Dat laatste snap ik ook niet
(dat je het forum niet goed ervoor krijgt bedoel ik, Fotogravinnetjes post kwam ertussendoor)
Of je trouwens in de GKV mag trouwen zonder belijdenis te hebben gedaan weet ik niet precies. Volgens mij kan de kerkenraad met je in gesprek gaan of je de christelijke leer voldoende onderschrijft om te kunnen spreken van een christelijk huwelijk wat zij kunnen inzegenen. "Even" belijdenis doen is overigens ook niet echt een oplossing want ook daarvoor zal de kerkenraad eerst met je willen praten en als blijkt dat je eigenlijk humanist bent en alleen belijdenis doet zodat je kunt trouwen om geen gezeik met je schoonfamilie te krijgen zullen ze daar niet om staan te springen.
Dat brengt me op jullie situatie.
En geloof me, ik loop niet alleen wat in het luchtledige te preken, ik heb in dezelfde situatie gezeten.
Blijkbaar wil zij trouwen in plaats van samenwonen omdat ze geen zin heeft in gezeik met haar ouders, zoals haar zus wel kreeg, en jij wilt wel trouwen omdat zij het wil en je vind 't niet echt vervelend. Lijkt me van jullie allebei niet echt een goede basis om te gaan trouwen. Bovendien denk (en hoop!) ik dat haar ouders er ook helemaal niet op zitten te wachten dat jullie, eigenlijk tegen jullie zin in, gaan trouwen om de schijn tegenover hén op te houden. Als ze mijn dochter was zou ik zeggen: ga lekker samenwonen, een toneelspelletje hoeft van mij niet. Dat trouwen zou ik dus laten zitten en belijdenis doen helemáál.
Belijdenis doen is namelijk "ja" zeggen tegen God. Als je dat doet met alleen de intentie dat je wilt trouwen zonder gedoe, en dat alleen omdat je geen gedoe wil met je schoonfamilie, wie houd je dan eigenlijk voor de gek? Jezelf? God? Beide erg onwijs.
Mijn eerste gevoel is daarom:
- Ga niet trouwen, ga voor mijn part samenwonen of wacht er helemaal mee
- Ga geen belijdenis doen als je niet achter datgene waar je "ja" op gaat zeggen staat
- Ga allebei (en liefst samen) uitzoeken waar je staat in je geloof, bijvoorbeeld met een alpha-cursus.
Sterkte.