quote:
Niet symbolisch, (wederom) zeer reëel. Maar niet met letterlijke vlammen. Dat is een voorstelling om enigszins aan te geven hoe erg het is. Volgens mij is het in het echt nog veel erger dan dat. Enfin, bestraffing is het eigenlijk ook niet - veeleer de uiterste consequentie van iemands definitieve keuze tegen God. De afwezigheid van God en het volledige besef dat daar nooit meer wat aan verandert. Volgens mij heeft paus Johannes Paulus II het ook een staat en geen plaats genoemd.
quote:
Verder dat je hem als een plek voor altijd ziet is voor mij op bijbelse gronden, waar van onder andere een deuterocanonieke bijbelboek niet aannemelijk, omdat ik daar volgens mij een andere leer in terug vindt. Maar ik begrijp dat je de RKK-leer die in deze ook door de gereformeerden zijn aangenomen van harte geloofd en dat vindt ik begrijpelijk.
Ik blijf me erover verbazen hoe mensen de Bijbel aan kunnen nemen als dé autoriteit, terwijl de canon van de Bijbel is vastgesteld door ... de Kerk. Waarom dan niet de Kerk zelf ook als autoriteit aannemen?
Enfin, inderdaad delen protestanten, evangelischen en katholieken (en oosters-orthodoxen, maar die zijn hier tamelijk dun gezaaid) hetzelfde geloof m.b.t. de eeuwigheid van de hel. Je kunt je afvragen waarom toch al die mensen de verkeerde kant op rijden als iedereen op de snelweg jou tegemoet komt. Je kunt je echter ook afvragen of jij misschien per ongeluk de verkeerde kant op rijdt.
quote:
Mijn afwijkende meningen is zoals ik het zie deels omdat ik de RKK-leer niet zo goed ken (daarom leer ik graag bij) en deels omdat ik op bijbelse gronden andere dingen lees. Dat maakt vast en zeker ook de verschillen tussen vele christenen uit.
Prijzenswaardig dat je bij wilt leren

Maar nogmaals de vraag hoe je zo het (m.i. kunstmatige) onderscheid tussen gezag van Bijbel en Kerk kunt maken, als de Bijbel door het gezag van de Kerk (natuurlijk geleid door de H. Geest, dus uiteindelijk door het gezag van God) geworden is zoals hij nu is.
quote:
Dat ik trouwens zei dat ik de geestelijke leiders niet vertrouwde is omdat ik de tijden van toen vergelijk met de tijden van nu en die van de Joden en geloof dat je toen al heel moeilijk de christenen en de valse christenen van elkaar kon onderscheiden, ook onder de leiders.
Een interessant punt is dat de aller-, allerzondigste pausen uit de geschiedenis geen enkel leerstellig besluit hebben genomen dat tegen de leer van de Kerk van alle Eeuwen ingaat. Dan konden ze in hun persoonlijke leven en in hun bestuur nog zulke miskleunen maken. Als Laodicea terug is van vakantie, wil ie er misschien eens wat over posten - ik weet dat hij heel wat voorbeeldjes heeft

Dit alleen al is - aangenomen dat die pausen niet over een ongelofelijke intelligentie en overzicht beschikten, waardoor ze het consequent zijn van de leer konden bewaken - een sterke aanwijzing dat de Heilige Geest daar een vinger in de pap had.
quote:
Daarbij ontdekte ik op internet dat er meerdere orthodoxe kerken in het middenoosten zijn die er een andere christelijk visie hebben dan de triniteitsleer is, wat al weer geeft hoe ingewikkeld de bijbel is.
Je bedoeld denk ik de
monofysitische Kerken? Hun verstaan van de Drie-Eenheid is voor zover ik weet niet zoveel anders dan dat van ons. Het verschil lig 'm m.n. in het mens- en Godzijn van Christus. En ook dat is niet enorm verschillend van die van de RKK en protestantse kerkgemeenten en heeft volgens mij m.n. met woordkeuze te maken. In ieder geval staan ze qua hun geloof vele malen dichter bij de 'westerse' belijdenis over de Drie-Eenheid en mens/Godzijn van Christus dan jij persoonlijk (althans, concluderende uit wat ik van jou heb gelezen op dit forum).
Overigens zijn die Kerken bepaald niet gestoeld op het geloof in Sola Scriptura - Traditie speelt bij hen net zo'n belangrijke rol als in de RKK. Dus het ligt er niet zozeer aan dat de Bijbel zo ingewikkeld zou zijn, dat zij een andere visie op het menszijn en Godzijn van Jezus hebben.
quote:
Dat alles moet toen al voor verwarring en verdeeldheid gezorgd hebben
Zeker, al van het vroegste begin moest de Kerk opboksen tegen ketterijen. De handelingen en de brieven van o.a. Paulus staan vol met de verslagen daarvan.
quote:
en is tegenwoordig weer een discussieonderwerp geworden in de vooral evangelische wereld.
Daar hoor ik van op. Wordt daar nu ook al de Drie-Eenheid in twijfel getrokken?
quote:
Nou moet ik wel zeggen dat we kwa de kern van het evangelie, wie Jezus voor ons is en wie God de Vader is het zelfde denken geloof ik. Daarbij kan ik duidelijk zien aan wat je schreef dat je leven duidelijk door de Heilige Geest geleid is en dat maakt dat ik je als volwaardige christen zie.
Of het hetzelfde is, weet ik niet - vele overeenkomsten heeft het in ieder geval wel. En als jij in de PKN gedoopt ben, zie ik jou ook als christen, maar dat zegt nog niet zoveel over of ik het eens ben met wat je gelooft

Ik geloof dat het leven van élke christen door de H. Geest wordt geleid. Alleen jammer dat de meesten (ondergetekende incluis hoor!) vaak zo beroerd naar Hem luisteren