Auteur Topic: Gods Geest werkt!!  (gelezen 8319 keer)

Anita

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Gepost op: april 19, 2003, 01:13:52 pm »
Binnen de vrijgemaakte kerk delen we met velen het verlangen, meer te willen weten over het werk van de Heilige Geest; Wie is Hij,wat doet Hij, hoe werkt Hij? De Heilige Geest die gekomen is om ons te helpen Jezus te leren kennen en te volgen. Hierover willen we graag met elkaar nadenken, praten en zingen.

Sprekers: Ds Jos Douma en Ds Henno Smit

Met medewerking van praiseband Xing en dramagroep.

Van harte welkom! b.v. met vereniging of bijbelstudiegroep. Voor iedereen vanaf ± 12 jaar.
Kosten 1 Euro entree + collecte (er is catering aanwezig).

Op 10 mei van 15.00 uur tot 21.00 uur in de WRZV-hallen in Zwolle

Er staat vandaag een artikel over in het ND.

Dit even ter info. Lijkt me hartstikke interessant!!

groeten, Anita
God is geest en wie Hem aanbidden, moeten aanbidden in geest en in waarheid. Joh 4:24

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #1 Gepost op: april 19, 2003, 01:45:28 pm »

quote:

op 19 Apr 2003 13:13:52 schreef Anita:
Binnen de vrijgemaakte kerk delen we met velen het verlangen, meer te willen weten over het werk van de Heilige Geest; Wie is Hij,wat doet Hij, hoe werkt Hij? De Heilige Geest die gekomen is om ons te helpen Jezus te leren kennen en te volgen. Hierover willen we graag met elkaar nadenken, praten en zingen.

Sprekers: Ds Jos Douma en Ds Henno Smit

Met medewerking van praiseband Xing en dramagroep.

Van harte welkom! b.v. met vereniging of bijbelstudiegroep. Voor iedereen vanaf ± 12 jaar.
Kosten 1 Euro entree + collecte (er is catering aanwezig).

Op 10 mei van 15.00 uur tot 21.00 uur in de WRZV-hallen in Zwolle

Er staat vandaag een artikel over in het ND.

Dit even ter info. Lijkt me hartstikke interessant!!

groeten, Anita

Zou jij daar nu wel heen gaan????????? :?

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #2 Gepost op: april 19, 2003, 02:04:05 pm »
Anita laat haar maar praten hoor, ze is niet wijzer.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Anita

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #3 Gepost op: april 19, 2003, 02:28:21 pm »
Gaan jullie gezellig mee???
God is geest en wie Hem aanbidden, moeten aanbidden in geest en in waarheid. Joh 4:24

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #4 Gepost op: april 19, 2003, 02:58:08 pm »

quote:

op 19 Apr 2003 14:28:21 schreef Anita:
Gaan jullie gezellig mee???

Ik zou wel willen, hoor je het ook eens van een andere kant, als M...O,nee Wilhelmina ook gaat, maar ik rijd niet zelf, het is te ver van m.n bed.

p.s waar is je plaatje ?
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #5 Gepost op: april 19, 2003, 03:00:27 pm »
Het lijkt mij heel cool, sowieso omdat ik Jos Douma graag een keer zou horen. Maar ik ben op weekend met mijn studievereniging denk ik, dus wordt lastig..
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #6 Gepost op: april 19, 2003, 03:16:28 pm »

quote:

op 19 Apr 2003 15:00:27 schreef Tave:
Het lijkt mij heel cool, sowieso omdat ik Jos Douma graag een keer zou horen. Maar ik ben op weekend met mijn studievereniging denk ik, dus wordt lastig..

Euhm.. Is dat dan ook ?
Weer een dubbele afspraak... |:(
Zullen ze weer blij mee zijn bij LaZaRuS
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #7 Gepost op: april 19, 2003, 03:19:26 pm »

quote:

op 19 Apr 2003 15:16:28 schreef Joesoef:
op 19 Apr 2003 15:00:27 schreef Tave:
Euhm.. Is dat dan ook ?
Weer een dubbele afspraak... |:(
Zullen ze weer blij mee zijn bij LaZaRuS
hoezo onze dies-viering is op 3 mei, dit is op 10 mei, maar dan is ook ED-weekend..
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #8 Gepost op: april 19, 2003, 03:21:16 pm »
Ok, las studentenvereniging... :P
Maar Zwolle is toch een beetje ver weg... ;(
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #9 Gepost op: april 19, 2003, 03:22:20 pm »

quote:

op 19 Apr 2003 15:21:16 schreef Joesoef:
Ok, las studentenvereniging... :P
Maar Zwolle is toch een beetje ver weg... ;(
dat sowieso..

Bart

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #10 Gepost op: april 19, 2003, 04:13:09 pm »
In het ND van vandaag stond een artikel over een conferentie van de werkgroep 'Gods Geest werkt!' Ik vind het goed, dat zo'n conferentie belegd wordt om zo door te denken over het werk van de Geest in de kerk.

Toch wil ik erop wijzen, dat de stelling, dat er in de gereformeerden kerken te weinig aandacht is voor het werk van de Geest niet helemaal op gaat. Ik denk dat men door dat te zeggen de eigen traditie onbewust onderwaardeert. Er is in de gereformeerde theologie van de twintigste eeuw veel geschreven over de Heilige Geest (zie bijvoorbeeld de dogmatiek van B. Wentsel). Maar ook in eigen kring hebben bijvoorbeeld Dr. Hendriks  en Prof. Trimp veel over het werk van de Heilige Geest geschreven (Denk aan titels als: 'Die in de waarheid leidt'; 'Die Here is en levend maakt' en 'klank en weerklank')

Ik zeg niet dat zij het laatste woord over het werk van de Heilige Geest gezegd hebben. Beslist niet. Wel vind ik dan de opmerking zoals hierboven geparafraseerd de aandacht binnen de gereformeerde traditie voor het werk van de Geest onderwaardeert.

Anita

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #11 Gepost op: april 19, 2003, 11:56:12 pm »

quote:

op 19 Apr 2003 14:58:08 schreef Mientje:
p.s waar is je plaatje ?

Ik weet het niet, zomaar foetsie!!

:'(

Anita

Pulpeet

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #12 Gepost op: april 20, 2003, 12:53:40 am »

quote:

op 19 Apr 2003 16:13:09 schreef Bart:
Ik zeg niet dat zij het laatste woord over het werk van de Heilige Geest gezegd hebben. Beslist niet. Wel vind ik dan de opmerking zoals hierboven geparafraseerd de aandacht binnen de gereformeerde traditie voor het werk van de Geest onderwaardeert.
Inderdaad, Bart. Calvijn wordt niet voor niets de theoloog van de Geest genoemd.

Anne-Marie

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #13 Gepost op: april 20, 2003, 01:10:18 am »
Als jullie de kans hebben om te gaan, DOEN!!!
Jos en Henno zijn geweldige ds-sen.
Gewoon gaan.  Gr. Anne-Marie

Marloes

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #14 Gepost op: april 20, 2003, 03:21:57 pm »
[off-topic]

quote:

op 19 Apr 2003 23:56:12 schreef Anita:
p.s waar is je plaatje ?

Ik weet het niet, zomaar foetsie!!   :'(
Anita
Had je eerst 't plaatje op http://www.real-life.nl/s...s/images/hedied_small.jpg? Dan moet je die link even kopiëren naar je profiel. Waarschijnlijk hebben ze bij het onderhoud aan de website even de mappen e.d. aangepast.

[/off-topic]
[Prediker 7:29]

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #15 Gepost op: april 20, 2003, 03:38:37 pm »

quote:

op 19 Apr 2003 16:13:09 schreef Bart:

In het ND van vandaag stond een artikel over een conferentie van de werkgroep 'Gods Geest werkt!' Ik vind het goed, dat zo'n conferentie belegd wordt om zo door te denken over het werk van de Geest in de kerk.

Toch wil ik erop wijzen, dat de stelling, dat er in de gereformeerden kerken te weinig aandacht is voor het werk van de Geest niet helemaal op gaat. Ik denk dat men door dat te zeggen de eigen traditie onbewust onderwaardeert. Er is in de gereformeerde theologie van de twintigste eeuw veel geschreven over de Heilige Geest (zie bijvoorbeeld de dogmatiek van B. Wentsel). Maar ook in eigen kring hebben bijvoorbeeld Dr. Hendriks  en Prof. Trimp veel over het werk van de Heilige Geest geschreven (Denk aan titels als: 'Die in de waarheid leidt'; 'Die Here is en levend maakt' en 'klank en weerklank')

Schrijven en lezen over de Heilige Geest is nog iets anders dan de Heilige Geest ervaren...

Pulpeet

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #16 Gepost op: april 20, 2003, 07:05:36 pm »

quote:

op 20 Apr 2003 15:38:37 schreef Mezzamorpheus:
Schrijven en lezen over de Heilige Geest is nog iets anders dan de Heilige Geest ervaren...
Maar ook: De ervaring van de Heilige Geest, is de Heilige Geest zelf niet.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #17 Gepost op: april 20, 2003, 09:39:45 pm »

quote:

op 20 Apr 2003 19:05:36 schreef Pulpeet:
op 20 Apr 2003 15:38:37 schreef Mezzamorpheus:

Oh nee, wat dan wel?

Pulpeet

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #18 Gepost op: april 20, 2003, 10:37:03 pm »

quote:

op 20 Apr 2003 21:39:45 schreef Mezzamorpheus:

Oh nee, wat dan wel?
Wat ik zeg: mijn ervaring van de Heilige Geest.

De Heilige Geest is degene die mijn ervaring veroorzaakt. Hij is niet die ervaring zelf. Mijn ervaring is een richtingwijzer naar Hem. Een richtingwijzer naar Rotterdam is ook Rotterdam zelf niet.
Maar het is ook mogelijk dat mijn ervaring mij bedriegt, want mijn ervaring hoort bij mij, een beperkt mens.
Wie zijn ervaring verabsoluteert maakt een enorme vergissing. Ongeveer dezelfde vergissing als degene die zijn verstand verabsoluteert.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #19 Gepost op: april 20, 2003, 10:39:22 pm »

quote:

op 20 Apr 2003 22:37:03 schreef Pulpeet:
op 20 Apr 2003 21:39:45 schreef Mezzamorpheus:

Oh nee, wat dan wel?Wat ik zeg: mijn ervaring van de Heilige Geest.

De Heilige Geest is degene die mijn ervaring veroorzaakt. Hij is niet die ervaring zelf. Mijn ervaring is een richtingwijzer naar Hem. Een richtingwijzer naar Rotterdam is ook Rotterdam zelf niet.
Maar het is ook mogelijk dat mijn ervaring mij bedriegt, want mijn ervaring hoort bij mij, een beperkt mens.
Wie zijn ervaring verabsoluteert maakt een enorme vergissing. Ongeveer dezelfde vergissing als degene die zijn verstand verabsoluteert.
Echter: Een ervaring ZONDER de Heilige Geest is pas echt van God los. :)

Anita

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #20 Gepost op: april 22, 2003, 10:25:53 am »
[off topic]

quote:

op 19 Apr 2003 23:56:12 schreef Anita:
p.s waar is je plaatje ?

Ik weet het niet, zomaar foetsie!!
 :'(
Anita

Dank je wel Harm H voor je attente reactie en voor het 'alternatief'.
Lief!!
(volgens mij kom je uit A'foort. Dan ken ik je!)

Anita

[/off topic]

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #21 Gepost op: april 22, 2003, 12:42:12 pm »

quote:

op 20 Apr 2003 01:10:18 schreef Anne-Marie:
(...)
(...)
Beetje zweverig soms :P. Erg 'in de Geest' ook wel. Maar beiden zijn ook erg OK (voor zover ik ds Douma kan beoordelen na 1 preek en 1 lezing).
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #22 Gepost op: april 22, 2003, 01:48:41 pm »

quote:

op 22 Apr 2003 12:42:12 schreef elle:
op 20 Apr 2003 01:10:18 schreef Anne-Marie:
(...)
(...)
Beetje zweverig soms :P. Erg 'in de Geest' ook wel. Maar beiden zijn ook erg OK (voor zover ik ds Douma kan beoordelen na 1 preek en 1 lezing).

Het lijkt wel of gereformeerden iedereen die vol van de Geest is  "zweverig"  noemt, en ik heb de indruk dat dat niet positief bedoeld is.
Of heb ik het mis?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #23 Gepost op: april 22, 2003, 02:06:22 pm »
Tuurlijk: mind the smiley

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #24 Gepost op: april 22, 2003, 03:08:21 pm »

quote:

op 22 Apr 2003 14:06:22 schreef elle:
Tuurlijk: mind the smiley

Mijn moeder zei altijd: In élke scherts zit een kern van waarheid.
Én het plaatsen van een smiley achter een opmerking betekent toch niet dat je er niets van meent, en het is ook geen vrijbrief om alles te kunnen zeggen zonder dat ook maar iemand er op kan reageren? :? :? :?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #25 Gepost op: april 22, 2003, 04:05:14 pm »
ozo...
Tja, vandaar ook de smiley. Beide predikanten, iig Smit, zijn erg bezig met de gaven en werken van de Geest (want het is onderdeel van het volgen van Christus). Dat merk je erg aan hem, aan de manier waarop hij preekt bijvoorbeeld. Dat heeft zo zijn voor- en nadelen. Vanwege de nadelen is het vast zo dat sommigen 'in geest zijn' negatief vinden, en aanduiden met 'zweverig'. En daar verwees ik idd naar, waarbij de smiley moest aangeven dat het niet mijn mening was.

Maar ik vind 'in de geest' of zweverig zijn niet per definitie negatief. 't Is vooral redelijk anders dan ik ben :). Omdat zweverig zijn ook nadelen heeft, zeker voor een predikant, ben ik ook niet overdeeld positief... Of liever: ook zweverige mensen hebben tekortkomingen waar je tegenaan loopt, wat wel eens wordt vergeten. Misschien ben ik dan liever wat meer 'down to earth', wat rationeler. Want: beiden kunnen volbloed christen zijn, vind ik.

(Ik betrapte me erop dat ik 'in de geest zijn' en zweverig zijn gelijk schakelde aan evangelicaal zijn. 'kWeet dus niet of dat terecht is :). Feit is dat ds Smit Willowcreek en Tim Keller lichtende voorbeelden vindt.)

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #26 Gepost op: april 22, 2003, 04:12:08 pm »

quote:

op 22 Apr 2003 16:05:14 schreef elle:
ozo...
Tja, vandaar ook de smiley. Beide predikanten, iig Smit, zijn erg bezig met de gaven en werken van de Geest (want het is onderdeel van het volgen van Christus). Dat merk je erg aan hem, aan de manier waarop hij preekt bijvoorbeeld. Dat heeft zo zijn voor- en nadelen. Vanwege de nadelen is het vast zo dat sommigen 'in geest zijn' negatief vinden, en aanduiden met 'zweverig'. En daar verwees ik idd naar, waarbij de smiley moest aangeven dat het niet mijn mening was.

Maar ik vind 'in de geest' of zweverig zijn niet per definitie negatief. 't Is vooral redelijk anders dan ik ben :). Omdat zweverig zijn ook nadelen heeft, zeker voor een predikant, ben ik ook niet overdeeld positief... Of liever: ook zweverige mensen hebben tekortkomingen waar je tegenaan loopt, wat wel eens wordt vergeten. Misschien ben ik dan liever wat meer 'down to earth', wat rationeler. Want: beiden kunnen volbloed christen zijn, vind ik.

(Ik betrapte me erop dat ik 'in de geest zijn' en zweverig zijn gelijk schakelde aan evangelicaal zijn. 'kWeet dus niet of dat terecht is :). Feit is dat ds Smit Willowcreek en Tim Keller lichtende voorbeelden vindt.)
Je maakt me onderhand wél nieuwsgierig. Denk je dat zij in nieuwe tongen spreken?

Pulpeet

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #27 Gepost op: april 22, 2003, 04:14:19 pm »
Huh?
heb je ook oude tongen dan?

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #28 Gepost op: april 22, 2003, 04:16:18 pm »

quote:

op 22 Apr 2003 16:14:19 schreef Pulpeet:
Huh?
heb je ook oude tongen dan?
Ja dat is een plaats in Zeeland. Daar wonen de echte zwarte kousen.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #29 Gepost op: april 22, 2003, 04:18:36 pm »
heb het nog nooit meegemaakt, maar denk eerder dat Smit vol ontzag zijn preek onderbreekt en het fenomeen gaat bestuderen dan dat hij zijn ouderlingen de interumpeerder laat verwijderen :). En nee, ik denk niet dat zij in tongen spreken (had ik vast wel gehoord). Ergens lijkt het mij niet helemaal fantastisch als het gebeurd: zet dingen in de gemeente verder op scherp, ben ik bang.

Heb Douma erg enthausiast over die 'Gods Geest werkt' conferentie horen spreken: 't schijnt dan een of andere Drentse GKV vrouw het initiatief heeft genomen, vond 'ie erg positief. Ik ga denk ik niet komen: heb het te drukkig.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #30 Gepost op: april 22, 2003, 04:22:20 pm »

quote:

op 22 Apr 2003 16:18:36 schreef elle:
Ergens lijkt het mij niet helemaal fantastisch als het gebeurd: zet dingen in de gemeente verder op scherp, ben ik bang.

.
Als God het besluit te geven, zorgt Hij ook wel voor de rest hoor. Gewoon laten gebeuren, niet van dat benauwde. :)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #31 Gepost op: april 22, 2003, 04:23:55 pm »
optimist

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #32 Gepost op: april 22, 2003, 04:25:58 pm »

quote:

op 22 Apr 2003 16:23:55 schreef elle:
optimist

Dat ontvang ik als kompliment. Als Gods Geest écht de ruimte krijgt. zul je nog wat beleven.
( Ik ken toevallig een paar gereformeerden die het "overkwam" . Ze zijn nooit meer dezelfde geworden.)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #33 Gepost op: april 22, 2003, 04:28:12 pm »
Nou, dat geeft vertrouwen... :P
Maar je hebt wel gelijk... Ik wacht gewoon af wat er gaat gebeuren. Als het gebeurt, dan is hat vast nuttig. Maar 'k loop niet te stimuleren of te provoceren, lijkt mij niet gezond. En plaats de kanttekeningen die Paulus ook al plaatst.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #34 Gepost op: april 22, 2003, 04:29:05 pm »

quote:

op 22 Apr 2003 16:28:12 schreef elle:
Nou, dat geeft vertrouwen... :P
Watervrees?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #35 Gepost op: april 22, 2003, 04:31:15 pm »
Ook. Maar daarnaast zie ik het nut er ook niet echt van in. Maar andere mensen lijken er een steviger geloof door te krijgen, da's wel tov.
« Laatst bewerkt op: april 22, 2003, 05:53:40 pm door elle »

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #36 Gepost op: april 22, 2003, 06:53:37 pm »

quote:

op 22 Apr 2003 16:31:15 schreef elle:
Ook. Maar daarnaast zie ik het nut er ook niet echt van in. Maar andere mensen lijken er een steviger geloof door te krijgen, da's wel tov.

God heeft het niet voor niets "bedacht" toch?
Trouwens geloof jij alleen dátgene wat jouwzelf nuttig lijkt? :?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #37 Gepost op: april 23, 2003, 02:28:32 pm »
Neen: ik geloof wat God ons in de Bijbel zegt.
Ik doe, of probeer te doen, wat nuttig is of opbouwend. Daar is verschil tussen. Ik denk daarbij aan Paulus: alles is mij geoorloofd, maar niet alles is nuttig. Of: alles is mij geoorloofd, maar niet alles bouwt op.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #38 Gepost op: april 23, 2003, 03:00:58 pm »

quote:

op 23 Apr 2003 14:28:32 schreef elle:
Neen: ik geloof wat God ons in de Bijbel zegt.
Ik doe, of probeer te doen, wat nuttig is of opbouwend. Daar is verschil tussen. Ik denk daarbij aan Paulus: alles is mij geoorloofd, maar niet alles is nuttig. Of: alles is mij geoorloofd, maar niet alles bouwt op.
Als we het tóch over opbouwen hebben:  1 Corinthe 14:4  Wie in een tong spreekt, sticht zichzelf,  O-)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #39 Gepost op: april 23, 2003, 03:39:08 pm »

quote:

op 23 Apr 2003 15:00:58 schreef Wilhelmina:
Als we het tóch over opbouwen hebben:  1 Corinthe 14:4  Wie in een tong spreekt, sticht zichzelf,  O-)

Da's een goede tekst. De contekst geeft echter ook aan dat het in tongen spreken een aangelegenheid tussen God en 1 persoon is, en dus niet nuttig is in een groep.
Profeteren is wel nuttig in een groep want wie profeteert, sticht de gemeente, vs 4b. 'kHeb alleen geen idee wat het verschil is tussen profeteren en preken.
Maar daar raken we behoorlijk off-topic, dus wellicht kunnen we beter in een andere draad doorgaan, bijv. hier: De gaven van de Geest. Maar daar ging het al over dat punt, geloof ik.

Laten we hier weer back on topic gaan.

Anita

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #40 Gepost op: mei 05, 2003, 02:32:33 pm »
Nog even wat extra informatie over de conferentie van a.s. zaterdag in Zwolle kun je vinden op

www.godsgeestwerkt.nl

Je kunt je daar ook aanmelden.

Anita

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #41 Gepost op: mei 05, 2003, 02:45:26 pm »

quote:

op 22 Apr 2003 16:25:58 schreef Wilhelmina:
[...]

Dat ontvang ik als kompliment. Als Gods Geest écht de ruimte krijgt. zul je nog wat beleven.
( Ik ken toevallig een paar gereformeerden die het "overkwam" . Ze zijn nooit meer dezelfde geworden.)
Die ken ik ook  ;)
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Anita

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #42 Gepost op: mei 11, 2003, 12:33:25 pm »
10 mei is inmiddels achter de rug en ik ben heeeel benieuwd of hier forumleden zijn die gisteren ook in Zwolle waren. Wat hebben wij een fantástische dag gehad!! Gods Geest werkt!! Hij heeft het laten zien!
Ik zou graag willen weten hoe je de dag ervaren hebt, als je er ook bent geweest!

Anita

O ja, trouwens, voor degene die er niet zijn geweest is er de mogelijkheid om de tekst van de sprekers (ds Douma en ds Smit) na te lezen op de website die ik hierboven al ergens noemde (  www.godsgeestwerkt.nl ) Ik weet niet of het er nu al op staat, maar het zou er wel op komen. Kan anders wel even duren misschien....
« Laatst bewerkt op: mei 11, 2003, 12:41:50 pm door Anita »

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #43 Gepost op: mei 11, 2003, 08:22:13 pm »

quote:

op 11 May 2003 12:33:25 schreef Anita:
10 mei is inmiddels achter de rug en ik ben heeeel benieuwd of hier forumleden zijn die gisteren ook in Zwolle waren. Wat hebben wij een fantástische dag gehad!! Gods Geest werkt!! Hij heeft het laten zien!
Ik zou graag willen weten hoe je de dag ervaren hebt, als je er ook bent geweest!

Anita

O ja, trouwens, voor degene die er niet zijn geweest is er de mogelijkheid om de tekst van de sprekers (ds Douma en ds Smit) na te lezen op de website die ik hierboven al ergens noemde (  www.godsgeestwerkt.nl ) Ik weet niet of het er nu al op staat, maar het zou er wel op komen. Kan anders wel even duren misschien....
Wat heb je ervaren, en waarom zeg je nu zo stellig dat Gods Geest werkt? Ik wil jouw verslag ook erg graag lezen.

Anne-Marie

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #44 Gepost op: mei 11, 2003, 08:29:03 pm »
Ik ook!   :)   Gr. Anne-Marie

Anita

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #45 Gepost op: mei 11, 2003, 10:21:13 pm »
Wilhelmina en Anne-Marie, mag het ook morgen? Ik val nu bijna om (niet in de Geest hoor, haha!) maar jullie houden het tegoed. Als het forum van die site van Godsgeestwerkt.nl weer bereikbaar is kun je daar ook al het een en ander lezen. Er staan al een paar reacties op. En Anne-Marie, schandalig dat jij er niet was!!  ;)
Ben benieuwd of het ND er morgen over schrijft....

doei!
Anita

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #46 Gepost op: mei 11, 2003, 10:31:59 pm »
Aangezien Anita's verslag nog even op zich laat wachten, zal ik hier maar proberen een verslag te schrijven van de dag. Ik zeg bewust 'proberen', aangezien de Heilige Geest echt krachtig aanwezig was en ik het heel moeilijk vindt om het zo te beschrijven dat daar iets van overkomt. In ieder geval heeft de dag echt diepe indruk op me gemaakt!
Mijn mond viel regelmatig van verbazing open, van alles wat er mogelijk bleek te zijn op een 'vrijgemaakte' bijeenkomst! De Heilige Geest was echt krachtig aanwezig en heeft ook mij aangeraakt. Echt een hele bijzondere ervaring, die je helaas maar zo moeilijk in woorden kan omschrijven.

De hele conferentie ging vooral om 'het hebben van de Geest is nog iets anders dan vervuld zijn met de Geest', en er werd heel open, onbevangen en bijbels verteld over wie de Geest is en wat Hij, ook nu nog, allemaal wil en kan doen. Echt ongelooflijk dat wij vaak met een kaarsvlammetje van Hem genoegen nemen (de Geest hebben), terwijl Hij graag als een open haard wil branden, waar wij ons heerlijk bij kunnen warmen (vervuld zijn met de Geest) (Henno Smit).
Een ander voorbeeld, dat Jos Douma gebruikte: 'je kan alleen een rietje boven je hoofd houden om van Gods Geest te ontvangen (de Geest hebben), maar je kan ook een trechter boven je hoofd houden (vervuld raken met de Geest).' Als je Hem de ruimte geeft, gebeurt er wat met je, en dat was tijdens de hele conferentie merkbaar.

In de eerste lezing ging Jos Douma vooral in op het 'vervuld zijn met de Geest', onze houding naar God de Heilige Geest toe en de Bijbelse beloftes over de Heilige Geest (waarbij opvalt dat er altijd gesproken wordt in termen van 'overvloedig', 'vol zijn van', 'veel meer', 'rijkelijk' etc., waar die termen ook net zo goed weggelaten hadden kunnen worden.)

Na de pauze was er eerst een geweldige tijd van praise&worship, die tot een hoogtepunt kwam toen een drama-groep opkwam en met van die grote zwaaiende mouwen de hele massa in beweging kreeg, gele linten uitdeelde aan een ieder en de band 'plotseling' inzette met het refrein van het nummer waar ze mee bezig waren (ben helaas de titel vergeten: over de nieuwe hemel en aarde, uit Opwekking).

Daarna hield ds. Henno Smit een hele krachtige, humorvolle, respectvolle toespraak over de gaven van de Geest, de mogelijke bezwaren/moeiten die je kan hebben met het actuele gebruik van die gaven en waarom hij, op bijbelse gronden, vindt dat de gaven ook vandaag nog (o.a. binnen de vrijgemaakte kerk) uitgedeeld kunnen worden.
Hij vertelde o.a. over een persoonlijke ervaring: tijdens een moeilijke periode een tijdje geleden heeft hij zich ('puur uit nieuwsgierigheid!') de handen op laten leggen in een bijeenkomst.
De volgende zondag ging ging hij voor in zijn gemeente en terwijl hij preekte merkte hij dat er iets bijzonders gebeurde en na afloop kwamen verschillende mensen op hem af en zeiden dat ze bijzonder geraakt waren door zijn preek en de dienst.
Tijdens de eerstvolgende kerkenraadsvergadering bleek plotseling iedereen het eens te zijn met wat hij zei ('eigenlijk onmogelijk bij bijdehante Amsterdammers') en de eerstvolgende weken ervoer hij alleen maar zegen op zijn werk. Tijdens een fietstocht een paar weken later realiseerde hij zich pas dat dit allemaal gebeurde nadat hem de handen opgelegd waren.
Ook vertelde hij heel open en eerlijk dat hij voor zich heeft laten bidden om de gave van het spreken in tongen, wat hem tot nu toe echter niet gegeven is ('Een van de bidders zei: 'je moet je mond ook wel open doen Henno...').
Hij sloot af met de opmerking dat de gave van tongentaal nu ook weer niet de belangrijkste gave van de Geest is, 'want Jezus sprak ook niet in tongen' (althans, het is niet zo belangrijk dat dat in de Bijbel vermeld is)!
De belangrijkste tekst die steeds terugkwam in zijn toespraak was dat als je dorst hebt bij Jezus, het Levende Water, moet zijn en 'stromen van leven water zullen uit zijn binnenste vloeien'.

Na zijn toespraak en afsluitend gebed werd 'Let It Rain' van Michael W. Smith gedraaid en was het laatste praise&worship-gedeelte, met enkele schitterende liederen, met tegen het einde nog een schitterend afsluitend gebed.

Voor mij stond aan het eind van de avond een ding als een paal boven water: Gods Geest werkt!

Ik ben vast onvolledig geweest, dus ik hoop dat anderen me kunnen aanvullen...

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #47 Gepost op: mei 11, 2003, 10:33:34 pm »

quote:

op 11 May 2003 22:21:13 schreef Anita:
Wilhelmina en Anne-Marie, mag het ook morgen?

Ik heb hier vast een verslagje neergezet.

quote:

Ben benieuwd of het ND er morgen over schrijft....
Ik heb volgens mij een ND-verslaggever rond zien lopen, dus het lijkt me wel.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #48 Gepost op: mei 11, 2003, 11:23:42 pm »

quote:

op 11 May 2003 22:31:59 schreef Mezzamorpheus:
De Heilige Geest was echt krachtig aanwezig en heeft ook mij aangeraakt. Echt een hele bijzondere ervaring, die je helaas maar zo moeilijk in woorden kan omschrijven.

...

Echt heel prachtig om te lezen, voor mij als evangelische zo herkenbaar en eigenlijk zo gewoon. Eigenlijk een beschrijving van een gemiddelde Pinksterdienst.
Maar waarom vind ik nu zo moeilijk om dit uit de gereformeerde hoek zo enthousiast te horen, terwijl eenzelfde verhaal van onze kant als "zweverig, overdreven of zelfs eng" mag worden gekenmerkt?
Heet het hier geen massahysterie?
Let wel, ik ben heel blij en dankbaar dat God duidelijk iets aan het doen is in gereformeerd Nederland, maar waarom mag dit wel als het onder gereformeerde vlag gebeurd, en worden dezelfde dingen bij ons bijna occult genoemd?
Wij waren een weekendje op tweede "huwelijksreis" anders waren wij hier zéker bij aanwezig geweest.
Ik had graag tussen Anita en Annemarie in gezeten. :)

Blijkbaar gaan ook gereformeerden om, als zij het "ervaren" hebben. En nu gaat er vast weer een andere groep roepen dat het niet om de ervaring gaat, niet om de gave maar om de gever. Allemaal waar, maar blijkbaar is de Heilige Geest iets wat je zelf ervaren moet hebben, om het te begrijpen.

En nu maar wachten op de officiele groep gereformeerden die hiertegen in verset komt. ;)
« Laatst bewerkt op: mei 11, 2003, 11:28:50 pm door Wilhelmina »

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #49 Gepost op: mei 11, 2003, 11:30:10 pm »

quote:

op 11 May 2003 22:33:34 schreef Mezzamorpheus:

Ik heb volgens mij een ND-verslaggever rond zien lopen, dus het lijkt me wel.

Jippie, laat ik nu nét vanaf morgen een proefabonnementje hebben. Kan nog een leuke discussie worden.