Aangezien Anita's verslag nog even op zich laat wachten, zal ik hier maar proberen een verslag te schrijven van de dag. Ik zeg bewust 'proberen', aangezien de Heilige Geest echt krachtig aanwezig was en ik het heel moeilijk vindt om het zo te beschrijven dat daar iets van overkomt. In ieder geval heeft de dag echt diepe indruk op me gemaakt!
Mijn mond viel regelmatig van verbazing open, van alles wat er mogelijk bleek te zijn op een 'vrijgemaakte' bijeenkomst! De Heilige Geest was echt krachtig aanwezig en heeft ook mij aangeraakt. Echt een hele bijzondere ervaring, die je helaas maar zo moeilijk in woorden kan omschrijven.
De hele conferentie ging vooral om 'het hebben van de Geest is nog iets anders dan vervuld zijn met de Geest', en er werd heel open, onbevangen en bijbels verteld over wie de Geest is en wat Hij, ook nu nog, allemaal wil en kan doen. Echt ongelooflijk dat wij vaak met een kaarsvlammetje van Hem genoegen nemen (de Geest hebben), terwijl Hij graag als een open haard wil branden, waar wij ons heerlijk bij kunnen warmen (vervuld zijn met de Geest) (Henno Smit).
Een ander voorbeeld, dat Jos Douma gebruikte: 'je kan alleen een rietje boven je hoofd houden om van Gods Geest te ontvangen (de Geest hebben), maar je kan ook een trechter boven je hoofd houden (vervuld raken met de Geest).' Als je Hem de ruimte geeft, gebeurt er wat met je, en dat was tijdens de hele conferentie merkbaar.
In de eerste lezing ging Jos Douma vooral in op het 'vervuld zijn met de Geest', onze houding naar God de Heilige Geest toe en de Bijbelse beloftes over de Heilige Geest (waarbij opvalt dat er altijd gesproken wordt in termen van 'overvloedig', 'vol zijn van', 'veel meer', 'rijkelijk' etc., waar die termen ook net zo goed weggelaten hadden kunnen worden.)
Na de pauze was er eerst een geweldige tijd van praise&worship, die tot een hoogtepunt kwam toen een drama-groep opkwam en met van die grote zwaaiende mouwen de hele massa in beweging kreeg, gele linten uitdeelde aan een ieder en de band 'plotseling' inzette met het refrein van het nummer waar ze mee bezig waren (ben helaas de titel vergeten: over de nieuwe hemel en aarde, uit Opwekking).
Daarna hield ds. Henno Smit een hele krachtige, humorvolle, respectvolle toespraak over de gaven van de Geest, de mogelijke bezwaren/moeiten die je kan hebben met het actuele gebruik van die gaven en waarom hij, op bijbelse gronden, vindt dat de gaven ook vandaag nog (o.a. binnen de vrijgemaakte kerk) uitgedeeld kunnen worden.
Hij vertelde o.a. over een persoonlijke ervaring: tijdens een moeilijke periode een tijdje geleden heeft hij zich ('puur uit nieuwsgierigheid!') de handen op laten leggen in een bijeenkomst.
De volgende zondag ging ging hij voor in zijn gemeente en terwijl hij preekte merkte hij dat er iets bijzonders gebeurde en na afloop kwamen verschillende mensen op hem af en zeiden dat ze bijzonder geraakt waren door zijn preek en de dienst.
Tijdens de eerstvolgende kerkenraadsvergadering bleek plotseling iedereen het eens te zijn met wat hij zei ('eigenlijk onmogelijk bij bijdehante Amsterdammers') en de eerstvolgende weken ervoer hij alleen maar zegen op zijn werk. Tijdens een fietstocht een paar weken later realiseerde hij zich pas dat dit allemaal gebeurde nadat hem de handen opgelegd waren.
Ook vertelde hij heel open en eerlijk dat hij voor zich heeft laten bidden om de gave van het spreken in tongen, wat hem tot nu toe echter niet gegeven is ('Een van de bidders zei: 'je moet je mond ook wel open doen Henno...').
Hij sloot af met de opmerking dat de gave van tongentaal nu ook weer niet de belangrijkste gave van de Geest is, 'want Jezus sprak ook niet in tongen' (althans, het is niet zo belangrijk dat dat in de Bijbel vermeld is)!
De belangrijkste tekst die steeds terugkwam in zijn toespraak was dat als je dorst hebt bij Jezus, het Levende Water, moet zijn en 'stromen van leven water zullen uit zijn binnenste vloeien'.
Na zijn toespraak en afsluitend gebed werd 'Let It Rain' van Michael W. Smith gedraaid en was het laatste praise&worship-gedeelte, met enkele schitterende liederen, met tegen het einde nog een schitterend afsluitend gebed.
Voor mij stond aan het eind van de avond een ding als een paal boven water: Gods Geest werkt!
Ik ben vast onvolledig geweest, dus ik hoop dat anderen me kunnen aanvullen...