Ik ben het niet geheel eens met het artikel en zal het begin even wat nader bekijken.
quote:
Binnen het overgrote deel van het christendom is er van enige actualiteit geen sprake, wordt er niet of nauwelijks over gediscussieerd laat staan dat men elkaar om de oren slaat met wat dan ook. Leuke opening van een stukje tekst, maar geen afspiegeling van de werkelijkheid. De werkelijkheid is dat maar een zeer kleine minderheid zich hiermee bezighoud of zich hier druk over kan maken.
quote:
De discussie is vaak zo ingewikkeld, dat je er zeker als nieuweling op dit gebied haast niet meer uit komt. Terwijl het werkelijk heel eenvoudig is.
Uiteraard, aangezien de werkelijkheid enkel eenvoudig kan zijn, zoals de Heilige Drie-eenheid bijvoorbeeld.

Lijkt me dus ook een vrij onzinnige opmerking. De goddelijke waarheid laat zich niet binden door ons denkvermogen. Waarheid hoeft dus niet simpel of te doorgronden zijn, dat is slechts onze eigen wens.
quote:
God is onze Schepper, de Heilige, de Koning. We houden van Hem en juist daarom is ons levensdoel om Hem steeds beter te leren kennen en meer en meer te gaan leven naar Zijn wil. Niet uit plichtsgevoel, maar uit liefde willen we Hem dienen.
Niets op aan te merken.
quote:
In de bijbel – en alleen daar – heeft God Zich aan ons geopenbaard.
Dat lijkt me een vrij onchristelijke stelling. Daar waar een persoonlijke relatie met de Here nog omarmt word een regel terug, daar wordt nu een of ander afstandelijk beeld neergezet. Een beeld wat tegengesproken wordt in de Bijbel en in 2000 jaar christendom. De Bijbel is slechts een op schrift gesteld deel van de overlevering.
quote:
Wat er door dominees, rabbi’s of kerkvaders wordt beweerd, kan heel waardevol zijn, maar als het de toetsing aan Gods Woord niet kan doorstaan, kunnen we hun standpunten en de tradities die daaruit ontstaan zijn, beter naast ons neerleggen.
Dat kan, of je jezelf dan nog als christen kan beschouwen is een tweede. Tevens is het een beetje een kromme opmerking, kan heel waardevol zijn, maar je kunt het beter naast je neerleggen, want wat ik je straks ga vertellen, dat moet je geloven wil de schrijver hiermee zeggen. Waarom denkt de schrijver dat hij meer autoriteit heeft over de lezer dan een kerkvader, dominee enz?
quote:
Het zijn allemaal tenslotte maar mensen. De enige manier om te ontdekken wat Gods bedoeling is met jouw leven is door zélf biddend de bijbel te gaan lezen en bestuderen.
Als je Gods werk door de kerkvaderen en concilies zo makkelijk naast je neerlegt dan lijkt het me idd dat je op zo'n punt uitkomt. Een punt waar geen gemeenschap eer is maar waar we slechts allemaal individuelen zijn. Zal ongetwijfeld zeer fijn in de oren klinken in deze individualistische samenleving.
quote:
Laat niemand je iets wijsmaken.
Vanwaar dan wel dit artikel? Waarom zou ik me door deze schrijver wel iets wijs moeten laten maken. Lijkt me een open deur op weg naar het atheïsme.
quote:
Je hebt een gezond verstand gekregen – gebruik dat dan.
Dat is een aanname die niet zonder meer altijd opgaat. Genoeg mensen zijn niet theologisch geschoold om de complexiteit van de Bijbel (en dit soort vraagstukken) te doorgronden, en er zijn genoeg theologen die zich laten verblinden door de eigen wens.
Niet voor niets is er bijvoorbeeld in de leefregel van de Karmel (katholieke orde) opgenomen dat het grootste en verstandigste deel besluiten neemt.
quote:
Ontwikkel je eigen mening, ook over het onderwerp sabbat-zondag, met alleen Gods Woord als leidraad en Zijn Geest als helper.
Het individualisme viert hoogtij, de eigen wens wordt verheven tot Gods wil, want laten we welzijn, dat is de consequentie van dit soort uitspraken. Prachtig en ongetwijfeld erg populair, maar christelijk kan ik het niet meer noemen. En ik denk dat een GKV broeder/zuster ook wel mij kan helpen om aan te tonen dat het niet Bijbels is.
quote:
Probeer, hoe moeilijk dat ook kan zijn, de tradities en gebruiken waarmee je bent opgevoed, buiten beschouwing te laten. Richt je alleen op Hem, de Enige die er in de eeuwigheid toe doet. ‘Komt, laten wij opgaan naar de berg des HEREN, naar het huis van de God Jakobs, opdat Hij ons lere aangaande zijn wegen en opdat wij zijn paden bewandelen’ (Jes. 2:3).
Met andere woorden eer je ouders niet, ga je eigen gang en vind vooral opnieuw zelf het wiel uit.
quote:
Als je er tegenop ziet om de hele bijbel door te spitten naar relevante teksten over de sabbat, wil deze site je een handreiking doen. Bid of God je de kracht wil geven radicaal te zijn, om desnoods dingen voor Hem op te willen geven, als Hij dat van je vraagt. Het gaat er niet om of wij als christenen ons ei kwijt kunnen op de sabbat of de zondag, of wij ons er goed bij voelen, of wij er het nut wel van inzien, of wij het allemaal wel kunnen inpassen in ons drukke schema. Het gaat er niet om wat de buurman doet, of de dominee. Ons enige doel moet zijn: Hem lief te hebben door te luisteren naar wat Hij zegt, te doen wat Hij belangrijk vindt, en zo te leven tot Zijn eer. Bid: ‘Wat wilt U dat ik doen zal?’, ongeacht de consequenties.
Verder geen zin meer om er op in te gaan, maar het moge duidelijk zijn hoe ik over het artikel denk. Ik denk dat het moderne pulp is. En dat terwijl ik nog helemaal niet gelezen heb welk standpunt de site nou inneemt. Als je bij de inleiding van je site als zoveel onzin neerschrijft dan ontgaat mij de zin om verder te lezen eerlijk gezegd.
Ik snap verder ook niet zo heel goed wat voor zin het heeft om teksten te dumpen zonder er zelf commentaar bij te zetten (anders wordt dat als het opzienbarend nieuws is oid).