Auteur Topic: Belijdenis  (gelezen 5156 keer)

Laodicea

• Bekijk profiel
Belijdenis
« Gepost op: juni 09, 2008, 07:56:36 pm »
Het is me vast al eens vertelt, maar stel, ik wil in de Gkv belijdenis doen, wat moet ik dan verplicht geloven/onderschrijven?
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

dingo

• Bekijk profiel
Belijdenis
« Reactie #1 Gepost op: juni 09, 2008, 10:31:54 pm »
Men neme de site www.gkv.nl, ff zoeken en voíla een formulier voor openbare geloofsbelijdenis hier.

Alja

• Bekijk profiel
Belijdenis
« Reactie #2 Gepost op: juni 10, 2008, 10:31:49 am »
Of gewoon zo:

Geliefden in onze Here Jezus Christus,

U bent verschenen voor God en zijn heilige gemeente, om belijdenis af te leggen van uw geloof en zo toegang te verkrijgen tot het avondmaal van de Here Jezus Christus1.

Wilt daarom oprecht antwoorden op de volgende vragen:

Ten eerste:

Belijdt u dat de leer van het Oude en Nieuwe Testament, die in de Apostolische Geloofsbelijdenis is samengevat en hier in de christelijke kerk geleerd wordt, de ware en volkomen leer van de verlossing is?2 En belooft u bij de belijdenis van deze leer door Gods genade te blijven in leven en sterven?

Ten tweede:

Gelooft u Gods verbondsbelofte, waarvan u in de doop het teken en zegel ontvangen hebt?3 En belijdt u, nu u de toegang vraagt tot het heilig avondmaal, dat u vanwege uw zonden een afkeer hebt van uzelf en u voor God verootmoedigt en uw leven buiten uzelf in Jezus Christus, de enige Verlosser, zoekt?4

Ten derde:

Verklaart u, dat u van harte begeert God de Here lief te hebben en te dienen naar zijn Woord, te breken met de wereldse begeerten, uw oude natuur te doden en godvrezend te leven?5

Ten vierde:

Belooft u zich te onderwerpen aan de kerkelijke vermaning en tucht6, indien u zich – waarvoor God u genadig beware – in leer of leven misgaat?

Wat is hierop uw antwoord?

(Antwoord:) Ja.

(Het antwoord wordt door ieder afzonderlijk gegeven, nadat zijn naam genoemd is.)
(Daarna spreekt de voorganger:)

De God van alle genade, die u in Christus geroepen heeft tot zijn eeuwige heerlijkheid, Hij zal u, na een korte tijd van lijden, volmaken, bevestigen, sterken en grondvesten. Hem zij de kracht in alle eeuwigheid! Amen (1Petr. 5:10, 11).

1 Mat. 10:32; 1Tim. 6:12; 1Kor. 11:28, 29. 2 Rom. 15:4; 2Tim. 3:15; Mat. 24:13. 3 Gen. 17:7; Hand. 2:39. 4 Gal. 2:20; Hand. 4:12. 5 Ps. 119:10, 105; Ef. 4:20-24; 1Joh. 2:15-17. 6 Heb. 13:17.
<><

Alja

• Bekijk profiel
Belijdenis
« Reactie #3 Gepost op: juni 10, 2008, 10:34:26 am »
Hier staan trouwens niet de 3FvE tussen. Dat verrast me.
<><

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Belijdenis
« Reactie #4 Gepost op: juni 10, 2008, 11:38:35 am »
Veel GKv'ers gaan er idd ten onrechte vanuit dat je als gewoon gemeentelid de 3FvE (volledig) zou moeten onderschrijven. Dat hoeven alleen ambtsdragers.
(Uiteraard is het wel handig als je als gemeentelid iig met een groot deel of de strekking van de 3FvE kan instemmen, anders wordt het functioneren in de gemeente missch wel wat lastig, maar officieel onderschrijven hoef je het inderdaad niet en er is dus ruimte voor interpretatieverschil en eigen mening op bepaalde punten.)

michielk

• Bekijk profiel
Belijdenis
« Reactie #5 Gepost op: juni 10, 2008, 06:56:37 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 10 juni 2008 om 11:38:
Veel GKv'ers gaan er idd ten onrechte vanuit dat je als gewoon gemeentelid de 3FvE (volledig) zou moeten onderschrijven. Dat hoeven alleen ambtsdragers.
Wat ook zo is in de GK (PKN, alleen sinds 2004 hebben ze daar nog wat belijdenis geschriften van Athanasius, Nicea en de AP bijgedaan). :)
« Laatst bewerkt op: juni 10, 2008, 06:57:52 pm door michielk »

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Belijdenis
« Reactie #6 Gepost op: juni 16, 2008, 02:53:10 pm »

quote:

Alja schreef op 10 juni 2008 om 10:34:
Hier staan trouwens niet de 3FvE tussen. Dat verrast me.
de crux zit hem een beetje in

quote:

Belijdt u dat de leer van het Oude en Nieuwe Testament, die in de Apostolische Geloofsbelijdenis is samengevat en hier in de christelijke kerk geleerd wordt, de ware en volkomen leer van de verlossing is?
je geeft daarmee aan dat de leer zoals die hier/daar geleerd wordt waar is. Dus eigenlijk stem je wel in met de interpretatie van die kerk. Nou is dat natuurlijk wel minder bindend dan een echte onderschrijving van de 3 formulieren, maar erg ver erbij vandaan kun je natuurlijk ook niet echt zitten. Er is wel wat ruimte maar niet heel erg veel.  (Al zal in de praktijk er over het algemeen niet heel veel aan de hand zijn als je op bepaalde punten afwijkt, zolang ze niet de kern raken.)
« Laatst bewerkt op: juni 16, 2008, 02:53:31 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

bijbelsite

• debijbel.ontheweb.nl
    • Bekijk profiel
Belijdenis
« Reactie #7 Gepost op: juni 29, 2008, 09:14:56 pm »
Wat moet je absoluut weten voordat je JA! zegt tegen de GKV?

Gebondenheid in het Gereformeerde SYSTEEM

Je kunt je in de GKV alleen laten dopen nadat je jezelfhebt laten binden aan alle leringen en het gezag van het systeem.
(op voorwaarde dat je NIET het ritueel van de zgn. kinderdoop al hebt ondergaan)
Kinderen laten opdragen is onmogelijk.

Er bestaat alleen toegang tot het Heilig Avondmaal door eerst lid te worden van het Gereformeerde systeem.
En dus door je te binden aan de leer en het gezag van het systeem
dat bepaald hoe je de bijbel moet interpreteren.

Voor wie zich niet bindt aan dit systeem door lidmaatschap, is er geen toegang tot het heilig avondmaal.
(of je moet uit een andere kerk komen die ook Gereformeerd interpreteerd.)
Volgens het Gereformeerde avondmaalsformulier MOET je 's Zondags twee keer in de kerk zitten die deel uitmaakt van het systeem,
om aan het Gereformeerde-avondmaal deel te mogen nemen.

Evangelisatie betekend: breng zoveel mogelijk mensen binnen het systeem, vertel ze hoe ze de bijbel wél en niet moeten lezen
en bindt ze aan de "opzicht en tucht" van het systeem.

Lidmaatschap betekent onvoorwaardelijke gehoorzaamheid aan de "Gereformeerde leer" en het systeem.
Zie belijdenisformulier.

De Gereformeerde leer beweert dat een mens NIET kán kiezen voor Jezus. En Hem als mens niet kunt AANNEMEN.
En dat het een grove bezondiging is om te zeggen dat je Jezus aanneemt, en Hem toelaat in je leven.
Kortweg, je MAG niet kiezen voor je redder!,
door te zeggen : Heer kom in mijn hart.
Wat in princiepe noodzaak is voor de ziel die wedergeboren wil worden.

De ware gemeente is de bruid van Jezus.
Van Hem komt het aanzoek, als eerste. Voor IEDEREEN!
Maar als ons oprechte JA! voor hem niet volgt,
is er geen huwelijk.

Maar je moet als Gereformeerde dankbaar zijn dat je deel uitmaakt van het systeem,
omdat God de Zijnen van te voren heeft uitgekozen.
Deze "uitverkorenen" zijn degenen die deel uitmaken van het (oude) VERBOND
dat ingesteld is bij de oudtestamentische besnijdenis.
En waarvan het ritueel van de kinderdoop de opvolger zou zijn.

Het NIEUWE verbond steld Jezus echter zelf in bij het AVONDMAAL !!

Je maakt volgens de Gereformeerde leer deel uit van het "eeuwige verbond" door lidmaatschap aan het systeem.

Het systeem ALLEEN beheert de "sleutels van het koninkrijk des hemels"
Zie o.a. cathechismus en kerkorde.
Volgens de Gereformeerde leer en kerkorde moet iedereen die zich niet volkomen hier aan houd in leer of leven
door de betreffende kerkenraad buitengesloten worden.
Hij of zij is dan volgens deze leer buitengesloten van het koninkrijk van God.
Dit klinkt wel erg scherp,
maar het staat wel in de Gereformeerde leer.
En je MOET er JA op zeggen,
om deel uit te maken van deze gemeenschap.

Als je dus via de onbijbelse kinderdoop ooit bent ingelijfd in het systeem,
en je komt (alleen door gebed) tot het ware inzicht van de boodschap van de bijbel en het volle Evangelie,
dan wacht je (volgens de regels van het systeem) dit lot als je lid blijft van het systeem. UITSLUITING van Gods koninkrijk !!
Misschien loopt het niet zo'n vaart direct,
maar je moet er wel JA tegen zggen,
en beloven dat je jezelf houdt aan de Gereformeerde leer.

En als je uit het systeem stapt, dan ben je ONGEHOORZAAM aan het systeem ("van God").
Net als ook de andere kerken en gemeenten die niet Gereformeerd zijn in overtreding zouden zijn.

De leer van het Gereformeerde systeem is vastgelegd in zes belijdenisgeschriften. En een kerkorde.
Daar wordt volgens de Gereformeerde kerkorde elke zondag VERPLICHT één maal uit gepreekt. Meestal uit de Cathechismus.
Die al begint met zeggen dat je al het eigendom van Jezus bent...
Hoezo?  Heb je je leven aan Hem gegeven, en je laten dopen door onderdompeling? (ik heb het nu niet over kleine kinderen, maar tegen volwassenen)
De andere preek moet vanuit een bijbeltekst zijn, maar dan in het licht van de Gereformeerde leer.

Wanneer je vanaf ca. twaalf jaar VERPLICHT naar Catechisatie gaat,
Word je net zolang onderwezen in de leer van de Heidelbergse Catechismus,
totdat je jezelf door het doen van openbare geloofsbelijdenis bindt aan het systeem.
Je belooft plechtig gehoorzaamheid aan de kerkenraad en de Gereformeerde leer.
Je belooft daarmee o.a. dus ook dat je zelf NOOIT zélf voor Jezus zult kiezen,
en  je dus NOOIT zult láten dopen. En ook geen lid van een (bijbelse) gemeente zult worden.
Je krijgt dan (VERLPICHT) toegang tot de separate "avondmaaltafel" van het systeem.

Als je hierin stapt, en de bijbel alleen nog maar wilt lezen in dit licht,
ben je (blijkbaar) ook niet meer in staat om de WAARHEID te ontdekken.
Je bent gebonden, en NIET VRIJ.

Ik heb zelf ervaren dat ik bovenstaande dingen pas ben gaan inzien nadat ik (in mijn onrust)
heb gebeden: Heer als er dingen die ik geloof anders zijn dan Uw waarheid,
wilt u het mij dan duidelijk maken.
Ik stelde mij open voor Zijn waarheid buiten de Gereformeerde leer om, door bidden en bijbellezen.
Wat ik daarna ben gaan inzien betekende een enorme omslag voor mij.
Toen de satan mij moest laten gaan, wat niet zonder slag of stoot ging,
heb ik pas kunnen beseffen hoe ik voor die tijd nog in zijn macht was.

Ik ging o.a. inzien in dat ik mij moest laten dopen.
Dat heb ik gedaan 16 September 2007.

Ik wil geen mensen veroordelen,
maar heb wel ontdekt dat in dit systeem, met deze leer, een enorme valkuil van de satan verscholen zit,
die het hart van het Evangelie raakt.

JOUW KEUZE!!!!
Wie klopt zal opengedaan worden....
En, zie IK sta aan de deur.....

Ik kan alleen maar zeggen:
Laat je redden, laat je Redder er in!

(Bovenstaande kan ik stuk voor stuk onderbouwen vanuit de Gereformeerde belijdenisgeschriften.)

Het gevolg is dat Jezus niet wordt uitgenodigd in het mensenhart.
De ware wedergeboorte door Gods Geest wordt hierdoor tegengegaan.
De kerkmensen leven dan in een soort kramp doordat ze gevangen zitten in het systeem.
Omdat ze niet OPRECHT de kracht van de Heilige Geest kunnen inroepen,
doordat ze niet openstaan voor de bijbelse waarheid buiten de Gereformeerde leer.
Het "heilig leven" uit eigen (menselijke) kracht kan leiden tot opgekropte gevoelens.
Dat blijkt ook uit de uitspattingen die zich voor kunnen doen, bijvoorbeeld in het weekend.
Mijn conclusie is ook dat "misstanden" die nog te vaak voorkomen binnen kerken hier mee te maken hebben.

==============================================

Nu het nog kan !!

Lukas 11: 9+10

En Ik zeg ulieden:
Bidt, en u zal gegeven worden;
zoekt, en gij zult vinden;
klopt, en u zal opengedaan worden

Want een iegelijk, die bidt, die ontvangt;
en die zoekt, die vindt;
en die klopt, dien zal opengedaan worden.

Openbaring 3: 20
Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen,
en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen,
en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.

Maar als het straks te laat is om je hart te geven aan de Heer:

Lukas 13: 25
[Namelijk] nadat de Heer des huizes zal opgestaan zijn, en de deur zal gesloten hebben,
en gij zult beginnen buiten te staan, en aan de deur te kloppen,
zeggende: Heere, Heere, doe ons open!
en Hij zal antwoorden en tot u zeggen: Ik ken u niet, van waar gij zijt.

Doe het nu : Geef je hart aan de Heer, ONVOORWAARDELIJK.
Ga dan de bijbel opnieuw lezen.
Wanneer je werkelijk bereid bent om Hem in alles te volgen
en te gehoorzamen zul je Geestelijke ogen krijgen,
en ook gaan inzien wat de Heer nog meer van jou verlangt.

Wees oprecht en blijf bidden.
Je zult versteld staan wat een wereld er dan pas voor je open gaat,
Geestelijk gezien.
« Laatst bewerkt op: juli 01, 2008, 07:11:38 pm door bijbelsite »

MaVee

• eitje :D
    • Bekijk profiel
Belijdenis
« Reactie #8 Gepost op: juni 29, 2008, 10:31:51 pm »
Huh? Bijbelsite, over welke gereformeerde kerken vrijgemaakt heb je het hier? Niet de mijne :X
Enne, van het bovenstaande deel kan ik met de belijdenisgeschriften in de hand zo al een deel ontkrachten. Maar liever dan dat lees ik wat de Bijbel erover zegt ;)
eerst was ik een ei
nu ben ik een kip
kip zijn vind ik mooier
er zit wel leven in een ei
het is alleen wat dooier

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Belijdenis
« Reactie #9 Gepost op: juni 29, 2008, 10:32:43 pm »
Laat ik eens, puur omdat ik me verveel en omdat ik in de toekomst dan kan verwijzen naar deze post, eens ingaan op al deze flauwekul.

quote:

bijbelsite schreef op 29 juni 2008 om 21:14:
Je kunt je in de GKV alleen laten dopen door je te binden aan de leer en het gezag van het systeem.
(op voorwaarde dat je NIET het ritueel van de zgn. kinderdoop al hebt ondergaan)

Wat je precies met 'systeem' bedoelt is me onduidelijk, maar om je te laten dopen is hetzelfde nodig als wat hierboven al gesteld wordt over het doen van belijdenis: je moet de leer zoals die in de kerk geleerd wordt onderschrijven. In hoeverre dat in de praktijk een binding aan de belijdenisgeschriften inhoud kun je boeken over volschrijven, maar ik zal daar nog wel op terugkomen denk ik.

quote:

Kinderen opdragen is onmogelijk.

Niet helemaal waar. Het niet laten dopen van kinderen zal zeker op onbegrip stuiten en je zult daar zeker op aangesproken worden. Maar zoals synodes al eeuwenlang zeggen: dwalenden moet je onderwijzen, niet de kerk uit schoppen. Zolang jij je laat onderwijzen, geen reclame maakt voor je afwijkende leer, en verder ter goede trouw bent, is er niemand die je zal verplichten om je kind te laten dopen, of die je de kerk uit zal schoppen daarom. Of een kerkenraad in zo'n geval bereid is tot een ander ritueel (opdragen) hangt van de plaatselijke omstandigheden af.

quote:

Er bestaat alleen toegang tot het Heilig Avondmaal door lid te worden van het systeem.
En dus door je te binden aan de leer en het gezag van het systeem.
Voor wie zich niet bindt aan dit systeem door lidmaatschap, is er geen toegang tot het heilig avondmaal.

Je loopt achter. Ten eerste hebben de meeste GKv's er weinig moeite mee als er gereformeerde belijdende leden die geen lid zijn van een GKv het avondmaal meevieren. (CGK, NGK, Bond). Maar erger nog: er zijn kerken in den lande, die met goedkeuring van de synode, een nog veel breder toelatingsbeleid hanteren. De uiteindelijke beslissing hiervoor ligt namelijk bij de plaatselijke gemeente. Zo kun je dus zomaar ineens naast een asielzoeker aan het avondmaal zitten, die echt geen lid is van een gemeente.

quote:

Volgens het systeem MOET je 's Zondags twee keer in de kerk zitten die deel uitmaakt van het systeem.

En als je dat niet doet? In onze gemeente zit slechts 30% ofzo 's middags in de kerk. Is de rest niet vrijgemaakt?

quote:

Evangelisatie betekend: breng zoveel mogelijk mensen binnen het systeem,
O? Hoe kan het dan dat zoveel kerken meedoen met bijvoorbeeld Athletes in Action?

quote:

Lidmaatschap betekent onvoorwaardelijke gehoorzaamheid aan de "Gereformeerde leer" en het systeem.

Is dat zo? En als je dat niet doet? Ik ben niet onvoorwaardelijk gehoorzaam aan welke leer of welk systeem dan ook. Heb redelijk wat bedenkingen bij een aantal stukken uit de belijdenisgeschriften, ga 's middags vrijwel nooit naar de kerk, lees geen ND, stem lang niet altijd CU, en toch ben ik admin op dit forum, en heb ik nog nooit onder de tucht gestaan ofzo. Wat wil je nu eigenlijk beweren?

quote:

De Gereformeerde leer beweert dat een mens NIET kán kiezen voor Jezus.
En dat het een grove bezondiging is om te zeggen dat je Jezus aanneemt, en Hem toelaat in je leven.
Kortweg, je MAG niet kiezen voor je redder!!
Maar je moet dankbaar zijn dat je deel uitmaakt van het systeem,
Deze "uitverkorenen zijn degenen die deel uitmaken van het (oude) VERBOND
Je maakt deel uit van het "eeuwige verbond" door lidmaatschap aan het systeem.

Dit gaat me te ver om hier te behandelen. Een karikatuur maken van de gereformeerde uitverkiezingsleer is flauw. Laat ik het erbij laten dat we die uitverkiezingsleer delen met alle calvinisten op deze wereld, en dat zijn er nogal wat. Niet echt iets dat iets met de GKv te maken heeft.

quote:

Volgens de Gereformeerde leer moet iedereen die zich niet helemaal hier aan houd in leer of leven

Dit is laster.

quote:

en je komt (alleen door gebed) tot het ware inzicht van de boodschap van de bijbel en het volle Evangelie,
dan wacht je dit lot als je lid blijft van het systeem. UITSLUITING van Gods koninkrijk !!
En als je uit het systeem stapt, dan ben je ONGEHOORZAAM aan het systeem ("van God").
Net als ook de andere kerken en gemeenten die niet Gereformeerd zijn in overtreding zouden zijn.

:X

quote:

De leer van het Gereformeerde systeem is vastgelegd in zes belijdenisgeschriften.
Daar wordt volgens de Gereformeerde kerkorde elke zondag VERPLICHT één maal uit gepreekt.
Nee hoor, het is nog veel beperkter. Elke zondag moet er een preek uitleg geven aan de hand van slechts 1 belijdenisgeschrift, de catechismus.

quote:

De andere preek mag vanuit een bijbeltekst zijn, maar dan in het licht van de Gereformeerde leer.
Mag vanuit een bijbeltekst zijn? MOET! Elke preek (ook catechismuspreken natuurlijk) moeten vanuit de bijbel spreken. Dat dat leidt tot gereformeerde leer lijkt me logisch, tenslotte spreekt de gereformeerde leer de bijbel na.

quote:

totdat je jezelf door het doen van openbare geloofsbelijdenis...

Ja, dus? Die verplichting valt wel mee trouwens, maar onderwijs is goed en nuttig, lijkt me. Overigens komt de HC tijdens catechisatie maar weinig meer aan de orde.

quote:

...bindt aan het systeem. Je belooft plechtig gehoorzaamheid aan de kerkenraad en de Gereformeerde leer.

Nee hoor, zie hierboven.

quote:

en  je dus NOOIT zult láten dopen. En ook geen lid van een (bijbelse) gemeente zult worden.
Je krijgt dan (VERLPICHT) toegang tot de separate "avondmaaltafel" van het systeem.

:X

Ik houd er weer mee op... het duurt me te lang, de kwaliteit is te laag, ik ga terug naar m'n boek.
« Laatst bewerkt op: juni 29, 2008, 10:33:01 pm door Pooh »

bijbelsite

• debijbel.ontheweb.nl
    • Bekijk profiel
Belijdenis
« Reactie #10 Gepost op: juli 01, 2008, 07:04:22 pm »
Nu het nog kan !!

Lukas 11:    9+10

En Ik zeg ulieden:
Bidt, en u zal gegeven worden;
zoekt, en gij zult vinden;
klopt, en u zal opengedaan worden

Want een iegelijk, die bidt, die ontvangt;
en die zoekt, die vindt;
en die klopt, dien zal opengedaan worden.

Openbaring 3:    20   
Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen,
en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen,
en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.

Maar als het straks te laat is om je hart te geven aan de Heer:

Lukas 13:    25   
[Namelijk] nadat de Heer des huizes zal opgestaan zijn, en de deur zal gesloten hebben,
en gij zult beginnen buiten te staan, en aan de deur te kloppen,
zeggende: Heere, Heere, doe ons open!
en Hij zal antwoorden en tot u zeggen: Ik ken u niet, van waar gij zijt.

Doe het nu : Geef je hart aan de Heer, ONVOORWAARDELIJK.
Ga dan de bijbel opnieuw lezen.
Wanneer je werkelijk bereid bent om Hem in alles te volgen
en te gehoorzamen zul je Geestelijke ogen krijgen,
en ook gaan inzien wat de Heer nog meer van jou verlangt.

Geestelijk gezien.

dingo

• Bekijk profiel
Belijdenis
« Reactie #11 Gepost op: juli 01, 2008, 08:18:37 pm »
Mooie belijdenis maar wat is het punt van discussie want dat ontgaat me een beetje?

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Belijdenis
« Reactie #12 Gepost op: juli 01, 2008, 10:13:00 pm »
Hij schijnt te denken dat wij wat anders geloven.....
Pinkeltjefan

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Belijdenis
« Reactie #13 Gepost op: juli 02, 2008, 03:18:07 pm »
bijbelsite,

ik zie en lees op welke wijze je reageert op dit onderwerp. Ook ik dacht in het begin toen ik nieuwe inzichten kreeg dit helder aan de orde te moeten stellen.
dit kwam deels voort uit teleurstellende ervaringen en mijn ongeestelijke omgang daarin.
wanneer we bijbels willen reageren op dingen die ons prikkelen dan is een kenmerk van de vruchten verdraagzaamheid, liefde, geduld etc.
naar gelang de tijd ben ik zaken meer gaan relativeren
het is het geloof wat behoud. het geloof in het offer van Jezus Christus. het besef dat Hij het reeds heeft gedaan en ons dat wordt aangeboden.
ook broeders en zusters en opvattingen die men op een gegeven ogenblik niet meer deelt.
veroordeling van een systeem is indirect een veroordeling naar de uitvoerders van dit systeem.
we mogen ervan uit gaan dat een ware gelovige naar eer en geweten handelt, in besef van de genade en afhankelijkheid in christus.
wanneer de mensen vanuit een goed geweten geloven en de waarheid zoeken zijn ze behouden. Ongeacht of het nu gereformeerde of wat meer evangelicale christenen zijn.
Door het geloof zijn we gerechtvaardigd, niet in de wijze waarop wij daar in een systeem uitvoering aangegeven.
Ik maak wel een onderscheidt tussen vrijzinnig geklets of mensen die de bijbelse waarheid dagelijks zoeken.
De geloofsbeleving en bediening in een orthodox - gereformeerde eredienst heeft een zekere mate van Heilig respect, een ontmoeten van een hoogheilige God die tot ons spreekt. Die ons eerbiedig doet luisteren.
Daarin zijn ook extremen, gemeenten waarbij slechts de zondige staat van de mens aan de orde wordt gesteld en deze mens een stok en steen is die niet in beweging kan komen naar God.
De evangelische samenkomst geeft meer ruimte voor een wederzijdse ontmoeting in lofprijs en aanbidding. Waar echter in gevallen alleen op de liefde van God wordt gepreekt en voorbij wordt gegaan aan onze zondige natuur, werkelijk berouw niet hèt item is als toegangspoort tot bekering.
Een simpel kiezen voor God omdat jij het aanvaard. Maar bij dat aanvaarden past wel een behoorlijke mate van verootmoediging.

Ik haal nu twee extremen aan. Ik kom er steeds meer achter dat beide kanten van de rivier er karikaturen op na houden en te weinig recht doen aan elkaar. Daarom was ik ook blij met een recent artikel in het ND over een proefschrift rondom Arminius. dat zette een en ander in een beter perspectief.

In mijn reactie hier wil ik nadrukkelijk niet aangeven wat ik de waarheid vindt, wel onze valkuilen en ook de valkuil in de periode vlak na een bekering en geloofsdoop.
Ik mocht deze fasen al wat doorlopen en kom steeds meer achter het wonder wat in mijn leven is geschiedt en een steeds grotere verwondering in de genade van God. Genade voor ZONDIGE gereformeerde, reformatorische, rk- en evangelische christenen. Maar we zijn VRIJGEMAAKT. Dat is geen flauwe woordspeling, we ZIJN vrijgemaakt. De genade van God gaat dwars door kerkmuren heen en wordt elk mens op deze aarde aangeboden, dat is wat ik belijd.

Dat er een wereld open is gegaan voor je en dat dat de inzichten in de strijd in de hemelse gewesten een openbaring zijn dat onderschrijf ik.
Dat je zicht op de bijbelse profetie, het wereldgebeuren en wandelen met God een cultuursshock krijgt herken ik. Maar dat is geen verdienste, dat is een dankbaar en eerbiedig aanvaarden en aannemen. daarmee is de een niet beter als de ander.
Het staat ons vrij zoveel van de tafel van Gods vruchten tot ons te nemen als wij willen of durven. Maar de eter moet zichzelf wel telkens toetsen en zich afvragen of er niet onbedoeld een giftige vrucht tussen zit. Dat er veel meer vruchten zijn dan ik ooit besefte deel ik met je, maar mag geen reden zijn voor een aanmatigende en verwijtende houding.

Ik geloof overigens dat God zich door zichtbare kracht van de Heilige Geest steeds meer zal tonen in deze tijd van afval, van occultisme en geestelijke lauwheid. Dat '"tonen" is zichtbaar in diverse kerken.
wanneer het kwaad zich steeds meer manifesteert, zal God zich daar steeds krachtiger tegenover stellen.
Die werking zal ons doen neigen naar een geestelijk belijden van de grote werken Gods, ook in deze tijd.

Mijn oude verwonding sloeg om in verwondering. DAAR mogen we ons aan vast houden.
« Laatst bewerkt op: juli 02, 2008, 03:38:17 pm door grondig christelijk »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Belijdenis
« Reactie #14 Gepost op: juli 03, 2008, 01:04:05 am »
Ik vindt het super om dit allemaal te lezen. Bijbelsite heeft een ontdekking in zijn leven gedaan en is volop bezig van daar uit verder te leven met God. Ook Grondig Christelijk heeft die tocht meegemaakt en kan uit ervaring er goed op inhaken met in mijn ogen wijze ervaringen. Ontvangen van God. Onzin is dit allemaal niet, het is interpretatie van wat je voor ogen staat. Opweg met God ontdek je steeds meer van Hem en wat Hij van je wil. Hij wijst ons steeds verder opweg en maakt ons bewust van punten in ons leven waar er het één en ander aan moet veranderen en geeft ons ook duidelijk aan waar er vruchten zijn voortgebracht. Achteraf gezien kan je dan met een tevreden gevoel terug kijken op wat er voortgekomen is.

Zelf zie ik veel kerken veranderen. Bij ons in het dorp was de gereformeerd vrijgemaakte kerk behoorlijk op zichzelf. Mensen die daar naar de kerk gingen waren er veelal ervan overtuigd dat zij de ware kerk waren. Ik ben zelf synodaal gereformeerd en zag een stel bij ons in de kerk zitten waarvan de één vrijgemaakt is en de andere synodaal. De Vrijgemaakte ouders wilde dat zij het uitmaakte met hem vanwege de kerkelijk achtergrond. Echter kwam er een nieuwe dominee in de gemeente. Er veranderde heel veel. Het sloeg om als een blad aan een boom. Er werd kontakt gezocht met andere gemeentes en er kwam een evangelische vuur in de kerk. Ik hoor er nu alleen nog maar positieve verhalen over.

Geweldig om mee te maken dat het bewust kiezen voor Jezus wel degelijk vandaag de dag ook in de vrijgemaakte kerken gebeurd. En Gods antwoord daarop is niet afhankelijk van een ritueel wat bestaat uit water, je moet gedoopt worden door de Heilige Geest van God de Vader en Jezus Zijn enig geboren Zoon.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Belijdenis
« Reactie #15 Gepost op: juli 03, 2008, 01:11:20 am »

quote:

bijbelsite schreef op 29 juni 2008 om 21:14:
Wat moet je absoluut weten voordat je JA! zegt tegen de GKV?

Gebondenheid in het Gereformeerde SYSTEEM
systemen denken in banden, de GKV denkt en leert vrijheid :)

quote:

Je kunt je in de GKV alleen laten dopen nadat je jezelfhebt laten binden aan alle leringen en het gezag van het systeem.
ben je wel eens in de GKv geweest? Heb je je verdiept in die groep? Op basis van je opmerking denk ik van:nee.
Of je hebt het niet begrepen of je roept iets waar je niets van weet.

quote:

Kinderen laten opdragen is onmogelijk.

1000% KUL en ONZIN.Wij hebben DRIE KINDEREN LATEN OPDRAGEN in de GKV.
HEt kan om den dooie donder wel, weet je uberhaupt waar je over praat????

quote:

Er bestaat alleen toegang tot het Heilig Avondmaal door eerst lid te worden van het Gereformeerde systeem.
Nope, het avondmaal is voor een ieder die belijdt dat Christus de losser van zijn zonden is.

quote:

En dus door je te binden aan de leer en het gezag van het systeem
dat bepaald hoe je de bijbel moet interpreteren.
Gisteren gelezen in de kathedraal op RORATE.COM (ja, die RK-club) dat gereformeerden een meer bijbelse visie hebben dan andere kerken. Gek hé?

quote:

(of je moet uit een andere kerk komen die ook Gereformeerd interpreteerd.)
KUL en ONZIN. bewijzen graag?

quote:

Volgens het Gereformeerde avondmaalsformulier MOET je 's Zondags twee keer in de kerk zitten die deel uitmaakt van het systeem,
om aan het Gereformeerde-avondmaal del te mogen nemen.
ja, en ouderlingen houden bij wie er wel of niet is elke dienst en o wee als je er een keer niet was. Nu de waarheid: je kletst.

quote:

Evangelisatie betekend: breng zoveel mogelijk mensen binnen het systeem, vertel ze hoe ze de bijbel wél en niet moeten lezen
Deze waarheid geld voor elke groep:lid worden is de regels volgen. Overigens ken ik evangelische kringen die mensen tot in de laatste eurocent treffen om het evangelie te kunnen kopen.
Dat zijn vaak de anti gereformeerd / hervormde groeperingen overigens.

quote:

Zie belijdenisformulier.
Alweer: kul en onzin. Noem ons de feiten even?

quote:

De Gereformeerde leer beweert dat een mens NIET kán kiezen voor Jezus. En Hem als mens niet kunt AANNEMEN.
Kortweg, je MAG niet kiezen voor je redder!,
door te zeggen : Heer kom in mijn hart.
Wat in princiepe noodzaak is voor de ziel die wedergeboren wil worden.

Het summum van evangelisch denken.

Ik zit op een boot en val overboord.
Een man gooit de boei overboord en ik zwem naar de reddingsboei.
Zeiknat en onderkoelt kom ik bij de boot aan en zie daar: ik heb ZELF naar de boei gezwommen dus ik heb gekozen voor mijn redding.
De man die de boei gooide boeit mij totaal NIET, ik heb het ZELF gedaan.
Niet voor niets zingt men dan Heer IK kom tot U.....

quote:

De ware gemeente is de bruid van Jezus.
Van Hem komt het aanzoek, als eerste. Voor IEDEREEN!
Maar als ons oprechte JA! voor hem niet volgt,
is er geen huwelijk.

Maar je moet als Gereformeerde dankbaar zijn dat je deel uitmaakt van het systeem,
Deze "uitverkorenen" zijn degenen die deel uitmaken van het (oude) VERBOND
Weet je nog waar je het over hebt?

quote:

Het NIEUWE verbond steld Jezus echter zelf in bij het AVONDMAAL !!

Je maakt volgens de Gereformeerde leer deel uit van het "eeuwige verbond" door lidmaatschap aan het systeem.

Zie o.a. cathechismus en kerkorde.
Volgens de Gereformeerde leer en kerkorde moet iedereen die zich niet volkomen hier aan houd in leer of leven
Dit klinkt wel erg scherp,
maar het staat wel in de Gereformeerde leer.
En je MOET er JA op zeggen,
om deel uit te maken van deze gemeenschap.
gokje: je hebt geen idee van wat er in de gereformeerde leer staat?

quote:

dan wacht je (volgens de regels van het systeem) dit lot als je lid blijft van het systeem. UITSLUITING van Gods koninkrijk !!
Misschien loopt het niet zo'n vaart direct,
maar je moet er wel JA tegen zggen,
en beloven dat je jezelf houdt aan de Gereformeerde leer.

idem dito....

quote:

De leer van het Gereformeerde systeem is vastgelegd in zes belijdenisgeschriften. En een kerkorde.
Daar wordt volgens de Gereformeerde kerkorde elke zondag VERPLICHT één maal uit gepreekt. Meestal uit de Cathechismus.
Die al begint met zeggen dat je al het eigendom van Jezus bent...
Hoezo?  Heb je je leven aan Hem gegeven, en je laten dopen door onderdompeling? (ik heb het nu niet over kleine kinderen, maar tegen volwassenen)
De andere preek moet vanuit een bijbeltekst zijn, maar dan in het licht van de Gereformeerde leer.

totdat je jezelf door het doen van openbare geloofsbelijdenis bindt aan het systeem.
Je belooft plechtig gehoorzaamheid aan de kerkenraad en de Gereformeerde leer.
Doe mij een lol en kom eens een jaar meelopen in onze gemeente. Wat een onzin kun jij bedenken zeg. gokje zoveel:je hebt dit bedacht omdat het "ingegeven "  werd?

quote:

Als je hierin stapt, en de bijbel alleen nog maar wilt lezen in dit licht,
ben je (blijkbaar) ook niet meer in staat om de WAARHEID te ontdekken.
Je bent gebonden, en NIET VRIJ.

Ik heb zelf ervaren dat ik bovenstaande dingen pas ben gaan inzien nadat ik (in mijn onrust)
heb gebeden: Heer als er dingen die ik geloof anders zijn dan Uw waarheid,
wilt u het mij dan duidelijk maken.
Ik stelde mij open voor Zijn waarheid buiten de Gereformeerde leer om, door bidden en bijbellezen.
Wat ik daarna ben gaan inzien betekende een enorme omslag voor mij.
Toen de satan mij moest laten gaan, wat niet zonder slag of stoot ging,
heb ik pas kunnen beseffen hoe ik voor die tijd nog in zijn macht was.
ja dus, jij hebt inzicht gekregen.Ooit nagedacht over valse profeten etc?
Citaat

Ik ging o.a. inzien in dat ik mij moest laten dopen.
Dat heb ik gedaan 16 September 2007.

Ik wil geen mensen veroordelen,[/q.uote]O Nee???? Lees je eigen tekst even terug. Je oordeelt terdege in je tekst

quote:

maar heb wel ontdekt dat in dit systeem, met deze leer, een enorme valkuil van de satan verscholen zit,
die het hart van het Evangelie raakt.
Enkele eeuwen van reformatie verder is gebleken dat je het niet hebt begrepen.

quote:

JOUW KEUZE!!!!  
Wie klopt zal opengedaan worden....
En, zie IK sta aan de deur.....

Ik kan alleen maar zeggen:
Laat je redden, laat je Redder er in!

hmmmmm, eigenzinnige godsdienst zijn mijn leraar dan.

quote:

(Bovenstaande kan ik stuk voor stuk onderbouwen vanuit de Gereformeerde belijdenisgeschriften.)
nope.

quote:

Het gevolg is dat Jezus niet wordt uitgenodigd in het mensenhart.
De ware wedergeboorte door Gods Geest wordt hierdoor tegengegaan.
De kerkmensen leven dan in een soort kramp doordat ze gevangen zitten in het systeem.
Omdat ze niet OPRECHT de kracht van de Heilige Geest kunnen inroepen,
doordat ze niet openstaan voor de bijbelse waarheid buiten de Gereformeerde leer.
Het "heilig leven" uit eigen (menselijke) kracht kan leiden tot opgekropte gevoelens.
Dat blijkt ook uit de uitspattingen die zich voor kunnen doen, bijvoorbeeld in het weekend.
Mijn conclusie is ook dat "misstanden" die nog te vaak voorkomen binnen kerken hier mee te maken hebben.
vindt je het erg als ik even AAAAAAAAAAAARGH ga roepen?
Zo niet dan: AAAAAAAAAAAAAAAAARGH

quote:

Geestelijk gezien.

Ik zou zeggen: idem dito. Bidt niet voor wat JIJ wilt denken maar bidt voor wat GOD wil dat je denkt.
Totaal andere benadering mogelijk maar ervaring heeft geleerd dat het kan....
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Belijdenis
« Reactie #16 Gepost op: juli 03, 2008, 10:37:56 am »
Ik vindt dit schitterend. Twee mensen die hun leven gegeven hebben aan de Heer die het hen aanrijkte ;) Mooi voorbeeld van die boei Okidoki, die bewaar ik.
Even een toevoeging, al ben ik nooit lid geweest van een evangelische gemeente, maar wat ik er van begrepen heb, geloven ze wel dat ze niet puur enkel zelf kiezen voor Jezus, maar dat kunnen omdat het een gave is van de Heilige Geest. Dus inweze zeggen ze na mijn inziens het zelfde dan de gereformeerden als het hier om gaat, maar verwoorden ze het anders. Ook komen steeds meer evangelischen er achter dat ze niet de enige christenen zijn, net als de gereformeerd vrijgemaakten daar achter zijn en wij 'de synodalen' daar ook achter zijn gekomen.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Belijdenis
« Reactie #17 Gepost op: juli 03, 2008, 05:57:30 pm »

quote:

okidoki schreef op 03 juli 2008 om 01:11:
1000% KUL en ONZIN.Wij hebben DRIE KINDEREN LATEN OPDRAGEN in de GKV.
offtopic:Drie kinderen laten opdragen die dus niet gedoopt werden? Bijzonder.

quote:

Het summum van evangelisch denken.

Ik zit op een boot en val overboord.
Een man gooit de boei overboord en ik zwem naar de reddingsboei.
Zeiknat en onderkoelt kom ik bij de boot aan en zie daar: ik heb ZELF naar de boei gezwommen dus ik heb gekozen voor mijn redding.
De man die de boei gooide boeit mij totaal NIET, ik heb het ZELF gedaan.
Niet voor niets zingt men dan Heer IK kom tot U.....
Tut tut, nu gooi je er wel een summum van gereformeerd-denken-over-evangelischen tegen aan. Staan jullie weer quitte! :)
« Laatst bewerkt op: juli 03, 2008, 05:58:35 pm door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Belijdenis
« Reactie #18 Gepost op: juli 03, 2008, 09:10:19 pm »

quote:

Zwever schreef op 03 juli 2008 om 17:57:
[...]

offtopic:Drie kinderen laten opdragen die dus niet gedoopt werden? Bijzonder.

Opdragen én dopen :)

quote:

[...]

Tut tut, nu gooi je er wel een summum van gereformeerd-denken-over-evangelischen tegen aan. Staan jullie weer quitte! :)
:ja:

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Belijdenis
« Reactie #19 Gepost op: juli 04, 2008, 06:10:49 pm »

quote:

offtopic:Ik heb al een hoop gehoord, maar dat moet je toch echt effe uitleggen :) Of bedoel je dat elke gedoopt kind per definitie wordt opgedragen? Dat zou dan weer het summum van flauw zijn... ;)
« Laatst bewerkt op: juli 04, 2008, 06:12:16 pm door Zwever »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Belijdenis
« Reactie #20 Gepost op: juli 04, 2008, 06:11:44 pm »
.
« Laatst bewerkt op: juli 04, 2008, 06:12:05 pm door Zwever »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Belijdenis
« Reactie #21 Gepost op: juli 04, 2008, 10:05:58 pm »

quote:

Zwever schreef op 04 juli 2008 om 18:10:
[...]

offtopic:Ik heb al een hoop gehoord, maar dat moet je toch echt effe uitleggen :) Of bedoel je dat elke gedoopt kind per definitie wordt opgedragen? Dat zou dan weer het summum van flauw zijn... ;)

IS geen flauwe grap.
Wij hebben de kinderen voor de doop opgedragen aan God en naam gegeven in Zijn gemeente. Daarna is het forumulier voor de doop gelezen en is de doop bediend.

drentenaar

• Bekijk profiel
Belijdenis
« Reactie #22 Gepost op: juli 05, 2008, 10:15:20 pm »
Ff wat losse opmerkingen:
@ Pooh, 30% van de gemeente die de middagdienst bezoekt? Niet slecht.
In het vrijgemaakte bolwerk Spakenburg c.a. zal het percentage niet veel hoger zijn. In mijn (Drentse) gemeente houden we 's middags dubbele diensten; de enige reden is dat er 2 predikantswijken zijn. De kerkgangers van die twee diensten zouden best in één dienst passen en dan nóg zou er plaats over zijn!
@ Okidoki: Opdragen van kinderen? Jij vergrapt de zaak zo wel een beetje. Toch: in enkele GKv-gemeenten niet ongebruikelijk. Overigens zijn belijdende 'gereformeerden' nimmer (ook niet vóór 1944) verplicht geweest om de leer inz. de kinderdoop te beamen. De 3FvE accepteren was nooit een vereiste!
Wat betreft het H.A.: Toegelatenen 'van buiten' zijn zeker niet enkel CGK-ers of NGK-ers, ook evangelischen, PKN-ers en 'roomsen' blijken in de praktijk aan te kunnen gaan!
« Laatst bewerkt op: juli 05, 2008, 10:21:27 pm door drentenaar »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Belijdenis
« Reactie #23 Gepost op: juli 05, 2008, 11:09:41 pm »

quote:

drentenaar schreef op 05 juli 2008 om 22:15:
@ Okidoki: Opdragen van kinderen? Jij vergrapt de zaak zo wel een beetje. Toch: in enkele GKv-gemeenten niet ongebruikelijk. Overigens zijn belijdende 'gereformeerden' nimmer (ook niet vóór 1944) verplicht geweest om de leer inz. de kinderdoop te beamen. De 3FvE accepteren was nooit een vereiste!
Wat is volgens jou hieraan vergrapt?
Het is feitelijk zo geweest dat ik mijn kinderen niet wilde laten dopen met het toendertijd aanwezige formulier omdat ik voor opdragen was. Mijn echtgenoot stond daar anders in en de dominee vond deze tussenweg. Grappig? NEE, een bloedserieuze keuze!

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
Belijdenis
« Reactie #24 Gepost op: juli 06, 2008, 03:22:06 pm »
mijn moeder heeft ons niet laten dopen omdat zij wilde dat dit een bewuste keuze zou zijn. Nu ben ik daar helemaal klaar voor wat zeg ik ik heb een verlangen in mijn hart.