quote:
op 13 May 2003 16:04:52 schreef Johan V.:
Willemien,
Ik probeer (hoop ik) niet het werk van de HG aan banden te leggen. Ik zou graag zien dat Hij een wind van vernieuwing door onze kerken laat waaien.
God houd van Zijn kinderen, ook van zijn vrijgemaakte kindertjes van wie die poespas allemaal niet zo nodig hoeft. Dan kan ik het mij levendig voorstellen dat God ons daar eens wil wakkerschudden en Zijn Geest weer in ons wil blazen om ons op te wekken tot liefdedienst etc. Maar ik geloof nooit dat God daarbij middelen zal inzetten die half vrijgemaakt Nederland de kerk uit jaagt. God wil terughalen, niet wegjagen.
Hoewel ik het nu misschien een beetje cru zeg -en zeer zeker niet probeer te beweren dat het niet Gods geest was die zaterdag aan het werk was -
denk ik dat wij naar ons zelf als mensen moeten kijken. Na 1 lezing krijg je de kerk niet op z'n kop. Dat moet groeien en dat proces daar mogen wij aan bijdragen. Daar wil ik aan bijdragen. Ik wil anderen daar in meenemen, niet in afstoten door gelijk 100 te gaan lopen als ze maar op 10 mee kunnen gaan.
Laat ik beginnen met te zeggen, dat ik jouw stukje helemaal niet zo dramatisch vond, maar wel merkte dat je wat voorzichtig was. Ook in onze gemeente gaan we al jaren zo hard ( of zo langzaam) als de meest langzamen aankunnen. Dat leek heel lang, de beste weg. Liefdevol, geduldig en hoopvol naar deze mesnsen toe, vooral niemand pushen of shockeren. Het resultaat was eigenlijk het tegenovergestelde. De mensen die vol van de Geest waren knapten uiteindelijk uit hun velletje, omdat ze zoveel van Gods Geest ontvingen en daar eigenlijk niets mee konden omdat er een behoorlijke rem op gezet werd door de "achterblijvers" Veel van die Geestvervulde christenen zijn uiteindelijk naar een gemeente gegaan waar ze wat konden met hun gaven en bedieningen, terwijl de achterblijvers bijna het heft in handen kregen en hun behoudendheid koesteren als een groot goed. Elke keer als er een treedje hoger geklommen werd, mekkerden zij vanaf de achterste bank, waardoor wij weer liefdevol onze "keutel" introkken en het gevaar weer voor een paar maanden geweken was. Kortom, het werd al kleurlozer, alles wat God deed werd afgezwakt en op de lange baan geschoven omwille van de "zwakkere" . Uiteindelijk waren het de zwakkeren die bepaalden wat de Geest wel mocht doen en wat niet.
Tótdat we besloten dat we toch echt in een Pinkstergemeente zaten, waar de heilige Geest het voor het zeggen had en niet een kleine groep behoudenden die ook nog eens met de week zuurder gingen kijken, en eigenlijk weigerden mee te bewegen. We hebben bewust even een risico gelopen dat zij zich niet meer konden vinden in deze visie, maar het leverde wel duidelijkheid op. Uiteindelijk zijn ze , soms mokkend, gebleven, en nu groeit het als kool. De Heilige Geest heeft namelijk een enorme aantrekkingskracht op mensen, waar de Geest werkt, daar komen mensen opaf. Kijk maar naar de opkomst in Zwolle. En ik zal je zeggen dat als dat nog eens een keer georganiseerd wordt, de sporthal te klein zal zijn. Nét als bij de jeugdkerk. De mensen snákken naar de Heilige Geest. Ze zijn het kerkje spelen zat.
Natuurlijk moet je proberen zo veel mogelijk mensen mee te krijgen, maar het zal je nooit lukken om de GKV om te krijgen. Want over 100 jaar, als de Heer nog niet terug is, dan zijn er nog splintergroepjes, die zichzelf de ware kerk noemen, en niets van die vernieuwingen moeten hebben.
Ik ben in ieder geval heel blij, en best een beetje jaloers op al die aangeraakte mensen die er maar niet over op kunnen houden, omdat ze ontdekt hebben dat het hebben van de Geest nog niet de doop in de heilige Geest is.
En nu maar hopen dat ze allemaal hun mond open durven doen, dan gaan we wat beleven met zijn allen. Gods Geest is niet tegen te houden, Halleluja. Wel een van opwekking gehoord?