Je kunt je ook afvragen wat 'de jongste zoon' inhoudt. Volgens een bepaalde uitleg, waar ik me ook wel in kan vinden, gaat het hier om Noachs jongste
kleinzoon: Kanaän.
quote:
18 De zonen van Noach, die samen met hem uit de ark waren gekomen, heetten Sem, Cham en Jafet; Cham was de vader van Kanaän. 19 Met de drie zonen van Noach begon de verspreiding van de mensheid over de hele aarde.
20 Noach was landbouwer en legde als eerste een wijngaard aan. 21 Hij dronk van de wijn, werd dronken en ging in zijn tent liggen, zonder kleren aan. 22 Toen Cham, de vader van Kanaän, zag dat zijn vader naakt was, vertelde hij dat aan zijn twee broers, die buiten waren. 23 Daarop namen Sem en Jafet een mantel, legden die over hun schouders, liepen achteruit de tent binnen en bedekten het naakte lichaam van hun vader, met afgewend gelaat, zodat zij hem niet naakt zagen. 24 Toen Noach uit zijn roes ontwaakte en te weten kwam wat zijn jongste zoon hem had aangedaan, 25 zei hij:
‘Vervloekt zij Kanaän,
knecht van zijn broers zal Kanaän zijn,
de minste van alle knechten.
26 Geprezen zij de HEER, de God van Sem;
knecht van Sem zal Kanaän zijn.
27 Moge God ruimte geven aan Jafet,
hem laten wonen in de tenten van Sem;
knecht van Jafet zal Kanaän zijn.’
28 Noach leefde na de zondvloed nog driehonderdvijftig jaar. 29 In totaal leefde Noach negenhonderdvijftig jaar. Daarna stierf hij.
Vreemd is dat Kanaän in vers 18 al aangehaald wordt, als zoon van Cham. Hij heeft dus blijkbaar een betekenis binnen het verhaal. Die betekenis zien we in de rede van Noach: heel opvallend wordt niet Cham vervloekt, maar Kanaän. Het is niet zo dat Cham zijn broers zal moeten dienen, nee: Kanaän! Ik heb me er niet heel erg in verdiept, maar het is in dit verband van belang dat de oorspronkelijke inwoners van het gebied waar nu Israël ligt, Kanaännieten heetten. Zo is wellicht uitgekomen dat Kanaän de knecht van Sem zal zijn (Abraham was een Semiet). Je kunt je afvragen of Noach echt een profetische uitspraak deed over dingen die nog ver in de toekomst lagen, of dat hij de directe toekomst in gedachten had. De vraag is: heeft Kanaän iets misdaan of wordt hij gestraft voor de fout van zijn vader? Ik denk zelf het eerste. Dat hangt samen met mijn andere stelling: Noach had last van PTSS (Post Traumatisch Stress Syndroom) of iets dergelijks. Ik denk dat, toen hij eenmaal uitgevonden had hoe hij druiven moest telen, zich wel vaker vergreep aan de wijn. Hij kwam uit een cultuur die op een hoog plan stond maar nu volledig weggevaagd was. hij moest helemaal overnieuw beginnen. Dat eist zijn tol. Ik denk dat Noach wel vaker de roes van de wijn opzocht. Ik stel me zo voor dat Cham hem eens zo vond, het aan zijn broers vertelde, dat zo het gerucht rondging dat Noach weer eens dronken was, Sem en Jafeth de juiste actie ondernemen, namelijk het beschermen van de eer van hun vader, het familiestamhoofd, maar dat Kanaän en zijn vrienden er grappen over maakten en zo geen respect toonden aan hun pater familias. Het zijn maar een paar gedachten en ik ben heel erg benieuwd wat er in de Joodse traditie hierover gezegd en geschreven is...