echt een sluipmoordenaar is in de kerken.
Ik heb de indruk dat iets anders de sluipmoordenaar is in de kerken. Maar daarover heb ik al een topic geopend. Een waar ik nog op een reactie van je verwacht.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #60 Gepost op: april 13, 2008, 07:51:16 pm »

quote:

fin schreef op 13 april 2008 om 15:11:
[...]
het is idd zo dat je een dag in de schepping verschillend kunt opvatten, vergelijkbaar met een schooldag, of Gods dagen, of hoe dan ook. ik las laats in een boek "sleutels tot de bijbel" dat de duivel twee boeken het meest haat genesis waar zijn komst op aarde wordt beschreven en openbaringen waar zijn roemloze afgang wordt beschreven
Ik denk dat met een beetje fanta ook te bedenken is dat de duivel een hekel heeft aan Hans en Grietje. Wij mensen weten helemaal niet of de duivel al dan niet iets van genesis of openbaringen vindt, dat is pure fantasie en inlegkunde.

quote:

, wanneer hij mensen (en het liefst christenen) er van kan overtuigen dat het eerste een sprookje is en het laatste een raadsel, dan weet hij ook dat hij nog veel verder kan gaan en het geloof van veel mensen kapot kan maken.
Hij kan mensen ook laten geloven dat hij een hekel aan genesis en openbaringen heeft. Snap je wat ik bedoel? Het is een puur menselijke inleg die er speelt dan.

quote:

Exact, Genesis is een loflied op de Schepper en Zijn grootheid.

quote:

het kan één van de moordenaars zijn, er zijn legio andere te bedenken hoor.
« Laatst bewerkt op: april 13, 2008, 07:51:38 pm door Riemer Lap »

diak2b

• Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #61 Gepost op: april 13, 2008, 10:06:53 pm »
Alleen wie Jezus niet gelooft kan bang zijn voor een sluipmoordenaar in de Kerk.

Thorgrem

• Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #62 Gepost op: april 13, 2008, 10:18:33 pm »

quote:

diak2b schreef op 13 april 2008 om 22:06:
Alleen wie Jezus niet gelooft kan bang zijn voor een sluipmoordenaar in de Kerk.

Om dat geheel Bijbels te onderbouwen een van mijn favoriete citaten (zo niet de favoriet):

Matteüs 16
18 En ik zeg je: jij bent Petrus, de rots waarop ik mijn kerk zal bouwen, en de poorten van het dodenrijk zullen haar niet kunnen overweldigen.

(De zin erna is dan mijn tweede favoriet.)
« Laatst bewerkt op: april 13, 2008, 10:19:15 pm door Thorgrem »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #63 Gepost op: april 13, 2008, 10:28:26 pm »
De sluipmoordenaar is er in alle hoeken en gaten. Als we naar de natuur kijken dan hoor je de Schepper te kunnen herkennen. Kijk maar hoe perfect alles samenhangt. Daar moet dan toch zeker God achter zitten? Dat is het beeld wat de bijbel schetst. Ik heb het iedee dat vaak God aan de kant wordt gezet door de ET door heel veel mensen. Ik houdt dan toch liever gewoon mijn ogen op de omgeving gericht en zie God in dit alles inplaats van het gevolg van de evolutie. Zoals Herman Brood eens antwoorde op een vraag van Bart de Graaf wie hij de grootste kunstenaar vond. Herman wees als antwoord op die vraag naar boven.
« Laatst bewerkt op: april 13, 2008, 10:28:57 pm door gaitema »

fin

• God is liefde
    • Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #64 Gepost op: april 14, 2008, 06:46:42 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 13 april 2008 om 15:19:
[...]

Merkwaardig dat mensen hier uitspraken over kunnen doen. Als je het zo brengt dan neem ik het boek bij voorbaat al niet meer serieus.

[...

Ik vind je discussie techniek te wensen overlaten. Wil je nu werkelijk een ieder die niet zoals jou geloofd zo neerzetten dat ze verleid zijn door de duivel?

[...]

Dus omdat een woord vrij vaak voorkomt.... laat ook maar, ik zal er geen energie meer in steken, het heeft geen zin volgens mij.

[...]

Ik heb de indruk dat iets anders de sluipmoordenaar is in de kerken. Maar daarover heb ik al een topic geopend. Een waar ik nog op een reactie van je verwacht.
omdat een woord vaak voor komt wil dat natuurlijk iets zeggen, omdat ...... laat ook maar heeft geen zin...

Thorgrem

• Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #65 Gepost op: april 14, 2008, 06:49:27 pm »

quote:

fin schreef op 14 april 2008 om 18:46:
[...]
omdat een woord vaak voor komt wil dat natuurlijk iets zeggen, omdat ...... laat ook maar heeft geen zin...
Wil je nu applaus van me?

fin

• God is liefde
    • Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #66 Gepost op: april 14, 2008, 07:14:36 pm »

quote:

okidoki schreef op 13 april 2008 om 19:51:
[...]

Ik denk dat met een beetje fanta ook te bedenken is dat de duivel een hekel heeft aan Hans en Grietje. Wij mensen weten helemaal niet of de duivel al dan niet iets van genesis of openbaringen vindt, dat is pure fantasie en inlegkunde.

[...]
Hij kan mensen ook laten geloven dat hij een hekel aan genesis en openbaringen heeft. Snap je wat ik bedoel? Het is een puur menselijke inleg die er speelt dan.

[...]

Exact, Genesis is een loflied op de Schepper en Zijn grootheid.

[...]
het kan één van de moordenaars zijn, er zijn legio andere te bedenken hoor.

reactie op inlegkunde: de satan haat mensen, dat zul je met me eens zijn, hij haat Gods schepping, hij haat de bijbel. In genesis staat beschreven hoe die door hem zo gehate mensen op aarde gekomen zijn, wanneer hij ons kan laten geloven (er toe verleiden) dat je het niet zo belangrijk is wat je geloofd wat betreft schepping, ET etc. kan dat de eerste stap wat betreft ontmythologisering, het fundament onder de bijbel is weg, mensen weten niet meer zeker wat hun oorsprong is en zie daar andere deuren gaan open....
wat betreft openbaringen: openbaringen is een boek dat er voor zorgt dat wij ons kunnen voorbereiden op de eind tijd, die eindtijd zal zeer zwaar worden, wanneer we openbaringen links laten liggen en er weinig tot geen aandacht aan schenken, zullen we onvoorbereid zijn en onvoorbereide mensen zijn makkelijke slachtoffers.
En wat staat er in openbaringen oa :er zullen er velen ten val komen

hoewel dit niet letterlijk in de bijbel staat noem ik dit toch geen inlegkunde omdat zulke reacties van de satan logisch zijn, vergelijk het met een goede vriend of familielid die je door en door kent, je zult onder sommige omstandigheden zijn of haar reactie al weten voordat ze die reactie gekomen is.

maar ik zag dat we het toch op twee punten met elkaar konden vinden!!!

gr fin

fin

• God is liefde
    • Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #67 Gepost op: april 14, 2008, 07:17:08 pm »

quote:

diak2b schreef op 13 april 2008 om 22:06:
beetje naïef ik noem het niet voor niets een sluipmoordenaar

fin

• God is liefde
    • Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #68 Gepost op: april 14, 2008, 07:24:37 pm »

quote:

diak2b schreef op 12 april 2008 om 23:05:
[...]

ik ken het verschil tussen micro en marcro evolutie dus die "hint" is overbodig
maar ik neem aan dat we het over macro evolutie hebben en marcro evolutie is nog NOOIT aangetoond bewezen, maar alleen verondersteld een theorie dus, dus zoals ik al eerder schreef pure bluf

tis maar een hint groetjes fin

Thorgrem

• Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #69 Gepost op: april 14, 2008, 07:26:22 pm »

quote:

fin schreef op 14 april 2008 om 19:17:
[...]

beetje naïef ik noem het niet voor niets een sluipmoordenaar

Dus jij geloofd niet in de gelofte die Jezus aflegde in Matteüs 16-18? Jij denkt dat Jezus maar wat uit Zijn nek praatte?

(overigens wacht ik nog op een antwoord in het evangelische topic)
« Laatst bewerkt op: april 14, 2008, 07:27:14 pm door Thorgrem »

fin

• God is liefde
    • Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #70 Gepost op: april 14, 2008, 07:31:43 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 13 april 2008 om 15:19:
[...]

[...]

[...]

[...]

dat je dat boek niet serieus neemt vind ik vooral jammer voor jou, het boek is geschreven door david pawson iemand waar ik veel respect voor heb omdat hij over enorm veel diepgaande kennis bezit, erg leerzaam boek vind ik, bekijk het eens zou ik zeggen.

gr fin

Thorgrem

• Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #71 Gepost op: april 14, 2008, 07:49:21 pm »

quote:

fin schreef op 14 april 2008 om 19:31:
[...]

dat je dat boek niet serieus neemt vind ik vooral jammer voor jou, het boek is geschreven door david pawson iemand waar ik veel respect voor heb omdat hij over enorm veel diepgaande kennis bezit, erg leerzaam boek vind ik, bekijk het eens zou ik zeggen.

gr fin
Tot nu toe heb ik eigenlijk nog niets gehoord wat mij nieuwsgierig maakt, wat mij een motivatie kan geven om dit boek te gaan lezen. Misschien kun je een boekentip topic openen waar je dit boek een beetje aanprijst. Dat zou leuk zijn. Ik denk dat er namelijk nog wel veel meer mensen zijn met boekentips. Persoonlijk kan ik jou Jezus van Nazareth aanraden van Benedictus XVI.
« Laatst bewerkt op: april 14, 2008, 07:49:42 pm door Thorgrem »

grompie

• Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #72 Gepost op: april 14, 2008, 07:57:10 pm »

quote:

fin schreef op 14 april 2008 om 19:24:
 marcro evolutie is nog NOOIT aangetoond bewezen,

waarschijnlijk omdat degene die dat zouden moeten doen nog aan het uitrusten zijn van het beantwoorden van jou zweepstaartjes vraag
 :+
geheelonthouder

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #73 Gepost op: april 14, 2008, 11:18:33 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 14 april 2008 om 19:26:
[...]

Dus jij geloofd niet in de gelofte die Jezus aflegde in Matteüs 16-18? Jij denkt dat Jezus maar wat uit Zijn nek praatte?

(overigens wacht ik nog op een antwoord in het evangelische topic)

Ik denk dat het een mooi Katholiek beeld is dat de duivel de gevestigde kerk niets kan maken. Wat ik in de protestantse wereld heb geleerd is dat je als christen geestelijk wel van Jezus bent en door Hem beschermd wordt, maar dat de duivel je nog steeds kan verleiden onder ook christelijk ogende verschijningen. Eigenlijk zoals jij de evangelische beweging ziet, zo zie ik het overal in de kerken. De echte christenen en de valse christenen zijn slecht van elkaar te onderschijden en ze hebben allemaal hun invloed/ je wordt als het ware heen en weer gerukt tussen verschillende gedachtes. Wat verdacht is, dat is dat satan het voor elkaar heeft gekregen om de kerk constant te laten splijten en scheuren. En dat er zo'n chaos in de christelijke wereld ontstaan is dat het onoplosbaar lijkt te zijn geworden.  Een aangrijpend voorbeeld. In Almelo is een Armeens Apostolische kerk geopend voor een paar jaar terug. Er stond een heel artiekel over in de krant. Nu is de Armeens Apostolische kerk de eerste staatskerk ter wereld die er in de geschiedenis ontstaan is. Ze hebben daardoor als staatskerk de oudste papieren hoewel de Rooms Katholieke kerk geloofd dat zij gebouwd zijn op de rots Petrus, zei een belangrijke  van de Armeens Apostolische kerk in Almelo in een interview met Dagblad Tubantia (die ik dus las), dat zij de Roomskatholieke kerk van Nederland als een tweederangskerk zien.
Het zijn volgens hen tweede rangs christenen. Zo diep treft de pijnlijke steken van het kwaad in de wereldkerk van Christus, dat het verdeeld is geraakt tot op het bot en elkaar niet meer als broeders en zusters kan herkennen lijkt het er op.

Ik heb geleerd dat het in ieder mens is alsof je twee wezens hebt zitten. Het kwade en het goede. Het is een kwestie van welke wezen je het meeste voert om die het sterkste te laten worden. Ook christenen kunnen het duistere wezen te veel voeren, waardoor die vernietigend bezig kan zijn (denk maar aan Noord Ierland of hoe bloederig de oorlogen van de kerken vroeger waren). En al voer je het goede wezen het meest, dan nog zal het duistere wezen nog steeds er zijn en af en toe zijn graantje kunnen mee pikken. Bovendien heb ik in mijn protestantse opvoeding mee gekregen dat satan'niet' alles op alles zet op de mensen die hij toch al heeft, maar 'vooral' op de mensen die hij 'niet' heeft. Zoals herders van christelijke tiener en jeugdclubs waar nog het evangelie verkondigd wordt. Deze herders staan vooraan in de hoede van de geestelijke oorlog tegen satan. Als satan het lukt om het evangelie door deze herders te onthouden voor de kinderen/tieners/jeugd dan heeft hij een enorme zegen behaald.  (Jezus: laat de kinderen tot Mij komen en verhinder ze niet, want voor zo danigen is het Koninkrijk der hemelen. En "wie deze kinderen ontvangt uit liefde voor Mij, ontvangt Mij.") Onderschat satan niet. Hij heeft zijn zinnen op de overgebleven christenen gezet. Tegen hen zal de laatste strijd gaan. Als alle valse christenen de kerken hebben verlaten zal op het laatst de strijd compleet om de allerlaatste christenen gaan. In de allerlaatste dagen zal het daarom zeker niet gemakkelijk worden voor de christenen. Maar wie volhoudt tot het einde zal met en door Christus de overwinning halen.
« Laatst bewerkt op: april 14, 2008, 11:26:43 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #74 Gepost op: april 14, 2008, 11:20:11 pm »

quote:

grompie schreef op 14 april 2008 om 19:57:
[...]

waarschijnlijk omdat degene die dat zouden moeten doen nog aan het uitrusten zijn van het beantwoorden van jou zweepstaartjes vraag
Conclusie: het is inderdaad niet bewezen dat de ET waar is. Laten de wetenschappers eerst maar eens echte bewijzen voor hun ET gaan zoeken.

grompie

• Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #75 Gepost op: april 14, 2008, 11:45:14 pm »

quote:

gaitema schreef op 14 april 2008 om 23:20:
[...]

Conclusie: het is inderdaad niet bewezen dat de ET waar is. Laten de wetenschappers eerst maar eens echte bewijzen voor hun ET gaan zoeken.
inderdaad d:)b , wat zullen we ze gaan vragen als ze macro evolutie hebben bewezen?
geheelonthouder

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #76 Gepost op: april 14, 2008, 11:56:08 pm »

quote:

grompie schreef op 14 april 2008 om 23:45:
[...]

inderdaad d:)b , wat zullen we ze gaan vragen als ze macro evolutie hebben bewezen?
Wij tukkers zeggen dan "as is verbrand turf." Tukkers zeggen in plaats van als "as".  Maar das nu het mooie van deze discussie waar je dan ook niet uitkomt zolang het niet bewezen is. En dat bewijs komt (zie mijn argumentaties eerder en dat van J&J  als schitterde aanvulling) naar mijn mening dan ook nooit. :old:
« Laatst bewerkt op: april 14, 2008, 11:56:41 pm door gaitema »

Thorgrem

• Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #77 Gepost op: april 15, 2008, 07:31:18 am »

quote:

Een mooie tekst Gaitema. Het gaat echter niet in op mijn vraag. Of Christus maar uit Zijn nek zat te kletsen toen Hij beweerde dat de Kerk niet ten onder zou gaan. Ik heb het namelijk niet over afzonderlijke christenen, maar over het lichaam van Christus.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #78 Gepost op: april 15, 2008, 02:38:48 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 15 april 2008 om 07:31:
[...]

Een mooie tekst Gaitema. Het gaat echter niet in op mijn vraag. Of Christus maar uit Zijn nek zat te kletsen toen Hij beweerde dat de Kerk niet ten onder zou gaan. Ik heb het namelijk niet over afzonderlijke christenen, maar over het lichaam van Christus.

De kerk zijn de overgebleven christenen die met en door Christus de overwinnig hebben behaald. En alle christenen die er aan vooraf zijn gegaan. Dat is het lichaam van Christus. Dus gaat de kerk ook niet ten onder, maar overwint juist op het moment dat het dood lijkt te zijn. Dan grijpt God namelijk zelf in en maakt een einde aan het kwaad.

Maar wat ik er mee wil duidelijk maken. Dat Fin gelijk heeft als hij zegt dat ook wie Jezus gelooft kan vrezen voor de sluipmoordenaar. Namelijk, omdat ieder christen zo zijn zwakke kanten kent en wel eens bewust of onbewust zich laat meeslepen door de sluipmoordenaar op zijn tijd.  Het is zelfs zo dat er in de laatste dagen valse profeten komen om waar mogelijk ook christenen door dwaalgeesten bij God vandaan te krijgen.  Er staat dan ook dat sommigen zo hun geloof zullen verliezen, door dus die dwaalgeesten te volgen.

Een mooi voorbeeld is de theologische opleiding die mensen krijgen om PKN-dominee te kunnen worden. Een redelijk deel van de studenten die aan die opleiding begon is gaande weg zijn geloof kwijt geraakt. Er is dus ook in deze theologie dwaalgeesten te vinden. En dan heb je het nog niet eens over valse profeten, maar over valse theologische docenten.
« Laatst bewerkt op: april 15, 2008, 02:49:55 pm door gaitema »

fin

• God is liefde
    • Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #79 Gepost op: april 15, 2008, 06:32:58 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 14 april 2008 om 18:49:
[...]

Wil je nu applaus van me?
als jij daar behoefte aan hebt

fin

• God is liefde
    • Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #80 Gepost op: april 15, 2008, 06:34:39 pm »

quote:

grompie schreef op 14 april 2008 om 23:45:
[...]

dat zullen ze niet bewijzen want het bestaat niet
 :cheer:

fin

• God is liefde
    • Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #81 Gepost op: april 15, 2008, 06:36:40 pm »

quote:

gaitema schreef op 15 april 2008 om 14:38:
[...]

De kerk zijn de overgebleven christenen die met en door Christus de overwinnig hebben behaald. En alle christenen die er aan vooraf zijn gegaan. Dat is het lichaam van Christus. Dus gaat de kerk ook niet ten onder, maar overwint juist op het moment dat het dood lijkt te zijn. Dan grijpt God namelijk zelf in en maakt een einde aan het kwaad.

Maar wat ik er mee wil duidelijk maken. Dat Fin gelijk heeft als hij zegt dat ook wie Jezus gelooft kan vrezen voor de sluipmoordenaar. Namelijk, omdat ieder christen zo zijn zwakke kanten kent en wel eens bewust of onbewust zich laat meeslepen door de sluipmoordenaar op zijn tijd.  Het is zelfs zo dat er in de laatste dagen valse profeten komen om waar mogelijk ook christenen door dwaalgeesten bij God vandaan te krijgen.  Er staat dan ook dat sommigen zo hun geloof zullen verliezen, door dus die dwaalgeesten te volgen.

Een mooi voorbeeld is de theologische opleiding die mensen krijgen om PKN-dominee te kunnen worden. Een redelijk deel van de studenten die aan die opleiding begon is gaande weg zijn geloof kwijt geraakt. Er is dus ook in deze theologie dwaalgeesten te vinden. En dan heb je het nog niet eens over valse profeten, maar over valse theologische docenten.
we zijn het helemaal met elkaar eens, bedankt voor je steun

fin

• God is liefde
    • Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #82 Gepost op: april 15, 2008, 06:39:48 pm »

quote:

grompie schreef op 14 april 2008 om 19:57:
[...]

dan heb ik nog wel ff de tijd haha

Thorgrem

• Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #83 Gepost op: april 15, 2008, 07:33:18 pm »

quote:

gaitema schreef op 15 april 2008 om 14:38:
Maar wat ik er mee wil duidelijk maken. Dat Fin gelijk heeft als hij zegt dat ook wie Jezus gelooft kan vrezen voor de sluipmoordenaar.
Dat zegt hij echter niet. Hij heeft het over de kerk. Maar goed wij zijn het nogal grondig oneens over wat nou de kerk is. maar daar gaan we het nu niet over hebben ivm offtopicheid daarvan.

quote:

Het lijkt me eerder een scheiding van het kaf en koren. Als iemand is opgegroeid met allerlei mooie maar inconsistente verhalen en er plots achter komt dat het allemaal wel heel ingewikkeld is en allemaal wat minder letterlijk, en daarnaast nogal wat zelfreflectie nodig is op het eigen geloof, ja dan haken mensen al snel af, dan komt het te dichtbij.

Maar goed, ik wil je bedanken voor je antwoorden en de tijd en moeite die je daarin gestoken hebt. Dat waardeer ik zeer, ik vind het echter jammer dat Fin er zich vervolgens nogal makkelijk van af maakt met een 'dat vind ik ook'. Maar daar kun jij natuurlijk niets aan doem.  :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #84 Gepost op: april 15, 2008, 11:27:48 pm »
Thorgrem: graag gedaan. :)

Wat de theologieopleidingen betreft weet ik niet wat ze ervaren. Wat ik wel weet is dat er helaas nogal een brede vrijzinnige beweging binnen de PKN te vinden is met hun theologische verklaringen. Die kom je daar ook tegen. maar wat ik ook geloof is dat God er voor zorgt dat de geestelijk  rijkere personen er wel door komen. Uit onderzoeken blijkt ook dat de jonge predikanten gemiddeld genomen geloviger zijn dan de oudere predikanten. Das positief voor de toekomst  :*)
« Laatst bewerkt op: april 15, 2008, 11:37:08 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #85 Gepost op: april 15, 2008, 11:30:54 pm »

quote:

fin schreef op 15 april 2008 om 18:36:
[...]
we zijn het helemaal met elkaar eens, bedankt voor je steun
graag gedaan.
« Laatst bewerkt op: april 16, 2008, 02:59:18 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #86 Gepost op: april 15, 2008, 11:41:58 pm »
dubbel post
« Laatst bewerkt op: april 15, 2008, 11:42:27 pm door gaitema »

fin

• God is liefde
    • Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #87 Gepost op: april 20, 2008, 03:00:32 pm »

quote:

gaitema schreef op 14 april 2008 om 23:18:
[...]

Ik denk dat het een mooi Katholiek beeld is dat de duivel de gevestigde kerk niets kan maken. Wat ik in de protestantse wereld heb geleerd is dat je als christen geestelijk wel van Jezus bent en door Hem beschermd wordt, maar dat de duivel je nog steeds kan verleiden onder ook christelijk ogende verschijningen. Eigenlijk zoals jij de evangelische beweging ziet, zo zie ik het overal in de kerken. De echte christenen en de valse christenen zijn slecht van elkaar te onderschijden en ze hebben allemaal hun invloed/ je wordt als het ware heen en weer gerukt tussen verschillende gedachtes. Wat verdacht is, dat is dat satan het voor elkaar heeft gekregen om de kerk constant te laten splijten en scheuren. En dat er zo'n chaos in de christelijke wereld ontstaan is dat het onoplosbaar lijkt te zijn geworden.  Een aangrijpend voorbeeld. In Almelo is een Armeens Apostolische kerk geopend voor een paar jaar terug. Er stond een heel artiekel over in de krant. Nu is de Armeens Apostolische kerk de eerste staatskerk ter wereld die er in de geschiedenis ontstaan is. Ze hebben daardoor als staatskerk de oudste papieren hoewel de Rooms Katholieke kerk geloofd dat zij gebouwd zijn op de rots Petrus, zei een belangrijke  van de Armeens Apostolische kerk in Almelo in een interview met Dagblad Tubantia (die ik dus las), dat zij de Roomskatholieke kerk van Nederland als een tweederangskerk zien.
Het zijn volgens hen tweede rangs christenen. Zo diep treft de pijnlijke steken van het kwaad in de wereldkerk van Christus, dat het verdeeld is geraakt tot op het bot en elkaar niet meer als broeders en zusters kan herkennen lijkt het er op.

Ik heb geleerd dat het in ieder mens is alsof je twee wezens hebt zitten. Het kwade en het goede. Het is een kwestie van welke wezen je het meeste voert om die het sterkste te laten worden. Ook christenen kunnen het duistere wezen te veel voeren, waardoor die vernietigend bezig kan zijn (denk maar aan Noord Ierland of hoe bloederig de oorlogen van de kerken vroeger waren). En al voer je het goede wezen het meest, dan nog zal het duistere wezen nog steeds er zijn en af en toe zijn graantje kunnen mee pikken. Bovendien heb ik in mijn protestantse opvoeding mee gekregen dat satan'niet' alles op alles zet op de mensen die hij toch al heeft, maar 'vooral' op de mensen die hij 'niet' heeft. Zoals herders van christelijke tiener en jeugdclubs waar nog het evangelie verkondigd wordt. Deze herders staan vooraan in de hoede van de geestelijke oorlog tegen satan. Als satan het lukt om het evangelie door deze herders te onthouden voor de kinderen/tieners/jeugd dan heeft hij een enorme zegen behaald.  (Jezus: laat de kinderen tot Mij komen en verhinder ze niet, want voor zo danigen is het Koninkrijk der hemelen. En "wie deze kinderen ontvangt uit liefde voor Mij, ontvangt Mij.") Onderschat satan niet. Hij heeft zijn zinnen op de overgebleven christenen gezet. Tegen hen zal de laatste strijd gaan. Als alle valse christenen de kerken hebben verlaten zal op het laatst de strijd compleet om de allerlaatste christenen gaan. In de allerlaatste dagen zal het daarom zeker niet gemakkelijk worden voor de christenen. Maar wie volhoudt tot het einde zal met en door Christus de overwinning halen.
amen