Auteur Topic: de zondag  (gelezen 23268 keer)

Adinomis

• Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #50 Gepost op: juli 22, 2008, 08:26:29 pm »
Ja Sil, dat wil ik nu ook benadrukken. Het is wel een heel werk om de schema's en de tekst over te typen. Maar het was voor mij indertijd zo'n openbaring, dat ik het graag wil delen.

http://www.geocities.com/argno/Pasen.jpg

Vergelijk dit schema met het vorige! Nu verder met de tekst uit "Gods Heilsplan" van H.W. Hoddenbach (blz. 441):

De dag van de Voorbereiding.

De Here Jezus is niet gestorven op de dag, waarop 's avonds de wekelijkse sabbat begon, maar op de dag van de "Voorbereiding voor het Pascha", lezen we in Johannes 19:14. In het oorspronkelijke grieks staat bij Matheus 28:1: 'Laat na de sabatten", dit zijn de sabatten', dit zijn de sabbat van Pesch èn de wekelijkse sabbat. Zie in dit verband ook Matheus 26:12:
Gij weet, dat het over twee dagen Paasfeest is, en alsdan wordt de zoon des mensen overgeleverd om gekruisigd te worden.
In Joh. 19:31 lezen we:
De Joden dan, daar het de Voorbereiding was en de lichamen niet op sabbat aan het kruis mochten blijven, want de dag van die sabbat was groot, vroegen Pilatus......' [en in vs. 42:] daar dan legden zij Jezus neder wegens de Voorbereiding der Joden...
Uit Lukas 23: 54-56 blijkt het volgende:
vs.43: 'Het was de dag der Voorbereiding en de sabbat brak aan;
vs.56: de vrouwen hebben na de begrafenis specerijen en mirre gereed gemaakt; vs. 56b: 'op de sabbat rustten zij naar het gebod'. Dit was de wekelijkse sabbat, getuige 24:1.
Toen de Heer op de dag der Voorbereiding begraven was, brak de sabbat aan (vs.55). Dat was de grote sabbat. Op diezelfde dag was er dus geen gelegenheid meer om de specerijen en mirre te kopen en te bereiden. De daarop volgende dag was dat mogelijk (vgl.Markus 16:1), dat moet dan vrijdag geweest zijn, waarop tegen de avond de wekelijkse sabbat aanving. Als de dag van de Voorbereiding voor de 'grote' sabbat op woensdag viel, dan was het donderdag de "grote" sabbatdag. Op vrijdag konden de vrouwen hun voorbereidingen treffen (vs.56) en vervolgens rustten zij van vrijdagavond tot zaterdagavond (de wekelijkse sabbat). We lezen in Matheus 28:1,6 dat de vrouwen 'laat na de sabbat', tegen het aanbreken van de eerste dag van de week' naar het graf gingen en daar het bericht kregen: "Hij is hier niet, want Hij is opgewekt, gelijk Hij gezegd heeft". Wat heeft de Heer gezegd? 'Want gelijk Jona drie dagen en drie nachten in de buik van het zeemonster was, zo... (zie ook Marcus 8:31). Zou de Heer een teken geven waarvan Hij weet, dat het niet klopt? Immers, als Hij vrijdagmiddag gestorven en begraven zou zijn, zou Hij niet eerder kunnen opstaan dan op maandagmiddag. Is Hij echter op woensdagmiddag gestorven en begraven, dan is Hij zaterdagnamiddag opgestaan en dat komt beter dan wat ook overeen met de bevindingen van de vrouwen.

de volgende keer Sabbat-zondag (blz. 442)
« Laatst bewerkt op: juli 22, 2008, 08:38:33 pm door Adinomis »
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

sil

• Jubelt in zijn verlossing
    • Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #51 Gepost op: juli 22, 2008, 09:42:42 pm »
Adinomis

mooi ,is dit nu voor jou een openbaring,of had je daar al een beetje over nagedacht

Sil

Adinomis

• Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #52 Gepost op: juli 22, 2008, 09:58:15 pm »
Openbaring vind ik een groot woord. De vergelijking met wat Jezus over Jona zei vond ik altijd moeilijk. Het waren geen drie dagen en drie nachten dat Jezus in het graf was. Niettemin kan ik gewoon Goede Vrijdag herdenken en Pasen vieren met mijn man, mjn familie en kerk. Ze staan niet open voor dit inzicht, maar erkennen wel Jezus als hun verlosser en dat is het belangrijkste!  Ik weet wel voor mezelf dat de datering niet klopt.

Het is al jaren geleden dat ik dit boek uit de bibliotheek meenam. Ik heb de bewuste pagina's gekopieerd en bewaard. Nu ik dit onderwerp in het forum ter sprake kwam vond ik het erg fijn om het met anderen te kunnen delen. Ik merkte ook dat jij er zo over dacht en dat geeft blijde herkenning!
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #53 Gepost op: juli 23, 2008, 03:23:25 am »

quote:

Lord_Vader schreef op 11 juli 2008 om 23:59:
Vragen van Lordy:

1. Waar kan ik uit de bijbel halen dat de zondag in plaats van de sabbath is gekomen?

2. Waar kan ik uit de bijbel halen dat de zondag/sabbath op een ander moment begint dan wanneer er 3 sterren zichtbaar zijn (of zoiets, in ieder geval niet op een vaste tijd maar op een moment tussen dag en nacht die dus elke week enkele minuten opschuift )

3. Waar kan ik uit de bijbel halen dat ik mij wél aan de 10 geboden moet houden maar níet aan de andere 603 joodse wetten?

4. Van joden weet ik dat ze de wet houden omdat ze de wet liefhebben en GOED achten. Waarom hebben christenen de wet níet lief maar negeren deze? Dus niet zozeer houden omdat 'we' behouden willen worden (joden houden de wet overigens ook niet om die reden) maar omdat we graag doen wat God GOED vindt.
Ik weet niet hoe het in de beginkerken aan toe gingen, maar naar wat ik in de bijbel las begrijp ik er uit dat de Israëlische volgelingen van Jezus en die van door Paulus christenen werden er al heftige meningsverschillen over hadden. De logica van Paulus omtrent de wet was anders dan die van de Joden. Hij doelde op de boodschap van de wetten en gebruikte die in zijn evangelisatiewerk om niet de heidenen te overladen met allerlei wetten. Hij had de gave om vanuit de heidense culturen een omslag te kunnen maken naar het hart van het evangelie en zo de princiepes van de wetten door te voeren. Dan maar niet vleselijk besneden zijn, als ze maar geestelijk besneden werden. Dan maar wat makkelijker omgaan met het gebod omtrent het vlees, als er maar geen bloed in het vlees te vinden was. (hij had door waarom God onrein vlees verbood, vanwege de ziektes die het voort bracht namelijk(het bloed zat er nog))
Een nieuwe start is een nieuw begin

sil

• Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #54 Gepost op: juli 23, 2008, 08:13:16 am »
gait

De wetten werden helemaal niet anders gegeven aan de éérsten uit de heidenen
deze waren enkel een opstapje, om de heiden te kunnen laten deelnemen in de synagoge's, ze zouden zonder deze begin basis nooit geacepteerd zijn geworden door de Joden,
Je leest dat de Apostelen onderwijs gaven in de synagoge's
éénmaal dat de éérstgelovigen vanuit de heidenen de begin prinsipes hielden, konden ze verder onderwijs krijgen in de synagoge's en zo verder groeien
De spijswetten tellen nog steeds
De reine en onreine dieren waren reeds door Mozes gekend
Onreine dieren zijn niet ineens rein geworden, dat is menselijke dwaasheid om
dat te verkondigen
Trouwens het is wetenschappelijk bewezen dat het Varken bacterieën bezitten die  het hart onherstelbare schade  veroorzaken
trouwens ik kan me niet voorstellen dat je een slang, een aap of noem maar van de dieren op waarvan je denkt daar eet ik nooit van , ineens gaat zien als eetbaar vlees: zo was dat voor de Joden, zij zouden Nooit onreinen dieren als voedsel aan zien,
varkensvlees werd wel door de grieken gegeten, maar dat was vlees aan de afgoden gegeven
Trouwens het is daarentegen dat Paulus zegde, zich te onthouden van Vlees, dat geofferd werd aan de afgoden

Sil

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #55 Gepost op: juli 23, 2008, 11:44:15 am »
Bedankt Sil, daar moet ik nog een tijdje over na denken.

Lord_Vader

• Christenfundamentalist
    • Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #56 Gepost op: juli 23, 2008, 10:33:40 pm »
Zo denk ik er ook over Sil. Het is m.i. niet goed om niet-joden in één keer alle wetten van mozes te geven zo van: hier MOET je je nu aan houden anders ben je fout bezig.

Maar het andere uiterste is om die wetten gewoon helemaal definitief af te schaffen.

Dit sluit ook aan op het idee van goede werken: eerst komt er geloof. Dat geloof groeit uit tot een boom. En die boom gaat vruchten dragen: goede werken. En een joods (bijbels) woord voor goede werken is 'mitswot'. En voorbeelden van mitswot vind je terug in de Tora!

Zoals ik ergens schreef: streef als kind van God naar het houden van de Tora en laat de motor hierachter de liefde voor God en je naaste zijn.
Mijn les na 2e bezoek Auswitsch: Haat heeft níets maar dan ook níets met liefde te maken. Het zijn géén twee zijden van dezelfde medaille.

sil

• Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #57 Gepost op: juli 24, 2008, 12:20:15 pm »
Lord-Vader

Volgens wat ik van jou heb gelezen hier, hebben we dezelfde inzichten
of ik zou me zwaar moeten vergissen
Mijn vraagje is dan, waar haal jij je onderwijs vandaan,ben je daar helemaal alleen achter gekomen?
heb je nog anderen in jou omgeving die daar mee bezig zijn.

Sil

sil

• Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #58 Gepost op: juli 24, 2008, 12:23:34 pm »
Wim schrijft op deze forum een mooie uitleg over de Zondag

http://www.bijbelgetrouw....7e74546c0c3aa5a6335f94bb6

Adinomis

• Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #59 Gepost op: juli 24, 2008, 10:13:56 pm »
Hiermee het laatste gedeelte wat ik overneem uit het boek van H.W. Hoddenbach "Gods Heilsplan" blz. 442 en 443

SABBAT-ZONDAG

En hoe zit het nu met de ZONDAG in plaats van de SABBAT? Vast staat dat de HERE God de sabbat bij de schepping heeft ingesteld, En vast staat ook, dat in het duizendjarig rijk de sabbat weer zal worden gehouden, zie Jesaja 66: 23: "En het zal geschieden van nieuwe maan tot nieuwe maan en van sabbat tot sabbat, dat al wat leeft zal komen om zich voor mijn aangezicht te buigen, zegt de HERE". Zie ook Ezechiël 44:24: "mijn wet en mijn inzettingen zullen zij op al mijn feesten onderhouden en mijn sabbatten zullen zij heiligen". Zie verder 45:17,21; 46:1,3.
De apostel Johannes stierf omstreeks 100 na Chr. Zijn direkte opvolger was Polycarpus, die door Johannes persoonlijk was onderwezen. Tegen het midden van de tweede eeuw (dus omstreeks 150 na Chr.) aanvaardde de bisschop van Rome de zondag als dag voor de eredienst in plaats van de sabbat. Hij leerde ten onrechte dat Christus op zondagmorgen uit de doden was opgewekt en noemde deze dag: de dag des Heren. Deze bisschop stelde ook het gebruik in om de opstanding van Jezus te vieren op de zondag na Gods Pascha. Polycarpus en de meeste gemeenten in Klein Azië bleven Gods Pascha vieren op de 14e Nissan, zoals God bevolen had in Exodus 12 en zo als ook Christus en de apostelen dat gedaan hadden. In het jaar 154 reisde Polycarpus - 80 jaar oud zijnde - naar Rome, om deze kwestie met Anicetus, de bisschop van Rome te bespreken.
Dit leidde niet tot overeenstemming. De kerk van Rome maakte Pasen tot een vast gebruik, zoals wij dat nu kennen. Maar de gemeenten in Klein-Azië bleven onder Polycarpus het Pascha vieren op de 14e Nissan. Veertig jaar later heeft de bisschop van Rome de gemeenten in Klein-Azië met de ban bedreigd, als zij die traditie niet loslieten. Ondanks sterk verzet heeft toch de zondagviering het gewonnen en vierde heel de christenheid haar Paasfeest op de zondag na de volle maan in de lente. Deze datum kreeg zijn officieel beslag in de tijd van het Concilie van Nicea (325). Op 3 maart 321 werd door keizer Constantijn een wet uitgevaardigd, die aan ambtelijke personen en aan stadsbewoners verbood op zondag arbeid te verrichten. En daarmee was het houden van de wekelijkse rustdag op sabbat vrijwel onmogelijk gemaakt.  In de Chrtistelijke encyclopedie staat ter zake onder meer "op grond van het feit dat in deze wet het woord zondag (dies solis) werd gebruikt, heeft men in haar wel een concessie gezien aan de Heliosdienst, zulks echter waarschijnlijk ten onrechte. Hoe dit ook zij, nu de eerste dag der week officieel als feest- en rustdag erkend was...." en iets verder: "al is de viering van de rustdag op de eerste dag der week niet een zaak van Goddelijk gebod, maar van kerkelijke inzetting, toch functioneren bepaalde aspecten van het O.T.isch sabbatgebod in de zondag." Tenslotte: "De kerk zal de viering van de zondag niet rechtstreeks op  het O.T.-isch sabbatsgebod kunnen funderen, al zal zij tevens moeten erkennen. dat er in dit gebod elementen liggen, die niet slechts voor de 'tijd van de schaduwen' van betekenis waren."

Hoe het zij, in de toekomst zullen allen weer de sabbat vieren. Dit is af te leiden uit wat we zojuist uit Jesaja 66:23 gelezen hebben.
In Zacharia 14 gaat het over dezelfde tijd. En daarin lezen we dan in vers 16-17 over de viering van het loofhuttenfeest met zijn sabbatten:

16 Allen, die zijn overgebleven van al de volken, die tegen Jeruzalem zijn opgerukt, zullen van jaar tot jaar heentrekken om zich neer te buigen voor de Koning, de HERE der heerscharen, en het Loofhuttenfeest te vieren.
17 Maar wie uit de geslachten der aarde niet naar Jeruzalem zal heentrekken om zich voor de Koning, de HERE der heerscharen, neder te buigen, op hem zal geen regen vallen, ...........

sil

• Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #60 Gepost op: juli 25, 2008, 08:33:10 am »
uit het boek van H.W. Hoddenbach "Gods Heilsplan

Deze man had al de juiste uitleg, wie is deze man
was Hij een christen, en in welke tijd werd zijn boeken geschreven

lijkt me leuk om dit eens van naderbij te bekijken,

Mijn verlangen is dat de christenen eens gaan zien, en gaan begrijpen dat we jaaaaaaaaaaaaren misleid zijn geweest, mede door een gedeeldelijke overname van de leer uit Rome,
Het was Constantijn ,die deze vervalste verwerpelijke leer in de kerken heeft gebracht

er zijn nog medere schriftverhalen , die niet in de juiste contekst staan,
Bekijk de bijbel critish, gan zelf op onderzoek, maar lees het éérste verbond dan
als niet zijnde afgedaan, je komt voor verassingen te staan,
Je zult gaan zien , dat het woord van YAHWEH nog altijd door het éérste en het vernieuwde verbond bestaat; één geheel=DE BIJBEL

Sil
« Laatst bewerkt op: juli 25, 2008, 08:35:14 am door sil »

Lord_Vader

• Christenfundamentalist
    • Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #61 Gepost op: juli 25, 2008, 10:44:11 am »

quote:

sil schreef op 24 juli 2008 om 12:20:

Volgens wat ik van jou heb gelezen hier, hebben we dezelfde inzichten
of ik zou me zwaar moeten vergissen
Mijn vraagje is dan, waar haal jij je onderwijs vandaan,ben je daar helemaal alleen achter gekomen?
heb je nog anderen in jou omgeving die daar mee bezig zijn.

Als het 'inzicht' dat ik heb juist is, kan dat alleen van de Heilige Geest komen. Dat zeg ik niet uit valse vroomheid maar omdat het niet logisch is dat ik iets zou geloven dat bijna niemand gelooft.

Mijn onderwijs haal ik uit de bijbel, uit een orthodox joods forum, uit dit forum, van het internet in het algemeen en uit een atheïstisch forum. (in díe volgorde)

Als je het NT overigens objectief leest kom je trouwens al heel snel tot die conclusie door trial-on-error:
Stelling 1: de wet is afgeschaft
Deze stelling is onjuist omdat Yeshua niet kwam om de wet te ontbinden.

Stelling 2: de wet leidt tot behoudenis
Deze stelling is onjuist omdat mensen zondigen. Dit onderschrijft het NT.

Stelling 3: de wet is nog van kracht maar onze tekortkomingen worden bedekt door het bloed van Yeshua
Bingo!
Mijn les na 2e bezoek Auswitsch: Haat heeft níets maar dan ook níets met liefde te maken. Het zijn géén twee zijden van dezelfde medaille.

sil

• Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #62 Gepost op: juli 25, 2008, 12:26:08 pm »
Lord-Vader

Volledig met je eens over de trial-on-error

Bij mij is het ongeveer op de zelfde manier verlopen,
Door thuis ernstig in de bijbel te onderzoeken, ook omdat ik  bepaalde theorie'en niet kon plaatsen, er waren in mijn ogen tegenstrijdigheden,daardoor ben ik al biddend de bijbel gaan lezen,
dan is er geheel onverwacht, zonder dat ik daar naar zocht,ben ik in aanraking gekomen met een jonge, Messiaanse Jood, daardoor ben ik verder gaan zoeken
Ik noem dat nog altijd , geleidt door YaHWeH'S Geest

Sil

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #63 Gepost op: juli 25, 2008, 12:36:58 pm »
Lord_Vader: het klinkt heel logisch wat je schrijft.
wat ik dan aanvul: God is niet zo zeer wettisch, maar vooral principieel ingesteld. Met elke wet heeft Hij een reden en een diepere les voor ons. Hoe dan ook, het dient tot bescherming. Dat boeit me en probeer ik te achterhalen.
« Laatst bewerkt op: juli 25, 2008, 12:37:32 pm door gaitema »

Lord_Vader

• Christenfundamentalist
    • Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #64 Gepost op: juli 25, 2008, 12:59:08 pm »

quote:

gaitema schreef op 25 juli 2008 om 12:36:
Lord_Vader: het klinkt heel logisch wat je schrijft.

Het ís logisch!

quote:

God is niet zo zeer wettisch, maar vooral principieel ingesteld. Met elke wet heeft Hij een reden en een diepere les voor ons. Hoe dan ook, het dient tot bescherming. Dat boeit me en probeer ik te achterhalen.
Ja, zeker. Elke wet heeft een reden. De redenen achter sommige wetten is al onthuld door de wetenschap (voorbeeld: varkensvlees is gewoon slecht voor een mens) en sommige nog niet. Verder kun je van het jodendom (ook het orthodoxe niet-Yeshua belijdende jodendom) ontzettend veel leren over de Tora! Ik heb pas geleerd dat de Tora 70 uitleggingen kent. Of dat zo is weet ik niet, maar ik geloof wel dat er vele bodems zitten achter diverse wetten.

Adinomis

• Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #65 Gepost op: juli 25, 2008, 11:22:00 pm »

quote:

sil schreef op 25 juli 2008 om 08:33:
uit het boek van H.W. Hoddenbach "Gods Heilsplan

Deze man had al de juiste uitleg, wie is deze man
was Hij een christen, en in welke tijd werd zijn boeken geschreven

lijkt me leuk om dit eens van naderbij te bekijken,

Sil

Ik weet ook niet wie Hoddenbach is. Ik heb nog even gegoogled, maar dat heeft me niet verder geholpen. Het boek zag ik jaren geleden in de bibliotheek en toen ik het inkeek boeide het me. Net als deze discussie. Ik heb een aantal pagina's van het boek gekopieerd omdat die verklaring zo logisch leek.
Best bijzonder dat ik in deze discussies mijn vroeger bewaarde documenten weer boven water moest halen. Dus ook die van Rebecca de Graaf. Ik ben nu ook weer de rest gaan lezen.
Hoe de wet bekeken wordt, is me niet helemaal duidelijk. Wat verstaan de Messiaanse Joden onder "het onder de wet zijn"?
Ook frappant dat ik al jaren als enige in de familie en kerk geen varkensvlees eet, omdat ik getroffen was door Jesaja 66:17 (en dan vooral de NBG vertaling)
Zij, die zich heiligen en reinigen, om achter de ene man in het midden naar de hoven te gaan, die zwijnevlees eten, gruwelijke beesten en muizen, zullen tezamen verdwijnen, luidt het woord des HEREN.

Ik dacht als God die beesten toen zo gruwelijk vond, zou Hij er dan nu anders over denken? Ik vraag me trouwens wel eens af waarom God ze dan geschapen heeft. Of zijn ze door de Tegenstander gemanipuleerd? Maar dat lijkt me een onderwerp apart.

sil

• Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #66 Gepost op: juli 26, 2008, 09:08:53 am »
Adodomis

Waren werden onreine dieren geschapen?

Dezen werden geschapen om het ecologische evenwicht van de natuur te bewaren, zij houden onze Aarde proper, het zijn alles eter's
Ik heb zo eens een programma gezien, ergens ik weet niet meer waar , waren er een bepaalde soort boom niet meer was, heel de natuurlijke ecologie was daar verdwenen
En wat hebben de wetenschappers ontekt!!!
De wolven waren daar helemaal uitgeroeid geweest, nadat ze terug in hun natuurlijke omgeving gebracht werden, bleek na enkele jaren , het natuurlijke evenwicht terug zijn teruggekomen
Hierin zien we dat YaHweH gans zijn schepping in een heel vernuftig systeem geschapen heeft
Hij heeft voor ons richtlijnen gegeven waar wij ons te dienen te houden
Het is daarom dat van in den beginnen reeds door Noach de reinen en onreinen dieren kenden

Sil

Chaveriem

• Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #67 Gepost op: juli 28, 2008, 01:38:44 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 06 juli 2008 om 15:09:
[...]

Volgens mij is er toch echt wel een onderscheid te maken tussen de Tien Geboden en de rest van de Mozaïsche wetgeving.
Die meen deel ik niet. De Mozaische wetgeving zijn de eerste vijf boeken. De tien geboden zijn m.i. een samenvatting of, zo je zou willen, een kapstok voor de overige 646 ge- en verboden.
mea culpa mea culpa mea maxima culpa

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #68 Gepost op: juli 29, 2008, 01:05:27 am »

quote:

Lord_Vader schreef op 25 juli 2008 om 12:59:
[...]

Het ís logisch!

[...]

Ja, zeker. Elke wet heeft een reden. De redenen achter sommige wetten is al onthuld door de wetenschap (voorbeeld: varkensvlees is gewoon slecht voor een mens) en sommige nog niet. Verder kun je van het jodendom (ook het orthodoxe niet-Yeshua belijdende jodendom) ontzettend veel leren over de Tora! Ik heb pas geleerd dat de Tora 70 uitleggingen kent. Of dat zo is weet ik niet, maar ik geloof wel dat er vele bodems zitten achter diverse wetten.
Dat geloof ik inderdaad. Wel interessant om mee bezig te zijn geloof ik. Ik heb al een site van een Messiaanse Rabbijn met uitleg over feesten en wetten etc... Daar ga ik de tijd voor nemen.

Chaveriem

• Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #69 Gepost op: juli 29, 2008, 02:50:12 pm »

quote:

gaitema schreef op 29 juli 2008 om 01:05:
[...]

Dat geloof ik inderdaad. Wel interessant om mee bezig te zijn geloof ik. Ik heb al een site van een Messiaanse Rabbijn met uitleg over feesten en wetten etc... Daar ga ik de tijd voor nemen.
laat me raden, Werner Stauder?

Chaveriem

• Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #70 Gepost op: juli 29, 2008, 03:06:20 pm »
Deze discussie begint een beetje een klassiek tintje te krijgen. Daarmee bedoel ik dat er 2 kampen zijn, de "shabbats-houders (hoeders?)" versus de zindagsgangers.
Allebei hebben ze hun argumenten om het een te doen of om het nader te laten, en  beide menen het gelijk aan hun zijde te hebben en beide hebben daar hun teksten voor, den een vind van de ander dat ze het niet goed begrepen hebben.
Anders gezegd, na 2.000 jaar is de mens geen steek veranderd. :'(  8)7  |:(

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #71 Gepost op: juli 30, 2008, 01:06:35 am »
Het is inderdaad Werner Stauder. Zelf vindt ik al die reacties wel leerzaam. Door de argumenten van de ander te bekijken leer ik zelf ook.

sil

• Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #72 Gepost op: juli 30, 2008, 12:29:42 pm »
We zijn wel erg ver van het onderwerp afgedwaald, ging het niet over de Zondag

Sil

sil

• Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #73 Gepost op: augustus 13, 2008, 08:29:46 am »
http://www.waaromdesabbat.nl/

Van shabbat naar Zondag

Ook zo moe van de discussie
sabbat - zondag?

Het onderwerp sabbat vs. zondag is erg actueel. Er wordt verhit over gediscussieerd en men slaat elkaar met bijbelteksten, traktaten en tradities om de oren. De discussie is vaak zo ingewikkeld, dat je er zeker als nieuweling op dit gebied haast niet meer uit komt. Terwijl het werkelijk heel eenvoudig is.

God is onze Schepper, de Heilige, de Koning. We houden van Hem en juist daarom is ons levensdoel om Hem steeds beter te leren kennen en meer en meer te gaan leven naar Zijn wil. Niet uit plichtsgevoel, maar uit liefde willen we Hem dienen. In de bijbel – en alleen daar – heeft God Zich aan ons geopenbaard.  Wat er door dominees, rabbi’s of kerkvaders wordt beweerd, kan heel waardevol zijn, maar als het de toetsing aan Gods Woord niet kan doorstaan, kunnen we hun standpunten en de tradities die daaruit ontstaan zijn, beter naast ons neerleggen. Het zijn allemaal tenslotte maar mensen. De enige manier om te ontdekken wat Gods bedoeling is met jouw leven is door zélf biddend de bijbel te gaan lezen en bestuderen. Laat niemand je iets wijsmaken. Je hebt een gezond verstand gekregen – gebruik dat dan. Ontwikkel je eigen mening, ook over het onderwerp sabbat-zondag, met alleen Gods Woord als leidraad en Zijn Geest als helper. Probeer, hoe moeilijk dat ook kan zijn, de tradities en gebruiken waarmee je bent opgevoed, buiten beschouwing te laten. Richt je alleen op Hem, de Enige die er in de eeuwigheid toe doet. ‘Komt, laten wij opgaan naar de berg des HEREN, naar het huis van de God Jakobs, opdat Hij ons lere aangaande zijn wegen en opdat wij zijn paden bewandelen’ (Jes. 2:3).

Als je er tegenop ziet om de hele bijbel door te spitten naar relevante teksten over de sabbat, wil deze site je een handreiking doen. Bid of God je de kracht wil geven radicaal te zijn, om desnoods dingen voor Hem op te willen geven, als Hij dat van je vraagt. Het gaat er niet om of wij als christenen ons ei kwijt kunnen op de sabbat of de zondag, of wij ons er goed bij voelen, of wij er het nut wel van inzien, of wij het allemaal wel kunnen inpassen in ons drukke schema. Het gaat er niet om wat de buurman doet, of de dominee. Ons enige doel moet zijn: Hem lief te hebben door te luisteren naar wat Hij zegt, te doen wat Hij belangrijk vindt, en zo te leven tot Zijn eer. Bid: ‘Wat wilt U dat ik doen zal?’, ongeacht de consequenties.

N.B. Deze site pretendeert niet een allesomvattende wetenschappelijke of theologische verhandeling te zijn. Er zijn verschillende goede boeken over dit onderwerp geschreven waarin de auteur meer in detail treedt (zie literatuur).  De informatie op deze site is een mengeling van bijbelse gegevens, de onderzoeken en argumenten die in de genoemde boeken naar voren worden gebracht en mijn eigen opvattingen. Er zijn nog meer en andere argumenten voor de sabbat dan die op deze site naar voren worden gebracht. De nieuwsgierige lezer wordt aangeraden te beginnen met het boek van Locht, omdat dat én gedetailleerd én laagdrempelig is.

Thorgrem

• Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #74 Gepost op: augustus 13, 2008, 09:07:29 am »
Ik ben het niet geheel eens met het artikel en zal het begin even wat nader bekijken.

quote:

sil schreef op 13 augustus 2008 om 08:29:
http://www.waaromdesabbat.nl/

Van shabbat naar Zondag

Ook zo moe van de discussie
sabbat - zondag?

Het onderwerp sabbat vs. zondag is erg actueel. Er wordt verhit over gediscussieerd en men slaat elkaar met bijbelteksten, traktaten en tradities om de oren.
Binnen het overgrote deel van het christendom is er van enige actualiteit geen sprake, wordt er niet of nauwelijks over gediscussieerd laat staan dat men elkaar om de oren slaat met wat dan ook. Leuke opening van een stukje tekst, maar geen afspiegeling van de werkelijkheid. De werkelijkheid is dat maar een zeer kleine minderheid zich hiermee bezighoud of zich hier druk over kan maken.

quote:

De discussie is vaak zo ingewikkeld, dat je er zeker als nieuweling op dit gebied haast niet meer uit komt. Terwijl het werkelijk heel eenvoudig is.
Uiteraard, aangezien de werkelijkheid enkel eenvoudig kan zijn, zoals de Heilige Drie-eenheid bijvoorbeeld.  8)7   Lijkt me dus ook een vrij onzinnige opmerking. De goddelijke waarheid laat zich niet binden door ons denkvermogen. Waarheid hoeft dus niet simpel of te doorgronden zijn, dat is slechts onze eigen wens.

quote:

God is onze Schepper, de Heilige, de Koning. We houden van Hem en juist daarom is ons levensdoel om Hem steeds beter te leren kennen en meer en meer te gaan leven naar Zijn wil. Niet uit plichtsgevoel, maar uit liefde willen we Hem dienen.
Niets op aan te merken.

quote:

In de bijbel – en alleen daar – heeft God Zich aan ons geopenbaard.
Dat lijkt me een vrij onchristelijke stelling. Daar waar een persoonlijke relatie met de Here nog omarmt word een regel terug, daar wordt nu een of ander afstandelijk beeld neergezet. Een beeld wat tegengesproken wordt in de Bijbel en in 2000 jaar christendom. De Bijbel is slechts een op schrift gesteld deel van de overlevering.

quote:

Wat er door dominees, rabbi’s of kerkvaders wordt beweerd, kan heel waardevol zijn, maar als het de toetsing aan Gods Woord niet kan doorstaan, kunnen we hun standpunten en de tradities die daaruit ontstaan zijn, beter naast ons neerleggen.
Dat kan, of je jezelf dan nog als christen kan beschouwen is een tweede. Tevens is het een beetje een kromme opmerking, kan heel waardevol zijn, maar je kunt het beter naast je neerleggen, want wat ik je straks ga vertellen, dat moet je geloven wil de schrijver hiermee zeggen. Waarom denkt de schrijver dat hij meer autoriteit heeft over de lezer dan een kerkvader, dominee enz?

quote:

Het zijn allemaal tenslotte maar mensen. De enige manier om te ontdekken wat Gods bedoeling is met jouw leven is door zélf biddend de bijbel te gaan lezen en bestuderen.
Als je Gods werk door de kerkvaderen en concilies zo makkelijk naast je neerlegt dan lijkt het me idd dat je op zo'n punt uitkomt. Een punt waar geen gemeenschap eer is maar waar we slechts allemaal individuelen zijn. Zal ongetwijfeld zeer fijn in de oren klinken in deze individualistische samenleving.

quote:

Laat niemand je iets wijsmaken.
Vanwaar dan wel dit artikel? Waarom zou ik me door deze schrijver wel iets wijs moeten laten maken. Lijkt me een open deur op weg naar het atheïsme.

quote:

Je hebt een gezond verstand gekregen – gebruik dat dan.

Dat is een aanname die niet zonder meer altijd opgaat. Genoeg mensen zijn niet theologisch geschoold om de complexiteit van de Bijbel (en dit soort vraagstukken) te doorgronden, en er zijn genoeg theologen die zich laten verblinden door de eigen wens.
Niet voor niets is er bijvoorbeeld in de leefregel van de Karmel (katholieke orde) opgenomen dat het grootste en verstandigste deel besluiten neemt.

quote:

Ontwikkel je eigen mening, ook over het onderwerp sabbat-zondag, met alleen Gods Woord als leidraad en Zijn Geest als helper.
Het individualisme viert hoogtij, de eigen wens wordt verheven tot Gods wil, want laten we welzijn, dat is de consequentie van dit soort uitspraken. Prachtig en ongetwijfeld erg populair, maar christelijk kan ik het niet meer noemen. En ik denk dat een GKV broeder/zuster ook wel mij kan helpen om aan te tonen dat het niet Bijbels is.

quote:

Probeer, hoe moeilijk dat ook kan zijn, de tradities en gebruiken waarmee je bent opgevoed, buiten beschouwing te laten. Richt je alleen op Hem, de Enige die er in de eeuwigheid toe doet. ‘Komt, laten wij opgaan naar de berg des HEREN, naar het huis van de God Jakobs, opdat Hij ons lere aangaande zijn wegen en opdat wij zijn paden bewandelen’ (Jes. 2:3).
Met andere woorden eer je ouders niet, ga je eigen gang en vind vooral opnieuw zelf het wiel uit.

quote:

Als je er tegenop ziet om de hele bijbel door te spitten naar relevante teksten over de sabbat, wil deze site je een handreiking doen. Bid of God je de kracht wil geven radicaal te zijn, om desnoods dingen voor Hem op te willen geven, als Hij dat van je vraagt. Het gaat er niet om of wij als christenen ons ei kwijt kunnen op de sabbat of de zondag, of wij ons er goed bij voelen, of wij er het nut wel van inzien, of wij het allemaal wel kunnen inpassen in ons drukke schema. Het gaat er niet om wat de buurman doet, of de dominee. Ons enige doel moet zijn: Hem lief te hebben door te luisteren naar wat Hij zegt, te doen wat Hij belangrijk vindt, en zo te leven tot Zijn eer. Bid: ‘Wat wilt U dat ik doen zal?’, ongeacht de consequenties.

Verder geen zin meer om er op in te gaan, maar het moge duidelijk zijn hoe ik over het artikel denk. Ik denk dat het moderne pulp is. En dat terwijl ik nog helemaal niet gelezen heb welk standpunt de site nou inneemt. Als je bij de inleiding van je site als zoveel onzin neerschrijft dan ontgaat mij de zin om verder te lezen eerlijk gezegd.  

Ik snap verder ook niet zo heel goed wat voor zin het heeft om teksten te dumpen zonder er zelf commentaar bij te zetten (anders wordt dat als het opzienbarend nieuws is oid).

sil

• Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #75 Gepost op: augustus 13, 2008, 10:15:12 am »
Geef me dan vanuit de bijbel tegenargumentatie's

Sil

Thorgrem

• Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #76 Gepost op: augustus 13, 2008, 10:55:56 am »
Ga eerst maar eens op mijn tekst in, dan praten we wel weer verder. Overigens gebruik ik de Bijbel niet als knip en plak boek waar ik te pas en te onpas dingen uithaal die mij passen. Daarmee zeg ik niet dat jijd at wel doet, maar daarmee geef ik aan dat ik niet in elke discussie de Bijbel erbij zal slepen, dat is niet mijn manier van praten.

Edit: Overigens vind ik het vreemd dat je om tegenargumentatie vanuit de Bijbel vraagt aangezien het artikel ook niet op de Bijbel gestoeld is of er naar verwijst.
« Laatst bewerkt op: augustus 13, 2008, 11:19:46 am door Thorgrem »

sil

• Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #77 Gepost op: augustus 13, 2008, 11:33:19 am »
De shabbat is op de zevende dag ingesteld, als de rustdag
De rustdag is vanaf vrijdagavond tot zaterdagavond zonsondergang

de zondag werdt veel later ingesteld als zijnde de rustdag
bijna niemand weet dat niet de zondag door YHWH is ingesteld

Sil

Thorgrem

• Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #78 Gepost op: augustus 13, 2008, 11:45:19 am »
Dit is alles? ik type een half a4 tje als reactie op jouw knip en plak werk om mijn denkwijze wat duidelijk te maken en dit standaard antwoord is alles wat je er op te reageren hebt? Beetje jammer.

quote:

sil schreef op 13 augustus 2008 om 11:33:
De shabbat is op de zevende dag ingesteld, als de rustdag
De rustdag is vanaf vrijdagavond tot zaterdagavond zonsondergang
De sabbat is voor Joden ingesteld als rustdag. Joden zijn daar overigens te ver in doorgeschoten zoals we kunnen zien in het nieuwe testament.

quote:

de zondag werdt veel later ingesteld als zijnde de rustdag
Klopt, had iets te maken met Jezus die opstond op een zondag.

quote:

bijna niemand weet dat niet de zondag door YHWH is ingesteld

Jezus (God de Zoon) had een voorliefde voor de zondag. En aangezien wij toch heidenen waren en niet onder de Joodse wet vielen, sterker nog de Messias belijdende joden en de nieuwe Messias belijdende heidenen zijn het jodendom uitgeknikkerd, hebben wij maar de zondag aangehouden. De zondag is dan ook niet echt een vervanging voor de sabbat maar een christelijke rustdag.

Verder vind ik het bijzonder spijtig dat je niet bereid bent tot een volwaardig gesprek, zoals ik in het begin van deze post al liet weten. Wellicht is het onmacht van je, maar het ontneemt mij de zin om verder ideeën en visies uit te wisselen.
« Laatst bewerkt op: augustus 13, 2008, 11:45:53 am door Thorgrem »

sil

• Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #79 Gepost op: augustus 13, 2008, 03:23:23 pm »
http://visievoorisrael.org/actualiteiten/20080325.htm

Citaat:
RABBIJN VAN YAD LE’ACHIM ZEGT: MESSIAANSE JODEN ZIJN DE VIJAND: – Rabbijn Shalom Lipshitz, hoofd van Yad Le'achim, de grootste antimissionaire organisatie in Israël, zei na de bomaanslag op het kind van de familie Ortiz, dat hij de Messiaanse gemeenschap als vijand van de Joodse mensen ziet. “Er is niemand die Joden meer haat dan zij doen” zei Lipshitz. “Ze proberen om het Joods geloof te ontwortelen, net zoals de Spanjaarden dat deden tijdens de Inquisitie. Zij richten zich op Joden die weinig of niets over de Joodse erfenis kennen. Wij proberen de 'waarheid' te verklaren; wij proberen mensen te vertellen dat je niet Joods kunt zijn en tezelfdertijd in Jezus kunt geloven. Het gaat gewoonweg niet samen.” “Onze taak in Yad Le'achim is het ervoor te zorgen dat het Joodse volk groter wordt, en mensen te bestrijden die proberen om het “kleiner te maken worden””; zei Rabbijn Lipshitz. ( Jerusalem Post )

Sil
« Laatst bewerkt op: augustus 13, 2008, 03:32:51 pm door sil »

Thorgrem

• Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #80 Gepost op: augustus 13, 2008, 03:27:38 pm »

quote:

Sorry, hier ga ik niets mee doen. Ik verwacht op een discussie forum met levende mensen te praten in hun eigen woorden (met zo nu en dan een verwijzing of een citaat ergens uit), niet met artikelen van anderen.

Maar speciaal voor jou, als antwoord op je artikel: http://www.nl.bol.com/is-...OWNER_ID=1001004002819637

Edit: na het citaat wat achteraf toegevoegd is bekeken te hebben kan ik concluderen dat het compleet offtopic is, en dus niet thuishoort in dit topic. De logica waarom je met dit artikel aankomt zetten ontgaat me volledig.
« Laatst bewerkt op: augustus 13, 2008, 03:49:37 pm door Thorgrem »

Thorgrem

• Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #81 Gepost op: augustus 13, 2008, 03:48:29 pm »
-
« Laatst bewerkt op: augustus 13, 2008, 03:48:46 pm door Thorgrem »

Ilonia

• Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #82 Gepost op: augustus 13, 2008, 05:31:59 pm »
Sil,

Ik ben het helemaal eens met Rabbijn Lipshitz, omdat jullie zich voor doen als joden maar niet zijn. Dat schept verwarring voor de joden die niet veel van hun eigen roots afweten.

Divinespark

• Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #83 Gepost op: augustus 13, 2008, 06:02:19 pm »
Als het de functie van een rustdag moet hebben, én men baseert zich op de bijbel, dan zou ik zeggen dat men op zondag hetzelfde hoort te doen, of niet te doen, als op sabbath. Heel simpel. Als men toch een andere mening er op na houdt, dan hoort men ook niet langer te zeggen dat de bijbel hun leidraad is. Of misschien hoort men het nog steeds te zeggen, maar dan herken je aan de vruchten van de boom of dat ook lukt ja of nee, in de praktijk.

cyber

• Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #84 Gepost op: augustus 13, 2008, 10:16:44 pm »
De Sabbat verdwijnt uit het NT, nergens is een aanwijzing over het houden van de sabbat, wel worden er verschillende delen van de 10 geboden aangehaald en onderwezen.

Mat. 19,
over de rijke jongeling zei Jezus:
niet doodslaan
niet echtbreken
niet stelen
geen valse getuigenis geven
eer uw vader en uw moeder
u moet uw naaste liefhebben als uzelf

Handelingen 15
geen sabbats gebod

Romeinen 13
6e tot 8e gebod + 10e gebod

1 Tim 1
5e tot 9e gebod

Kolossenzen 2
niet oordelen over o.a. de 'sabbatten'

De evangeliën.

Jezus geneest rustig mensen op de sabbat.
Met het aren plukken op de sabbat en de daarop volgende discussie zegt Jezus: Ik ben Heer over de sabbat.

Lukas 4
Jezus preekt op sabbat uit Jesaja 61, en zegt :
dit woord word hier en nu in mij vervuld.
En dit woord is: er komt een groot sabbatsjaar van de Heere God, waarop alle slaven worden vrijgelaten.

Mat. 11
Jezus beroemde woorden:
Komt allen tot Mij, vermoeide en beladen mensen, en Ik zal u rust geven, rust voor uw zielen.

Wat mensen ook doen en laten nergens is die rust te vinden die Jezus geeft, het is niet te vinden in de joodse feesten en ook niet in het onderhouden van de sabbat of andere regels die men meent te vinden in de bijbel.

Net als de offers en alle voorschriften zo wees ook de sabbat vooruit naar de vervulling. De sabbatdag was een teken van Israels deel krijgen aan Gods eigen rust. Die belofte is nu door de Here Jezus vervuld.

De sabbat verwijst naar de rust voor de ziel.
De zondag getuigd van de rust voor de ziel, wachten hoeft niet meer, het is er al.

Op zondag gaan christenen samen plechtig vieren van de rust die Christus geeft.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #85 Gepost op: augustus 14, 2008, 01:35:01 am »
Nou dan heb ik wel een kanttekening: ik ben blij dat ik na 5 dagen te hebben gewerkt dat ook niet hoef te doen op de zaterdag en de zondag. Voor mijn gevoel hebben we in Nederland twee rustdagen.  Heerlijk.

markopc

• Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #86 Gepost op: augustus 14, 2008, 05:13:06 am »
volgens cyber:

quote:

Op zondag gaan christenen samen plechtig vieren van de rust die Christus geeft.

Goed, maar is het nog op een bepaalde plek en tijd: samen in Christus, en op de dag toen wij waren in hem van uit de dood opgewekt.

Israel is nooit verteld dat door een weekdag zij geheiligd waren.  De dag kijkt, als een "teken", naar de Heer, hun schepper en heiland.

Zelfs was de rust door een gebod niet ingesteld, maar door de voltooid van Gods werk.  Door het gebod was de dag tot een herinnering gemaakt.  De sabbat is "een teken" die herinnert terug in de eerste plaats naar het  scheppingswerk, en ook naar het reddingswerk uit Egypte. Maar God zelf is de volheid ervan.  Hij zegt over de sabbat dus, dat het is "een teken dat eraan herinnert dat ik, de HEER, jullie geheiligd heb".

Het is niet de dag die maakt mensen geheiligd, maar mensen de dag: "Gedenkt de sabbatdag, dat gij die heiligt", dus.  De HEER zelf maakt de mensen heilig. En zo, "Verder gaf ik hun de sabbat als het teken waaraan te zien is dat ik, de HEER, van hen mijn heilig volk heb gemaakt."

Dus is het gebod noch verdwenen noch veranderd.  Wij zijn veranderd. Het betekent nu meer dan ooit dat de Heer die ons gemaakt heeft, hij is onze vrijheid.  We zijn door de opstanding van Christus opgeroepen samen te worden, op de eerste dag van de week.
« Laatst bewerkt op: augustus 14, 2008, 07:22:15 am door markopc »
vergive het nederengels

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #87 Gepost op: augustus 14, 2008, 09:48:39 am »
Ik geloof om eerlijk te zijn dat die eerste dag van de week om samen te komen wel door christenen zelf zijn opgeworpen, niet in opdracht van Jezus of de apostelen. Voor mijn gevoel is de zaterdag nog steeds de echte rustdag al geloof ik niet dat het God om de dag draait, maar om een dag in de week om tot rust te komen en er voor God en je naaste te zijn. Een dag om samen te komen.

Adinomis

• Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #88 Gepost op: augustus 14, 2008, 10:14:19 am »

quote:

gaitema schreef op 14 augustus 2008 om 09:48:
Ik geloof om eerlijk te zijn dat die eerste dag van de week om samen te komen wel door christenen zelf zijn opgeworpen, niet in opdracht van Jezus of de apostelen. Voor mijn gevoel is de zaterdag nog steeds de echte rustdag al geloof ik niet dat het God om de dag draait, maar om een dag in de week om tot rust te komen en er voor God en je naaste te zijn. Een dag om samen te komen.
Dit vind ik een goede benadering. Vanuit Efeze 2 heeft God de gelovigen uit de heidenen samengevoegd met het gelovige deel van Israël. Maar we zijn ieder onze weg gegaan. We zijn elkaar ontgroeid. Als we tot herstel willen komen zullen we in liefde naar elkaar moeten luisteren Want zo'n samenvoeging kan alleen plaatsvinden in de liefde van Christus.
Laten we overdenken en onderzoeken wat we van elkaar horen en God in ons zijn werk laten doen.

Fil.3:14 Mocht u er op enig punt anders over denken, dan zal God het u wel duidelijk maken.

God zegent zowel bijeenkomsten op zondag als op sabbat.

sil

• Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #89 Gepost op: augustus 14, 2008, 11:11:26 am »
Adinomis

Dit is de juiste benadering, shabbat begint Vrijdagavond tot Zaterdagavond, en op Zondag of eenderd welke dag kan men samenkomen, de Apostelen kwamen dagelijks bijeen om Yahweh groot te maken, en het brood te breken,inde synagoge en daar werd dan ook het onderwijs gegeven
Als ik zie dat ze dagelijks samenkwamen, dan is één dag toch povertje's niet
maar in de geest kunnen we ook samen komen en Yahweh loven en eren

Sil

Thorgrem

• Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #90 Gepost op: augustus 14, 2008, 11:25:43 am »

quote:

sil schreef op 14 augustus 2008 om 11:11:
Adinomis

Dit is de juiste benadering, shabbat begint Vrijdagavond tot Zaterdagavond, en op Zondag of eenderd welke dag kan men samenkomen, de Apostelen kwamen dagelijks bijeen om Yahweh groot te maken, en het brood te breken,inde synagoge en daar werd dan ook het onderwijs gegeven
Als ik zie dat ze dagelijks samenkwamen, dan is één dag toch povertje's niet
maar in de geest kunnen we ook samen komen en Yahweh loven en eren

Sil

In de katholieke kerk is er dagelijks een mis waar de eucharistie gehouden wordt. Als ik dagelijks naar de kerk wil en aan de eucharistie wil dan is die mogelijkheid er voor mij. Voor katholieken begint de dag ook 's avonds zoals bij de joden. Zo kan ik op zaterdagavond al naar de mis van zondag gaan. Tevens zijn er dagelijks wel activiteiten en samenkomsten in een van de parochiekerken hier in de stad.

Bij mijn weten staat het voor gereformeerden ook compleet vrij om bijeen te komen buiten de zondag om. Zo zijn er tal van activiteiten buiten de zondag om in de plaatselijke PKN kerk hier.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #91 Gepost op: augustus 14, 2008, 11:33:31 am »
Toch klink het nieuw voor me, weer wat geleerd. Ik vroeg me al af waarom de katholieken een zaterdagavondmis hebben. Bij ons in de omgeving vindt je trouwens niet zoveel doordeweekse missen in de parochie's. Een enkele in de week in ons dorp waar ook de nonnen van het zusterhuis naar toe gaan, maar verder is daar geloof ik niet veel animo meer voor, de meesten bezoeken de kerk gewoon op de zaterdag of zondag. Doordeweekse activiteiten zijn er wel inderdaad. In onze gemeente zijn het vooral vergaderingen, zangkooravonden, gespreksavonden met de dominee voor wie het bezoeken wil omtrent een bijbelsthema etc... maar in de tijd van de apostelen ging dat dus anders. Ben wel benieuwd hoe het daar ging.
« Laatst bewerkt op: augustus 14, 2008, 11:36:26 am door gaitema »

sil

• Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #92 Gepost op: augustus 14, 2008, 11:58:30 am »
Handelingen 2: 41-47

Het leven der eerste gemeente

41 Zij dan, die zijn woord aanvaardden, lieten zich dopen en op die dag werden ongeveer drieduizend zielen toegevoegd.
42 En zij bleven volharden bij het onderwijs der apostelen en de gemeenschap, het breken van het brood en de gebeden.
43 En er kwam vrees over alle ziel en vele wonderen en tekenen geschiedden door de apostelen.
 44 En allen, die tot het geloof gekomen en bijeenvergaderd waren, hadden alles gemeenschappelijk;
 45 en telkens waren er, die hun bezittingen en have verkochten en ze uitdeelden aan allen, die er behoefte aan hadden;
 46 en voortdurend waren zij elke dag eendrachtig in de tempel, braken het brood aan huis en gebruikten hun maaltijden met blijdschap en eenvoud des harten,
47 en zij loofden God en stonden in de gunst bij het gehele volk. En de Here voegde dagelijks toe aan de kring, die behouden werden.

Sil

Ilonia

• Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #93 Gepost op: augustus 14, 2008, 12:08:59 pm »
Even ter informatie:
Werner Stauder is geen erkent rabbijn door de orthordoxe joden. Rabbijn is een titel die niet beschermt is en door iedereen kan worden gebruikt en misbruikt. Helaas.
« Laatst bewerkt op: augustus 14, 2008, 12:10:39 pm door Ilonia »

Adinomis

• Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #94 Gepost op: augustus 14, 2008, 04:42:27 pm »
Voor mij is het ook nieuw dat de Katholieken om deze reden als 's avonds voor de zondag hun mis houden.

Ik krijg de indruk dat wij sabbat en zondag naast elkaar zetten en daaruit een keuze maken. Dan kiezen we tussen de zesde en de zevende dag. Hoewel die keuze al voor ons is gemaakt. Maar Sil bedoelt geloof ik dat de sabbat niet specifiek de dag is om met de gelovigen samen te komen, maar om rust te hebben en om dit met bepaalde rituelen in familiekring te vieren.
Daarom zou ik van Sil willen weten hoe zij de sabbat doorbrengt.

sil

• Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #95 Gepost op: augustus 14, 2008, 05:07:17 pm »
Samuele Bacchiocchi, Van Sjabbat naar Zondag, Bread of Life, 2003, ISBN 9075226535.

Wanneer, waar en waarom kwam de zondag op als dag van eredienst in plaats van de sabbat? Om hierop een antwoord te vinden studeerde Samuele Bacchiocchi vijf jaar aan de faculteit Kerkgeschiedenis van de Pontificia Universitas Gregoriana in Rome, waar hij toegang had tot de oudst beschikbare documenten aangaande deze materie. Dit boek is een verkorte uitgave van de dissertatie van de schrijver over dit historische onderzoek. Hierin komt naar voren dat de verandering van sabbat naar zondag in de eerste eeuw na de dood en opstandig van Christus plaatsvond in de kerk te Rome. Het was een gevolg van een samenspel van joodse, heidense en christelijke factoren. In Rome vooral was er sprake van diepgaande anti-judaïstische gevoelens. Ook de onderdrukkende Romeinse maatregelen tegen de Joden, de zon-aanbidding en zekere theologische motieven maakten deel uit van het samenspel der factoren. Met de omzetting van de sabbat naar de zondag vond er ook een verandering plaats in de ware betekenis, het gezag en de beleving van deze dag van rust en aanbidding.

Samuele Bacchiocchi is de eerste niet-katholiek die is gepromoveerd aan de Pontifical Gregorian University in Rome in het vak Kerkgeschiedenis. Hij ontving een eervolle onderscheiding van paus Paulus VI voor het verwerven van de academische vermelding ‘summa cum laude’. Daarnaast behaalde hij universitaire graden in de USA en Groot-Britannië. Hij diende als zendeling in Ethiopië waar hij samen met zijn vrouw vijf jaar woonde. Tot het jaar 2000 was hij professor in de theologie en kerkgeschiedenis te Michigan. Zijn boeken worden gunstig beoordeeld door veel geleerden van uiteenlopende stromingen. Hij schrijft en reist veel en is een graag geziene spreker.

Thorgrem

• Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #96 Gepost op: augustus 14, 2008, 05:13:39 pm »

quote:

Adinomis schreef op 14 augustus 2008 om 16:42:
Voor mij is het ook nieuw dat de Katholieken om deze reden als 's avonds voor de zondag hun mis houden.
Wat had jij als reden in gedachten?

quote:

Ik krijg de indruk dat wij sabbat en zondag naast elkaar zetten en daaruit een keuze maken.
Zowel christenen als joden hoeven niet te kiezen. Christenen de zondag, joden de zaterdag. Wellicht dat het in dit topic zo lijkt dat de twee naast elkaar gezet worden en dat men dan maar moet kiezen, van enige keuze is echter geen sprake.

quote:

Dan kiezen we tussen de zesde en de zevende dag.
Je bedoeld tussen de zevende en achtste dag. De zevende dag als zaterdag, de achtste dag als zondag. http://www.katholieknieuw....php?file=roderick&id=106

quote:

Hoewel die keuze al voor ons is gemaakt.
Juist. :) Wij hoeven dus helemaal niet te kiezen, eigenlijk hoeven we ons ook helemaal niet hiermee bezig te houden. Zoals met zovelen dingen, maar helaas zijn er mensen die keer op keer het wiel zelf willen uitvinden, die moeten zo nu en dan ook voorzien worden van wat antwoorden. :)

quote:

Maar Sil bedoelt geloof ik dat de sabbat niet specifiek de dag is om met de gelovigen samen te komen, maar om rust te hebben en om dit met bepaalde rituelen in familiekring te vieren.
Daarom zou ik van Sil willen weten hoe zij de sabbat doorbrengt.
Dat zou ik ook wel willen weten. :)
« Laatst bewerkt op: augustus 14, 2008, 05:13:49 pm door Thorgrem »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #97 Gepost op: augustus 14, 2008, 05:55:19 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 14 augustus 2008 om 17:13:
[...]

Wat had jij als reden in gedachten?
Lekker doorzakken na de Mis en vervolgens uitslapen op zondag, wat jij dan?  :+
« Laatst bewerkt op: augustus 14, 2008, 05:55:33 pm door wateengedoe2 »

Divinespark

• Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #98 Gepost op: augustus 14, 2008, 07:00:08 pm »

quote:

cyber schreef op 13 augustus 2008 om 22:16:
De Sabbat verdwijnt uit het NT, nergens is een aanwijzing over het houden van de sabbat, wel worden er verschillende delen van de 10 geboden aangehaald en onderwezen.
(...)
Als Jezus zegt dat je de sabbath in noodsituaties even opzij kunt zetten, dan proef ik hier duidelijk in door dat het om uitzonderingssituaties gaat. De rest wordt in het midden gelaten. Daarmee is het dus niet duidelijk of de sabbath is afgeschaft. En waarom christenen überhaupt de zondag als een rustdag aan het publiek hebben verkocht.

sil

• Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #99 Gepost op: augustus 14, 2008, 07:08:55 pm »
Hoe ik de shabbat onderhoud

vrijdagavond bij zonsondergang breken wij het brood en drinken we de wijn
we eten dan gezellig samen, daarna lezen we de wekelijkse parashat, en vragen we elkaar wat we er uitgeleerd hebben, zaterdag's is het de dag om eens lekker uit te slapen ,en om niet te werken, geen winkelen en kunnen we onze tijd extra aan  famillie en vrienden besteden, een wandeling,  gezellig samen zijn, en tijd om eens extra na te denken wat Yeshua voor ons betekend,
Als er Zaterdag's ergens een bijeenkomst wordt georganiseerd(zelden) daar voedsel gaan ophalen
Ik geniet van de shabbat rust

Sil