Auteur Topic: je moet bij een kerk horen om christen te zijn  (gelezen 16816 keer)

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
je moet bij een kerk horen om christen te zijn
« Gepost op: juli 04, 2008, 06:11:16 pm »
vraag me af hoe een ander hierover denkt, laatst werd ik aangesproken door een vroegere jeugd begeleider van de kerk of ik nog ging, nee was mijn antwoord, maar dat ik wel een gelukkig christen ben, daarop volgde een opgejaagde reactie dat ik dat nodig had, hm en het enige wat in mijn hoofd opkwam was: al zou ik in de rimboe zitten zonder kerk zou ik dan geen christen kunnen zijn? is het niet gevaarlijk om juist volledig afhankelijk van een kerk te zijn, dat wanneer deze bv wegvalt je niet weet waar je het zoeken moet? uiteindelijk is mijn mening dat je dienstknecht van god kunt zijn in je directe omgeving, ook zonder kerk, kind van god gij geheel anders

Abraham

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juli 04, 2008, 07:31:15 pm »
Hoe wou je alleen avondmaal vieren, naomiaangenaam? Jezus heeft toch gezegd: "Doe dit, telkens als jullie hieruit drinken, om mij te gedenken.’ 26 Dus altijd wanneer u dit brood eet en uit de beker drinkt, verkondigt u de dood van de Heer, totdat hij komt." (1Kor. 1125,26) Als je verder leest in 1Kor. 11 zie je dat het avondmaal een echte  gemeenschaps-maaltijd is. Trouwens de meeste Brieven in het NT zijn brieven aan kerken. Als die kerken deze brieven niet bewaard en doorgegeven hadden zouden we niet eens christenen kunnen zijn!
Kijk ook eens naar 1Kor 12: gelovigen hebben van God verschillende gaven gekregen OM elkaar aan te vullen en met hun gaven te dienen. Individualisme is iets dat je in de bijbel niet tegenkomt.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 04, 2008, 07:41:08 pm »
Het punt is dat je elkaar nodig hebt, zodat de hand niet tegen de voet kan zeggen ik heb u niet nodig. Er kunnen uiteraard redenen zijn dat je niet naar kerk gaat zoals ziekte en ouderdom maar dan nog ben je lid van zijn gemeente. En dat je in je omgeving herkenbaar bent als christen in positieve zin is ook goed voor kerkgangers.

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juli 04, 2008, 07:51:39 pm »
dank je abraham voor je mening, mag ik je mening weten over de mensen die dan alleen met het avond maal, en andere feestdagen aanwezig zijn in de kerk? ik wil niet oordelen of veroordelen dat is niet aan mij het gaat uiteindelijk om de band met god toch? als je word uitgezonden om gods woord te verkondigen is dat dan alleen in een kerk? ik kraak de kerk absoluut niet af ik ben blij voor de mensen die daar met broeders en zusters samen zijn

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juli 04, 2008, 07:53:08 pm »
dingo bedankt voor je reactie, herkenbaar als christen zijn in positieve zin heel mooi.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juli 05, 2008, 09:56:02 am »
Welkom naomi,

Je snijdt een punt aan dat goed laat zien dat we tegenwoordig een heel ander soort samenleving hebben als in de tijd van de bijbel (of 80 jaar geleden). De onze is erg individualistische: het gaat om jezelf, het gaat om wat jij wilt, kunt, doet, en da's goed (tjakkaa). Bijbelse culturen zijn doorgaans erg familie- of stamgericht.

Dat maakt dat je zou kunnen zeggen: 't is gewoon cultuur, toen anders dan nu, en nu is het ook prima. Ik kan prima zelf God dienen, in ieder geval wordt ik bij kerkbezoek niks wijzer. Dat kan ik me iig voorstellen.

Dat vind ik alleen wel weer erg gericht op jezelf: alsof alleen jij beter zou moeten worden van de dingen die je doet. Volgens mij betekent kerkgang, of in ieder geval lid zijn van een gemeente, dat je ook steeds kijkt naar welke hulp je anderen zou kunnen geven. Paulus schrijft dat we, Gods kinderen, 1 lichaam vormen en dat we elkaar tot hand en voet mogen zijn. Dat wordt heel lastig als je niet probeert anderen in dat lichaam met regelmaat op te zoeken.
Daarnaast heeft Abraham een goed punt: het avondmaal is erg belangrijk. Niet alleen omdat God het wil, omdat er een stukje belijden in zit, maar ook omdat God door het avondmaal jouw geloof en leven sterkt.
Tot slot is het heel goed om met andere christenen God te loven en te prijzen. Daarvoor is kerkbezoek natuurlijk heel geschikt.

Aan de andere kant: ik kan me ook goed voorstellen dat een kerkelijke gemeente zelf je niets zegt. Of dat je gekwetst bent door andere christenen (op school, door kerkeraadsleden, ...). Dan kan ik me goed voorstellen dat je een tijdlang de kerk vaarwel zegt, zonder God vaarwel te zeggen.
Als dat zo is, dan denk ik dat God uiteindelijk zelf aan de slag gaat met je. God houdt zijn kinderen vast. En God zal uiteindelijk zijn kinderen weer in een 'gemeenschap der heiligen' willen plaatsen. Dat is wellicht niet een kerk zoals je gewend bent. Dat kan ook een huisgemeente zijn, of een studentenclub, of iets anders.
Ik denk dat je je voor die mogelijkheid iig open moet stellen. God geeft je Zijn Geest om te groeien. En uiteindelijk om vrucht te dragen, zodat je anderen tot hand of voet kan zijn.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juli 05, 2008, 10:00:20 am »
offtopic:Verplaatst naar CL

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juli 05, 2008, 10:58:01 am »
Zou er tegenwoordig iemand christen kunnen zijn (met of zonder kerkgang) als de Kerk niet door de eeuwen heen een levende gemeenschap was geweest, die in woord en daad het geloof doorgaf? En hoe zou ze dat hebben kunnen doen, als niemand binnen haar samen zou komen? Dus wat als 1000 jaar geleden iedereen al als individu thuis 'in de rimboe' had gezeten? Was er dan enkele generaties daarna nog iets van de Kerk over geweest?
« Laatst bewerkt op: juli 05, 2008, 12:24:04 pm door wateengedoe2 »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juli 05, 2008, 01:36:20 pm »
Ik sluit me hier bij aan. Daarbij schreef Paulus al vanwege het probleem dat toen al mensen de samenkomsten niet meer bezochten, dat God wilde dat we de samenkomsten niet zouden verzuimen.'God wil ons erbij hebben. We zijn samen met onze broers en zussen bij Hem bijeen. Daarbij. door de kerk wordt er veel activiteiten ontplooid. Geld verzameld voor mensen in de wereld die het nodig hebben. Gemeenteleden geven dat geld daar terplaatse uit aan goede zaken en helpen mee om het nutiig te gebruiken. Er wordt hulp geboden aan vluchtelingen en mensen die geestelijke bijstand nodig hebben of andere vormen van hulp. De kerk is een lichaam om de mensen te dienen. Wat God wil is dat je deel hebt aan dat actieve lichaam. Ook mee bid voor de mensen die het nodig hebben en lof zingt in de zondagse eredienst of op de zaterdagse viering.

Daarbij zei een predikant me op de vraag of je een christen kunt zijn als je de kerk niet bezoekt: "je mist heel wat als je er niet komt."

Een ander predikant schreef een stukje in het kerkblad  er over aan de hand van een waar gebeurd verhaal dat als volgt ging:

Een predikant bezocht een man die al jaren niet meer in de kerk was geweest. Ze hadden niets tegen elkaar te zeggen, de man was stil. Ze zaten samen voor de openhaard. Op een gegeven moment pakte de dominee de tang op om een stuk hout (of kool? weet ik niet meer :) ) uit het vuur te halen en apart te leggen van het vuur. Het doofte daardoor en ging uit. De man begreep wat de dominee daar mee wilde zeggen.
« Laatst bewerkt op: juli 05, 2008, 01:47:25 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juli 06, 2008, 03:11:35 pm »
wauw, komt veel op los, en ben blij met de reacties hierop, nogmaals ik wil niemand tegen het hoofd stoten, ik voel me ondanks dat ik niet naar de kerk ga nooit alleen, ik voel me vrij om het met een ieder over het geloof te hebben ook vreemden op straat heerlijk vind ik dat, ook probeer ik een dienstknecht van god te zijn in mijn directe omgeving, en wat ik zo fijn vind? ik zie zijn wonderen in mijn leven, en dat geeft mij dagelijks de kracht om te blijven groeien, en te bidden voor alle mensen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juli 06, 2008, 05:46:58 pm »
Het doet me aan iets anders in de bijbel denken wat je zegt. Er staat ergens over de laatste dagen van de eindtijd: "De herders laten hun schapen dolen door de bergen."

Je lijkt een schaap zonder kudde, ik hoop dat je ook een herder zal vinden die je meehelpt de grazige weiden te vinden. Je vindt wel veel gras in die bergen zie ik, das mooi ;)
« Laatst bewerkt op: juli 06, 2008, 05:47:22 pm door gaitema »

Etienne

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juli 06, 2008, 06:32:48 pm »

quote:

naomiaangenaam schreef op 06 juli 2008 om 15:11:
wauw, komt veel op los, en ben blij met de reacties hierop, nogmaals ik wil niemand tegen het hoofd stoten, ik voel me ondanks dat ik niet naar de kerk ga nooit alleen, ik voel me vrij om het met een ieder over het geloof te hebben ook vreemden op straat heerlijk vind ik dat, ook probeer ik een dienstknecht van god te zijn in mijn directe omgeving, en wat ik zo fijn vind? ik zie zijn wonderen in mijn leven, en dat geeft mij dagelijks de kracht om te blijven groeien, en te bidden voor alle mensen.

Bijna 4400 jaar geleden werd de hele aarde door een catastrofale vloed getroffen. Zo’n gebeurtenis kon niet gemakkelijk worden vergeten, en in de vroege geschiedenis van volken over de hele wereld is dan ook een vloedverhaal te vinden. Hoewel de details van elkaar verschillen, hebben die verhalen veel gemeen, met inbegrip van het feit dat slechts een paar mensen en enkele dieren in leven bleven.

Hadden de mensen die de vloed overleefden gewoon het geluk dat ze toevallig aan de vernietiging ontkwamen? Het bijbelverslag laat zien dat dit niet het geval was. Het is veelbetekenend dat God niet elk individu over de komende vloed inlichtte. In plaats daarvan waarschuwde hij Noach, die op zijn beurt zijn tijdgenoten voor de naderende vloed waarschuwde. — Genesis 6:13-16; 2 Petrus 2:5.

Overleving hing af van het feit of men deel uitmaakte van deze hechte groep en of men bereid was de aanwijzingen die God aan Noach gaf, op te volgen. Zelfs de dieren in de ark overleefden de vloed niet los van deze groep. Noach kreeg nauwkeurige instructies om passende voorzieningen te treffen voor het behoud van dierenleven. — Genesis 6:17–7:8.

Eeuwen later werden nakomelingen van Noach via zijn zoon Sem slaven in Egypte. Toch was het Gods voornemen hen te bevrijden en naar het land te brengen dat hij aan hun voorvader Abraham had beloofd. Ook nu werd dit niet aan elk individu onthuld maar werd dit eerst onthuld aan degenen die waren uitgekozen om hun leiders te zijn — Mozes en zijn broer, Aäron (Exodus 3:7-10; 4:27-31). Nadat de voormalige slaven als groep uit Egypte waren bevrijd, kregen ze bij de berg Sinaï Gods Wet en werden ze tot de natie Israël gevormd. — Exodus 19:1-6.

Die bevrijding was voor afzonderlijke Israëlieten alleen mogelijk omdat ze verbonden waren met een door God gevormde groep en de leiding volgden van de aangestelde leiders van die groep. Zelfs voor afzonderlijke Egyptenaren werden voorzieningen getroffen om zich te kunnen verbinden met deze groep waarop duidelijk Gods zegen rustte. Toen de Israëlieten uit Egypte trokken, gingen deze mensen met hen mee, waardoor ze ervoor in aanmerking kwamen Gods zegen te ontvangen. — Exodus 12:37, 38.

In de eerste eeuw begon Jezus met zijn predikingsactiviteit en bracht hij mensen als zijn discipelen bijeen. Hij behandelde hen als groep, maar hij schonk ook naar behoefte liefdevolle aandacht aan afzonderlijke personen. Jezus zei tegen de elf getrouwe apostelen: „Gij zijt degenen die in mijn beproevingen steeds bij mij zijt gebleven; en ik sluit een verbond met u, evenals mijn Vader een verbond met mij heeft gesloten, voor een koninkrijk” (Lukas 22:28, 29). Later kwam Gods heilige geest op de discipelen toen ze als groep bijeenwaren. — Handelingen 2:1-4.

Deze voorbeelden tonen duidelijk aan dat God in het verleden gewoonlijk contacten onderhield met zijn dienstknechten als georganiseerde groep. De paar mensen met wie God persoonlijk contact had — bijvoorbeeld Noach, Mozes, Jezus en anderen — werden in feite door Hem gebruikt om met een nauw verbonden groep te communiceren. Er is geen reden om aan te nemen dat God in deze tijd anders met zijn dienstknechten omgaat. Uiteraard leidt dit tot de volgende vraag: is het voldoende bij zomaar een religieuze groepering aangesloten te zijn?

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juli 06, 2008, 08:04:43 pm »
tja hoe weet je dat je kerk de inhoud heeft wat god bedoeld? ik weet nog een geval dat een moeder met een moeilijke puber werd aangeraden deze op straat te zetten, waarna vervolgens een dienst werd gehouden over de verloren zoon, ik denk dat satan binnen de kerk ook probeert te knoeien, blind vertrouwen op mensen binnen een kerk is niet altijd juist, je blijft met mensen te maken hebben, daarom dat ik de persoonlijke band met god zo belangrijk vind. elke avond vraag ik god oprecht mijn zonden te vergeven, dat kan een daad zijn, een gedachte, of juist iets wat ik niet gedaan heb, ik vraag om zijn inzicht en wijsheid om de juiste keuzes te maken, om op het rechte pad te blijven, ik bid voor alle mensen op aarde en dieren. Ik start de dag met god, dank u voor deze nieuwe morgen, dank u voor deze nieuwe dag,... waar ik ook ben ik vraag  hem mee, wie ik kan helpen help ik met alle liefde ongeacht ras geloof leeftijd etc.  Laatst kwam ik een dak en thuisloze op straat tegen die in het niets aan het schelden was, wat doe je dan? bidden voor verlossing van dit persoon toch? kan je alleen de bijbel lezen en begrijpen als je in de kerk komt of is geloof voor een ieder die god in zijn hart wilt sluiten, en aanneemt als zijn verlosser?

Etienne

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juli 06, 2008, 08:32:51 pm »
(Mattheüs 19:16-21) . . . En zie! er kwam iemand naar hem toe, die zei: „Leraar, wat voor goeds moet ik doen om eeuwig leven te verkrijgen?” 17 Hij zei tot hem: „Waarom vraagt gij mij naar wat goed is? Eén is er goed. Wilt gij echter het leven binnengaan, onderhoud dan steeds de geboden.” 18 Hij zei tot hem: „Welke?” Jezus zei: „Deze: Gij moogt niet moorden, Gij moogt geen overspel plegen, Gij moogt niet stelen, Gij moogt geen vals getuigenis afleggen, 19 Eer [uw] vader en [uw] moeder, en: Gij moet uw naaste liefhebben als uzelf.” 20 De jonge man zei tot hem: „Die heb ik allemaal in acht genomen; waarin schiet ik nog te kort?” 21 Jezus zei tot hem: „Indien gij volmaakt wilt zijn, ga, verkoop uw bezittingen en geef aan de armen en gij zult een schat in de hemel hebben, en kom, wees mijn volgeling.”

Uit de laatste woorden van Jezus leren we dat christenen ook een werk te doen hebben.
Een volgeling van christus zijn betekent ook deel hebben aan het volgende:

(Mattheüs 24:14) 14 En dit goede nieuws van het koninkrijk zal op de gehele bewoonde aarde worden gepredikt tot een getuigenis voor alle natiën, en dan zal het einde komen.

(Mattheüs 28:19-20) 19 Gaat daarom en maakt discipelen van mensen uit alle natiën, hen dopende in de naam van de Vader en van de Zoon en van de heilige geest, 20 en leert hun onderhouden alles wat ik U geboden heb. En ziet! ik ben met U alle dagen tot het besluit van het samenstel van dingen.”

Groet Etiënne
« Laatst bewerkt op: juli 06, 2008, 08:33:57 pm door Etienne »

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juli 06, 2008, 08:41:46 pm »
heel erg bedankt voor je mooie reactie Etienne.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juli 06, 2008, 10:04:22 pm »
Zullen we de kerken dan maar afschaffen? Die hebben we toch niet meer nodig.

De kerk is juist om het met elkaar te doen. Als God graag heeft dat je dat doet, waarom zou je dan tegen God zeggen: 'ik heb het niet nodig.'
Inwezen is het ontrouw aan Gods wil.

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juli 06, 2008, 10:50:34 pm »

quote:

gaitema schreef op 06 juli 2008 om 22:04:
Zullen we de kerken dan maar afschaffen? Die hebben we toch niet meer nodig.

Misschien nog niet zo'n gek idee!
Bedenk: Jezus kwam om het Koninkrijk van God aan te kondigen, maar wat er kwam, was ... de kerk!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juli 06, 2008, 11:50:35 pm »
Modbreak:
offtopic-posts en reacties daarop, verwijderd
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juli 07, 2008, 12:07:54 am »
Wat staat er in de bijbel?

1 korintiërs 12: 12-31

Eén lichaam, veel ledematen

"zoals het lichaam een eenheid is en de ledematen een veelheid, en alle ledematen ondanks hun veelheid toch één lichaam vormen, zo is het ook met Christus. Want wij allen zijn de kracht van diezelfde ene Geest ook door de doop één lichaam geworden, of wij nu Joden of Grieken, slaven of vrije mensen zijn; allemaal zijn we doordrengt met één Geest. Een lichaam bestaan nu eenmaal niet uit een enkel deel, maar uit veel delen. Als de voet zou zeggen: Ik hoor niet bij het lichaam, want ik ben geen hand!, zou hij er dan niet bij horen? En als het oor zou zeggen: Ik ben het oog niet, ik hoor niet bij het lichaam!, zou het er dan niet bij horen? Als het lichaam oog was, hoe kon het dan horen? Of als het alleen maar oor was, hoe kon het dan ruiken? Maar God heeft nu eenmaal gezorgd voor verschillende organen die elk een plaats hebben in het lichaam, zoals Hij dat wilde. Als het geheel uit één orgaan bestond, waar bleef dan het lichaam? Maar in feite zijn er een groot aantal delen die samen één lichaam vormen. Het oog kan niet tegen de hand zeggen: Ik heb je niet nodig. Zo kan ook het hoofd niet tegen de voeten zeggen: Ik heb jullie niet nodig. Nee, het is eerder zo dat de lichaamsdelen die het zwakst lijken, juist heel noodzakelijk zijn. En de delen die bij ons niet erg in aanzien staan, waarvoor wij ons schamen, omgeven wij met meer zorg, behandelen wij met meer eerbied, dan de andere delen van het lichaam. Die hebben dat niet nodig. God heeft het lichaam zo samen gesteld dat hij de delen die het nodig hebben, grotere eer verleende. Want er moet geen verdeeldheid heersen in het lichaam, de lichaamsdelen moeten zorg hebben voor elkaar. Als één lichaam lijdt, lijden alle andere mee, en als één lichaamsdeel wordt geëerd, delen alle andere in de vreugde. U bent het lichaam van Christus en ieder van u is een deel van het lichaam.
God  heeft de mensen een verschillende plaats toegewezen in de gemeente: ten eerste zijn er apostelen, ten tweede profeten, ten derde leraren; vervolgens mensen die wonderen kunnen doen of die de gave hebben om de zieken te genezen; er zijn anderen die hulp verlenen, weer anderen die leidinggeven, en mensen die spreken in vreemde klanken. We zijn niet allemaal apostelen, niet allemaal profeet of leraar. We kunnen niet allemaal wonderen doen en we hebben niet allemaal gaven om te genezen. Ook kunnen we niet allemaal in vreemde klanken spreken of de betekenissen van die klanken uitleggen. Richt u dus op de belangrijkste gaven. Maar ik zal u een weg wijzen die dit alles overtreft."

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juli 07, 2008, 11:14:28 am »
nou nou kerken afschaffen heb je mij niet horen zeggen, of wel, je hebt een bitter toontje gait ben jij wel zo gelukkig met de heer?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juli 07, 2008, 02:48:08 pm »
Ja zeker, ik vindt het alleen zo jammer dat onze kerk zo onder de jongeren  leeg loopt, terwijl iedereen zo hun best doet en echt zo God zoekt. Het doet me denken aan duinen. Ze houden alleen tegenwicht als alle zandkorrels bij elkaar blijven. Om eerlijk te wezen, ik ben redelijk afgeknapt op mensen waar ik in het verleden zo veel van verwachtte. Ze hebben ons gewoon in de steek gelaten. Zo voel ik het.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juli 07, 2008, 02:51:31 pm »
Zal het zo zeggen: mijn geloof is bijna uitgedooft geweest omdat bijna alle christelijke leeftijdgenoten ons verlaten hebben. Het geloof in God lag bij mij daardoor jaren lang op een laag pitje. Ik kan in ieder geval niet alleen geloven, en ik ben vast niet de enige. Ik wordt er inderdaad niet vrolijk van als ik zie hoe weinig er van christelijk Nederland overblijft en hoe de onderlinge betrokkenheid uitdooft. Als er mensen gezocht worden voor christelijke activiteiten, dan zeggen de meeste christenen: 'nee, dank je.' Ik kan daar niet warm van worden. Daarbij komen er steeds meer o zo belangrijke taken vacant te staan, wat echt een probleem gaat worden. Tienerleiders, pastorale medewerkers, ouderlingen, diakenenen en vrijwilligers voor de derdewereldhulporganisaties gezocht etc..

Ik mis dat wat ik in die bijbeltekst lees, wat ik hier op de forum gezet heb. Ik ben zelf tien jaar lang niet meer 's ochtends in de kerk geweest vanwege het uitgaansleven.  bezocht enkel de zeer slecht bezochte avonddiensten. Daar werd ik niet vrolijk van. Soms kwam ik met een blij gevoel de kerk in en ging ik met een rot gevoel weer naar huis. Waar waren mijn broeders en zusters? Waar moest ik ze vinden? Ik heb zelfs gebeden tot God waarom Hij mij als christen tussen wal en schip gesmeten heeft. Want de evangelisen vonden ons niet goed genoeg vanwege de traditie en een gebrek aan Geest volgens hen voor mijn gevoel, en de andersgezinde gereformeerden vonden ons te licht. Deze vragen en conclusies trok ik vooral door opmerkingen wat ik naar mijn kop geslingert heb gekregen door anders kerkelijkgezinde christenen en ook anders gezinden binnen mijn eigen kerk. Vooral na dat ik een tijdje wat had met een ene Miranda. We gingen een aantal keren met elkaar uit, maar haar ouders verboden haar met me om te gaan en moest het met me uit maken, anders werd ze het huis uitgegooid. Want ik zou lid zijn van een te lichte kerk en haar mee de hel in slepen. Daardoor kreeg ik een sterk kerkelijk verweest gevoel. Alsof ik alleen was in de wereld met mijn geloof. Zoals ik al beschreef "als een schaap dat doolt door de bergen en de grazige velden met de kudde niet kon vinden." Dus waar moest ik me thuis voelen? In de disco tussen vele mensen die kwa levenstijl niets hebben met mijn geloof?

Nu ik weer de redelijk volle ochtenddiensten bezoek zie ik de enkele overgebleven leeftijdgenoten en nog een redelijk aantal jonge gezinnen in de kerk zitten. Dat geeft me een bemoedigend gevoel. De eerste keer dat ik er weer kwam keek de dominee me stom verbaast aan. Daarbij ging toevallig (ik vermoed dat God daar achter zat) de preek over de verloren zoon. Daar voel ik me weer thuis. Ook tijdens de gesprekskringen van mijn leeftijd. Met ongeveer tien leeftijdgenoten bij iemand thuis gezellig om de koffie, daarna het geloof delen met een bijbelstudie er bij en vervolgens heerlijk met elkaar na praten over koetjes en kalfjes. Dat begon afgelopen jaar en ik had dat jaren echt gemist. De onderlinge betrokkenheid.
« Laatst bewerkt op: juli 07, 2008, 05:09:08 pm door gaitema »

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juli 07, 2008, 06:56:00 pm »
wauw gaitema, nu begrijp ik je reactie meer, ik zelf voelde me als jongere op een gegeven moment schijnheilig, het voelde als een dubbel leven omdat ik ook uitging, gek genoeg ben ik alleen maar dichter bij god gekomen, dat heeft even geduurd,  heb laatst een uitzending van een kerk gezien die mij erg aansprak, de gemeente heet de levende steen, jammer genoeg is deze te ver weg van mij om te bezoeken, maar ik wens een ieder een plek waar hij of zij zich thuisvoelt bij broeders en zusters zonder dat er naar andermans splinters in het oog worden gekeken, maar eerst naar de balk in het eigen oog, en wanneer een ieder een ander behandelt zoals hij zelf behandelt wilt worden iedereen een stuk gelukkiger binnen een gemeente word

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: juli 07, 2008, 10:09:41 pm »
Ja das waar. Daarom moest ik ook aan de tekstvers uit het oude testament denken wat ik ooit las en wat me toen raakte. Het verwijt dat er herders zijn die hun schapen laten dolen door de bergen. Als ik er zo op terug kijk, dan ging het dus voor een groot deel over mezelf omdat ik zelf doolde en raakte met me daarom ook, maar ook als ik keek naar andere christenen en naar ze luisterde.  Gelukkig heb ik wel goede herders in mijnleven ontmoet, zelfs heel veel die voor me baden, me onderwezen en me voorthielpen.

Ik heb echter ook christenen gesproken die zelf niet meer goed wisten wat het beste was om te doen en daarnaast met veel emoties worstelden. Dat herken ik. Ik wens jou ook het beste toe. En dat schijnheilige heb ik ook ervaren, al dan niet vanwege het uitgaan, maar eerder dat ik me er ook in mee liet sleuren (manier van uitgaan). Dan zie ik inderdaad bij mezelf balken en splinters. Toch ben ik door de jaren wel veranderd, vooral realistischer naar anderen gaan kijken. Daarmee bedoel ik, dat ik me niet meer of minder  liet intimideren, maar er boven ben gaan staan door vast te houden aan de schat die God voor ons heeft.

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: juli 08, 2008, 11:30:37 am »
oh heerlijk gait, dat vond ik een waardevolle reactie dank je

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: juli 08, 2008, 04:35:04 pm »
Ik moet zeggen: je hebt een positief geloof, dat spreekt aan ;)

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: juli 09, 2008, 03:48:38 pm »
het gekke is dat mijn leven lang negatief leek, maar toch vol zegeningen, ik zing vanbinnen bijna de hele tijd, ik heb een tijdje terug zoiets moois meegemaakt : ik moest naar het ziekenhuis buiten de stad, daarvoor was ik afhankelijk van een bedrag wat moest worden overgemaakt elke maand ging dat goed, een paar dagen voor ik weg moest kreeg ik het rare gevoel dat er iets was, en zij nog tegen een vriedin dat dat wel erg toevallig zou zijn als het nu niet goed ging, en ja hoor op de dag zelf staat er niets op, ik was geschrokken maar dacht terug aan de dagen ervoor, in onrust en gebed loop ik weg van de bank en als ik opkijk loopt daar een vriedin van me, haar fiets was kapot, daarom liep ze daar, zij hielp me op dat moment met mijn trein kaartje. later kwam ik erachter dat de instantie oppeens mijn rekening nummer kwijt was, toeval? ik denk dat satan me probeerde te treiteren, maar god zij oja? mooi niet en mijn vriedin op mijn pad zette op het juiste moment. hebben jullie ook van dat soort ervaringen?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: juli 12, 2008, 01:17:41 am »
Genoeg. Als kind had ik een stoere zakkam. Het leek op een zakmes, maar als je hem uitklapte dan was het een kam. Ik zat toen op een medische school met daarvoor een lange pad er naar toe waar kindertehuizen aan stonden. Langs dat pad was het begroeid met struiken. Ik heb wel 5 keer op zijn minst die kam in één van die o zo vele struiken kwijt geraakt en vondt hem altijd weer terug. Mijn moeder verbaaste zich daarom. Iedere keer als ik zonder die kam thuis kwam had ze namelijk tegen me gezegt dat ik er voor moets bidden, dat die kam terug zou komen. Ik weet nog dat ik toen geregeld om dat soort dingen bad, al had ik het gevoel dat ik tegen een muur prate. De gebeden werden toch kennelijk wel verhoort.

Dat zingen is wel leuk trouwens. Als kleuter zong ik alle christelijke liedjes die ik in groep 1 en 2 leerde thuis. Op een dag stopte ik met zingen, toen wist mijn moeder dat het niet goed met me ging. Maar, vandaag kan ik weer zingen hoor ;)

sil

• Jubelt in zijn verlossing
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: juli 12, 2008, 08:52:14 am »
WAt is de kerk, is dit een gebouw, of bestaat het uit het lichaam van de Messia's,
Er is maar één lichaam, en dit lichaam bestaat uit dezen die Yeshua hebben aanvaard als hun verlosser; uit dezen die werderom geboren zijn,
Wat is wedergeboorte!!!!, is dit een simpel zondaar's gebed!!!
Ik denk persoonlijk dat het een bewust beleiden van zonden is, en weten dat niet ik nog leef, maar Yeshua HIJ leeft in mij, dat wil zeggen, Yeshua beslist over mijn leven, ik heb gewoon te doen wat HIJ van mij vraagt; zijn geboden houden,
zijn shabbat houden,
Zijn we bereid om te doen wat HIJ van ons verwacht; of behoren we nog de wereld toe, met al haar verleidingen
Yeshua wil in een rein lichaam wonen, dat is zijn gebouw, geen gebouw van stenen,
dus kerk is een allgemeen begrip, geen dominatie's meer, wetende dat je Behoord tot de levende steen, en dit is wereld omvattend,ik weet dat de mensen die wederomgeboren zijn, een deel van het lichaam zijn, waartoe ik behoor
Sil

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: juli 12, 2008, 12:00:49 pm »
god wil ook dat wij genieten van al het moois wat hij heeft gemaakt, ik denk dat god blij word als zijn schaapjes blij zijn, met en in het geloof.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: juli 12, 2008, 02:28:57 pm »

quote:

sil schreef op 12 juli 2008 om 08:52:
WAt is de kerk, is dit een gebouw, of bestaat het uit het lichaam van de Messia's,
Er is maar één lichaam, en dit lichaam bestaat uit dezen die Yeshua hebben aanvaard als hun verlosser; uit dezen die werderom geboren zijn,
Wat is wedergeboorte!!!!, is dit een simpel zondaar's gebed!!!
Ik denk persoonlijk dat het een bewust beleiden van zonden is, en weten dat niet ik nog leef, maar Yeshua HIJ leeft in mij, dat wil zeggen, Yeshua beslist over mijn leven, ik heb gewoon te doen wat HIJ van mij vraagt; zijn geboden houden,
zijn shabbat houden,
Zijn we bereid om te doen wat HIJ van ons verwacht; of behoren we nog de wereld toe, met al haar verleidingen
Yeshua wil in een rein lichaam wonen, dat is zijn gebouw, geen gebouw van stenen,
dus kerk is een allgemeen begrip, geen dominatie's meer, wetende dat je Behoord tot de levende steen, en dit is wereld omvattend,ik weet dat de mensen die wederomgeboren zijn, een deel van het lichaam zijn, waartoe ik behoor
Sil
En zij komen in samenkomsten bij elkaar.

sil

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: juli 12, 2008, 02:32:37 pm »
Ja, dat is waar
Maar al die denominatie, maken er een warboel van,
Elk heeft zijn eigen waarheid,
Zodat ik voorlopig het enkel bij de bijbel houd, en de bijbel heeft me nog nooit teleurgesteld, wat ik van Kerken niet kan zeggen

Sil

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: juli 12, 2008, 03:44:58 pm »
Als je je broeders en zusters maar opzoekt, dat wilde ik er maar mee zeggen. Je kunt net zo min zonder hen als zij zonder jou. Zo heeft God dat bedoelt binnen het lichaam. Anderen kunnen je oook heel veel leren over wat er in de bijbel staat.
« Laatst bewerkt op: juli 12, 2008, 03:47:17 pm door gaitema »

sil

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: juli 13, 2008, 11:07:26 am »
Gait, ik zag dat je eens vroeg , over de  Messiaanse joden

Hier kan daar meer over lezen;

http://www.messiaans-berea.be/forum/

sil

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: juli 13, 2008, 12:57:59 pm »

quote:

sil schreef op 13 juli 2008 om 11:07:
Gait, ik zag dat je eens vroeg , over de  Messiaanse joden

Hier kan daar meer over lezen;

http://www.messiaans-berea.be/forum/

sil
O dankt je, Dat is interessant. Ben je een Messiaanse Jood? Daar weet ik weinig van, het lijkt me interessant en leerzaam  om er meer van te weten. Onze Joodse wortels liggen daar namelijk.

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: juli 13, 2008, 02:03:57 pm »
Ik denk dat er in de Bijbel nog een belangrijke reden staat om wel degelijk naar de kerk te gaan en de kerkdiensten niet te verzuimen: daar speekt God namelijk tot je.
Niet een dominee, of de mensen zijn dus belangrijk maar God die tot je spreekt door middel van de preek.

Romeinen 10 zegt hierover: 14 Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in wie zij niet geloofd hebben? Hoe geloven in Hem, van wie zij niet gehoord hebben? Hoe horen zonder prediker? 15 En hoe zal men prediken zonder gezonden te zijn? Gelijk geschreven staat: Hoe liefelijk zijn de voeten van hen, die een goede boodschap brengen.

Geloven is door het HOREN. En niet omdat het in jezelf zit en jijzelf het zo goed kunt. Het moet steeds weer opnieuw verteld worden.
Daarom dooft het kooltje ook als je het alleen legt, het wordt niet meer vanuit het hoofdvuur gevoed.

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: juli 13, 2008, 09:36:42 pm »
mijn kooltje niet gedoofd mijn verlangen naar het woord van god word alleen maar groter, toch ga ik niet naar de kerk, hoe kan dat dan joepie?

Lord_Vader

• Christenfundamentalist
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: juli 13, 2008, 10:12:13 pm »

quote:

naomiaangenaam schreef op 13 juli 2008 om 21:36:
mijn kooltje niet gedoofd mijn verlangen naar het woord van god word alleen maar groter, toch ga ik niet naar de kerk, hoe kan dat dan joepie?

Ik ga ook niet naar een kerk maar lees wel bijbel en bid.

Nochtans mis ik de kerkgang wel, omdat het gewoon fantastisch is om de
'gemeenschap der heiligen' te ervaren, om prediking te horen en om een soort eikpunt in de week te hebben.

Ik denk dus dat het béter is om wel lid te zijn van een kerk dan niet, maar dat het niet lid zijn van een kerk niet automatisch betekent dat 'het kooltje' dooft.
Mijn les na 2e bezoek Auswitsch: Haat heeft níets maar dan ook níets met liefde te maken. Het zijn géén twee zijden van dezelfde medaille.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: juli 14, 2008, 10:02:58 am »

quote:

Lord_Vader schreef op 13 juli 2008 om 22:12:
[...]

Ik ga ook niet naar een kerk maar lees wel bijbel en bid.

Nochtans mis ik de kerkgang wel, omdat het gewoon fantastisch is om de
'gemeenschap der heiligen' te ervaren, om prediking te horen en om een soort eikpunt in de week te hebben.

Ik denk dus dat het béter is om wel lid te zijn van een kerk dan niet, maar dat het niet lid zijn van een kerk niet automatisch betekent dat 'het kooltje' dooft.
Ben jij nog op zoek?

Lord_Vader

• Christenfundamentalist
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: juli 14, 2008, 11:49:06 am »

quote:

Nou, eerlijk gezegd niet meer.
Mijn les na 2e bezoek Auswitsch: Haat heeft níets maar dan ook níets met liefde te maken. Het zijn géén twee zijden van dezelfde medaille.

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: juli 14, 2008, 02:55:33 pm »
hier ben ik voor mijn gevoel ook samen met broeders en zusters over het geloof en de bijbel aan het leren.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: juli 14, 2008, 02:56:19 pm »
Das waar. En ik hoop dat jullie op de één of andere manier het gemeente zijn blijven ervaren.
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2008, 02:57:35 pm door gaitema »

Lord_Vader

• Christenfundamentalist
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: juli 14, 2008, 03:09:03 pm »

quote:

gaitema schreef op 14 juli 2008 om 14:56:
Das waar. En ik hoop dat jullie op de één of andere manier het gemeente zijn blijven ervaren.
Dat zeker; heb ik sowieso met christenen die ik in mijn leven tegenkom, zowel in 'real life' als hier op internet. Maar toch mis ik het samenzijn en samen zingen voor God.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: juli 14, 2008, 05:03:12 pm »
Wat ik zelf jaren miste was het samenzijn in een kring. Tot iemand over het opstarten van een kring begon. Hij kenden wat mensen, ik ook en met elkaar bleek het een mooi koppel om mee te beginnen te zijn. Zo komen we nu met ongeveer 10 personen bij elkaar. Misschien dat zoiets bij jullie ontstaat in de omgeving en je er aansluiting bij kan vinden. Hoe dan ook, je kan er altijd voor bidden. Voor een plek om te zingen samen, te bidden samen, te praten samen en de bijbel te bestuderen samen. Wie weet, als God het wil kan het.
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2008, 05:04:01 pm door gaitema »

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: juli 14, 2008, 06:30:26 pm »
Elke gemeente (zie openbaringen 1) had z'n "aandachtspunten". De eerste zeven gemeente had elk een bijzonder aandachtspunt waarvan ze zelf duidelijk niet door hadden dat dat het was, omdat Jezus het ze via Openbaringen 1 moest vertellen. Dus zónder openbaringen of bevindelijkheid kan dat dus elke gemeente overkomen.

In het midden latend of een individu het wel beter kan weten dan een gemeente, zie ik dus ook niet zo de noodzaak in om me aan te sluiten bij een gemeente. Trouwens in eigen kring mag je van het Nieuwe Testament zelfs een ongelovige partner hebben (dan ben je in eigen kring de ongelovige partner tot stichting als christen). Dus ookal ben je lid van een gemeente ja of nee, diep involved zijn met heidenen blijft toch ook dan wel een mogelijkheid.

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: september 24, 2008, 08:12:29 am »
Divinespark, het is wellicht een misverstand om te denken dat je een ongelovige partner mag hebben.
Als je al bent getrouwd, en je `loopt` tegen het evangelie aan, dan b probeer je natuurlijk bij elkaar te blijven.
Als ongetrouwde gelovige, kan je echter niet gaan trouwen met een ongelovig iemand - dat is immers hetzelfde als een huis bouwen op zandgrond?

We hebben een gemeente nodig om te leren om de christelijke beginsels in praktijk te brengen;  als we vervolgens sterk staan in het geloof, kunnen we pionier kerkwerker worden om de geloofsgemeenschap verder op te bouwen in een plaats waar weinig andere gelovigen zijn;
het spreekt vanzelf dat we niet indvidualistisch kunnen gaan leven buiten gemeente, omdat dat ons beter zou zinnen!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: september 24, 2008, 08:32:04 am »
Dat is inderdaad wat ik in de bijbel lees over het hebben van een ongelovige partner. Nou waren die tijden toen wel zo dat iemand die heiden is een overduidelijk heidense levensstijl had en dus niet kon samengaan met een christen, ik geloof dat dat vandaag de dag ook wel vaak een probleek blijkt te zijn. Trouw je met een ongelovig partner, dan gaat dat ten koste van je geloof en de opvoeding van je kinderen. Of dat altijd zo is betwijvel ik, ik geloof ook in uitzonderingssituaties. Hoe dan ook is het goed je af te vragen wat Gods wil is in deze. God is de gene die er een zegen over moet geven.

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: september 24, 2008, 09:11:18 am »
een kerk hoort ook liefde te geven, jammer genoeg worden mij de doop en een gave test onthouden, omdat ik niet bij een kerk hoor, ik weet niet wat ik daar verder van moet denken, zonder ook te oordelen zoals over mij geoordeeld werd, maar goed mijn overtuiging is groot genoeg om me daardoor niet te laten tegenhouden, helaas wel weer een bewijs dat ik er niet hoor, omdat ik niet dat onderscheid in mensen maak, wie over god wil horen vertel ik, en wie wil dat ik met hem bid of voor hem bid, laat ik niet staan, probeer een ander te behandelen zoals ik zelf behandeld wil worden,

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: september 24, 2008, 09:19:16 am »

quote:

naomiaangenaam schreef op 24 september 2008 om 09:11:
een kerk hoort ook liefde te geven, jammer genoeg worden mij de doop en een gave test onthouden, omdat ik niet bij een kerk hoor, ik weet niet wat ik daar verder van moet denken, zonder ook te oordelen zoals over mij geoordeeld werd, maar goed mijn overtuiging is groot genoeg om me daardoor niet te laten tegenhouden, helaas wel weer een bewijs dat ik er niet hoor, omdat ik niet dat onderscheid in mensen maak, wie over god wil horen vertel ik, en wie wil dat ik met hem bid of voor hem bid, laat ik niet staan, probeer een ander te behandelen zoals ik zelf behandeld wil worden,

Het spijt me bijzonder, maar de doop is niet iets lichtzinnigs in de traditionele kerken, het is een heilig sacrament. En als je je als volwassene wil laten dopen (of vormen, of belijdenis wil doen) dan zul je daar de nodige moeite voor moeten doen, in de katholieke kerk betekend dat een jaar lang bijeenkomsten en gesprekken met de pastor over wat het geloof inhoud. En ik ben er van overtuigd dat er in traditionele protestantse kerken ook niet lichtzinnig mee omgesprongen wordt.

Het is de consumptiemaatschappij mentaliteit die iets wil, en het dan ook direct wil hebben hoe hem of haar het uitkomt. Zo werkt dat niet in de kerk, en ook niet bij God.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: september 24, 2008, 11:58:13 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 24 september 2008 om 09:19:
[...]

Het spijt me bijzonder, maar de doop is niet iets lichtzinnigs in de traditionele kerken, het is een heilig sacrament. En als je je als volwassene wil laten dopen (of vormen, of belijdenis wil doen) dan zul je daar de nodige moeite voor moeten doen, in de katholieke kerk betekend dat een jaar lang bijeenkomsten en gesprekken met de pastor over wat het geloof inhoud. En ik ben er van overtuigd dat er in traditionele protestantse kerken ook niet lichtzinnig mee omgesprongen wordt.

Het is de consumptiemaatschappij mentaliteit die iets wil, en het dan ook direct wil hebben hoe hem of haar het uitkomt. Zo werkt dat niet in de kerk, en ook niet bij God.
Dat klopt, in onze gemeeente wordt je ook als dooplid ingeschreven als je je er laat dopen en wanneer je belijdenis wil doen, dan gaat daar een heel gesprek met een ouderling aan vooraf. Wanneer je die belijdenis hebt gedaan dan ben je ook belijdendlid van de kerk geworden. Als je belijdendlid van de kerk bent geworden dan moet de kerk geld voor je lidmaatschap afstaan aan de landerlijke synode die daar hun kosten van dekken, want zinvol besteed wordt. Dan wordt er automatisch tijdens actie kerkbalans aan jou gevraagt of je de kerk een financiële bijdrage wil geven. Allemaal heel logisch eigenlijk. Zo gaat dat bij evangelischen ook niet zo gemakkelijk, want als je gedoopt wil worden, dan verwacht men ook dat je een rol in hun gemeenschap gaat spelen. Allen te samen voor de Heer. Zo werken kerken en gemeentes. Allemaal heel logisch.