Auteur Topic: Ben Stein's Expelled: goede film of niet?  (gelezen 1568 keer)

Erudil

• boekenwurm
    • Bekijk profiel
Ben Stein's Expelled: goede film of niet?
« Gepost op: april 26, 2008, 04:32:23 pm »
Hallo allemaal,
ik ben nieuw op dit forum maar lees al wel een tijdje mee. De reden dat ik me aangemeld heb is dat ik steeds meer de neiging voelde om ook mee te praten. Onlangs bezocht ik de Verenigde Staten waar ik met kennissen de film "Expelled: No Intelligence Allowed"  bezocht. In de kerk was deze film het gesprek van de dag, om het maar zo te zeggen en de algemene mening daar was, dat men het een goede film vond.

Nu weet ik dat er een verschil in cultuur bestaat tussen gereformeerden daar en gereformeerden hier, maar toch vraag ik me af wat men in vrijgemaakt Nederland van de film vindt (in zoverre mensen hem gezien hebben).

Dit is de officiële site: http://www.expelledthemovie.com/
En dit is een recensie op de site van het gerenommeerde tijdschrift "Scientific American" : http://www.sciam.com/arti...ed-review-michael-shermer
En tenslotte een artikel uit het Nederlands Dagblad: http://www.nd.nl/Document.aspx?document=nd_artikel&id=112676

Bewijst het creationisme zichzelf een dienst met deze film of niet? Wat is jullie mening. Ik hou mijn recensie zelf nog even voor me, ik wil eerst zien of er mensen zijn die überhaupt geïnteresseerd zijn in een discussie hierover. :)

Erudil.
Pray as if everything depended upon God and work as if everything depended upon man. -- Francis Cardinal Spellman (1889-1967)

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 27, 2008, 10:27:57 am »
Welkom Erudil :)

ik heb net de trailer gezien, het komt op mij over als wat Micheaal Moore achtig,  heel veel ziniigs over die film heb ik nog niet om te melden. omdat ik de film nog niet heb gezien.

Franco

• Il Principe
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 27, 2008, 11:03:51 am »
Wat het probleem voor mij hiermee, en het hele christelijke circus mbt. de evolutietheorie, is dat men het wetenschappelijke discours laat voor wat het is en men zich slechts richt op de hearts and minds van het gemiddelde publiek. Een publiek zonder de achtergrond, opleiding en kennis die het doorgronden van de theorie met al haar nuances vraagt.

Erudil

• boekenwurm
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 27, 2008, 10:07:43 pm »
Franco, ik herken het, vooral in de Verenigde Staten (waar ik veel contacten heb), maar ook in de wat zwaardere -Reformatorische- gezindten in Nederland.

Zelf heb ik het geluk gehad dat mijn ouders mij naar een openbare school gestuurd hebben in plaats van het gereformeerde onderwijs en daarnaast heb ik nog aan de universiteit mogen studeren. Ik heb de indruk dat meer mensen hier op het forum op het hoger onderwijs gezeten hebben, als ik zo wat rond lees. Vandaar dat ik graag wil weten hoe men hier denkt op dit forum over dit verschijnsel en deze film.

Mijn probleem is dat ik als -gematigd- christen hier regelmatig op word aangesproken door niet-christelijke collega's. Zij weten inmiddels -gelukkig- dat niet alle christenen zo extreem zijn. Hoe kunnen wij als christenen helpen wat aan dit beeld te doen, niet alleen richting niet-christenen, maar vooral ook richting onze broeders en zusters die dit soort materiaal publiceren en ondersteunen? Ze zijn er oprecht van overtuigd dat wat zij doen goed is en dat wat zij voorgeschoteld krijgen als 'dé' evolutieleer' ook de evolutieleer is die gangbaar is in de wetenschap.
Pray as if everything depended upon God and work as if everything depended upon man. -- Francis Cardinal Spellman (1889-1967)

Erudil

• boekenwurm
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 27, 2008, 10:10:17 pm »
Cyber,
je hebt gelijk. Ik heb toen Fitna uitkwam, deze film bekeken en vorige week dus Expelled gezien. Ik vind beide films erg op elkaar lijken. Op de een of andere manier lijkt het erop alsof beide partijen niet in de gaten hebben dat ze de heftige reacties waarvan ze zich het slachtoffer voelen zelf uitlokken. En dat vind ik jammer.

Er moet toch een gesprek mogelijk zijn met broeders en zusters die in dat denken gevangen zitten, juist omdat wij ook christenen zijn?