quote:
lkm schreef op 21 mei 2008 om 23:01:Allereerst maak IK mij daar niet druk om. Ik heb begrepen dat onze gemeente rechten heeft afgekocht (?). Ten tweede wordt er geen complete muziekcompisitie weergegeven, maar slechts een enkele notenbalk met zangnoten.
Voor sommige teksten kun je inderdaad het recht kopen om ze te mogen projecteren. Voor veel liederen ook niet trouwens, met name het liedboek voor de kerken is berucht. Wat betreft het projecteren van muziekbalken: het maakt natuurlijk niets uit of je slechts 1 balk met noten of een volledige compositie weergeeft, op het moment dat de muziek nog rechthebbenden heeft, is projectie in die mate dat er genoeg informatie wordt overgedragen om de muziek te kunnen zingen (en dat lijkt me je doel), overtreding van het copyright indien dat door rechthebbenden is voorbehouden.
Nu kun jij je daar natuurlijk niet druk om maken, maar dat lijkt me een uiterst verwerpelijke houding. Het is gewoon diefstal. Mensen maken muziek, hebben volgens de Nederlandse wet het recht om dat onder copyright te houden, of bepaalde rechten voor geld te verkopen, en jij (en je kerk) trekken je daar niets van aan. Geef de keizer wat des keizers is, zou ik zeggen.
Maargoed, nu wil je ook nog dingen op een website gaan doen. Van mij mag je, maar reken er wel op dat rechthebbenden je snel zullen weten te vinden. Dat gaat je hopeloos veel gezeik opleveren.