Auteur Topic: zonde  (gelezen 12847 keer)

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
zonde
« Gepost op: maart 08, 2008, 01:58:48 pm »
Een vraag:

Maakt GOD onderscheid in zonden.
Is b.v voor GOD verschil in een zondige gedachte en b.v iemand bestelen?

Kan iemand mij vanuit de Bijbel dat uit leggen?
« Laatst bewerkt op: maart 08, 2008, 01:59:54 pm door rinuz »
Alleen door JEZUS

grompie

• Bekijk profiel
zonde
« Reactie #1 Gepost op: maart 08, 2008, 04:56:17 pm »
Jacobus 2 is denk ik duidelijk
10 Want wie de gehele wet houdt, maar op één punt struikelt, is schuldig geworden aan alle (geboden).

offtopic:ik ben een beetje kort van stof, dus zie het maar als een topic kick :)
geheelonthouder

HaJee

• Bekijk profiel
zonde
« Reactie #2 Gepost op: maart 08, 2008, 05:18:23 pm »
Volgens mij staat er dat elke zonde vergeven kan worden, behalve de zonde tegen de Heilige Geest.
Where is the wisdom we lost in knowledge?

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
zonde
« Reactie #3 Gepost op: maart 09, 2008, 02:23:53 pm »

quote:

grompie schreef op 08 maart 2008 om 16:56:
10 Want wie de gehele wet houdt, maar op één punt struikelt, is schuldig geworden aan alle (geboden).
/
Maar is er voor GOD een onderscheid in zwaarte van zonden?
« Laatst bewerkt op: maart 09, 2008, 02:31:03 pm door rinuz »
Alleen door JEZUS

diak2b

• Bekijk profiel
zonde
« Reactie #4 Gepost op: maart 09, 2008, 02:25:45 pm »

quote:

rinuz schreef op 09 maart 2008 om 14:23:
Citaat
quote]
Maar is er voor GOD een onderscheid in zwaarte van zonden?

Ieder antwoord dat hier gegeven wordt, is slechts waar binnen een gelovige context. Een katholiek zal hier anders op antwoorden dan een calvinist, en die zal weer anders antwoorden dan een getuige, vermoedelijk.

Misschien moet je dus eerst wat meer duidelijkheid geven over de context.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
zonde
« Reactie #5 Gepost op: maart 09, 2008, 02:26:25 pm »

quote:

HaJee schreef op 08 maart 2008 om 17:18:
Volgens mij staat er dat elke zonde vergeven kan worden, behalve de zonde tegen de Heilige Geest.
Weet ik, maar maakt GOD onderscheid in minder en zwaardere zonden.(menselijk beredeneerd)
Alleen door JEZUS

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
zonde
« Reactie #6 Gepost op: maart 09, 2008, 02:28:27 pm »

quote:

diak2b schreef op 09 maart 2008 om 14:25:
[...]

Ieder antwoord dat hier gegeven wordt, is slechts waar binnen een gelovige context. Een katholiek zal hier anders op antwoorden dan een calvinist, en die zal weer anders antwoorden dan een getuige, vermoedelijk.

Misschien moet je dus eerst wat meer duidelijkheid geven over de context.

snap niet goed wat je bedoelt.

Is vanuit de Bijbel gezien, een onderscheid te maken in zonden?
Alleen door JEZUS

diak2b

• Bekijk profiel
zonde
« Reactie #7 Gepost op: maart 09, 2008, 03:06:19 pm »

quote:

rinuz schreef op 09 maart 2008 om 14:28:
[...]

snap niet goed wat je bedoelt.

Is vanuit de Bijbel gezien, een onderscheid te maken in zonden?

Was de Bijbel maar zo eenduidig, dan hadden we nu niet ontelbare verschillende interpretaties, en zou jij deze vraag niet hebben gesteld.

Het is een kwestie van geloof. Bijbelverstaan volgt uit geloof, niet andersom.

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
zonde
« Reactie #8 Gepost op: maart 09, 2008, 03:11:52 pm »

quote:

diak2b schreef op 09 maart 2008 om 15:06:
[...]

Was de Bijbel maar zo eenduidig, dan hadden we nu niet ontelbare verschillende interpretaties, en zou jij deze vraag niet hebben gesteld.

Het is een kwestie van geloof. Bijbelverstaan volgt uit geloof, niet andersom.

ok, maar staat er in de Bijbel dat er onderscheid is??

Er staat wel door goede dingen tov GOD dat men Kronen krijgt.
Alleen door JEZUS

diak2b

• Bekijk profiel
zonde
« Reactie #9 Gepost op: maart 09, 2008, 03:32:53 pm »

quote:

rinuz schreef op 09 maart 2008 om 15:11:
[...]

ok, maar staat er in de Bijbel dat er onderscheid is??

Er staat wel door goede dingen tov GOD dat men Kronen krijgt.

Moet ik mezelf blijven herhalen? De Bijbel is niet eenduidig te interpreteren. Zou dat wel zo zijn, zouden er niet ontelbare tegenstrijdige intepretaties zijn, en zou jij dit topic niet hebben geopend.

Het feit dat je je vraag stelt, geeft al aan dat het zinloos is te doen alsof de Bijbel zo eenduidig is. Ware dat wel zo, zou je met een simpele zoekfunctie het antwoord kunnen vinden.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
zonde
« Reactie #10 Gepost op: maart 09, 2008, 04:18:29 pm »
Modbreak:
Heeft de TS misschien bepaalde bijbelgedeelten bij dit topic die we als uitgangspunt kunnen gebruiken bij deze discussie?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

har03

• leef, hoop, ervaar
    • Bekijk profiel
zonde
« Reactie #11 Gepost op: maart 09, 2008, 04:36:31 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 09 maart 2008 om 16:18:
[mbr]Heeft de TS misschien bepaalde bijbelgedeelten bij dit topic die we als uitgangspunt kunnen gebruiken bij deze discussie?[/mbr]

Volgens mij werden bijv. diverse volken in het OT "verdelgd" vanwege hun zonden, terwijl het volk israel (ook regelmatig in zonden viel), en gespaard werd. Het verschil is dat bij het volk israel Mozes voorbede deed (daarop vooruitkijkend naar Jezus), en voor andere volken hierin geen uitzicht was.

Daarom zijn er volgens mij maar 2 soorten zonden nl. zonden die beleden, en in Christus vergeven zijn, en die niet beleden worden, en waarvoor geen berouw is.
leef vandaag, hoop op morgen, met de ervaring van gisteren.

Ilonia

• Bekijk profiel
zonde
« Reactie #12 Gepost op: maart 09, 2008, 09:20:33 pm »

quote:

rinuz schreef op 08 maart 2008 om 13:58:
Een vraag:

De Ned. overheid bestraft iemand voor moord zwaarder dan iemand die iets gestolen heeft, maar ik denk dat het voor G'd niet uit maakt welke zonde je begaan hebt. Alle zonden zijn een overtreding van G'ds wet.
Ik ben het eens wat grompie zegt. Ik denk wel dat het belangerijk is dat als je gezondigt hebt dat je daarvoor berouw toont en dat je het ook weer goed maakt tegen wie je gezondigt hebt. Ik weet dat het laatste moeilijk is, maar ik denk dat dit wel het belangerijkste is. Hoewel de maatschappij indulistisch is ben je toch onderdeel van een gemeenschap. Ik denk nm dat hoe jij met de medemens handelt zo is dat een afspiegeling van G'd.

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
zonde
« Reactie #13 Gepost op: maart 09, 2008, 09:48:55 pm »

quote:

Ilonia schreef op 09 maart 2008 om 21:20:
[...]

De Ned. overheid bestraft iemand voor moord zwaarder dan iemand die iets gestolen heeft, maar ik denk dat het voor G'd niet uit maakt welke zonde je begaan hebt. Alle zonden zijn een overtreding van G'ds wet.
G'd.

Het gaat mij erom,of het in de Bijbel staat.
Dat GOD onderscheid maakt in zonden.
Alleen door JEZUS

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
zonde
« Reactie #14 Gepost op: maart 09, 2008, 09:55:13 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 09 maart 2008 om 16:18:
[mbr]Heeft de TS misschien bepaalde bijbelgedeelten bij dit topic die we als uitgangspunt kunnen gebruiken bij deze discussie?[/mbr]

Luc 23:39

Een van de gekruisigde misdadigers zei spottend tegen hem: ‘Jij bent toch de messias? Red jezelf dan en ons erbij!’ 40 Maar de ander wees hem terecht met de woorden: ‘Heb jij dan zelfs geen ontzag voor God nu je dezelfde straf ondergaat? 41 Wij hebben onze straf verdiend en worden beloond naar onze daden. Maar die man heeft niets onwettigs gedaan.’ 42 En hij zei: ‘Jezus, denk aan mij wanneer u in uw koninkrijk komt.’ 43 Jezus antwoordde: ‘Ik verzeker je: nog vandaag zul je met mij in het paradijs zijn.’

Als iemand tot geloof komt  en z'n zonden belijd is hij daar voor Eeuwig vanaf.

Maar na die bekering, en je doet weer zonden.

Maakt GOD onderscheid in wat je gedaan hebt?

Vanuit GOD zijn woord.
« Laatst bewerkt op: maart 09, 2008, 10:00:12 pm door rinuz »
Alleen door JEZUS

Ilonia

• Bekijk profiel
zonde
« Reactie #15 Gepost op: maart 10, 2008, 09:48:17 am »

quote:

rinuz schreef op 09 maart 2008 om 21:48:
[...]

Het gaat mij erom,of het in de Bijbel staat.
Dat GOD onderscheid maakt in zonden.
Ik had toch ook verwezen naar Gromies posting. Was hij/zij niet duidelijk?

socrates

• Bekijk profiel
zonde
« Reactie #16 Gepost op: maart 10, 2008, 02:02:09 pm »
Matteus 10: 15 Ik verzeker jullie: de dag van het oordeel zal voor het land van Sodom en Gomorra draaglijker zijn dan voor die stad.

Dat lijkt te impliceren dat er weldegelijk onderscheid gemaakt wordt. Laat ik hier direct aan toevoegen dat ik leef in het vertrouwen dat wanneer ik me afhankelijk weet van Jezus, mijn zonden vergeven worden, dus heel erg druk maak ik me er niet over. Ook ben ik heel erg blij dat ik niet in de positie ben om te oordelen over anderen, dat laat ik wel aan Hem over.....
« Laatst bewerkt op: maart 10, 2008, 02:03:24 pm door socrates »
'het enige dat ik weet, is dat ik niets weet'

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
zonde
« Reactie #17 Gepost op: maart 11, 2008, 06:48:00 pm »

quote:

offtopic:ik ben een beetje kort van stof, dus zie het maar als een topic kick :)
Dus voor GOD is elke zonde gelijk?
Alleen door JEZUS

Ilonia

• Bekijk profiel
zonde
« Reactie #18 Gepost op: maart 11, 2008, 09:20:59 pm »
Ja Rinuz.

diak2b

• Bekijk profiel
zonde
« Reactie #19 Gepost op: maart 11, 2008, 09:24:37 pm »

quote:

rinuz schreef op 11 maart 2008 om 18:48:
[...]

Dus voor GOD is elke zonde gelijk?

Tsja, soms komt iets blijkbaar alleen over als je het maar blijft herhalen.

Dat is niet eenduidig uit de Bijbel te concluderen. De exegese van de H. Schrift begint bij geloof. wat je gelooft is aldus bepalend voor wat je uit de Schrift haalt. Hoewel het een wederzijds versterkend proces is, begint het bij geloof.

Als het zo eenduidig was, als jouw vraagstelling impliceert, zou je de vraag niet gesteld hebben. Nu je deze wel gesteld hebt, geef je al aan dat je weet dat het eenduidige antwoord dat je verlangt niet in de Schrift staat.

Ieder antwoord in deze draad, of daarbuiten, dat wel een dergelijke eenduidigheid suggereert is dan ook vooral een uiting van persoonlijk geloof.

Ilonia

• Bekijk profiel
zonde
« Reactie #20 Gepost op: maart 12, 2008, 09:10:35 pm »
diak2b,

Als het alleen om geloof gaat en niet om wat je doet. Hoe zit het dan met vragen voor vergeving over wat je gedaan hebt?

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
zonde
« Reactie #21 Gepost op: maart 12, 2008, 09:54:04 pm »
Ilona, Diak zegt nergens dat het niet gaat om wat je doet.
« Laatst bewerkt op: maart 12, 2008, 09:54:24 pm door Mezzamorpheus »

diak2b

• Bekijk profiel
zonde
« Reactie #22 Gepost op: maart 12, 2008, 10:20:44 pm »

quote:

Ilonia schreef op 12 maart 2008 om 21:10:
diak2b,

Als het alleen om geloof gaat en niet om wat je doet. Hoe zit het dan met vragen voor vergeving over wat je gedaan hebt?
Ik kan niet duidelijker schrijven dan ik deed. Dus je zal het van beter lezen moeten hebben.

Ilonia

• Bekijk profiel
zonde
« Reactie #23 Gepost op: maart 13, 2008, 12:19:44 pm »
Bij zonde overtreed je een gebod. Hoe kan je alleen als je gelooft een gebod overtreden? Ik bedoel hiermee mag je als gelovige alles doen enkel omdat je toch gelooft.

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
zonde
« Reactie #24 Gepost op: maart 13, 2008, 12:45:15 pm »
Diak zegt alleen dat je persoonlijk geloof bepalend is voor de manier waarop je de Bijbel leest. Hij is ws de laatste die zal zeggen: 'als je maar gelooft, maakt het niet uit wat je doet.' Dat gaat zelfs Calvijn al veel te ver. De HC (Heidelberger Cathechismus) zegt bijv.: uit het geloof zullen de daden volgen.
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

diak2b

• Bekijk profiel
zonde
« Reactie #25 Gepost op: maart 13, 2008, 02:44:54 pm »

quote:

Ilonia schreef op 13 maart 2008 om 12:19:
Bij zonde overtreed je een gebod. Hoe kan je alleen als je gelooft een gebod overtreden? Ik bedoel hiermee mag je als gelovige alles doen enkel omdat je toch gelooft.
Vind je het ook zo opvallend dat verschillende mensen nu al hebben aangegeven wat er staat, en jij maar blijft vasthouden aan je op slecht lezen gebaseerde uitleg van wat ik schreef? Doe je dat ook met boeken van tussen de 2000 en 8000 jaar oud?

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
zonde
« Reactie #26 Gepost op: maart 15, 2008, 08:47:40 pm »

quote:

diak2b schreef op 11 maart 2008 om 21:24:
[...]

Tsja, soms komt iets blijkbaar alleen over als je het maar blijft herhalen.

Dat is niet eenduidig uit de Bijbel te concluderen. .

Gom.. schreef:

Hoe lees jij dat?
Alleen door JEZUS

diak2b

• Bekijk profiel
zonde
« Reactie #27 Gepost op: maart 15, 2008, 09:58:33 pm »

quote:

rinuz schreef op 15 maart 2008 om 20:47:
[...]

Gom.. schreef:

Hoe lees jij dat?
In de context.

Keimpe

• Hart voor je omgeving!
    • Bekijk profiel
zonde
« Reactie #28 Gepost op: maart 15, 2008, 10:12:34 pm »

quote:

offtopic]
verder staat  er in Jakobus 2:

quote:

Want hij die gezegd heeft: ‘Pleeg geen overspel,’ heeft ook gezegd: ‘Pleeg geen moord.’

Dáár gaat het om, degene die achter de Wet staat! het gaat erom dat je tegen Hem zondigt...
het gaat er dus niet om dat je de wet naleeft. het gaat erom dat je gelooft!
Stellen wij door het geloof de wet buiten werking? Integendeel, wij bevestigen de wet juist. (Rom. 3:31)

en om op de TS te reageren:

quote:

rinuz schreef op 08 maart 2008 om 13:58:
Een vraag:

misschien moet je het wel omdraaien.. Hij maakt wel degelijk onderscheidt in wat je wél doet voor Hem! (je gaven e.d. gebruiken)

(volgende citaten zijn uit de nieuwe bijbelvertaling)
nog wat vanuit de Bijbel: 1 Kor. 6:18: "Ga ontucht uit de weg! Geen enkele andere zonde die een mens kan begaan tast het lichaam aan, maar wie ontucht pleegt zondigt tegen het eigen lichaam."

dus wel degelijk onderscheid in zonden.
en ook de zonde tegen de HG:
(Marcus 3:28)
"Ik verzeker u: alle wandaden en godslasteringen, hoe erg ook, kunnen de mensen worden vergeven, maar wie lastertaal spreekt tegen de heilige Geest, krijgt in alle eeuwigheid geen vergeving, want zo iemand is schuldig aan een onuitwisbaar vergrijp.'"

dit soort zonden staan niet 'duidelijk' in de Wet, maar worden wel apart genoemd... en zijn ook belangrijk om te weten, is mijn mening.  :)

(misschien heb ik niet direct antwoord gegeven op de vraag van de TS, maar er zijn meer dingen die je niet mag doen die niet in de Wet staan. misschien ligt daar het onderscheidt wel?)
Beter het anker kwijt dan het schip

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
zonde
« Reactie #29 Gepost op: maart 21, 2008, 01:45:41 am »

quote:

Zeg maar wat je bedoeld.
« Laatst bewerkt op: maart 21, 2008, 01:46:51 am door rinuz »
Alleen door JEZUS

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
zonde
« Reactie #30 Gepost op: maart 21, 2008, 01:52:48 am »
.
« Laatst bewerkt op: maart 21, 2008, 01:57:14 am door rinuz »
Alleen door JEZUS

diak2b

• Bekijk profiel
zonde
« Reactie #31 Gepost op: maart 21, 2008, 12:32:39 pm »

quote:

rinuz schreef op 21 maart 2008 om 01:45:
[...]

Zeg maar wat je bedoeld.
Ik bedoel dat ik niet zoveel heb aan beweringen die op niets meer steunen dan één zinnetje uit de Schrift.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
zonde
« Reactie #32 Gepost op: maart 21, 2008, 01:53:51 pm »
De context:
Jac 2
 1 Mijn broeders, houdt uw geloof in onze Here der heerlijkheid, Jezus Christus, vrij van aanzien des persoons. 2 Want stel, er kwam in uw vergadering een man binnen met een gouden ring aan zijn vinger en in prachtige kleding, en er kwam ook een arme binnen in schamele kleding, 3 en gij zoudt opzien tegen de man met de prachtige kleding en zeggen: neem gij hier deze goede plaats, maar tot de arme zoudt gij zeggen: ga gij daar staan, of ga beneden bij mijn voetbank zitten, 4 zoudt gij dan geen onderscheid maken onder elkander en optreden als rechters, die zich door verkeerde overwegingen laten leiden?
5 Hoort, mijn geliefde broeders! Heeft God niet de armen naar de wereld uitverkoren om rijk te zijn in het geloof en erfgenamen van het Koninkrijk, dat Hij beloofd heeft aan wie Hem liefhebben? 6 Doch gíj hebt de arme smadelijk behandeld. Zijn het niet de rijken, die u geweld aandoen en die u voor de rechtbanken slepen? 7 Zijn zij het niet, die de goede naam, welke over u aangeroepen is, lasteren? 8 Indien gij echter de koninklijke wet vervult naar het schriftwoord: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf, dan doet gij wèl. 9 Doch indien gij met aanzien des persoons handelt, doet gij zonde en wordt gij door de wet overtuigd van overtreding. 10 Want wie de gehele wet houdt, maar op één punt struikelt, is schuldig geworden aan alle (geboden). 11 Want Hij, die gezegd heeft: Gij zult niet echtbreken, heeft ook gezegd: Gij zult niet doodslaan. Indien gij nu geen echtbreuk pleegt, maar wel doodslag, zijt gij toch een overtreder van de wet geworden. 12 Spreekt zó en handelt zó als (mensen past), die door de wet der vrijheid zullen geoordeeld worden. 13 Want onbarmhartig zal het oordeel zijn over hem, die geen barmhartigheid bewezen heeft; barmhartigheid (echter) roemt tegen het oordeel.

.....
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

diak2b

• Bekijk profiel
zonde
« Reactie #33 Gepost op: maart 21, 2008, 02:35:05 pm »

quote:

Nee P&A, toen ik het had over de context, bedoelde ik heel wat meer context dan dit citaat. Vriendelijk dat je Rinuz wil helpen duidelijk te maken wat ik bedoel met context, maar ik ben bang dat je dat zelf ook wat te eng ziet.

Ik denk niet dat Rinuz er behoefte aan heeft de gehele context te lezen die ik bedoelde, maar mocht dat wel zo zijn, dan zal het met knippen en plakken niet lukken. Een beginnetje zou kunnen zijn:

http://www.willibrordbijbel.nl/  (geen citaten, maar helemaal)
http://www.polonica.net/D..._Holy_Catholic_Church.htm
http://www.vatican.va/phome_en.htm
http://www.rkdocumenten.nl/ (geen citaten, maar helemaal)
http://www.newadvent.org/cathen/ (geen citaten, maar helemaal)

Het is niet compleet, maar dat is wel wat ik zo ongeveer bedoel met de context.

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
zonde
« Reactie #34 Gepost op: maart 23, 2008, 12:23:23 pm »

quote:

rinuz schreef op 15 maart 2008 om 20:47:
[...]

Gom.. schreef:

Hoe lees jij dat?

Er staat hier "zonde is zonde". Maar er wordt niets gezegd over gradaties.
Fruit is fruit, maar er blijft wel onderscheid tussen een appel en een peer.
Dus deze tekst gebruiken als argument dat er geen gradaties zijn is toch wat beperkt.
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
zonde
« Reactie #35 Gepost op: maart 23, 2008, 01:17:10 pm »
Hmm, volgens mij staat er wel wat meer dan 'zonde is zonde'. Als je bij het 'op een punt struikelt' álle struikelpunten in kunt vullen, waarmee je schuldig geworden bent aan de hele wet, heeft het toch op de minst de schijn van gelijkheid van alle zonden in zich. Lijkt me.
« Laatst bewerkt op: maart 23, 2008, 01:17:35 pm door Mezzamorpheus »

HenkG

• Bekijk profiel
zonde
« Reactie #36 Gepost op: maart 23, 2008, 08:37:31 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 23 maart 2008 om 13:17:
Hmm, volgens mij staat er wel wat meer dan 'zonde is zonde'. Als je bij het 'op een punt struikelt' álle struikelpunten in kunt vullen, waarmee je schuldig geworden bent aan de hele wet, heeft het toch op de minst de schijn van gelijkheid van alle zonden in zich. Lijkt me.
In het vervolgvers wordt duidelijk welke gelijkheid bedoeld wordt: wel;ke misstap je ook begaat, het blijft een misstap jegens God. Dus het blijft fruit, om even de vergelijking van zojuist weer terug te halen, of je nu praat over appels of over peren.
JHWH = Ik ben

diak2b

• Bekijk profiel
zonde
« Reactie #37 Gepost op: maart 23, 2008, 11:11:40 pm »

quote:

HenkG schreef op 23 maart 2008 om 12:23:
[...]

Er staat hier "zonde is zonde".
Natuurlijk, DAT is precies wat er staat.

Misdaad is misdaad. Maar moord is geen diefstal. Ben je schuldig aan "zonde" ongeacht de aard van de zonde? Jazeker, zelfs al stond dat er niet zo duidelijk, zou het niet moeilijk zijn om te bedenken. Maar staat er ook dat de mate van schuld, de zwaarte van de zonde, altijd hetzelfde is? Nee, dat staat er niet, dus het wachten is nog steeds op iets meer verhaal dan een vekreerd begrepen citaat.

grompie

• Bekijk profiel
zonde
« Reactie #38 Gepost op: maart 24, 2008, 01:11:03 am »

quote:

HenkG schreef op 23 maart 2008 om 20:37:
[...]

In het vervolgvers wordt duidelijk welke gelijkheid bedoeld wordt: wel;ke misstap je ook begaat, het blijft een misstap jegens God. Dus het blijft fruit, om even de vergelijking van zojuist weer terug te halen, of je nu praat over appels of over peren.

De vrucht van de zonde is de dood. (niks geen appels en peren :) )

Het is nogal wat om de Almachtige ongehoorzaam te zijn. Dat is de aard van de zonde en dat is de oorzaak van de toorn.
Hoe kunnen wij dan gaan zeggen dat overspel minder zondig is dan moord? Het is in essentie niks anders dan de Schepper ongehoorzaam zijn.
geheelonthouder

HenkG

• Bekijk profiel
zonde
« Reactie #39 Gepost op: maart 24, 2008, 11:47:27 am »
Toch bijzonder om te merken hoe ik ineens in mijn schoenen geschoven krijg dat ik geen gradaties zou erkennen. Want mijn reacties zijn juist gericht op het wijzen op gelijkheid in verscheidenheid, ofwel "zonde is zonde, maar niet zonder gradaties", omdat dit door Rinuz niet zo gezien werd:
klik hier voor mijn eerste reactie in deze om dit te verduidelijken.
« Laatst bewerkt op: maart 24, 2008, 11:52:35 am door HenkG »
JHWH = Ik ben

diak2b

• Bekijk profiel
zonde
« Reactie #40 Gepost op: maart 24, 2008, 11:52:18 am »

quote:

HenkG schreef op 24 maart 2008 om 11:47:
Toch bijzonder om te merken hoe ik ineens in mijn schoenen geschoven krijg dat ik geen gradaties zou erkennen. Want mijn reacties zijn juist gericht op het wijzen op gelijkheid in verscheidenheid, ofwel "zonde is zonde, maar niet zonder gradaties", omdat dit door Rinuz niet zo gezien werd hier.
je krijgt niets in je schoenen geschoven van mij, ik ondersteun juist je uitspraak :)

HenkG

• Bekijk profiel
zonde
« Reactie #41 Gepost op: maart 24, 2008, 11:56:10 am »

quote:

diak2b schreef op 24 maart 2008 om 11:52:
[...]

je krijgt niets in je schoenen geschoven van mij, ik ondersteun juist je uitspraak :)

't Zal de beperkte aanhaling van de reactie dan zijn die met een stukje formulering tot een misverstandje leidt...nog niet helemaal fit, sorry
 ;)  :O
JHWH = Ik ben

diak2b

• Bekijk profiel
zonde
« Reactie #42 Gepost op: maart 24, 2008, 12:13:31 pm »

quote:

HenkG schreef op 24 maart 2008 om 11:56:
[...]

't Zal de beperkte aanhaling van de reactie dan zijn die met een stukje formulering tot een misverstandje leidt...nog niet helemaal fit, sorry
 ;)  :O
Geen probleem. Zalig Pasen trouwens :)

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
zonde
« Reactie #43 Gepost op: maart 27, 2008, 10:47:50 pm »

quote:

Dat is?
Alleen door JEZUS

diak2b

• Bekijk profiel
zonde
« Reactie #44 Gepost op: maart 27, 2008, 10:49:32 pm »

quote:

Even teruglezen in deze draad

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
zonde
« Reactie #45 Gepost op: maart 27, 2008, 10:54:13 pm »

quote:

diak2b schreef op 27 maart 2008 om 22:49:
[...]

Even teruglezen in deze draad
?? zeg het maar..
Alleen door JEZUS

Thorgrem

• Bekijk profiel
zonde
« Reactie #46 Gepost op: maart 27, 2008, 10:55:44 pm »

quote:

diak2b in "zonde"

Nog op dezelfde bladzijde....

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
zonde
« Reactie #47 Gepost op: maart 27, 2008, 11:08:22 pm »

quote:

diak2b schreef op 21 maart 2008 om 14:35:
[...]

Nee P&A, toen ik het had over de context, bedoelde ik heel wat meer context dan dit citaat. Vriendelijk dat je Rinuz wil helpen duidelijk te maken wat ik bedoel met context, maar ik ben bang dat je dat zelf ook wat te eng ziet.

Ik denk niet dat Rinuz er behoefte aan heeft de gehele context te lezen die ik bedoelde, maar mocht dat wel zo zijn, dan zal het met knippen en plakken niet lukken. Een beginnetje zou kunnen zijn:

http://www.willibrordbijbel.nl/  (geen citaten, maar helemaal)
http://www.polonica.net/D..._Holy_Catholic_Church.htm
http://www.vatican.va/phome_en.htm
http://www.rkdocumenten.nl/ (geen citaten, maar helemaal)
http://www.newadvent.org/cathen/ (geen citaten, maar helemaal)

Het is niet compleet, maar dat is wel wat ik zo ongeveer bedoel met de context.
Dan zou je dat aan Rinus moeten zeggen. Hij heeft deze post nu al wel gelezen denk ik. :)

Als je een zinnetje uit de Schrift neemt, dan is het eerste wat je zou kunnen (moeten) bekijken: in wat voor gedeelte - en dan de context van het desbetreffende stuk, wordt dit zo gezegd?
En daarnaast kun je idd de hele bijbel bekijken en ook andere bronnen raadplegen.
Je bent dan wel een tijdje bezig maar dat hoeft op zich geen probleem te zijn.
Alleen voor deze discussie zou je misschien een kleine selectie kunnen maken zodat het wat meer opschiet allemaal. Anders duurt het wel heel lang voordat Rinus weer kan reageren. :)

In BF is het de bedoeling dat je in de Bijbel bekijkt wat er over het onderwerp staat waar je wat over wilt zeggen. Dat beperkt het alweer wat.
« Laatst bewerkt op: maart 27, 2008, 11:10:49 pm door Priscilla en Aquila »

diak2b

• Bekijk profiel
zonde
« Reactie #48 Gepost op: maart 27, 2008, 11:30:14 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 27 maart 2008 om 23:08:
[...]

Dan zou je dat aan Rinus moeten zeggen.
Oh, ik wist niet dat berichten apart geadresseerd dienen te worden?

quote:

Hij heeft deze post nu al wel gelezen denk ik. :)
Hij leek er wat moeite mee te hebben, maar wie weet is het intussen gelukt ja.

quote:

Als je een zinnetje uit de Schrift neemt, dan is het eerste wat je zou kunnen (moeten) bekijken: in wat voor gedeelte - en dan de context van het desbetreffende stuk, wordt dit zo gezegd?
Natuurlijk.

quote:

En daarnaast kun je idd de hele bijbel bekijken en ook andere bronnen raadplegen.
Kunnen? Nee, moeten.

quote:

Je bent dan wel een tijdje bezig maar dat hoeft op zich geen probleem te zijn.
Lijkt me ook niet nee. Als je fundamentele vragen aan de orde stelt, zoals TS, dan moet je niet mauwen als het antwoord niet in een onelinertje past.

quote:

Alleen voor deze discussie zou je misschien een kleine selectie kunnen maken zodat het wat meer opschiet allemaal. Anders duurt het wel heel lang voordat Rinus weer kan reageren. :)
Het is maar wat je liever doet:

- aanvaarden dat anderen ergens wat langer op gestudeerd hebben, en niks discussieren, maar gewoon luisteren.
- zelfs serieus studeren en dan een zinvolle discussie voeren
- lekker wat blaten zonder meer dan flinterdunne kennis

Het kan allemaal, natuurlijk.

quote:

In BF is het de bedoeling dat je in de Bijbel bekijkt wat er over het onderwerp staat waar je wat over wilt zeggen. Dat beperkt het alweer wat.
Oh, domme ik dacht dat BF bedoeld was voor Bijbelstudie. Maar ik begrijp nu dat het alleen bedoeld is voor de Evangelische variant. Goed te weten, dan zal ik hier verder niets meer toevoegen.

cyber

• Bekijk profiel
zonde
« Reactie #49 Gepost op: maart 27, 2008, 11:36:15 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 27 maart 2008 om 23:08:

Dit is nog steeds een GKv forum, dus is het gebruikelijk dat andere bronnen erbij worden genomen, ook al is de faq veranderd in een rond om de bijbel variant, door jou.