Auteur Topic: Mattheus 23:2-3  (gelezen 2982 keer)

Laodicea

• Bekijk profiel
Mattheus 23:2-3
« Gepost op: juli 08, 2008, 12:51:33 am »
Op de stoel van Mozes hebben de schriftgeleerden en de farizeeën plaatsgenomen. Doe en onderhoud daarom alles wat ze u zeggen, maar handel niet naar hun daden. Zelf doen ze niet wat ze zeggen.

Dave Armstrong, een katholieke apologeet, ziet dit vers o.m. als een bewijsje dat ook de Joden een variant van een authoritatief magisterium kende in dit essay

Mijn mening; dit vers lijkt als gegoten te zitten voor de situatie dat men met een 'foute' paus zou zitten. Maar goed, dit zal uiteraard een geschilpunt zijn. Mijn doel van dit topic is echter vooral wat Protestantse/Gereformeerde visies op dit vers te horen. Wat is bijvoorbeeld de 'stoel van Moses'? Is het een concreet ambt? Of meer een symbolische aanduiding? Met mijn lekenogen lijkt Jezus hier te zeggen dat men de leer van de Farizeëen moet volgen, dus ook hun mondelinge tradities? (ik neem aan tot de Opstanding van Jezus?)
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juli 08, 2008, 05:31:54 am »
Zoals Mozes is zijn tijd, waren de Farizeeërs geestelijk leiders van het volk in hun tijd. Dit is mijns inziens de inhoud van de term 'stoel van Mozes'. Jezus bevestigt hun positie als geestelijk leider, maar roept de mensen wel op om alert te zijn en de woorden van de geestelijke leiders te toetsen. Daarbij wijst hij vooral op de kloof tussen kennis en begrip/daadkracht. Hij prijst de kennis van de schriftgeleerden, maar merkt duidelijk op dat het werkelijk verstaan van woorden iets anders is dan invullen van de letter.
« Laatst bewerkt op: juli 08, 2008, 05:32:27 am door HenkG »
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 08, 2008, 07:44:36 am »
Op de stoel van Mozes hebben de schriftgeleerden en de farizeeën plaatsgenomen. Doe en onderhoud daarom alles wat ze u zeggen, maar handel niet naar hun daden. Zelf doen ze niet wat ze zeggen.

quote:

Henk
Zoals Mozes is zijn tijd, waren de Farizeeërs geestelijk leiders van het volk in hun tijd. Dit is mijns inziens de inhoud van de term 'stoel van Mozes'. Jezus bevestigt hun positie als geestelijk leider, maar roept de mensen wel op om alert te zijn en de woorden van de geestelijke leiders te toetsen. Daarbij wijst hij vooral op de kloof tussen kennis en begrip/daadkracht. Hij prijst de kennis van de schriftgeleerden, maar merkt duidelijk op dat het werkelijk verstaan van woorden iets anders is dan invullen van de letter.

Hij zegt anders wel: "doe daarom alles wat ze u zeggen".
Ik lees het inderdaad meer op de volgende manier, er zijn blijkbaar mensen die "gelijk hebben" op geestelijk gebied. Naar hen moet je dus luisteren als ze bijvoorbeeld zeggen dat je niet de belasting mag ontduiken omdat dat in feite stelen is. Deze mensen zijn echter niet zelf zonder zonde en je kunt er best eens één betrappen als hij verzekeringsfraude pleegt of zo. Dat wil niet zeggen dat jij je dan vervolgens niet meer hoeft te houden aan wat hij zei, alleen omdat hij 't zélf ook niet deed.

Inderdaad goed van toepassing op "foute leiders": een paus, maar vanuit ons oogpunt net zo goed een ouderling of dominee, kan prima een misser maken. Het zijn namelijk ook mensen. Dat wil niet zeggen dat ze in hun onderwijs over wat mag en niet mag, geen gelijk hebben. Ze zijn geen voorbeelden die je moet navolgen maar onderwijzers die je moet gehoorzamen.

Jezus roept dus niet op om hun woorden te toetsen (integendeel: doe alles wat ze u zeggen) maar eerder om hun woorden gewoon te volgen, ook al leven ze zelf niet naar wat ze zeggen.

(Volgens mij zeg ik in deze post minstens zes keer hetzelfde maar goed. :/  )
Bombus terrestris Reginae

Etienne

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juli 08, 2008, 06:33:11 pm »
Jezus waarschuwde tegen het onderscheid tussen geestelijken en leken dat zich binnen het judaïsme aan het ontwikkelen was.
Hij keurde het toekennen van zo’n ongepaste belangrijkheid aan mensen af.
„Eén is uw leraar”, verklaarde hij vrijmoedig.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juli 08, 2008, 09:33:14 pm »
Mozes was ook de term die werd gegeven aan de wet (eerste 5 boeken). Mozes en de profeten stond dan voor het grootste deel van het OT.
De stoel van Mozes wil zeggen degenen die Gods woord vertegenwoordigden en doorgaven. Van oudsher de priesters, levieten en oudsten. Ieder met specifieke taken. Later vielen daar ook andere geestelijke leiders als de schriftgeleerden onder. Tegenwoordig denk je aan de kerkenraad, theologen etc...

Jezus zegt niet dus niet dat je ze klakkeloos moet volgen. Eerst moet je wel bepalen of ze de stoel van Mozes vertegenwoordigen. Daarom elders de waarschuwingen voor dwaalleraars. En natuurlijk de uitspraak van de apostel Petrus tegen de farizeers dat ze God meer gehoorzaam moeten zijn dan mensen. Feitelijk hadden Petrus en de apostelen de stoel van Mozes toen al overgenomen.
« Laatst bewerkt op: juli 08, 2008, 09:34:01 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

sil

• Jubelt in zijn verlossing
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juli 11, 2008, 03:25:55 pm »
Wat Yeshua echt zegde, doet wat zij zeggen maar doet niet naar hun werken,
Welke werken bedoeld Yeshua!!!
de werken die zijn toegevoegd door de rabbijnen, zoals Twee keukens , geen licht aansteken,
Dat waren wetten van mensen, en door die wetten werd het een zware last, terwijl Yeshua zegt mijn juk is licht
Hij Yeshua leert dat we juist wel zijn geboden dienen te houden zie 1Joh2 :3-6

sil

Abraham

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juli 11, 2008, 08:05:21 pm »
Ik denk dat Jezus met "ze zijn op de stoel van Mozes gaan zitten" (Matt 23:2,3) bedoelt, dat de Schriftgeleerden en de Farizeeërs zichzelf het leergezag van Mozes hebben toegekend. Jezus zegt niet: "Gòd heeft ze op Mozes' stoel gezet", maar "ze zijn er op gaan zitten." Intussen zeiden ze over het algemeen dat je de wet moest naleven en daar moet je volgens Jezus zeker naar luisteren.  Bij de woorden maar "handel niet naar hun daden" zal Jezus gedacht hebben aan de slechte dingen die Hij verder in Matt 23 noemt en daar is het duidelijk dat je zeker niet alles wat de S & F leerden moest aannemen en navolgen. Er zit volgens mij een behoorlijk stuk ironie of spot in de woorden van Matt 23:2,3.
Overigens zegt Jezus in Matt 16:11 dat zijn leerlingen moeten uitkijken voor de 'zuurdesem' van de Farizeeers en daar bedoelt Hij wel degelijk hun leer mee.
Dat de joden in die tijd een autoritatief magisterium kenden, lijkt me wel een erg vergaande conclusie! Het is algemeen bekend dat er 0nder de schriftgeleerden verschillende opvattingen heersten. Er was een strengere en een meer rekkelijke richting (Hillel en Sjammai) en het gverschil tussen de Fariceeers en de Sadduceeen was helemaal groot, want de laatsten namen alleen de boeken van Mozes als gezaghebbend aan en niet die van de profeten. Bovendien geloofden ze niet in engelen, geesten en een opstanding (Matt 22:23). Een leergezag dat deze verschillen te boven ging is er bij mijn weten niet geweest en ook nog niet; al hebben sommige rabbi's meer gezag dan andere.

sil

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juli 12, 2008, 09:45:39 am »
Abraham
Zuurdesem wordt ook zonde genoemd,
Wat is er mis met de stoel van mozes!!!!, niets
Het is wat de farireeërs er van maakte, dit zien we uit de reactie van Yeshua, ze maakten extra wetten, en daardoor werdt het een onmogelijke taak, ik heb deze wetten bij mij thuis, en het is gewoon belachrijk wat er allemaal werd toegevoegd,
Yeshua leerde vanuit de Tenakh (O.T) dit waren de leringen die aan het Volk werd gegeven; en het is een foutieve gedachte ; dat het volk slechts uit Joden bestond, er waren daar ook vreemdelijgen bij, en het werdt aan allen gegeven
Sil

sil

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juli 13, 2008, 09:45:14 am »
Luk 24:
44 Nu zei hij tot hen: „Dit zijn mijn woorden die ik tot U sprak toen ik nog bij U was, dat alle dingen die in de wet van Mozes en in de Profeten en de Psalmen over mij geschreven staan, vervuld moesten worden.
45 Toen opende hij hun verstand volledig zodat zij de betekenis van de Schriften begrepen,
46 en hij zei tot hen: „Aldus staat er geschreven dat de Christus zou lijden en op de derde dag uit de doden zou opstaan,
47 en op basis van zijn naam zou er in alle natiën berouw tot vergeving van zonden gepredikt worden — te beginnen vanuit Jeruzalem
48 moet GIJ getuigen van deze dingen zijn.
49 En ziet! ik zend over U uit wat door mijn Vader beloofd is. GIJ moet echter in de stad blijven totdat GIJ met kracht van boven wordt bekleed.”

Mt 28:
11 Terwijl zij onderweg waren, zie! daar gingen enkelen van de wacht naar de stad en berichtten aan de overpriesters alles wat er gebeurd was.
12 En nadat dezen met de oudere mannen waren bijeengekomen en hadden beraadslaagd, gaven zij de soldaten een voldoend aantal zilverstukken
13 en zeiden: „Zegt: ’Zijn discipelen zijn hem in de nacht komen stelen terwijl wij sliepen.
14 En mocht dit de stadhouder ter ore komen, dan zullen wij hem overreden en maken dat GIJ onbezorgd kunt zijn.
15 Zij dan namen de zilverstukken en deden zoals zij onderricht waren; en dit woord is tot op de dag van vandaag onder de joden verbreid.

We zien heer dat Yeshua en de Apostelen leerden vanuit het O.T
Waarom wordt het O.T dan gezien als zijnde alleen voor de Joden!!!!

Sil

MaVee

• eitje :D
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juli 13, 2008, 01:31:37 pm »

quote:

sil schreef op 13 juli 2008 om 09:45:
[...]
We zien heer dat Yeshua en de Apostelen leerden vanuit het O.T
Waarom wordt het O.T dan gezien als zijnde alleen voor de Joden!!!!

Sil

Wie ziet dan dan hier op deze manier? Het feit dat het O.T. alleen voor de Joden zou zijn, lijkt mij gemakkelijk te ontkrachten, omat een aanzienlijk deel van het N.T., waaronder ook leringen van Jezus zelf, regelrechte citaten uit het O.T. zijn...
Wat Laodicea ook al citeert: doe alles wat de farizeeen zeggen ,niet wat ze doen. Hun wetten waren in zichzelf goed en rechtvaardig, er mankeerde alleen nog al wat aan de uitvoering ervan...
« Laatst bewerkt op: juli 13, 2008, 01:32:39 pm door MaVee »
eerst was ik een ei
nu ben ik een kip
kip zijn vind ik mooier
er zit wel leven in een ei
het is alleen wat dooier