Auteur Topic: Gods Geest werkt!!  (gelezen 8317 keer)

Luuc

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #100 Gepost op: mei 13, 2003, 10:54:18 am »
Hallo allemaal,

Vol belangstelling lees ik al deze reacties.
Zelfs ik (en ik zit al 10 jaar bij praiseband Xing) was erg verbaasd over het aanwezige publiek. Wij zeiden voor die tijd nog tegen elkaar "We zijn benieuwd of het publiek deze muziek kan waarderen". We zijn normaal gesproken gewend om voor veel jeugd te spelen. Ook treden we vaak op buiten de GKV.

Geweldig om te zien hoe bijna 1600 mensen vol enthousiasme en vol van de Geest zingen tot Gods eer!  Voor mij persoonlijk was het een heel bijzondere dag die mij diep geraakt heeft! Ik dank God daarvoor !!  

Groeten,
Luuc
(Praiseband Xing)
www.praisebandxing.nl
Luuc

Anita

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #101 Gepost op: mei 13, 2003, 11:07:53 am »
Hoi Luuc

Ik weet niet wie jij was van Xing, maar ik vond jullie werkelijk fantastisch! Jullie wisten echt de juiste toon te raken, waardoor de Geest alle ruimte kreeg en jullie de aandacht richtten op God ipv op jullie zelf. Dat is een gave waar jullie heel zuinig op moeten zijn!

Bedankt voor de prachtige muziek!

Anita
God is geest en wie Hem aanbidden, moeten aanbidden in geest en in waarheid. Joh 4:24

Anita

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #102 Gepost op: mei 13, 2003, 11:10:52 am »

quote:

op 13 May 2003 01:20:49 schreef Anne-Marie:
Wat ben ik blij dat er mensen zijn geraakt door de HG.
Een geweldige ervaring, niet?  Kun je daar over zwijgen? Nee he!
Hoe breng je dat nu over?
Lieve mensen, ik heb de woorden niet. Wel de ervaring. Ons leven wordt, ondanks verdriet en tegenslag gezegend, gezegend door de HEER.
Wij leven uit blijdschap. Als de Geest je vult, is er geen ruimte meer voor iets anders. De trechter vind ik geweldig gevonden. Als tegenstelling tot het rietje.
Het is niet zo, dat je geraakt MOET zijn door de HG om erbij te horen, gered te zijn, etc.  God geeft zelf al onderscheid aan tussen verschillende vormen, diepten van geloof. Hij heeft ons ook allemaal anders geschapen. (denk bv aan Henoch)
Het is wel zo, dat je in waar geloof de HG wel moet ontmoeten. Het is onvermijdelijk, nu of in de toekomst. Je zult je dan niet afvragen of dit wel de goede Geest is. Je weet het. God geeft je dat.  Wees niet bang.
Laat wereldse schaamte je niet weerhouden om God te prijzen. Zet het in het perspectief van het eeuwige.  Laat de Geest toe in je leven, je zult er zo rijk door worden. Wat kan ik nog zeggen?  (Hallelujah?  :))  Ha, ha zelfs dat zal nog vreemd bekeken worden.

Enne Anita, ik had goede redenen er niet te zijn, geloof me ;) Gr. Anne-Marie.

Hoi Anne-Marie
Mooi wat je schrijft en heel herkenbaar!

En wat die reden van je afwezigheid betreft.... ook al was het géén goede reden, dan nog had je mij daar geen verantwoording voor af hoeven leggen hoor ;)

Anita
God is geest en wie Hem aanbidden, moeten aanbidden in geest en in waarheid. Joh 4:24

Garfield

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #103 Gepost op: mei 13, 2003, 11:38:54 am »

quote:

op 13 May 2003 01:20:49 schreef Anne-Marie:
..... Laat de Geest toe in je leven, je zult er zo rijk door worden. Wat kan ik nog zeggen?  (Hallelujah?  :))  Ha, ha zelfs dat zal nog vreemd bekeken worden.
....

Hallo Anne-Marie,

Sorry, maar ik interpreteer dit alsof je vindt dat mensen die dit soort ervaringen niet hebben gehad de HG niet zouden hebben toegelaten in hun leven.
Ik wordt daar eerlijk gezegd erg moe van.
Als ik het fiout heb, kun je het dan even toe lichten hoe je het dan wel bedoeld?

Verder zou ik wel eens willen weten wat iedereen nu eigenlijk verstaat onder 'in tongen spreken'. Mijn indruk bestaat dat er verschillende interpretaties van bestaan waardoor mensen finaal langs elkaar heen praten.
Je moet de vraag niet stellen als je bang bent voor het antwoord......

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #104 Gepost op: mei 13, 2003, 12:06:08 pm »
Misschien spreek ik voor mijn beurt, maar ik heb gisteren hier iets over geschreven en ik zal mezelf maar even quoten. Ik denk dat Anne-Marie, ook iets dergelijks bedoelt. Bedoelt ze iets anders dan moet ze me maar aanvullen:

quote:

op 12 May 2003 22:18:59 schreef Mezzamorpheus:
Ik denk dan toch echt dat je (hier: Fransje) Wilhelmina en Mientje (jij: Anne-Marie)verkeerd begrijpt, of dat zij zich verkeerd uitdrukken.
Op het congres is heel duidelijk naar voren gekomen dat de geest 'overvloedig' en 'rijkelijk' in je uitgestort kan worden en dat God 'steeds meer' in je leven wil doen. God heeft dus 'nog meer' voor je klaarliggen dan je al hebt. Een soort extra cadeau zeg maar. Zij -en ik die net wat aan dat extra cadeau begint te ruiken- zouden jou en zoveel anderen dat extra cadeau zo vreselijk graag gunnen en ze zouden zo vreselijk graag zien dat de mensen die dat extra cadeau hebben gekregen -dat God aan iedereen wil geven- niet voortdurend zo sceptisch, argwanend en mega-kritisch benaderd worden.
Je hebt de Geest nu al -geweldig, prijs de Here!- maar Hij wil nog zoveel meer in jouw leven doen! Er is nog zoveel meer en het kan alleen maar mooier worden!

Marieke

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #105 Gepost op: mei 13, 2003, 01:17:14 pm »
Ik vind het heel herkenbaar wat Johan V.schrijft en kan het heel goed begrijpen.
Zelf ben ik ook niet iemand die zich makkelijk uit en mijn emoties laat zien.
Maar ik vind het juist fantastisch dat ik merk dat als ik al mijn "menselijke" gedachten opzij zet en me helemaal open stel voor God (alsof ik helemaal alleen met Hem ben) dat het me dan helemaal niets meer kan schelen wat de mensen om mij heen van mij denken.
En als ik dan bij zo'n prachtig lied, dat gaat over het einddoel van ons leven, mensen zie zwaaien met hun handen, linten of vlaggen.....kan ik ook dat heel goed begrijpen.
Ik keek eens goed om mij heen, zag al die mensen uitkijken naar de dag dat ze Jezus zullen zien... is dat geen reden genoeg om de blijdschap te uiten, op wat voor manier dan ook?
Waarom kunnen we wel zo makkelijk(ook niet iedereen trouwens) helemaal uit ons dak gaan bij een voetbalwedstrijd of een concert van je favoriete artiest. Als ik dan die super enthousiate mensen menigten zie, wordt ik altijd verdrietig...stonden ze maar zo te juichen voor onze Heer!!
En dan ben ik blij dat ik op zaterdag zag dat een heleboel mensen dat wel deden en konden.
Maar tegelijkertijd weet ik ook dat iedereen zijn blijdschap op een andere manier uit en ook voelt...laten we dus iedereen in hun waarde laten en God Geest zijn werk laten doen bij een ieder van ons!

Marieke

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #106 Gepost op: mei 13, 2003, 01:19:33 pm »
Ik had dus willen reageren op het berichtje van Johan V. maar ik kon niet quoten.
Strange!!  :?

Garfield

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #107 Gepost op: mei 13, 2003, 01:25:23 pm »

quote:

op 13 May 2003 12:06:08 schreef Mezzamorpheus:
Misschien spreek ik voor mijn beurt, maar ik heb gisteren hier iets over geschreven en ik zal mezelf maar even quoten. Ik denk dat Anne-Marie, ook iets dergelijks bedoelt. Bedoelt ze iets anders dan moet ze me maar aanvullen:

[...]

Bedankt voor je uitleg, Mezzamorpheus.
Zoals jij het uitlegt komt heel wat genuanceerder over.
Toch heb ik nog een vraag.
Op mij komt het over alsof men niet genoeg heeft aan wat de HG nu al werkt in je leven. Ik bedoel: zien we wel genoeg wat de HG nu al in ons (en andermans) leven doet? Zijn we tevreden met wat God ons nu geeft? (of zijn we te (gauw) tevreden?)
Kijk, dat Gods Geest werkt, daar zijn we het wel over eens.
Alleen het 'hoe' daar lijken we van mening over te verschillen.

Hm, ik geloof dat het meer dan een vraag geworden is......

PS:Voor de duidelijkheid: met de vragen wil ik niet insinueren dat jij of anderen zo zouden denken, ik hoor jou (en anderen) alleen zo weinig over al het andere wat God in ons leven doet. Zie het anders als een aandachtspunt. (in zorg geuit)
PS2: wat is het toch lastig om je woorden goed te kiezen! |:(
« Laatst bewerkt op: mei 13, 2003, 01:31:57 pm door Garfield »

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #108 Gepost op: mei 13, 2003, 01:37:39 pm »

quote:

op 13 May 2003 13:25:23 schreef Garfield:
[...]

Op mij komt het over alsof men niet genoeg heeft aan wat de HG nu al werkt in je leven. Ik bedoel: zien we wel genoeg wat de HG nu al in ons (en andermans) leven doet? Zijn we tevreden met wat God ons nu geeft? (of zijn we te (gauw) tevreden?)
Kijk, dat Gods Geest werkt, daar zijn we het wel over eens.
Alleen het 'hoe' daar lijken we van mening over te verschillen.

Hm, ik geloof dat het meer dan een vraag geworden is......

PS:Voor de duidelijkheid: met de vragen wil ik niet insinueren dat jij of anderen zo zouden denken, ik hoor jou (en anderen) alleen zo weinig over al het andere wat God in ons leven doet

Hoi Garfield,

Jij vraagt eigenlijk datgene wat hier vaker naar voren komt. Zijn we niet tevreden met wat God ons geeft? Ik denk dat daar de spraakverwarring vandaan komt. Ik denk namelijk dat God veel meer geeft dan een aantal hier aanpakken. Ik geloof dat een dominee afgelopen zaterdag het alsvolgt uitlegde: God stort in overvloed zijn Geest over ond uit. Veel mensen vangen dat heel gedoseerd op met een rietje. Maar waarom zou je geen trechter nemen, om zoveel mogelijk op te vangen? Daar is het namelijk voor. Om alles te ontvangen wat God je toebedeeld. Die zogenaamde zuinigheid in het ontvangen lijkt wel heel heilig en bescheiden, maar in werkelijkheid doe je God verdriet als Hij je alles wil geven, en de mens besluit dat een klein beetje meer dan genoeg is.
God wil een vuur in je ontsteken, maar sommigen houden het bij een vlammetje, erger nog, wie wél dat vuur laat branden wordt gauw overdreven of zweverig genoemd." Het vlammtje blijkt dan altijd van de Heer te zijn, maar het vuur moet je mee oppassen, wan wie zegt je dat dat vuur wel van God afkomstig is?"
Zoals de mensen met het vlammtje zéker weten dat dat van de Heilige Geest is, zo weten de mensen van dat vuur het ook zeker.

Sam

• Wat is waarheid? Joh. 18:38
    • Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #109 Gepost op: mei 13, 2003, 02:10:57 pm »
Hoe nu verder? Zijn er al plannen?

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #110 Gepost op: mei 13, 2003, 02:47:17 pm »

quote:

op 13 May 2003 13:25:23 schreef Garfield:

Zaterdag is ook gezegd: ieder die belijdt dat Jezus Heer is, doet dat door de Heilige Geest en dat is geweldig! Wees daar blij mee, maar in de bijbel komt duideljk naar voren dat God graag meer dan het 'minimale' (belijden dat Jezus Heer is) doen. God wil je extra cadeau's geven en als je die aanneemt wil dat niet zeggen dat je niet tevreden bent met 'de basis' zeg maar. Maar er is gewoon zoveel meer dan 'de basis'. Wij zijn dus te gauw tevreden denk ik. Probeer van het rietje waar je de Heilige Geest door laat stromen, maar eens een trechter te maken. Moet jij eens zien wat er gebeurt! 't Is eng, maar zeker de moeite waard!

quote:

PS:Voor de duidelijkheid: met de vragen wil ik niet insinueren dat jij of anderen zo zouden denken, ik hoor jou (en anderen) alleen zo weinig over al het andere wat God in ons leven doet. Zie het anders als een aandachtspunt. (in zorg geuit).

Dit topic gaat over dit onderwerp dus praat ik in dit topic over dit onderwerp... In andere topics zie je me echt wel over andere onderwerpen praten. En ik kan de boel ook omdraaien: ik hoor 'jullie' zo weinig over wat de HG allemaal kan en wil doen/geven, terwijl Hij toch een heel wezenlijk Iemand voor je geloof en je manier van leven is (de Derde Persoon van God's Drie-eenheid).

quote:

Zeker, daarom doe ik mijn best altijd genuanceerd te reageren, maar toch mensen voor dingen de ogen te openen die mijns insziens belangrijk zijn...

Garfield

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #111 Gepost op: mei 13, 2003, 03:12:47 pm »

quote:

op 13 May 2003 13:37:39 schreef Wilhelmina:
[...]
Hoi Garfield,

Jij vraagt eigenlijk datgene wat hier vaker naar voren komt. Zijn we niet tevreden met wat God ons geeft? Ik denk dat daar de spraakverwarring vandaan komt. Ik denk namelijk dat God veel meer geeft dan een aantal hier aanpakken. Ik geloof dat een dominee afgelopen zaterdag het alsvolgt uitlegde: God stort in overvloed zijn Geest over ond uit. Veel mensen vangen dat heel gedoseerd op met een rietje. Maar waarom zou je geen trechter nemen, om zoveel mogelijk op te vangen? Daar is het namelijk voor. Om alles te ontvangen wat God je toebedeeld. Die zogenaamde zuinigheid in het ontvangen lijkt wel heel heilig en bescheiden, maar in werkelijkheid doe je God verdriet als Hij je alles wil geven, en de mens besluit dat een klein beetje meer dan genoeg is.
God wil een vuur in je ontsteken, maar sommigen houden het bij een vlammetje, erger nog, wie wél dat vuur laat branden wordt gauw overdreven of zweverig genoemd." Het vlammtje blijkt dan altijd van de Heer te zijn, maar het vuur moet je mee oppassen, wan wie zegt je dat dat vuur wel van God afkomstig is?"
Zoals de mensen met het vlammtje zéker weten dat dat van de Heilige Geest is, zo weten de mensen van dat vuur het ook zeker.

Hoi Wilhelmina,

Ik denk dat er nog steeds spraakverwarring is ;)
Als ik in mijn leven (en van anderen) kijk, dan zie ik een heleboel dingen die mi van de HG komen. Alleen: ze zijn misschien niet opvallend (voor ons dan).
Vang ik die dingen dan met een rietje op? Ik denk het niet. Iedere serieuze christen heeft, denk ik, een trechter op zijn hoofd.
Maar God is wel Degene die bepaald wat en hoeveel Hij er in gooit! Begrijp je (ongeveer) wat ik bedoel?
Ook christenen die de opvallende gaven niet krijgen ontvangen alles wat God hen toebedeeld. Ik denk dat we Hem juist te weinig eer geven voor al die (in onze ogen) onopvallende gaven.
Ds Smit gaf ook aan dat hij had gebeden om het spreken in tongen en die niet gekregen
Bij mij komen dan een aantal vragen boven:
Waarom juist hierom? Hoe denkt hij dat deze gave 'eruit ziet'? Hoe denkt hij deze gave te kunnen gebruiken in de gemeente? Wat betekent het dat God hem die gave niet gegeven heeft?

Een andere spraakverwarring is mi de discussie over doop-vervulling met de HG.
In het reformatorisch Dagblad van gisteren zei Ds. Dick Westerkamp, Nederlands gereformeerd predikant in Houten het als volgt:

quote:

... sprak over de vervulling met de Heilige Geest. Hij onderscheidde deze vervulling terminologisch bewust van de doop met de Geest. „Exegetisch is zo’n doop met de Geest naast het geloof niet hard te maken. Christenen delen door het geloof in de doop met de Geest. Ieder die gelooft, heeft de Heilige Geest ontvangen.”

Ik denk dat hij hier een aardige verduidelijking geeft.
Het volledige artikel waar deze uitspraak in staat is te vinden op http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=58303

Of praten we nu nog steeds langs elkaar heen? (A la 1 Cor 14:11)
« Laatst bewerkt op: mei 13, 2003, 03:28:00 pm door Garfield »

Johan V.

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #112 Gepost op: mei 13, 2003, 03:18:19 pm »
Mmmm misschien is het goed dat ik ook weer eens mijn mond opentrek aangezien er al zovaak mijn naam gevallen is in dit topic.

Mijns inziens is dat op een paar punten onterecht.

Ten eerste heb ik ook voorafgaand op mijn opmerking over vlaggen zwaaien e.d. gezegd dat het ook een persoonlijke blokkade bij mij kan zijn.
Ten tweede, en dat is een punt wat geheel genegeerd is is het volgende:

Als ik -die graag meer aandacht voor het werk van de HG zie -ondanks dat ik beticht wordt van een haast reformanda achtig kriticisme -
mij er bezwaard bij kan voelen, hoe zal dat dan gaan bij het overgrote deel van onze vrijgemaakte broeders en zusters.
Ik ben dus van mening dat het hoog tijd is dat de HG weer zijn vleugels in onze kerken uitslaat. We hebben Hem nodig!
Maar als we gelijk zingen en springen en vrolijk zijn dat jagen we de helft van onze broeders en zusters de kerk uit. En dat mag nooit, nooit, nooit gebeuren.

Als mensen het zingen voor God en zich geraakt voelen door de geest belangrijker vinden dan te investeren in hun gemeente, en rekening houden met hun gemeente,
dan vraag ik mij af of ik haar, of hem, mijn broeder kan (en mag)  noemen.

Zoals Jos Douma ook heel terecht aangaf: (1 Kor 14:12)
Zo moet ook gij, omdat gij naar geestelijke gaven streeft, trachten uit te munten tot stichting van de gemeente.

Als we het laatste deel weglaten, uit welke geest handelen wij dan?
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #113 Gepost op: mei 13, 2003, 03:31:38 pm »

quote:

op 13 May 2003 15:12:47 schreef Garfield:
[...]

Hoi Wilhelmina,

Ik denk dat er nog steeds spraakverwarring is ;)
Als ik in mijn leven (en van anderen) kijk, dan zie ik een heleboel dingen die mi van de HG komen. Alleen: ze zijn misschien niet opvallend (voor ons dan).
Vang ik die dingen dan met een rietje op? Ik denk het niet. Iedere serieuze christen heeft, denk ik, een trechter op zijn hoofd.
Maar God is wel Degene die bepaald wat en hoeveel Hij er in gooit! Begrijp je (ongeveer) wat ik bedoel?
Ook christenen die de opvallende gaven niet krijgen ontvangen alles wat God hen toebedeeld. Ik denk dat we Hem juist te weinig eer geven voor al die (in onze ogen) onopvallende gaven.
Ds Smit gaf ook aan dat hij had gebeden om het spreken in tongen en die niet gekregen
Bij mij komen dan een aantal vragen boven:
Waarom juist hierom? Hoe denkt hij dat deze gave 'eruit ziet'? Hoe denkt hij deze gave te kunnen gebruiken in de gemeente? Wat betekent het dat God hem die gave niet gegeven heeft?

Een andere spraakverwarring is mi de discussie over doop-vervulling met de HG.
In het reformatorisch Dagblad van gisteren zei Ds. Dick Westerkamp, Nederlands gereformeerd predikant in Houten het als volgt:
[...]

Ik denk dat hij hier een aardige verduidelijking geeft.
Het volledige artikel is te vinden op http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=58303

Of praten we nu nog steeds langs elkaar heen? (A la 1 Cor 14:11)

Ja, ik denk dat we nog een beetje langs elkaar heen praten. Toevallig heb ik vanmorgen het ND gelezen, en die dominee vertelde dat hij bad om de gave van het in tongen spreken en dat hij die (nog) niet kreeg, toen werd hem gezegd dat hij wél zijn mond open moest doen. En daar stopte heel opvallend het verhaal. Wat wilde hij daar mee zeggen? Wat gebeurde er toen hij zijn mond wél open deed? Het is als een kado wat je aangereikt wordt met uitgestrekte armen. Als jij je handen in je zakken houdt dan kan het kado niet aangepakt worden. Dan is de gever wel aanwezig, maar de ontvanger pakt het niet aan.

Dan heb je het over de christenen die die "opvallende gaven" niet zouden krijgen. Denk je dat een hele geloofsgroep "toevallig" die opvallende gaven niet zou krijgen van God? Denk je echt dat God denkt: alleen de mensen in de Pinksterbeweging krijgen die gaven en de mensen uit de gereformeerde kerken die moeten het met slechts de "aanwezigheid" doen? Ik zou jouw theorie geloven als er in de Pinkstergemeentes veel mensen zouden zijn die geen enkele gave hebben ontvangen en als er in de GKV kerk veel mensen zouden zijn die die gaven wél zouden praktizeren. Nu lijkt het erop ( bij mij was dat zo) dat als het niet geleerd of onderwezen wordt ( gebrek aan kennis) het ook niet ontvangen wordt. Hoe komt het anders dan zo'n 1600 aanwezigen afgelopen zaterdag in de sporthal zo massaal aangeraakt worden door de HG dat Zwolle wel op zijn kop lijkt te staan. En dan nog met gebeurtenissen die je elke zondagmorgen in een gemiddelde Pinkstergemeente gewoon aantreft?
God heeft geen lievelingetjes. God staat klaar om overvloedig te geven, willen wij het met beide handen aanpakken?
Waarom zijn die mensen die het ervaren hebben afgelopen zaterdag zo vreselijk enthousiast? Wat heeft hun kijk op de HG zo veranderd? Waarom zijn deze oergereformeerden niet meer te stuiten? Wat is daar gebeurd? Ik weet het, omdat het mij overkwam zo'n 20 jaar geleden, en met jaloersheid kijk ik naar hun "eerste liefde"  en heb zpijt dat ik daar niet aanwezig was. Want eerst was het iets wat ik maar niet kwijt kon aan mijn ghereformeerde vrienden, en nu hebben we een gezamenlijke ervaring. Het is niet meer zij tegen ons. We hebben nu een gezamenlijke ervaring van één en dezelfde Geest.
Want de Geest spreekt alle talen,
en doet ons elkaar verstaan.
Samen bidden, samen zoeken
naar het plan van onze Heer
En de Geest doorbreekt de grenzen
die door mensen zijn gemaakt.
En dát ervaar ik bij de mensen die zo dolenthousiast hebben mogen proeven van de HG. De grenzen zijn doorbroken, ze waren namelijk niet van God, maar door mensen gemaakt.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #114 Gepost op: mei 13, 2003, 03:40:36 pm »

quote:

op 13 May 2003 15:18:19 schreef Johan V.:

Als mensen het zingen voor God en zich geraakt voelen door de geest belangrijker vinden dan te investeren in hun gemeente, en rekening houden met hun gemeente,
dan vraag ik mij af of ik haar, of hem, mijn broeder kan (en mag)  noemen.

?

Probeerden ze dat ook aan David duidelijk te maken toen hij van vreugde voor de ark uit danste? Hij werd erom geminacht, maar niemand hield hem tegen.
En wat dacht je van Miriam ( 90 jaar) met haar tambourijn, uitzinnig van vreugde.
En de duizenden die zelfs van dronkenschap werden beschuldigd toen de Heilige Geest over hen kwam? Hoeveel jaar denk je dat het duurt voordat heel GKV Nederland om is? Dan zit jij in een bejaardentehuis, en zijn jouw kinderen toch maar in een evangelische gemeente gaan zitten, als ze inmiddels niet afgehaakt zijn.
Als de HG dit werk begint in de GKV , wie ben je dan, om dat te beperken omdat jij denkt dat een meerderheid dit nog niet aankan? Laat dat maar aan diezelfde HG over hoor!
Toen ik gedoopt werd in de HG en mij volwassen wilde laten dopen heb ik me een tijd laten weerhouden omdat ik het zo moeilijk vond voor mijn ouders, en dacht dat dat wel heel veel weerstand op zou leveren. Mijn oergereformeerde ouders!!
Kun je je voorstellen dat God mij een lesje leerde toen zij ons vrijmoedig kwamen vertellen wat Gods Geest in hun leven had gedaan en dat ze voornemens waren om zich volwassen te laten dopen, met de vraag of we daarbij aanwezig wilden zijn?
Probeer de HG niet aan banden te leggen, Hij waait waarheen Hij wil, en weet heus wel waar Hij mee bezig is.

Johan V.

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #115 Gepost op: mei 13, 2003, 04:04:52 pm »
Willemien,

Ik probeer (hoop ik) niet het werk van de HG aan banden te leggen. Ik zou graag zien dat Hij een wind van vernieuwing door onze kerken laat waaien.

God houd van Zijn kinderen, ook van zijn vrijgemaakte kindertjes van wie die poespas allemaal niet zo nodig hoeft. Dan kan ik het mij levendig voorstellen dat God ons daar eens wil wakkerschudden en Zijn Geest weer in ons wil blazen om ons op te wekken tot liefdedienst etc. Maar ik geloof nooit dat God daarbij middelen zal inzetten die half vrijgemaakt Nederland de kerk uit jaagt. God wil terughalen, niet wegjagen.

Hoewel ik het nu misschien een beetje cru zeg -en zeer zeker niet probeer te beweren dat het niet Gods geest was die zaterdag aan het werk was -
denk ik dat wij naar ons zelf als mensen moeten kijken.  Na 1 lezing krijg je de kerk niet op z'n kop. Dat moet groeien en dat proces daar mogen wij aan bijdragen. Daar wil ik aan bijdragen. Ik wil anderen daar in meenemen, niet in afstoten door gelijk 100 te gaan lopen als ze maar op 10 mee kunnen gaan.
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #116 Gepost op: mei 13, 2003, 04:22:46 pm »

quote:

op 13 May 2003 16:04:52 schreef Johan V.:
Willemien,

Ik probeer (hoop ik) niet het werk van de HG aan banden te leggen. Ik zou graag zien dat Hij een wind van vernieuwing door onze kerken laat waaien.

God houd van Zijn kinderen, ook van zijn vrijgemaakte kindertjes van wie die poespas allemaal niet zo nodig hoeft. Dan kan ik het mij levendig voorstellen dat God ons daar eens wil wakkerschudden en Zijn Geest weer in ons wil blazen om ons op te wekken tot liefdedienst etc. Maar ik geloof nooit dat God daarbij middelen zal inzetten die half vrijgemaakt Nederland de kerk uit jaagt. God wil terughalen, niet wegjagen.

Hoewel ik het nu misschien een beetje cru zeg -en zeer zeker niet probeer te beweren dat het niet Gods geest was die zaterdag aan het werk was -
denk ik dat wij naar ons zelf als mensen moeten kijken.  Na 1 lezing krijg je de kerk niet op z'n kop. Dat moet groeien en dat proces daar mogen wij aan bijdragen. Daar wil ik aan bijdragen. Ik wil anderen daar in meenemen, niet in afstoten door gelijk 100 te gaan lopen als ze maar op 10 mee kunnen gaan.

Laat ik beginnen met te zeggen, dat ik jouw stukje helemaal niet zo dramatisch vond, maar wel merkte dat je wat voorzichtig was. Ook in onze gemeente gaan we al jaren zo hard ( of zo langzaam) als de meest langzamen aankunnen. Dat leek heel lang, de beste weg. Liefdevol, geduldig en hoopvol naar deze mesnsen toe, vooral niemand pushen of shockeren. Het resultaat was eigenlijk het tegenovergestelde. De mensen die vol van de Geest waren knapten uiteindelijk uit hun velletje, omdat ze zoveel van Gods Geest ontvingen en daar eigenlijk niets mee konden omdat er een behoorlijke rem op gezet werd door de "achterblijvers"  Veel van die Geestvervulde christenen zijn uiteindelijk naar een gemeente gegaan waar ze wat konden met hun gaven en bedieningen, terwijl de achterblijvers bijna het heft in handen kregen en hun behoudendheid koesteren als een groot goed. Elke keer als er een treedje hoger geklommen werd, mekkerden zij vanaf de achterste bank, waardoor wij weer liefdevol onze "keutel" introkken en het gevaar weer voor een paar maanden geweken was. Kortom, het werd al kleurlozer, alles wat God deed werd afgezwakt en op de lange baan geschoven omwille van de "zwakkere" . Uiteindelijk waren het de zwakkeren die bepaalden wat de Geest wel mocht doen en wat niet.
Tótdat we besloten dat we toch echt in een Pinkstergemeente zaten, waar de heilige Geest het voor het zeggen had en niet een kleine groep behoudenden die ook nog eens met de week zuurder gingen kijken, en eigenlijk weigerden mee te bewegen. We hebben bewust even een risico gelopen dat zij zich niet meer konden vinden in deze visie, maar het leverde wel duidelijkheid op. Uiteindelijk zijn ze , soms mokkend, gebleven, en nu groeit het als kool. De Heilige Geest heeft namelijk een enorme aantrekkingskracht op mensen, waar de Geest werkt, daar komen mensen opaf. Kijk maar naar de opkomst in Zwolle. En ik zal je zeggen dat als dat nog eens een keer georganiseerd wordt, de sporthal te klein zal zijn. Nét als bij de jeugdkerk. De mensen snákken naar de Heilige Geest. Ze zijn het kerkje spelen zat.
Natuurlijk moet je proberen zo veel mogelijk mensen mee te krijgen, maar het zal je nooit lukken om de GKV om te krijgen. Want over 100 jaar, als de Heer nog niet terug is, dan zijn er nog splintergroepjes, die zichzelf de ware kerk noemen, en niets van die vernieuwingen moeten hebben.
Ik ben in ieder geval heel blij, en best een beetje jaloers op al die aangeraakte mensen die er maar niet over op kunnen houden, omdat ze ontdekt hebben dat het hebben van de Geest nog niet de doop in de heilige Geest is.
En nu maar hopen dat ze allemaal hun mond open durven doen, dan gaan we wat beleven met zijn allen. Gods Geest is niet tegen te houden, Halleluja. Wel een van opwekking gehoord? ;)

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #117 Gepost op: mei 13, 2003, 04:26:56 pm »
Wilhelmina schreef :
Toen ik gedoopt werd in de HG en mij volwassen wilde laten dopen heb ik me een tijd laten weerhouden omdat ik het zo moeilijk vond voor mijn ouders, en dacht dat dat wel heel veel weerstand op zou leveren. Mijn oergereformeerde ouders!!
Kun je je voorstellen dat God mij een lesje leerde toen zij ons vrijmoedig kwamen vertellen wat Gods Geest in hun leven had gedaan en dat ze voornemens waren om zich volwassen te laten dopen, met de vraag of we daarbij aanwezig wilden zijn?
------------------------------------------------------------------------------------------------
Ja, en zo gebeurde het dat haar ouders nog een half jaar eerder gedoopt waren dan haar. Hahaha, we hebben een God van humor. O-)
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Johan V.

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #118 Gepost op: mei 13, 2003, 04:31:21 pm »

quote:

op 13 May 2003 16:22:46 schreef Wilhelmina:
[...]

Want over 100 jaar, als de Heer nog niet terug is, dan zijn er nog splintergroepjes, die zichzelf de ware kerk noemen, en niets van die vernieuwingen moeten hebben.
Ik ben in ieder geval heel blij, en best een beetje jaloers op al die aangeraakte mensen die er maar niet over op kunnen houden, omdat ze ontdekt hebben dat het hebben van de Geest nog niet de doop in de heilige Geest is.
En nu maar hopen dat ze allemaal hun mond open durven doen, dan gaan we wat beleven met zijn allen. Gods Geest is niet tegen te houden, Halleluja. Wel een van opwekking gehoord? ;)

Gelukkig weten we niet hoe lang God nog geduld heeft met deze wereld. We weten niet hoe lang Hij nog blijft roepen. We weten ook niet of Hij ons 'vrijgemaakten' nog jaren geeft om tot een opwekking te komen.
Als we het kort door de bocht formuleren dat er vandaag een keus gemaakt moet worden tussen bijvoorbeeld "De Oproep tot Reformatie' en 'Een Opwekking' binnen de GKV dan zal ik zonder twijfelen voor het laatste kiezen.
Er zullen altijd splintergroepen blijven, daar heb je gelijk in. Maar zolang ons de tijd gegeven wordt wil ik mij er voor inzetten om ook in die groepen mensen mee te krijgen.

Dat betekend misschien wat meer terughoudendheid dan sommigen onder ons graag zouden zien.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #119 Gepost op: mei 13, 2003, 04:40:22 pm »

quote:

op 13 May 2003 16:31:21 schreef Johan V.:

Dat betekend misschien wat meer terughoudendheid dan sommigen onder ons graag zouden zien.

Het probleem is dat ik daar ook uitgebreide ervaring in heb. Toen ik de doop in de Heilige geest ontving was ik zo blij en enthousiast dat ik dacht dat mijn boodschap met open armen en in dankbaarheid zou worden ontvangen in de gereformeerde kerk. Maar wat ik ook probeerde, het bleef mensen werk. Ze snapten het niet, wilden het niet, en waren gelukkig met het leventje wat zij leidden, en vonden het allemaal leuk voor mij, maar ik moets kort door de bocht, hun daar niet mee lastigvallen.
Als het voor mensen nog niet de tijd is, en Gods Geest doet niets in hun leven, of ze staan het nog niet toe, dan is het verloren tijd, Dat bedoel ik te zeggen. Jij kan wel willen dat je billen van koek zijn, maar dan is dat nog niet zo. Dus bijt je gebit niet stuk op iets wat niet gedragen wordt door de Geest. Daar wordt je doodmoe van en je raakt teleurgesteld. Gods Geest kan in één dag, waar jij in honderd jaar nog niet in slaagt. Ik heb de gereformeerde kerk uiteindelijk verlaten omdat het boter aan de galg gesmeerd was. In de jaren daarna zijn er vlelen gevold ( ook velen uiteindelijk in hun bed blijven liggen) maar allemaal op Zijn tijd. Ze waren er gewoon nieteerder aan toe.
Die terughoudendheid is niet van God, Hij geeft om rijkelijk uit te delen, er is genoeg. Dan op de rem gaan staan komt zijn tegenstander wel heel goed uit, want die ziet dit alles met lede ogen aan, hij gaat terrein verliezen. ;)

Johan V.

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #120 Gepost op: mei 13, 2003, 04:53:12 pm »

quote:

op 13 May 2003 16:40:22 schreef Wilhelmina:
[...]

Ik heb de gereformeerde kerk uiteindelijk verlaten omdat het boter aan de galg gesmeerd was. In de jaren daarna zijn er vlelen gevold ( ook velen uiteindelijk in hun bed blijven liggen) maar allemaal op Zijn tijd. Ze waren er gewoon nieteerder aan toe.
Die terughoudendheid is niet van God, Hij geeft om rijkelijk uit te delen, er is genoeg. Dan op de rem gaan staan komt zijn tegenstander wel heel goed uit, want die ziet dit alles met lede ogen aan, hij gaat terrein verliezen. ;)

Willemien, ik dacht dat wij vrijgemaakten de wijsheid in pacht hadden. Maar jij kunt er ook wat van zeg ;)

Ik vindt dat je hier wel een stevige veroordeling over de vrijgemaakte kerk uitspreekt. En als je aangeeft dat die terughoudendheid niet van God is...

Tja wat dan?

Dan kan ik gaan steigeren en net zo hard terugroepen dat de Duivel net zo hard het verlangen kan werken om "in de Heer te zijn" en daar uit gaan leven, zonder naar Hem te luisteren.
Maar dat is eigenlijk niet een discussie die ik wil aangaan. Ik wil niet veroordelen en ik hoop ook dat jij niet in Gods plaats zult gaan oordelen.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #121 Gepost op: mei 13, 2003, 05:58:31 pm »

quote:

op 13 May 2003 16:53:12 schreef Johan V.:
[...]

Willemien, ik dacht dat wij vrijgemaakten de wijsheid in pacht hadden. Maar jij kunt er ook wat van zeg ;)

.
Ik bedoelde eigenlijk een terughoudendheid om de behoudenden te plezieren. Dus van mensen die wél geproefd hebben van Gods Geest maar er niets mee doen, om andere tevrden te stellen. Ik begrijp dat je mijn stukje ook anders kon lezen, maar het was niet rot bedoeld.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #122 Gepost op: mei 13, 2003, 06:26:13 pm »
Wilhelmina, ik ben het voor een groot deel met je eens, al kies ik er op dit moment bewust voor om wel in de GKV te blijven, omdat ik van die kerk houd en het idee heb dat er (nog) veel mogelijkheden zijn/komen (voor de Geest) in de kerk.
Tenslotte geloof ik heilig in het principe: klagen over de kerk mag pas, als je jezelf positief/Geestelijk hebt ingezet. Dus ik geloof dat God me op dit moment een plaats in deze kerk geeft.
Ik heb een vraag voor je, na al je messages gelezen te hebben: hoe ga je dan nu wel om met 'zwakken in het geloof' en wat vind je van wat Paulus zegt over de omgang met hen?

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #123 Gepost op: mei 13, 2003, 07:10:19 pm »

quote:

op 13 May 2003 18:26:13 schreef Mezzamorpheus:
Wilhelmina, ik ben het voor een groot deel met je eens, al kies ik er op dit moment bewust voor om wel in de GKV te blijven, omdat ik van die kerk houd en het idee heb dat er (nog) veel mogelijkheden zijn/komen (voor de Geest) in de kerk.
Tenslotte geloof ik heilig in het principe: klagen over de kerk mag pas, als je jezelf positief/Geestelijk hebt ingezet. Dus ik geloof dat God me op dit moment een plaats in deze kerk geeft.
Ik heb een vraag voor je, na al je messages gelezen te hebben: hoe ga je dan nu wel om met 'zwakken in het geloof' en wat vind je van wat Paulus zegt over de omgang met hen?

Messages, wat een leuk woord :)
Als er één plek is waar de zwakken mogen zijn én blijven dan is het in een Rafael gemeente. Alleen mag hun zwakheid nooit de reden zijn om geestelijke groei van de anderen tegen te houden. Er is grote zorg voor de zwakken, kringen, bijbelstudies, bezoek, en pastoraat tot in het oneindige. Uiteindelijk blijven ze dan ook graag. En...zien eten doet eten, dus vaak groeien ze toch stiekumpjes mee.

hachri

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #124 Gepost op: mei 13, 2003, 08:16:48 pm »
hallo allemaal
ik lees nu een tijdje jullie reactie op dit forum. elke keer met wisselende stemming
Ik vind het ook nu moeilijk om mijn gedachte goed zwart op wit te zetten. emotie kun je niet op papier uitdrukken. Ik ben er ook geweest en mijn hart is weer een beetje meer vervuld van de Heilige Geest. Dit blijft een levenslang proces. Wij kunnen allemaal meer groeien. Ik ben door mensen in de gkv op zoek gegaan naar de Heilige Geest. Zij hadden een relatie met God. Zij konden geven zonder iets terug te ontvangen. Ik niet. Ik was jaloers op die mensen. Dan ga je zoeken. En God laat zich vinden. Al die mensen zijn er geweest om dat zij ook dat verlangen hadden en nieuwsgierig waren. Misschien zijn je verwachtingen niet uitgekomen.Maar de mensen waren er wel het begin is er. De Heilige Geest zal verder werken. Wij kunnen dat niet. Ik ook niet met mijn goedbedoelde woorden. maar ik bid om op deze manier een werktuig voor God te zijn om andere te laten zien wat God in mijn leven heeft gedaan. Want Hij werkt. Ook ik had in het begin zoiets van moet dat zo. Maar je moet daar een eigen weg in zoeken je doet het niet voor de mensen maar voor God. Hij kent jouw hart en jouw verlangens.

laten we open staan en verlangen naar de Heilige Geest
w

Anne-Marie

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #125 Gepost op: mei 14, 2003, 01:23:54 am »
Okay, net een hele lap getikt. Kwam niet over, error in de pagina.
Jammer.
Mezza, je hebt mijn gevoelens goed onder woorden gebracht. Dat wilde ik maar even zeggen. De rest komt een andere keer, gezien de tijd. :)  Gr. Anne-Marie

Rene

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #126 Gepost op: mei 14, 2003, 02:54:20 am »

quote:

op 13 May 2003 11:38:54 schreef Garfield:
[...]

Hallo Anne-Marie,

Sorry, maar ik interpreteer dit alsof je vindt dat mensen die dit soort ervaringen niet hebben gehad de HG niet zouden hebben toegelaten in hun leven.
Ik wordt daar eerlijk gezegd erg moe van.
Als ik het fiout heb, kun je het dan even toe lichten hoe je het dan wel bedoeld?

Verder zou ik wel eens willen weten wat iedereen nu eigenlijk verstaat onder 'in tongen spreken'. Mijn indruk bestaat dat er verschillende interpretaties van bestaan waardoor mensen finaal langs elkaar heen praten.
Volgens mij werkt de HG altijd in je leven of je nou wilt of niet, dit volgens de GKV waar ik het niet mee eens ben trouwens.
RR

Anne-Marie

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #127 Gepost op: mei 14, 2003, 11:45:13 am »
Er moet wel onderscheid gemaakt worden tussen de vruchten van de HG en de gaven van de HG.

Liefde, blijdschap,vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, trouw, tederheid, zelfbeheersing.  Dat alles is de vrucht van de HG. Dat zul je altijd ervaren. Let vooral op BLIJDSCHAP. Dat ervaar je als je de Geest zijn werk laat doen.
Maar je moet het wel toelaten, openstaan.  Juist door de vrucht van de HG, sta je open. En wordt het meer, en meer, en meer.
God geeft overvloedig. Hij gooit niet in het ene trechtertje wat meer dan in het andere. Hij STORT zijn Geest in ons uit. Dat storten zegt het al. Dat gaat niet over kleine straaltjes.   Gr. Anne-Marie.

Rene

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #128 Gepost op: mei 14, 2003, 03:57:21 pm »

quote:

op 14 May 2003 11:45:13 schreef Anne-Marie:
Er moet wel onderscheid gemaakt worden tussen de vruchten van de HG en de gaven van de HG.

Liefde, blijdschap,vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, trouw, tederheid, zelfbeheersing.  Dat alles is de vrucht van de HG. Dat zul je altijd ervaren. Let vooral op BLIJDSCHAP. Dat ervaar je als je de Geest zijn werk laat doen.
Maar je moet het wel toelaten, openstaan.  Juist door de vrucht van de HG, sta je open. En wordt het meer, en meer, en meer.
God geeft overvloedig. Hij gooit niet in het ene trechtertje wat meer dan in het andere. Hij STORT zijn Geest in ons uit. Dat storten zegt het al. Dat gaat niet over kleine straaltjes.   Gr. Anne-Marie.

De vruchten  vd HG zijn een gevolg vd gaven.Die krijg je als je ervoor open staat dan is dat een gevolg ervan, maar dat was niet wat ik zei....

RR

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #129 Gepost op: mei 14, 2003, 04:05:59 pm »

quote:

op 14 May 2003 15:57:21 schreef Rene:
[...]

De vruchten zijn géén geolg van de gaven. De bijbel spreekt trouwens over de vrucht ( enkelvoud) De vrucht is het gevolg van het gepland zijn aan waterstromen ( psalm 1), en dat is de werking van de Heilgie Geest in je.
De gaven zijn het geschenk wat je ontvangt bij de doop in de Heilige Geest. De groeien niet ( zoals de vrucht) maar die ontvang je om niet.
De woorden zeggen genoeg. Een vrucht groeit, een gave ontvang je.

fransje

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #130 Gepost op: mei 14, 2003, 06:20:23 pm »
Gods Geest brengt vruchten van de Heilige Geest . Galaten 5 : 22 liefde, blijdschap, vriendelijkheid enz.
Gave van de Geest worden ook ook uitgedeeld. De gave van de Geest is bij  ieder weer anders. En voor ieder persoonlijk. Toch slaat de Geest niemand over 1 Kor. 12 : 17
Wat is mijn gave ? Gastvrijheid, toerusten, kortom de talenten uit de gelijkenis
Matt. 25 : 12 - 30 Ieder verschillend en in verschillende mate.
Met die talenten moet je aan de slag. In beweging komen voor Gods Koningkrijk.

Uit:  Door de Geest bewogen
van C.J. de Ruijter en H. Drost (e.a.)
sorry, ik ben dislekt, zeker als de emoties wat oplopen.
maar ik doe mijn best.

hachri

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #131 Gepost op: mei 14, 2003, 08:50:01 pm »
er is wel degelijk verschil in vruchten en gaven.
vruchten kun je eten die deel je uit en zijn een gevolg als je hart vervuld is van de Heilige Geest. Die komen  uit die relatie vanzelf het lijkt wel een logisch gevolg.
Gaven zijn die dingen waar jij goed in bent en die je tot opbouw van de Gemeente kan gebruiken. de een kan goed spreken. de andere kan op duidelijke manier de bijbel uitleggen en de andere kan goed met jeugd omgaan. we zijn allemaal verschillend en kunnen zo met ons allen het lichaam van Christus vormen. de een een vinger de ander een voet. de vrucht van de Geest is ook omschreven als algemene kenmerken voor ieder toegankelijk en voor iedereen mogelijk.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #132 Gepost op: mei 14, 2003, 09:30:30 pm »

quote:

op 14 May 2003 20:50:01 schreef hachri:
er is wel degelijk verschil in vruchten en gaven.
vruchten kun je eten die deel je uit en zijn een gevolg als je hart vervuld is van de Heilige Geest. Die komen  uit die relatie vanzelf het lijkt wel een logisch gevolg.
Gaven zijn die dingen waar jij goed in bent en die je tot opbouw van de Gemeente kan gebruiken. de een kan goed spreken. de andere kan op duidelijke manier de bijbel uitleggen en de andere kan goed met jeugd omgaan. we zijn allemaal verschillend en kunnen zo met ons allen het lichaam van Christus vormen. de een een vinger de ander een voet. de vrucht van de Geest is ook omschreven als algemene kenmerken voor ieder toegankelijk en voor iedereen mogelijk.
Je hebt het nu over talenten, of bedieningen. Gaven van de Geest staan goed omschreven in de bijbel, zijn bovennatuurlijk, niet aangeboren, en je kunt ze niet anleren.

hachri

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #133 Gepost op: mei 15, 2003, 10:01:32 pm »
wihelmina noem eens een paar van die gaven zoals jij ze bedoelt.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #134 Gepost op: mei 15, 2003, 10:17:53 pm »

quote:

op 15 May 2003 22:01:32 schreef hachri:
wihelmina noem eens een paar van die gaven zoals jij ze bedoelt.

1 Cor 12 : 8  Want aan de een wordt door de Geest gegeven met wijsheid te spreken, en aan de ander met kennis te spreken krachtens dezelfde Geest;
9  aan de een geloof door dezelfde Geest en aan de ander gaven van genezingen door die ene Geest;
10  aan de een werking van krachten, aan de ander profetie; aan de een het onderscheiden van geesten, en aan de ander allerlei tongen, en aan weer een ander vertolking van tongen.
11  Doch dit alles werkt een en dezelfde Geest, die een ieder in het bijzonder toedeelt, gelijk Hij wil.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #135 Gepost op: mei 15, 2003, 10:19:05 pm »
Ten overvloede ook nog even de vrucht:

Galaten 5:22  Maar de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.

hachri

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #136 Gepost op: mei 15, 2003, 10:40:35 pm »
die een ieder in het bijzonder toedeelt gelijk hij wil
er staat een ieder.
dus iedereen kan deze gaven krijgen.
maar niet iedereen heeft ze. hoe komt dat?
zijn we niet vervuld van de Geest ?
hebben we dan  ook geen vrucht ?
of kan je wel vrucht hebben maar geen gave?
of is het een verdere verdieping?

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #137 Gepost op: mei 15, 2003, 10:44:50 pm »

quote:

op 15 May 2003 22:40:35 schreef hachri:
die een ieder in het bijzonder toedeelt gelijk hij wil
er staat een ieder.
dus iedereen kan deze gaven krijgen.
maar niet iedereen heeft ze. hoe komt dat?
zijn we niet vervuld van de Geest ?
hebben we dan  ook geen vrucht ?
of kan je wel vrucht hebben maar geen gave?
of is het een verdere verdieping?

Hele goede vragen. Ja, en dat zie je vooral hier op dit forum, er kan veel vrucht zijn , maar geen gaven. En dan gaan de mensen elke keer weer melden dat er toch wel vrucht is, Natuurlijk , iedereen die gevoed wordt door de Heilige geest, ( gepland is aan waterstromen) zal vruchten hebben die groeien.
Ecjten wanneer je gedoopt wordt in de Heilige geest, zul je gaven ontvangen, uitgedeeld, zoals Hij wil. De één dit de ander dat.
Vrucht is een gevolg van de leiding van de Heilige Geest accepteren, gaven zijn de kadootjes die je krijgt bij de doop in de Heilige Geest.

hachri

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #138 Gepost op: mei 15, 2003, 10:56:17 pm »
wil jij mij eens uitleggen wat de doop in de Heilige Geest is hou jij die bedoelt.
hier bedoel jij niet mee vervuld van de Heilige Geest.

hachri

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #139 Gepost op: mei 15, 2003, 10:58:34 pm »
vrucht is een gevolg van de leiding van de Heilige Geest.
mag je zeggen je oude mens afleggen en je nieuwe mens aannemen.
de nieuwe mens is de mens vervuld van de Heilige Geest.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #140 Gepost op: mei 16, 2003, 06:41:14 pm »

quote:

op 15 May 2003 22:58:34 schreef hachri:
vrucht is een gevolg van de leiding van de Heilige Geest.
mag je zeggen je oude mens afleggen en je nieuwe mens aannemen.
de nieuwe mens is de mens vervuld van de Heilige Geest.

De nieuwe mens is de mens, die zijn leven in handen van de Heer legt, en dus een wedergeboren mens. Dit alles gebeurt onder leiding van de heilige Geest.
De doop in de Heilige Geest is een volldige onderdompeling in Gods Geest, volgens de bijbel kun je daarom vragen, en die doop gaat gepaard met speciale gaven van de heilige Geest.

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #141 Gepost op: mei 16, 2003, 07:02:23 pm »
De Geest verbindt ons met Christus. Het is geen kracht. Hij is een Persoon.
Ps. 111:10

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #142 Gepost op: mei 16, 2003, 07:07:42 pm »

quote:

op 16 May 2003 19:02:23 schreef Wiering:
De Geest verbindt ons met Christus. Het is geen kracht. Hij is een Persoon.
Amen.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #143 Gepost op: mei 16, 2003, 08:27:39 pm »
Hallo Wilhelmina,

Bedoel je te zeggen dat de doop in de Heilige Geest altijd gepaard gaat met gaven? Natuurlijk zijn er legio voorbeelden, maar altijd?

Ik kan me nog wel tijden herinneren waarin ik zo'n krachtige ervaring had gehad met God (en Zijn Geest) dat het mij sterk lijkt dat ik nog iets 'mis'. Toch heb ik zelf niet de gave van genezing, profetie of tongen, om maar eens wat te noemen. Ben ik dan toch niet gedoopt in de Geest, of zou het wel kunnen?
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Peter van Dijk

• (Romeinen 14:8)
    • Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #144 Gepost op: mei 19, 2003, 05:33:30 pm »
Dag, allereerst, ik was ook op de conferentie en ik vond het helemaal te gek. Eerlijk gezegd werd ik wel een beetje vermoeid van het gebekvecht over kleine dingetjes op deze site. De geest zet je in vuur en vlam, maar je hoeft niet aangebrand te worden!
Over de gaven van de geest: Ook dat is m.i. iets waar je voor open moet staan. Je kunt bepaalde gaven hebben, maar als je het nog nooit geprobeerd hebt, of als je je er niet volledig voor openstelt, of het gewoon simpelweg niet weet ofzo...
Een poos geleden stond ik bijvoorbeeld zelf erg sceptisch tegenover de gaven. Volgens mij waren die niet meer nodig tegenwoordig. In die tijd ben ik veel gaan lezen over het spreken in tongen enz. en het antwoord proberen op te zoeken waarom het in onze tijd niet meer nodig zou zijn. Ik heb het antwoord niet gevonden, en raakte er van overtuigd dat mensen die dat bijv. in berea- of pinkstergemeenten doen (bijv. tongen), dat ook werkelijk van de Geest kregen, omdat ze er voor openstonden. En het leuke is dat ik in die periode van de Geest een teken kreeg doordat ik in tongen ging spreken tijdens mijn gebed 's avonds in m'n bedje. Dat was een heel bijzondere en bevestigende ervaring, waarvan ik nu weet dat het goed is. Dus zet die trechter maar open. En niet iedereen heeft bepaalde gaven...
Dat zei Henno bijvoorbeeld ook, Jezus zelf sprak niet eens in tongen. Maar sta wel open, zeker voor de vruchten, maar ook voor de gaven. En streef naar de gave van de profetie! :)
Peter

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #145 Gepost op: mei 19, 2003, 10:31:02 pm »

quote:

op 19 May 2003 17:33:30 schreef Peter van Dijk:
, Jezus zelf sprak niet eens in tongen. ! :)

Waar staat dat eigenlijk? Dus alles wat niet in de bijbel beschreven is, heeft Jezus ook niet gedaan?
Daar kunnen we een hele lijst van maken.
Ik heb hier zelfs al eens gelezen, dat er wel degelijk babytjes in de bijbel werden gedoopt, het stáát alleen nergens. Mag ik nu op dezelfde grond beweren dat Jezus wel degelijk in nieuwe tongen sprak, alleen stáát het nergens? :?

hachri

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #146 Gepost op: mei 19, 2003, 10:35:46 pm »
Citaat
op 19 May 2003 22:31:02 schreef Wilhelmina:
[...]

Waar staat dat eigenlijk? Dus alles wat niet in de bijbel beschreven is, heeft Jezus ook niet gedaan?
]
ds smit zei erbij. dat de evangelisten het niet zo belangrijk vonden dat het werd vermeld in de bijbel.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #147 Gepost op: mei 19, 2003, 10:39:03 pm »
Citaat
op 19 May 2003 22:35:46 schreef hachri:

quote:

op 19 May 2003 22:31:02 schreef Wilhelmina:
[...]

]
ds smit zei erbij. dat de evangelisten het niet zo belangrijk vonden dat het werd vermeld in de bijbel.
Dat het eigenlijk zó gewoon was dat Hij wél in tongen sprak?

hachri

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #148 Gepost op: mei 19, 2003, 10:57:52 pm »

quote:

op 19 May 2003 22:39:03 schreef Wilhelmina:
[...]

Dat het eigenlijk zó gewoon was dat Hij wél in tongen sprak?
nee dat het niet zo belangrijk werd geacht dat hij wel in tongen sprak. om dat dat niet wordt vermeld in de bijbel. misschien sprak hij niet in tongen en is er daarom niks over geschreven

bert

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #149 Gepost op: mei 19, 2003, 11:57:41 pm »
Dag familie in de Here!

Wat wordt er wat geschreven hier zeg. Ik dacht even bij te kunnen lezen, maar dat neemt nogal wat tijd. Ik ben nieuw op het forum en ben ook in Zwolle geweest.

Voor mij was de dag een Godsgeschenk. Waarom?

Ik ga door een proces heen van verdieping van geloof. Het voelt als ontpoppen. Hele nieuwe dimensies tonen zich. Dat gebeurt in stappen, maar het is net of je van het zwartwit tijdperk het kleuren tijdperk bent ingestapt.
Bij mij heeft een hele goede ervaring met de Alpha cursus mij eye-openers gegeven. Gemeente zijn zoals beschreven in handelingen was voor mij een utopie, iets van 2000 jaar terug. Dat hoeven we vandaag niet meer te verwachten.

Nu heb ik ervaren dat dat nog steeds mogelijk is. Samen delen, elkaar zegenen, voor elkaar bidden, elkaar bemoedigen, ja ook elkaar genezend. Zo werkt God dus, door mensen om je heen.

Wat is het moeilijk om hierover te praten met mensen om me heen in de gemeente. En dat wordt ook elke keer bevestigd: als ik het moeilijk heb en God vraag om hulp, krijg ik die (zo mooi!!!). Voorbeelden te over. Maar elke keer door middel van mensen uit andere kerken. Vaak evangelischen. En ik zoek die mensen echt niet op!

Je ervaart dan veel eenzaamheid, je voelt je onbegrepen. Wat een enorme bemoediging in Zwolle. Er blijken zoveel lotgenoten te zijn. Nu ben ik geen voorstander van groepsvorming, nee zeker niet. Maar het is zo goed om ervaringen uit te wisselen en elkaar te bemoedigen. En om bemoedigd in alle rust de noodzakelijke dialoog aan te gaan met mensen die moeite hebben met een emotionele??? geloofsbeleving.

Ik snap ook wel dat ik degene ben die aan het veranderen is en dat deze verandering in zekere zin bedreigend is voor anderen in de gemeente. Anderen voelen zich door mij bekritiseerd. Dat is voor mij het grootste moeite: Als ik praat over mijn nieuwe inzichten voelen anderen zich aangevallen, terwijl dat niet de bedoeling is.

Zoals ik zei, Zwolle was heel bemoedigend. Maar er zijn ook zeker kritische kanttekeningen te plaatsen. Ik geef er drie:

1. Besef van verdriet.
Er lag die dag veel nadruk op het feest. Het feest om te leven voor en met God. En dat is ook helemaal waar en wil ik ook laten staan.
Mijn kanttekening is de volgende:
Als je vraagt om vervulling met de Geest betekent dat niet: altijd feest. Is er wel het besef dat dit het begin van heel veel pijn is? Weet je waar je om vraagt? Het leven met God als Jezus betekent een voortdurend afsterven van je ik. Ik moet dood. En dat is heel pijnlijk. Ja, je krijgt daarvoor kracht en bemoediging. Je hebt geen koud / leeg leven meer maar een door liefde gevuld leven doordat je op onze hemelse Vader bent gericht.
We mogen juichen in de kerk, we mogen er ook huilen! En we zullen huilen. We moeten zoveel loslaten. Op de een of andere manier is dat ook nodig om te leren wat de diepte van het offer van onze Here is.

2. Waarom krijg je de gaven van de Geest
Het doel van de gaven werd voor mij een beetje onderbelicht.
Je krijgt de gaven om ze uit te delen aan anderen en om God er mee te eren. Ik proef soms een nogal consumptieve sfeer als het om de gaven gaat. Je hoort nogal eens opmerkingen die centraal lijken te stellen hoeveel ik aan mijn geloof heb. Hoe ik me er goed bij voel. Ik weet het, ook mijn eerste reactie is dat deze dag mij heeft geholpen. Het heeft mij in verschillende zaken bevestigd. Maar voor mij staat wel centraal dat dit alles te maken heeft met hoe je andere mensen verteld over de schat die wij hebben en die we ook aan hun willen uitdelen.

3. Verwachtingspatroon
Wat mag je verwachten als je wordt vervuld met de Geest. Moet je iets voelen?
Er werd veel nadruk gelegd op het tijdelijk karakter van vervuld zijn met de Geest.
kanttekening:
In het ND stond vorige week een mooi artikel (heb het niet zo bij de hand) met daarin een waardevolle en toepasselijke opmerking: De 7 diakenen die werden gekozen waren mannen vol van de Geest. Dat was dus niet iets van dat moment, het was een kenmerkende "levenshouding". Als je de Geest ervaart, heeft dat dan te maken met een warm gevoel, of tintelingen krijgen of nog andere sensaties?
Die indruk ontstaat gemakkelijk.
Zelf heb ik die dag heel duidelijk ervaren dat de Geest op heel veel verschillende manieren kan werken. Bijvoorbeeld door een plotseling besef van zonde doordat iemand "toevallig" langs je heen loopt waar je altijd ruzie mee hebt. Of dat je spontaan hoofdpijn krijgt.
We hadden die zaterdag een duidelijk voorbeeld hoe de boze Geest werkt, Satan. Hij was er ook bij. Als Henno Smit aangeeft dat het voor hem belangrijk is om de mensen in de zaal te kunnen zien en daarom even de lichten in de zaal worden aangedaan en nog geen minuut in zijn verhaal vallen aan twee kanten de lichten uit (doorgeslagen stoppen) dan vraag ik je. Dan ga je toch spontaan bidden?

Oops dat is nogal een lange reactie. Genoeg voor nu. Er is nog zoveel over te zeggen.....

Wat ik bid is dat we elkaar in liefde mogen aansporen, leren en corrigeren. Probeer te luisteren naar wat de ander zegt en probeer niet je eigen inzichten (God gaat met ieder een andere weg)  op te leggen aan de ander. Dan kunnen we nog heel veel van elkaar leren.

Gods zegen toegebeden.

Bert
Jezus, allerhoogste Naam, mijn ziel zingt Jezus, het allermooiste lied (577)