Auteur Topic: Kinderopvang  (gelezen 2164 keer)

Peter

• Bekijk profiel
Kinderopvang
« Gepost op: april 06, 2003, 11:24:13 pm »
Wat vinden jullie van kinderopvang?

Oftewel: is het verantwoord dat beide ouders buitenshuis werken en de zorg (deels) uitbesteden aan anderen? Of is het beter, dat maar één van de ouders een betaalde baan heeft en de ander volledig thuis is?

Skynolimit

• Simple: the sky has no limit
    • Bekijk profiel
Kinderopvang
« Reactie #1 Gepost op: april 07, 2003, 10:41:16 am »
Wij hebben beide situaties meegemaakt.
Mijn vrouw heeft de eerste jaren dat er kinderen waren doorgewerkt omdat we minder dan 5 uur oppas per week nodig hadden.
Toen dit moeilijker werd en er twee  kinderen waren is ze gestopt met betaald werk.
Meer rust in huis en voor alle partijen een prettige situatie.
Overigens gingen de kinderen nog wel wekelijks naar de "oude oppas" omdat ze dat leuk vonden.

Als werken noodzakelijk is om in levensonderhoud te kunnen voorzien (dus niet voor de caravan, de auto en de boot) heb ik er geen moeite mee mits je als ouders genoeg tijd voor de kinderen hebt. 5 dagen kinderdagverblijf gaat mij te ver.(Er zijn zelf al kinderhotels waar ze 48 uur kunnen blijven! Dat gaat mij echt te ver.)

Harm7

• Bekijk profiel
Kinderopvang
« Reactie #2 Gepost op: april 07, 2003, 12:50:13 pm »
Ik ben niet principieel tegen kinderopvang, mits het kind zich daardoor goed kan blijven ontwikkelen en als de waarden )opvoeding van de ouders in de opvang door kan gaan.
Deze algemene regels betekenen dat er geen algemene oplossing is voor ieder kind;
- sommige kinderen genieten al heel vroeg op de gezelligheid van meerdere kinderen om zich heen, en hebben het erg naar hun zin op de creche

- andere kinderen zijn vooral het eerste jaar erg gehecht aan hun moeder/en of vader. Dan is het gezamenlijk kiezen voor de opvoeding van je kind maar meer belangrijk als dat je (betaald) werk niet thuis gedaan kan worden!

verdere overwegingen rond principes en geld:
- een hypotheek is deze dagen voor een simpel huis met 3 slaapkamers al erg duur, vooral in de grote steden. Dan is het voor beide ouders, net als nog geen 100 jaar geleden overigens, noodzakelijk om betaald te werken.
Tenzij een van beide een ERG goed verdienende baan heeft. Als dat weer betekent dat 1 van beiden de komende 10/ 20 jaar 60 uur per week moet werken om carriere te maken (wat erg veel voorkomt), dan vraag ik me af wat erger is;

- een erg afwezige ouder (vaak de vader) die dit doet om het financieel te redden met een ouder die zich in zijn/haar eentje de gehele opvoeding op zich moet nemen

- of beide ouders nemen zorg/opvoed taken op zich, misschien met wat oppas erbij, en werken allebei

Geef mij maar die tweede mogelijkheid!

(mijn eigen situatie; ik ben net gestopt met een flitsende carriere bij een internationale oliemaatschappij, om nu parttime werk te zoekn :)

Daar komt nog bij; (betaald) werken, heb ik altijd geleerd, doe je niet alleen voor het geld (brood op de plank), maar ook omdat je cultuurmandaat is (ja ja, een mooie vrijgemaakte notie!), die aan man EN vrouw gegeven is.

Rianne

• Bekijk profiel
Kinderopvang
« Reactie #3 Gepost op: april 08, 2003, 08:57:07 pm »
Kinderopvang is voor kinderen heel goed: leren dat ze niet altijd thuis zijn, leren om te gaan met andere kinderen, luisteren naar andere mensen... ander speelgoed, nieuwe regels.. enz enz.
Maar de reden van de ouders moet niet zijn: lekker makkelijk, zijn we daar even vanaf...
En: soms kan het niet anders. In sommige gezinnen wordt door beide ouders gewerkt om genoeg geld binnen te krijgen.
Dus de reden erachter lijkt me ook wel belangrijk om hier zomaar even over te oordelen.

Peter

• Bekijk profiel
Kinderopvang
« Reactie #4 Gepost op: april 08, 2003, 09:14:25 pm »

quote:

op 08 Apr 2003 20:57:07 schreef Rianne:
Kinderopvang is voor kinderen heel goed
(...)
Dus de reden erachter lijkt me ook wel belangrijk om hier zomaar even over te oordelen.

Volgens mij heeft in dit topic nog niemand ergens 'zomaar even' geoordeeld.
Verder: kinderopvang is niet alleen maar heel goed. Zie onderzoeken van Belsky en Riksen: http://www.pedagogischdeb...20Belsky%20okt%202002.htm

Rianne

• Bekijk profiel
Kinderopvang
« Reactie #5 Gepost op: april 08, 2003, 09:29:54 pm »
Ik zie ook niet dat iemand dat hier deed...

Peter

• Bekijk profiel
Kinderopvang
« Reactie #6 Gepost op: april 08, 2003, 11:10:03 pm »

quote:

op 07 Apr 2003 12:50:13 schreef Harm7:
Ik ben niet principieel tegen kinderopvang, mits het kind zich daardoor goed kan blijven ontwikkelen en als de waarden )opvoeding van de ouders in de opvang door kan gaan.
Deze algemene regels betekenen dat er geen algemene oplossing is voor ieder kind;
- sommige kinderen genieten al heel vroeg op de gezelligheid van meerdere kinderen om zich heen, en hebben het erg naar hun zin op de creche
- andere kinderen zijn vooral het eerste jaar erg gehecht aan hun moeder/en of vader. Dan is het gezamenlijk kiezen voor de opvoeding van je kind maar meer belangrijk als dat je (betaald) werk niet thuis gedaan kan worden!

Hoe meet je dat allemaal? Hoe meet je of een kind zich met of zonder kinderopvang 'goed kan blijven ontwikkelen'? Hoe meet je of de waarden-opvoeding van de ouders met of zonder kinderopvang? Hoe krijg je signalen dat kinderen genieten op de creche (kinderen zijn goed in 'overleven')? Is de hechting vanuit het kind (en hoe meet je dat?) maatgevend voor al of niet uitbesteden van de zorg?

quote:

verdere overwegingen rond principes en geld:
- een hypotheek is deze dagen voor een simpel huis met 3 slaapkamers al erg duur, vooral in de grote steden. Dan is het voor beide ouders, net als nog geen 100 jaar geleden overigens, noodzakelijk om betaald te werken.
Tenzij een van beide een ERG goed verdienende baan heeft. Als dat weer betekent dat 1 van beiden de komende 10/ 20 jaar 60 uur per week moet werken om carriere te maken (wat erg veel voorkomt), dan vraag ik me af wat erger is;
In hoeveel procent van de gezinnen waar de zorg voor kinderen wordt uitbesteed is er echt sprake van keiharde noodzaak? Laten we elkaar niet voor de gek houden: in veel gevallen vindt men de eigen carrière gewoon belangrijker. En bovendien: waarom moeten veel pasgetrouwden meteen al persé in een duur huis in een stad wonen? Mijn ouders zijn ook begonnen in een bovenwoning 3 hoog achter.

quote:

Daar komt nog bij; (betaald) werken, heb ik altijd geleerd, doe je niet alleen voor het geld (brood op de plank), maar ook omdat je cultuurmandaat is (ja ja, een mooie vrijgemaakte notie!), die aan man EN vrouw gegeven is.
Is dat een reden om de zorg voor je kinderen aan anderen over te laten? En bovendien: valt onbetaald werk thuis in de vorm van zorg voor het gezin niet onder dit mandaat?

Jetze

• Bekijk profiel
Kinderopvang
« Reactie #7 Gepost op: mei 14, 2003, 02:55:25 pm »
Ik zou ook nog aandacht willen vragen voor de inhoud van de kinderopvang. Die zal op zijn minst moeten aansluiten bij mijn opvoedingsideeën. Waar blijven dan de gereformeerde kinderopvangcentra?
redactie

Anita

• Bekijk profiel
Kinderopvang
« Reactie #8 Gepost op: mei 14, 2003, 05:02:27 pm »

quote:

op 14 May 2003 14:55:25 schreef Jetze:
Ik zou ook nog aandacht willen vragen voor de inhoud van de kinderopvang. Die zal op zijn minst moeten aansluiten bij mijn opvoedingsideeën. Waar blijven dan de gereformeerde kinderopvangcentra?

Ja, daar zeg je me wat.....
als ik dat nu zo naga valt het me op dat er in onze gemeente best heel wat werkende vrouwen zijn, maar dat niemand zijn kind(eren) naar een kinderdagverblijf brengt. Echt niemand. De oppas wordt onderling geregeld binnen de gemeente. Zo komen we direct weer bij het onderwerp van samen verantwoordelijkheid dragen voor elkaars kinderen. Is eigenlijk wel een mooie vorm ervan!

Anita
God is geest en wie Hem aanbidden, moeten aanbidden in geest en in waarheid. Joh 4:24

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
Kinderopvang
« Reactie #9 Gepost op: mei 15, 2003, 01:38:20 am »

quote:

op 14 May 2003 14:55:25 schreef Jetze:
Wat is daar de toegevoegde waarde van? Kinderopvang is voor mij toch redelijk waardenneutraal.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Peter

• Bekijk profiel
Kinderopvang
« Reactie #10 Gepost op: mei 24, 2003, 10:30:38 pm »

quote:

op 14 May 2003 17:02:27 schreef Anita:
De oppas wordt onderling geregeld binnen de gemeente. Zo komen we direct weer bij het onderwerp van samen verantwoordelijkheid dragen voor elkaars kinderen. Is eigenlijk wel een mooie vorm ervan!
Is ook wel een erg mooie uitleg van 'samen verantwoordelijkheid dragen voor elkaars kinderen'. Mij een beetje te mooi.
Mijn opvatting is: je kinderen hoor je zelf op te voeden, zoiets laat je niet aan anderen over. Overigens denken veel werkende moeders dit eigenlijk zelf ook. Een directeur van een kinderdagverblijf zei eens: 'geen enkele moeder die haar kind komt brengen gaat zonder schuldgevoel weer naar buiten'.
Voor jonge kinderen (0-3 jaar) moet je er gewoon zijn, 24/7.
Dan maar even geen maatschappelijke carrière.

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
Kinderopvang
« Reactie #11 Gepost op: mei 25, 2003, 10:25:37 pm »

quote:

op 24 May 2003 22:30:38 schreef Peter:
[...]

Is ook wel een erg mooie uitleg van 'samen verantwoordelijkheid dragen voor elkaars kinderen'. Mij een beetje te mooi.
Mijn opvatting is: je kinderen hoor je zelf op te voeden, zoiets laat je niet aan anderen over. Overigens denken veel werkende moeders dit eigenlijk zelf ook. Een directeur van een kinderdagverblijf zei eens: 'geen enkele moeder die haar kind komt brengen gaat zonder schuldgevoel weer naar buiten'.
Voor jonge kinderen (0-3 jaar) moet je er gewoon zijn, 24/7.
Dan maar even geen maatschappelijke carrière.
Ik zal mijn collega's eens vragen. Maar die uitspraak van die directeur is weer zo'n heerlijk generaliserende opvatting. Mijn opvatting is nog altijd opvoeden doe je samen. Ouders, school, gemeente en omgeving. Waarbij de ouders een heel bijzondere taak hebben.
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Peter

• Bekijk profiel
Kinderopvang
« Reactie #12 Gepost op: mei 25, 2003, 10:33:27 pm »
Tja, je kunt het een generaliserende opvatting noemen. Met hetzelfde gemak is het een constatering door een ervaringsdeskundige...

Overigens ben ik het wel met je eens, dat de opvoeding een gezamenlijke taak is van ouders, enz. Maar dit betekent toch niet, dat je de opvoeding gaat verschuiven van de ouders naar al die andere instanties?

dingo

• Bekijk profiel
Kinderopvang
« Reactie #13 Gepost op: mei 25, 2003, 10:44:50 pm »

quote:

op 25 May 2003 22:25:37 schreef izzewizze:
[...]

Ik zal mijn collega's eens vragen. Maar die uitspraak van die directeur is weer zo'n heerlijk generaliserende opvatting.
Generaliserend of niet, het valt mij wel op dat met name vrouwen die in de kinderopvang gewerkt hebben hun eigen kinderen liever naar een oppas/tante/oma etc brengen dan naar een kinderopvang. Dat zegt wel iets denk ik.

Anita

• Bekijk profiel
Kinderopvang
« Reactie #14 Gepost op: mei 25, 2003, 10:47:10 pm »

quote:

op 25 May 2003 22:33:27 schreef Peter:
Tja, je kunt het een generaliserende opvatting noemen. Met hetzelfde gemak is het een constatering door een ervaringsdeskundige...

Overigens ben ik het wel met je eens, dat de opvoeding een gezamenlijke taak is van ouders, enz. Maar dit betekent toch niet, dat je de opvoeding gaat verschuiven van de ouders naar al die andere instanties?

Toch grappig dat een man dit schrijft........
Zelf ook kinderen Peter?
En laat je je vrouw 7 dagen per week 24 uur per dag voor ze zorgen?
Hoe zou jij het vinden om 7 dagen per week 24 uur per dag op je werk te moeten zitten? Jij kunt na een werkdag lekker de boel de boel laten en naar huis gaan. Maar de vrouw moet maar in dat kringetje blijven ronddolen.

Dit klinkt misschien heel negatief, maar zo bedoel ik het helemaal niet hoor. Zelf ben ik moeder van 4 kleine kinderen en op het moment fulltime huisvrouw. Onze jongste is 2 maanden en hoewel ik het geweldig vind om moeder te mogen zijn van dit stel kijk ik verlangend uit naar het moment dat ik de deur achter me dicht kan doen en even niet alleen maar moeder te zijn maar gewoon Anita. Al is het maar voor een paar uurtjes. Werkt verfrissend, voor de kids en voor mij! Niet om voor m'n verantwoordelijkheden weg te lopen, maar om weer even bij te tanken.

Anita
God is geest en wie Hem aanbidden, moeten aanbidden in geest en in waarheid. Joh 4:24

Peter

• Bekijk profiel
Kinderopvang
« Reactie #15 Gepost op: mei 25, 2003, 11:04:21 pm »
Ja, ik heb zelf ook kinderen en nee, ik laat mijn vrouw daar niet 24/7 voor opdraaien. We hebben samen besloten om de zorg voor de kinderen niet uit te besteden. In de eerste plaats omdat we dit (gevoelsmatig hoor) beter voor de kinderen vinden en in de tweede plaats omdat we (en vooral mijn vrouw) geen zin hebben in al dat geplan en geren. In onze omgeving zien we wel gezinnen waar beide ouders werken, en je schrikt van de onrust. De ouders komen niet aan rust toe ('s avonds nog even de huishouding doen) en de kinderen aan de Ritalin.

Inderdaad voelt (voelde) mijn vrouw zich wel eens opgesloten, maar je kiest ergens bewust voor en neemt dan de nadelen op de koop toe. Ze werkt nu als oproepkracht en alleen op tijdstippen dat ik thuis ben. Voldoet prima.