Auteur Topic: help, mijn vriend trekt mijn kleding aan  (gelezen 20211 keer)

Ditty

• Bekijk profiel
help, mijn vriend trekt mijn kleding aan
« Gepost op: juni 12, 2008, 02:57:40 pm »
Een tijd geleden heb ik hier voor het eerst een berichtje gezet op de site. Helaas ben ik naar die tijd niet meer terug geweest op het forum.
Dit omdat ik eigenlijk voor dat ik hier kwam al met een groot probleem zit en dit is het volgende. Ik vind het heel moeilijk om hier een berichtje over te schrijven en ik hoop dat jullie daar begrip voor kunnen hebben.

Maar mijn vriend of mijn aanstaande echtgenoot is niet de man wie ik voor het eerst ontmoet heeft hij heeft zich anders voorgedaan dan dat die is. En aan de ene kant neem ik hem dit zeer kwalijk en aan de andere kant hou ik nog steeds van hem.

Maar goed ik dwaal af en moet bij het punt blijven waar het om gaat.

Het laatste half jaar dat we samen wonen maak ik steeds meer mee dat ik kleding van mijzelf zie verplaatsen in mijn kast. Ik dacht eerst dat ik gewoon verstrooid was en dat het aan mezelf lag. Totdat ik onlangs foto's aantrof in een lade van mijn man waarin mijn man in mijn kleding staat.
Ik wist op dat moment echt niet hoe te denken en raakte in paniek.

Ik dacht wat moet ik doen maar naar lang wikken en wegen heb ik besloten om hem hier toch mee te confronteren omdat ik niet wist hoe ik hier nou mee om moest gaan.

Ik heb het hele verhaal aan hem verteld en hij zegt dat het allemaal onschuldig is en zegt dat het allemaal wel mee valt.

Nu is mijn vraag help hoe ga ik hiermee om ik hou aan de ene kant van hem maar ik weet het gewoon echt even niet meer wat te doen.

Ik vind het heel moeilijk om hier over te praten dus ik hoop op jullie respect

Ditty

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juni 12, 2008, 03:58:20 pm »
Het lijkt me met oog op de toekomst een eenvoudige keus voor deze man. Wil hij met jou verder gaan en met jou een normaal gezinsleven dan zou hij maar moeten stoppen met die rare kleedpartijen. Dat zou ik hem ook gewoon zeggen. Het lijkt me namelijk geen ziekte wat hij heeft of zo maar gewoon een soort kik, een verslavende nijging om iets buitengewoons te doen. Dat hij hierin doet. Vrij onschuldig inderdaad, maar wel abnormaal. Net zo abnormaal als met enkel een zwembroek aan door de binnenstad te wandelen. Het is niet jou keuze eigenlijk, maar zijn keuze. Een relatie met kinderen later aan wie je moet vertellen dat ze een vader hebben die zulke gekke dingen doet wil je vast ook niet. Wel daar licht de grens dan. Ik zou hem trouwens wel wat tijd geven om eens na te gaan wat hij nu aan het doen is. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald zou ik maar zeggen.
Een nieuwe start is een nieuw begin

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 12, 2008, 09:06:39 pm »
He Ditty, goed dat je om raad vraagt! Hoe dan ook is het belangrijk dat jullie er achter komen waarom hij dit doet. Daarna kun je over acceptatie van dat gedrag gaan praten. Waarschijnlijk vindt hij het lastig om er over te praten. Zoek dan een psycholoog om een en ander uit te diepen.
Volgens mij zijn er 3 mogelijke situaties:

Je aanstaande man lijkt het verborgen te (willen) houden. Da's niet gezond. Geheimen keren zich op den duur tegen je. Zoals gaitema reeds aangeeft: hoe moet dat dan als er kinderen komen?

Als hij er geen geheim van maakt, dan is het idd een tic. Vraag is dan: zou jij het geheim willen houden, je ervoor schamen? Ook dan kom je op den duur in een onmogelijke situatie.

Alleen als jullie beiden er geen probleem mee hebben dat die verkleedpartijen publiekelijk bekend zijn, dan is een goede relatie mogelijk. Uiteraard zullen allerlei mensen het evengoed 'ziek' vinden, maar als dat jullie niet deert, zie ik geen probleem voor jullie relatie.

Als de eerste situatie aan de orde is, dan zou hij naar een psycholoog moeten (en jij zou mee moeten) om het een goede plaats te geven. Da's iets anders dan het per se afleren! Iets geheim willen houden is nooit onschuldig, daar komt vanzelf pijn van. Wees dat voor en leer omgaan met dat wat je eigenlijk weg wilt stoppen. Zelfs als dat sociaal minder aanvaardbaar is in de ogen van anderen.
Een geheim doet uiteindelijk meer kwaad dan dat afwijkend gedrag dat doet, volgens mij.

Als het tweede het geval is, zou jij naar een psycholoog moeten wil je je relatie een kans geven. Dan zie je hem namelijk niet voor vol aan, en een gelijkwaardige relatie houd je dan nooit vol.

In het derde geval: veel geluk samen!

Nog een vraag: speelt het christendom nog een rol?
« Laatst bewerkt op: juni 12, 2008, 09:32:02 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 12, 2008, 09:34:08 pm »
Modbreak:
Titlefix

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juni 13, 2008, 11:01:35 am »
Al elle's wegen leiden naar de psycholoog. Dat kan, maar is niet het eerste waar ik aan zou denken.

Een aantal vragen die je volgens mij samen zou moeten proberen te beantwoorden:

- Waarom doet hij het?
- Waarom raak jij ervan in paniek?
- Waarom vindt hij het allemaal onschuldig en nogal meevallen? (Lijkt me een vreemde ontwijkende reactie, zeker gezien het feit dat hij er foto's van maakt (laat maken?), die afdrukt en verbergt)
- Waarom verbergt hij het voor jou? Wat zegt dat over jullie relatie, zijn vertrouwen in jou?
- Wat zegt zijn ontwijkende reactie over zijn omgang met jouw problemen/paniek hiermee?
- Hoe wil hij verder?
- Hoe wil jij verder?
- Hoe willen jullie samen verder?

Als je hier samen niet over kunt praten, of je komt niet uit je vragen, zou je inderdaad aan professionele hulp kunnen denken, maar met flink wat openheid naar elkaar kun je het ook prima zonder. Praten en vertrouwen, veel meer heb je niet nodig...
« Laatst bewerkt op: juni 13, 2008, 11:03:18 am door Pooh »

Ditty

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juni 13, 2008, 01:36:51 pm »
Dank je voor al jullie begrijpelijke reacties is een steun voor me :) .

Ik moet hem er denk ik mee confronteren en er een goed gesprek met hem voeren en vragen waarom hij zo ontwijkend is in zijn antwoorden.

Ik denk dat hij het voor mij verbergt omdat die zich ervoor schaamt en ik weet niet hoe hier mee om te gaan vanuit mn geloof is dit afkeurend gedrag en zondig ik weet het niet meer.
Ik hou van hem maar dit het is zo moeilijk ik kom er niet uit.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 13, 2008, 03:01:15 pm »
Probeer er eens met je vriend over te praten. En dan bedoel ik niet op hem inpraten, maar begripvol vragen stellen. Waarschijnlijk is het een fetisj (in de luchtige betekenis van het woord). Zolang het binnen de perken blijft is dat niets om je zorgen over te maken.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juni 13, 2008, 03:15:29 pm »
Er zijn gewoon vrij veel mogelijkheden. Ik keur zijn ontkennen en ontwijken niet goed, maar gezien het taboe dat er op rust kan ik het me wel indenken dat hij dat doet. Het is alleen in een relatie wel beter als hij er gewoon over kan praten inderdaad. Doe dat dus ook met een open mind, met beschuldigen en verwijten druk je hem alleen maar weer in de verdediging. Het is gewoon het belangrijkst dat je er achter komt wat de reden hiervoor is. Is het onschuldig fethisisme of vind hij het gewoon leuk om te kijken hoe het hem staat of zit er iets achter als een latente homoseksuele voorkeur in samenhang met transeksualiteit?
Maar ik zou niet direct van dat laatste uit gaan.
Pinkeltjefan

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juni 13, 2008, 03:18:39 pm »

quote:

Ditty schreef op 13 juni 2008 om 13:36:
[...]
Ik denk dat hij het voor mij verbergt omdat die zich ervoor schaamt en ik weet niet hoe hier mee om te gaan vanuit mn geloof is dit afkeurend gedrag en zondig ik weet het niet meer.
Ik hou van hem maar dit het is zo moeilijk ik kom er niet uit.
Schaamtegevoelens kunnen van invloed zijn maar als je er foto's van maakt dan lijkt het daar niet op. Vanuit je geloof hoeft het helemaal niet afkeurenswaardig te zijn dat hangt helemaal van zijn motieven af. Dus het is al meer gezegd: het gesprek aangaan, hij heeft wel wat te verantwoorden en uit te leggen naar jou toe lijkt mij.

Ditty

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juni 16, 2008, 11:44:53 am »
Bedankt voor jullie reacties
Ik vind het zo moeilijk ik weet niet hoe ik het aan moet pakken. Ik ben bang voor zijn reactie het is zo lastig voor me. Ik moet eerst wat zekerder in mijn schoenen staan wil ik hem er mee confronteren.
Het lijkt wel of het een fetish is en ik heb het idee dat het hem er om gaat om mijn rokken en panty's te dragen omdat hij dit indentificeert met weet ik wat ?
Wat vinden jullie hiervan is een scheiding tussen dameskleding en herenkleding dan zo van belang ik ben van thuis opgevoed om altijd een rok te dragen en zie dit als normaal en zie zijn gedrag als abnormaal. Maar ik lees ook als ik kijk op internet dat travestie niet altijd te maken heeft met homofilie. Ik weet het niet meer.
Hoe moet ik zo'n gesprek beginnen met hem ??

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juni 16, 2008, 11:56:23 am »
Dat lijkt mij ook heel erg moeilijk.
Misschien helpt het je als je beseft dat jij je nu ook eigenlijk voor hem aan het verstoppen bent. En hoe langer je dat doet, hoe moeilijker en complexer het wordt... En je zult zelf moeten beginnen, hoe, maakt volgens mij niet zo heel veel uit. 'Gewoon' even veel moed verzamelen, bidden helpt daarbij!

O ja, en ik denk dat je nu misschien aan het proberen bent een confrontatie te ontwijken door het eerst te proberen te begrijpen. Dat zou ik ook doen, maar eigenlijk is het makkelijker denk ik om een confrontatie aan te gaan voor dat je geprobeert hebt het te begrijpen. Je reageert dan 'echter', eerlijker ofzo, het heeft iets van vertrouwen in zich als je hem je geschokte gevoelens durft te tonen, terwijl je nog steeds van hem houdt.

groetjes
« Laatst bewerkt op: juni 16, 2008, 11:59:41 am door mirt »
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Ditty

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juni 16, 2008, 12:07:56 pm »
Bedankt voor je snelle reactie alle dingen die ik hoor stevigen mijn zelfvertrouwen en zorgt ervoor dat ik de kracht krijg om hem er mee te confronteren.
Zijn er geen mensen die msn hebben vind het fijn om te praten geeft mij veel rust en ik raak spanning kwijt voeg mij maar toe als jullie dat zouden willen

groetjes

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juni 16, 2008, 12:09:22 pm »
Waarom ben je bang voor zijn reactie? Ben je bang dat hij minder van je houdt als je met hem hierover in gesprek wil? Ben je bang dat hij je erom zal mishandelen?
Ik bedoel dit: als hij dit niet met je kan/wil delen, is jullie relatie dan wel gebouwd op wederzijds vertrouwen? Is je basis dan wel goed?
Ik begrijp wel dat je liever geen 'nee' antwoord op deze vraag, omdat dat consequenties heeft voor jullie relatie. Kun je 'ja' antwoorden, dan is er ook geen reden om bang te zijn voor zijn reactie. Goed, hij kan even boos worden, maar dat is dan niet omdat hij niet van je houdt, maar omdat hij moeite heeft om zich zo kwetsbaar op te stellen. Dan is het aan jou om hem te laten merken dat je hem er niet om veroordeelt. Dat geldt ook voor als hij het gesprek probeert te ontwijken. Vraag hem er dan ook gewoon naar of hij bang is voor een veroordeling van jouw kant.
Je moet dan wel voor jezelf helder hebben of je zijn gedrag inderdaad niet zomaar veroordeelt.
Het verschil tussen dameskleding en herenkleding an sich is minder interessant dan het je willen voordoen als iemand van het andere geslacht. Van dat tweede zegt God heel duidelijk dat het zonde is. Er zit alleen wel een grijs gebied tussen gewoon voor de lol je verkleden en je verkleden omdat je je eigen gender eigenlijk niet wil accepteren.  En ook dan geldt in jullie geval volgens mij wat elle ook al zei: in het laatste geval zou hij psychische hulp moeten krijgen, in het eerste geval is het inderdaad onschuldig en is hoe jij er tegenover staat veel belangrijker.
Zo'n gesprek beginnen is inderdaad niet makkelijk. Jij voelt je onzeker over zijn reactie (en geloof me, dat gaat waarschijnlijk niet over, dus wachten tot jij je zekerder voelt is waarschijnlijk een geval van: van uitstel komt afstel), hij heeft mogelijk geen zin in het gesprek en zal je dan ook niet echt helpen om het gesprek te beginnen. Zorg in ieder geval dat je allebei de tijd hebt, dat de sfeer goed is. Begin met hoe onzeker jij je voelt door zijn gedrag (niet in de trant van: jij zorgt dat ik me zo voel, maar meer: ik voel me er niet prettig bij, ik wil je graag begrijpen en ik wil graag dat jij mij begrijpt en rekening houdt met mijn gevoelens, kunnen we hier samen uitkomen), Leg hem ook uit dat je er moeite mee hebt omdat je altijd geleerd is dat dameskleding voor dames is en herenkleding voor heren, dus dames in rok horen en heren in broek. Kortom, vertel hem je gevoelens die zijn gedrag veroorzaken en laat hem weten dat je als hij ergens mee in de knoop zit daar met jou over kan praten en dat je dat eigenlijk ook verwacht als je samen je leven wil delen (wat jullie klaarblijkelijk al doen). Samen je leven delen houdt in dat je niet bewust delen van je eigen leven achter houdt voor de ander. Het houdt ook in dat je rekening probeert te houden met elkaar. Dus niet dat de een altijd moet inleveren en de ander niet.

Ik wens je hier heel veel sterkte mee, Ditty, want makkelijk is het niet. Maar imho heb je alleen de keus tussen jezelf de vernieling in helpen door te zwijgen, je relatie te verbreken zonder gesprek, of proberen in gesprek te gaan, waarna je ofwel een betere relatie met elkaar hebt (of het probleem nu echt opgelost is of dat je een compromis hebt weten te vinden, in ieder geval heb je openheid naar elkaar toe), ofwel je moet concluderen dat de liefde maar van 1 kant daadwerkelijk komt. t Is niet leuk en niet makkelijk, maar volgens mij wel de beste route
computerfout: een vreemde een in de byte

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juni 16, 2008, 12:11:27 pm »
Ik wil je best toevoegen op msn, maar je hebt geen msn-adres in je profiel openbaar staan. Je mag mij dus wel even toevoegen (als het goed is kun je in mijn profiel mn msn-adres vinden)

Ditty

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juni 16, 2008, 12:22:44 pm »
Bedankt voor jullie reacties weer ik denk dat je gelijk hebt en dat ik hem er meer moet confronteren maar niet in eerste instantie meteen veroordelen. Ik denk dat dit vooral belangrijk is. Ik verzamel mijn moed en ga kijken of ik vanavond het aandurf

fotogravinnetje ik heb je toegevoegd :)

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juni 16, 2008, 03:19:02 pm »
Ik zou het ook voor jezelf geen confronteren noemen. Daar zit (voor mijn gevoel) nog veel 'strijd' in. Je confronteert iemand met fouten. Of dat hier het geval is zal het gesprek moeten uitwijzen :)

Persoonlijk denk ik dat je het beste kunt kijken of hij er over wil praten. Wil hij dat niet dan zou ik vragen of hij er een andere keer over wil praten.  (Als dat zo is maak dan een goede afspraak over wanneer...) Wil hij dat ook niet, dan zou ik aangeven dat dat een probleem is omdat jij je niet prettig voelt bij deze situatie zolang je niet weet waarom hij het doet en wat er achter zit. Blijft hij bij zijn mening dat hij er niet over wil praten dan heb je een probleem. Laten we hopen dat dat niet gebeurd, en daarom dus maar niet op die zaak vooruit lopen.
Hopelijk wil hij wel praten, in dat geval zou ik neutrale en open vragen stellen. Dus veel vragen met 'waarom'. Persoonlijk denk ik dat zeker in een eerste gesprek ik het niet teveel zou sturen naar waardeoordelen. Laat het gewoon bij de redenen en denk daar vervolgens rustig over na, dan kun je in een gesprek later daar wel verder over gaan.

Wat ik heel goed aan je vind is dat je op internet gewoon rustig bent gaan uitzoeken wat travestie is. Zo blijf je voor jezelf ook dichter bij de feiten.

Ik hoop dat jullie sowieso al een relatie hebben die gebaseerd is op gesprekken. Dan is de kans het grootst dat jullie hier uit komen. Is je vriend zelf ook christelijk?
Pinkeltjefan

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juni 16, 2008, 08:39:45 pm »
Dat is misschien maar net wat je zelf in het woord 'confronteren' stopt. De één vind iets allemaal wel meevallen en de ander is zich rotgeschrokken. Dat is niet uitgepraat. Volgens mij is hierover gaan praten dus altijd je met elkaar confronteren, los van de vraag wie er moet veranderen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juni 17, 2008, 12:54:23 am »
Hallo Ditty

Ik heb dit allemaal gelezen en een christelijke kennis van me  die in de zorg en welzijnsector werkt heeft me het één en ander er over laten weten vanuit zijn beroepservaring. Dit is iets wat je niet even afleert volgens hem. Het is een complex psygisch probleem vaarvan hoogst waarscheinlijk in het verleden de wortels zitten. Er kan van alles gespeeld hebben. Van misbruikt zijn tot andere problemen waardoor hij niet lekker in zijn vel kwam te zitten waarscheinlijk. Hij gaat nu volledig in je op en  wil zich met je wil identificeren volgens hem, helemaal geobsedeerd door jou. Dat is een psygische belasting waar hij hulp bij nodig heeft wat niet door iedereen geboden kan worden. De wortels moeten boven water komen.

Jullie zouden bijvoorbeeld contact kunnen opnemen met Eleos. Zie ook www. Eleos.nl
 Een gereformeerde stichting voor geestelijke gezondheidszorg.
« Laatst bewerkt op: juni 17, 2008, 12:54:59 am door gaitema »

Silver

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juni 17, 2008, 08:52:42 am »

quote:

gaitema schreef op 17 juni 2008 om 00:54:
Hallo Ditty

Ik heb dit allemaal gelezen en een christelijke kennis van me  die in de zorg en welzijnsector werkt heeft me het één en ander er over laten weten vanuit zijn beroepservaring. Dit is iets wat je niet even afleert volgens hem. Het is een complex psygisch probleem vaarvan hoogst waarscheinlijk in het verleden de wortels zitten. Er kan van alles gespeeld hebben. Van misbruikt zijn tot andere problemen waardoor hij niet lekker in zijn vel kwam te zitten waarscheinlijk. Hij gaat nu volledig in je op en  wil zich met je wil identificeren volgens hem, helemaal geobsedeerd door jou. Dat is een psygische belasting waar hij hulp bij nodig heeft wat niet door iedereen geboden kan worden. De wortels moeten boven water komen.

Jullie zouden bijvoorbeeld contact kunnen opnemen met Eleos. Zie ook www. Eleos.nl
 Een gereformeerde stichting voor geestelijke gezondheidszorg.
Of hij vindt vrouwenkleding gewoon mooier en voelt zich er lekkerder in. Niet alles dat afwijkt hoeft dramatisch en psychisch te zijn omdat het niet binnen het kader past van wat bijvoorbeeld de buren, familie of kerk vinden.
« Laatst bewerkt op: juni 17, 2008, 10:48:54 am door Silver »

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juni 17, 2008, 06:59:15 pm »

quote:

Silver schreef op 17 juni 2008 om 08:52:
[...]
Of hij vindt vrouwenkleding gewoon mooier en voelt zich er lekkerder in. Niet alles dat afwijkt hoeft dramatisch en psychisch te zijn omdat het niet binnen het kader past van wat bijvoorbeeld de buren, familie of kerk vinden.

Zie ik ook zo.
Heel veel dingen worden dan dramatisch omdat er dramatisch over gedaan word.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juni 17, 2008, 10:04:38 pm »
Dat is ook een levensinstelling: niets is raar, is dat wel zo, dan komt het omdat wij het raar vinden....

Over hulpverlening en wat Gaitema schrijft ben ik het wel eens. Alleen is de situatie nu zo dat hij gezegd heeft: het stelt niet zoveel voor. Dus pas als hij gaat beseffen dat het voor een ander wel veel voor kan stellen, voor iemand die van hem houdt nog wel, is hij misschien bereid om over hulpverlening na te gaan denken. Dus niet eens om zijn gedrag, maar om de wortels ervan, zou het niet verkeerd zijn denk ik om toch te confronteren. En dan bedoel ik met confronteren: dat je jouw gevoelens confronteert met zijn gevoelens. Volgens mij kun je in deze situatie beter allerlei redenaties en weetjes over bepaald gedrag in je achterhoofd houden en op je gevoel afgaan, dan je gevoel ergens ver weg in je achterhoofd stoppen en alleen maar met redenaties komen. Gevoelens met gevoelens confronteren zou niet te eng moeten zijn voor twee mensen die van elkaar houden.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juni 17, 2008, 11:22:40 pm »
Ik ben zelf geen professioneel werker, dus ik kan daar geen helder antwoord op geven. Daarom zeg ik ook dat ze beter contact met professioneel hulp of mensen binnen de kerk die ook professionele ervaring hebben in psygische hulpverlening kan zoeken. Daarbij speelt geloof ook een rol. God heeft de touwtjes in handen.

Ditty zegt dat hij gezegt heeft dat hij het niet zo veel voor vond stellen, maar waarscheinlijk is het gesprek wel wat langer en omslachtiger geweest. Niet het meest gewone gesprek. Voor Ditty zelf is het heel moeilijk om het alleen te moeten doen, vandaar dat het goed is om professionele advies alleen daarom al te zoeken. Tips van mensen die er dagelijks mee te maken hebben.

Ik ben zelf een zoon van iemand die uit een gezin kwam waar de vader psygische problemen had. Ze hebben er nooit hulp bij gezocht (was er ook amper toen), maar op hoge leeftijd is het op een enorme drama uitgelopen. Mijn oom heeft er nog een tik van mee gekregen. Zit onder medicijnen omdat hij anders dagenlijks stemmen in zijn hooft heeft, totaal in zich zelf gekeerd is, bijna onberijkbaar voor de buitenwereld en luid discuserend op straat aanwezig tegen de stemmen in zijn hoofd. Ik bedoel maar hoe ver het kan gaan.
« Laatst bewerkt op: juni 17, 2008, 11:23:26 pm door gaitema »

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juni 18, 2008, 06:38:34 am »

quote:

Ditty schreef op 16 juni 2008 om 12:22:
Bedankt voor jullie reacties weer ik denk dat je gelijk hebt en dat ik hem er meer moet confronteren maar niet in eerste instantie meteen veroordelen. Ik denk dat dit vooral belangrijk is. Ik verzamel mijn moed en ga kijken of ik vanavond het aandurf
Ik hoop dat je de moed gevonden hebt om met hem erover van gedachten te wisselen. Want je beschrijft hier denk ik de beste weg naar een oplossing!
« Laatst bewerkt op: juni 18, 2008, 06:38:55 am door HenkG »
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: juni 18, 2008, 08:50:05 am »
Gaitema, je hebt op zich gelijk, maar dan wel als het inderdaad om een psychisch probleem gaat. Ik kan namelijk ook wel wat redenen bedenken die inderdaad onschuldig zijn (en dan stelt het dus inderdaad weinig voor). Wat voor Ditty om te beginnen gewoon het belangrijkst is, is haar eigen positie ten opzichte van dit gedrag bepalen (kan/wil ze er ook mee omgaan als het idd niet zo onschuldig blijkt te zijn) en daarna uitzoeken wat de achterliggende reden lijkt te zijn. Als het inderdaad onschuldig is, heeft het ook niet zo veel nut om er professionele hulp bij te halen. Lijkt het niet helemaal onschuldig, dan heeft het inderdaad zin om er professionele hulp bij te halen. Zowel voor hem (als hij dat tenminste wil!) als voor zichzelf, om er goed mee om te leren gaan.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: juni 18, 2008, 11:50:47 pm »
Ik zei het omdat ik de professionele wereld hierin wel vertrouw. Het lijkt me hoe dan ook niet verkeert bij hen informatie te winnen (of bij vrijwilligers binnen de kerk bijvoorbeeld met ervaring hier in), want wie zijn wij dat we bepalen of het onschuldig is of niet als anderen er voor hebben geleerd of er ervaring mee hebben? Wij hebben hier immers geen ervaring mee. Zeker niet meer dan Ditty.

Ik kan me ook niet voorstellen dat een man die zich in vrouwenkleren hult geen probleem binnen een relatie is. Er geen probleem van maken lijkt me eerder jezelf voor de gek houden. Er is namelijk wel wat aan de hand. Ze gaf ook al zelf aan er moeite mee te hebben. Dus het probleem is er al.
Daarbij werd ik door mijn kennis overtuigd van zijn professionele kennis erover. Dat hij zich aankleedt in de kleren van haar is niet alleen een obsessie op zich, maar het is het zich met haar willen identificeren. Ze wil zijn als haar. Zij is zijn grote voorbeeld en hij wil daarom als haar zijn. alsof hij zelf zoals hij zelf is onvoldoende is. Dat is het punt, hij accepteert zichzelf niet en wil daarom anders zijn, zoals haar! En daar zit het probleem in.
« Laatst bewerkt op: juni 19, 2008, 02:36:23 am door gaitema »

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: juni 19, 2008, 07:00:07 am »
Wat een knappe professional dat hij/zij zoveel over die persoon weet zonder hem te kennen.
Pinkeltjefan

Silver

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: juni 19, 2008, 12:03:47 pm »

quote:

gaitema schreef op 18 juni 2008 om 23:50:Ik kan me ook niet voorstellen dat een man die zich in vrouwenkleren hult geen probleem binnen een relatie is. Er geen probleem van maken lijkt me eerder jezelf voor de gek houden. Er is namelijk wel wat aan de hand. Ze gaf ook al zelf aan er moeite mee te hebben. Dus het probleem is er al.
Daarbij werd ik door mijn kennis overtuigd van zijn professionele kennis erover. Dat hij zich aankleedt in de kleren van haar is niet alleen een obsessie op zich, maar het is het zich met haar willen identificeren. Ze wil zijn als haar. Zij is zijn grote voorbeeld en hij wil daarom als haar zijn. alsof hij zelf zoals hij zelf is onvoldoende is. Dat is het punt, hij accepteert zichzelf niet en wil daarom anders zijn, zoals haar! En daar zit het probleem in.
Dus een vrouw die graag spijkerbroeken, boxershorts draagt en platte schoenen aan trekt, heeft dezelfde problemen als jij hierboven schetst?

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: juni 19, 2008, 02:11:42 pm »

quote:

gaitema schreef op 18 juni 2008 om 23:50:
Ik zei het omdat ik de professionele wereld hierin wel vertrouw. Het lijkt me hoe dan ook niet verkeert bij hen informatie te winnen (of bij vrijwilligers binnen de kerk bijvoorbeeld met ervaring hier in), want wie zijn wij dat we bepalen of het onschuldig is of niet als anderen er voor hebben geleerd of er ervaring mee hebben? Wij hebben hier immers geen ervaring mee. Zeker niet meer dan Ditty.

Ik kan me ook niet voorstellen dat een man die zich in vrouwenkleren hult geen probleem binnen een relatie is. Er geen probleem van maken lijkt me eerder jezelf voor de gek houden. Er is namelijk wel wat aan de hand. Ze gaf ook al zelf aan er moeite mee te hebben. Dus het probleem is er al.
Wow zeg. Een Psychiater die "Ferndiagnose" (ken ik geen nederlands woord voor) kan.  _O_

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: juni 19, 2008, 02:21:35 pm »

quote:

vrolijke schreef op 19 juni 2008 om 14:11:
Wow zeg. Een Psychiater die "Ferndiagnose" (ken ik geen nederlands woord voor) kan.  _O_

Kun je het wel in het Nederlands uitleggen?

edit:Ooh, je bedoelt telepathie/telediagnose
« Laatst bewerkt op: juni 19, 2008, 02:23:14 pm door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: juni 19, 2008, 04:03:17 pm »

quote:

Zwever schreef op 19 juni 2008 om 14:21:
[...]

Kun je het wel in het Nederlands uitleggen?

edit:Ooh, je bedoelt telepathie/telediagnose
Danke. Sorry hoor, maar als je 30 jaar maar onregelmatig nederlands spreekt/schrijft, vergeet je zo niet alledagelijkse woorden.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: juni 19, 2008, 04:20:49 pm »
Als je als man graag in vrouwenkleding wilt rondlopen (om wat voor reden dan ook) lijkt me logistiek gezien de kleding van je eigen vrouw gewoon het gemakkelijkst... het meest bij de hand, zeg maar...

Volgens mij hoeft dat niet per se te maken te hebben met je willen identificeren met je vrouw als persoon. Hooguit kan het zijn dat je als man moeite hebt met je genderidentiteit en je je in die zin met een vrouw wilt identificeren maar dat hoeft dan niet per se jouw vrouw te zijn - rechtstreekse aanwijzingen voor een relatieprobleem haal ik hier dan ook niet uit.
Bombus terrestris Reginae

Promtus

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: juni 19, 2008, 05:13:20 pm »
Vraag aan hem hoelang hij dit doet en waarom. Misschien is hij wel transseksueel, of beter gezegd, heeft hij een geslachtsidentiteitsstoornis. Maar dit begint meestal al behoorlijk jong.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: juni 19, 2008, 11:14:56 pm »

quote:

Wybo schreef op 19 juni 2008 om 07:00:
Wat een knappe professional dat hij/zij zoveel over die persoon weet zonder hem te kennen.
zie volgende opmerking.
« Laatst bewerkt op: juni 19, 2008, 11:50:14 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: juni 19, 2008, 11:26:37 pm »
Een reactie op iedereen die reageerde op mijn post van gisteren:

Ik legde het wel iets uitvoeriger uit dan wat hij zei. Hij zei dat een man die zich verkleed met de kleren van zijn vriendin zich wil identificeren met haar (uit obsessie) op dat moment en dat daar iets als oorzaak achter zit dat hem pijn gedaan heeft zoals mogelijk misbruik, maar dat kan ook wat anders zijn. Volgens hem is het niet iets waarvan je zomaar kunt stoppen. Het is niet dat je van hem kan verwachten dat hij morgen tegen haar zegt: "Ik ben ermee gestopt."
Ik verwoordde het zelf weer verder in die zin van dat hij dan gebrek aan zelfvertrouwen heeft en zichzelf niet accepteerd zoals hij is. Want dat was de conclusie die ik zelf dan zou trekken. Als gevolg van alles uit het verleden heeft hij een klap opgelopen, dat in mijn logica gepaard gaat met het twijvelen aan jezelf. Zo'n psygische iets waar je niet mee kan stoppen is voor hem alleen al niet goed. Dat komt ergens vandaan. Hij heeft alleen daarom al het recht om serieus genomen te worden.

Maar al met al gaat het niet over mij of wat ik zeg of de psygoloog maar om Ditty, zij zit met het probleem net als haar man. En iedereen kan nagaan dat een gezin waarvan pappa als vrouw gekleed gezien wordt door ooms, tantes, neefjes, nichtjes, buren, klasgenoten, mensen van de verenigingen, kerk etc...  problemen gaat geven.
zoals ik ook al zei: het is nooit verkeert om advies te vragen bij mensen met ervaring hierin in de kerk, vereniging, andere mensen in je omgeving of psygologen/maatschappelijk werkers. Voorkomen is beter dan genezen. Dat zou ik doen als ik haar was.

ps. hij zelf is geen psygoloog maar een hoofd van een verstandelijk gehandicapteninstelling. En als hoofd daarvan heeft hij wel genoeg praktijkkennis over psygologie om te kunnen zeggen dat wat de man van Ditty heeft wel een psygisch probleem is waar je niet zomaar mee stoppen kan maar hulp bij moet zoeken.
« Laatst bewerkt op: juni 20, 2008, 12:32:40 am door gaitema »

Ditty

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: juni 21, 2008, 01:49:17 pm »
Bedankt voor jullie vele reacties deze samen met gebed geven mij veel steun.

Ik ben er voor gaan zitten om met hem te praten en er hem mee te confronteren. Maar dit ging niet zo makkelijk hij probeerde er op alle manieren onderuit te komen en probeerde het gesprek te ontwijken.

Uiteindelijk hebben we er wel over gepraat en heeft hij mij het een en ander verteld en gezegd dat hij geen homosexueel is en geen transexueel omdat hij ook met deze vragen had geworsteld. Het gaat bij hem om een gevoel van sexuele opwinding. Ik weet niet wat ik hiervan moet denken ?

Aan de ene kant ben ik blij dat die wel van mij houdt maar dat hij een soort van fetish heeft dat verontrust mij wel en ik krijg dan twijfels over mijn geloof en waarom dit mij gebeurd en aan de andere kant de opluchting dat hij er wel voor mij is.
Wie mij via msn wil toevoegen en met mij wil praten over msn mag dit doen ik vind het zeer prettig en het geeft mij rust als ik er over praat

Ik vind het allemaal zo moeilijk !
« Laatst bewerkt op: juni 21, 2008, 01:52:35 pm door Ditty »

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: juni 21, 2008, 10:54:03 pm »
Wat goed van je!

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: juni 21, 2008, 11:22:41 pm »
Ik denk dat ik er niet al te zwaar aan zou tillen als het idd alleen een soort van fetish is. Waarom zou het raarder zijn als een man de kleren van zijn vriendin aantrekt dan wanneer een vrouw de trui of jas van haar vriend aantrekt? Ik zou er zwaarder aan tillen denk ik als hij de kleren van iemand anders aan zou trekken of zich echt als vrouw zou gaan vermommen om er daarna mee de straat op te gaan. Maar wat is er mis mee als ik eens voor de spiegel zou gaan staan en een van Wybo's stropdassen om zou doen? Ok, ik zou het niet in mn uppie doen, omdat ik graag samen met hem van de dingen in mn leven geniet, dus ook iets als het dragen van een van zijn stropdassen.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik de grens tussen wat nog wel kan en wat 'gestoord' is niet heel duidelijk vind. Ligt denk ik niet zozeer in hoe het zich uit, maar wat erachter zit. De kleren van je vriendin aantrekken omdat je je dan meer met haar verbonden voelt, hoeft geen psychische stoornis als achtergrond te hebben. Kan ook gewoon flinke verliefdheid zijn, lijkt mij. En ook dat hij er niet erg open over is en er liever niet over spreekt hoeft geen psychische stoornis te betekenen, het kan ook komen doordat hij bang is voor het taboe dat er nogal eens op ligt. Daarom zou ik graag willen aandringen op proberen te achterhalen of zijn gedrag in feite logisch is, of dat er toch een psychisch probleem op de achtergrond in mee speelt.
Heel veel sterkte Ditty. In ieder geval heel erg goed dat je aangedrongen hebt op dat gesprek, dat je hem toch zo ver gekregen hebt dat hij eens echt naar je luisterde en dat hij iets van zijn eigen gevoel erbij heeft geuit. Probeer er niet te krampachtig mee om te gaan, maar probeer de communicatielijnen open te houden. Probeer samen een oplossing te vinden waar je je allebei happy bij voelt. (Geen idee of het meespeelt, maar misschien is het eigenlijk gewoon een schreeuw van hem om wat meer echte aandacht van jou, Ditty? Een schreeuw om weer wat meer spanning in jullie relatie?)

Silver

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: juni 22, 2008, 12:10:22 am »

quote:

Ditty schreef op 21 juni 2008 om 13:49:Uiteindelijk hebben we er wel over gepraat en heeft hij mij het een en ander verteld en gezegd dat hij geen homosexueel is en geen transexueel omdat hij ook met deze vragen had geworsteld. Het gaat bij hem om een gevoel van sexuele opwinding. Ik weet niet wat ik hiervan moet denken ?
Misschien ten overvloeden maar homoseksueel heeft weinig te maken met transeksueel of travestie, anders dan dat het wat afwijkt van de meerderheid.

quote:

Aan de ene kant ben ik blij dat die wel van mij houdt maar dat hij een soort van fetish heeft dat verontrust mij wel en ik krijg dan twijfels over mijn geloof en waarom dit mij gebeurd en aan de andere kant de opluchting dat hij er wel voor mij is.
Misschien troost het je als je weet dat een heel groot deel van de bevolking wel 1 of andere fetish heeft, de 1 wat opvallender en extremer dan de ander. De seksuele beleving van mensen is nou eenmaal ontzettend verschillend, dit kan een schok zijn voor mensen die door hun achtergrond of opvoeding hier angstvallig van weggehouden zijn.

quote:

Ik vind het allemaal zo moeilijk !
Blijven praten lijkt me de beste oplossing, overigens goed dat jullie dat al met elkaar doen, veel mensen komen niet zover.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: juni 22, 2008, 01:31:43 pm »
Ik kan me zo'n fetisch wel indenken. En bij elke fetisch ga je een bepaalde grens over waarvan je zelf weet dat het een grens is. Of je hebt een tik waarvan je weet dat het een tik is, zoals bepaalde zenuwtrekken. Of je het de nijging nogal veel te gaan snaaien of je rookt als een ketter. Maar bij al die vormen weet je ook dat het zo niet hoort en juist daarom heeft het een bepaald gevoel dat prettig ervaart geloof ik en daarom ook verslavend werkt. Toch zal het toch ook altijd een reden hebben neem ik aan. Als je rookt als een ketter dan probeer je daar waarscheinlijk een bepaalde rust uit te halen dat je er echter ook nooit echt in vindt, dus moet je iedere keer weer een andere sigaret op steken. Ik heb zelf dat als ik me een beetje bleu voel of me verveel dat ik al snel de kast in duik op zoek naar iets lekkers om te eten. Gelukkig schaf ik met opzet niet zoveel aan, waardoor het nogal snel op is. Zo zal hij ook iets zoeken in die kleedpartij. Het geeft hem een bepaalde voldoening.

Ergens is een oplossing ook eenvouding. Zo makkelijk als je er aan begint kan je ook stoppen. Het zit ergens tussen de oren dat het toch niet gebeurd.
« Laatst bewerkt op: juni 22, 2008, 01:35:04 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: juni 22, 2008, 01:43:41 pm »
Ik zag op tv iets nog veel extremers waarvan iedereen dan vooral achter de vrouw schaart en de man als de duivel aan ziet, maar ik begreep die man ook wel. Hij was echt verslaaft aan zijn handelingen en dat bleek ook uit al zijn reacties. Hij keek zijn vrouw steeds niet aan en staarde naar de grond en tenslotte schoten de tranen in zijn ogen. American TV. Een presentator die het probleem van twee mensen behandeld. De man gaat vreemd bij het leven, maar het bleek duidelijk uit zijn reacties dat hij schaamde voor zijn eigen leven en wat hij zijn gezin hiermee aandoet, maar door de verslaving stond zijn hele gezin onder druk en is het gedoemd gescheiden te gaan worden. De man wil er van af, maar het lukt hem niet. Hij gaat als gevolg van het het programma op zoek naar een psygoloog die hem zal begeleiden in zijn verslavingsprobleem. En de vrouw staat voor een zeer zware keuze. Waarscheinlijk dat het een scheiding wordt en het opvoeden van haar kinderen zonder een vader.

zo denk ik dat een fetisch je in een bepaalde greep houdt waar je zelf niet in wil zitten.

Silver

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: juni 22, 2008, 04:01:54 pm »
@gaitema,

Je denkt veel en wilt veel uitleggen, persoonlijk denk ik dat gewoon ieder mens anders is op wat voor gebied dan ook. Tuurlijk zijn er uitzonderingen waarbij mensen zichzelf schade toebrengen door hun gedrag en dat is dan volgens mij ook de grens. Maar voor de rest ik kan er echt niet mee zitten als een man zich vrouwelijk kleed of een vrouw zich mannelijk kleed (grappig dat dit als vrij gewoon wordt gezien), iemand graag naakt over straat wil lopen, zich compleet hult in oranje kleding, zijn huid vol tatoeert of allerlei piercings op vreemde plaatsen heeft.

Als die mensen zich daar gelukkig bij voelen dan kun je ze wel vreemd vinden en vinden dat ze ermee moeten stoppen, dit zal in de meeste gevallen gewoon averechts werken of ander vreemd gedrag uitlokken met de kans op veel meer problemen.

We zijn nu eenmaal anders.
« Laatst bewerkt op: juni 22, 2008, 04:02:32 pm door Silver »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: juni 22, 2008, 05:56:57 pm »
Ik kan me niet indenken dat de meeste christenen dit zo zouden zien. Het blijft bovenal de vraag 'waarom' hij dit doet. En ik denk dat daar de grootste vraag ligt. En als ik Ditty's verhaal lees dan lijkt me het wel duidelijk dat zij het niet als gewoon ziet en bovenal niet prettig. En dat is waar het vooral om draait, hoe ziet Ditty en haar man het. En ook vooral niet te vergeten:"is dit Gods wil met hun leven, hoe beoordeeld Hij dit?"
« Laatst bewerkt op: juni 22, 2008, 05:59:37 pm door gaitema »

Silver

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: juni 22, 2008, 08:10:29 pm »

quote:

gaitema schreef op 22 juni 2008 om 17:56:
Ik kan me niet indenken dat de meeste christenen dit zo zouden zien. Het blijft bovenal de vraag 'waarom' hij dit doet. En ik denk dat daar de grootste vraag ligt.
Wat is precies het christelijk kleding advies voor mannen? En waarom vinden de meeste christenen het geen enkel probleem dat vrouwen in mannen kleren lopen zoals spijkerbroeken?

quote:

En als ik Ditty's verhaal lees dan lijkt me het wel duidelijk dat zij het niet als gewoon ziet en bovenal niet prettig. En dat is waar het vooral om draait, hoe ziet Ditty en haar man het.
Ditty heeft het er moeilijk mee, haar man minder, persoonlijk zie ik het probleem ook niet omdat het binnenhuis gebeurt, intergreer het in een seksuele fantasie en je kunt er een hoop lol om hebben me elkaar.

Wat het met hem doet moeten ze inderdaad bepraten, gelukkig is ze zo sterk dat ze dat al doet. Het is alleen jammer dat er over psychologische problemen en allerlei hulptrajecten gesproken wordt, terwijl er misschien nauwelijks iets aan de hand is, voorzover dat uit de openings post te lezen is. Vaak heeft die goed bedoelde hulp van kerk en of vrijwilligers het averechtse effect, al zullen de bedoeilingen goed zijn. Als ze er met praten niet uitkomen is er altijd nog de professionele psychloog voor advies.

quote:

En ook vooral niet te vergeten:"is dit Gods wil met hun leven, hoe beoordeeld Hij dit?"
Geen idee, ik heb niet de illusie dat ik Gods wil kan doorgronden of een advies kan geven door her en der wat zinnetjes uit de bijbel bij elkaar te zoeken en dat als Gods oordeel te presenteren.
« Laatst bewerkt op: juni 22, 2008, 08:12:39 pm door Silver »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: juni 22, 2008, 09:46:24 pm »

quote:

En ook vooral niet te vergeten:"is dit Gods wil met hun leven, hoe beoordeeld Hij dit?"

In Jezus is ieder vergeven. God beoordeelt ons door Jezus heen. En dan blijken wij schoon. Ondanks onze gebreken.

Als Ditty's vriend Jezus oprecht aanvaard heeft als zijn Losser, dan laadt hij -hoe krom dat ook mag lijken in mensenogen- geen schuld op zich tov God door zijn gedrag. Wie zijn wij dan om dat gedrag te veroordelen?

Wel kan hij 'schuld' op zich laden door zijn gedrag tov Ditty en andere vrienden/familie. Zodra je je gedrag probeert te verheimelijken of te vergoelijken is er sprake van wantrouwen. Dan doe je die relaties tekort, en dat is schadelijk. Dat maakt relaties stuk. Een vorm van disrespect.

Dat geldt natuurlijk ook voor Ditty. Op meerdere manieren. Als zij het gedrag van haar vriend gaat verbloemen/vergoelijken tegenover de buitenwereld, dan doet zij die anderen tekort. Maar ook zou ze dan haar vriend tekort doen: ze accepteert hem dan niet volledig, inclusief moeilijke kanten. Ook dan gaan relaties vaak uiteindelijk stuk.

Naar mijn mening moet je die fetish accepteren voor wat het is: een raar soort gedrag dat sociaal nogal slecht geaccepteerd wordt en waar vriendlief kennelijk toch behoefte aan heeft. Daarna kun je vervolgstappen ondernemen: het proberen te begrijpen en het een plek geven in jullie relatie. En dan kun je ook jullie gezamenlijke houding tov de rest bepalen.

Hoe God daartegenover staat? Dat is imho ontzettend lastige theologie. God heeft zijn kinderen lief, om Jezus' wil. Zonde hangt samen met wet, en de wet is in Christus Jezus vervuld. En dan conclusies trekken ten aanzien van 'goed christelijk gedrag' wordt moeilijk.
Paulus vraagt zich af of je dan maar 'meer moet zondigen opdat de genade toeneemt'. Natuurlijk niet zegt hij. Maar dan laat hij zien dat dat -'een goed christen maakt geen fouten'- een verkeerde manier van kijken naar gedrag is: in Christus ben je vergeven. In Christus is de wet vervuld. Er is een nieuwe wet, namelijk die van Zijn Geest, die het leven van een Christen vult. Die is samengevat in bijvoorbeeld galaten 5:22.
Probeer na het lezen van de hele brief aan de Romeinen en die aan de Galaten nog een eenduidig antwoord te geven op de vraag of een man de kleding van zijn vrouw aan mag trekken. Dat wordt dan heel moeilijk, vind ik. Dan kom je uit bij termen als 'trouw', 'zelfbeheersing' en 'heidenen geen aanstoot geven'. Een vreemde kledingkeuze of een fetish zijn daar niet op voorhand mee in strijd.

Ditty: zoek samen met je vriend uit hoe je dit een plaats geeft in jullie leven. Stop het niet in een verdomhoekje. Vraag daarbij God om wijsheid, zoek samen de leiding van de Geest.

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: juni 22, 2008, 10:45:57 pm »

quote:

elle schreef op 22 juni 2008 om 21:46:
[...]

Naar mijn mening moet je die fetish accepteren voor wat het is: een raar soort gedrag dat sociaal nogal slecht geaccepteerd wordt en waar vriendlief kennelijk toch behoefte aan heeft. Daarna kun je vervolgstappen ondernemen: het proberen te begrijpen en het een plek geven in jullie relatie. En dan kun je ook jullie gezamenlijke houding tov de rest bepalen.
Zo zie ik het ook.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: juni 22, 2008, 11:52:39 pm »

quote:

Silver schreef op 22 juni 2008 om 20:10:
[...]
Wat is precies het christelijk kleding advies voor mannen? En waarom vinden de meeste christenen het geen enkel probleem dat vrouwen in mannen kleren lopen zoals spijkerbroeken?

[...]
Ditty heeft het er moeilijk mee, haar man minder, persoonlijk zie ik het probleem ook niet omdat het binnenhuis gebeurt, intergreer het in een seksuele fantasie en je kunt er een hoop lol om hebben me elkaar.

Wat het met hem doet moeten ze inderdaad bepraten, gelukkig is ze zo sterk dat ze dat al doet. Het is alleen jammer dat er over psychologische problemen en allerlei hulptrajecten gesproken wordt, terwijl er misschien nauwelijks iets aan de hand is, voorzover dat uit de openings post te lezen is. Vaak heeft die goed bedoelde hulp van kerk en of vrijwilligers het averechtse effect, al zullen de bedoeilingen goed zijn. Als ze er met praten niet uitkomen is er altijd nog de professionele psychloog voor advies.

[...]
Geen idee, ik heb niet de illusie dat ik Gods wil kan doorgronden of een advies kan geven door her en der wat zinnetjes uit de bijbel bij elkaar te zoeken en dat als Gods oordeel te presenteren.

Ze kunnen zoeken naar Gods wil en dat is meer dan een paar zinnetjes bij elkaar schrapen uit een één of andere christelijke boek. Ik geloof dat je echt met hulp van God zijn wil leert kennen. Ze zullen het met elkaar moeten doen. Voor de rest heb ik mijn mening hier wel over vertelt en geloof ik wel dat God met hen hun weg gaat.

Ik vraag me wel af wat voor voorstelling je er van hebt, denk je dat ze na met elkaar geregeld gesproken te hebben het probleem zullen opgelost hebben? Dat hij dan gestopt is met het verkleden tot vrouw of zij het volledig accepteert  zonder verdere stribbeling op andere momenten en om aanverwante redenen? Hat kan natuurlijk allemaal, maar waarscheinlijk komt dat dan omdat ze dan heel sociaal is en daar als vakkundig professional ook goed in zou zijn. Een opleiding tot maatschappelijkwerker ofzo zou ze dan zeker goed doorlopen.

En dat kan dus ook zo zijn met mensen met ervaring in je omgeving zoals uit de kerk. Daar doel ik dan ook op. Mensen in de kerk die ook een psygoligische beroep uitoefenen als bijvoorbeeld maatschappelijk werker bijvoorbeeld. Een dominee van ons was voorheen maatschappelijkwerker en een andere dominee heeft gewerkt met TBS-jongeren. Dat soort mensen zullen je zeker een goed advies kunnen geven.
« Laatst bewerkt op: juni 23, 2008, 12:31:08 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: juni 22, 2008, 11:58:47 pm »

quote:

Dat snap ik, maar toch geloof ik dat het in de praktijk niet zo zal blijken te zijn. Op langer termijn niet..maar ik laat het aan God, Ditty en haar vriend over. Ik hoop hen het beste toe.

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: juni 23, 2008, 09:31:53 am »
gaitema, waarom wil je per se dat die vriend stopt met die kleding? waarom wil je per se allemaal leeuwen en beren op de weg zien terwijl een heel aantal anderen aangeeft dat het waarschijnljik allemaal nog niet zo hard loopt? Het feit dat er een psychisch probleem achter kan zitten, wil nog niet meteen zeggen dat dat hier ook het geval is! Ik denk dat Ditty meer geholpen is met eerst kijken hoe zij er mee om kan gaan en daarna pas wat er mogelijk achter zit bij haar vriend. Komen ze er niet met z'n tweetjes uit, dan zal ze heus wel professionele hulp gaan inschakelen. Maar je gaat toch ook niet voor ieder pijntje, ieder wondje, iedere verkoudheid naar een huisarts?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: juni 23, 2008, 02:39:44 pm »
ach laat maar, ik gaf gewoon aan wat ik denk. Maar ik denk dat zij er wel achter komt wat ze het beste kan doen. Wat ik zelf gewoon opvallent vindt is dat hij waarscheinlijk niet 'kan' stoppen. En dat Ditty dat 'niet' prettig vindt. Dus...

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: juni 23, 2008, 02:50:53 pm »
Ik vind sommige dingen in het leven ook niet prettig en die moet ik toch echt accepteren. Het leven is nu eenmaal geen fondant