Auteur Topic: Onderling vermaan  (gelezen 4631 keer)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Onderling vermaan
« Gepost op: april 10, 2008, 12:10:56 am »
In Mattheüs achtien lezen we:

quote:

15 Als een van je broeders of zusters tegen je zondigt, moet je die daarover onder vier ogen aanspreken. Als ze luisteren, dan heb je ze voor de gemeente behouden. 16 Luisteren ze niet, neem dan een of twee anderen mee, zodat de zaak zijn beslag krijgt dankzij de verklaring van ten minste twee getuigen. 17 Als ze naar hen niet luisteren, leg het dan voor aan de gemeente. Weigeren ze ook naar de gemeente te luisteren, behandel hen dan zoals je een heiden of een tollenaar behandelt.

Persoonlijk vind ik het één van de mooiste zaken die ons als mensen gegeven is: elkaar aanspreken op gedrag.
Zelf heb ik ervaren dat het bevrijdend is als iemand mij op gedrag aanspreekt.
Ook het intieme van deze regel die bekend is als "naar de weg van mathheus" is erg mooi.
Hoe gaan jullie daar mee om? Spreek je anderen aan op gedrag onder vier ogen of laat je dat aan de dominee, de ouderling en de pastoor over?
offtopic:Ik heb het vanuit een kerkelijk ambt meermalen toe moeten passen en alle keren heb ik ervaren dat het een zeer respectvolle benadering van de ander is.
Mail me maar als je wat wilt weten

Marnix

• Bekijk profiel
Onderling vermaan
« Reactie #1 Gepost op: april 10, 2008, 02:32:15 pm »
Volgens mij wordt aangegeven dat je eerst hem zelf aan moet spreken, als iemand niet luistert hoef je er pas getuigen (kerkraad?) bij te halen. Wat is precies de moeite? Ik kan me voorstellen dat je soms denkt dat je als een bemoeial ofzo wordt neergezet maar heeft het niet vooral ook te maken met hoe je het brengt?
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Hester

• Bekijk profiel
Onderling vermaan
« Reactie #2 Gepost op: april 10, 2008, 11:12:09 pm »

quote:

okidoki schreef op 10 april 2008 om 00:10:
Hoe gaan jullie daar mee om? Spreek je anderen aan op gedrag onder vier ogen of laat je dat aan de dominee, de ouderling en de pastoor over?
Ik vind het best wel lastig. Ik weet wel dat je elkaar moet vermanen, maar zo op iemand afstappen om diegene op zijn gedrag aan te spreken, doe ik toch niet makkelijk. Niet omdat ik geen mening heb of omdat ik geen gesprek durf te beginnen, maar ik heb het idee 'waar bemoei ik me mee',  'ik heb er het recht niet toe' of 'stel dat het averechts werkt'. In een gesprek met iemand waarbij ik me op mijn gemak voel, zou ik wel durven aankaarten dat ik ergens mijn twijfels bij heb of iets niet goed begrijp (qua gedrag van diegene), maar bij een willekeurig gemeentelid voel ik toch wel een drempel van minstens 1 meter hoog.

Maar zo is het andersom ook: mensen spreken mij niet snel aan op mijn gedrag en als het gebeurt, voelt het vaak vervelend en daarom vermijd ik het eerlijk gezegd ook een beetje (door te proberen niks verkeerd te doen, of er zelf vast iets over te zeggen).

Doet er niks aan af dat ik er wel het belang van inzie, maarja, je vroeg naar ervaringen. :)
Laat zo uw licht schijnen voor de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken. (Mat. 5:16)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Onderling vermaan
« Reactie #3 Gepost op: april 10, 2008, 11:21:58 pm »
Toch staat er "als IEMAND......dan ga JIJ"
(weer zo'n leuke opdracht)

socrates

• Bekijk profiel
Onderling vermaan
« Reactie #4 Gepost op: april 11, 2008, 10:37:18 am »
Heeft alles te maken met hoe wij als mensen in elkaar steken. Velen van ons, waaronder ik, vinden het in eerste instantie lastig om kritiek te krijgen, maar ook zeker om te geven.
Laat altijd helder zijn met welk doel je kritiek geeft. Elkeer helpen, opbouwen. Een trainer wijst je ook op dingen die beter kunnen, en daar luisteren veel mensen vrijwillig naar. Kijk uit met een veroodelend karakter (het zgn vromer dan de paus zijn ;)) maar laat duidelijk zijn wat je wilt. We willen graag niemand voor het hoofd stoten, maar zijn daardoor soms zachte heelmeesters....En laat niet je eigen frustratie spreken, maar probeer met bijbels onderricht te komen, hetgeen best lastig is, getuige ook dit forum.......
'het enige dat ik weet, is dat ik niets weet'

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Onderling vermaan
« Reactie #5 Gepost op: april 11, 2008, 06:39:06 pm »

quote:

Marnix schreef op 10 april 2008 om 14:32:
Volgens mij wordt aangegeven dat je eerst hem zelf aan moet spreken, als iemand niet luistert hoef je er pas getuigen (kerkraad?) bij te halen. Wat is precies de moeite?
Het woord moeite heb ik niet genoemd, ik vroeg naar hoe anderen daar mee omgaan.

quote:

Ik kan me voorstellen dat je soms denkt dat je als een bemoeial ofzo wordt neergezet maar heeft het niet vooral ook te maken met hoe je het brengt?
Nou, vertel zou ik zeggen?

Laodicea

• Bekijk profiel
Onderling vermaan
« Reactie #6 Gepost op: april 14, 2008, 12:05:49 pm »
Naar aanleiding en ook wel met stijgende verbazing rondom het gedoe deze week, toch maar eens deze kwestie in z'n algemeenheid bespreken.

Ik bedoel, ik zou het zo zien, de mens is tot de zonde geneigd, en pleegt nogal eens zonde, kleintjes en grote. Dat is niet de bedoeling -> onchristelijk gedrag. Ik zelf doe haast niet anders dan onchristelijk bezig zijn, toch wordt ik er niet minder Christelijk van, omdat ik tracht mee te werken met de genade.

Dat verklaart misschien de zwaarte van de opmerking, wat m.i. nogal meevalt.  Ik zeg het zelf ook vaak, en als daar aanleiding voor is, dan zal gedrag wat ik vertoon wat niet al te Christelijk, ook als zodanig worden betitelt.

Hoe kijken jullie ertegen aan? wijzen jullie je broeders & zusters ook op onchristelijk gedrag?
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

diak2b

• Bekijk profiel
Onderling vermaan
« Reactie #7 Gepost op: april 14, 2008, 12:09:06 pm »
Ik heb wel eens een poging gedaan met iemand die ik als broeder zag. Geen goede ervaringen mee.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Laodicea

• Bekijk profiel
Onderling vermaan
« Reactie #8 Gepost op: april 14, 2008, 12:13:14 pm »

quote:

diak2b schreef op 14 april 2008 om 12:09:
Ik heb wel eens een poging gedaan met iemand die ik als broeder zag. Geen goede ervaringen mee.
Dus op zich beschouw je het niet als iets oneigenlijks om iemands gedrag onchristelijk te betitelen als jij daar aanleiding toe ziet? En met de aanduiding 'broeder', wil je daarmee zeggen dat de ander, hoewel die in je ogen onchristelijk gedrag vertoonde, niet onchristelijk wás?
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

diak2b

• Bekijk profiel
Onderling vermaan
« Reactie #9 Gepost op: april 14, 2008, 12:20:19 pm »

quote:

Laodicea schreef op 14 april 2008 om 12:13:
[...]

Dus op zich beschouw je het niet als iets oneigenlijks om iemands gedrag onchristelijk te betitelen als jij daar aanleiding toe ziet? En met de aanduiding 'broeder', wil je daarmee zeggen dat de ander, hoewel die in je ogen onchristelijk gedrag vertoonde, niet onchristelijk wás?
Ik denk dat je me prima begrepen hebt, en dat ik het er verder bij laat. Als je me wat te melden hebt, probeer het eens via msn ofzo.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Onderling vermaan
« Reactie #10 Gepost op: april 14, 2008, 12:23:11 pm »

quote:

Laodicea schreef op 14 april 2008 om 12:05:
Naar aanleiding en ook wel met stijgende verbazing rondom het gedoe deze week, toch maar eens deze kwestie in z'n algemeenheid bespreken.

Ik bedoel, ik zou het zo zien, de mens is tot de zonde geneigd, en pleegt nogal eens zonde, kleintjes en grote. Dat is niet de bedoeling -> onchristelijk gedrag. Ik zelf doe haast niet anders dan onchristelijk bezig zijn, toch wordt ik er niet minder Christelijk van, omdat ik tracht mee te werken met de genade.

Dat verklaart misschien de zwaarte van de opmerking, wat m.i. nogal meevalt.  Ik zeg het zelf ook vaak, en als daar aanleiding voor is, dan zal gedrag wat ik vertoon wat niet al te Christelijk, ook als zodanig worden betitelt.

Hoe kijken jullie ertegen aan? wijzen jullie je broeders & zusters ook op onchristelijk gedrag?
Ja, mee daarom ook was ik een draad begonnen over de weg van Matheus.
Overigens heb ik 99% goede ervaringen met het aanspreken op én aangesproken worden op gedrag vanuit christelijk oogpunt.
De ene % die niet als goede ervaring te omschrijven is zal ik hier maar buiten laten....

Aanspreken vanuit christelijk oogpunt is wel iets wat ik met moeite doe. Ik ben minstens zo zondig als de ander immers? (mogelijk wel veel zondiger!)

Maar voor we verder gaan, wat is christelijk gedrag? Welke definitie van christelijk of onchristelijk hanteer je?

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Onderling vermaan
« Reactie #11 Gepost op: april 14, 2008, 01:46:06 pm »
Modbreak:
Berichten uit topic "onchristelijk gedrag" wegens veel overlap hiermee samengevoegd. Tevens leeggehaald bericht verwijderd.

Titel op verzoek gewijzigd.
« Laatst bewerkt op: april 14, 2008, 02:26:37 pm door Bumblebee »
Bombus terrestris Reginae

Laodicea

• Bekijk profiel
Onderling vermaan
« Reactie #12 Gepost op: april 14, 2008, 03:10:26 pm »

quote:

diak2b schreef op 14 april 2008 om 12:20:
Ik denk dat je me prima begrepen hebt, en dat ik het er verder bij laat.
Ik denk dat je er dan naast zit. Als ik het begrepen had, dan vroeg ik niet door he? Je lijkt jezelf tegen te spreken, dus probeer ik er de vinger op te leggen of je jezelf echt tegenspreekt, of dat dat slechts schijn is.

quote:

Als je me wat te melden hebt, probeer het eens via msn ofzo.
Waarom? Jullie behandelen deze kwestie openlijk, het komt als ondertoon in mening topic terug, misschien ook goed om het dan maar openbaar toe te lichten niet?

Laodicea

• Bekijk profiel
Onderling vermaan
« Reactie #13 Gepost op: april 14, 2008, 03:13:56 pm »

quote:

okidoki schreef op 14 april 2008 om 12:23:
[...]
Ja, mee daarom ook was ik een draad begonnen over de weg van Matheus.
Overigens heb ik 99% goede ervaringen met het aanspreken op én aangesproken worden op gedrag vanuit christelijk oogpunt.
De ene % die niet als goede ervaring te omschrijven is zal ik hier maar buiten laten....

Aanspreken vanuit christelijk oogpunt is wel iets wat ik met moeite doe. Ik ben minstens zo zondig als de ander immers? (mogelijk wel veel zondiger!)

Maar voor we verder gaan, wat is christelijk gedrag? Welke definitie van christelijk of onchristelijk hanteer je?

De definitie die ik hanteer is de katholieke, maar in praktijk is dat meestal niet zo van belang, omdat juist het onchristelijk gedrag vrij universeel en simpel is. :p
Maar waarom het me om ging, hoe erg is het nu om iemands gedrag als onchristelijk te benoemen? Is daar verschil in ervaringen in?
« Laatst bewerkt op: april 14, 2008, 03:14:57 pm door Laodicea »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Onderling vermaan
« Reactie #14 Gepost op: april 14, 2008, 03:17:24 pm »
Het is ook maar net wat je gewent bent binnen je kringen. Als je in onze kerk iemand op zijn gedrag aanspreekt dan zal hij of zij geërgerd naar je kijken en zich afvragen waar je je mee bemoeit. Het werkt wel als je iemand persoonlijker kent. Van een kring of vereniging waar je bij zit.
Een nieuwe start is een nieuw begin

diak2b

• Bekijk profiel
Onderling vermaan
« Reactie #15 Gepost op: april 14, 2008, 03:44:18 pm »

quote:

Laodicea schreef op 14 april 2008 om 15:10:
[...]
Ik denk dat je er dan naast zit. Als ik het begrepen had, dan vroeg ik niet door he? Je lijkt jezelf tegen te spreken, dus probeer ik er de vinger op te leggen of je jezelf echt tegenspreekt, of dat dat slechts schijn is.
Laten we het daar maar op houden dan.
 :w

Hester

• Bekijk profiel
Onderling vermaan
« Reactie #16 Gepost op: april 14, 2008, 06:07:28 pm »
Ik heb er nog eens over nagedacht, zeker omdat ik zelf wat huiverig bent voor het geven van kritiek.

Wat ik heb gemerkt in groepen waar ik zelf lid van ben (geweest), is: er zijn zelden maar twee personen bij zo'n gesprek betrokken. Vaak is er al overleg geweest tussen meerdere mensen ('wij dat jij...'), wordt er in een groep verdekt over gesproken ('zij weet wel waar ik het over heb...') of worden er andere mensen bij gehaald ('moet je horen wat hij over mij zegt...')

Door één persoon aan te spreken, haal je jezelf vaak nogal wat meer mensen op de hals.

quote:

gaitema schreef op 14 april 2008 om 15:17:
Het werkt wel als je iemand persoonlijker kent. Van een kring of vereniging waar je bij zit.
En toch vind ik dat er op zo'n moment juist een drempel kan liggen.

Als ik iemand aanspreek op gedrag, neem ik een risico. Ik vraag van de ander om kwetsbaar te zijn... en een kat in het nauw maakt rare sprongen. Misschien begrijpt hij het niet, slaat hij z'n nagels uit of kruipt hij weg. Het is een gok. Als je vermaant, moet je jezelf vergeten; je vermaant de ander immers omwille van zichzelf en niet om jou. Maar dat is lastig, als je het risico loopt een goed contact te verliezen!

Maar, om positief te eindigen: áls je zo open en eerlijk naar elkaar kunt zijn én je vertrouwensband kunt behouden, mag je je in je handjes knijpen. Dán ga je in de geest/Geest van Christus met elkaar om.
« Laatst bewerkt op: april 14, 2008, 06:19:07 pm door Hester »
Laat zo uw licht schijnen voor de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken. (Mat. 5:16)

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Onderling vermaan
« Reactie #17 Gepost op: april 14, 2008, 07:43:52 pm »
Ik ben wel niet christelijk, maar in ons bedrijf ben ik "Betriebsrat" (sorry; ik weet niet hoe dat in´t nederlands heet)
In elk geval heb ik ook al twee keer kolegas op hun alkoholkonsuum aangesproken. Niet makkelijk zo´n gesprek te beginnen.
Ik zeg dan: als je wil, zou ik graag met jou een gesprek over je alkoholkonsuum voeren. Als je liever niet wil, ben ik weer weg.
Ze wilden telkens.
Bij een anorexie kolegin. Heb ik het gesprek gezocht door te zeggen: "wij maken ons zorgen om jou".
Zo zet je "de fout" zo te zeggen als gespreksonderwerp, zonder verwijt.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Onderling vermaan
« Reactie #18 Gepost op: april 14, 2008, 11:51:45 pm »
Mijn ervaringen liggen vooral als tienerleider van tieners tussen de 11 en 15 jaar. Vooral rond de 13 t/m 15 jarigen moet je als leider wel hen geregeld aanspreken op gedrag. Anders gaan ze je gezag ondermijnen. Ze proberen je immers net zo ver uit als ze kunnen. Je moet duidelijk wezen. Ik heb de eerste jaren dat veel te lang uitgesteld. Als je dan eenmaal die leider bent die alles wel goed en best vindt en je gaat dan opeens strak regels handteren dan ben je te laat. En het gevolg zag ik ook: enorme verdeeldheid in de club en steeds meer opstappende leden omdat ze het beu zijn. Daar leerde ik van. Bij elk groep waar we nu als leiders mee starten beginnen we met heel duidelijk laten weten wat de regels zijn, wat we gaan doen en dat wij als leiders de baas zijn. Dat moet dan ook echt. Toch is het zoeken naar het juiste balans. Ze komen immers vrijwillig. Ze moeten daarom niet het gevoel krijgen dat ze op school zijn en wel een leuke avond hebben. Das dan het lastige. Daarbij kan je nooit iedereen naar de zin maken. En één ding heb ik ook geleerd. Haal het nooit in je hoofd om een democratie in te voeren van b.v : "We hebben drie spelen om te doen, welke willen jullie?" De oproerkraaier zal alles afkraken en bijna de hele groep krijgt die dan achter zich. Dus het wordt dan: dit gaan we doen en dan beginnen met die hap. Als ze het allemaal ander willen, dan krijgen ze aan het slot van de avond de gelegenheid om dat met ons te gaan doen, willen ze een totaal andere club, dan moeten ze die zelf maar gaan opzetten in hun eigen vrije tijd.

Klinkt streng, maar ervaring leert dat ze het dan toch opeens heel leuk een gezellig gaan vinden.

Laodicea

• Bekijk profiel
Onderling vermaan
« Reactie #19 Gepost op: april 15, 2008, 12:44:58 am »
@Hester: interessant, stemt tot nadenken. :)

quote:

diak2b schreef op 14 april 2008 om 15:44:
Laten we het daar maar op houden dan.
 :w
Ook goed, probleem opgelost dan maar he? :>

diak2b

• Bekijk profiel
Onderling vermaan
« Reactie #20 Gepost op: april 15, 2008, 01:27:41 am »

quote:

Laodicea schreef op 15 april 2008 om 00:44:
@Hester: interessant, stemt tot nadenken. :)

[...]

Ook goed, probleem opgelost dan maar he? :>
Had jij een probleem dan? Wat naar voor je.

Hester

• Bekijk profiel
Onderling vermaan
« Reactie #21 Gepost op: april 15, 2008, 08:46:51 am »
nvm
« Laatst bewerkt op: april 15, 2008, 08:48:21 am door Hester »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Onderling vermaan
« Reactie #22 Gepost op: april 15, 2008, 03:23:57 pm »
Vermanen jullie wel eens iemand in je eigen kerk? en wanneer doe je dat?
« Laatst bewerkt op: april 15, 2008, 03:27:46 pm door gaitema »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Onderling vermaan
« Reactie #23 Gepost op: april 18, 2008, 11:01:31 am »
Ik denk dat 'de weg van mattheus' heilzaam is, mits in combinatie met samen oprecht avondmaal vieren. Ik denk ook dat het weinig voorkomt, omdat veel mensen zich niet geroepen voelen een ander om opheldering te vragen en/of te vermanen. Vaak omdat er anderen dichter bij de persoon-met-twijfelachtig-gedrag staat. En omdat 'de kerkenraad/betrokken ouderling het toch ook ziet'. Maar dan wijk je alweer af van de weg van mattheus.

Jij hebt een probleem met iemands gedrag? Dan moet jij hem/haar erop aanspreken, onder 4 ogen. Wanneer je dat niet doet en je ondanks dat probleem saampjes aan het avondmaal gaat, dan moet je niet verwachten dat dat avondmaal heilzaam zal werken voor de gemeente.

Neemt niet weg dat het lastig is. Vrienden onderling hebben soms minder moeite met elkaars 'fouten', en zullen elkaar daar soms niet snel op aanspreken. Iemand die verderaf staat, begrijpt dat wellicht niet, maar durft er niet op af te stappen. Maar omdat vervolgens via de kerkenraad te gaan spelen? Dan sla je imho een stap over.
Of mensen durven elkaar niet aan te spreken op dingen die ze zelf ook fout hebben gedaan. 'Wie ben ik om de ander de les te lezen'? Heel nobel, maar daar help je de ander uiteindelijk ook niet mee.

Evengoed denk ik niet dat ik veel 'onderling vermaand' heb. Soms, tijdens een goed gesprek/chat, wijs ik wel iemand op tekortkomingen. Maar dat klinkt niet als 'in de Naam van Jezus, bekeert u van uw zondige wegen!'. Maar of dat echt nodig is?

Soms zie ik mij als een soort mediator. Dan zie ik een heleboel onbegrip naar iemand toe ontstaan bij meerdere personen, zonder dat dat helder uitgsproken wordt. Dat frustreert mij dan weer. Waarop ik naar die iemand toe ga en zeg 'dat er een groep is die moeite met dit en dat heeft'. Da's altijd heeeel irritant praten, en daar heeft zo iemand ook niet veel aan. Ik hoop alleen dat het op een of andere manier de lucht toch kan klaren. Meestal roep ik daarbij tegen de groep dat ik het onbegrip niet deel, en dat ze een en ander nog eens moeten overdenken.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Onderling vermaan
« Reactie #24 Gepost op: april 18, 2008, 03:34:09 pm »

quote:

elle schreef op 18 april 2008 om 11:01:

Soms zie ik mij als een soort mediator. Dan zie ik een heleboel onbegrip naar iemand toe ontstaan bij meerdere personen, zonder dat dat helder uitgsproken wordt. Dat frustreert mij dan weer. Waarop ik naar die iemand toe ga en zeg 'dat er een groep is die moeite met dit en dat heeft'. Da's altijd heeeel irritant praten, en daar heeft zo iemand ook niet veel aan. Ik hoop alleen dat het op een of andere manier de lucht toch kan klaren. Meestal roep ik daarbij tegen de groep dat ik het onbegrip niet deel, en dat ze een en ander nog eens moeten overdenken.
Ik vindt het knap en dapper ook. Het lijkt me niet gemakkelijk allemaal. Vaak kom je in hele discussies terecht lijkt me. Wel een goed punt om er over na te denken. Of we onze verantwoordelijkheden wel nemen hierin.

Marnix

• Bekijk profiel
Onderling vermaan
« Reactie #25 Gepost op: april 21, 2008, 12:02:16 pm »

quote:

okidoki schreef op 11 april 2008 om 18:39:
[...]
 Het woord moeite heb ik niet genoemd, ik vroeg naar hoe anderen daar mee omgaan.

[...]

Nou, vertel zou ik zeggen?

Ik doel op "afkrakend of opbouwend". Als ik van iemand kritiek krijg hangt hoe het overkomt sterk af van hoe het gebracht wordt. Als iemand het maar afkraakt en met zijn vingertje zwaait denk ik: Ja doei, daar ga ik niet naar luisteren. Maar als ik merk dat het liefdevol gebeurt ,vanuit bezorgdheid etc komt het heel anders over. Dan merk ik dat die persoon het goede met me voor heeft, op wil bouwen in plaats van afbreken.

Als je naar iemand toegaat en eerlijk bent en belangstelling toon en liefde, en van daaruit kritiisch bent zal dat veel eerder gewaardeerd worden dan wanneer je aanbelt en zegt: Je doet dit en dat en dat mag niet, ga je schamen, nep-christen!
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien