Auteur Topic: Gaven van de Heilige Geest  (gelezen 18320 keer)

pyro

• Bekijk profiel
Gaven van de Heilige Geest
« Reactie #50 Gepost op: april 25, 2008, 09:01:01 am »

quote:

gaitema schreef op 23 april 2008 om 23:25:
[...]
Een toevoeging: in de laatste dagen zullen er ook valse profeten komen die wonderen en tekenen doen en zo vele achter zich aan krijgen. Deze profeten zijn de profeten van de antichrist die ook voorspellingen over de toekomst kunnen doen. Al zullen dat automatisch slechts halve waarheden zijn. Het enge is dat juist deze profeten zo'n beetje de hele wereld achter zich aan krijgen, op de weinige overgebleven volgelingen van Jezus na.

ja, iets in die trant staat er geschreven.
Maar dit gegeven is ook de reden dat allerlei christenen onderling elkaar verketterd hebben, en dat nog steeds doen. En dat het woord 'vals' zo'n enorme lading heeft...

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: april 25, 2008, 10:42:01 pm »

quote:

pyro schreef op 25 april 2008 om 09:01:
[...]

ja, iets in die trant staat er geschreven.
Maar dit gegeven is ook de reden dat allerlei christenen onderling elkaar verketterd hebben, en dat nog steeds doen. En dat het woord 'vals' zo'n enorme lading heeft...
Das inderdaad jammer.
Een nieuwe start is een nieuw begin

loeki

• Het Zoutvat uit: De Wereld In!
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: april 29, 2008, 11:09:29 pm »
Mattheüs 17:
21 Maar dit geslacht vaart niet uit, dan door bidden en vasten.
« Laatst bewerkt op: april 29, 2008, 11:09:44 pm door loeki »
Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: april 29, 2008, 11:16:47 pm »
Heb je wel eens gevast?

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: april 30, 2008, 10:35:33 am »

quote:

loeki schreef op 29 april 2008 om 23:09:
Mattheüs 17:
21 Maar dit geslacht vaart niet uit, dan door bidden en vasten.

In deze pericoop legt Jezus uit waarom een boze geest niet gemakkelijk uitgedreven kon worden dus.

Wat is het verband met de discussie, loeki?

Esek

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: mei 11, 2008, 01:28:07 pm »
Wat Loeki op 18 april zo uitgebreid probeert uit te leggen is de zogenaamde streeptheologie. Door anderen is dit allang beter weerlegd dan ik ooit zou kunnen, maar ik wil toch proberen een kleine toevoeging te geven.

Als we zeggen dat God niet meer spreekt in deze tijd (zo kwam het altijd op mij over( heeft dat nogal wat consequenties.

1. In veel belangrijke beslissingen kunnen we via de Bijbel geen antwoord krijgen, daar is de Bijbel ook niet voor bedoeld. Als voorbeeld: keuze huwelijkspartner, wie wordt ambtsdrager, nieuwe baan, wat is de diepste eigenlijke oorzaak van iemands problemen, enz.
2. Het is historisch aantoonbaar onjuist om te beweren dat de openbaringen op hielden bij het tot stand komen van de canon. Tot de vierde eeuw kwamen genezingen, duivel uitdrijvingen, doden opwekkingen en profetieën voor. Veel kerkvaders berichten daar uitvoerig over.
3. Door het aanvaarden van de streeptheologie in haar uiterste vorm zie ik geen verschil met de islam, immers ook daar een god die belangstellend toekijkt en zijn gelovigen een boek in handen heeft gegeven waar alle antwoorden in zouden staan.
Kortom, een heel vreemd godsbeeld dat gelukkig niet het mijne is.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: mei 13, 2008, 02:31:34 pm »
Het mooie is, in de RKK zijn die wonderen gelukkig niet helemaal verdwenen. Soms gebeuren ze nog. Sommige mensen raakte in geloof en vertrouwen op God de mantel van de vorige Paus aan in zijn leven en ze genazen van hun ziektes bijvoorbeeld. Daar stond een stukje over in onze krant rond zijn overlijden. Ook in de traditioneel protestantse kerken gebeuren dit soort dingen net als in de evangelisch/charismatische beweging. Puur door geloof en vertrouwen op de Heer.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: mei 13, 2008, 03:38:24 pm »

quote:

Esek schreef op 11 mei 2008 om 13:28:
Wat Loeki op 18 april zo uitgebreid probeert uit te leggen is de zogenaamde streeptheologie. Door anderen is dit allang beter weerlegd dan ik ooit zou kunnen, maar ik wil toch proberen een kleine toevoeging te geven.

Als we zeggen dat God niet meer spreekt in deze tijd (zo kwam het altijd op mij over( heeft dat nogal wat consequenties.

En dat is toch wel een heel andere conclusie. Net of de Geest alleen maar werkt door spectaculaire wonderen en genezingen.

Het 10-stammenrijk had wonderen nodig... het 2-stammenrijk kon zonder. (Bv)
« Laatst bewerkt op: mei 13, 2008, 03:38:58 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: mei 19, 2008, 03:57:37 am »
Ook niet het wonder uit Egypte?

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: mei 25, 2008, 05:59:22 pm »

quote:

gaitema schreef op 13 mei 2008 om 14:31:
Het mooie is, in de RKK zijn die wonderen gelukkig niet helemaal verdwenen. Soms gebeuren ze nog. Sommige mensen raakte in geloof en vertrouwen op God de mantel van de vorige Paus aan in zijn leven en ze genazen van hun ziektes bijvoorbeeld. Daar stond een stukje over in onze krant rond zijn overlijden. Ook in de traditioneel protestantse kerken gebeuren dit soort dingen net als in de evangelisch/charismatische beweging. Puur door geloof en vertrouwen op de Heer.

@Esek: dank je, nu kan ik e.e.a wat beter plaatsen idd.

@gaitema: de vorige Paus, tja daar zeg je zo wat.
Ik herinner me mijn bekering nog wel, dat was op het moment dat de Paus in Nederland was.
Sterker nog, hij hield een toespraak in Utrecht jaarbeurs en ik woonde als student op kamers in Utrecht. Ik woonde er zo dichtbij dat je de veiligheidshelicopter boven de jaarbeurs vanuit mijn kamer kon horen circelen...

Ik heb ook nog even de tv aangehad want de toespraak werd live uitgezonden.
Ik weet niet meer wat er gezegd werd. Ik ben er ook niet katholiek door geworden. De Paus heeft me niet bekeerd.
Toch kreeg ik op dat moment heel helder het bewustzijn dat Jezus de Waarheid is, waar ik dan ook voor gekozen heb om Hem sindsdien te volgen.

Meer dan opmerkelijk deze samenloop van omstandigheden. God wilde iets aanwijzen denk ik.

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: mei 25, 2008, 06:02:01 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 13 mei 2008 om 15:38
Het 10-stammenrijk had wonderen nodig... het 2-stammenrijk kon zonder. (Bv)
? schriftuurlijke onderbouwing ?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: mei 27, 2008, 06:08:59 pm »

quote:

pyro schreef op 25 mei 2008 om 17:59:
[...]

@Esek: dank je, nu kan ik e.e.a wat beter plaatsen idd.

@gaitema: de vorige Paus, tja daar zeg je zo wat.
Ik herinner me mijn bekering nog wel, dat was op het moment dat de Paus in Nederland was.
Sterker nog, hij hield een toespraak in Utrecht jaarbeurs en ik woonde als student op kamers in Utrecht. Ik woonde er zo dichtbij dat je de veiligheidshelicopter boven de jaarbeurs vanuit mijn kamer kon horen circelen...

Ik heb ook nog even de tv aangehad want de toespraak werd live uitgezonden.
Ik weet niet meer wat er gezegd werd. Ik ben er ook niet katholiek door geworden. De Paus heeft me niet bekeerd.
Toch kreeg ik op dat moment heel helder het bewustzijn dat Jezus de Waarheid is, waar ik dan ook voor gekozen heb om Hem sindsdien te volgen.

Meer dan opmerkelijk deze samenloop van omstandigheden. God wilde iets aanwijzen denk ik.

Een mooi verhaal om te lezen. Dat bewust zijn heeft bij mij  moeten groeien en ik herken dat. Het grote moment dat de laatste twijvels bij me wegnam was het overlijden van mijn tante. Klinkt gek. Iemands dood die je van de Levende God overtuigde. Maar het was dan ook heel bijzonder. Na 4 jaar ziek te zijn geweest was ze volledig uitgeput en voor haar doen mager geworden. Ze kon niets meer en reageerde niet meer op de omgeving. Ze kon haar bed niet meer uit komen. Ze had een paar weken  daarvoor toen ze nog praten kon er ook erg moeite mee. Ze zei toen dat ze niet meer in God kon geloven, omdat ze zo veel pijn leed. Haar man en dochter gaven haar echter een steun in de rug en zeiden dat ze het niet op het laatste moest opgeven. Enkel een vage geluiden van herkennig maakte ze nu echter nog op haar sterfbed die ze wazig uitte als ze de stem van haar man hoorde. Maar één nacht voor haar dood kreeg ze opeens een heel helder moment waar haar dochter en man bij was. Ze deed haar ogen open en keek zo blij dat het leek of ze spontaan genezen was en riep heel enthausiast "Nu weet ik het zeker!" Haar man: "Wat dan!" Zij weer: "Er is één God!"

Die nacht erna stierf ze in haar slaap. In de rauwdienst werd door dominee Boomsma deze woorden van haar herhaalt en vroeg toen aan de gemeente: "Wat zou ze gezien hebben? Waardoor ze zo zeker wist dat er één God is?" Veel bezoekers van de dienst waren collega's van haar man die uit Raalte komen. De meesten in Raalte zijn Rooms Katholiek. Deze collega's waren onder de indruk van het enorme grote koor dat in de dienst was. Het koor waar zij in gezongen had die de hele liturgie zongen die door haar omgesteld was, toen ze nog kracht genoeg had. En deze woorden voor haar dood raakten velen van hen ook en raakte net als zij er van overtuigd dat er één God is. Van hen gingen de meesten voorheen niet meer naar de kerk, maar door deze ervaring zijn ze de missen van de Raaltese parochie weer gaan bezoeken. Ook mijn andere oom die al tien jaar niet meer in de kerk was geweest raakte het en besloot weer naar de kerk te gaan. Dat doet hij nu wekenlijks in een PKN gemeente en hij weet het nu ook zeker, er is één God! en Hij stierf voor ons aan het kruis.
« Laatst bewerkt op: mei 27, 2008, 06:13:07 pm door gaitema »

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: juli 08, 2008, 01:35:29 pm »
wat nou als je je afvraagd of iets van god is of niet, ik heb iets waar ik huiverig voor ben het te doen of te gebruiken omdat het me niet duidelijk is of het een gave of vloek is. ik doe er niks mee en laat het aan god over om mij te vormen naar zijn wil. Ik heb een gave test aangevraagd om meer duidelijkheid te krijgen hierin wat is jouw mening gait?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: juli 08, 2008, 04:16:06 pm »
Dat is inderdaad lastig. Goed om het uit te pluizen. Ik hoorde van een dominee dat iemand in onze gemeente een helderziende is en het bewust niet gebruik, omdat het ook van satan kan zijn. Zou je iets over je gave willen delen? Een kenmerk van een gave van God is in ieder geval dat het een doel heeft richting Jezus. Iemand die genezen wordt door Jezus zal daarmee ook bekeren tot Jezus in geloof en daad. Genezing van ziektes en zonden. Zo is het eigelijk met alle gaven heb ik begrepen, het is in tegenstelling van de gaven van de demonische machten niet voor iedereen bestemt, maar voor de kinderen van God tot bekering, overtuiging, heiliging, genezing zowel lichamelijk als geestelijk tot een kind van God.

Het hangt af van waar het over gaat, maar er zijn interessante boeken over te lezen van mensen die er ervaringen mee hebben. Zo heb ik een boek gelezen met de titel "als het licht duisternis is" dat gaat over een christenvrouw die er achter kwam dat ze helemaal niet christelijk bezig is en een boek gelezen van een christenman 'de hemelse man' uit china die juist gaven heeft ontvangen van God zelf en dat gebruikt in zijn evangelisatiediening. Daarbij staat er in de Korintebrieven het één en ander over de gaven ontvangen van de Heilige Geest. Er is op een site van Peter Scheele ook een contactadres te vinden van Jan Trapman. We hebben hem in een paar jeugddiensten gehad en hij ontvangt geregeld gaven van de heilige Geest. Hij heeft mij ook ergens mee kunnen helpen.
Jan Trapman: telefoonnummer is 0416-560654 (staat gewoon op de site, dus je kan hem gerust bellen, dat vindt hij wel prima. Hij vertelde me wel vaker met mensen over gaven te hebben gehad en ik heb hem ook wel eens over dit soort dingen aan de lijn gehad)

[/quote]
« Laatst bewerkt op: juli 08, 2008, 04:28:23 pm door gaitema »

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: juli 08, 2008, 08:38:19 pm »
heel erg bedankt gait, ik vind het wel een beetje eng om dit te laten weten, al van klein kind af, ben ik heel erg gevoelig voor mijn omgeving, ik voelde dreigingen in huizen die ik niet begreep het enige wat ik wist is dat ik moest maken dat ik wegkwam, ik snapte toen niet dat sommige mensen vertelden dat ze een overleden familielid zagen en daar blij over vertelden, terwijl ik alleen waarschuwingen kreeg die mij heel veel angst inboezemde, ik kreeg een trekking naar het paranormale omdat ik me afvroeg of het daar vandaan kwam. Toch heb ik me gelukkig daartoe verzet, later leerde ik over demonen en vroeg me af of zij misschien mij die angst gaven. Ik ben op een werk plek gestopt omdat er zo'n grote dreiging vanuit ging dat ik het koude zweet op mn rug had. En 2 jaar geleden heb ik s avonds buiten mijn deur een negatieve verschijning gezien. Dit maal was ik niet meer bang en iets in mij zij dat het toch niet binnen mocht komen. Ik heb 2 maal mijn wapenuitrusting aan getrokken en ben in gebed door huizen heen gegaan, daarna niet meer, ik was bang dus dat ik fout bezig was, en zelfs onderschatte waar ik mee bezig was, het enige dat me voor ogen stond was dat ik het negatieve om wilde zetten in het positieve dus bevrijding voor anderen in huis waar ikzelf zoveel angst in had gekend. tot ik las dat als mensen hun hart en huis niet schoonhouden ze met legioenen terug komen. ook bij mensen voel ik soms emoties zoals een tijd geleden ik een vriendin tegenkwam en door mijn hurken ging om haar zoontje te begroeten, toen ik overeind kwam en haar vroeg hoe het met haar ging werd ik overmand door verdriet die niet bij mij paste, en ze vertelde me dat haar moeder net was overleden. maar ook voel ik soms iets bij mensen die ik niet ken dat ik bijna een afkeer van ze heb, op dat moment word ik boos op mezelf omdat ik natuurlijk niet mag oordelen over iemand die ik niet ken, later snap ik meestal waarom. Ik heb hier niet om gevraagd, dit is voor het eerst dat ik het erover heb met iemand die niet dichtbij me staat. ik ben overtuigd van de kracht van gebed, heb god ook gevraagd, gesmeekt, om alles, wat niet van hem is in mij weg te halen, pff dat is het, ben best bang voor de reacties, omdat ik alleen dit soort dingen tegenkom bij mediums enzo een kant die ik absoluut niet wil accepteren in mijn leven als christen.

wat ik nog graag wil toevoegen, waar ik niet zoveel waarde aan hechtte toen als nu, is een man ik weet niet meer wat zijn functie was, maar hij was op bezoek in onze jeugd groep, hij kreeg een bemoediging voor me,  deuteronomium 31 vers 8: De heer zelf zal voor je uittrekken, hij zal je terzijde staan. hij laat je niet aan je lot over, hij laat je niet in de steek. wees dus niet bang, laat je geen schrik aanjagen.
« Laatst bewerkt op: juli 08, 2008, 09:20:35 pm door naomiaangenaam »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: juli 08, 2008, 10:21:20 pm »
Angst. Dat is het machtigste wapen van satan. Angst gebruikt hij om mensen die bij God horen er van te overtuigen dat ze niet van God zijn. Met een stemmetje in je hoofd: 'het lukt je niet om zo te leven als God het wil hé?'

Waar God iemand voor zich wint trekt satan aan de andere kant. Ik heb me laten vertellen dat God mensen verdeelt in twee rijken. God is van Jeruzalem, voorheen Sion. Satan is van Babilon. Mensen horen bij Jeruzalem of bij Babilon. Jeruzalem betekent 'plaats van Vrede', Babilon beketent 'verwarring'. Satan gebruikt verwarring onder Christenen. Je wil niet weten hoeveel christenen bij Babilon horen. Er wordt geestelijk dan geen of weinig ontwikkeling geboekt. Er heerst grote verwarring onder de mensen. Het is dan niet helder wat goed of verkeert is. God schept geen verwarring en bezaait je niet met angst.

Volg Jezus en bestraf de verwarring en de angst in je leven. Bestraf het als je deze gevoelens hebt die verwarring schopt. Ergens zijn deze geesten je leven binnen gedrongen toen je klein was en ze moeten bestraft worden. Geen mens kan dat zelf doen, God kan het. In Jezus naam worden ze verdreven. God heeft het ons wel gegeven om in de autoriteit te mogen staan deze machten toe te spreken. We vechten namelijk inderdaad niet met mensen, maar met geestelijke machten en krachten. Daarom mogen we het volgende tegen deze geesten zeggen (en wees niet bang) "In Jezus naam, ga weg en verlaat mij!" Ik zal het voor je uitspreken en jij hebt de autoriteit van God ontvangen om het ook tegen deze geesten uit te spreken. Wees niet bang. Satan heeft geen macht over je. Je bent van Jezus. En houdt je hier dus aan vast, de schat die God jou gegeven heeft: "deuteronomium 31 vers 8: De heer zelf zal voor je uittrekken, hij zal je terzijde staan. hij laat je niet aan je lot over, hij laat je niet in de steek. wees dus niet bang, laat je geen schrik aanjagen."

"Dus satan en alle domonenmachten en overheden die bij hem horen, ga weg in Jezus naam en val naomiaangenaam niet meer aan, want jullie  hebben geen recht op haar, ze is van Jezus Christus, de Heer van Jeruzalem!"
« Laatst bewerkt op: juli 08, 2008, 10:22:19 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: juli 08, 2008, 10:46:21 pm »
ps. Ik sloeg de bijbel onwillekeurig open en zag daar de tekst staan waar je het over had: Lucas 11 vanaf 24 over wanneer een onreine geest een mens verlaat. Wel die geesten hebben geen macht meer over je.

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: juli 08, 2008, 10:48:50 pm »
de angst is meer dat anderen dit ook lezen dat ze me veroordelen, dank je voor je reactie, ik denk dat hoe dichter je bij god wilt zijn hoe meer je aangevallen word, ik ken de kracht van het gebed en weet dat hij luisterd, omdat ik ben veranderd, weet ik dat ik een kind van god ben, ik zie de dingen ook anders daarom dat ik er verder niks mee doe, ik heb het bij god gebracht. ik zoek niks op. het enige wat ik aan belangrijks wil doen is me laten dopen, alleen wil ik het niet in een kerk, ik heb mensen gevonden die dat willen doen, en ga gebruik maken van het mooie weer.

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: juli 08, 2008, 10:52:16 pm »
bladert er even naar toe..

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: juli 08, 2008, 10:55:32 pm »
Heel mooi om te lezen. Vertrouw op God en blijf bidden. Juist tijdens al die aanvallen ;).

Om eerlijk te zijn, dat moet ik ook eens vaker doen. Ik ben soms wat te makkelijk in mijn gebedsleven. Dan stel ik het wel er uit tot het einde van de dag.

Die mensen die je willen dopen hé, kun je daar geen persoonlijk contact mee onderhouden, via een kring waar ze bijzitten of zo? Dan deel je ook mee in hun gemeenschap. Het zal vast een mooie doopbijeenkomst zijn. En al die mensen die er wat van denken of zeggen? Dat hoort er inderdaad bij. Jezus had er ook al last van.

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: juli 08, 2008, 11:04:39 pm »
ja, daarom ben ik gestopt o.a. ik kan hun dat wel vertellen, maar het is daarna aan die mensen, om hun huis schoon te houden, en de zoon van een vriedin van mij zag iets in zijn kamer wat hem bang maakte, ze sprak me aan of ik wel ff wilde komen, dan moest ik een toneelstukje opvoeren. zoiets is geen mogelijkheid uiteraard ik was diep bedroefd en praat er daarom niet graag over, mocht de heer willen dat ik in strijd ga voor iemand of mezelf zal dat wel duidelijk worden. tot die tijd toe dus... heb jij trouwens weleens zoiets meegemaakt strijd met de andere kant?

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: juli 08, 2008, 11:08:51 pm »
o ik ga te snel denk ik, die mensen ken ik niet persoonlijk mijn moeder ook christen heeft ze uit haar kennis kring ik praat ook veel met haar over het geloof

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: juli 08, 2008, 11:17:15 pm »
ik ben trouwens gek van spreuken, daar zit ook zoveel wijsheid in, ik vond deze wel mooi: in eigen ogen heeft een mens altijd een zuiver geweten, maar de heer toetst hem tot op de bodem van zijn ziel.

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: juli 09, 2008, 01:13:22 pm »
Hee, ik herken wat je zegt, ben ook wel gevoelig voor dit soort dingen, ik voel aan als iets niet goed is, of juist wel goed is. Ik geloof wel dat het uit God is, maar kan het niet bij jou zeggen, want had het vroeger zelf niet. Ik geloof dat het een zekere onderscheiding van geesten is. Zo ben ik gisteren naar een avond van trin geweest in rotterdam, we aanbaden daar Jezus en de Heilige Geest was onwijs krachtig aanwezig. Na afloop zaten we in de tram en stapte een vrouw in die onwijs begon te vloeken, ze zei iets van jullie honden, etc. Toen had ik dat gevoel ook gelijk dit is niet uit God dit is uit satan, van het moment dat die vrouw instapte. Nu ja toen begon in te bidden om Jezus liefde over die vrouw en Zijn rust. De vrouw werd steeds rustiger, ze zat namelijk echt helemaal te stampen enzo. Zonder Jezus zou het best eng zijn, maar omdat we de liefde van Jezus hebben en we in Jezus zijn hoeven we er niet bang voor te zijn! We zijn meer dan overwinnaar in Jezus, de satan is echt helemaal niks, hij is immers al verslagen!

maar ja, ik denk dus wel dat het uit God is, vooral als je het ten goede kan gebruiken! En ik vind het goed dat je het hier verteld, juist over je angsten heen stappen. Ik herken het ook dat veel mensen zulke zaken raar vinden om me heen en daarom vertel ik het ook niet vaak. Toch is het belangrijk denk ik om het te zeggen, anderen kunnen je helpen, maar kunnen juist ook gaan zien dat niet alles verstandelijk is, maar dat er een hele geestelijke wereld is.

maar, angst hoef je niet te hebben, dat is iig niet uit God! Bidden om Jezus liefde is dan denk ik belangrijk! Want waar liefde is, kan geen angst zijn! Je hoeft iig niet zelf de strijd aan te gaan, want je bent in JEZUS! Je moet de goede strijd, strijden en dat is Zijn strijd, Hij helpt je! Het is de waarheid zeggen over je leven zodat de leugen ook weg gaat. De leugens moeten we wegdoen en de waarheid aandoen! Het boek de bevrijder van Neil T. Anderson is daar een erg goede in. Ik raad je trouwens aan om voor je te laten bidden door mensen die ook verstand hebben van dit soort zaken. Die kunnen ook goed zien of iets van God is of niet en kunnen dan of de gave zegenen of voor bevrijding bidden. als een gave zorgt voor neiging naar het occulte of naar angst vraag ik me ook ergens af of het goed is. maar, zoek Jezus, laat je niet angstig maken iig! ;)
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: juli 09, 2008, 01:29:11 pm »
dank je farao, het is soms moeilijk, ik ben niet bang voor wat ik voel, dat heb ik gehad omdat ik niet wist wat het was, ik weet dat god mij bevrijd heeft, anders zou ik niet zoveel liefde en begrip kunnen opbrengen, het occulte is waar ik afschuw van heb omdat ik weet dat het satan en zijn demonen zijn die schrik willen aanjagen, en me zouden willen verleiden tot, misschien was mijn strijd nodig om te weten wat dat is, en zo iets voor anderen te kunnen betekenen die wel de angst hebben, nogmaals mijn angst is meer gericht geweest op veroordeling van mensen om me heen, maar als ik zo'n bericht van jouw krijg vervult dat mijn hart, en ben ik blij dat ik zo open ben geweest

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: juli 09, 2008, 01:43:02 pm »
ik vond nog een stukje in jakobus 1 vers 12 Beproeving en verleiding, ik zou graag jullie mening en uitleg hierover horen

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: juli 09, 2008, 03:18:56 pm »
Wat gevoel betreft, angst is een zeer grotestruikel blok voor me geweest en ook oordelen over anderen. Op een gegeven moment kon niemand nog iets goed doen in mijn ogen, ik zag alleen maar wat ze slecht deden of slecht zeiden en had een afkeer van mensen. Ik was ook heel bang voor intimidatie en wat mensen over me zeiden. Juist door mijn geloof is dat heel veranderd. Nu zie ik in dat mensen allemaal in een geestelijke ontwikkeling zitten en dat God hen allemaal bij zich wil hebben als Zijn kinderen. Medelijden voel ik vanwege de wegen die mensen in onwetendheid bewandelen. Te gelijk ben ik ook bewuster geworden van mijn eigen zwakheden en hoeveel ik van anderen kan leren. Ik heb veel gesproken met mensen die er de meest bizarre levens er op na houden en verbaaste me over de diepgang die in hun levens bij kwam zetten. Ze denken veel en hebben vaak toch wel het besef dat wat ze aan bizarre dingen deden en nog doen niet de weg is. Dan komen ze spontaan met hele andere geluiden als 'en toen vond ik mijn ware, waardoor..' en 'ik had er op een gegeven moment niets meer mee (die zonden)'

Dan proef ik toch een geestelijke ontwikkeling en verbaas me over de oprechtheid van die mensen dat ze dat gewoon tegen me zeggen.

Wat ik ook van christenen hoor is het voelen van druk. Een zware druk als ze in een occultbelaste omgeving komen. Die zintuigen heb ik geloof ik nog niet, maar ik leer wel een hoop van wat occult is en niet. Bovendien is een heel belangrijk geloofservaring: "de luister van de Heer ontvangen."

De Luister van de Heer is het licht dat God is en ervaart wordt als een intense stroom van liefde door je heen. Een vredige troostende, helende liefde. De rust die in je hart neerdaalt. Ik geloof dat ieder christen die groeit door de Geest van God steeds meer ervaart van die rust en Heerlijkheid van God. De liefde die steeds groter wordt in je hart, de angst verdrijft en je sterk/ onwankelbaar maakt.

Zelf heb ik steeds meer angst kunnen overwinnen door vertrouwen te leren hebben op God en de rust is inderdaad stukje bij beetje steeds actiever aan het werk. Een Vrede ervaren die Jezus ons geven wil. Zoals Jezus zei: 'Mijn Vrede geef ik jullie'
« Laatst bewerkt op: juli 09, 2008, 03:22:55 pm door gaitema »

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: juli 09, 2008, 03:37:49 pm »
ja die helende liefde ken ik, meestal huil ik niet om mezelf maar om verdriet die anderen meemaken, meestal ga ik metteen in gebed en het mooiste wat god mij gaf, was die innerlijke rust ookal voelde ik me zo klein, en het was net of hij me wiegde als een klein kind, ik zie het liefst het beste in een mens, daardoor loop je ook het risico om gekwetst te worden, maar het positieve ervan is mij meer waard, ik ben dol op mijn geweten die houd me waakzaam en zacht

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: juli 09, 2008, 03:41:10 pm »
Jakobus 1 vers 12 zou je wel de ervaringen kunnen noemen die ik zie in mijn leven als het kwaad dat aan me trekt in de poging me van God vandaan te halen. Wat me opviel is dat die verleidingen heel sterk zijn als er iets belangrijks te doen is. Dan raak ik afgeleid, zodat ik niet zie wat er wel gedaan moet worden. Dan moet ik soms echt wakker geschud worden. Zo van 'He, hallo, moest je niet dit en dit en dat nog voor de kerk en jeugd doen?" Dan zie ik het liggen en denk 'help, waar was ik toch weer met mijn gedachten!' Daarnaast heeft faalangst me heel vaak verlamt, waardoor ik de sprong in de diepe niet durfde te nemen. Dan had ik echt een schok in mijn achterste nodig.

Vaak heeft het te maken met populairiteit en het scoorgedrag in het uitgaansleven en ook elders dat me trok en te gelijkertijd het besef dat je zelf daar niet aan voldoet en dat je geloof dan ook geheel anders leert. Toen werd ik eens heel bewust geconfronteerd met een uitspraak die ik las in de Visie van de EO. Daarin zei een evangeliste: "Door angst, ontmoediging en intimidatie slaagt satan er vaak in, overwinnaars van God te laten geloven dat ze verliezers zijn."

Dat raakte me diep, want ik piekerde veel over het uitgaans leven en over hoe de toekomst toch wat moest worden, want ik was toch zo'n saaie onhandige domme lompe kneus die nergens goed in was, ook niet in het praktiseren van mijn geloof (God zou me wel niet zien zitten, dacht ik)!
Ik heb zelfs een keer gebeden: "Als ik dan toch te slecht ben om in de hemel te komen, wilt U me dan gebruiken om te voorkomen dat anderen het zelfde overkomt?"
en wat zei God dan min of meer door de tekst heen die ik las in de Visie? "Jongen, je bent mijn overwinnaar, laat je niets wijs maken door die adder! Wordt toch wakker, wordt toch wakker! Ik ben je God en ik zal je geven wat je nodig hebt, alles wat de wereld je niet kan geven. Stop met de zonden waarin je verwikkeld raakt omdat je het spiraal van intimidatie, ontmoedigingen en angst volgt die je mee wilt trekken in de dood."

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: juli 09, 2008, 04:22:56 pm »
het uitgaans leven heb ik al een tijdje achter me gelaten toen ik alleen mijn dochter moest opvoeden, met alle liefde natuurlijk! de stad had mij niks te bieden misschien ook omdat ik een afkeer heb van drank, het enige wat ik daarin mis is het dansen, maar goed dat kan ik ook in mijn huiskamer. satan weet precies hoe hij je een rot gevoel kan gegeven, maar als je weet wie je bent, een kind van god, en ook het donkerste in je ziel zijn kracht laat verliezen door het bij god te brengen, en onder ogen te zien, wat kan de rotzak ons dan nog laten geloven, op het moment dat iets in je zegt je doet het niet goed je bent niks waard, stuur het terug waar het thuis hoort!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: juli 09, 2008, 10:53:59 pm »
bedank Naomi. Het is wel een strijd om dat te kunnen. Een gevoel kan diep geworteld zitten. Maar gelukkig krijgen we Hulp.

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: juli 10, 2008, 09:36:20 pm »
soms een beetje geduld, en vertrouwen in jezelf, ik was erg koppig en eigewijs, wat me erg vaak tegenwerkte, tot ik besefte dat dat beter op zijn plek was in mijn strijdplan, hoe erg ook iets lijkt hoe naar ik me ook voel, dat mag, een ieder heeft zijn momenten of/en dagen, maar op het moment dat ik me dan ook beter voel ga ik er weer helemaal voor. En ik zeg nu heel koppig en heel eigewijs: ik laat me er niet onder krijgen! het helpt me wel
« Laatst bewerkt op: juli 10, 2008, 09:39:15 pm door naomiaangenaam »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: juli 10, 2008, 10:49:44 pm »
Zoals David zei: "God is mijn levenskracht, voor wie zou ik nog angst kennen?"
En dan te bedenken waar hij er vaak midden in zat, tussen al die strijdige vijandige volken met hun grote legers. Inderdaad, dan moeten we toch ook de strijd aan kunnen.

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: juli 11, 2008, 01:31:30 pm »
wat ik ook fijn vind om je te laten weten is dat je me met deze gesprekken echt aan het denken zet, maar ook heb geholpen bedankt,

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: juli 11, 2008, 05:21:56 pm »
Graag gedaan. Zelf vindt ik het ook altijd leerzaam om het verhaal van de ander en zijn uitleg van het christelijke geloof te lezen of te horen. Zelf heb ik heel veel aan anderen gehad, van wie ik het weer mag door geven. Ik geloof dat Gods liefde als een sneeuwbaleffect werkt. Het begint te rollen en verovert hart na hart.
« Laatst bewerkt op: juli 11, 2008, 05:22:18 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #85 Gepost op: juli 11, 2008, 05:31:17 pm »
Wat gaven betreft. De jongerenspreker waar ik het over had, had ik ook gevraagt naar wat volgens hem het geen is wat ik zou hebben. Anders gezegt: wat zegt het christelijk geloof er over? Ik had hem laten weten waar ik mee zat en zo. Hij ging vervolgens een hele periode voor me bidden en vasten. Enige weken later kwam hij dus als spreker in onze kerk en daarna vertelde hij mij waar ik last van had. Hij had het in een droom gezien en kon me zo vertellen waar ik toe verleid was in mijn leven, zonder dat ik hem er over vertelt had. God geeft ook dromen aan sommige christenen namelijk. Ik zou gebonden zijn aan een aantal demonen. Ik wist niet meer hoe veel, het waren er 5 of 7. Die hadden ieders een eigen taak (dat wist ik daarvoor nog niet). De één maakte me strond eigenwijs, waardoor ik nooit wat aan zou nemen van een ander en altijd mijn eigen gelijk zou vast houden, de ander maakte me enorm bang, joeg me een enorme angst voor zo veel mogelijke situaties aan, weer een ander maakte misbruik van mijn seksuele gevoelens voor zover hij dat mogelijk kon maken. Weer een ander wilde me zo depressief maken om me tot zelfmoord te laten besluiten en nog een paar dingen geloof ik. Dat was best heftig. Hij bad daarna voor me en zei tegen saten dat hij het recht niet had mij aan te vallen en me moest verlaten in Jezus Naam. Heel bijzonder. Ik had daarna geen bijzonder gevoel of zo, maar ik merkte dat mijn leven wel veranderd is. Het kwaad probeerde me steeds weer te heroveren inderdaad, maar mijn verlangen om er aan toe te geven was omgezet in een afkeer er van. Het stierf langzaam weg en maakte steeds meer plaats voor Gods liefde. Ik las ook in een boek in die tijd dat een vrouw eens tot God bad of Hij haar wilde bevrijden van al het occulte waar ze die jaren mee bezig was geweest. Zij zat er namelijk als professionele New-Age Medium er midden in en ontdekte door een programma van de EO, dat het helemaal niet van God is. Geleiderlijk aan kon ze door Gods kracht alles los laten en brak met de praktijk wat ze toen runde. Ze vertelde haar bezoekers vervolgens ook over het evangelie. Een aantal mensen gingen daardoor tegen haar in het verweer en smeekte haar om door te gaan met de praktijk, maar ze bleef voet bij stuk houden en stopte. Andere bezoekers kwamen echter net als haar tot geloof en braken ook met New-Age. Door het lezen van het boek van haar, vertrouwde ik er op dat God me gaande weg ook zo zou veranderen en me zou heiligen.
« Laatst bewerkt op: juli 11, 2008, 05:45:06 pm door gaitema »

farao

• Bekijk profiel
« Reactie #86 Gepost op: juli 12, 2008, 10:55:08 am »
Tof! God is goed gesprezen zei de naam van Jezus!!! God is een bevijdend God, mooi om te horen hoe Hij aan het werk was/is met je. In Jezus blijven is dan zo belangrijk, op Hem te vertrouwen en de leugens met de waarheid bestrijden.
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
« Reactie #87 Gepost op: juli 12, 2008, 12:25:37 pm »
het zet me wel aan het denken gait, en farao, gister is de eerste stap voor het dopen gezet, ik ben zo blij!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #88 Gepost op: juli 12, 2008, 02:19:37 pm »
Mooi om te horen :) Naomi dat het grote gebeuren voor de deus staat. En zeker farao, God is goed voor ons allemaal. De leugens bestrijden door vertrouwen op Jezus en Zijn Woord te bewaren is een goede opmerking, ze sluipen er op onverwachte momenten door niet van verwachte personen zomaar naar binnen.

sil

• Jubelt in zijn verlossing
    • Bekijk profiel
« Reactie #89 Gepost op: juli 14, 2008, 10:32:10 am »
Gait,

Nu moet je me toch iets goed uitleggen; je zegt dat er bij jou 5 tot 7 demonen zouden zijn,

Hoe kan een christen bezet gebied zijn!!!!
Zijn we Yeshua bezit dan niet????
Kan Yeshua en demonen samen wonen in een mens!!!!!!
Is Yeshua dan niet de overwinnaar !!!!!!!

Hoe geraak je met demonen vervuld!!!!

Lijkt me raaaaaaaaaaaaaar!!!!!

Oftewel, behoor je Yeshua toe
Oftewel behoor je Satan toe

Zijn we in ons onderwijs soms misleid!!!!!!

Sil

Lord_Vader

• Christenfundamentalist
    • Bekijk profiel
« Reactie #90 Gepost op: juli 14, 2008, 12:06:10 pm »
Ik sluit me hierin aan bij Sil.

Een jaar of 7 geleden was ik ook erg bezig met occultisme en demonie (het herkennen bestrijden ervan :P ) en als ik één ding geleerd heb is dat je niet achter elke grasspriet een demoon moet zien.

Een geest van eigenwijsheid? Van jaloezie? Van bedrog? Van neuspeuteren?

Ik kan er niets mee. Mijn vlees is geneigd God en mijn naaste te haten! Mijn vlees heeft geen demon nodig om te zondigen en om de wet te overtreden. Mensen, hou toch op en accepteer dat JIJZELF van nature slecht en zondig bent en niet dat er iets in je zit dat je probeert te verleiden tot zonde.

Natuurlijk zal er wel sprake zijn van demonie maar moeten we daar zo de nadruk op leggen? Houden we ons daar niet mee bezig omdat het op het eerste oog interessanter/spannender is dan bijbelstudie?
Mijn les na 2e bezoek Auswitsch: Haat heeft níets maar dan ook níets met liefde te maken. Het zijn géén twee zijden van dezelfde medaille.

farao

• Bekijk profiel
« Reactie #91 Gepost op: juli 14, 2008, 12:13:06 pm »
De satan zal juist wel proberen om je te verleiden. niet dat dit van binnen uit gaat, maar wel van buiten uit door ons te bestoken met gedachten. We moeten juist in Gods waarheid staan en daarvan uit leven. Dat we weten dat we in Jezus zijn, wat dit betekend en wie we zijn in Hem. Dat bepaald nu onze identiteit. Ik geloof zeker wel dat mensen die christen worden demonen kunnen hebben, die zijn niet 123 weg. Maar, hoe meer Jezus in ons leven, hoe minder plek er voor ze is, ze zullen dus op een gegeven moment te voorschijn komen. Net als bij Jezus, toen hij kwam sidderde de demonen. Zo mogen wij ook demonen uitdrijven, vanuit de kracht van Jezus, als Jezus in ons is hebben ze totaal geen macht!

En ik ben het met je eens, niet richten op demonen, maar juist op Jezus en de waarheid, dan zullen ze vanzelf zwijgen, want ze hebben geen macht en kunnen niet tegen de waarheid! Dus de Bijbel als waarheid, de wapenuitristing aantrekken!

Lord_Vader

• Christenfundamentalist
    • Bekijk profiel
« Reactie #92 Gepost op: juli 14, 2008, 12:19:56 pm »

quote:

farao schreef op 14 juli 2008 om 12:13:

Ik geloof zeker wel dat mensen die christen worden demonen kunnen hebben, die zijn niet 123 weg. Maar, hoe meer Jezus in ons leven, hoe minder plek er voor ze is, ze zullen dus op een gegeven moment te voorschijn komen.
Kun je dit bijbels onderbouwen? Het is toch zo dat de Heilige Geest in een christen komt wonen en dat je lichaam een tempel is van de H.G. ? Geloof jij dat een demon zich kan blijven manifesteren met de H.G. 'naast' zich in 'hetzelfde lichaam'? Ik niet. God doet geen half werk.
Mijn les na 2e bezoek Auswitsch: Haat heeft níets maar dan ook níets met liefde te maken. Het zijn géén twee zijden van dezelfde medaille.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #93 Gepost op: juli 14, 2008, 05:26:08 pm »

quote:

sil schreef op 14 juli 2008 om 10:32:
Gait,

Nu moet je me toch iets goed uitleggen; je zegt dat er bij jou 5 tot 7 demonen zouden zijn,

Hoe kan een christen bezet gebied zijn!!!!
Zijn we Yeshua bezit dan niet????
Kan Yeshua en demonen samen wonen in een mens!!!!!!
Is Yeshua dan niet de overwinnaar !!!!!!!

Hoe geraak je met demonen vervuld!!!!

Lijkt me raaaaaaaaaaaaaar!!!!!

Oftewel, behoor je Yeshua toe
Oftewel behoor je Satan toe

Zijn we in ons onderwijs soms misleid!!!!!!

Sil

Goede vraag makker,

Die uitleg heb ik al ruim daarvoor gelezen. Iemand die niet een christen of messiaanse Jood is  (kortom, geen kind van God) kan bezeten zijn door demonen. Iemand die wel een kind van God is kan niet bezeten zijn door demonen, maar wel gebonden zijn 'aan' demonen. Hoe is het immers anders mogelijk dat mensen die bij Jezus horen toch nog zo vaak zondigen? Heel simpel, ze laten zich mee sleuren door demonen die hen niet bezitten kunnen maar wel verlammen, angst aan jagen, misleiden, zondigen etc... Dat kunnen we zolang we ons slechts ten dele aan God over geven. Dan is er een strijd gaande in de hemelse gewesten. Dus ja, ik was niet bezeten door demonen, maar er wel aan gebonden.  ;(

Hierover las ik eens een hele theologische artikel in de Visie, van de EO.

De demonen werden ook niet uitgedreven (want ze bezaten me niet), maar weggejaagd. Ze mochten me niet meer langer lastig vallen. En die demonen laten zich echt waar alleen in de naam van Jezus (Yeshua) verdrijven.

Ik ben er naar gaan zoeken, omdat in de bijbel staat dat wie nog langers angst kent, de echte liefde niet kent. En aangezien ik behoorlijk gevangen zat in angsten moest ik de conclusie trekken dat ik de echte liefde nog niet had. Dus wat was er dan met me aan de hand? En zo kwam ik bij deze jongerenspreker terecht.
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2008, 05:53:16 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #94 Gepost op: juli 14, 2008, 05:44:59 pm »

quote:

De satan zal juist wel proberen om je te verleiden. niet dat dit van binnen uit gaat, maar wel van buiten uit door ons te bestoken met gedachten. We moeten juist in Gods waarheid staan en daarvan uit leven. Dat we weten dat we in Jezus zijn, wat dit betekend en wie we zijn in Hem. Dat bepaald nu onze identiteit. Ik geloof zeker wel dat mensen die christen worden demonen kunnen hebben, die zijn niet 123 weg. Maar, hoe meer Jezus in ons leven, hoe minder plek er voor ze is, ze zullen dus op een gegeven moment te voorschijn komen. Net als bij Jezus, toen hij kwam sidderde de demonen. Zo mogen wij ook demonen uitdrijven, vanuit de kracht van Jezus, als Jezus in ons is hebben ze totaal geen macht!

En ik ben het met je eens, niet richten op demonen, maar juist op Jezus en de waarheid, dan zullen ze vanzelf zwijgen, want ze hebben geen macht en kunnen niet tegen de waarheid! Dus de Bijbel als waarheid, de wapenuitristing aantrekken!
Je moest eens weten hoeveel christenen aan demonen gebonden zijn. Echt verschrikkelijk. Ze blijven daardoor in geestelijke toestand zeer onvolwassen. De lauwheid is het geestelijk arm zijn. Rijk in de wereld, maar arm voor God. Wijs gespoken Farao!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #95 Gepost op: juli 14, 2008, 05:49:00 pm »

quote:

We strijden niet tegen mensen van vlees en bloed maar tegen geestelijke machten en overheden. We laten ons er door verlijden. Die machten kunnen niets als we er niet aan over geven. Maar als ze één vinger van je hebben, grijpen ze je hele hand. Vergis je niet, deze jongerenspreker vertelde dingen over me dat ik hem niet vertelt heb. En aangezien hij geen Medium is met de demonische gaven om mijn gedachten te lezen, moest hij het wel van Jezus zelf hebben ontvangen. Hij vertelde me precies wat er aan mij mankeerde en wat de taken van deze demonen waren, omdat God het hem had laten zien in een droom.

Nu zal de gemiddelde Nederlander dat niet geloven, want daar is hij te nuchter voor. Dat is aan hun.

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #96 Gepost op: juli 14, 2008, 06:04:32 pm »
1 Thess 03

Enerzijds: De satan verhinderde Paulus om vanuit Athene naar de Thessalonicenzen te gaan (1 Thess 03). Paulus specificeert niet nader hoe dit in z'n werk gaat, maar het is in elk geval genoeg van invloed voor hem om een ander in zijn plaats naar de Thessalonicenzen te sturen.

Anderszijds: De Geest (met een hoofdletter = Heilige Geest, Geest Gods) belet ze naar bepaalde plaatsen te reizen. (Handelingen 16:6 e.v.)

Dus enerzijds is de satan van invloed op de route van de reis, anderszijds weer de Geest. Kennelijk heeft Paulus zelf ook de tegenwoordigheid van "geest" om te onderscheiden welke geest welke invloed heeft op zijn reisgedrag. Details over hoe dit precies in z'n werk gaat, zijn me bij 1 keer de bijbel door lezen ontgaan, misschien weet iemand van dit forum het wel?

2 Cor 12:7
Aan Paulus is een engel des satans gegeven (Paulus noemt als uiting hiervan allerlei tegenslag die hem overkomt onder deze invloed, zodat hij zowel tegenslag als succes kent, om hem bescheiden te houden, of om hemzelf niet de indruk te geven dat hij een soort Guus Geluk is maar net als Jezus beide kanten van iets leert kennen). In dit voorbeeld is de engel des satans bij hem. Paulus heeft 3 keer gebeden en (1 keer?) antwoord gekregen dat genade genoeg voor hem is, dat zijn kracht in zwakheid wordt volbracht (dus niet door Paulus' mega-successen of Guus Geluk achtig imago maar door lijden en ploeteren).

Anderszijds: Paulus tijdens zijn reizen geneest allerlei kwalen, is in staat mensen met een waarzeggende geest de baas te zijn, en dergelijke. Wat je weer aan de Heilige Geest toe zou kunnen schrijven.

Als God zegt dat het Paulus genoeg is dat hij genade heeft, dan is deze engel des satans dus een gecontroleerd verschijnsel in Gods ogen. De vraag is alleen: is een engel des satans hetzelfde als een onreine geest?
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2008, 06:06:07 pm door Divinespark »

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #97 Gepost op: juli 14, 2008, 06:13:27 pm »
Wat me opvalt bij de bijbelpassage over de gaven van gemeenteleden is het volgende:
Het gaat alleen maar over metafysische en theologische zaken die als gaven worden aangemerkt.
METAFYSISCH
- Genezingen
- Profetie
- Krachten

FILOSOFISCH, MENTAAL
- Onderscheiding der geesten
- Kennis
- Geloof
- Wijsheid

"BILDUNG" (alfa-achtige kennis)
- Talen

De gaven die ongelooflijk schitteren door afwezigheid zijn de handwerkers talenten of de wetenschappen waarbij je logisch moet kunnen nadenken of praktisch moet zijn aangelegd w.b.t. het aardse, en toch denken veel mensen niet zonder te kunnen (afhankelijk als ze zich denken van het aardse):
- hoe metsel je een kerkgebouw
- hoe zet je een kerkbank in elkaar
- hoe zorg je dat een dominee niet door een amateuristisch gebouwde preekstoel heen zakt
- hoe versterk je een zaal vol toehoorders (geluidstechnisch)
- waar kun je het best je beamer neerzetten
- hoe leg je een internet netwerk aan voor een GKV forum
- hoe maak je een toga
- orgelspelen voor dummies
- sociale eigenschappen (elders wel genoemd als belangrijk, maar niet als gaven)
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2008, 06:14:30 pm door Divinespark »

farao

• Bekijk profiel
« Reactie #98 Gepost op: juli 14, 2008, 06:49:16 pm »

quote:

gaitema schreef op 14 juli 2008 om 17:44:
[...]

Je moest eens weten hoeveel christenen aan demonen gebonden zijn. Echt verschrikkelijk. Ze blijven daardoor in geestelijke toestand zeer onvolwassen. De lauwheid is het geestelijk arm zijn. Rijk in de wereld, maar arm voor God. Wijs gespoken Farao!

psies, dat verschil tussen bezeten en gebonden had ik nog niet gemaakt, dacht dat dit verschil wel duidelijk was. Thnx voor de aanvulling. Ken je het boek de bevrijder van neil t anderson ook? Die gaat hier helemaal over, hij heeft veel mensen begeleid die niet in de waarheid leefde en die gebonden waren, de leugens geloofde en daardoor een zwak christelijk leven hadden. Toen ze bevrijd werden, konden ze wel volledig voor Jezus leven. Zo belangrijk in Jezus en de waarheid te blijven!!!

Schrijver hierboven: interessant, nooit zo gezien, alhoewel ik er zo wel over dacht, de gaven van de Geest zijn echt gaven van de Geest en niet je eigen gaven/talenten. Hoe zie jij dat verder, aan de hand hiervan lijkt me duidelijk, maar toch..?
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2008, 06:50:37 pm door farao »

Lord_Vader

• Christenfundamentalist
    • Bekijk profiel
« Reactie #99 Gepost op: juli 14, 2008, 08:11:19 pm »

quote:

gaitema schreef op 14 juli 2008 om 17:26:

Iemand die wel een kind van God is kan niet bezeten zijn door demonen, maar wel gebonden zijn 'aan' demonen. Hoe is het immers anders mogelijk dat mensen die bij Jezus horen toch nog zo vaak zondigen?

Hoeveel zonden doe jij op een dag dan?
Paulus geeft een heel helder antwoord op deze vraag zonder demonen:

quote:

Inwendige strijd
13 Is dan het goede mij de dood geworden? Dat zij verre. Maar de zonde is mij de dood geworden; opdat zij zou openbaar worden zonde te zijn; werkende mij door het goede de dood; opdat de zonde boven mate werd zondigende door het gebod.
14 Want wij weten, dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk,  verkocht onder de zonde.
15 Want hetgeen ik doe, dat ken ik niet;  want hetgeen ik wil, dat doe ik niet, maar hetgeen ik haat, dat doe ik.
16 En indien ik dat doe, wat ik niet wil, zo stem ik de wet toe, dat zij goed is.
17 Ik dan doe dat nu niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
18 Want ik weet, dat in mij, dat is, in mijn vlees, geen goed woont; want het willen is wel bij mij, maar het goede te doen, dat vind ik niet.
19 Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.
20 Indien ik dat doe, wat ik niet wil, zo doe ik nu dat niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
21 Zo vind ik dan deze wet in mij: als ik het goede wil doen, dat het kwade mij bijligt.
22  Want ik heb een vermaak in de wet Gods, naar de inwendige mens;
23  Maar ik zie een andere wet in mijn leden, welke strijdt tegen de wet van mijn gemoed, en mij gevangen neemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is.
24 Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?
25 Ik dank God, door Jezus Christus, onze Heere.
26 Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde.  

quote:

En die demonen laten zich echt waar alleen in de naam van Jezus (Yeshua) verdrijven.
Even een zijsprong. Op TV zag ik een keer een man die ook aan het uitdrijven was en zei 'In de naam van Jezus: demonen, volg mij' en ging toen naar de gang toe. Vervolgens zei hij dat de demonen daar maar moesten blijven. Voor zover ik nog in manifestatie van demonen geloof, ben ik ervan overtuigd dat dit niet de manier is.