Auteur Topic: Katholieke afgoderij  (gelezen 6237 keer)

Waarder

• Bekijk profiel
Katholieke afgoderij
« Gepost op: mei 19, 2008, 09:00:49 am »
Misschien dat de titel erg scherp is, maar wij moeten een onderzoek doen voor school hoe er over de katholieke liturgie en leer gedacht word. Na het onderzoeken van katholieken forums kwam eruit dat er een aantal pinkster gemeentens zijn die de beelden en kruizen vormen zijn van afgoderij vinden. Mijn vraag is eigenlijk, hoe denken jullie over de katholieke liturgie en leer? Kunnen jullie bij het geven van het antwoord aangeven in welke christelijke stroming jullie zitten?
My command is this: Love each other as I have loved you (John 15 v. 12)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Katholieke afgoderij
« Reactie #1 Gepost op: mei 19, 2008, 10:44:34 am »
Mijn denominatie:Protestantse kerk Nederland

Het hangt er van af hoe de Rooms Katholieken er mee omgaan denk ik. Zelf vindt ik dat de Rooms Katholieken een goede omschrijving hebben over waarom ze bidden tot heiligen. Zij zien ze niet aan voor Goden maar voor gelijkwaardige gelovigen als wie ze zelf zijn waaraan ze vragen of ze voor hen willen bidden tot God. Je kan het aan mensen hier op aarde vragen om voor je te bidden, maar ook aan mensen in de hemel. Dat is wat ze doen als ze hun gebed richten tot heiligen inclusief Maria. Dus is daar ook niets mis mee.

Wel heb ik moeite met overdreven veel aandacht voor sommige heiligen als er hele missen tot eer van een geestelijke die eens geleeft had wordt opgedragen. Dan heeft dat wel weg van overdreven veel aandacht geven aan ook maar een gewoon mens.

Verder vindt ik dat de rooms Katholieke leer niet helemaal juist is. Een hel die letterlijk uit verterende vlammen bestaat en het beeld van het vage- vuur waar een gelovige in kan komen zijn niet zoals ik het begijp als ik de bijbel lees. Ook niet wanneer ze beweren dat de hel geen einde kent. Dat wie er in komt er nooit meer uit komt. Dat is ook niet wat ik van de bijbel (wat er in de oorspronkelijke griekse bijbel staat) begrijp, waar in plaats van het begrip eeuwig het woord Aeoon staan wat een lange periode is, maar wel met een begin en een einde. Een tijdperk dat zeg maar een Era lang duurt.  Ook het beeld dat de kerk schetste in het verleden (waar men afstand van gedaan heeft) dat de aarde plat is met eronder de krochten der hel is dus verkeert beschreven. Ook ben ik het niet met alle omschrijvingen eens van de geloofsbelijdenisgeschriften. De leer van de drie-eeinheid klopt niet naar mijn inziens. Omdat de heilige Geest geen derde persoon is, maar de Geest van Christus en de Vader zelf en Jezus is een God die onder God de Vader staat en niet gelijk aan Hem is.
Dat Jezus God is, komt omdat God de Vader door Hem heen werkt. Dus één God die zich openbaart door een mens Jezus door wie de Vader de aarde ook schiep, die daardoor ook door God de Vader (die boven Hem staat) God genoemd wordt.  Ze zijn wel een eenheid in alles wat ze doen en laten, zoals wij één met de Vader zullen zijn wanneer we in het paradijs leven. Ook geloof ik dat Jezus door de Vader is geschapen gelijk dat ook in de bijbel staat beschreven. Ik lees nergens in de bijbel dat Hij dat niet is. De leer is volgens mij ook opgeschreven door geestelijken die te veel macht in handen hadden (net als de Joodse leiders van weleer) en ondanks hun te beperkte geestelijke inzicht in bijbelgedeeltes toch een leer opschreven waaraan iedereen moest gaan houden. Dat dan ook een leer is geworden met vele blunders erin.

Maar ik zie Rooms Katholieken wel gewoon voor christenen aan en absoluut niet voor afgoden aanbidders.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Katholieke afgoderij
« Reactie #2 Gepost op: mei 20, 2008, 11:35:39 am »
@ Gaitema: als de hel tijdelijk is, heeft het lijden van Jezus dan nog wel betekenis?

@ Waarder: ik ben zelf Gereformeerd vrijgemaakt (oldskool).

Hoe ik tegen de katholieke kerk aankijk? Ik zie een grote kerk, hier in NL niet zo vertegenwoordigd en in afgeslankte vorm, maar verder een grote wereldkerk. Ik kom natuurlijk uit een redelijk antikatholieke traditie, die een heleboel dingen die de Roomse kerk practiseert heeft afgekeurd. Maar eigenlijk wist en weet ik niet zoveel van het katholicisme af. Zoals ik er nu tegenaan kijk zie ik een kerk met vele goede christenen erin, met een logisch leersysteem (wat dus wel klopt maar waar ik het niet mee eens ben) waar ik respect voor heb. Ik kan zelf weinig met de positie van de Paus en de macht die die positie met zich meedraagt. Ik zie ook een conservatieve kerk, qua leer is de katholieke kerk net zo strikt of misschien wel strikter dan de gereformeerde leer, waar ik dan ook veel overeenkomsten zie. Ik zie ook veel vrijheid voor de persoonlijke gelovigen. Al met al ben ik dus minder geneigd de Roomse kerk af te rekenen op de dwalingen, maar zoek meer de herkenning.

@ mod.: schopje naar CL?
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Katholieke afgoderij
« Reactie #3 Gepost op: mei 21, 2008, 12:26:34 am »
Wat zecht de Schrift over een "eeuwige verdoemenis"? In Matth. 25:46 staat: "En dezen zullen heengaan naar de eeuwse straf'', maar de rechtvaardigen naar het eeuwse leven (het 1000-jarige Rijk).
-de eeuwse straf- is in het Grieks: -è kolasis aiônion-  ), een begrip dat staat voor een periode dat vele eeuwen duurd, in het meervoud (vertaalt als: in alle eeuwighedeneen periode van meer dan duizend jaar of zelfs duizenden jaren. Maar wel een periode met een begin en een einde.

Dat heb ik mogen leren van een wijze bijbelgetrouwe christen die de bijbel goed bestudeerd had inclusief de Griekse bijbel. Er zijn daarnaast meer bijbelteksten die daar naar verwijzen en uitleggen dat God altijd straft met een reden. Met het vooruitzich dat ze daardoor eens bewust worden van hun zonden en zich bekeren. En daar is Jezus voor nodig. Dat zij zich tot Hem kunnen bekeren, zodat ook hun zonden door Zijn kruisdood wordt weggenomen. Dan moeten zij zich wel bekeren, dat wel. anders blijven ze dood. Ze krijgen dus een tweede kans.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Katholieke afgoderij
« Reactie #4 Gepost op: mei 21, 2008, 12:28:57 am »
ps. Hij gebruikte het woord 'eeuwse' omdat 'eeuwige' volgens hem geen juiste vertaling vanuit de Griekse brontekst is.

nog een toepasselijke tekst die laat zien waarom de hel er is:
2 Samuël 14:14
"Wij moeten allemaal eens sterven; onze levens lijken op water dat op de grond wordt uitgegoten; het kan niet meer worden opgeraapt. God neemt het leven niet weg, maar zoekt naar mogelijkheden zodat een verstotene niet voor altijd van Hem verstoten blijft."
« Laatst bewerkt op: mei 21, 2008, 10:17:12 am door gaitema »

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Katholieke afgoderij
« Reactie #5 Gepost op: mei 22, 2008, 10:23:25 am »
Modbreak:
offtopic posts verwijderd. Het gaat hier over Katholieke leer/liturgie, met name over beelden en kruizen en liturgie, zie de openingspost.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
Katholieke afgoderij
« Reactie #6 Gepost op: mei 22, 2008, 06:40:45 pm »

quote:

Waarder schreef op 19 mei 2008 om 09:00:
Mijn vraag is eigenlijk, hoe denken jullie over de katholieke liturgie

Daar waar de hemel en de aarde elkaar raken (letterlijk) als het over de Eucharistie gaat  _O_ Overigens geldt dat voor alle (7) sacramenten - het is de meest directe werkzaamheid van God in ons leven.

Je vraagstelling bevatte ook wat over heiligen en kruisbeelden. Over heiligen legt Gaitema hier (eerste alinea) al wat uit. Ik heb er geen enkel probleem mee als er een Mis met veel luister wordt gelezen ter ere van een bepaalde heilige (of ter ere van iemand die nog leeft op aarde) - aangezien de uiteindelijke eer altijd aan God is. En voor God kan het nooit 'te' zijn (de Thora bevat aardig wat verwijzingen over de luisterrijke oud-testamentische liturgie - en zo bijv. ook 1 Koningen over de inwijding van de tempel door Salomo). Wat niet wegneemt, dat ik ook helemaal niks mis vind met een simpele, gesproken, doordeweekse Mis van een half uurtje. Het moet allebei kunnen - net zoals een prachtig bruiloftsfeest zijn plaats heeft en ook een gezellig edoch simpel etentje met je gezin.

Kruisbeelden worden niet aanbeden in de RKK, en ze betekenen ook niet dat volgens katholieken Jezus 'nog aan het kruis hangt'. De RKK viert elke dag (ja ook op weekdagen) in de Eucharistie Zijn verrijzenis. Wat wel zo is, is dat er nadruk wordt gelegd op het lijden van Jezus, Zijn mede-lijden met ons en ons mede-lijden met Hem in ons dagelijks leven. Toevallig las ik daar vandaag de nogal heftige uitspraak van Theresia van Avila over: "Aut mori aut pati", oftewel "Of sterven, of lijden". Dat moet je dan denk ik vooral in het licht van 1 Kol 24 zien - waarin Paulus niet beweert dat Jezus' lijden niet genoeg is geweest, maar dat hij wel met Hem 'mede-lijdt' in de meest letterlijke zin van het woord. Een beeld van Jezus aan het kruis herinnert daaraan voor ons eigen leven.

quote:

en leer?

Het is een consistent systeem (dus puur rationeel/logisch gezien bewijst het in ieder geval niet zijn eigen onwaarheid, zoals bepaalde andere geloofssystemen dat wel doen). Maar waarom zou het dan meer waar zijn dan bijv. het atheïsme of boeddhisme, waarvoor in principe datzelfde geldt? Mijn geloof dat de katholieke Kerk het bij het rechte eind heeft, is begonnen met deelaspecten van die leer (om te beginnen: dat God bestaat - dat was < 4 jaar geleden voor mij nogal een ontdekking ;)). En op een gegeven moment werd de puzzel zo ver ingevuld, dat ik (toen voor mij) heikele punten - zoals dat Jezus God is, dat het onmogelijk is dat vrouwen priester worden, en het leerstuk van de opname van Maria met lichaam en ziel in de hemel - ook heb geaccepteerd.

quote:

Kunnen jullie bij het geven van het antwoord aangeven in welke christelijke stroming jullie zitten?
Ik ben katholiek, maar dat was je vast al eerder in deze post opgevallen :+
« Laatst bewerkt op: mei 22, 2008, 07:06:21 pm door wateengedoe2 »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
Katholieke afgoderij
« Reactie #7 Gepost op: mei 22, 2008, 06:47:22 pm »

quote:

gaitema schreef op 19 mei 2008 om 10:44:
Verder vindt ik dat de rooms Katholieke leer niet helemaal juist is.

Enigszins offtopic, maar je geeft de RK leer zelf niet op alle punten juist weer.

quote:

Een hel die letterlijk uit verterende vlammen bestaat

Dat leert de RKK niet.

quote:

en het beeld van het vage- vuur waar een gelovige in kan komen

Geen beeld, maar een realiteit (maar wederom niet met vlammen). Een ongelovige kan er overigens ook in terechtkomen.

quote:

zijn niet zoals ik het begijp als ik de bijbel lees.

Dat kan :)

quote:

Ook niet wanneer ze beweren dat de hel geen einde kent. Dat wie er in komt er nooit meer uit komt.

Dit klopt wel, maar is ook gereformeerde leer - dus niet echt van toepassing in dit topic.

quote:

Ook het beeld dat de kerk schetste in het verleden (waar men afstand van gedaan heeft) dat de aarde plat is met eronder de krochten der hel is dus verkeert beschreven.

Dat beeld heeft de Kerk ook nooit geschetst.

quote:

Ook ben ik het niet met alle omschrijvingen eens van de geloofsbelijdenisgeschriften. De leer van de drie-eeinheid klopt niet naar mijn inziens.

Dit is wederom (ook) gereformeerd.

quote:

De leer is volgens mij ook opgeschreven door geestelijken die te veel macht in handen hadden (net als de Joodse leiders van weleer) en ondanks hun te beperkte geestelijke inzicht in bijbelgedeeltes toch een leer opschreven waaraan iedereen moest gaan houden. Dat dan ook een leer is geworden met vele blunders erin.

Wel knap dat een zeer groot deel van de leer al vast is gelegd in een tijd waarin de geestelijken geen macht hadden, maar moesten uitkijken dat ze niet door de Romeinen terechtgesteld werden. En ook knap dat al die blunders samen na bijna 2000 jaar altijd nog een intern consistent systeem vormen :)

Hebben ze overigens ook blunders gemaakt toen ze de canon van de Bijbel vastlegden?

quote:

Maar ik zie Rooms Katholieken wel gewoon voor christenen aan en absoluut niet voor afgoden aanbidders.
Nou, da's in ieder geval al wat :P
« Laatst bewerkt op: mei 22, 2008, 07:07:53 pm door wateengedoe2 »

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Katholieke afgoderij
« Reactie #8 Gepost op: mei 22, 2008, 08:47:37 pm »
De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet  :)

wateengedoe2

• Bekijk profiel
Katholieke afgoderij
« Reactie #9 Gepost op: mei 22, 2008, 09:35:57 pm »

quote:

vrolijke schreef op 22 mei 2008 om 20:47:
De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet  :)

Welke pot en welke ketel en waar zien ze precies zwart dan, oh gij waerde medekatholiek*? :P

*Dat is in het kader van: eensch paep, altoos paep - ook katholieke leer :)
« Laatst bewerkt op: mei 22, 2008, 09:37:45 pm door wateengedoe2 »

Etienne

• Bekijk profiel
Katholieke afgoderij
« Reactie #10 Gepost op: mei 22, 2008, 11:33:27 pm »
Toen ik het bovenste las was de eerste gedachte bij mij:
Neem al de afgoderij weg uit de katholieke kerk en wat blijft er nog over?
Zelf heb ik het gevoel dat vele katholieken enorme (onwetende) schepselaanbidders zijn!

Domus-Dei

• Bekijk profiel
Katholieke afgoderij
« Reactie #11 Gepost op: mei 23, 2008, 12:12:13 am »

quote:

gaitema schreef op 19 mei 2008 om 10:44:Ook het beeld dat de kerk schetste in het verleden (waar men afstand van gedaan heeft) dat de aarde plat is met eronder de krochten der hel is dus verkeert beschreven. Ook ben ik het niet met alle omschrijvingen eens van de geloofsbelijdenisgeschriften. De leer van de drie-eeinheid klopt niet naar mijn inziens

Beste gaitema,

Ik ben blij dat je katholieken wel ziet als christenen. Toch is het beeld dat je van de Kerk schetst een karikatuur. Het is een (achterhaalde) mythe dat de Kerk ooit verkondigd heeft dat de aarde plat is. Dit beeld is pas achteraf in de negentiende eeuw bedacht door een Amerikaanse schrijver. Veel niet katholieken (en helaas ook katholieken) zien het katholieke Europese verleden als een duistere en achterlijke periode. Niets is minder waar. De Kerk stond aan de wieg van de moderne wetenschap. Geestelijken hebben in die eeuwen de grondslagen gelegd waarop moderne wetenschappers later konden voortborduren. De theorieën van Newton e.a. en de toekomstvisioenen van Michelangelo en Jules Vernes zijn al eerder bedacht door middeleeuwse paters. Pas vanaf de zestiende eeuw ging de Kerk een meer defensieve houding aannemen t.a.v. de vrije wetenschapbeoefening onder invloed van de reformatie en de verlichting. Veel moderne wetenschappers zagen immers een kloof tussen religie en wetenschap. Een tegenstrijdigheid die door veel middeleeuwse christenen niet zo werd ervaren. De periodisering van de geschiedenis en de introductie van de term Middeleeuwen waren reconstructies achteraf die impliciet een (negatief) waarde-oordeel over de deze 'tussen-eeuwen' impliceerde.

Gaitema, wanneer je het niet eens bent met  de 'geloofsbelijdenisgeschriften' en de Triniteitsleer vraag ik me af hoe dit kunt combineren met je je lidmaatschap van de PKN. De gevestigde protestantse kerken delen immers met de RK Kerk de geloofsbelijdenis van Nicea en dus de leer van de Drie-eenheid.

Zie ook:

http://www.katholieknieuwsblad.nl/actueel20/kn2046b.htm

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wetenschapsgeschiedenis_in_de_Middeleeuwen

http://www.anw-antwoord.nl/site2/1wetenschap/info-02.html

@ Beste Wateengedoe,

Dank voor je nuchtere en heldere bijdragen (ook op andere fora) !
Instaurare omnia in Christo

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Katholieke afgoderij
« Reactie #12 Gepost op: mei 23, 2008, 12:37:11 am »
Wateengedoe2:
Ik begreep dat de RKK een letterlijke vlammende hel leerden, maar het is dus toch een symbolische hel voor de bestraffing. Verder dat je hem als een plek voor altijd ziet is voor mij op bijbelse gronden, waar van onder andere een deuterocanonieke bijbelboek niet aannemelijk, omdat ik daar volgens mij een andere leer in terug vindt. Maar ik begrijp dat je de RKK-leer die in deze ook door de gereformeerden zijn aangenomen van harte geloofd en dat vindt ik begrijpelijk.
Mijn afwijkende meningen is zoals ik het zie deels omdat ik de RKK-leer niet zo goed ken (daarom leer ik graag bij) en deels omdat ik op bijbelse gronden andere dingen lees. Dat maakt vast en zeker ook de verschillen tussen vele christenen uit.
Dat ik trouwens zei dat ik de geestelijke leiders niet vertrouwde is omdat ik de tijden van toen vergelijk met de tijden van nu en die van de Joden en geloof dat je toen al heel moeilijk de christenen en de valse christenen van elkaar kon onderscheiden, ook onder de leiders. Daarbij ontdekte ik op internet dat er meerdere orthodoxe kerken in het middenoosten zijn die er een andere christelijk visie hebben dan de triniteitsleer is, wat al weer geeft hoe ingewikkeld de bijbel is. Dat alles moet toen al voor verwarring en verdeeldheid gezorgd hebben en is tegenwoordig weer een discussieonderwerp geworden in de vooral evangelische wereld.
 Nou moet ik wel zeggen dat we kwa de kern van het evangelie, wie Jezus voor ons is en wie God de Vader is het zelfde denken geloof ik. Daarbij kan ik duidelijk zien aan wat je schreef dat je leven duidelijk door de Heilige Geest geleid is en dat maakt dat ik je als volwaardige christen zie.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Katholieke afgoderij
« Reactie #13 Gepost op: mei 23, 2008, 12:53:48 am »

quote:

Domus-Dei schreef op 23 mei 2008 om 00:12:
[...]

Gaitema, wanneer je het niet eens bent met  de 'geloofsbelijdenisgeschriften' en de Triniteitsleer vraag ik me af hoe dit kunt combineren met je je lidmaatschap van de PKN. De gevestigde protestantse kerken delen immers met de RK Kerk de geloofsbelijdenis van Nicea en dus de leer van de Drie-eenheid.

Zie ook:

http://www.katholieknieuwsblad.nl/actueel20/kn2046b.htm

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wetenschapsgeschiedenis_in_de_Middeleeuwen

http://www.anw-antwoord.nl/site2/1wetenschap/info-02.html

Bedankt voor je heldere antwoorden omtent de geschiedenis. Ik heb denk ik inderdaad ook hier en daar bepaalde aangeleerde vooroordelen. Wat dan naar voren komt als men op de man vraagt wat er van de RKK gedacht wordt. Het zelfde zou gebeuren als je op de man hier op de Forum zou vragen wat men van de PKN denkt en vooral als je die vraag aan evangelische of rechts orthodoxe reformatorische christenen stelt. Wat dat betreft moet ik zeggen dat juist de Rooms Katholieken op deze forum stuk voor stuk positief ten opzichte van de PKN lijken te staan valt me op.
Mijn PKN lidmaatschap kan prima omdat ik geloof dat we in kern van het evangelie het zelfde geloven. De verschillen zitten vooral om wat binnen de PKN als bijzaken gezien zal worden. Daarbij heb ik wel een heldere visie op wat anders kan in de kerk, waardoor ik ook lid ben geworden van het Evangelisch Werkverband binnen de PKN. Mijn lidmaatschap van de PKN geeft niet weer dat ik volledig het met deze kerk zijn eens ben. Ik mis vooral de uitwerking van de Heilige Geest onder de gemeenteleden in zichtbare vruchten van de Geest. Ze zijn er wel degelijk, maar niet zo nadrukkelijk aanwezig als in de eerste vier eeuwen van het christendom zichtbaar was. Waar het door gekomen is in de geschiedenis is een vraag waar ik geen antwoord op heb, behalve dat er toch ergens dwaling in de voorbije eeuwen is ontstaan.
« Laatst bewerkt op: mei 23, 2008, 12:56:44 am door gaitema »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
Katholieke afgoderij
« Reactie #14 Gepost op: mei 23, 2008, 08:20:41 am »

quote:

Etienne schreef op 22 mei 2008 om 23:33:
Toen ik het bovenste las was de eerste gedachte bij mij:
Neem al de afgoderij weg uit de katholieke kerk en wat blijft er nog over?
Ook goeiemorgen!  :w  :> Voor zover ik weet, was ik vanochtend nog steeds katholiek en ik heb mij zojuist (letterlijk) neergebogen voor de Vader, de Zoon en de Heilige Geest -> KLIK.

quote:

Zelf heb ik het gevoel dat vele katholieken enorme (onwetende) schepselaanbidders zijn!

Blijkt maar weer eens: op gevoel kun je niet varen. Ik ben niet de enige katholiek die geen schepsels aanbidt. Eerlijk gezegd zie ik zulke katholieken helemaal nooit (en ik ken heel wat katholieken).

Maar ik sta open voor de mogelijkheid dat ik ook enorm onwetend ben hieromtrent. Wellicht wil jij mij en de andere katholieken hier inlichten waar we het fout doen? Begin eens bij bovenstaande link en wijs daar wat aan in het kerkelijke ochtendgebed* van vandaag, dat volgens jou niet in orde is.

*De lauden = lofprijzingen, welke door vele miljoenen katholieken over de gehele wereld gebeden worden.
« Laatst bewerkt op: mei 23, 2008, 08:57:17 am door wateengedoe2 »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
Katholieke afgoderij
« Reactie #15 Gepost op: mei 23, 2008, 08:23:49 am »

quote:

Domus-Dei schreef op 23 mei 2008 om 00:12:
[...]
@ Beste Wateengedoe,

Dank voor je nuchtere en heldere bijdragen (ook op andere fora) !
offtopic:Dank je. Zit jij trouwens ook al (onder een andere naam, dan) op irenaeus.nl? Da's de jongste telg in Nederlandstalig katholiek forumland :)
« Laatst bewerkt op: mei 23, 2008, 08:24:33 am door wateengedoe2 »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
Katholieke afgoderij
« Reactie #16 Gepost op: mei 23, 2008, 08:42:14 am »

quote:

gaitema schreef op 23 mei 2008 om 00:37:
Wateengedoe2:
Ik begreep dat de RKK een letterlijke vlammende hel leerden, maar het is dus toch een symbolische hel voor de bestraffing.

Niet symbolisch, (wederom) zeer reëel. Maar niet met letterlijke vlammen. Dat is een voorstelling om enigszins aan te geven hoe erg het is. Volgens mij is het in het echt nog veel erger dan dat. Enfin, bestraffing is het eigenlijk ook niet - veeleer de uiterste consequentie van iemands definitieve keuze tegen God. De afwezigheid van God en het volledige besef dat daar nooit meer wat aan verandert. Volgens mij heeft paus Johannes Paulus II het ook een staat en geen plaats genoemd.

quote:

Verder dat je hem als een plek voor altijd ziet is voor mij op bijbelse gronden, waar van onder andere een deuterocanonieke bijbelboek niet aannemelijk, omdat ik daar volgens mij een andere leer in terug vindt. Maar ik begrijp dat je de RKK-leer die in deze ook door de gereformeerden zijn aangenomen van harte geloofd en dat vindt ik begrijpelijk.

Ik blijf me erover verbazen hoe mensen de Bijbel aan kunnen nemen als dé autoriteit, terwijl de canon van de Bijbel is vastgesteld door ... de Kerk. Waarom dan niet de Kerk zelf ook als autoriteit aannemen?

Enfin, inderdaad delen protestanten, evangelischen en katholieken (en oosters-orthodoxen, maar die zijn hier tamelijk dun gezaaid) hetzelfde geloof m.b.t. de eeuwigheid van de hel. Je kunt je afvragen waarom toch al die mensen de verkeerde kant op rijden als iedereen op de snelweg jou tegemoet komt. Je kunt je echter ook afvragen of jij misschien per ongeluk de verkeerde kant op rijdt.

quote:

Mijn afwijkende meningen is zoals ik het zie deels omdat ik de RKK-leer niet zo goed ken (daarom leer ik graag bij) en deels omdat ik op bijbelse gronden andere dingen lees. Dat maakt vast en zeker ook de verschillen tussen vele christenen uit.

Prijzenswaardig dat je bij wilt leren :) Maar nogmaals de vraag hoe je zo het (m.i. kunstmatige) onderscheid tussen gezag van Bijbel en Kerk kunt maken, als de Bijbel door het gezag van de Kerk (natuurlijk geleid door de H. Geest, dus uiteindelijk door het gezag van God) geworden is zoals hij nu is.

quote:

Dat ik trouwens zei dat ik de geestelijke leiders niet vertrouwde is omdat ik de tijden van toen vergelijk met de tijden van nu en die van de Joden en geloof dat je toen al heel moeilijk de christenen en de valse christenen van elkaar kon onderscheiden, ook onder de leiders.

Een interessant punt is dat de aller-, allerzondigste pausen uit de geschiedenis geen enkel leerstellig besluit hebben genomen dat tegen de leer van de Kerk van alle Eeuwen ingaat. Dan konden ze in hun persoonlijke leven en in hun bestuur nog zulke miskleunen maken. Als Laodicea terug is van vakantie, wil ie er misschien eens wat over posten - ik weet dat hij heel wat voorbeeldjes heeft :) Dit alleen al is - aangenomen dat die pausen niet over een ongelofelijke intelligentie en overzicht beschikten, waardoor ze het consequent zijn van de leer konden bewaken - een sterke aanwijzing dat de Heilige Geest daar een vinger in de pap had.

quote:

Daarbij ontdekte ik op internet dat er meerdere orthodoxe kerken in het middenoosten zijn die er een andere christelijk visie hebben dan de triniteitsleer is, wat al weer geeft hoe ingewikkeld de bijbel is.
Je bedoeld denk ik de monofysitische Kerken? Hun verstaan van de Drie-Eenheid is voor zover ik weet niet zoveel anders dan dat van ons. Het verschil lig 'm m.n. in het mens- en Godzijn van Christus. En ook dat is niet enorm verschillend van die van de RKK en protestantse kerkgemeenten en heeft volgens mij m.n. met woordkeuze te maken. In ieder geval staan ze qua hun geloof vele malen dichter bij de 'westerse' belijdenis over de Drie-Eenheid en mens/Godzijn van Christus dan jij persoonlijk (althans, concluderende uit wat ik van jou heb gelezen op dit forum).

Overigens zijn die Kerken bepaald niet gestoeld op het geloof in Sola Scriptura - Traditie speelt bij hen net zo'n belangrijke rol als in de RKK. Dus het ligt er niet zozeer aan dat de Bijbel zo ingewikkeld zou zijn, dat zij een andere visie op het menszijn en Godzijn van Jezus hebben.

quote:

Dat alles moet toen al voor verwarring en verdeeldheid gezorgd hebben

Zeker, al van het vroegste begin moest de Kerk opboksen tegen ketterijen. De handelingen en de brieven van o.a. Paulus staan vol met de verslagen daarvan.

quote:

en is tegenwoordig weer een discussieonderwerp geworden in de vooral evangelische wereld.

Daar hoor ik van op. Wordt daar nu ook al de Drie-Eenheid in twijfel getrokken?

quote:

Nou moet ik wel zeggen dat we kwa de kern van het evangelie, wie Jezus voor ons is en wie God de Vader is het zelfde denken geloof ik. Daarbij kan ik duidelijk zien aan wat je schreef dat je leven duidelijk door de Heilige Geest geleid is en dat maakt dat ik je als volwaardige christen zie.
Of het hetzelfde is, weet ik niet - vele overeenkomsten heeft het in ieder geval wel. En als jij in de PKN gedoopt ben, zie ik jou ook als christen, maar dat zegt nog niet zoveel over of ik het eens ben met wat je gelooft :) Ik geloof dat het leven van élke christen door de H. Geest wordt geleid. Alleen jammer dat de meesten (ondergetekende incluis hoor!) vaak zo beroerd naar Hem luisteren ;)
« Laatst bewerkt op: mei 23, 2008, 09:14:30 am door wateengedoe2 »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Katholieke afgoderij
« Reactie #17 Gepost op: mei 23, 2008, 10:45:04 am »
Je bent vol van vertrouwen in de kerk der eeuwen en dat waardeer ik. Omdat je uitgangspunt is dat God de leiding volledig in de leer van de kerk der eeuwen heeft gehad.
Wat ik over de drie-eenheid vertelde op deze forum heb ik uit de evangelische wereld uitgelegd gekregen aan de hand van onder andere bijbelteksten. Het is me aangerijkt door een pinksterchristen. Daar staat de schrift boven het gezag van kerkelijke leer, vandaar dat daar meerdere inzichten uit voort komen.
De bijbel is voor mij zeker gezaghebbend boven wat de kerk der eeuwen bracht, omdat de personen uit de bijbel vaak hun wijsheid direct van God hadden en daardoor betrouwbaar zijn. Als de kerk der eeuwen uitspraken doet die volgens mij wat afwijkt dan die van de kerk der eeuwen dan volg ik de uitspraak van de bijbel op. Nou ben ik wat dat betreft wel onderwezen. Die verschillen, daar lees ik zo over heen. Trouwens staan er in de bijbel ook menselijke uitspraken die je soms wel even weg moet denken. Uitspraken van Prediker zijn bijvoorbeeld soms in tegenspraak met uitspraken uit het nieuwe testament.

Wat betreft de eeuwigheid is het een puur bijbelse onderwerp. Waarbij de kortste tekst het volgende is 2 Samuël 14:4:
"Wij moeten allemaal eens sterven; onze levens lijken op water dat op de grond wordt uitgegoten; het kan niet weer worden opgeraapt. God neemt het leven niet weg, maar zoekt naar mogelijkheden zodat een verstotene niet voor altijd van Hem verstoten blijft."

God schiep mensen met een doel, namelijk dat ze Zijn kinderen zullen zijn. Hij heeft een plan met een iedere van hen, al moeten ze door de tweede dood heen. Als ze in de tweede dood zouden blijven voor altoos, dan kon God ze beter geheel laten verdwijnen. Hij doet dat niet, omdat Hij wil dat ze blijven bestaan. Want het zijn Zijn schepselen.

Een dominee van ons zei eens in zijn preek dat hij denkt dat de verloren mensen een tweede kans krijgen.

Nog een mooie. Johannes 11:24-26
"Marta zeide tot Hem (Jezus): Ik weet, dat hij (Lazarus) zal opstaan bij de opstanding ten jongste dage. Jezus zeide tot haar:  Ik ben de opstanding en het leven; wie in Mij gelooft zal leven, ook al is hij gestorven, en een ieder, die leeft en in mij gelooft, zal in eeuwigheid niet sterven: gelooft gij dat?"
Daarna wekte Jezus Lazarus uit de dood op.

Dus iemand kan ook tot geloof komen en daardoor leven  als hij reeds gestorven is. Wie luistert na het Woord zal leven, ook al was hij gestorven.

Daarbij bracht Jezus het evangelie in het dodenrijk staat er in de bijbel tijdens die drie dagen dat Hij voor de aarde dood was tussen zijn sterven hier op aarde en de opstanding op de zondag. Zie 1 Petrus 3: 19

Ik ken trouwens de uitleg dat dit gaat om mensen voor wie ook de kruisdood bedoelt is, maar die niet gered waren omdat het nog niet geschied was (het sterven van Jezus voor ons), dus gevangen zaten totdat Jezus hen kwam bevrijden. Maar ik geloof dat Hij aan een ieder het evangelie bracht die in het dodenrijk bevonden. Jezus stierf immers voor de gehele wereld. Opdat een ieder die geloofd zal leven, ook al is hij gestorven.

Maar ik begrijp dat je deze teksten anders leest, ook het begrip Aeoon dat in de griekse bijbel staat van waaruit het woord "eeuwig" vertaalt is. Aeoon is een enorme lange periode maar met een begin en een eind. Een alfa en een omega. De kerk heeft het vertaalt in een eindeloos durende periode waar geen eind aan komt. Dat is volgens veel christenen vandaag de dag een vertaalfout. Zo heb ik dat ook weer van een andere pinksterchristen van rond de 80 jaar mogen leren.

Een uitspraak van een Rooms Katholieke demonenuitdrijver van rond de 85 jaar die pater was in een Noord Brabantse klooster is me altijd bij blijven hangen (zo´n tien jaar geleden gehoord op Flevo totaal festival in een tent waar hij in sprak over het geestenrijk, demonen, engelen etc..). Hij zei: "God is geen God die mensen in de hel gooit, maar een God die mensen uit de hel red"

Thorgrem

• Bekijk profiel
Katholieke afgoderij
« Reactie #18 Gepost op: mei 23, 2008, 11:12:57 am »

quote:

gaitema schreef op 23 mei 2008 om 10:45:
Een uitspraak van een Rooms Katholieke demonenuitdrijver van rond de 85 jaar die pater was in een Noord Brabantse klooster is me altijd bij blijven hangen (zo´n tien jaar geleden gehoord op Flevo totaal festival in een tent waar hij in sprak over het geestenrijk, demonen, engelen etc..). Hij zei: "God is geen God die mensen in de hel gooit, maar een God die mensen uit de hel red"

Alhoewel ik niet echt de behoefte heb om me in dit topic te mengen vond ik dit wel een leuke om op te reageren.
De exorcist (en daarmee bedoel ik Groot Exorcisme) is een gewijde priester met toestemming tot het vrij gevaarlijke exorciseren. Groot exorcisme is niet iets waar wij ons mee bezig moeten houden.
Wat de beste pater zei klopt natuurlijk. Echter bedoelde hij het anders dan dat jij het opgevat hebt. God is geen God die mensen in de hel wil gooien, daarom krijgen wij hier op aarde ook genoeg kansen. Krijgen wij zelfs nog de genade van het vagevuur waar wij alsnog gelouterd kunnen worden. Dat wil echter niet zeggen dat er geen mensen naar de hel zullen gaan (alhoewel er ook theorieën zijn dat de hel leeg zou zijn), en al helemaal niet dat er mensen na hun oordeel uit de hel gehaald zullen worden.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
Katholieke afgoderij
« Reactie #19 Gepost op: mei 23, 2008, 11:13:17 am »

quote:

gaitema schreef op 23 mei 2008 om 10:45:
Je bent vol van vertrouwen in de kerk der eeuwen en dat waardeer ik. Omdat je uitgangspunt is dat God de leiding volledig in de leer van de kerk der eeuwen heeft gehad.

Dat uitgangspunt heb ik niet voor niets en is ook niet 'vanzelf' gekregen. Lees mijn post aan de topicstarter nog eens door en je begrijpt dathet bij mij wellicht eerder ondanks dan dankzij mijn eigen ideeën over God en Kerk gekomen is. Het is ook niet uit de lucht komen vallen - het moet wel logisch zijn (oftewel: als er inconsequenties in de katholieke leer zitten, houdt 't voor mij op).

quote:

Wat ik over de drie-eenheid vertelde op deze forum heb ik uit de evangelische wereld uitgelegd gekregen aan de hand van onder andere bijbelteksten. Het is me aangerijkt door een pinksterchristen.

Waarvan akte. Ik kon me ook al nauwelijks voorstellen dat je dit soort dingen in de PKN zou horen, tenzij je in een zeer vrijzinnige tak zit.

quote:

Daar staat de schrift boven het gezag van kerkelijke leer, vandaar dat daar meerdere inzichten uit voort komen.
De bijbel is voor mij zeker gezaghebbend boven wat de kerk der eeuwen bracht, omdat de personen uit de bijbel vaak hun wijsheid direct van God hadden en daardoor betrouwbaar zijn. Als de kerk der eeuwen uitspraken doet die volgens mij wat afwijkt dan die van de kerk der eeuwen dan volg ik de uitspraak van de bijbel op. Nou ben ik wat dat betreft wel onderwezen. Die verschillen, daar lees ik zo over heen.

Het ging me meer om welke boeken er in de Bijbel staan. Daar heeft de Kerk zeer direct en zichtbaar invloed op uitgeoefend. En daarbij onderwerp jij je dus aan het leergezag van de Kerk.

quote:

Trouwens staan er in de bijbel ook menselijke uitspraken die je soms wel even weg moet denken. Uitspraken van Prediker zijn bijvoorbeeld soms in tegenspraak met uitspraken uit het nieuwe testament.

Dus de Bijbel is de leidraad in jouw leven, maar niet alles wat erin staat, moet je serieus nemen?

quote:

Wat betreft de eeuwigheid is het een puur bijbelse onderwerp.

Ik knip de rest ff weg, het voert me te ver om hier punt voor punt inhoudelijk op in te gaan. Maar wat me opvalt, is dat je het concept van het vagevuur verwerpt, vervolgens dingen uit de Bijbel die eerder over vagevuur dan over hel gaan, op de hel projecteert en dan constateert dat het christelijke (katholieke, calvinistische, lutherse) beeld van de hel niet klopt. Nee, de hel is niet als het vagevuur, die conclusie kun je (en moet je) trekken. Maar meer dan ook niet :)

quote:

Ik ken trouwens de uitleg dat dit gaat om mensen voor wie ook de kruisdood bedoelt is, maar die niet gered waren omdat het nog niet geschied was (het sterven van Jezus voor ons), dus gevangen zaten totdat Jezus hen kwam bevrijden. Maar ik geloof dat Hij aan een ieder het evangelie bracht die in het dodenrijk bevonden. Jezus stierf immers voor de gehele wereld. Opdat een ieder die geloofd zal leven, ook al is hij gestorven.

Die twee dingen spreken elkaar ook geenszins tegen. Het offer van Jezus is werkzaam buiten de tijd. Daarmee kun je nog wel gekkere dingen krijgen, zoals dat Maria al bij haar eigen conceptie (dus toen haar vader en moeder haar verwekt hebben) zonder erfzonde was, omdat het offer van haar Zoon werkzaam was voor haar nog voordat Hij überhaupt mensgeworden was. Dat is de onbevlekte ontvangenis (die niets te maken heeft met de maagdelijkheid van Maria).

quote:

En hij kon niet méér gelijk hebben!  _O_
« Laatst bewerkt op: mei 23, 2008, 11:18:58 am door wateengedoe2 »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Katholieke afgoderij
« Reactie #20 Gepost op: mei 23, 2008, 09:04:27 pm »
Beelden van de hel en vagevuur kon wel eens als je er over begint een appart topic worden, alleen al het beeld tussen die van de protestanten en de Rooms Katholieken verschillen. Daarbij kan ik duidelijk merken in de bijbel dat God zeer ernstig de nadruk legt op het kiezen voor Jezus of sterven. Kiezen voor het Licht dat alleen via de weg Jezus Christus is te berijken of de duisternis die je via de brede weg waar velen over gaan de dood in voeren.

Ik heb gelezen hoe je heel persoonlijk Jezus heb leren kennen in je leven. Zoals je Hem beschreef en zag, zo geloof ik ook. Jezus Christus stierf als onze God aan het kruis voor onze zonden. Onze God daalde af van de troon om mens te zijn en nam al onze zonden op zich en stierf op Golgota. Hij daalde af in het dodenrijk en bracht het evangelie aan de godenzonen die stierven door de zonsvloed, staat er geschreven in de bijbel. Op de derde dag werd Hij door Zijn Vader uit de dood opgewekt en toonde zich aan de apostelen en nog een aantal mensen. Hij steeg met hemelvaart op tot de Vader om aan de rechterhand van de Vader op de troon te gaan zitten, vanwaar Hij ook later weer komen zal om te oordelen de levenden en de doden. Wie niet in het levensboek staan opgeschreven zullen in de tweede dood sterven. Wie wel staat opgeschreven in het boek zal leven. Zij die de wil van de Vader deden staan opgeschreven in het levensboek. De wil is na mij inziens Jezus geloven, vertrouwen en volgen in levenstijl binnen het verkregen evangelie dat je toegekomen is. De zonden, het falen die je op je zwakke momenten doet worden je door Christus kruisoffer vergeven en het goede dat je voor de Here doet zullen de schatten zijn die je in het Koninkrijk der hemelen opbouwt.

Wat Prediker betreft. Ik heb van iemand gehoord (volgens mij een dominee) dat hij nogal somber was over de dood. Hij geloofde dat het leven bij de dood op hield. In die zin sprak zijn uitspraken soms tegen die van het nieuwtestamentische tijd waarin aan het licht kwam dat er leven na de dood is voor Gods kinderen door de weg te volgen. En de weg is Jezus Christus. Dus de bijbel geloof ik zeker wel helemaal. Lees je weer bijvoorbeeld Daniel 2 dan wordt er over een vuurspugende draak gesproken die hij dode. Dan ga ik in deze toch voor het verhaal van Daniël in de leeuwenkuil. Dat van die draak is volgens mij niet echt gebeurd. Dat bedoel ik min of meer te zeggen met dingen die in tegenspraak zijn.

Dus de verschillen zitten niet hier in. Door met Nunc in discussie te gaan is het verschil vooral een kwestie van hoe omschrijf je de drie eenheid. Welke woorden gebruik je er voor en welke beelden roept het bij je op. Ook daarin weer het gemeenschappelijke te noemen. Ik geloof dat God de Vader zich openbaarde door Jezus Christus aan ons. Door de Heilige Geest kwam God de Vader en Jezus Christus in ons wonen. De Vader is God. Jezus is God en daardoor is de Heilige Geest de Geest Gods. Boven al geloven we in 1 God, de hemelse Vader die zich liet zien aan ons in Jezus. Wie Jezus heeft gezien, heeft de Vader gezien die door geloof, vertrouwen en groeien in het leven vanuit Gods liefde met de Heilige Geest in ons komt wonen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Katholieke afgoderij
« Reactie #21 Gepost op: mei 23, 2008, 09:17:25 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 23 mei 2008 om 11:12:
[...]

Alhoewel ik niet echt de behoefte heb om me in dit topic te mengen vond ik dit wel een leuke om op te reageren.
De exorcist (en daarmee bedoel ik Groot Exorcisme) is een gewijde priester met toestemming tot het vrij gevaarlijke exorciseren. Groot exorcisme is niet iets waar wij ons mee bezig moeten houden.
Wat de beste pater zei klopt natuurlijk. Echter bedoelde hij het anders dan dat jij het opgevat hebt. God is geen God die mensen in de hel wil gooien, daarom krijgen wij hier op aarde ook genoeg kansen. Krijgen wij zelfs nog de genade van het vagevuur waar wij alsnog gelouterd kunnen worden. Dat wil echter niet zeggen dat er geen mensen naar de hel zullen gaan (alhoewel er ook theorieën zijn dat de hel leeg zou zijn), en al helemaal niet dat er mensen na hun oordeel uit de hel gehaald zullen worden.
moet ik wel even aan toevoegen. Het beeld van het vagevuur is iets anders dan de protestanten het zien die geloven vanuit de protestantse leer in het beoordeeld worden, maar niet in het veroordeeld worden wat weer een apparte uitleg geeft. Het vagevuur wordt in het protestantisme puur voor de hel gebruikt die tevens voor ons het poel van vuur is. Het zijn omschrijvingen van hoe het er is volgens de protestantse leer. Ik geloof net als mijn protestantse broeders en zusters dat iedereen die niet bij Jezus hoort op het moment van sterven hier op aarde in de hel komt. Het enige wat ik erbij beweer is dat er na de tweede dood 'volledig' te hebben uitgezeten je dan een tweede kans krijgt. Een theorie die gaande is in zowel de protestantse als de evangelisch/charismatische wereld naast de traditionele protestantse beelden die ook in bijde stromingen te vinden zijn. Dus eigenlijk hebben de protestanten en de rooms katholieken al een enorm meningsverschil ten aanzien van dit onderwerp. Des al niet te min luister ik graag naar de uitleg van de Rooms Katholieken om zo het Rooms Katholieke geloof beter te leren kennen en te begrijpen waar de spraakverwarringen tussen Rooms Katholieken en protestanten vandaan komen. Daarvan heb ik mogen leren dat tot heiligen bidden geen afgoderij is zoals veel protestanten denken. In die zin ben ik al Roomser geworden :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Katholieke afgoderij
« Reactie #22 Gepost op: mei 23, 2008, 09:21:27 pm »
ps. exorcist zijn mag je dus als je in leer er goed in bent ingewijd en door de kerk erkent er in om te voorkomen dat je met occulte demonen gaat samenwerken als ik het goed begrijp. Dat is wel een goed punt. Te veel mensen houden zich met het duistere bezig, terwijl ze denken met God bezig te zijn.
« Laatst bewerkt op: mei 23, 2008, 09:21:57 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Katholieke afgoderij
« Reactie #23 Gepost op: mei 24, 2008, 03:47:41 am »
nog 1 toevoeging: Een Aeoon lang verloren zijn in de tweede dood (hel) is geen korte periode. Het is een omschrijving van wel duizenden jaren tot (doe lang duurd zo iets bij God?) mogelijk wil miljoenen jaren of meer. Das wel anders dan het vagevuur doorgaan volgens de Rooms Katholieke leer.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
Katholieke afgoderij
« Reactie #24 Gepost op: mei 24, 2008, 12:17:24 pm »
Het katholieke vagevuur is niet de protestantse hel. Wegens tijdgebrek link ik even naar een stukje over vagevuur. Dat beantwoordt waarschijnlijk al heel wat van je vragen -> KLIK

wateengedoe2

• Bekijk profiel
Katholieke afgoderij
« Reactie #25 Gepost op: mei 24, 2008, 12:19:53 pm »

quote:

gaitema schreef op 23 mei 2008 om 21:21:
ps. exorcist zijn mag je dus als je in leer er goed in bent ingewijd en door de kerk erkent er in om te voorkomen dat je met occulte demonen gaat samenwerken als ik het goed begrijp. Dat is wel een goed punt. Te veel mensen houden zich met het duistere bezig, terwijl ze denken met God bezig te zijn.
Ook over exorcisme in de RKK ff een linkje.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Katholieke afgoderij
« Reactie #26 Gepost op: mei 24, 2008, 02:18:28 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 24 mei 2008 om 12:17:
Het katholieke vagevuur is niet de protestantse hel. Wegens tijdgebrek link ik even naar een stukje over vagevuur. Dat beantwoordt waarschijnlijk al heel wat van je vragen -> KLIK

Bedankt. Ik bedoelde trouwens niet dat het vagevuur van de Rooms Katholieken het zelfde is dan onze protestantse hel. Ik bedoel dat we in de protestantse leer de hel ook het vagevuur noemen. Mijn moeder leerde me als kind dat de hel een vagevuur is waar je voor altijd in brand staat, wat ook net zo afschuwlijk pijn doet, maar dan zonder dat je lichaam verteerd wordt.  Dat vond ik altijd een vreselijke gedachte, het bedorf zelfs mijn feestvreugde tijdens het uitgaan bij de gedachte dat bijna iedereen om me heen voor altijd zo zal branden in de hel. Ik voelde me schuldig om tussen hen toch gewoon feest te vieren. Daardoor bedorf het letterlijk mijn vreugde. Ik heb jarenlang hiermee geworsteld. Hoe kon ik blij zijn om zelf in het paradijs te komen als anderen voor goed zullen branden in de hel?
Jullie gebruiken het beeld vagevuur als iets waar je door moet voor je in de hemel komt. Wij noemen dat geen vagevuur, maar leren dat je daar  beoordeeld wordt over wat je gedaan hebt op de aarde. Jezus is immers al voor je zonden gestorven, dus wordt je volgens de protestantse leer daarvoor niet opnieuw gestraft. Ik zal de link bekijken en doorlezen wat betreft de bijde links die je me toezond.

Dus wanneer jullie het over het vagevuur hebben, en wij hebben het over het vagevuur, dan hebben wij het over de hel maar jullie niet.
« Laatst bewerkt op: mei 24, 2008, 02:19:17 pm door gaitema »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
Katholieke afgoderij
« Reactie #27 Gepost op: mei 24, 2008, 08:55:15 pm »

quote:

gaitema schreef op 24 mei 2008 om 14:18:
[...]

Bedankt. Ik bedoelde trouwens niet dat het vagevuur van de Rooms Katholieken het zelfde is dan onze protestantse hel. Ik bedoel dat we in de protestantse leer de hel ook het vagevuur noemen. Mijn moeder leerde me als kind dat de hel een vagevuur is waar je voor altijd in brand staat, wat ook net zo afschuwlijk pijn doet, maar dan zonder dat je lichaam verteerd wordt.

het wordt alsmaar ingewikkelder ... Laten we dan maar overgaan op de Latijnse term, purgatorium. Purgare betekent reinigen, zuiveren. Heeft niks met vuur te maken, al kun je dat wel als symbool gebruiken (ook vgl. louteren, wat in letterlijke zin met metaal ook met vuur gebeurt). Dus het vagevuur is niet vaag, noch is het vuur ;)

quote:

Dat vond ik altijd een vreselijke gedachte, het bedorf zelfs mijn feestvreugde tijdens het uitgaan bij de gedachte dat bijna iedereen om me heen voor altijd zo zal branden in de hel. Ik voelde me schuldig om tussen hen toch gewoon feest te vieren. Daardoor bedorf het letterlijk mijn vreugde. Ik heb jarenlang hiermee geworsteld. Hoe kon ik blij zijn om zelf in het paradijs te komen als anderen voor goed zullen branden in de hel?

Vind ik ook niet zo frips om dat tegen je kind te zeggen (los van het feit dat het theologisch onjuist is - ook volgens de calvinistische leer) :'(

quote:

Jullie gebruiken het beeld vagevuur als iets waar je door moet voor je in de hemel komt. Wij noemen dat geen vagevuur, maar leren dat je daar  beoordeeld wordt over wat je gedaan hebt op de aarde. Jezus is immers al voor je zonden gestorven, dus wordt je volgens de protestantse leer daarvoor niet opnieuw gestraft.

Wie zegt dat men volgens de katholieke leer wél opnieuw wordt gestraft, dan?!

quote:

Ik zal de link bekijken en doorlezen wat betreft de bijde links die je me toezond.

Ja, doe dat eens, want je haalt nog steeds een boel door elkaar! :)

quote:

Dus wanneer jullie het over het vagevuur hebben, en wij hebben het over het vagevuur, dan hebben wij het over de hel maar jullie niet.
Ik ben er vrij zeker van dat de meeste protestanten hel zeggen als ze het over de hel hebben - en dat ze het woord vagevuur in hun eigen geloofsbeleving helemaal niet gebruiken. Maar ik begrijp nu dat het bij jullie vroeger thuis wel anders was - dit is echter de allereerste keer dat ik dit zo van een protestant hoor.
« Laatst bewerkt op: mei 24, 2008, 08:55:30 pm door wateengedoe2 »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Katholieke afgoderij
« Reactie #28 Gepost op: mei 25, 2008, 05:53:08 pm »
Nu zijn we echter thuis wel wat anders van mening dan toen. Dat het niet letterlijk vuur is dus. En later kreeg ik als kind ook weer te horen (om het hopeloos ingewikkels te maken) als kind dat de straf zou ophouden met de paradijs, want zei ze, zoals we uit stof zijn voortgekomen, zo zullen ze tot stof vergaan volgend de bijbel. Ik vindt het trouwens wel goed dat ouders dit ook aan de kinderen uitleggen, want anders gaan ze geloven dat iedereen naar de hemel gaat en kennen ze de waarheid niet. Bij het bijbellezen wordt er over verteld. Over de duivel die Adam en Eva bezocht, dus komen de vragen. Ik stelde heel veel vragen er over en zei vertelde er eerlijk over.

Dus een dubbelzinnig verwarde geloof. Wat ik niet vreemd vindt, want in de volksmond werden dingen heel vaak anders uitgelegd dan door de theologen bedoeld waren, omdat het zo ingewikkeld was. Ook wordt er zo weinig over dit soort onderwerpen gepreekt, dat oude denkbeelden in leven blijven onder de mensen zonder weerstand. Om eerlijk te wezen hebben ze nu bij ons thuis mijn  geleerde denkbeelden over de hel overgenomen. Dat klonk logisch, geloofwaardig en is te begrijpen. Maar ik moet jou site nog bekijken over wat jij precies geleerd hebt, ik was jarig dit weekend en heb door het gefeest nog geen tijd vrijgemaakt er voor.

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
Katholieke afgoderij
« Reactie #29 Gepost op: mei 25, 2008, 06:21:06 pm »

quote:

gaitema schreef op 25 mei 2008 om 17:53:
Ik vindt het trouwens wel goed dat ouders dit ook aan de kinderen uitleggen, want anders gaan ze geloven dat iedereen naar de hemel gaat en kennen ze de waarheid niet.
Het gaat wellicht weer wat afdwalen (wie kan dit anders naar een correct draadje verzetten, want er zal vast al iets bestaan in de oude doos waar het mogelijk wel verder uitgewerkt kan worden), maar deze zin bracht toch een bepaalde frons op mijn gezicht met het oog op wat je eerder zei:
reactie 1 21 mei
reactie 2 21 mei
« Laatst bewerkt op: mei 25, 2008, 06:27:50 pm door HenkG »
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

wateengedoe2

• Bekijk profiel
Katholieke afgoderij
« Reactie #30 Gepost op: mei 25, 2008, 07:08:16 pm »

quote:

gaitema schreef op 25 mei 2008 om 17:53:
Ik vindt het trouwens wel goed dat ouders dit ook aan de kinderen uitleggen, want anders gaan ze geloven dat iedereen naar de hemel gaat en kennen ze de waarheid niet.

Oh zeker, maar de manier waarop maakt wel uit. Een kind van vier jaar laat je ook geen bloederig plaatje zien van Jezus aan het kruis, maar je mag best vertellen dat de mensen Hem doodgemaakt hebben en waarom. Dus 't moet wel aan de leeftijd van het kind aangepast worden (en theologisch correct zijn, bovendien).

quote:

ik was jarig dit weekend
offtopic:Proficiat :)
« Laatst bewerkt op: mei 25, 2008, 07:08:49 pm door wateengedoe2 »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Katholieke afgoderij
« Reactie #31 Gepost op: mei 25, 2008, 09:35:49 pm »

quote:

HenkG schreef op 25 mei 2008 om 18:21:
[...]

Het gaat wellicht weer wat afdwalen (wie kan dit anders naar een correct draadje verzetten, want er zal vast al iets bestaan in de oude doos waar het mogelijk wel verder uitgewerkt kan worden), maar deze zin bracht toch een bepaalde frons op mijn gezicht met het oog op wat je eerder zei:
reactie 1 21 mei
reactie 2 21 mei
Het lijkt me geen pretje als je voor mischien wel een miljoen jaar bij wijze van van God verstoten bent voor je een nieuwe kans krijgt. Een Aeoon waar ik in de eerste reactie over had is geen periode van slechts een weekje of zo. Het is een eeuwse tijdperk. De vraag is hoe lang zo'n tijdperk bij God duurt. Als 1 dag al 1000 jaar is, dan kan een eeuw gelijk staan aan een eindeloos lijkende tijd. En dat is wat een Aeoon aanduid. Een tijd met een begin en een einde, maar wel een tijd wat eindeloos lang lijkt. Wat dat betreft is een tijdperk aanduiden alsof het geen einde kent niet eens zo gek, maar dat is wel weer in tegenspraak met citaat 2 en vele andere in de bijbel. De tweede reactie is letterlijk een bijbelcitaat. Dat zal dan de waarheid wel zijn. Aangezien het Gods Woord zelf is. Die tekst laat ik dan voor zich spreken.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Katholieke afgoderij
« Reactie #32 Gepost op: mei 25, 2008, 09:39:09 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 25 mei 2008 om 19:08:
[...]

Oh zeker, maar de manier waarop maakt wel uit. Een kind van vier jaar laat je ook geen bloederig plaatje zien van Jezus aan het kruis, maar je mag best vertellen dat de mensen Hem doodgemaakt hebben en waarom. Dus 't moet wel aan de leeftijd van het kind aangepast worden (en theologisch correct zijn, bovendien).

[...]

offtopic:Proficiat :)
Ik was wel wat ouder. Een jaar of 8 a 11 misschien.  Het was een mooie dag vandaag. Een echte feest :)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Katholieke afgoderij
« Reactie #33 Gepost op: mei 26, 2008, 08:55:50 am »
Bij reactie 1:
[

quote:

gaitema schreef op 21 mei 2008 om 00:28:
ps. Hij gebruikte het woord 'eeuwse' omdat 'eeuwige' volgens hem geen juiste vertaling vanuit de Griekse brontekst is.

nog een toepasselijke tekst die laat zien waarom de hel er is:
2 Samuël 14:14
"Wij moeten allemaal eens sterven; onze levens lijken op water dat op de grond wordt uitgegoten; het kan niet meer worden opgeraapt. God neemt het leven niet weg, maar zoekt naar mogelijkheden zodat een verstotene niet voor altijd van Hem verstoten blijft."

quote:

gaitema schreef op 25 mei 2008 om 21:35:
[...]

Het lijkt me geen pretje als je voor mischien wel een miljoen jaar bij wijze van van God verstoten bent voor je een nieuwe kans krijgt. Een Aeoon waar ik in de eerste reactie over had is geen periode van slechts een weekje of zo. Het is een eeuwse tijdperk. De vraag is hoe lang zo'n tijdperk bij God duurt. Als 1 dag al 1000 jaar is, dan kan een eeuw gelijk staan aan een eindeloos lijkende tijd. En dat is wat een Aeoon aanduid. Een tijd met een begin en een einde, maar wel een tijd wat eindeloos lang lijkt. Wat dat betreft is een tijdperk aanduiden alsof het geen einde kent niet eens zo gek, maar dat is wel weer in tegenspraak met citaat 2 en vele andere in de bijbel. De tweede reactie is letterlijk een bijbelcitaat. Dat zal dan de waarheid wel zijn. Aangezien het Gods Woord zelf is. Die tekst laat ik dan voor zich spreken.
Dit tweede citaat (vers 14) is toch niet een zeer aansprekend voorbeeld als je de context bekijkt:

quote:

2 Sam 14
1 Toen Joab, de zoon van Seruja, bemerkte, dat het hart van de koning naar Absalom uitging, 2 zond hij een boodschap naar Tekoa en liet vandaar een wijze vrouw halen; en hij zeide tot haar: Doe, alsof gij in de rouw zijt, trek rouwklederen aan, zalf u niet met olie, en gedraag u als een vrouw die reeds lange tijd over een dode treurt. 3 Ga dan naar de koning en spreek tot hem als volgt – en Joab legde haar de woorden in de mond.
Hier kun je niet een bewijs uithalen dat mensen na hun dood een tweede kans krijgen.... David wordt voor de mal gehouden en die vrouw moet doen alsof... Is ze daarmee iemand die woorden van God spreekt?

quote:

12 Daarop zeide de vrouw: Uw dienstmaagd moge toch een woord tot mijn heer de koning spreken. Hij antwoordde: Spreek. 13 En de vrouw zeide: Waarom koestert gij dan zulke gedachten tegen het volk Gods? Want doordat de koning dit woord gesproken heeft, is hij zelf als een schuldige, nu de koning niet laat terugkeren die hij verstoten heeft. 14 Want wij moeten zeker sterven, en worden als water, op de aarde uitgegoten, dat niet verzameld wordt. God neemt echter het leven niet weg, maar zoekt wegen dat een verstotene niet van Hem verstoten blijve.

Je kunt eruit halen dat God genade wil geven en verstotenen weer aan wil nemen. Maar dat gaat niet over een situatie dat iemand al dood is..

Of begrijp ik je nu niet goed?
« Laatst bewerkt op: mei 26, 2008, 09:02:57 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Katholieke afgoderij
« Reactie #34 Gepost op: mei 26, 2008, 08:59:04 am »
Over reactie 1:

quote:

gaitema schreef op 21 mei 2008 om 00:26:
Wat zecht de Schrift over een "eeuwige verdoemenis"? In Matth. 25:46 staat: "En dezen zullen heengaan naar de eeuwse straf'', maar de rechtvaardigen naar het eeuwse leven (het 1000-jarige Rijk).
-de eeuwse straf- is in het Grieks: -è kolasis aiônion-  ), een begrip dat staat voor een periode dat vele eeuwen duurd, in het meervoud (vertaalt als: in alle eeuwighedeneen periode van meer dan duizend jaar of zelfs duizenden jaren. Maar wel een periode met een begin en een einde.

Dat heb ik mogen leren van een wijze bijbelgetrouwe christen die de bijbel goed bestudeerd had inclusief de Griekse bijbel. Er zijn daarnaast meer bijbelteksten die daar naar verwijzen en uitleggen dat God altijd straft met een reden. Met het vooruitzich dat ze daardoor eens bewust worden van hun zonden en zich bekeren. En daar is Jezus voor nodig. Dat zij zich tot Hem kunnen bekeren, zodat ook hun zonden door Zijn kruisdood wordt weggenomen. Dan moeten zij zich wel bekeren, dat wel. anders blijven ze dood. Ze krijgen dus een tweede kans.
Mijn vraag is dan: Heeft het éeuwse leven'waar de rechtvaardigen naar toe gaan dan (ook) een einde? Zoals de straf volgens jou een einde heeft en er een nieuwe kans zou komen?
« Laatst bewerkt op: mei 26, 2008, 09:03:27 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Katholieke afgoderij
« Reactie #35 Gepost op: mei 26, 2008, 04:25:28 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 26 mei 2008 om 08:59:
Over reactie 1:

[...]

Mijn vraag is dan: Heeft het éeuwse leven'waar de rechtvaardigen naar toe gaan dan (ook) een einde? Zoals de straf volgens jou een einde heeft en er een nieuwe kans zou komen?

Het probleem met de bijbel is alleen al dat het vaak vertaalt is in "in alle eeuwigheden". Als één eeuwigheid al geen einde kent, hoe kan een meervoud er dan van bestaan? Dat is het zelfde als dat je zegt: neem al de hoeken van de circel eens goed in je op. Maar na een eeuwigheid volgt een andere eeuwigheid en dat houdt bij God nooit op.

Zo als we ook in de kerken leren: "God laat nooit varen wat Zijn hand begon."

en waar ik ook diep over na heb zitten denken is een uitspraak die Paulus deed: "Het goede nieuws dat we brengen is dat Jezus de redder is van alle mensen, in het bijzonder van zij die geloven." Ik heb het eens ergens gelezen, maar weet zo niet waar.

Wat ik wel heb voor je is een stukje uit een deuterocanonieke bijbelboek die in de NBV met deuterocanonieke boeken staat. In Wijsheid 12:15
"In hun onverstand en hun verdorvenheid dwaalden zij zozeer dat ze reptielen en andere ongedierte gingen vereren. U hebt hen voor straf onder zulke dieren bedolven, opdat ze zouden inzien: waardoor iemand zondigt, daardoor wordt hij gestraft."  
Wijsheid 12: 22- Wijsheid 12: 2
"Heel de wereld is voor U een stofje op een weegschaal, als een dauwdruppel die 's ochtends op de aarde valt. Omdat U alles kunt, ontfermt U zich over iedereen; U ziet voorbij aan de zonden van mensen, opdat zij naar u terug keren. Alles wat er is hebt U lief, niets van wat U gemaakt hebt is U te min; U zou het niet eens gemaakt hebben als U er een afkeer van had. Hoe zou iets tegen Uw wil kunnen blijven bestaan?  hoe zou iets kunnen voort bestaan als U het niet in het leven had geroepen? U Heer hebt het leven lief en spaar alles, omdat het van U is; In alles woont Uw onvergankelijke Geest. Daarom legt U hen die dwalen een beperkte straf op. U wijst hen terecht door hen te herinderen aan hun zonden, zodat ze, bevrijd van het kwaad, op U gaan vertrouwen Heer."

Hier staat dat in alles Zijn onvergankelijke Geest woont en de reden waarom Hij straft. Waar onvergankelijk staat gaat het om iets waar nooit een einde aan komt. Elke straf die God geeft heeft een doel. God straft immers nooit als men daar niet door getuchtigd wordt. Dus zelfs de tweede dood dat verschrikkelijk lang duurt (terwijl een minderheid door Jezus al in het paradijs leeft) heeft een doel. Zodat eens ieder een onvergankelijk leven zal hebben.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Katholieke afgoderij
« Reactie #36 Gepost op: mei 26, 2008, 05:00:44 pm »
Wateengedoe2

Ik heb het van het vagevuur gelezen. Ik begrijp Roomskatholieke bronnen en hun uitleg. Makabeeen. Het leuke is dat ik dus een protestant ben die uit pure nieuwschierigheid ook die boeken wilde hebben wat de rooms Katholieken hebben en kennelijk niet door de protestanten in de bijbel waren opgenomen. Ik geloof in een oordeel na dit aardse leven voor je in de hemel komt. Daarin wordt je getoond hoe je leven eruit zag en hoe de anderen het opvatten. Je ziet de mooie maar ook de nare dingen. We zullen daardoor zelf oordelen over onze eigen zonden, waardoor we tot inzicht komen hoe we het wel en niet hadden moeten doen en dat we dus van de boze zullen af moeten keren. Als we daar door heen gegaan zijn, dan komen we rein in de hemel inderdaad. Dit is inderdaad een door het vuur gaan. Jullie noemen het vagevuur, wij "beoordeling van ons leven". Al bidden we dus niet echt voor anderen daar nee, maar vertrouwen op Gods rechtvaardigheid.Tenminste, ik bad wel eens of God goed voor mijn familie daar wilde zijn, maar ik vond dat eigelijk maar een gekke vraag van me zelf. Aangezien ik geloof dat ze het daar al goed hebben. Dus begon ik maar wat tegen God aan te praten over hoe het daar zal zijn met hen.  Een vraag kreeg ik er bij door het lezen van de nieuwtestamentische tekst die je aanhaalde. Het grote oordeel, dat gebeurd toch ook volgens de Rooms Katholieken in de toekomt? Omdat er stond over het door het vuur gaat na dat oordeel (het bouwen met stro of vuurvast materiaal gedeelte dat door het vuur gaat). Dat gaat toch volgens jullie toch ook over later na dat Jezus terug gekomen is op de wolken?

pyro

• Bekijk profiel
Katholieke afgoderij
« Reactie #37 Gepost op: mei 26, 2008, 08:26:00 pm »

quote:

Waarder schreef op 19 mei 2008 om 09:00:
Misschien dat de titel erg scherp is, maar wij moeten een onderzoek doen voor school hoe er over de katholieke liturgie en leer gedacht word. Na het onderzoeken van katholieken forums kwam eruit dat er een aantal pinkster gemeentens zijn die de beelden en kruizen vormen zijn van afgoderij vinden.

Niet alleen de beelden en kruizen, maar ook de maria verering en heiligen verering (waaraan die beelden denkelijk uiting geven) is menig protestant een doorn in het oog.
De protestantse stroming die het katholicisme bestrijdt is overigens niet beperkt tot of specifiek voor de pinksterbeweging.
Ik vind pinkstergemeenten uberhaupt niet zo'n goed voorbeeld in dit verband, omdat de leringen van zulke gemeenten voor het overgrote deel worden bepaald door de charismatische voorganger. Oftewel je kan het bijna zo gek niet bedenken of er is wel ergens een pinkstergemeente te vinden waar ze dat leren. Als je ernaar op zoek gaat.

quote:

Mijn vraag is eigenlijk, hoe denken jullie over de katholieke liturgie en leer? Kunnen jullie bij het geven van het antwoord aangeven in welke christelijke stroming jullie zitten?

In welke stroming ik zit, tja ik houd niet zo van etiketjes plakken omdat het zo gauw karikaturale vooroordelen oproept. Maar qua ideeen kan ik me het meest vinden in de oecumenische hoek.

De katholieke leer en liturgie... ik ben er heel weinig mee vertrouwd. Ik ben het er geregeld niet mee eens, maar ben wel geneigd dit te vertalen als 'ik begrijp het nog niet helemaal'...