Auteur Topic: Wat vinden wij eigenlijk van popmuziek?  (gelezen 5070 keer)

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
Wat vinden wij eigenlijk van popmuziek?
« Gepost op: april 22, 2003, 07:23:44 pm »
In de dicussie Kan Shakira wel of niet? plaatst Pleun de volgende reactie:

Discussies over popmuziek vond ik als tiener altijd erg boeiend, maar ik heb het idee dat de vraag onder de huidige generatie kerkelijke jongeren niet zo leeft of popmuziek wel of niet verantwoord is.

Leeft de discussie over popmuziek inderdaad niet meer? En waarom wel of niet?
Wat vindt jij of u eigenlijk van popmuziek?
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 22, 2003, 07:25:50 pm »

quote:

op 22 Apr 2003 19:23:44 schreef Jan W:

Discussies over popmuziek vond ik als tiener altijd erg boeiend, maar ik heb het idee dat de vraag onder de huidige generatie kerkelijke jongeren niet zo leeft of popmuziek wel of niet verantwoord is.

Je hebt popmuziek en popmuziek. Ik maak me zorgen om het feit dat jongeren klakkeloos alles mee staan te zingen, zonder te beseffen wát ze eigenlijk zingen.
Er is gelukkig op dit moment hele goede gospel te koop.

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 22, 2003, 08:47:35 pm »

quote:

op 22 Apr 2003 19:25:50 schreef Wilhelmina:

Je hebt popmuziek en popmuziek. Ik maak me zorgen om het feit dat jongeren klakkeloos alles mee staan te zingen, zonder te beseffen wát ze eigenlijk zingen.
Maar dat zelfde probleem heb je bij gospel natuurlijk ook.
geheelonthouder

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 22, 2003, 09:42:09 pm »

quote:

op 22 Apr 2003 20:47:35 schreef grompie:

Maar dat zelfde probleem heb je bij gospel natuurlijk ook.
Je kunt beter per ongeluk God aanbidden dan per ongeluk de duivel aanbidden.

Skynolimit

• Simple: the sky has no limit
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 22, 2003, 09:45:31 pm »

quote:

Er is gelukkig op dit moment hele goede gospel te koop.

Ik vind het minstens zo erg dat ook "ouderen" mee staan te zingen.
(Popuziek is populaire muziek: muziek die in een bepaalde periode geliefd is.)
Zelf ben ik geen fan van de huidige muziek: de teksten zijn, ondanks mijn goede engels, amper te verstaan en de muziek voert de boventoon.
Dat is dan ook het gevaar: onbewust ken je de teksten uit je hoofd.
Mijn eigen regel is: als ik achter de tekst kan staan koop ik het eventueel. Zo niet: dan niet.

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 22, 2003, 10:12:06 pm »

quote:

op 22 Apr 2003 21:42:09 schreef Wilhelmina:
[...]
Je kunt beter per ongeluk God aanbidden dan per ongeluk de duivel aanbidden.

Daar ben ik het niet mee eens. Het gaat er om dat je iets met je hart doet. Als je zonder er bij na te denken over God zingt in een liedje dan ben je volgens mij ook niet goed bezig. Dat vindt ik dan niet netjes omgaan met Gods naam.

Verder ben ik het met Wilhelmina eens dat men tegenwoordig teveel zonder er bij na te denken iets doet of zingt. Popmuziek in het algemeen vind ik niet fout. Specifieke dingen wel.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 22, 2003, 10:24:47 pm »

quote:

op 22 Apr 2003 22:12:06 schreef ramH:
op 22 Apr 2003 21:42:09 schreef Wilhelmina:
[...]
 Het gaat er om dat je iets met je hart doet. Als je zonder er bij na te denken over God zingt in een liedje dan ben je volgens mij ook niet goed bezig. Dat vindt ik dan niet netjes omgaan met Gods naam.

.
Kinderen een psalmversje leren is ook eigenlijk iets in hun hoofd zetten voor later. Dan doen ze nog niet met hun hart. Toch altijd beter dan de buurkinderen die al op driejarige leeftijd kunnen vloeken. ( doen ze ook niet bewust)

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: april 22, 2003, 10:55:44 pm »
mee eens!

als we maar opletten wat we luisteren, en wat we meezingen.....

kvind t ook verbazingwekkend hoe een top40 nr in je hoofd kan blijven hangen en hoe je de tekst in 1 keer weet..
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

Anita

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: april 22, 2003, 10:56:37 pm »

quote:

op 22 Apr 2003 22:24:47 schreef Wilhelmina:
Kinderen een psalmversje leren is ook eigenlijk iets in hun hoofd zetten voor later.

Hoho, jij onderschat de leerkrachten wel enigszins dame! (Ja ik voel me aangesproken ;) )Ooit gehoord van leerkrachten die aan de kinderen uitleggen wat er in de psalm staat voordat hij wordt aangeleerd?

Anita
God is geest en wie Hem aanbidden, moeten aanbidden in geest en in waarheid. Joh 4:24

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: april 23, 2003, 12:33:59 am »

quote:

op 22 Apr 2003 19:23:44 schreef Jan W:

Het zit hem ook in de muziek die veranderd is. In de jaren 60/70 werd er bewust anti-christelijke popmuziek gemaakt. Sommige artiesten waren zelfs lid van de Satanskerk, bijvoorbeeld The Eagles. Op de hoes van hun album 'Hotel California' staat een mannetje voor het raam: de oprichter van de Satanskerk (Sandor LaVey?) Bands als Queen, Black Sabbath, Deep Purple, Led Zeppelin, The Rolling Stones en zelfs The Beatles, waren bepaald niet brandschoon. Verborgen boodschappen, suggestieve teksten, 'terugdraaimuziek', etc. etc.

Tegenwoordig is er nauwelijks nog anti-christelijke popmuziek (m.u.v. Death Metal). De teksten zijn nu veel meer seksueel getint, wat ook blijkt uit veel videoclips. Kennelijk heeft de huidige generatie popartiesten geen behoefte zich af te zetten tegen het christendom.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: april 23, 2003, 02:27:54 am »

quote:

op 23 Apr 2003 00:33:59 schreef Pleun:

Tegenwoordig is er nauwelijks nog anti-christelijke popmuziek (m.u.v. Death Metal). De teksten zijn nu veel meer seksueel getint, wat ook blijkt uit veel videoclips. Kennelijk heeft de huidige generatie popartiesten geen behoefte zich af te zetten tegen het christendom.

ff offtopic:
"In onze tijden bestaat vervolging niet meer: men heeft het christendom zo karakterloos gemaakt dat er niets meer te vervolgen valt." (Kierkegaard)

Ik weet het niet, maar mischien zit er wel wat in.
geheelonthouder

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: april 23, 2003, 03:34:52 am »

quote:

en zelfs The Beatles, waren bepaald niet brandschoon. Verborgen boodschappen, suggestieve teksten, 'terugdraaimuziek', etc. etc.

Kom alsjeblieft niet met die flauwekul van die achteruitdraaimuziek, want dat slaat echt helemaal nergens op, en kom helemaal niet aan de Beatles, want dan kom je aan mij.

Mac.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: april 23, 2003, 09:55:22 am »

quote:

op 23 Apr 2003 02:27:54 schreef grompie:

ff offtopic:
"In onze tijden bestaat vervolging niet meer: men heeft het christendom zo karakterloos gemaakt dat er niets meer te vervolgen valt." (Kierkegaard)

Ik weet het niet, maar mischien zit er wel wat in.

De westerse maatschappij is steeds minder christelijk geworden, dus hoeven popmuzikanten zich er ook niet meer tegen af te zetten. Dat is hoe ik het zie. Popmuzikanten willen nog steeds shockeren, maar doen dat tegenwoordig meer met sex en geweld. De videoclips zeggen genoeg.

quote:

op 23 Apr 2003 03:34:52 schreef macguinness:
 en zelfs The Beatles, waren bepaald niet brandschoon. Verborgen boodschappen, suggestieve teksten, 'terugdraaimuziek', etc. etc.

Kom alsjeblieft niet met die flauwekul van die achteruitdraaimuziek, want dat slaat echt helemaal nergens op, en kom helemaal niet aan de Beatles, want dan kom je aan mij.

Mac.

Zo reageerde ik ook altijd als ze aan 'mijn' muziek kwamen. Ik ben geen liefhebber of Beatles-kenner, maar weet alleen dat ze niet zo braaf waren als ze leken. Het liedje 'I wanna hold your hand' is bijvoorbeeld suggestief (hand = geslachtsorgaan vrouw.)

Maar ff terug naar de muziek van tegenwoordig. Hoe denken jullie over bijvoorbeeld een clip/nummer als 'Dirty' van Christina Aguilera?
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: april 23, 2003, 11:03:00 am »

quote:

Zijn overdadig seksueel getinte videoclips niet anti-christelijk? Misschien niet in de bedoeling van de artiest, maar toch wel in de grond van de zaak. Ik vind ze iig vaak zo overduidelijk je 'van-God-af-trekkend' dat ik probeer er zo weinig mogelijk naar te kijken en ik vind ook dat de huidige jonge generatie -over het algemeen- hier veel te makkelijk mee omgaat en te weinig moeite neemt om bijv. in de gospelmuziek naar goede alternatieven te zoeken.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: april 23, 2003, 11:22:53 am »

quote:

op 23 Apr 2003 11:03:00 schreef Mezzamorpheus:

Zijn overdadig seksueel getinte videoclips niet anti-christelijk? Misschien niet in de bedoeling van de artiest, maar toch wel in de grond van de zaak. Ik vind ze iig vaak zo overduidelijk je 'van-God-af-trekkend' dat ik probeer er zo weinig mogelijk naar te kijken en ik vind ook dat de huidige jonge generatie -over het algemeen- hier veel te makkelijk mee omgaat en te weinig moeite neemt om bijv. in de gospelmuziek naar goede alternatieven te zoeken.
Dat vind ik ook. Ik ben een gezonde, viriele man ( :+), maar al dat bloot en al die wulpse dames in die videoclips van tegenwoordig hoeven van mij niet. Ik vind het creatief- en smakeloos. En idd is het net zo a-christelijk als muziek die bewust tegen het christendom gericht is. Kerkelijke jongeren maken zich hier echter nauwelijks druk over.

jas-aan

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: april 23, 2003, 12:02:53 pm »
Maar pas op voor diegene die zeggen dat ze christelijk zijn, maar die 'overtuiging' in geen velde of wegen te bekennen is net zoals P.O.D.
En neem als voorbeeld; Mary Mary met 'praise Him'. Deze wordt luidruchtig mee gezongen in cafe's, maar niemand weet waar het over gaat

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: april 23, 2003, 12:50:27 pm »

quote:

op 23 Apr 2003 12:02:53 schreef jas-aan:
Maar pas op voor diegene die zeggen dat ze christelijk zijn, maar die 'overtuiging' in geen velde of wegen te bekennen is net zoals P.O.D.

Heb je de teksten van hun liedjes weleens bekeken? Zo ja, dan snap ik niet hoe je tot deze uitspraak komt. Bovendien: niet elke chr. artiest hoeft in elk liedje te 'preken'.

quote:

En neem als voorbeeld; Mary Mary met 'praise Him'. Deze wordt luidruchtig mee gezongen in cafe's, maar niemand weet waar het over gaat

Kan Mary Mary hier iets aan doen?? Dachtutnie...
Bovendien: beter dat ze 'Praise Him' meezingen in een kroeg, dan dat ze daarvoor in de plaats een of andere ander schunnig nummer zingen. Het WORDT toch maar gezongen...

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: april 23, 2003, 02:02:37 pm »

quote:

op 23 Apr 2003 09:55:22 schreef Pleun:
Zo reageerde ik ook altijd als ze aan 'mijn' muziek kwamen. Ik ben geen liefhebber of Beatles-kenner, maar weet alleen dat ze niet zo braaf waren als ze leken. Het liedje 'I wanna hold your hand' is bijvoorbeeld suggestief (hand = geslachtsorgaan vrouw.)

Zo kan ik er nog wel 500 bedenken: verander in alle liedjes waar het woordje "love" in voor komt in het woordje "fuck" (sorry voor het woord).

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: april 23, 2003, 03:22:57 pm »
Jas-aan, ik zou het op prijs stellen als je nog een reactie kan geven...

cochise

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: april 23, 2003, 11:52:19 pm »
dit is mijn mening over hedendaagse pop muziek het is gerecyclede troep niemand is meer orgineel creatief en maakt muziek omdat men het leuk vind om te maken maar doet het voor het geld je bent dus gewoon heel fout bezig
er word nog wel goede muziek gemaakt maar dat willen ze weer niet draaien op de radio is niet commercieel genoeg zeegen ze dan
en kom niet aan de grondleggers van de hedengaagse muziek zoals de beatles  led zeppelin enz daar is echt niks mis mee
en wat heb je tegen P.O.D?
deze muziek is pas posituief luiste eens naar de teksten als je niet weet waar je het over hebt kun je beter je mond houden :(
So pardon me while I burst into flames.
I've had enough of the world, and it's people's mindless games
So pardon me while I burn, and rise above the flame

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: april 24, 2003, 12:31:46 am »

quote:

op 23 Apr 2003 14:02:37 schreef macguinness:
op 23 Apr 2003 09:55:22 schreef Pleun:

Zo kan ik er nog wel 500 bedenken: verander in alle liedjes waar het woordje "love" in voor komt in het woordje "fuck" (sorry voor het woord).

Iedereen moet zelf weten welke muziek hij of zij luistert hoor. Ik keur niks af, maar vind het alleen leuk om muziek te ontleden. Ik luister ook altijd naar de teksten van nummers. Het art-work van cd-hoesjes vind ik ook altijd wel interessant.

Nog ff over The Beatles: die hielden zich ook bezig met oosterse mystiek geloof ik. Wat vind je daarvan?

Een andere veel voorkomende uitspatting bij popmuzikanten/rockbands is excessief drugsgebruik. Sex drugs and Rock 'n Roll...tsja. Eigenlijk is er weinig christelijks aan het wereldje, maar ja...wie ben ik?  :|

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: april 24, 2003, 12:46:31 am »
Over popmuziek is natuurlijk wel het nodige te zeggen. Als je een algemeen beeld wilt krijgen dan raad ik het boek van Gert Keunen "Pop een halve eeuw beweging" aan.

Popmuziek is volgens mij in ieder geval in twee stromingen te onderscheiden. Stroming één is de puur ontspannende muziek veelal mainstream, weinig inhoud. Daarnaast heb je zeg maar de meer literaire popmuziek. Muziek met een boodschap. De popmuziek als zodanig heeft het in zich om gevoelens weer te geven die je met woorden alleen niet kan weergeven. Vandaar ook de vaak heftige teksten. Daarnaast is het zo dat mensen op zoek zijn naar een ultiem geluksgevoel, voor veel mensen is de sexuele daad de ultieme geluksbeleving op deze aarde. Vandaar dat sex een zo'n belangrijk thema is in de muziek en de literatuur. Als je wat dieper kijkt dan merk je dat popmusici eigenlijk continue proberen een leegte in hun leven proberen op te vullen.

Ten aanzien van gospel merk ik op dat het best goede muziek kan zijn, maar dat er weinig blijkt van de onvolkomenheid in dit leven. Dat is ook de reden waarom gospelmuziek niet veel gedraaid wordt. De gospelmuziek ontkent veelal de leegte die in veel mensenlevens aanwezig is. Daarom is er ook geen aansluiting met het seculiere circuit. Met andere woorden psalm 150 is een veel voorkomend thema in de gospelmuziek. Met psalm 88 kunnen de meeste gospelartiesten niet zoveel.

Jan Wietsma, Zwolle

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: april 24, 2003, 02:03:25 pm »

quote:

op 24 Apr 2003 00:46:31 schreef Jan W:
Met psalm 88 kunnen de meeste gospelartiesten niet zoveel.

In de kerk ook niet. Zover ik me herinner hebben we dit ongeveer 2 keer gezongen in onze kerk.
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

pjotter

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: april 24, 2003, 09:39:58 pm »

quote:

Nog ff over The Beatles: die hielden zich ook bezig met oosterse mystiek geloof ik. Wat vind je daarvan?
Gaat het nou om de muziek of om wat The Beatles in hun vrije tijd deden?
Ze maken mij de pis niet lauw!

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: april 25, 2003, 02:27:46 am »

quote:

Over popmuziek is natuurlijk wel het nodige te zeggen. Als je een algemeen beeld wilt krijgen dan raad ik het boek van Gert Keunen "Pop een halve eeuw beweging" aan. [/b]

Bedankt voor de tip :)

quote:

Popmuziek is volgens mij in ieder geval in twee stromingen te onderscheiden. Stroming één is de puur ontspannende muziek veelal mainstream, weinig inhoud. Daarnaast heb je zeg maar de meer literaire popmuziek. Muziek met een boodschap. De popmuziek als zodanig heeft het in zich om gevoelens weer te geven die je met woorden alleen niet kan weergeven. Vandaar ook de vaak heftige teksten. Daarnaast is het zo dat mensen op zoek zijn naar een ultiem geluksgevoel, voor veel mensen is de sexuele daad de ultieme geluksbeleving op deze aarde. Vandaar dat sex een zo'n belangrijk thema is in de muziek en de literatuur. Als je wat dieper kijkt dan merk je dat popmusici eigenlijk continue proberen een leegte in hun leven proberen op te vullen.

Lijkt me heel plausibel. Sommige popmuziek ademt wanhoop. Gek genoeg vind ik dat vaak wel goede muziek. Een nummer als 'Walking in my shoes' van Depeche Mode...hmmm.

quote:

Ten aanzien van gospel merk ik op dat het best goede muziek kan zijn, maar dat er weinig blijkt van de onvolkomenheid in dit leven. Dat is ook de reden waarom gospelmuziek niet veel gedraaid wordt. De gospelmuziek ontkent veelal de leegte die in veel mensenlevens aanwezig is. Daarom is er ook geen aansluiting met het seculiere circuit. Met andere woorden psalm 150 is een veel voorkomend thema in de gospelmuziek. Met psalm 88 kunnen de meeste gospelartiesten niet zoveel.

Ook dit lijkt me juist. Gospelmuziek sluit gewoon niet aan bij de belevingswereld van de meeste mensen.

quote:

op 24 Apr 2003 21:39:58 schreef pjotter:

Gaat het nou om de muziek of om wat The Beatles in hun vrije tijd deden?
Dat kan je toch niet los van elkaar zien? Neem een band als The Eagles: muzikaal niks mis mee, maar de leden waren wel lid van de Satanskerk. Moet je dat maar negeren omdat ze in hun vrije tijd satanist spelen?

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: april 25, 2003, 10:01:46 am »

quote:

op 25 Apr 2003 02:27:46 schreef Pleun:

Ook dit lijkt me juist. Gospelmuziek sluit gewoon niet aan bij de belevingswereld van de meeste mensen.

Ik ben met Jan eens dat veel (niet alle!) teksten binnen de gospelmuziek eenzijdig zijn. Aan de andere kant vraag ik me ook af: als de christelijke jongere en/of muziekliefhebber muziek waarin God grootgemaakt wordt, of het anderszins over God, Jezus of geloof gaat (al is het eenzijdig!), niet 'hoeft' en tegelijkertijd smult van muziek waarin 'de dingen van deze wereld' verheerlijkt worden en wel voor zoete koek slikt, waar de verhoudingen gebleven zijn. Denkt 'men' er nog wel bij na waar men naar luistert en hoe de levensstijl is... Soms zou ik toch wel graag wat meer radicaliteit onder christelijke (gereformeerde?) jongeren zien op dit punt.

En Pleun, wie schaar je onder 'de meeste mensen'? Bedoel je daar 'de meeste christenen' mee, of 'mensen' in het algemeen? Als je mensen in het algemeen bedoelt: de Bijbelse boodschap sluit ook gewoon niet aan bij de belevingswereld van de meeste mensen...

cochise

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: april 25, 2003, 12:48:07 pm »
nog ff terugkeren op artiesten die volgens sommige op dit forum zich christelijk voor doen maar het zijn
bv  p. o.d weet je wel waar deze afkorting voor staat?
het betekent payable on death dat zegt al mer dan geneog zou je niet denken
om ff een indruk te krijgen waar p.o.d het over heeft in hun nummers hier de tekst van het nummer satelite van het gelijknamige abum van p.o.d

I wonder how clear it must look from there to here
No obstruction, this selfish corruption
All in this atmosphere

No fear, less tears, only time to catch my breath
I fail to inhale
Your love constricts my chest

Confusion blinded me, mental and physically
And it’s because of you that now I can see
So now can I run? I follow the Son and ride on to Zion
And dance this last song of freedom

But only time will tell, if it’s truly for real
Can’t change your mind, all I know this is what I feel
Whether I’m wrong or right, please keep my life in sight
And never take you eyes off me

chorus:
As I look up to the sky today
Well I can see you looking down on me
It brings a smile to my face again
Satellite

It’s truly one of a kind, like star shine, beyond night time, are you there
My eyes stare to find, just what’s behind this blind notion of mine, is it genuine
Cause sometimes, it plays tricks with my mind, some call it asinine

But it’s like love or hate, now is that real or fake?
Cause it’s a real thin line, but that’s your choice to make
The question at hand, help me understand, is this your plan?
I think I can, can I think, then I think I can

Because I won’t break (nah), and I won’t shake (nah)
With lifted hands to this Man (Jah), I’ll stand in faith
I’ll make it through, my trust in you
Close my eyes, make a wish, kiss the sky

Hey there…I see you
snap je nu wat ik bedoel
als je dit onchristelijk wil noemen zit er echt een steekje bij je los
check yor head :)
So pardon me while I burst into flames.
I've had enough of the world, and it's people's mindless games
So pardon me while I burn, and rise above the flame

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: april 25, 2003, 01:19:37 pm »

quote:

op 25 Apr 2003 10:01:46 schreef Mezzamorpheus:

Ik ben met Jan eens dat veel (niet alle!) teksten binnen de gospelmuziek eenzijdig zijn. Aan de andere kant vraag ik me ook af: als de christelijke jongere en/of muziekliefhebber muziek waarin God grootgemaakt wordt, of het anderszins over God, Jezus of geloof gaat (al is het eenzijdig!), niet 'hoeft' en tegelijkertijd smult van muziek waarin 'de dingen van deze wereld' verheerlijkt worden en wel voor zoete koek slikt, waar de verhoudingen gebleven zijn. Denkt 'men' er nog wel bij na waar men naar luistert en hoe de levensstijl is... Soms zou ik toch wel graag wat meer radicaliteit onder christelijke (gereformeerde?) jongeren zien op dit punt.

Ik denk dat er een aantal factoren een rol spelen:

-De kwaliteit van gospelmuziek is over het geheel genomen toch minder dan van reguliere muziek;
-Christelijke jongeren zijn ook maar mensen en popmuziek speelt nu eenmaal beter in op de natuurlijke gevoelens van de mens;
-Het eenzijdige 'blije' van veel gospelmuziek.

Maar je hebt ergens ook wel gelijk. Christelijke jongeren (en ook ouderen) lijken vaak niet echt kritisch. Als je jezelf christen noemt, schept dat een bepaalde verantwoordelijkheid vind ik.

quote:

En Pleun, wie schaar je onder 'de meeste mensen'? Bedoel je daar 'de meeste christenen' mee, of 'mensen' in het algemeen? Als je mensen in het algemeen bedoelt: de Bijbelse boodschap sluit ook gewoon niet aan bij de belevingswereld van de meeste mensen...
Met 'de meeste mensen' bedoel ik mensen in het algemeen ja.

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: april 25, 2003, 01:48:46 pm »
Zien jullie dit ook als gospel ?

Grace
She takes the blame
She covers the shame
Removes the stain
It could be her name

Grace
It's a name for a girl
It's also a thought that
Changed the world

And when she walks on the street
You can hear the strings
Grace finds goodness
In everything

Grace
She's got the walk
Not on a ramp or on chalk
She's got the time to talk

She travels outside
Of karma, karma
She travels outside
Of karma

When she goes to work
You can hear the strings
Grace finds beauty
In everything

Grace
She carries a world on her hips
No champagne flute for her lips
No twirls or skips
Between her fingertips

She carries a pearl
In perfect condition
What once was hurt
What once was friction
What left a mark
No longer stings

Because grace makes beauty
Out of ugly things

Grace finds beauty
In everything

Grace finds goodness
In everything

(U2)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: april 25, 2003, 01:53:14 pm »

quote:

op 25 Apr 2003 13:19:37 schreef Pleun:
-De kwaliteit van gospelmuziek is over het geheel genomen toch minder dan van reguliere muziek;

Ik weet niet of je de gospelmuziek de laatste tijd een beetje volgt, maar dit is dus (voor een groot gedeelte) echt niet (meer) waar he? Daarom geldt dit argument volgens mij niet meer en is het bij deze, wat mij betreft, een ***smoes geworden om maar geen gospelmuziek te 'hoeven' luisteren (misschien niet door jou, maar wel door een zeer grote groep geref. jongeren).

quote:

-Christelijke jongeren zijn ook maar mensen en popmuziek speelt nu eenmaal beter in op de natuurlijke gevoelens van de mens;

Helaas ja. Gelukkig geeft God ons zijn Geest zodat ons denken vernieuwd wordt en wij niet meer of veel minder verlangen naar die natuurlijke gevoelens....:?

quote:

-Het eenzijdige 'blije' van veel gospelmuziek.

Hier heb ik dus al op gereageerd.

quote:

Maar je hebt ergens ook wel gelijk. Christelijke jongeren (en ook ouderen) lijken vaak niet echt kritisch. Als je jezelf christen noemt, schept dat een bepaalde verantwoordelijkheid vind ik.

Inderdaad. Dat vind ik ook.

quote:

Met 'de meeste mensen' bedoel ik mensen in het algemeen ja.
Bij de belevingswereld van mensen in het algemeen sluit de bijbelse boodschap ook niet aan, dus daar kan je de gospelmuziek 'an sich' niet de schuld van geven. Qua vorm wordt er in ieder geval wel geprobeerd aansluiting te zoeken en gelukkig weet ik uit ervaring en uit veel verhalen dat die aansluiting toch regelmatig gevonden wordt en er mensen tot bekering komen of God opnieuw vinden door christelijke muziek.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: april 25, 2003, 01:55:53 pm »

quote:

op 25 Apr 2003 12:48:07 schreef cochise:
nog ff terugkeren op artiesten die volgens sommige op dit forum zich christelijk voor doen maar het zijn
bv  p. o.d weet je wel waar deze afkorting voor staat?
het betekent payable on death dat zegt al mer dan geneog zou je niet denken
om ff een indruk te krijgen waar p.o.d het over heeft in hun nummers hier de tekst van het nummer satelite van het gelijknamige abum van p.o.d
Cochise, ik weet niet helemaal waar je heen wilt, maar payable on death betekent zoiets als 'betaald met de dood'. Een duidelijke verwijzing naar het sterven van Jezus lijkt me zo. De tekst van Sattelite vind ik ook duidelijk christelijk. Dus wat mij betreft is hiermee het bewijs geleverd dat P.O.D. christelijk is.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: april 25, 2003, 02:20:49 pm »

quote:

op 25 Apr 2003 13:53:14 schreef Mezzamorpheus:

Ik weet niet of je de gospelmuziek de laatste tijd een beetje volgt, maar dit is dus (voor een groot gedeelte) echt niet (meer) waar he? Daarom geldt dit argument volgens mij niet meer en is het bij deze, wat mij betreft, een ***smoes geworden om maar geen gospelmuziek te 'hoeven' luisteren (misschien niet door jou, maar wel door een zeer grote groep geref. jongeren).

Ik volg de gospelmuziek idd allang niet meer. Wat zijn tegenwoordig goede gospelbands? Enkele jaren geleden heb ik een geweldige gospelcd geleend van iemand, maar ik ben helaas de naam van de band vergeten ;(

quote:

Helaas ja. Gelukkig geeft God ons zijn Geest zodat ons denken vernieuwd wordt en wij niet meer of veel minder verlangen naar die natuurlijke gevoelens....:?
Dat zou zo moeten zijn ja, maar kennelijk gaat dat toch vaak niet op.

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: april 26, 2003, 10:55:51 pm »

quote:

op 25 Apr 2003 13:48:46 schreef macguinness:
Absoluut. Het knappe van U2 vind ik dat zij zich niet christelijk noemen, maar wel veel teksten hebben met een christelijke ondertoon, zonder dat het direct standaard-bijbels klinkt, als je begrijpt wat ik bedoel. Voorbeeld: The Wanderer, op Zooropa.

U2 is cool :9.
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: april 27, 2003, 11:36:49 am »

quote:

op 26 Apr 2003 22:55:51 schreef xgnoom:
op 25 Apr 2003 13:48:46 schreef macguinness:
Absoluut. Het knappe van U2 vind ik dat zij zich niet christelijk noemen, maar wel veel teksten hebben met een christelijke ondertoon, zonder dat het direct standaard-bijbels klinkt, als je begrijpt wat ik bedoel. Voorbeeld: The Wanderer, op Zooropa.

U2 is cool :9.

U2 is m'n favoriete band. Er is wel een reden waarom U2/Bono niet duidelijker is in zijn christelijke boodschap: Als het er te dik bovenop zou liggen, zou de muziek minder mensen aanspreken. Ik heb weleens gelezen dat U2 na het album 'October' (dat volgens mij het meest christelijke album is van U2) is gewaarschuwd voor dit 'gevaar'.

Zelf vind ik de cryptische teksten van U2 wel tof.

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: april 27, 2003, 07:47:23 pm »
U2 is ook een van mijn favorieten. Als ze nog eens een keer in Nederland komen dan ga ik zeker kijken. Heb nu alle DVD's van ze. U2 is in staat om mensen na te laten denken.

Maar er zijn natuurlijk wel meer groepen en teksten waardoor je aanknopingspunten kunt hebben voor een goed gesprek. Denk bijvoorbeeld aan Queens Innuendo.

Jan Wietsma, Zwolle

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: april 27, 2003, 07:54:48 pm »
Maar nog even terug naar popmuziek. Jan Koenot heeft een boek geschreven onder de titel "Voorbij de woorden" een essay over Rock, Cultuur en Religie. Het is een boek van een gelovige Jezuïet die goed aangeeft waarom popmuziek zo belangrijk is geworden in dit leven. En de dwarsverbanden die er te trekken zijn tussen Rock, Cultuur en Religie. Voor een gedeelte zie je dan ook dat Godfashion bijvoorbeeld meer is dan een beweging. Een boekje dat ik iedereen kan aanraden die geïnteresseerd is in popmuziek en alles wat hiermee te maken heeft. Het boekje kan je bij de Slegte kopen.

Voor mijn cd recensies maak ik trouwens ook gebruik van het Albumdossier en het Hitdossier. Kun je snel wat info terugvinden over een artiest. Maar ook lees ik wel biografieen van bijvoorbeeld Madonna: "Van Idool tot Icoon" of van Kylië: "De biografie" zie je meteen wel dat het allemaal geen glamour is in de popmuziek.

Wat betreft gospelmuziek, er is natuurlijk hele goede gospel denk maar eens aan:
Rebecca St. James
Luna Halo
Michael W. Smith
Stacie Orrico
Rachel Lampa

Over gospel kun je trouwens veel vinden in de Gospel encyclopedie.

Wie kent trouwens Glorybox?

Jan Wietsma, Zwolle

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: april 27, 2003, 07:58:58 pm »
Tourniquet, valt dat ook onder Gospel ?
Want die vind ik wel goed...
Voor de rest erger ik me groen en geel aan al die wannab G's die tegenwoordig de overhand hebben op MTV, TMF enz...
Heb geruime tijd Rap enz geluisterd, maar de kwaliteit gaat zo hard achteruit doordat het allemaal commercieel wordt...
En de teksten gaan ook alleen over Geld, Sex en auto's...
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: april 27, 2003, 10:25:20 pm »

quote:

op 27 Apr 2003 19:47:23 schreef Jan W:
U2 is ook een van mijn favorieten. Als ze nog eens een keer in Nederland komen dan ga ik zeker kijken. Heb nu alle DVD's van ze. U2 is in staat om mensen na te laten denken.

Alle dvd's? Rattle & Hum en welke nog meer dan?

Zelf heb ik bijna alles van U2: albums, cd-singles en enkele video's. Mijn 'U2-manie' behoort al een tijdje tot het verleden, maar de muziek vind ik nog steeds goed. Het laatste concert heb ik niet bezocht, maar als ze weer eens naar de Kuip komen, ben ik de eerste om een kaartje te kopen.

quote:

Maar er zijn natuurlijk wel meer groepen en teksten waardoor je aanknopingspunten kunt hebben voor een goed gesprek. Denk bijvoorbeeld aan Queens Innuendo.

Wat is er zo bijzonder aan de teksten van  'Innuendo' dan?

quote:

op 27 Apr 2003 19:54:48 schreef Jan W:
Maar nog even terug naar popmuziek. Jan Koenot heeft een boek geschreven onder de titel "Voorbij de woorden" een essay over Rock, Cultuur en Religie. Het is een boek van een gelovige Jezuïet die goed aangeeft waarom popmuziek zo belangrijk is geworden in dit leven. En de dwarsverbanden die er te trekken zijn tussen Rock, Cultuur en Religie. Voor een gedeelte zie je dan ook dat Godfashion bijvoorbeeld meer is dan een beweging. Een boekje dat ik iedereen kan aanraden die geïnteresseerd is in popmuziek en alles wat hiermee te maken heeft. Het boekje kan je bij de Slegte kopen.
Bedankt voor de tip  :) Ik heb ook een boekje over Madonna: 'De vele gezichten van een popster'. Volgens mij heb ik dit ook bij de Slegte vandaan...

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: april 27, 2003, 11:17:29 pm »

quote:

op 25 Apr 2003 14:20:49 schreef Pleun:
Wat zijn tegenwoordig goede gospelbands?

Kijk in het rijtje van Jan W. zou ik zeggen. Verder zijn goed:
-Jars Of Clay
-Third Day
(zie de link naar hun recensies elders in het muziekafdelinkje)
-Delirious
-The Elms
-Pillar
-Souljahz

Ik ga er nog over meer nadenken. Heb nu geen tijd meer. Later deze week hoor je meer.
Voor verder info, kijk op http://www.ccmplanet.com, http://www.cmcentral.com, http://www.hearitfirst.com, http://www.ccmmagazine.com, http://www.eo.nl/xnoizz, http://www.gospelmagazine.nl

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: april 27, 2003, 11:25:08 pm »
Luister ook geregelt opwekking.. Daar haal ik net nog wat meer uit als gospel..
Moet zeggen dat ik weinig gospel in m'n verzameling mp3's heb zitten
Paar nummers van POD en Tourniquet.. En nog wat DC talk..
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: april 28, 2003, 11:36:42 am »

quote:

op 27 Apr 2003 19:54:48 schreef Jan W:

Voor mijn cd recensies maak ik trouwens ook gebruik van het Albumdossier en het Hitdossier. Kun je snel wat info terugvinden over een artiest. Maar ook lees ik wel biografieen van bijvoorbeeld Madonna: "Van Idool tot Icoon" of van Kylië: "De biografie" zie je meteen wel dat het allemaal geen glamour is in de popmuziek.

Wat betreft gospelmuziek, er is natuurlijk hele goede gospel denk maar eens aan:
Rebecca St. James
Luna Halo
Michael W. Smith
Stacie Orrico
Rachel Lampa

Over gospel kun je trouwens veel vinden in de Gospel encyclopedie.

Wie kent trouwens Glorybox?

JAAAAAAAA glorybox!!!

ik kende ze omdat een vriend aan de andere kant van NL ze zag in een buurthuis.
Hij stuurde de cd en ik vond het super. (ik wist ook niet dat ze van een Christelijk label waren etc)

Toevallig traden ze op een dag 2 min lopen van mn huis in een dorpje op.

Ook hele vriendelijke mensen in die band.

(tis wel belangrijk om te weten wat je luistert, wíe erachter zit)

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: april 28, 2003, 11:49:10 am »

quote:

op 28 Apr 2003 11:36:42 schreef Sarah:

JAAAAAAAA glorybox!!!

ik kende ze omdat een vriend aan de andere kant van NL ze zag in een buurthuis.
Hij stuurde de cd en ik vond het super. (ik wist ook niet dat ze van een Christelijk label waren etc)

Toevallig traden ze op een dag 2 min lopen van mn huis in een dorpje op.

Ook hele vriendelijke mensen in die band.

(tis wel belangrijk om te weten wat je luistert, wíe erachter zit)
Heb je de thread over Enigma al gezien? Daar wilde je toch wat nadere informatie over?

Garfield

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: april 28, 2003, 12:27:35 pm »

quote:

op 27 Apr 2003 19:47:23 schreef Jan W:
....

Mee eens. Duidelijk een CD waaraan je kunt merken dat de band erg bepaald werd met leven & dood tgv de ziekte van Freddy Mercury. In mindere mate is dit te merken aan de CD 'Made in heaven'
Je moet de vraag niet stellen als je bang bent voor het antwoord......

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: april 28, 2003, 08:20:01 pm »

quote:

op 28 Apr 2003 11:49:10 schreef Pleun:

Heb je de thread over Enigma al gezien? Daar wilde je toch wat nadere informatie over?

"De algehele sfeer van MCMXC a.D. is mysterieus en sensueel."

hier kan ik helemaal inkomen, en dat stukje tekst gaf wel wát duidelijkheid maar heb zelf ook nog eens gzocht naar interviews. kon helaas nix vinden.
cd ligt ook bij mij in de kast. kluister t eigenlijk nooit meer, het brengt je in een hele aparte sfeer. En als er dan zo'n omgekeerd kruis op de voorkant staat;)....

btw je vindt depeche mode ook wel goed he? kheb veel cd's van ze hier. kluistert ook dat weinig meer..

en the cure? wat vind je daarvan?

kvind ze beiden muzikaal echt leuk om te horen.. de teksten is soms een ander verhaal;)
« Laatst bewerkt op: april 28, 2003, 08:43:56 pm door Sarah »

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: april 28, 2003, 09:43:42 pm »
"Always On My Mind"

Maybe I didn't treat you quite as good as I should
Maybe I didn't love you quite as often as I could
Little things I should've said and done, I never took the time
You were always on my mind

Maybe I didn't hold you all those lonely, lonely times
And I guess I never told you, I'm so happy that you're mine
If I made you feel second best, I'm so sorry, I was blind

Tell me, tell me that your sweet love hasn't died
Give me one more chance to keep you satisfied
Satisfied

Little things I should've said and done, I never took the time

Tell me, tell me that your sweet love hasn't died
Give me one more chance to keep you satisfied

Maybe I didn't treat you quite as good as I should
Maybe I didn't love you quite as often as I could
Maybe I didn't hold you all those lonely, lonely times
And I guess I never told you, I'm so happy that you're mine

(Maybe I didn't love you...)

E. Presley

Gospel ?

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: april 29, 2003, 02:20:11 pm »

quote:

op 28 Apr 2003 20:20:01 schreef Sarah:
op 28 Apr 2003 11:49:10 schreef Pleun:

"De algehele sfeer van MCMXC a.D. is mysterieus en sensueel."

hier kan ik helemaal inkomen, en dat stukje tekst gaf wel wát duidelijkheid maar heb zelf ook nog eens gzocht naar interviews. kon helaas nix vinden.
cd ligt ook bij mij in de kast. kluister t eigenlijk nooit meer, het brengt je in een hele aparte sfeer. En als er dan zo'n omgekeerd kruis op de voorkant staat;)....

Binnenkort zal ik nog wat over Enigma posten. :)

quote:

btw je vindt depeche mode ook wel goed he? kheb veel cd's van ze hier. kluistert ook dat weinig meer..

en the cure? wat vind je daarvan?

kvind ze beiden muzikaal echt leuk om te horen.. de teksten is soms een ander verhaal;)

Van The Cure heb ik 1 cd en Depeche Mode is een van m'n favoriete bands. Heb best veel van ze en ben in 2001 naar hun concert in Antwerpen geweest. Hun teksten zijn vaak sexueel en spiritueel getint (maar niet op een christelijke manier). Hmm...ik zie een patroon.  :|

Welke muziek luister je tegenwoordig dan? Ik luister Depeche Mode nog steeds en verder zit Massive Attack de laatste tijd vaak in m'n cd-speler.

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: april 29, 2003, 06:04:35 pm »

quote:

op 29 Apr 2003 14:20:11 schreef Pleun:
Hmm...ik zie een patroon.  :|

Welke muziek luister je tegenwoordig dan? Ik luister Depeche Mode nog steeds en verder zit Massive Attack de laatste tijd vaak in m'n cd-speler.

waar zie je een patroon?

ik luister depeche mode eigenlijk nooit meer, het was eigenlijk ook wel mijn favoriete band en daarna kwam dan the cure. En anne clark. Ook bij een optreden van haar geweest vorig jaar. Als ik het weer hoor krijg k zon gevoel wat k had toen ik t het heel vaak luisterde, van die tijd.

de laatste tijd komt massive (attack;) weleens voorbij sinds dat nieuwe album, net als muse, portishead, coldplay, radiohead, leonard cohen.. marco borsato:)  

en nu staat een playlist van michael w smith op repeat.

Kprobeer toch wel wat te minderen met muziek luisteren..

waar blijft de rest van enigma!!!!!!!!!!!!?  :)

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: april 29, 2003, 06:07:40 pm »
Trouwens, what about the band Bad Religon :?
De naam zegt je maybe wel wat maar de teksten zijn best goed...
Live vanuit de luie stoel

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: april 29, 2003, 06:52:37 pm »

quote:

op 29 Apr 2003 18:04:35 schreef Sarah:

waar zie je een patroon?

Nou, zowel Enigma als Depeche Mode hebben spiritueel en seksueel getinte teksten en allebei vind ik het erg goede muziek.

quote:

de laatste tijd komt massive (attack;) weleens voorbij sinds dat nieuwe album, net als muse, portishead, coldplay, radiohead, leonard cohen.. marco borsato:)

Leuke muziek allemaal, behalve dan Marco Borsato. Ik hou niet van Nederlandstalig.

Wat Massive Attack betreft: als je '100th Window' goed vindt, moet je ook 'Mezzanine' eens luisteren. Die is van dezelfde kwaliteit. :)

quote:

waar blijft de rest van enigma!!!!!!!!!!!!?  :)
Ik zit wel vaak op dit forum, maar dat wil niet zeggen dat de tijd op m'n rug groeit natuurlijk  ;) Maar er komt z.s.m. een stukje bij, en wel over het album 'The Cross of Changes."

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: april 29, 2003, 08:32:13 pm »

quote:

op 29 Apr 2003 18:52:37 schreef Pleun:
op 29 Apr 2003 18:04:35 schreef Sarah:

Nou, zowel Enigma als Depeche Mode hebben spiritueel en seksueel getinte teksten en allebei vind ik het erg goede muziek.

Wat Massive Attack betreft: als je '100th Window' goed vindt, moet je ook 'Mezzanine' eens luisteren. Die is van dezelfde kwaliteit. :)

Ik zit wel vaak op dit forum, maar dat wil niet zeggen dat de tijd op m'n rug groeit natuurlijk  ;) Maar er komt z.s.m. een stukje bij, en wel over het album 'The Cross of Changes."

ah kdacht t al (die lijn)

btw leuk over enigma. duidelijk
« Laatst bewerkt op: april 29, 2003, 08:37:26 pm door Sarah »