quote:
en elke ouder anders is, iedereen heeft op een bepaalde manier zich te voegen naar het: 'vaders, prikkelt uw kinderen niet, opdat zij niet moedeloos worden' col 3:21
quote:
Kinderen behoren echter heel vroeg te leren dat sommige dingen niet kunnen, en als ze ongehoorzaam zijn dat er soms (pijnlijke) consequeties aan verbonden zijn.
Als er een plastic zakje op tafel ligt en jouw kindje die net kan staan veegt dat van tafel af ben je waarschijnlijk niet boos. Als zo'n kindje een glas van tafel veegt, wordt je dan wel boos? Zo ja, dan zijn alle boeken over kinderpsychologie voor jou heel interessant. Je hebt het namelijk over heel vroeg en over ongehoorzaam zijn. En wist je dat een kind van 2 die geleerd heeft te luisteren naar een verbod van jou als je er bij bent, oprecht niet weet dat dat verbod ook geldt als jij achter de deur staat. Als je dat niet weet, mis je wat, want het is echt heel schattig als ze je dan komen halen om 'braaf' te vertellen dat de suikerpot op de grond ligt.
quote:
Op een latere leeftijd wordt uitleggen gewoon steeds belangrijker, en wordt slaan erg negatief.
Ik zou denken: het wordt wat minder negatief, want je kunt dan uitleggen dat je het met goede bedoelingen doet. En als het dan als erg negatief ervaren wordt door je kind, wat zegt dat dan over hun eerdere ervaringen? Ik denk eerder dat slaan dan een probleem wordt, omdat ze zelf zouden kunnen gaan ervaren dat het om macht gaat en ze doorzien dat je misschien dat slaan nòdig hebt om die macht te houden. Misschien weet jij dat dat niet zo is, maar je laat het niet zien op zo'n moment. Dat is het 'gevaar' ervan, ik zeg niet dat het altijd zo hoeft te gaan. Misschien is het een handreiking van mij aan jou, als je slaan gebruikt, weet dan de valkuilen.
quote:
Je moet ook je geweten volgen - als je zelf weinig moeite doet om goed te leven, wordt slaan al erg gauw `beter niet doen` denk ik.
Je bedoelt vanwege het gevaar om niet verantwoord te slaan? Dat ben ik wel met je eens ja. Slaan komt helaas wel veel voor in de soort opvoeding 'laat maar gaan', maar dan van een wat sociaal zwakke groep, ik weet even geen andere uitdrukking. In het 'laat maar gaan' opvoeden van een meer sociaal sterkere groep (maar volgens mij is deze soort uit de jaren 60, 70 niet meer actueel) hoort juist helemaal geen slaan. Zo is niet alles wat het lijkt. Veel jonge ouders van nu (chriselijk of niet) zijn best heel bewust bezig met opvoeden. Ze moeten alleen het wiel wel weer eens opnieuw uitvinden omdat ze het niet willen zoals vroeger met de vanzelfsprekendheid van veel dingen en geef ze eens ongelijk. Ik niet.
Ik ben zelf voor duidelijke grenzen en een positieve instelling, maar wel heel realistisch over je eigen tekortkomingen eerst en dan die van je kinderen. Ik vind het heel erg nodig dat ouders veel weten over de fasen waarin het kind zich bevind.