quote:
Ik zal me wel vergissen, maar ik meende toch echt dat ik deze link al geplaatst had:
http://www.newadvent.org/cathen/05678a.htmDan heb je een iets betrouwbaarder bron.
Je had je ook even in het kerkrecht kunnen verdiepen, maar ik neem aan dat dat te veel moeite was, gezien het feit dat het je niet zo interesseert. Had je dat wel gedaan, dan had je kunnen lezen:
quote:
Can. 1312 - § 1 De strafsancties in de Kerk zijn:
1. verbeteringsstraffen of censuren, die in de canones 1331-1333 opgesomd worden;
2. uitboetingsstraffen, waarover in can. 1336.
§ 2 De wet kan andere uitboetingsstraffen vaststellen, die de christengelovigen een geestelijk of tijdelijk goed ontnemen en die in overeenstemming zijn met het bovennatuurlijk doel van de Kerk.
§ 3 Bovendien worden strafmaatregelen en boetedoeningen aangewend, de eerste vooral om misdrijven te voorkomen, de laatste veeleer ter vervanging of verzwaring van een straf.
Can. 1331 - § 1 Het is de geëxcommuniceerde verboden:
1. enige bediening te vervullen in de viering van het Offer van de Eucharistie of in welke andere cultusplechtigheden ook;
2. sacramenten of sacramentaliën te vieren en sacramenten te ontvangen;
3. kerkelijke ambten of bedieningen of gelijk welke taak uit te oefenen of bestuurshandelingen te stellen.
§ 2 Indien een excommunicatie opgelegd of verklaard is:
1. moet de schuldige, indien hij handelen wil tegen het voorschrift van § 1, nr.1, geweerd worden of moet de liturgische handeling beëindigd worden, tenzij een ernstige reden in de weg staat;
2. stelt de schuldige ongeldig de bestuurshandelingen die volgens § 1, nr.3, ongeoorloofd zijn;
3. is het de schuldige verboden te genieten van de privileges die hem vroeger verleend zijn;
4. kan de schuldige een waardigheid, een ambt of een andere taak in de Kerk niet geldig verkrijgen;
5. verwerft de schuldige niet de vruchten van een waardigheid, van een ambt, van enige taak en van een uitkering die hij in de Kerk heeft.
Can. 1335 - Als een censuur verbiedt sacramenten of sacramentaliën te vieren of een bestuurshandeling te stellen, wordt het verbod opgeschort telkens als dit noodzakelijk is om zorg te dragen voor gelovigen die zich in stervensgevaar bevinden; indien een van rechtswege opgelopen censuur niet verklaard is, wordt dit verbod bovendien opgeschort telkens wanneer een gelovige vraagt om een sacrament of sacramentale of een bestuurshandeling; het is evenwel geoorloofd dit om elke goede reden te vragen.
Can. 1352 - § 1 Als een straf verbiedt sacramenten of sacramentaliën te ontvangen, wordt het
verbod opgeschort zolang de schuldige in stervensgevaar verkeert.
§ 2 De verplichting om een van rechtswege opgelopen straf in acht te nemen, die verklaard noch openlijk bekend is op de plaats waar de dader verblijft, wordt in zover geheel of gedeeltelijk opgeschort als de schuldige deze niet in acht kan nemen zonder gevaar voor zware ergernis of verlies van goede naam.
Can. 1364 - § 1 Een geloofsafvallige, een ketter of een schismaticus loopt een excommunicatie van rechtswege op, onverminderd het voorschrift van can. 194, § 1, nr.2; een clericus kan bovendien gestraft worden met de straffen waarover in can. 1336, § 1, nrs.1,2 en 3.
§ 2 Als langdurige halsstarrigheid of de zwaarte van de ergernis het eist, kunnen andere straffen toegevoegd worden, wegzending uit de clericale staat niet uitgesloten.
Je had ook kunnen lezen in de Catechismus van de Katholieke Kerk, een beduidend betrouwbaarder bron waar het het geloof van de Katholieke Kerk betreft:
quote:
Bepaalde bijzonder zware zonden gaan gepaard met excommunicatie, de strengste kerkelijke straf, die het ontvangen van de sacramenten en de uitoefening van bepaalde kerkelijke handelingen belet. Bijgevolg kunnen hiervan volgens het kerkelijk recht enkel de paus, de plaatselijke bisschop of door hen gevolmachtigde priesters ontslaan. In stervensgevaar kan iedere priester, zelfs al heeft hij geen bevoegdheid om biecht te horen, van elke zonde en excommunicatie ontslaan.
Maar goed, zo belangrijk vind je het allemaal niet zeg je zelf al.
quote:
Mar goed, zo belangrijk is het allemaal niet. Luther is dood en men kan hooguit zich verontschuldigen voor dingen die in het verleden gebeurd zijn. Voor Luther heeft het allemaal geen gevolgen. Er zal niet iemand afdalen en Luther meedelen: Luther, je mag nu naar de hemel komen, de paus heeft gezegd dat je geen ketter bent. Hopelijk heeft het wel een positieve invloed op de relatie tussen protestanten en katholieken.
Als je iets wil begrijpen van wat in de Kerk gebeurt, helpt het dat te bezien vanuit het perspectief van de Kerk. Je spottende toon over het geloof in het eeuwige leven van de Kerk is voor mij in ieder geval voldoende reden hierover verder niet meer met je in gesprek te blijven.