Auteur Topic: Betekenis van Genesis  (gelezen 18401 keer)

diak2b

• Bekijk profiel
Betekenis van Genesis
« Reactie #50 Gepost op: januari 14, 2008, 03:34:56 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 14 januari 2008 om 14:54:

[...]

Zie je het kwaad dan zo geisoleerd van de wereld dat de wereld desondanks goed is?
In tegendeel, schrijf ik zo onduidelijk? Ik zie het kwaad als, klaarblijkelijk, niet te voorkomen deel van een wereld die goed is. Dat schrijf ik toch gewoon zo op?

quote:

Verder:
Hier neem je dan wel een bijbeltekst letterlijk en dat is je ondersteuning bij de bewering dat het kwaad van God komt en er dus een wereld is geschapen die goed was, maar waarbij het kwaad ook aanwezig was.....
Er zijn momenten dat ik echt de moed verlies, als alles wat ik schrijf, alle nuance die ik probeer aan te brengen, de toch bepaald niet one-liners die ik schrijf, zo totaal niet aankomen. Ten eerste geef ik nu juist aan dat die tekst in zichzelf al genoeg zou zijn, maar dat ik mijn visie daar niet op baseer, en ten tweede heb ik nooit gezegd dat je niets van de Bijbel letterlijk zou moeten nemen. Gaat dit nou het gesprek worden? Ik zeg A en dan zeg jij dat ik het tegengestelde van A heb gezegd, en daar reageer je op?

quote:

Het is wel apart dat het letterlijk nemen van de Bijbel volgens jou eigenlijk niet kan, maar teksten die ik dan niet zo letterlijk opvat qua manier waarop God het zou toebedelen (hier over het goed en kwaad komen bij God vandaan en dan de uitleg die je erbij geeft)
Weet je wat, laat het verder maar gewoon zitten. Ik heb er uitermate veel energie in gestoken omdat Ulysses me iets vroeg, en ik graag antwoord wilde geven. Maar ik ben malle Eppie niet.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Betekenis van Genesis
« Reactie #51 Gepost op: januari 14, 2008, 11:48:54 pm »

quote:

diak2b schreef op 14 januari 2008 om 15:34:

In tegendeel, schrijf ik zo onduidelijk? Ik zie het kwaad als, klaarblijkelijk, niet te voorkomen deel van een wereld die goed is. Dat schrijf ik toch gewoon zo op?

OK. Het wordt er toch duidelijker van als je dat zo zegt. (Ik wil niet met verkeerde gevolgtrekkingen blijven zitten en daarom vraag ik dan iets nog maar eens, terwijl het voor jou al duidelijk is. ....)

quote:

Er zijn momenten dat ik echt de moed verlies, als alles wat ik schrijf, alle nuance die ik probeer aan te brengen, de toch bepaald niet one-liners die ik schrijf, zo totaal niet aankomen. Ten eerste geef ik nu juist aan dat die tekst in zichzelf al genoeg zou zijn, maar dat ik mijn visie daar niet op baseer, en ten tweede heb ik nooit gezegd dat je niets van de Bijbel letterlijk zou moeten nemen. Gaat dit nou het gesprek worden? Ik zeg A en dan zeg jij dat ik het tegengestelde van A heb gezegd, en daar reageer je op?

Dat niet. Ik vroeg me het e.e.a. af.
De woorden vanb Jezus over Johannes de Doper zouden ook niet perse zo zijn gezegd. Het ene moment denk ik dan dat ik je begrijp (de woorden van Jezus zijn wel -ik weet niet eens hoe ik het moet formuleren om het goed te zeggen zoals jij het bedoeld).... en het andere monent is het weer zo vaag als wat. (Misschien is dat wel wat je bedoeld?)
Maar een tekst uit het OT neem je toch wel weer op de letter....

In een eerdere post in dit topic had je nl ook al die tekst aangehaald uit Jesaja waar staat dat het kwaad van God komt. Ik vroeg me (toen ook al) af waarom je die tekst zo zwaar aanzet omdat er ook andere gedeelten in de Bijbel aangeven dat het kwaad door de mens is gekomen.
Onderaan mijn post geef ik dat aan:

quote:

P&A:
Er was geen '1 daad van overtreding tot veroordeling'..... (de zondeval) maar waarom dan wel de ene daad van rechtvaardiging? De kruisdood is toch wel letterijk-historisch.
Waarom verbreek je de verbinding die de apostel Paulus legt tussen deze twee zaken?
Ik probeer de dingen die je zegt bij elkaar te krijgen. Ben me er van bewust dat dat voor jou een vermoeiende zaak is. Maar wat de apostelen schrijven is qua boodschap voor jou toch wel 'waar'....?
Hoe lees je die tekst van Paulus dan over de ene daad van overtreden gekoppeld aan de ene daad van rechtvaardiging, die ik hierboven quote? Dat heeft nl te maken met het kwaad en hoe dat in de wereld kwam.

quote:

diak2b schreef op 26 november 2007 om 22:28:

- maar belangrijker: als de Heer, via Jesaja (45,7) zelf aangeeft dat Hij de schepper is van vrede en kwaad (Naardense vertaling), dan lijkt het me niet zo nuttig dat tegen te spreken, en te doen alsog de duivel ook al een schepper is.

Jes 45: 7
 Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het  
[45:7] Klaagl 3:38. Amos 3:6.
kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.

Waarom pak je dan die tekst uit Jesaja erbij (ik zeg niet alleen erbij) maar 'doe' je dan niets met het zondevalgedeelte uit genesis drie?
Je zou dan ook als je het niet letterlijk historisch neemt, toch kunnen concluderen dat de mens niet heefrt geluisterd naar wat God van hem vroeg door de influisteringen van de satan. (een omschrijving die de boodschap van dat gedeelte aangeeft - voor als je die bomen niet zo ziet zitten)
Met dan dat gedeelte van Paulus erbij....

quote:

Weet je wat, laat het verder maar gewoon zitten. Ik heb er uitermate veel energie in gestoken omdat Ulysses me iets vroeg, en ik graag antwoord wilde geven. Maar ik ben malle Eppie niet.

Daarom probeer ik het nu ook nog maar eens om duidelijk te maken wat eigenlijk mijn punt is.
« Laatst bewerkt op: januari 14, 2008, 11:51:00 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Betekenis van Genesis
« Reactie #52 Gepost op: januari 15, 2008, 12:20:03 am »

quote:

diak2b schreef op 14 januari 2008 om 15:34:
Weet je wat, laat het verder maar gewoon zitten.

NEE, NIET DOEN want er zijn allicht mensen die je idee verhelderend vinden en er van leren.
Ik ben er één van :)
Onlangs nog een artikel in een gemeenteblad geschreven over Genesis en de historische (onhoudbare) benadering. Daarbij heb ik meer dan dankbaar gebruik gemaakt van je inzicht!
Doe de wereld (hmmm, de GKv ) een plezier en haak niet af. Je staat bekend hier om je duidelijek verhalen en bent door de bank genomen niet bang om een heilig hûske af te breken.
Dat wordt kritisch bevraagd maar WEL gewaardeerd!!
Mail me maar als je wat wilt weten

diak2b

• Bekijk profiel
Betekenis van Genesis
« Reactie #53 Gepost op: januari 15, 2008, 10:53:44 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 14 januari 2008 om 23:48:

[...]
OK. Het wordt er toch duidelijker van als je dat zo zegt. (Ik wil niet met verkeerde gevolgtrekkingen blijven zitten en daarom vraag ik dan iets nog maar eens, terwijl het voor jou al duidelijk is. ....)
OK.

quote:

Dat niet. Ik vroeg me het e.e.a. af.
OK, je formuleert het vaak alsof je mij vertelt wat ik denk, daar heb ik moeite mee. Maar ik zal proberen het dan als vraag te lezen.

quote:

De woorden vanb Jezus over Johannes de Doper zouden ook niet perse zo zijn gezegd.
Misschien ook wel he. Anders dan ik hier al verschillende malen beweerd zie worden, zeg ik helemaal niet dat zaken niet letterlijk zo gebeurd kunnen zijn. Maar ik bestrijd dat dat noodzakelijk is om de Schrift waarde, waarheid en betekenis te geven, en ik heb bij héél veel delen meer reden om te twijfelen aan de historiciteit, dan niet.

Ik noemde elders al het feit dat als je met atheïsten praat die christelijk zijn opgevoed, je bijzonder vaak hoort dat ze van hun geloof vielen toen ze ontdekten dat de Bijbel helemaal niet van kaft tot kaft letterlijk-historisch KAN zijn, ook niet daar waar ze thuis en van de dominee hadden geleerd van wel.

Nu vind ik dat ook gewoon intellectueel eerlijk: als je denkt dat je geloof gefundeerd is in de historiciteit van de Bijbel, dan pleit het voor je als je je verdiept in de (on)mogelijkheid van die historiciteit, en daar ook de enig mogelijke consequentie aan koppelt.

Maar het punt is, ik weet 100% zeker dat de waarheid, de waarde en de betekenis van de Schrift niet afhankelijk is van de historiciteit. En ja, noem het onnozel van me, of noem het vage verhaaltjes, denk dat ik er op uit ben een intellectueel debatje te voeren omdat ik debatjes zo lollig vind, mag allemaal, en ik ervaar het op dit forum allemaal, maar ik zou het fijn vinden als er mensen zijn die niet door de pijnlijke fase moeten van hun geloof verliezen omdat ze zichzelf hebben laten wijsmaken dat je geloof afhankelijk is van de historiciteit van de Bijbel en omdat ze ontdekken dat die simpelweg onhoudbaar is. Maar wat ik zo mogelijk nog belangrijker vind, is de meerwaarde die de Schrift imho krijgt als je stopt met je energie steken in het vinden van de zoveelste "verklaring" voor volkstellingen, 6-daagse scheppingen en onmogelijke overstromingen. Ik heb nooit enige overtuigingskracht kunnen vinden in die verklaringen, maar wat belangrijker is, ik heb de laatste jaren ervaren hoeveel méér de Schrift te bieden heeft, als je open staat voor wat we inmiddels weten over de teksten, en die openheid is principieel onmogelijk als je eist dat alles letterlijk-historisch is.

quote:

Het ene moment denk ik dan dat ik je begrijp (de woorden van Jezus zijn wel -ik weet niet eens hoe ik het moet formuleren om het goed te zeggen zoals jij het bedoeld).... en het andere monent is het weer zo vaag als wat. (Misschien is dat wel wat je bedoeld?)
Maar een tekst uit het OT neem je toch wel weer op de letter....
Ik bedoel niet dat er iets vaags aan is, maar ik denk dat de Schrift door de apostolische vaders en de kerkvaders beter gehanteerd werd, dan door de modernisten. En dat betekent inderdaad een veel grotere mate van vrijmoedigheid in de benadering van de Schrift, zonder de Schrift te dwingen in wat je er zelf in wil lezen.

Overigens "ik wil niet lezen dat de mens rot is" is geen weerlegging van de stelling dat je in de Schrift leest wat je er in wil lezen. Het draait niet om de vraag of je wil dat de mens rot is, het draait er om dat je de Schrift een betekenis opdringt of niet. Het niveau van "willen" is dus verschillend.

quote:

In een eerdere post in dit topic had je nl ook al die tekst aangehaald uit Jesaja waar staat dat het kwaad van God komt. Ik vroeg me (toen ook al) af waarom je die tekst zo zwaar aanzet omdat er ook andere gedeelten in de Bijbel aangeven dat het kwaad door de mens is gekomen.
Een verschil zit in de tekst zelf. Het maakt nogal verschil of je te maken hebt met de mythische verhalen uit Genesis, met de persoonlijke visies van Paulus, of met de profetische ervaringen van Jesaja (cq de schrijvers en redacteuren van Jesaja natuurlijk)

quote:

Onderaan mijn post geef ik dat aan:

[...]
Ik denk wel dat de kruisdood historisch is ja. Ik sluit niet uit dat ik mijn geloof behoud als ik daaraan twijfel, maar ik denk dat dat een moeizame zou worden.

quote:

Ik probeer de dingen die je zegt bij elkaar te krijgen. Ben me er van bewust dat dat voor jou een vermoeiende zaak is.
Heel eerlijk: het vermoeiende zit in de onwil die ik van verschillende mensen ervaar om werkelijk te luisteren. Ik ben geen theoloog, en natuurlijk is wat ik beweer ook maar mijn eigen geloof en mijn eigen ervaring. Maar de vijandige lompheid die dat hier nogal eens oproept vind ik vermoeiend. Bij jou ervaar ik overigens geen vijandigheid hoor, maar ik heb wel vaak het gevoel dat ik tegen een muur praat. Dat is geen verwijt, ik snap best dat mijn woorden blijkbaar tekort schieten, maar ik word het wel van tijd tot tijd héél moe.

quote:

Maar wat de apostelen schrijven is qua boodschap voor jou toch wel 'waar'....?
De gehele Schrift is van Genesis tot en met de Apokalyps waar.

quote:

Hoe lees je die tekst van Paulus dan over de ene daad van overtreden gekoppeld aan de ene daad van rechtvaardiging, die ik hierboven quote? Dat heeft nl te maken met het kwaad en hoe dat in de wereld kwam.
Ik snap waar het mee te maken heeft, maar ik weet niet of Paulus dacht dat e.e.a. letterlijk-historisch was. Zo ja, dan is wat hij zegt anders te verstaan dan als dat niet zo is. Maar het eindresultaat van zijn woorden wordt er niet anders door. Wat ik met dat ene citaat zou doen weet ik niet, hangt ook af van de context waarin ik dat citaat tot me neem.

quote:

Jes 45: 7
 Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het  
[45:7] Klaagl 3:38. Amos 3:6.
kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.

Waarom pak je dan die tekst uit Jesaja erbij
Omdat die helder verwoord wat ik bedoel.

quote:

(ik zeg niet alleen erbij) maar 'doe' je dan niets met het zondevalgedeelte uit genesis drie?
Daar doe ik volgens mij heel veel mee, zie openingsbericht?

quote:

Je zou dan ook als je het niet letterlijk historisch neemt, toch kunnen concluderen dat de mens niet heefrt geluisterd naar wat God van hem vroeg door de influisteringen van de satan. (een omschrijving die de boodschap van dat gedeelte aangeeft - voor als je die bomen niet zo ziet zitten)
Met dan dat gedeelte van Paulus erbij....
Zou ook kunnen ja. Maar wat moet ik me in hemelsnaam voorstellen bij mensen die een rechtstreekse vraag van God krijgen en dan niet luisteren?

quote:

Daarom probeer ik het nu ook nog maar eens om duidelijk te maken wat eigenlijk mijn punt is.
Ja, ik werd gisteren een beetje moedeloos, maar dat had niet alleen met jou te maken. Ik ben er weer helemaal klaar voor  :+

diak2b

• Bekijk profiel
Betekenis van Genesis
« Reactie #54 Gepost op: januari 15, 2008, 10:55:15 am »

quote:

okidoki schreef op 15 januari 2008 om 00:20:
[...]

NEE, NIET DOEN want er zijn allicht mensen die je idee verhelderend vinden en er van leren.
Ik ben er één van :)
Onlangs nog een artikel in een gemeenteblad geschreven over Genesis en de historische (onhoudbare) benadering. Daarbij heb ik meer dan dankbaar gebruik gemaakt van je inzicht!
Doe de wereld (hmmm, de GKv ) een plezier en haak niet af. Je staat bekend hier om je duidelijek verhalen en bent door de bank genomen niet bang om een heilig hûske af te breken.
Dat wordt kritisch bevraagd maar WEL gewaardeerd!!
Zeg, geen veren in mijn achterste steken he. Ik werd gisteren niet goed door een optreden van een modererende triniteit, maar dat is grotendeels al wat gezakt.

fin

• God is liefde
    • Bekijk profiel
Betekenis van Genesis
« Reactie #55 Gepost op: april 20, 2008, 03:35:21 pm »

quote:

diak2b schreef op 26 november 2007 om 22:28:
[...]

Maak je over twee dingen geen zorgen:
- van evangelische sympathiën ben ik tamelijk grondig vrij. Iedere overeenkomst is niet-intentioneel :+
- maar belangrijker: als de Heer, via Jesaja (45,7) zelf aangeeft dat Hij de schepper is van vrede en kwaad (Naardense vertaling), dan lijkt het me niet zo nuttig dat tegen te spreken, en te doen alsog de duivel ook al een schepper is.

[...]

Ik zou bijna zeggen: in tegendeel.

Luther kon er nu juist niet mee overweg dat wij geloven dat je geen heilszekerheid hebt, kortom, er is alle rede aan te nemen dat de hel bepaald niet leeg is. Ook zij die menen dat ze braaf gelovig waren, zouden zomaar kunnen ontdekken dat het er toch vervelend aan toe gaat in de eeuwigheid.

Er zijn overigens wel katholieke theologen die de lege hel leren, Hans Urs von Balthasar schijnt er zo één te zijn. Maar ja, dat mag natuurlijk, over de mate van gevuldheid van de hel bestaan geen leerstellige uitspraken.

Maar als je het mij persoonlijk zou vragen: ik ben er tamelijk vast van overtuigd dat de Eeuwige aan hen die in hun levenskeuzes hebben laten zien dat ze liever zonder God zijn, een plaats heeft toegekend waarin zij eeuwig zonder God mogen zijn.

Ik heb daar gelukkig niets over te beslissen, en ik wens het niemand toe, maar ik lees in de Schrift dat je in tamelijk forse problemen zit als je een antichrist bent. En dan hebben we het niet over degene die niet weet wat er aan de hand is, maar wel leeft naar de natuurwet, de wet van God die in ieders geweten is ingeschapen. Johannes waarschuwt: Kinderen, het is het laatste uur. U hebt gehoord dat de antichrist moet komen. Inderdaad, er zijn nu al vele antichristen opgestaan, en daardoor weten wij dat het laatste uur is aangebroken. Zij zijn uit ons midden voortgekomen, maar zij behoorden niet werkelijk tot ons. Hadden zij tot ons behoord, dan waren zij bij ons gebleven; maar het moest duidelijk worden dat zij geen van allen bij ons horen.

Wel hard roepen dat je "bij Jezus hoort", maar intussen Zijn Kerk verloochenen en zelfs vervloeken, het sacrament van de doop waardoor allen, ook kinderen, worden toegelaten tot het Lichaam van Christus, belachelijk maken, de overgeleverde leer van de apostelen zoals verwoord in het credo van Nicea, in het credo van pseudo-Athanasius en in het apostolisch credo afwijzen of zodanig herinterpreteren dat het een bespotting wordt, lijkt mij een vrij heldere indicatie. Maar nogmaals, ik ga daar niet over.

Los daarvan, ik geloof zonder enige beperking wat Christus me leert bij monde van Zijn Kerk: dat wie sterft in staat van doodzonde er redelijk donder op kan zeggen dat de hel de volgende bestemming is.

Nee, de hel lijkt mij niet leeg.

[...]

Mensen hebben in alle tijden en alle culturen verhalen verteld die op het oog gaan over de ontstaans-vraag, maar die werkelijk gaan over de zijns-vraag.

Ik geloof niet dat het scheppingsverhaal ook maar een poging is om iets te vertellen over de manier waarop het heelal ontstond, de aarde gevormd werd of het leven begon. Ik geloof ook niet dat God er daverend veel behoefte aan heeft om daarover in detail te treden, simpelweg omdat het er helemaal niet toe doet.

Gisteravond zat ik naar een docu op de BBC te kijken, waar op enig moment een presentator bij een vulkanische poel staat met daarin een soort oranje slijm, extreem primitief leven. Het spijt me voor wie dat niet fijn vindt, maar ik vond dat beeld uitermate ontroerend, tot tranen toe. Ecce homo, zie de mens, met aan zijn voeten zijn oudste voorvader: oranje slijm in een vulkanische poel.

Einstein zei: God dobbelt niet. Niels Bohr wist wel beter. Als God bestaat, dan dobbelt Hij wel degelijk. Toeval is niet de afwezigheid van betere verklaringen, toeval is fundamenteel voor de werkelijkheid. En toeval is één van de leidende principes die uit oranje slijm de mens deed ontstaan (ok, met wat tussenstapjes  :+ ). Niet dat ik niet bij tijden heel gecharmeerd ben van het idee dat toeval eigenlijk niet bestaat hoor, het is zo fijn en rustgevend om te denken dat alles simpel is en eenvoudig, en dat God het allemaal heel gericht zo heeft ingericht.

Alleen, ik ben bang dat het niet zo kan zijn. Geen 6-daagse schepping, geen geleide evolutie zelfs, maar ongeleide, ongerichte, doelloze, evolutie.

Schiep God de aarde goed? Met een paradijs? De jonge aarde was een bal van vuur, een hel waarop geen leven mogelijk was. Toen er eindelijk een beetje basaal leven ontstond, veranderde ze in een ijsbal, waar opnieuw het leven vrijwel uitgesloten was. Pas na een onmenselijk lange tijd ontstond een evenwicht tussen vrijkomend kooldioxide uit de grond en de chemische processen in "het leven" die samen de termostaat van de aarde tot rust bracht. En pas toen kon de evolutionaire race losbarsten. Een race, niet van lieve konijntjes in aangeharkte parken, maar een race van overwoekering, vernietiging en doden of gedood worden. En helemaal op het einde van die race, bij wijze van spreken in de laatste seconden van de eerste scheppingsdag, verscheen de mens pas ten tonele.

Hindoes kennen de goddelijke drie-eenheid van de schepper, de onderhouder en de vernietiger, en daarmee komen ze dicht in de buurt van de werkelijkheid waarop de mens wortelt. Wij zijn evenzeer het product van schepping, als van vernietiging.

Dus ja, was de aarde goed vanaf het begin? Hangt er maar vanaf wat je met "goed" bedoelt. Was er een paradijs? Geen tuin waar twee mensen rond dartelden tussen de potige sprekende slangen.

Genesis heeft hoogst waarschijnlijk historische elementen, al is het maar omdat je veel gewoon niet verzint, en omdat veel verhalen ook in omliggende culturen terugkeren. Er zal best in het verleden van Israël een fikse watersnoodramp zijn geweest, en dat hele steden in een regen van as en zwavel zijn vernietigd is bepaald niet onwaarschijnlijk. Maar imho heeft iemand die met satelietfoto's in de hand bergen in Turkije gaat beklimmen om restanten van de ark te zoeken, niet helemaal begrepen wat mythologie is.

Persoonlijk vond ik een boek dat ik over Mozes las behoorlijk verhelderend. Het gegeven dat (aangenomen dat dat klopt natuurlijk) de beschrijving van de tijd van Israël in Egypte volstrekt niet past in wat we weten over Egypte uit de beschreven tijd, maar opmerkelijk goed past in wat we weten over Babylon uit de tijd dat Exodus aldaar geschreven werd, vond ik wel een eye-opener. Kortom, ik ga het nog gekker voor je maken. Niet alleen denk ik dat Genesis mythologie is, ik denk dat Exodus ook maar deels historisch is. En als we dan toch bezig zijn, ik denk dat de vijf boeken van Mozes, behalve dat ze niet van Mozes zijn, in essentie nooit geschreven zijn als historische boeken, niet gaan over de ontstaans-vraag, maar bedoeld zijn als uitwerkingen van de zijns-vraag, en gericht zijn op de toekomst.
ik denk dat je  de weg behoorlijk kwijt bent, eerst zeg je dat je de bijbel als waarheid beschouwd van kaft tot kaft en vervolgens zit je weer van alles weg te strepen.. als ik kijk naar wat jij allemaal schrijft zie ik twee gezichten, je bent conservatief en vrijzinnig tegelijk, ik denk dat de reden is waarom wij zo botsen, (botst bij mij van binnen.)het lijkt wel of je je eigen geloof wilt ontkrachten, ik wil je niet kwetsen maar denk dat je aan het dwalen bent, en misschien wel verder dan je zelf denkt. hoe meer je in twijfel trekt of ontkracht hoe dunner de inhoud van de bijbel wordt.
ps ben het met je eens wat betreft de hel, zo heb ik het ook ergens gelezen, God gooit mensen niet in de hel  maar bevestigd je keus om te leven zonder God, de mens maakt dus de keus

vr gr fin
« Laatst bewerkt op: april 20, 2008, 03:44:29 pm door fin »

diak2b

• Bekijk profiel
Betekenis van Genesis
« Reactie #56 Gepost op: april 21, 2008, 11:01:42 am »
Ik neem aan dat de TR nog steeds niet werkt dus dan maar even zo. Ik was eigenlijk niet van plan me nog te laten zien in de discussies, maar gebrek aan werkende forum-software dwingt me even.

Beste mods, zouden jullie voorgaand bericht willen bekijken? Ik heb alle vertrouwen in jullie wijsheid, maar in mijn wereld noemt men zoiets op de man spelen.

diak2b

• Bekijk profiel
Betekenis van Genesis
« Reactie #57 Gepost op: april 21, 2008, 11:06:34 am »
Overigens, aangezien ik als TS niet meer aan deze discussie deel neem, en ook overigens de discussie al een tijd stil lag, zou een slotje niet verkeerd zijn.

Seacloud

• Johannes 20.
    • Bekijk profiel
Betekenis van Genesis
« Reactie #58 Gepost op: juli 14, 2008, 10:11:20 pm »
Beste mensen: Een goede middag. Mag ik mij ook voorzichtig in deze discussie mengen? Het eenvoudigste is tegelijkertijd het voor ons meest onvoorstelbare: Het is een letterlijk verslag, van God`s almacht. Hij hoeft inderdaad maar te spreken, en iets te willen, en het is er. Als Hij nu spreekt staat er vannacht een tweede planeet naast onze aarde. We moeten ons realiseren dat God de kolossale Supermacht is die alle sterren, manen, planeten en leven geschapen heeft. Dat kunnen wij ons als kleine mieren niet voorstellen, maar het klopt wel. De aarde is veel en veel ouder dan 6.000 jaar, het is de eerste MENS die plm. 6.000 jaar geleden geschapen werd. Daarvoor was de aarde bewoond door een heel andere beschaving, van personen die in Job ,,de Morgensterren"worden genoemd. Nu zouden we ,,engelen" zeggen, maar hoe zij in werkelijkheid heetten weten we niet. Een deel van die ,,Zonen" is in opstand gekomen, en door anderen verslagen. In Genesis 1 staat letterlijk: ,,De aarde werd verwoest en verlaten". De strijd die toen ontbrandde kan, door de enorme macht die deze personen hadden, vergeleken worden met een hedendaagse atoomoorlog,(zonder de bommen dan) en alles op onze aarde, en de andere planeten, werden totaal verbrand en vermalen. De aarde was daardoor voor een tijd gehuld in een enorme stof- en aswolk, en dat was ,,de duisternis over de vloed". Er staan in de grondtekst twee woorden voor ,,scheppen: Scheppen en herstellen. Herstellen werd gezegd van het licht der zon en maan, het kruid dat weer begon uit te lopen, het licht toen die aswolk optrok enz. En het scheppen werd gezegd van de mensen, het vee, en de vissen. Onze aarde is dus, na die eerste verwoesting, hersteld geworden. Even een kleine opmerking na: Een volmaakte God schept geen chaos, maar volmaakte planeten en wezens. (Daar is door die zondevallen de klad ingekomen, maar gaat over niet te lange tijd worden hersteld door Goddelijk ingrijpen).
Die zeven dagen zijn gewoon zeven dagen geweest. Er staat in de Hebreeuwse grondtekst niet ,,de eerste dag" maar een woord dat betekent slechts één dag, (echad, één en niet meer) (Sil zal dit wel begrijpen :) )
Daarna staat er wèl ,,tweede-derde" enzovoort. Wat die wateren betreft die het gewelf vormden: God heeft een deel van het water als een beschermende koepel over onze aarde gezet. Dat was een waterbel op enige kilometers hoogte van, waarschijnlijk,  tussen de 5 en 10 meter dikte. Deze waterkoepel veroorzaakte op de gehele aarde een aangenaam klimaat en een hogere atmosferische druk, een broeikas in het groot dus.
Vr.gr.Gerard.
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2008, 10:14:01 pm door Seacloud »
Openb. 20, vs. 11-15

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Betekenis van Genesis
« Reactie #59 Gepost op: juli 14, 2008, 10:46:48 pm »
Bijzondere visie. Er zitten echter haken en ogen aan: waar is de 'pre-menselijke' beschaving gebleven? Je wilt toch niet stellen dat God ze allemaal uitgeroeid heeft? Wat doe je dan met het Bijbelse gegeven dat God niet ophoudt met wat Zijn hand eens begon?
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Seacloud

• Johannes 20.
    • Bekijk profiel
Betekenis van Genesis
« Reactie #60 Gepost op: juli 14, 2008, 11:13:47 pm »
Beste Ursa: Dat was geen ,,pre-menselijke beschaving" maar een zeer hoogstaande beschaving van God`s engelen, om even de naam ,,engelen" te gebruiken. Dezen hebben, in een volmaakte harmonie met de Schepper, in lichamelijke staat, op deze aarde gewoond. Ik denk zelfs onvoorstelbare tijden lang. Job zegt dat, toen God alle dingen schiep, ,,alle morgensterren juichten". Hij had dus eerst zijn engelen geschapen, en daarna dit heelal. Ik kan mij zo voorstellen dat, toen zij in die eeuwige zwarte duisternis keken, en God`s machtige Stem hoorden, en al die millioenen sterren, zonnen, manen en veelkleurige planeten zagen verschijnen, dat zij juichten en jubelden van grote bewondering. De Schepper heeft hen dit heelal gegeven, om te onderhouden en als woonplaats.

Daar is ooit, op een punt in die volmaakte eeuwighheid, verschrikkelijk de klad in gekomen. Ziet Ezechiël, waar de Schepper die Morgenster aanspreekt- ,,volmaakt waart gij van gestalte---Tot er onrecht in uw hart werd gevonden---vuur deed ik ontbranden uit uw binnenste, dat verteerde u! Tot as werd gij op de grond---enz" Dat was de beruchte val van één derde van God`s engelen. Dat werd een onvoorstelbare strijd, tussen hen die God trouw bleven, en die van God afvielen.

Ik raad niet aan om daar te diep in te gaan zoeken: (Omdat er een zeer groot gevaar in zit!) Maar het is bekend dat bij allerlei occultisten, die deze gevallen demonen gezien hebben, dat dezen er verbrand uitzien met een zeer misvormd uiterlijk, en altijd een stank van verbrand rubber om zich heen hebben. Deze gevallen schepselen zijn zeer echt, en zijn deels alleen nog maar geesten na hun lichaam in die strijd verloren te hebben, en deels hebben zij hun lichaam nog, maar zwaar misvormd. (Demon komt van ,,daimonos" ,,dwalende enkelvoudige" , dat dwalen doen zij inderdaad, en enkelvoudig betekent zonder lichaam). Tegen deze gevallen engelen is nu een Goddelijke rechtszaak aan de gang, die zijn einde vinden gaat aan het einde van Jezus duizend jarige rijk.

Het is een ietwat lang verhaal geworden, maar ik heb het zo kort mogelijk gehouden om de lezers niet te veel te vervelen :)

Met vriendelijken groet van Gerard.
« Laatst bewerkt op: juli 15, 2008, 03:55:47 pm door Seacloud »
Openb. 20, vs. 11-15