Detected Destiny,
Ik ken je probleem, zelf heb ik er ook een tijdje mee geworsteld hoe het nu precies zat. Een 'oplossing' denk ik gevonden te hebben, mits je bereid bent uit de tijd te stappen...

Hier een deel van een studie die ik geschreven heb n.a.v. mijn hersenspinsels:
Vrije wil & Gods alwetendheid Waar het om gaat, is de volgende tegenstelling:
1.God kan niet berekenen wat onze acties zullen zijn. (dit volgt uit de vrije wil)
2.God weet wat onze acties zullen zijn (dit volgt uit Gods alwetendheid)
Hoe kan dit nu ooit mogelijk zijn?
Dat komt, omdat we eigenlijk een derde regel toevoegen:
3.God leeft, net als wij mensen, nog niet in de toekomst. Hij leeft in het heden en Hij weet wat er in het verleden is gebeurd, maar dan houdt het ook op.
Pas dan klopt het geheel niet. Als God net is als ons mensen, dan kunnen 1 en 2 niet tegelijk kloppen, dat moge duidelijk zijn. Maar is God wel net als ons mensen?
Laten we eens een andere derde regel toevoegen:
3: God is. (“Ik ben”, Ex. 3:14). God is niet beperkt door tijd. Bij God is er geen ‘voor’ en geen ‘na’. De tijd is niet iets wat God ondergaat, maar meer iets waar Hij tegenaan kijkt, of waar Hij zich in het geheel in bevindt. Het verleden is dus voor God net zo ‘actueel’ als de toekomst.
Als we er op deze manier tegen aan kijken, valt het allemaal een stuk logischer in elkaar (alhoewel het voor ons mensen onmogelijk blijft te vatten hoe je nu eigenlijk buiten de tijd kan staan).
Op het moment dat wij een keuze maken, heeft God dus niet ‘berekend’ wat die keuze zal worden, Hij wéét het gewoon. Stel dat je met een teletijdmachine terug kon gaan naar het moment dat Adam en Eva van die vrucht wilden gaan eten. Je wéét dan precies dat Eva voor de verleiding zal zwichten en dat Adam naar haar zal luisteren. Maar dat neemt dan nog niet hun verantwoordelijkheid en vrije keuze weg!
Anders gezegd, voor Detected Destiny, zou je het zo kunnen stellen dat God slechts weet dat jij die groene lijn gaat volgen,
omdat jij ervoor kiest! Zou jij wat anders kiezen dan zou God het anders weten. De oorzaak van mijn keuze om nu een reactie te sturen ligt dus bij mij, maar het gevolg is dat God (die tijdloos is) al voor de schepping wist dat ik dit ging doen.
Heerlijke hersenkrakers dit