quote:
pyro schreef op 21 april 2008 om 12:56:[...]
overleden en in de hemel -> christenlijk
Maar goed, ff serieus.
Toen Jezus op aarde was heeft Hij gezegd dat de boom gezond is als de vruchten goed zijn. Hij zocht hoeren en tollenaars op, werd hij daarop aangesproken dan was het antwoord dat de gezonden geen geneesheer nodig hadden maar de zieken.
Een houding die dus getuigt van bewogenheid voor mensen die veracht werden en in zonde leefden.
We lezen verder (m.i. in dezelfde trant als hierboven geschetst) over: 'Blijdschap in de hemel over één zondaar die zich bekeert, meer dan over negenennegentig rechtvaardigen, die de bekering niet van node hebben'.
Ik weet niet wie in de hemel kan komen en wie niet. Ik kan naar mezelf kijken en proberen te beseffen dat ik het niet verdien, maar dat God liefde en genade is die ik kan navolgen.
Verder heb ik liever te maken met een barmhartige moslim dan met een genadeloze christen, voorzover dat wat zegt.
Allemaal mee eens. Ik geloof ook dat Thorgrem dat bedoeld. Een christelijk geloof hebben zegt niet alles zoals jij al aangeeft, het moet ook ergens tot uiting komen. Maar een barmhartige moslim of wie dan ook heeft zeker ook kansen, zoals staat in Romeinen 2 vers 14 t/m 16 (NBV):
"Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet. Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun hart geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrij-pleiten. Dit alles zal blijken op de dag waarop, volgens het evangelie dat ik verkondig, God door Christus Jezus oordeelt over wat er in de mens verborgen is."
Dus buiten mensen om die lid zijn van een kerk en dat bij monde getuigen, zijn er ook mensen die buiten deze kerkgenootschappen bij de kudde van Jezus horen. Terwijl er onder de christenen er ook genoeg zijn die op de dag van het oordeel helemaal niet aan de goede kant van Jezus komen te staan, want in hun diepste van hun hart volgden ze Gods wil eigenlijk helemaal niet (valse christenen). Misschien dat het kwa daden allemaal wel redelijk goed en keurig was, maar het kwam niet uit een barmhartige hart van naasteliefde. Terwijl de hoeren en tollenaren die door Jezus bevrijd werden van hun zonden en door Hem bekeerden van hun zonden, gered werden door wat in het diepste van hun harten zich afspeelden. God merkte dat op al voor ze Jezus Christus ontmoet hadden en Hij nog voor hen een onbekende God was. Die dus bij de komst van Jezus aan hen openbaar werd.