Auteur Topic: eredienst presenteren  (gelezen 8365 keer)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
eredienst presenteren
« Gepost op: mei 19, 2008, 09:52:41 am »
In onze gemeente worden welkomst-/ontmoetings-/gastendiensten gehouden, eens per maand. Om te doorbreken dat alleen de predikant heel hard aan het werk is tijdens de dienst en de rest van de gemeente zit te consumeren werken we eraan veel mensen actief te betrekken bij de dienst. Het is daarom de bedoeling de dienst door een ander dan de predikant te laten "presenteren" zodat de predikant alleen de preek doet. Ik ben benaderd om de presentator te zijn.

Ik zit na te denken over een aantal elementen in de eredienst en hun functie en kom erachter dat mijn kennis van de achtergronden van de liturgie erg belabberd is. Hier eerst wat van mijn overwegingen:

1. Ik dat het prima kan dat iemand de gemeente "toespreekt" als in: uitleggen wat er allemaal gaande is met het oog op eventuele gasten en de verschillende onderdelen van de dienst aan elkaar praten zodat mensen zich meer op hun gemak voelen. Dat is meer een taak in de orde van gastvrijheid dan een officiëel iets of iets wat onder de ambten valt. Het komt overeen met mensen groeten, een hand geven, koffieschenken, niet alleen laten zitten, etc.

2. Ook denk ik dat het niet zo'n probleem is als het gaat om het vertegenwoordigen van de gemeente tegenover God, bijvoorbeeld in gebed. Hier voel ik me echter al weer iets ongemakkelijker bij: mag ieder gemeentelid die dus niet als vertegenwoordiger is gekózen (ouderling/kerkenraad) namens de gemeente bidden?

3. Het lezen uit de Bijbel heb ik ook weinig moeite mee, tenslotte spreekt God door de Bijbel tot ons, je legt niks uit, je leest alleen voor, je bent Gods toeter als het ware.

4. Dan zijn er (volgens mij) bepaalde elementen in een eredienst waarin God tot óns spreekt. De preek bijvoorbeeld, waarin een predikant met kennis en kunde van de theologie Bijbelgedeelten uitlegt en eigenlijk ons vertelt, wat God ons wil vertellen. Dit lijkt me voorbehouden aan de predikant (in ieder geval inhoudelijk). Waar preeklezen hier staat weet ik niet: mag ieder gemeentelid dit doen (toeter)? En hoe zit dit met votum en groet?

Uit onderstaand stuk begrijp ik dat in het votum de gemeente afhankelijkheid belijdt van God, dus dat degene die dit uitspreekt de gemeente tegenover God vertegenwoordigt. Valt dus onder (3). De groet is volgens dit stuk anders en degene die dát uitspreekt groet de gemeente namens God. Dat valt onder (4).

quote:

Votum en groet

Onze hulp is in de naam van de Heer, die hemel en aarde gemaakt heeft. AMEN

Genade zij u en vrede van God, onze Vader en van Christus Jezus, onze Heer. AMEN

De meest basale vorm van het votum komt uit psalm 124 vers 8: Onze hulp is in de naam van de Heer, die hemel en aarde gemaakt heeft. Soms hoor je een dominee er nog iets achter zeggen: die trouw houdt tot in eeuwigheid (psalm 146 vers 6) en niet laat varen de werken van zijn handen (psalm 138 vers 8).

Door het uitspreken van deze woorden wordt duidelijk in wiens naam we als gemeente samenkomen: we komen samen in Gods naam en verwachten het dan ook van Hem. Met het votum spreken we die afhankelijkheid ten opzichte van God uit. Zonder God zouden we er niet zijn en zonder God kunnen we helemaal niets beginnen in ons leven en in deze kerkdienst.

Tegenwoordig wordt in sommige gemeenten het votum niet door de voorganger, maar door de gemeente gezongen of door de gemeente beantwoord met een gezongen amen. Op die manier wordt duidelijk dat we deze woorden ook echt als gemeente uitspreken.

Daarna spreekt de predikant een groet uit, afkomstig uit de brieven van Paulus (Romeinen 1 vers 7 en 1 Korintiërs 1 vers 3). Paulus begroette de gemeenten in zijn brieven op deze manier en in de kerkdienst begroet de predikant de gemeente namens God. De predikant brengt de groeten van God over, zou je kunnen zeggen. In de bijbel is groeten alleen wel iets anders dan bij ons. Bij ons is het een tamelijk nietszeggend gebeuren: hoi! In de bijbel verbind je je echt aan elkaar als je elkaar groet. Je belooft iemand als het ware iets. In het Hebreeuws, de taal van het Oude Testament, wordt zelfs hetzelfde woord gebruikt voor groeten en zegenen. Als God ons groet, is dat dus iets anders dan even hoi! zeggen. Als God ons groet, verbindt Hij zich aan ons, aan ons leven en wil Hij ons zegenen. Dat is dus eigenlijk heel bijzonder om zo aan het begin van de dienst al de zegengroet van God zelf te krijgen!

Daarom gaan de mensen dan ook staan. En de predikant laat met zijn lichaamstaal zien dat er echt iets bijzonders gebeurt: hij heft één hand op om het zegenend groeten daarmee te laten zien.

De gemeente kan op die zegengroet reageren door ‘amen’ te zeggen of te zingen. Dit kan ook door de voorganger worden uitgesproken. In de bijbel zie je dat het volk Israël het woord ‘amen’  altijd hardop uitspreekt. Het is het antwoord op wat gezegd wordt en betekent ‘het is vast en zeker’. Het is dus wel mooi als een gemeente dit woord hardop uitspreekt of zingt. Het laat zien dat je als gemeente instemt met wat de voorganger namens God zegt. En het maakt dat je het allemaal wat bewuster meemaakt; dat ‘amen’ niet betekent: klaar!, maar juist betekent: ik stem ermee in, ik laat me door God aanspreken en gezeggen.

Concreet waar ik het over wil hebben in dit topic en ermee wil bereiken:

1. Meer kennis van onze liturgie en vooral de theologische achtergronden ervan. Corrigeer dus vooral foute ideeën die ik hierboven eventueel te berde breng.

2. Dit staat in GL dus ik wil allereerst weten wat de gereformeerde leer op deze punten inhoudt.

3. Daarna wil ik weten wat GKV'ers ervan vinden, hun persoonlijke mening en gevoel hierbij. Omdat deze welkomstdiensten in een GKV gemeente gaan plaatsvinden moeten de gemeenteleden zich er ook plezierig bij voelen, zelfs wanneer iets theologisch gezien wel "kan" heb ik er toch moeite mee als ik een groot deel van onze broeders en zusters voor het hoofd ga stoten. Ik ben ook geïnteresseerd in de mening van mensen die eventueel als gast zo'n dienst zouden bezoeken en ook van leden van andere denominaties, maar dit blijft een GL topic.

4. Vinden jullie een presentator van de dienst uberhaupt een aanvulling of is het onnodig chaos scheppen in een dienst? (persoonlijk denk ik dat het gezien punt 1 helemaal bovenaan wel een aanvulling kan zijn)

5. Hoe zit het met het vertegenwoordigen van de gemeente tegenover God, mag ieder gemeentelid dit zomaar doen? Maakt het nog uit dat ik een vrouw ben?

6. Andersom: groet - mag je dat doen? Lees je gewoon voor wat God zelf in Zijn woord belooft of stel je je in Zijn plaats? Ben je aanmatigend bezig of niet?

Andere belangrijke overwegingen die ik ben vergeten zijn welkom en dit topic mag gerust worden uitgebreid naar de gehele orde van dienst. Deze orde van dienst ter discussie stellen is NIET de bedoeling.

Ben benieuwd!  :)
« Laatst bewerkt op: mei 19, 2008, 10:06:10 am door Bumblebee »
Bombus terrestris Reginae

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
eredienst presenteren
« Reactie #1 Gepost op: mei 19, 2008, 06:56:22 pm »
Even snel alleen  op vraagje 5

quote:

5. Hoe zit het met het vertegenwoordigen van de gemeente tegenover God, mag ieder gemeentelid dit zomaar doen? Maakt het nog uit dat ik een vrouw ben?

Dit kan je natuurlijk ook als (totale) gemeente doen door het te zingen, votum, Amen, belijdenis en eventueel zelfs gebeden kunnen allemaal prima gezongen worden door iedereen.

[edit]

Hmm, dat staat dus al zo'n beetje in het stuk dat jij quote...
« Laatst bewerkt op: mei 19, 2008, 07:02:46 pm door Doarsie »

bela

• Bekijk profiel
eredienst presenteren
« Reactie #2 Gepost op: mei 19, 2008, 07:30:19 pm »
persoonlijk heb ik er moeite mee dat een vrouw een aantal elementen uit de eredienst voor haar rekening neemt. Zo heb ik al moeite met vrouwen die de schriftlezing doen tijdens de eredienst. Dit omdat voor mijn gevoel ingaat tegen wat Paulus schrijft over het zwijgen van vrouwen in de diensten.

Ik zou het anders vinden als een broeder wat taken voor zijn rekening neemt. De predikant hoeft natuurlijk niet alles alleen te doen. Je moet er wel voor uitkijken dat een eredienst niet rommelig wordt en onnatuurlijk voor de gemiddelde eredienst van een GKV wordt ingericht. Soms heb ik het idee dat we alles zo leuk mogelijk moeten maken omdat we anders ouderwets oid zouden zijn. Trouwens is het voor mensen met beperkingen in het autistisch spectrum vervelend dat een dienst niet altijd hetzelfde uitziet

parepidemos

• Bekijk profiel
eredienst presenteren
« Reactie #3 Gepost op: mei 19, 2008, 07:49:25 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 19 mei 2008 om 09:52:
 kom erachter dat mijn kennis van de achtergronden van de liturgie erg belabberd is.
Dat is niet even snel te verhelpen. Maar als je op internet-manier aan de studie wilt, kun je bijvoorbeeld kijken op http://www.spindleworks.c...urgy_of_Gods_Covenant.pdf. Ik neem aan dat Engels geen probleem is.
Eén van de betere, maar heel beknopte, documenten in dit opzicht is een deputatenrapport uit 1975 voor de synode van de GKv over het onderdeel Orden van dienst. Dat is maar 23 bladzijden, maar bespreekt heel veel.

Een populairder geschreven boekje is verschenen in de serie Woord en Wereld van H. Walinga (http://www.woordenwereld....brochures_51-60.html#ww59
Zeg niet: Hoe komt het, dat de vroegere tijden slechter waren dan deze? Want niet uit wijsheid zoudt gij aldus vragen. (vgl Prediker 7:10)

dingo

• Bekijk profiel
eredienst presenteren
« Reactie #4 Gepost op: mei 19, 2008, 09:02:58 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 19 mei 2008 om 09:52:
In onze gemeente worden welkomst-/ontmoetings-/gastendiensten gehouden, eens per maand.
In de andere diensten zijn de gasten niet welkom?

quote:

Om te doorbreken dat alleen de predikant heel hard aan het werk is tijdens de dienst en de rest van de gemeente zit te consumeren werken we eraan veel mensen actief te betrekken bij de dienst. Het is daarom de bedoeling de dienst door een ander dan de predikant te laten "presenteren" zodat de predikant alleen de preek doet. Ik ben benaderd om de presentator te zijn.
Ook hier weer de vraag waarom geldt dat alleen voor een vriendendienst? Of  is het consumeren in de andere diensten wel prima?

quote:

Ik zit na te denken over een aantal elementen in de eredienst en hun functie en kom erachter dat mijn kennis van de achtergronden van de liturgie erg belabberd is. Hier eerst wat van mijn overwegingen:

1. Ik dat het prima kan dat iemand de gemeente "toespreekt" als in: uitleggen wat er allemaal gaande is met het oog op eventuele gasten en de verschillende onderdelen van de dienst aan elkaar praten zodat mensen zich meer op hun gemak voelen. Dat is meer een taak in de orde van gastvrijheid dan een officiëel iets of iets wat onder de ambten valt. Het komt overeen met mensen groeten, een hand geven, koffieschenken, niet alleen laten zitten, etc.
Normaliter is het dominee die het een en ander aan elkaar praat en leveren de gemeenteleden een bijdrage zoals het voorlezen uit de bijbel, zangkoortje, multimediale bijdragen etc. dus ik zie die rol van presentator nog niet zo.

quote:

2. Ook denk ik dat het niet zo'n probleem is als het gaat om het vertegenwoordigen van de gemeente tegenover God, bijvoorbeeld in gebed. Hier voel ik me echter al weer iets ongemakkelijker bij: mag ieder gemeentelid die dus niet als vertegenwoordiger is gekózen (ouderling/kerkenraad) namens de gemeente bidden?
3. Het lezen uit de Bijbel heb ik ook weinig moeite mee, tenslotte spreekt God door de Bijbel tot ons, je legt niks uit, je leest alleen voor, je bent Gods toeter als het ware.
4. Dan zijn er (volgens mij) bepaalde elementen in een eredienst waarin God tot óns spreekt. De preek bijvoorbeeld, waarin een predikant met kennis en kunde van de theologie Bijbelgedeelten uitlegt en eigenlijk ons vertelt, wat God ons wil vertellen. Dit lijkt me voorbehouden aan de predikant (in ieder geval inhoudelijk). Waar preeklezen hier staat weet ik niet: mag ieder gemeentelid dit doen (toeter)? En hoe zit dit met votum en groet?
[...]

Op het moment dat er professionele bidder op de preekstoel staat zie ik ook niet wat jij daar zou moeten doen ;) . In zijn algemeenheid is degene die voorgaat ook de degene die bidt, dus ook bijvoorbeeld een preeklezer kan voorgaan in gebed en een preeklezer hoeft geen ouderling of diaken te zijn. Wel is tegenwoordig weer not done om de groet/zegen met geheven handen te geven als je geen ouderling bent. (Is een periode van 3 jaar wel mogelijk geweest, persoonlijk vind ik het onzin dat dat niet zou kunnen maar om de lieve vrede etc.)

Zelf denk ik dat heel strikt genomen alleen het bedienen van de sacramenten en het verkondigen van het evangelie tot de vaste taak van de predikant behoort en alle andere onderdelen kunnen imo gewoon door de rest van de gemeente ingevuld worden als je dat graag wilt. (ik niet maar lieve vrede etc.)
« Laatst bewerkt op: mei 19, 2008, 09:05:58 pm door dingo »

parepidemos

• Bekijk profiel
eredienst presenteren
« Reactie #5 Gepost op: mei 19, 2008, 09:55:03 pm »
Een paar gedachten bij deze vragen. Ik geloof niet dat het het laatste woord zal zijn, maar het kan wat helpen.

Wat is eigenlijk een kerkdienst? Is dat vooral een vergadering belegt door de gemeente, waarbij de inbreng van Gods kant (zegen, preek) ook een paar onderdelen zijn? Of is dat allereerst een bijeenkomst door God geinitieerd en belegd, door middel van de vertegenwoordigers die Hij daartoe aangesteld heeft? Dat lijkt me een heel belangrijke vraag.
In het laatste geval is het voor de hand liggend dat dan ook die vertegenwoordiger (de predikant en /of ouderlingen) de leiding heeft.
Maar is het een vergadering van de gemeente, dan zou iedereen dat kunnen doen die er een beetje handig in is.
Ik denk zelf in de eerste richting. Als ondersteuning daarvan kan ik wijzen op het volgende artikel in www.houvast.nu: http://home.planet.nl/~vreug242/god_dienen_bij_sinai.htm. Daarin staan ook twee citaten van Calvijns Institutie, die dezelfde weg wijzen.

Een ander belangrijk punt lijkt me wat Paulus schrijft in 1 Kor 14:26-30. Daar in korinte was het blijkbaar dringen bij de preekstoel: iedereen had wel wat. Maar Paulus corrigeert dat: niet meer dan twee of drie. Anders gezegd: Paulus kon best leven met maar één, desnoods twee of drie, maar meer ook niet.
Wat wat zien we tegenwoordig: iemand die de mededelingen leest, de dominee, de organist, een bijbellezer ...  We gaan dat van maximum van drie al heel gauw te boven. Laten we paulus wat serieuzer nemen!
Zeg niet: Hoe komt het, dat de vroegere tijden slechter waren dan deze? Want niet uit wijsheid zoudt gij aldus vragen. (vgl Prediker 7:10)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
eredienst presenteren
« Reactie #6 Gepost op: mei 20, 2008, 08:58:40 am »
Tot dusver allemaal heel erg bedankt voor het meedenken!

quote:

Doarsie schreef op 19 May 2008 om 18:56:
Dit kan je natuurlijk ook als (totale) gemeente doen door het te zingen, votum, Amen, belijdenis en eventueel zelfs gebeden kunnen allemaal prima gezongen worden door iedereen.

Hmm, dat staat dus al zo'n beetje in het stuk dat jij quote...

Wat dus vanuit de gemeente met z'n allen komt, kun je als gemeente ook prima met z'n allen bij God neerleggen? En als één persoon het in naam van de gemeente doet maakt het niet uit wie dat is, of het een ambtsdrager is of een "gewoon" gemeentelid, man of vrouw?

quote:

bela schreef op 19 May 2008 om 19:30:
persoonlijk heb ik er moeite mee dat een vrouw een aantal elementen uit de eredienst voor haar rekening neemt. Zo heb ik al moeite met vrouwen die de schriftlezing doen tijdens de eredienst. Dit omdat voor mijn gevoel ingaat tegen wat Paulus schrijft over het zwijgen van vrouwen in de diensten.

Goed te weten. Ik vind het belangrijk dat we met het opleuken van diensten voor gasten geen eigen leden al te erg storen.

quote:

Ik zou het anders vinden als een broeder wat taken voor zijn rekening neemt. De predikant hoeft natuurlijk niet alles alleen te doen. Je moet er wel voor uitkijken dat een eredienst niet rommelig wordt en onnatuurlijk voor de gemiddelde eredienst van een GKV wordt ingericht. Soms heb ik het idee dat we alles zo leuk mogelijk moeten maken omdat we anders ouderwets oid zouden zijn. Trouwens is het voor mensen met beperkingen in het autistisch spectrum vervelend dat een dienst niet altijd hetzelfde uitziet

Het is inderdaad lastig met iedereen rekening te houden  :)  
We hebben deze speciale diensten eens per maand, dat "moet kunnen" vind ik persoonlijk, en het presenteren van de dienst is ook niet omdat we anders ouderwets zouden zijn of alleen maar om het zo leuk mogelijk te maken, het is vooral ook omdat we meer gasten en ongelovigen in een dergelijke dienst verwachten dan in een "gewone" eredienst en we daarom extra uitleg op z'n plaats achten.

Maar inderdaad, ook @dingo, waarom moet in een ontmoetingsdienst die uitleg ineens door een ander gegeven worden en kan in een gewone dienst niet óók een deel van de taken door een gemeentelid worden overgenomen?

Later meer, ik moet nu weg  ;)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
eredienst presenteren
« Reactie #7 Gepost op: mei 20, 2008, 10:37:31 am »

quote:

Bumblebee schreef op 20 mei 2008 om 08:58:
Maar inderdaad, ook @dingo, waarom moet in een ontmoetingsdienst die uitleg ineens door een ander gegeven worden en kan in een gewone dienst niet óók een deel van de taken door een gemeentelid worden overgenomen?

Precies. Ik vind het in ieder geval een heel sterk punt als de dominee zich in een dienst alleen maar bezig hoeft te houden met zijn kerntaak: preken en de sacramenten bedienen. Vaak moet een dominee bijna alles tot alles doen, wat, wat mij betreft, het beeld vervuilt van wat zijn eigenlijke taak is en gaven in de gemeente onderbenut laat en -ook niet onbelangrijk- het spreiden van taken leidt volgens mij tot een grotere samenbinding in de gemeente.

Dus volgens mij heeft deze aanpak alleen maar voordelen: duidelijkheid, het gebruiken van gaven en samenbinding.

Wat ik in je stuk nog wel een beetje mis is een overzichtje van wat een 'presentator' precies wel en niet moet doen. Moet hij/zij alle/verschillende onderdelen van de dienst (behalve preek en sacrament) voor zijn/haar rekening nemen, of moet hij/zij alleen maar verschillende onderdelen 'aan elkaar praten'? Dat lijkt me nogal een verschil namelijk...
« Laatst bewerkt op: mei 20, 2008, 10:38:01 am door Mezzamorpheus »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
eredienst presenteren
« Reactie #8 Gepost op: mei 20, 2008, 10:52:58 am »

quote:

parepidemos schreef op 19 mei 2008 om 21:55:
Wat is eigenlijk een kerkdienst? Is dat vooral een vergadering belegt door de gemeente, waarbij de inbreng van Gods kant (zegen, preek) ook een paar onderdelen zijn? Of is dat allereerst een bijeenkomst door God geinitieerd en belegd, door middel van de vertegenwoordigers die Hij daartoe aangesteld heeft? Dat lijkt me een heel belangrijke vraag.
Volgens mij komt hier de, wat mij betreft bijna nooit kloppende, of-of-tegenstelling weer om de hoek kijken. Volgens mij moet je daar erg mee oppassen. Ik denk dat de kerkdienst met name een ontmoeting is tussen God en zijn volk (en evt. belangstellenden). God spreekt daarin tot zijn volk door middel van groet, een Bijbelgedeelte, preek (waarin 'het (Bijbelse) goede leven' wordt uiteengezet dat voor iedereen goed is - dus voor zowel de christen, de zoeker als de niet-christen) en sacrament, maar het volk antwoordt hierop met gebed, gezang, muziek, gaven etc. Eerlijk gezegd lijkt me dat preek en sacrament aan theologisch geschoolde mannen voorbehouden zijn (evt. ook de groet), maar dat de rest van de kerkdienst door een ieder met gaven daartoe geleid kan worden. Al moet ik zeggen dat ik het lezen van een Bijbelgedeelte een twijfelgeval vindt, omdat dat eigenlijk bij het rijtje van 'God spreekt' hoort.

Misschien dat je nog wel zou kunnen zeggen dat een kerkdienst door God is geïnitieerd en belegd, maar omdat 'het belegde' in zijn wezen een ontmoeting is, lijkt het me geen probleem als verschillende mensen verschillende onderdelen voor hun rekening nemen of als er een soort van 'presentator' is. Áls die in ieder geval maar rekening houdt met het karakter van een kerkdienst.

parepidemos

• Bekijk profiel
eredienst presenteren
« Reactie #9 Gepost op: mei 20, 2008, 06:06:35 pm »
Wat mij laatst een keer opviel is dat je in de bijbel de hebreeuwse uitdrukking tegenkomt: "verschijnen voor Gods aangezicht". En dat schijnt toendertijd ook de standaard uitdrukking te zijn geweest voor wat vazallen regelmatig moesten doen: verschijnen voor hun heer. Zoals bijvoorbeeld Achaz moest verschijnen voor de Assyrische koning om zijn trouw en aanhankelijkheid te betonen. Als dat de setting is waarin je kunt denken, dan is elke idee van symmetrie weg, dan kun je niet alles net zo goed door gemeenteleden als door ambtsdragers laten doen.
(is de tegensteling of .. of bijna nooit kloppend? Ik betwijfel het. Maar al zou het bijna nooit kloppen - de vraag is of het in dat geval klopt. Beter nog, want ik pretendeerde niet het laatste woord te hebben gezegd, of de denken langs deze twee toch erg verschillende sporen, ons kan helpen om beter te begrijpen wat er aan de hand kan zijn. Wat voor mij voldoende reden is dit of-of gewoon te laten staan. Maar als je een derde optie heb, ook prima. Die kunnen we ook op eigen merites beoordelen.)

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
eredienst presenteren
« Reactie #10 Gepost op: mei 20, 2008, 07:43:58 pm »

quote:

parepidemos schreef op 20 mei 2008 om 18:06:
Wat mij laatst een keer opviel is dat je in de bijbel de hebreeuwse uitdrukking tegenkomt: "verschijnen voor Gods aangezicht". En dat schijnt toendertijd ook de standaard uitdrukking te zijn geweest voor wat vazallen regelmatig moesten doen: verschijnen voor hun heer. Zoals bijvoorbeeld Achaz moest verschijnen voor de Assyrische koning om zijn trouw en aanhankelijkheid te betonen. Als dat de setting is waarin je kunt denken, dan is elke idee van symmetrie weg, dan kun je niet alles net zo goed door gemeenteleden als door ambtsdragers laten doen.
Voor Gods aangezicht verschijnen we toch allen als we samenkomen? Dus je conclusie vat ik niet helemaal. De door jou aangehaalde definite zou juist eerder pleiten voor verdeling van taken.
« Laatst bewerkt op: mei 20, 2008, 07:44:30 pm door HenkG »
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Marnix

• Bekijk profiel
eredienst presenteren
« Reactie #11 Gepost op: mei 20, 2008, 11:17:07 pm »
Even een korte reactie. Bij mij in de gemeente hebben we ook 1x per maand vriendendienst en de presentatie gebeurt door een gemeentelid (een vrouw). Wat ze doet varieert een beetje, in ieder geval een inleidend praatje en na afloop een uitleidend plaatje, uitnodiging voor de maaltijd na afloop etc. Soms leest ze het bijbelgedeelte voor of haakt ze aan bij het filmpje dat ook een vast item is, daarbij worden mensen op straat dingen over het thema gevraagd en daar wordt dan in de preek ook weer op ingegaan.

Ik vind het zelf ordelijk en ook duidelijk, de mensen weten wat er gaat gebeuren, worden aangesproken, uitgenodigd etc. Ik sta er dus positief tegenover.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
eredienst presenteren
« Reactie #12 Gepost op: juni 01, 2008, 08:18:52 pm »
He BBB, hoe zit het er nu mee? :)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
eredienst presenteren
« Reactie #13 Gepost op: juni 01, 2008, 08:32:53 pm »
In het kort: bij de dienst waar het hier over ging is besloten het niet te doen omdat het nog onvoldoende was afgekaart met de kerkenraad, en voor mijn bevalling komen er geen diensten meer.

Hier blijft het dus eerst bij  :)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
eredienst presenteren
« Reactie #14 Gepost op: juni 02, 2008, 12:18:15 am »

quote:

bela schreef op 19 mei 2008 om 19:30:

Toevallig net zo'n soort GKV-dienst meegemaakt. En ik vraag me idd af waarom de vrouw (is dat bewust een vrouw) die het presenteerde (zou op zich kunnen :) ) ook de bijbel uitlegt, en gebeden uitspreekt. Het kwam op mij over als een 'verkapte' manier om een vrouw te laten (s)preken..... (puur een persoonlijke beleving van mij, ik weet niet hoe men er verder over denkt in de betreffende gemeente, wat nu exact de gedachte erachter is wat wel/niet zou 'mogen'.)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan