Auteur Topic: Fundering bedelingenleer?  (gelezen 18284 keer)

cyber

• Bekijk profiel
Fundering bedelingenleer?
« Reactie #100 Gepost op: april 12, 2008, 06:48:29 pm »

quote:

Jansen&Jansen schreef op 11 april 2008 om 18:26:
 Je hebt bepaalde aannames gedaan en leest daardoor bepaalde betekenis in een tekst die er niet letterlijk staat.
ik ben ook geen bedélaar en dat is het hele eier eten.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: april 12, 2008, 07:56:43 pm »

quote:

gaitema schreef op 12 april 2008 om 17:13:
[...]

Even zonder gekheid. Ik weet niet wie je allemaal met de bedelaars bedoelt, maar als ik me mag mengen hierin.
Jij wel ;)

quote:

Hoe lees jij dan dat gedeelte uit de Hebreeën over het nieuwe verbond in Hebreeën 8? Je beweerde immers dat er geen sprake is van twee verbonden als ik dat goed verwoord, maar waarschijnlijk begreep ik je verkeert.
Klopt, er zijn duidelijk meerdere verbonden, er is echter slechts één heilsverbond. Daar zit het hele punt. Niks twee bedelingen, niks afgezonderde groepen of tijdvakken, er is maar één weg tot het heil, Jezus Christus.

quote:

Ik geloof namelijk dat in Christus het tweede verbond kwam zoals dat in Hebreeën 8 geschreven staat en die zou het oude verbond  niet aan de kant schuiven of vervangen, maar in vervulling brengen.
Exact!

quote:

In de profeten staat immers al voorspelt dat God zijn wetten in de harten van Zijn volk zou griffen. Ik geloof dat het met pinksteren in vervulling ging. De heilige Geest grifte de wetten van God in onze harten. Wij behoren dan ook als mede erfgenamen tot Zijn volk.
Jahwol.

quote:

Zoals Jezus vroeg: "Wie zijn mijn broeders en zusters en wie is mijn moeder?" toen men tegen Hem zei dat Maria Hem zocht. Antwoord weet je: "Gods kinderen."
:ja:
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: april 12, 2008, 09:41:12 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 12 april 2008 om 13:29:
Maar P&A, stel je voor dat ik met die bril de Bijbel ga lezen en ik lees: God heeft de hemel en de aarde in zeven dagen geschapen, en daaruit volgt dat de aarde 6000 jaar oud is. Voor mij is dat "nonsens" (even scherp gesteld, ik geloof namelijk best dat God het kán alleen lijkt het me een stuk waarschijnlijker dat het níet zo is gegaan) dus ik zou het als bedélaar niet-letterlijk interpreteren.

Een andere bedélaar ziet wel mogelijkheden voor de letterlijke interpretatie - dan hebben we toch twee niet met elkaar verenigbare opinies?

Ik denk dat over het algemeen mensen die de bedelingen zo zien als ik datdoe - geloven in een letterlijke uitleg van genesis 1-11.
Bedeling 1 is nl:

quote:

1e  BEDELING VAN DE ONSCHULD.
Deze bedeling begon bij de schepping van Adam en eindigde bij de verdrijving van de mens uit de Hof van Eden. De gevolgen van de zondeval van de mens onder deze bedeling zijn rampzalig en universeel voor de mensheid:

1. De toestand van de mens bij het begin - Genesis 1:26-29:
   2. Zijn verantwoordelijkheid - Genesis 2: 16-17:
   3. Zijn val - Genesis 3:6:
   4. Het oordeel - Genesis 3:24:
   5. De gevolgen Genesis 3: 14- 19 & Romeinen 5:12, 18 en 19:
bron: http://www.internetbijbel...%20van%20de%20bijbel.html
omdat quoten wat minder werk is dan alles zelf uit te gaan schrijven... :)

Of je nu precies op 6000 jaar uitkomt, is misschien niet eens zo belangrijk.
Ikzelf geloof nl dat er in Genensis 1 staat dat de aarde woest en ledig werd en dat de aarde oorspronkelijk goed is geschapen. In mijn overtuiging is er iets gebeurd tussen Gen. 1: 1 en 2. Nl de val van satan .
Er zijn ook gelovigen die dit niet zo zien en dan op 6000 jaar uitkomen als leeftijd van de aarde. Mi.i. kan het langer zijn al is de geschiedenis van de huidige' schepping wel 6000 jaar.
Dan kun je nog steeds overeenstemming hebben over de eerste bedeling (die van de onschuld).
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: april 12, 2008, 09:56:24 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 12 april 2008 om 12:46:
Ik heb er persoonlijk moeite met overtuigingen die een soort "plan B" inhouden - alsof Gods plannen kunnen mislukken. Het oude verbond mankeerde nogal wat aan dus verzon God een revisie. Het evangelie was eigenlijk bedoeld voor de Joden maar die wilden niet, daarom de heidenen maar bekeerd. 't Klinkt als broddelwerk en ik vind het erg lastig om Gods hand te zien in dat soort constructies.

Dat zou ook wat zijn. :) Ik snap dat je dat niet ziet zitten en het is meer een menselijke uitleg van een Goddelijk plan. En aangezien wij dat niet zo mooi kunnen verwoorden, lijkt het dan nogal vreemd.
Het heeft denk ik te maken met het feit dat de Gemeente (de 'kerk' vanaf de Pinksterdag) een verborgenheid was waar eigenlijk niets over bekend was. En die verborgenheid is aan paulus geopenbaard. Profeten hebben geprobeerd het te begrijpen weaar ze van spraken maar wisten het niet.
God wist dat Israel het niet zou aannnemen maar toch is het hen aangeboden - ook omdat veel individuen wel luisterden.
Toen kwam de gemeente 'ertussen' als dat hemelse volk en werd Israel terzijde gesteld wegens hun ongeloof.
Dat is niet een soort 'noodplan' wat G0d nog even achter de hand had zodat het toch niet zou mislukken.
Dat lees je duideleijk in handelingen 15.
God is er van meet af aan bedacht op geweest een volk voor Zijn Naam uit de heidenen te vergaderen. Het was niet een soort noodsprong.
De gelijkenis is toch ook zo: de koning nodigt uit en men wil niet. Dan gaat hij naar de wegen om de bedelaars etc te vragen. Het 1 is een logisch gevolg van het ander.
Dan zou je uit de gelijkenis nog eerder halen dat het een noodsprong was. vb: De bedelaars zijn plan B. Maar geen noodsprong. God wist dat men niet zou willen komen maar is zo rechtvaardig dat hij toch eerst het de Joden aanbiedt. Omdat het heil uit de Joden is, is het toch: eerst de Jood en dan de Griek (heiden.)
Hoe zie je dat dan in de gelijkenis?

quote:

Ik weet eigenlijk niet eens wat de typisch gereformeerde visie op verbond en verbonden is maar heb altijd gedacht dat het ongeveer als volgt in elkaar steekt, namelijk dat het nieuwe verbond een vervulling is van het oude, of misschien een verduidelijking of een concretisering ervan...? Zoals wanneer het oude verbond zou bestaan uit gist, meel en water en het nieuwe verbond uit brood. Hetzelfde en toch anders.

Leuke vergelijking. :)
Het oude verbond is niet tot echte vervulling gekomen omdat het volk israel de belofte niet heeft aangepakt. Het nieuwe verbond is de vervulling voor de christenen maar m.i. in de toekomst ook weeer voor Israel. Zij zullen ook Jezus erkennen als Messias en dan zal voor hen het nieuwe verbond worden opgericht.
Maar de basis van alle verbonden is Christus.
« Laatst bewerkt op: april 13, 2008, 12:54:51 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #104 Gepost op: april 12, 2008, 10:03:07 pm »

quote:

diak2b schreef op 12 april 2008 om 19:56:

Klopt, er zijn duidelijk meerdere verbonden, er is echter slechts één heilsverbond. Daar zit het hele punt. Niks twee bedelingen, niks afgezonderde groepen of tijdvakken, er is maar één weg tot het heil, Jezus Christus.

Heb ik anders beweerd dan? Natuurlijk is Jezus de enige weg tot behoud en Zijn kruisdood is de basis van alle verbonden en de basis waarop elke gelovige behouden wordt.
Alleen wisten Adam en Eva nog niet dat het Jezus was die zou komen; zij geloofden in de belofte die God had gegeven dat er iemand zou komen (het zaad van de vrouw) die de slang de kop zou vermorzelen.
In dat geloof zijn ze behouden. Dit wees voooruit naar Christus.
Zo ook anderen uit het OT.
Dan wordt het toegespitst op de Israelieten en die geloven toch in de Messias die komen zal - wederom een heen wijzing naar Jezus: de belofte van God. Zij zijn gestorven zonder het beloofde verlkregen te hebben. Maar toch ook behouden op grond van het geloof dat Hij zou komen: Jezus Christus.
« Laatst bewerkt op: april 12, 2008, 10:12:41 pm door Priscilla en Aquila »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #105 Gepost op: april 13, 2008, 12:25:02 am »
Ik heb bovenstaande draad nog een gelezen en heb een vraag/
Is er uberhaupt een bedelingenleer of is er eerder sprake van een verdeelde bedelingenleer?
Zelfs aanhangers van die gedachte zijn het kennelijk niet met elkaar eens.
daarnaast is er nog steeds geen antwoord op de vraag van de TS.
Komt dat nog of bestaat dat antwoord gewoon niet?
Mail me maar als je wat wilt weten

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #106 Gepost op: april 13, 2008, 12:50:43 pm »

quote:

okidoki schreef op 13 april 2008 om 00:25:
Is er uberhaupt een bedelingenleer of is er eerder sprake van een verdeelde bedelingenleer?

Check:

Priscilla en Aquila in "Fundering bedelingenleer?"

(en dan: bedelingen is het raamwerk van hoe je naar de bijbel kijkt. itt de verbondsleer - dat is een ander raamwerk - )
en voor de invulling van de verschillende bedelingen hier de meest gangbare opgesomt:

http://www.internetbijbel...%20van%20de%20bijbel.html

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #107 Gepost op: april 13, 2008, 01:00:32 pm »

quote:

Is er uberhaupt een bedelingenleer
:nee:

quote:

of is er eerder sprake van een verdeelde bedelingenleer?

quote:

quote:

Komt dat nog

quote:

of bestaat dat antwoord gewoon niet?
:ja: wel
« Laatst bewerkt op: april 13, 2008, 01:00:42 pm door diak2b »

Hester

• Bekijk profiel
« Reactie #108 Gepost op: april 13, 2008, 01:15:21 pm »

quote:

Mijn indruk n.a.v. wat ik in dit topic lees is nu zo: de bedelingenleer komt van mensen die met de beste bedoelingen de bijbel lezen, maar hun eigen mening daarover voor waarheid aannemen. Ik lees dit en ik heb het gevoel dat de Geest mij dit laat inzien, dus ik geloof dat mijn inzichten juist zijn.

Maar het "gezonde verstand" wat je nodig hebt om de bijbel goed te lezen, kan blijkbaar niet verklaren waarom je überhaupt de bíjbel zou moeten lezen, waarom alléén de bijbel en hóe je haar moet interpreteren. Wat dat betreft is de onderbouwing van de bedelingenleer-aanhangers in mijn ogen nog steeds heel wankel en subjectief.

Maar dat antwoord verwacht ik niet (meer) van de bedélaars te krijgen, dus op je laatste vraag antwoord is: 'nee, het komt niet' maar 'ja, het bestaat wel'.
« Laatst bewerkt op: april 13, 2008, 01:16:12 pm door Hester »
Laat zo uw licht schijnen voor de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken. (Mat. 5:16)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #109 Gepost op: april 13, 2008, 03:59:37 pm »

quote:

Hester schreef op 13 april 2008 om 13:15:
[...]
Mijn indruk n.a.v. wat ik in dit topic lees is nu zo: de bedelingenleer komt van mensen die met de beste bedoelingen de bijbel lezen, maar hun eigen mening daarover voor waarheid aannemen. Ik lees dit en ik heb het gevoel dat de Geest mij dit laat inzien, dus ik geloof dat mijn inzichten juist zijn.

Maar het "gezonde verstand" wat je nodig hebt om de bijbel goed te lezen, kan blijkbaar niet verklaren waarom je überhaupt de bíjbel zou moeten lezen, waarom alléén de bijbel en hóe je haar moet interpreteren. Wat dat betreft is de onderbouwing van de bedelingenleer-aanhangers in mijn ogen nog steeds heel wankel en subjectief.

Tja, waarom lees jij dan de bijbel? Dat is gezond verstand maar dat niet alleen. Als God je niet kan overtuigen dat het Zijn woord is, kan je met je verstand de bijbel lezen maar er is toch wel wat meer nodig.
Verder is het een kwestie van willen onderzoeken waarom iets we'/niet juist is.....
Als je niet gaat onderzoeken kun  je ook niet weten of bv de verbondsleer de goede leer is. Zo heb ik allerelei dingen onderzocht en het niet overgenomen van mijn ouders 'omdat zij het zeiden'. Als je volwassen wordt maak je zelfstandig je keuzes en als wat je in je opvoeding hebt meegekregen, je de juiste weg wijst en je inderdaad in de bijbel het antwoord vindt, dan aanvaard je dat op een gegeven moment.
Vanzelfsprekend is dat niet; er zijn genoeg mensen die niet geloven wat hun ouders geloofden maar een ander richting uit zijn gegaan.

quote:

Maar dat antwoord verwacht ik niet (meer) van de bedélaars te krijgen, dus op je laatste vraag antwoord is: 'nee, het komt niet' maar 'ja, het bestaat wel'.
Ik wil nog wel voor je proberen op te zoeken waarom bv Darby de bedelingenleer op de kaart zette. (Er zijn voor hem ook al mensen geweest die dit zo zagen maar het is toen niet breed bekend geworden. Darby heeft veel gepubliceerd en daardoor kwam het naar 'het grotere publiek'.
« Laatst bewerkt op: april 13, 2008, 04:00:19 pm door Priscilla en Aquila »

Jansen&Jansen

• Bekijk profiel
« Reactie #110 Gepost op: april 13, 2008, 04:21:31 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 12 april 2008 om 00:15:
[...]

Maar...als je een overgangsperiode ziet, wil dat nu juist zeggen dat de ene 'bedeling' al wel begonnen is terwijl de vorige nog niet is afgerond.
Daarom is het onlogisch om te zeggen dat aan het eind van hand. 28 pas de nieuwe bedeling komt. Dan is er nl niet echt sprake van een overgangsfase,  maar van de ene bedeling tot hand 28 en de volgende.

In de tijd van de evangelien was het "doel" de vestiging van het Koninkrijk van God op aarde. Christus als Koning van een gelovig Israel (een koninklijk priesterschap en heilige natie). Vanuit Israel zouden alle volkeren gezegend worden.
In dat kader stond ook de doop van Johannes. Een doop van vergeving en bekering, reiniging van het volk als voorbereiding op de vestiging van dit koninkrijk.

Maar Israel wijst zijn Koning af, "wij willen niet dat deze Koning over ons wordt". Christus wordt gekruizigd. (Uiteindelijk was dit noodzaak).
Opstanding, hemelvaart en Pinsteren volgen.
De vraag is wat vervolgens de verkondiging is. Blijkt daaruit dat er inderdaad een andere bedeling gestart is?
Als ik echter lees wat Petrus in Hand 2 en 3 zegt, dan is dit nog geheel in het kader van de vestiging van Gods Koninkrijk, waarbij hetgeen Israel aangeboden wordt niet gewijzigd is.
Er is uiteraard wel een verschil tov. van voor Pinksteren (de Geest), een nieuw verbond. Maar het doel blijft de bekering van Israel opdat de nieuwe tijd aan zou breken. Als dit gebeurd zou zijn, dan zou Christus terugkeren en feitelijk Gods regering op aarde (vanuit Jeruzalem) een feit zijn.
Er is derhalve nog steeds een doop tot vergeving van zonden en bekering. Dat is niet anders dan wat Johannes de Doper toepaste. Het is de voorbereiding van de komst van de Koning: een heilig en rein Israel.
De steniging van Stefanus in Hand 7 was een eerste teken dat Israel nog steeds het koningschap van Christus afwijst en ook het nieuwe verbond.

Het dilemma is of Pinksteren nu wel of niet een nieuwe bedelingsgrens genoemd moet worden. In het kader van het doorbreken van de nieuwe bedeling (Christus' Koningschap) was dit een grote verandering. Anderzijds was het doel en de roeping was nog steeds hetzelfde. Het ging voort met het hetzelfde volk, inzettingen en doel als de tijd waar Johannes de Doper reeds in stond. In dat opzicht zou het feitelijke begin van die bedeling teruggelegd moeten worden tot Johannes de Doper.

Luk 16:16 De wet en de profeten gaan tot Johannes; sinds die tijd wordt het evangelie gepredikt van het Koninkrijk Gods en ieder dringt zich erin.

(Hetgeen overigens niet wil zeggen dat de wet en profeten niet meer gelden, maar dat vanaf Johannes de Doper het Koninkrijk van God aan Israel wordt aangeboden).

Ik zie Handelingen echter wel als overgangsperiode. De huidige bedeling begon zich wel af te tekenen, maar zolang de afwijzing van het koningschap van Christus (de roeping van Israel) door Israel nog niet definitief was, kon zij nog niet in volkomen vorm van start gaan.
Tijdens Handelingen is er immers nog steeds sprake van een andere bedeling (en het nieuwe verbond met Israel) dan het huidige want er staan veel dingen in dat kader en is ook Paulus nog ondergeschikt aan die bediening.

quote:

Het wordt nog wel aan de Joden aangeboden maar in Christus zijn Jood en heiden 1. Dat staat zelfs al in Johannes 10. En wacht wat dat betreft niet tot het einde van Handelingen.

Je bedoelt wellicht: Schapen niet van deze stal.
Maar ik vind het wat ver gaan om daaruit af te leiden dat toen al daarmee gezegd werd dat er geen onderscheid is. Het is maar de vraag of dit verwijst naar niet-Israelieten. Denk aan de vereeniging van de 2 en 10 stammen en het terugbrengen van Israel uit de verstrooiing.
« Laatst bewerkt op: april 13, 2008, 04:30:54 pm door Jansen&Jansen »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #111 Gepost op: april 13, 2008, 04:40:40 pm »

quote:

[...]

:ja: en je hebt het net gegeven :+

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #112 Gepost op: april 13, 2008, 04:41:50 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 13 april 2008 om 15:59:
[...]

Tja, waarom lees jij dan de bijbel?
Bekend retorisch trucje. Als je zelf geen antwoorden meer hebt, ga je proberen de vraag terug te leggen bij de vraagsteller, alsof die enige verplichting zou hebben de antwoorden te geven die je zelf niet hebt.

Jansen&Jansen

• Bekijk profiel
« Reactie #113 Gepost op: april 13, 2008, 04:47:02 pm »

quote:

[...]

Ik krijg meer de indruk dat jij vraagtekens stelt bij Sola Scriptura dan bedelingenleer an sich. Wat is jouw kerkelijke achtergrond eigenlijk?

Hester

• Bekijk profiel
« Reactie #114 Gepost op: april 13, 2008, 07:23:15 pm »

quote:

Jansen&Jansen schreef op 13 april 2008 om 16:47:
[...]

Ik krijg meer de indruk dat jij vraagtekens stelt bij Sola Scriptura dan bedelingenleer an sich.
Als ik vraagtekens zou stellen bij een bepaalde versie van Sola Scriptura (de "letterlijke" benadering), hoe zou ik dan geen vraagtekens kunnen stellen bij de bedelingenleer? Je zegt immers zelf:

quote:

Jansen&Jansen schreef op 08 april 2008 om 18:32:
Op zich heb ik het idee dat bedelingenleer heel vanzelfsprekend is, omdat het voortkomt uit letterlijke interpretatie. Maar goed, ik ben ooringenomen omdat ik er 'aanhanger' van ben. Ik denk dat het daaruit voortkomt dat aanhagers wel zoiets hebben van "De Schrift zegt het zelf".

quote:

Wat is jouw kerkelijke achtergrond eigenlijk?
CGK. Hoezo?
« Laatst bewerkt op: april 13, 2008, 07:35:46 pm door Hester »
Laat zo uw licht schijnen voor de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken. (Mat. 5:16)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #115 Gepost op: april 13, 2008, 07:30:29 pm »

quote:

diak2b schreef op 13 april 2008 om 13:00:
[...]
[...]

[...]

[...]
[...]
:ja: wel
offtopic:Spreken is zilver, emoticons is goud?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #116 Gepost op: april 13, 2008, 07:45:46 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 13 april 2008 om 15:59:
[...]

Tja, waarom lees jij dan de bijbel?

de vraag was gesteld door Hester en tot op heden niet beantwoord.
de draai maken naa"r haar toe dat zij dan maar moet uitleggen waarom haar achtergrond (verbondsleer) klopt is natuurlijk gek. Zij stelt een vraag en geen van de bedelingenleeraanhangers heeft die tot op heden kunnen beantwoorden.
Haar conclussie lijkt daarmee correct te zijn?

quote:

Als je niet gaat onderzoeken kun  je ook niet weten of bv de verbondsleer de goede leer is.
ik mag toch hopen dat dit geen verwijt is aan de verbondsleeraanhangers.... Nogmaals: het gaat hier om de bedelingenleer en niet om de verbondsleer. Je zou daar een andere draad voor kunnen openen misschien?

quote:

Zo heb ik allerelei dingen onderzocht en het niet overgenomen van mijn ouders 'omdat zij het zeiden'. Als je volwassen wordt maak je zelfstandig je keuzes en als wat je in je opvoeding hebt meegekregen, je de juiste weg wijst en je inderdaad in de bijbel het antwoord vindt, dan aanvaard je dat op een gegeven moment.
De vraag ging niet over de juiste weg maar over totaal wat anders....

quote:

Ik wil nog wel voor je proberen op te zoeken waarom bv Darby de bedelingenleer op de kaart zette. (Er zijn voor hem ook al mensen geweest die dit zo zagen maar het is toen niet breed bekend geworden. Darby heeft veel gepubliceerd en daardoor kwam het naar 'het grotere publiek'.
gek eigenlijk dat mensen iets aanhangen waar zo weinig over bekend is en dat er dan gezegd wordt "ik zoek het even op".
Als er zoveel aanhangers zijn dan moet er toch ergens een handleiding van zijn denk ik dan....

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #117 Gepost op: april 13, 2008, 10:09:10 pm »

quote:

Jansen&Jansen schreef op 13 april 2008 om 16:47:
[...]

Ik krijg meer de indruk dat jij vraagtekens stelt bij Sola Scriptura dan bedelingenleer an sich. Wat is jouw kerkelijke achtergrond eigenlijk?
Ah, de aanval ad hominem, ook nuttig als je geen argumenten blijkt te hebben.  d:)b

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #118 Gepost op: april 13, 2008, 10:10:10 pm »

quote:

Hester schreef op 13 april 2008 om 19:23:
[...]
Als ik vraagtekens zou stellen bij een bepaalde versie van Sola Scriptura (de "letterlijke" benadering), hoe zou ik dan geen vraagtekens kunnen stellen bij de bedelingenleer? Je zegt immers zelf:
[...]
De ad hominem met zuiver logisch redeneren weerlegd.
 _O_ . Dit topic wordt leuker en leuker.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #119 Gepost op: april 13, 2008, 10:10:36 pm »

quote:

okidoki schreef op 13 april 2008 om 19:30:
[...]
offtopic:Spreken is zilver, emoticons is goud?
:cheer:  d:)b  :cheer:

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #120 Gepost op: april 13, 2008, 10:13:46 pm »

quote:

Aangezien ik niet zo bekend ben met Latijnse termen ben ik zonet even gaan zoeken op deze term en vond de overweldigende wikipedia pagina: http://nl.wikipedia.org/wiki/Drogreden

Werkelijk een prachtige verzameling van discussietechnieken die ik de afgelopen twee jaar om de oren heb gekregen en ik kan ze nu allemaal in het Latijn benoemen (opzoeken bedoel ik  :)  ).
Ik wou deze mooie wikipedia pagina jou niet onthouden, vandaar mijn reactie.  :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #121 Gepost op: april 13, 2008, 10:18:45 pm »
Ik denk dat het net zo vermakelijk is als je een aantal Rooms Katholieken met elkaar laat discuseren.  :D
Een nieuwe start is een nieuw begin

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #122 Gepost op: april 13, 2008, 10:21:32 pm »

quote:

gaitema schreef op 13 april 2008 om 22:18:
Ik denk dat het net zo vermakelijk is als je een aantal Rooms Katholieken met elkaar laat discuseren.  :D
Het verschil is dan dat er altijd wel iemand is die het gezag heeft om beide kemphanen tot de orde te roepen. En er na afloop vrolijk een biertje wordt gedronken (figuurlijk dan wel letterlijk).

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #123 Gepost op: april 13, 2008, 10:31:39 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 13 april 2008 om 22:21:
[...]

Het verschil is dan dat er altijd wel iemand is die het gezag heeft om beide kemphanen tot de orde te roepen. En er na afloop vrolijk een biertje wordt gedronken (figuurlijk dan wel letterlijk).
Dat zal allemaal wel. Ik begin zo onderhand een beetje flauw te worden van dat roomse gegiegel over anders denkenden.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #124 Gepost op: april 13, 2008, 10:32:29 pm »

quote:

gaitema schreef op 13 april 2008 om 22:18:
Ongetwijfeld. Zou er ook een latijnse term voor de jij-bak op die wikipediapagina staan? :+

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #125 Gepost op: april 13, 2008, 10:34:58 pm »

quote:

gaitema schreef op 13 april 2008 om 22:31:
[...]

Dat zal allemaal wel. Ik begin zo onderhand een beetje flauw te worden van dat roomse gegiegel over anders denkenden.
Het zal je misschien verbazen, maar gemiddeld genomen heeft de katholiek geen benul van wat de anderen denken en zullen ze zich daar dan ook totaal niet mee bezighouden. Dat jij enkele katholieken (leken) kent die wel de moeite nemen zo nu en dan eens te praten met anderen en proberen er wat van te begrijpen is op zich al bijzonder. En zolang het bij gegiechel blijft lijkt mij dat er niets aan de hand is.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #126 Gepost op: april 13, 2008, 10:35:32 pm »

quote:

diak2b schreef op 13 april 2008 om 22:32:
[...]

Ongetwijfeld. Zou er ook een latijnse term voor de jij-bak op die wikipediapagina staan? :+
Tu quoque

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #127 Gepost op: april 13, 2008, 10:37:35 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 13 april 2008 om 22:34:
[...]
En zolang het bij gegiechel blijft lijkt mij dat er niets aan de hand is.
Je moest eens weten wat we met brandstapels kunnen  :+

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #128 Gepost op: april 13, 2008, 10:37:44 pm »

Hester

• Bekijk profiel
« Reactie #129 Gepost op: april 13, 2008, 10:39:39 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 13 april 2008 om 22:34:
En zolang het bij gegiechel blijft lijkt mij dat er niets aan de hand is.
Behalve dat zoiets het elkaar-(proberen te)-begrijpen niet zo bevordert.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #130 Gepost op: april 13, 2008, 10:42:17 pm »

quote:

diak2b schreef op 13 april 2008 om 22:37:
[...]

Je moest eens weten wat we met brandstapels kunnen  :+
De jongens van groep 6 vonden het plaatje van de graven van Egmont en van Horne tijdens hun onthoofding in het geschiedenisboek prachtig. :) Ze vonden de brandstapel die op een plaatje stond ook iets om enthousiast over te zijn.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #131 Gepost op: april 13, 2008, 10:45:53 pm »

quote:

Hester schreef op 13 april 2008 om 22:39:
[...]
Behalve dat zoiets het elkaar-(proberen te)-begrijpen niet zo bevordert.
Dat is wat ik dan ook denk. Een discussie heeft dan ook inderdaad geen zin als bepaalde groepen toch niet meer serieus worden genomen.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #132 Gepost op: april 13, 2008, 10:48:13 pm »
* okidoki wil wel eens een conclussie zien  :O

Hester

• Bekijk profiel
« Reactie #133 Gepost op: april 13, 2008, 10:50:36 pm »
Als er verder niets meer uit dit topic komt dan mag het van mij wel dicht.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #134 Gepost op: april 13, 2008, 10:57:27 pm »

quote:

Hester schreef op 13 april 2008 om 22:50:
Als er verder niets meer uit dit topic komt dan mag het van mij wel dicht.
Ik zal stoppen met offtopic posten.  O-)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #135 Gepost op: april 13, 2008, 11:00:09 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 13 april 2008 om 22:57:
[...]

Ik zal stoppen met offtopic posten.  O-)
O-) Betekent dat starten met ontopic posten? O-)

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #136 Gepost op: april 13, 2008, 11:06:15 pm »

quote:

okidoki schreef op 13 april 2008 om 23:00:
[...]

O-) Betekent dat starten met ontopic posten? O-)
Niet noodzakelijk. :) Eerlijk gezegd interesseert dit onderwerp mij niet zo, maar ik vind het wel erg leerzaam om mee te lezen. Zo weet ik nu ongeveer wat bedelingenleer inhoud. Tot een week of 2 geleden had ik er namelijk nooit van gehoord.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #137 Gepost op: april 14, 2008, 08:55:54 am »

quote:

Thorgrem schreef op 13 April 2008 om 22:34:
Het zal je misschien verbazen, maar gemiddeld genomen heeft de katholiek geen benul van wat de anderen denken en zullen ze zich daar dan ook totaal niet mee bezighouden. Dat jij enkele katholieken (leken) kent die wel de moeite nemen zo nu en dan eens te praten met anderen en proberen er wat van te begrijpen is op zich al bijzonder. En zolang het bij gegiechel blijft lijkt mij dat er niets aan de hand is.

Heb je ook een latijnse term voor het woord kulargument?  O-)

Laat ik even voorop stellen dat ik me niet erger aan katholiek gegiechel, en dát ik heel blij ben dat er geïnteresseerde katholieken meepraten hier, maar áls het gedrag van sommige katholieken hier ergerlijk ZOU zijn is het natuurlijk nonsens om te antwoorden "wees blij dat wij ons nog met jullie willen bemoeien, de meeste katholieken interesseren zich niet voor jullie".
Bombus terrestris Reginae

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #138 Gepost op: april 14, 2008, 09:57:13 am »
Ik vond mijn brandstapels ook sterker  O-)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #139 Gepost op: april 14, 2008, 10:20:41 am »

quote:

okidoki schreef op 13 april 2008 om 19:45:
[...]

de vraag was gesteld door Hester en tot op heden niet beantwoord.
de draai maken naa"r haar toe dat zij dan maar moet uitleggen waarom haar achtergrond (verbondsleer) klopt is natuurlijk gek. Zij stelt een vraag en geen van de bedelingenleeraanhangers heeft die tot op heden kunnen beantwoorden.
Haar conclussie lijkt daarmee correct te zijn?

:) Ik heb al een paar posts eraan gewijd hoe ik de bijbel lees en waarom. Voor anderen is het toch moeilijk om de kern eruit te halen.
Het is dus moeilijk te benoemn waarom je het precies doet en zeker als je niet IRL met elkaar spreekt.
Vandaar de gewone vraag of zij zelf dat ook zou kunnen benoemen of omschrijven voor een ander - dan kun je eens nadenken hoe je zoiets onder woorden moet brengen.
Ik bedoel te zeggen dat iedereen - ook mensen uit de kerk, een reden hebben om zich iets eigen te maken en je dan toch ook gaat onderzoeken of de verbondsleer OK is, of je zegt: m'n ouders hebben het me zo verteld en daarom zie ik dat ook zo, ik geef hieronder aan dat ik zelf ben gaan onderzoeken.

Je legt hier enigszins teveel lading in mijn wedervraag aan haar. Ik had haar nl al aardig wat verteld en vraag dan haar zienswijze als inleiding op MIJN nadere uitleg. Een soort spiegel voorhouden is niet verkeerd.
Als met mijn kinderen praat en ze mij iets vragen wat ik dan uitleg, kun je als het niet helemaal wordt begrepen ook zeggen: als jij nu in die en die situatie zou zijn, wat zou jij dan zelf doen? En zo ga je dan samen naar de oplossing zoeken van wat er niet wordt begrepen. Dat doe je dan met een spiegel voorhouden en bekijken.

quote:

ik mag toch hopen dat dit geen verwijt is aan de verbondsleeraanhangers.... Nogmaals: het gaat hier om de bedelingenleer en niet om de verbondsleer. Je zou daar een andere draad voor kunnen openen misschien?

Nee hoor.
Zie vorige opmerking.

quote:

De vraag ging niet over de juiste weg maar over totaal wat anders....
De hele zin ging zo: Als je volwassen wordt maak je zelfstandig je keuzes en als wat je in je opvoeding hebt meegekregen, je de juiste weg wijst en mijn vervolg is de conclusie: en je inderdaad in de bijbel het antwoord vindt,.... dat het m.i, klopt wat er staat en dan kom ik idd uit op de bedelingenleer en niet op de verbondsleer.
Verder zeg ik niet dat een ander dat dan ook aan moet gaan hangen....

quote:

gek eigenlijk dat mensen iets aanhangen waar zo weinig over bekend is en dat er dan gezegd wordt "ik zoek het even op".
Als er zoveel aanhangers zijn dan moet er toch ergens een handleiding van zijn denk ik dan....
Misschien is het gewoon te simpel: omdat Darby het in de bijbel vond heeft hij dat beschreven: in de bijbel lees je hier dit en dit en daar dat en dat blalblabla - bedelingenleer.
Dat is wat hij door wil geven.
Het is eigenlijk helemaal niet van belang of hij een zwaarwichtige reden had.
Dat hij het in de bijbel vond door onderzoek, is denk ik het antwoord, maar dat zal niet voldoen voor jullie.

offtopic voor okidoki:
Ik was aan opzoeken hiervan nog niet toegekomen. Ik was gisteren nl. ergens anders druk mee. Wat dat betreft is je toon niet helemaal zoals ik zou verwachten. Je wordt opgejaagd waar je bij staat.
Ik zou het prettiger vinden als je zei: Fijn dat je dat nog even op zou willen zoeken.......
Die insteek zie ik hier maar zelden meer maar we gaan uit van het negatieve en vinden het vermakelijk om negaief getinte posts op te stellen.......
« Laatst bewerkt op: april 14, 2008, 10:50:34 am door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #140 Gepost op: april 14, 2008, 10:27:32 am »

quote:

diak2b schreef op 13 april 2008 om 16:41:
[...]
Bekend retorisch trucje. Als je zelf geen antwoorden meer hebt, ga je proberen de vraag terug te leggen bij de vraagsteller, alsof die enige verplichting zou hebben de antwoorden te geven die je zelf niet hebt.
Priscilla en Aquila in "Fundering bedelingenleer?"

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #141 Gepost op: april 14, 2008, 11:01:43 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 14 april 2008 om 10:20:
[...]

:) Ik heb al een paar posts eraan gewijd hoe ik de bijbel lees en waarom. Voor anderen is het toch moeilijk om de kern eruit te halen.
Ja, geef de lezers de schuld.

Maar verwen ons domme mensen eens, en vertel zelf wat de kern is. En geef eens gewoon antwoord op de vragen van Hester, wie weet dat er dan iemand is die er wel wat van snapt.

quote:

Een soort spiegel voorhouden is niet verkeerd.
Reuze therapeutisch allemaal, maar er werd een normale, vrij zakelijke, heldere vraag gesteld, en dan is spiegels voorhouden een leuke manier om te ontwijken dat je geen antwoorden hebt, maar als je wel antwoorden hebt zou je ook kunnen kiezen die gewoon te geven. Je kan wel doen alsof Hester een klein kind is, maar geloof me, dat is ze bepaald niet.

Of niet natuurlijk, en daarmee bevestigen dat de samenvatting die Hester gaf gewoon klopt.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #142 Gepost op: april 14, 2008, 11:02:48 am »

quote:

offtopic voor okidoki:
Ik was aan opzoeken hiervan nog niet toegekomen. Ik was gisteren nl. ergens anders druk mee. Wat dat betreft is je toon niet helemaal zoals ik zou verwachten. Je wordt opgejaagd waar je bij staat.
Ik zou het prettiger vinden als je zei: Fijn dat je dat nog even op zou willen zoeken.......
Die insteek zie ik hier maar zelden meer maar we gaan uit van het negatieve en vinden het vermakelijk om negaief getinte posts op te stellen.......
offtopic:Ik weet niet waar jij leest dat ik je opjaag, je legt me de zoveelste keer dingen in de mond die ik niet zeg! Het zou pleiten als je daar nu eens mee ophoudt....
« Laatst bewerkt op: april 14, 2008, 01:21:03 pm door Riemer Lap »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #143 Gepost op: april 14, 2008, 11:02:59 am »

quote:

Ja, linken naar berichten waarin evenmin een antwoord staat is ook al een bekende voor je. Maar laat me eens raden, het wordt:

- ik snap het niet omdat ik niet buiten mijn eigen overtuiging kan denken
- ik lees niet goed
- ik ben te dom
- je behandelt me als een klein kind, omdat dat niet verkeerd is

welke wordt het dit keer?

Jansen&Jansen

• Bekijk profiel
« Reactie #144 Gepost op: april 14, 2008, 12:53:34 pm »

quote:

Hester schreef op 13 april 2008 om 19:23:
[...]
Als ik vraagtekens zou stellen bij een bepaalde versie van Sola Scriptura (de "letterlijke" benadering), hoe zou ik dan geen vraagtekens kunnen stellen bij de bedelingenleer?

[...]
CGK. Hoezo?

Ik krijg er geen hoogte van hoe jij de bijbel leest. Het is erg moeilijk elkaar te begrijpen (of iets aan elkaar uit te leggen) als we geen gezamelijk vergelijkingspunt hebben.

Uit jouw reacties maak ik op dat jij het letterlijk lezen en bedelingenleer iets heel subjectiefs vindt en voortkomt uit vage overwegingen of invloeden.
Ik denk dat dit niet terecht is, maar er zijn meer concrete voorbeelden nodig om elkaar te begrijpen. "Hoe lees je de bijbel" is te veel omvattend en tegelijk te abstract.

orakel

• Bekijk profiel
« Reactie #145 Gepost op: april 14, 2008, 01:04:48 pm »
.
« Laatst bewerkt op: april 14, 2008, 01:21:53 pm door orakel »

Hester

• Bekijk profiel
« Reactie #146 Gepost op: april 14, 2008, 01:10:52 pm »

quote:

Jansen&Jansen schreef op 14 april 2008 om 12:53:
[...]
Ik krijg er geen hoogte van hoe jij de bijbel leest. Het is erg moeilijk elkaar te begrijpen (of iets aan elkaar uit te leggen) als we geen gezamelijk vergelijkingspunt hebben.
Dat hoeft ook niet, ik startte dit topic om jou te begrijpen en dan is het geen voorwaarde dat jij mij begrijpt.

quote:

Uit jouw reacties maak ik op dat jij het letterlijk lezen en bedelingenleer iets heel subjectiefs vindt en voortkomt uit vage overwegingen of invloeden.
Ik denk dat dit niet terecht is, maar er zijn meer concrete voorbeelden nodig om elkaar te begrijpen. "Hoe lees je de bijbel" is te veel omvattend en tegelijk te abstract.
Als niemand met een duidelijke uitleg komt, hoe kun je mijn twijfels dan als onterecht bestempelen? Ik heb dit topic geopend om aanhangers van de bedelingenleer aan het woord te laten om er iets van te leren, om te begrijpen welke manier van denken er achter die manier van bijbellezen zit. Maar het enige dat ik leer, of wat eigenlijk bevestigd wordt, is dat er (volgens mijn manier van denken) geen solide fundament onder de bedelingenleer ligt.

Hester

• Bekijk profiel
« Reactie #147 Gepost op: april 14, 2008, 01:18:29 pm »

quote:

[...]
Het is dus moeilijk te benoemn waarom je het precies doet en zeker als je niet IRL met elkaar spreekt.
Vandaar de gewone vraag of zij zelf dat ook zou kunnen benoemen of omschrijven voor een ander - dan kun je eens nadenken hoe je zoiets onder woorden moet brengen.
Je vergist je als je denkt dat ik niet begrijpt wat je zegt. Ik begrijp het wel, dat is nu juist het "probleem". Want wat ik namelijk niet begrijp, is dat je zelf de vaagheid en niet-logica van je onderbouwing niet ziet. Dat heeft niets te maken met dat zoiets moeilijk te benoemen is, maar met het feit dat je niet bij 0 begint met redeneren maar bij allerlei aannames (de bijbel is het woord van God, de bijbel is de enige bron, een individu kan de bijbel juist interpreteren, etc.).

Ik zie wel je goede bedoelingen en de moeite die je doet om mij alles uit te leggen, alleen ik heb er toch een hard hoofd in dat deze discussie iets op gaat leveren. Vandaar ook dat ik postte dat als er verder niets uit dit topic zou komen, het wel op slot mag. Ik zie er het nut niet van in om onnodig lang door te blijven praten met alle bijkomende irritaties van dien, als het niets oplevert. Daar is toch niemand bij gebaat?
« Laatst bewerkt op: april 14, 2008, 01:22:18 pm door Hester »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #148 Gepost op: april 14, 2008, 01:30:56 pm »

quote:

Hester schreef op 14 april 2008 om 13:18:
[...]
Je vergist je als je denkt dat ik niet begrijpt wat je zegt. Ik begrijp het wel, dat is nu juist het "probleem". Want wat ik namelijk niet begrijp, is dat je zelf de vaagheid en niet-logica van je onderbouwing niet ziet. Dat heeft niets te maken met dat zoiets moeilijk te benoemen is, maar met het feit dat je niet bij 0 begint met redeneren maar bij allerlei aannames (de bijbel is het woord van God, de bijbel is de enige bron, een individu kan de bijbel juist interpreteren, etc.).

Ik zie wel je goede bedoelingen en de moeite die je doet om mij alles uit te leggen, alleen ik heb er toch een hard hoofd in dat deze discussie iets op gaat leveren. Vandaar ook dat ik postte dat als er verder niets uit dit topic zou komen, het wel op slot mag. Ik zie er het nut niet van in om onnodig lang door te blijven praten met alle bijkomende irritaties van dien, als het niets oplevert. Daar is toch niemand bij gebaat?

Ok. Je maakt het wel duidelijker zo. Als ik ergens vanuit ga en dat is voor een ander niet genoeg onderbouwing, kom je niet tot een vergelijk.
Jij vind: ik lees de bijbel en aanvaard dat als Gods woord omdat ik door onderzoek ervan overtuigd ben geraakt dat het dat idd is, nbiet genoeg.
De bijbel bewijst zichzelf is voor mij de sleutel die past en is heel waardevol. Dat is iets dat je zelf moet ontdekken. En als je dat anders ziet en op een andere manier mee omgaat, even goede vrienden. :)
Maar dan is dit voor jou een brug te ver.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #149 Gepost op: april 14, 2008, 02:31:46 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 14 april 2008 om 13:30:
[...]

Ok. Je maakt het wel duidelijker zo. Als ik ergens vanuit ga en dat is voor een ander niet genoeg onderbouwing, kom je niet tot een vergelijk.
Jij vind: ik lees de bijbel en aanvaard dat als Gods woord omdat ik door onderzoek ervan overtuigd ben geraakt dat het dat idd is, nbiet genoeg.
De bijbel bewijst zichzelf is voor mij de sleutel die past en is heel waardevol. Dat is iets dat je zelf moet ontdekken. En als je dat anders ziet en op een andere manier mee omgaat, even goede vrienden. :)
Maar dan is dit voor jou een brug te ver.
grappig, dat is exact het soort inhoudsloze "jij bent nog niet zo ver" redeneringen dat we uit een heel andere hoek kennen. Wie het weet mag als eerste Strootman roepen.