Auteur Topic: De hogepriester van het nieuwe verbond  (gelezen 2046 keer)

sil

• Jubelt in zijn verlossing
    • Bekijk profiel
De hogepriester van het nieuwe verbond
« Gepost op: juli 15, 2008, 11:47:58 am »
8
1 De hoofdzaak van ons onderwerp is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is ter rechterzijde van de troon der majesteit in de hemelen, 2 de dienst verrichtende in het heiligdom, in de ware tabernakel, die de Here opgericht heeft, en niet een mens.
3 Want iedere hogepriester treedt op om gaven en offers te brengen, en om die reden was het noodzakelijk, dat ook deze iets had om te offeren. 4 Indien Hij nu op aarde was, dan zou Hij niet eens priester wezen, daar er (hier reeds) zijn om volgens de wet de gaven te offeren. 5 Dezen verrichten slechts dienst bij een afbeelding en schaduw van het hemelse, blijkens de godsspraak, die Mozes ontving, toen hij de tabernakel zou gereedmaken. Zie toe, zegt Hij immers, dat gij alles maakt naar het voorbeeld, dat u getoond werd op de berg. 6 Nu echter heeft Hij een zoveel verhevener dienst verkregen, als Hij de middelaar is van een beter verbond, waarvan de rechtskracht op betere beloften berust. 7 Want indien dat eerste onberispelijk ware geweest, zou er geen plaats gezocht zijn voor een tweede. 8 Want Hij berispt hen, als Hij zegt:
Zie, er komen dagen, spreekt de Here, dat Ik voor het huis Israëls en het huis Juda een nieuw verbond tot stand zal brengen,
9 niet zoals het verbond, dat Ik met hun vaderen maakte
ten dage, dat Ik hen bij de hand nam om hen uit het land Egypte te leiden, want zij hebben zich niet gehouden aan mijn verbond
en Ik heb Mij niet meer om hen bekommerd, spreekt de Here.
10 Want dit is het verbond, waarmede Ik Mij verbinden zal aan het huis Israëls na die dagen, spreekt de Here:
Ik zal mijn wetten in hun verstand leggen,
en Ik zal die in hun harten schrijven,
en Ik zal hun tot een God zijn en zij zullen Mij tot een volk zijn.
11 En niet langer zullen zij een ieder zijn medeburger, en een ieder zijn broeder leren, zeggende:
Ken de Here,
want allen zullen zij Mij kennen, van de kleinste tot de grootste onder hen.
12 Want Ik zal genadig zijn over hun ongerechtigheden,
en hun zonden zal Ik niet meer gedenken.
13 Als Hij spreekt van een nieuw (verbond), heeft Hij daarmede het eerste voor verouderd verklaard. En wat veroudert en verjaart, is niet ver van verdwijning.

Als ik dit stuk lees, dan zie ik dat het om Judah & Israêl gaat

Wat zegt dit dan voor ons: waar horen wij!!!!

Sil

Lord_Vader

• Christenfundamentalist
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juli 15, 2008, 03:26:56 pm »
Volgens Paulus zijn wij heidenen, takken die zijn ingeent op de olijfboom.
Mijn les na 2e bezoek Auswitsch: Haat heeft níets maar dan ook níets met liefde te maken. Het zijn géén twee zijden van dezelfde medaille.

sil

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 15, 2008, 05:57:42 pm »
Lord-Vader

Het is inderdaad zo, geënt op de olijfboom, gevoed met de zelfdesappen
Door het Offer van Yeshua hebben we deel aan Yisraël, en zijn we zoals Ruth
Uw volk is mijn volk, en uw G'D is mij G'D

van allen die ik tot nu toe gelezen heb, ben jij ook een van de weinigen die dit onderscheiden, volgens wat ik van jou lees, zitten we op éénzelfde lijn,
Ik breng het mischien een beetje te heftig over,
maar de tijd dringt,
Het wordt niet altiijd in dank afgenomen , want deze boodschap schud de normale christenwereld,

Sil

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juli 15, 2008, 06:02:21 pm »
Ben benieuwd waar deze boodschap de boel dan doet schudden, want het overgrote deel van de christenwereld is het 100% met je eens. Bij mijn weten (en kijkend naar mijn kennissen-/familiekring) belijdt in elk geval ieder vanuit de katholieke, protestantse en evangelische hoek deze belijdenis over het geënt zijn.  ;) Denk niet dat dat een kleine minderheid is  _O_
« Laatst bewerkt op: juli 15, 2008, 06:05:39 pm door HenkG »
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juli 15, 2008, 07:30:02 pm »
Paulus zegt dat de Levieten niet het meest belangrijk zijn, en hij verwijst naar Abraham die de tiende aan Melchizedek gaf voordat de Israëlieten aan de Levieten hun tienden gingen betalen (ten tijde van Mozes). Mogelijk omdat Melchizedek in geen enkele bijbelse stamboom of volkerentafel voorkomt, wordt er van hem gedacht dat hij nooit geboren of gestorven is geweest. Hij was priester en koning tegelijk, dus Abraham betaalde aanvankelijk aan een andere priester dan iemand uit de Levieten. De Levieten zaten toen nog "in de lendenen van Abraham". Deze redenering wordt door Paulus gedaan om christenen zich niet zo gebonden te laten voelen aan de Wettische Joodse wetten. Maar wel te geloven. Melchizedek heeft naar mijn weten precies dezelfde God erkend of aanbeden als Abraham deed. Het vroege christendom probeerde dus in feite ten dele ook juist terug te grijpen naar een Oudtestamentische periode die juist vóór die van de Wet was.

NB De argumenten van Paulus m.b.t Melchizedek staan in Hebr 04 en 07.

sil

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juli 16, 2008, 09:00:07 am »
Geênt zijn : één lichaam Jood en Griek,
geen aards Yisraël, en een geestelijk Ysraël, dat word wel geleerd, en dan maak je scheiding in het éne lichaam

Sil

Lord_Vader

• Christenfundamentalist
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juli 16, 2008, 08:26:06 pm »

quote:

sil schreef op 15 juli 2008 om 17:57:

van allen die ik tot nu toe gelezen heb, ben jij ook een van de weinigen die dit onderscheiden, volgens wat ik van jou lees, zitten we op éénzelfde lijn,

Ik ben lid geweest, wat heet, zelfs administrator geweest, van een website+forum dat 7 jaar geleden (ongeveer) christelijk georienteerd is. De eigenaars hebben zich gekeerd tot het orthodox jodendom en helaas daarbij Jezus verworpen als dé Messias.
Nochtans heb ik enorm veel van hen geleerd en ben mede door hen tot de conclusie gekomen dat het OT minstens even waardevol is als het nieuwe en dat de Tora (lees: de 5 eerste boeken van de bijbel) letterlijk door God gegeven zijn op de berg Sinaï.

Het leuke is dat bij het geven van de wet ook 600.000 mannen waren tussen de 20 en 60 jaar (ongeveer die leeftijdscategorie) en dat dus de hele groep Israëlieten uit meer dan 1 miljoen mensen bestonden!! Deze 1 miljoen mensen waren dus ooggetuige van Gods stem en ooggetuige van Mozes die met Hasjem sprak en de Wet kreeg.
Vervolgens is deze wet keer op keer overgeschreven en zoals de meesten hier wel weten werd dit op een waanzinnig zorgvuldige manier gedaan en heeft de diaspora ook bewezen dat er altijd netjes is omgegaan met de Tora.
Wat we dus wetenschappelijk kunnen vaststellen is dat de Tora die wij kennen de Tora is die direct door God is gedicteerd aan Mozes.

Dat heeft bij mij wel wat emotie losgebracht en me ook aan het denken gezet: als dit zó direct van God kwam, als een boek uit de hemel, dan kan dat toch niet 'afgedaan' hebben? En na grondige studie van enkele maanden heb ik Godzijdank uit de bijbel bevestigd gezien dat de wetten inderdaad niet hebben afgedaan.

De volgende stap is de praktijk: het zal betekenen dat ik ook mezoeza's in huis moet ophangen en andere, typisch joodse, kenmerken zal moeten aannemen.
Mijn vrouw is 'toevallig' iemand die van nature weinig met het christendom heeft maar des te meer met het jodendom. Ze weet niet of ze joods is en ze praktiseert ook niets (behalve gebed en rotsvast vertrouwen in de God van Israël) maar zou dit heel graag willen.

Op die manier geloof ik dat God ons langzaam samenvoegt tot we, in ons huwelijk en gezin, de vorm hebben zoals Hij wil.

Maar terug naar 'mijn' visie: Paulus waarschuwt dat de ingeënte takken zich niet op de borst kloppen ten opzichte van de afgebroken originele takken. En dat is wat er helaas wel gebeurt :(

Ik geloof ook dat de tijd dringt: zowel verwachtende christenen als verwachtende joden geloven/denken dat het niet lang meer duurt en ook de tekenen van de tijd spreken.

Het enige dat ik hoop is dat ik er met Jezus niet naast zit en dat God mij en mijn gezin genadig zal zijn.
Mijn les na 2e bezoek Auswitsch: Haat heeft níets maar dan ook níets met liefde te maken. Het zijn géén twee zijden van dezelfde medaille.

sil

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juli 16, 2008, 09:59:16 pm »
Lord-vader

Toch niet de shalom gemeente
Wat daar gebeurd is vind ik verschrikkelijk, een echt drama voor vele gezinnen
Gelukkig ben je hen niet gevolgd, nu begrijp ik je beter en zitten we inderdaad op de zelfde golflengte,
Ik heb het geluk dat mijn echtgenoot de zefde visie hebben , en kunnen we ons aan Yaweh zijn opdrachten voldoen,
shalom, Sil

Lord_Vader

• Christenfundamentalist
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juli 16, 2008, 10:56:51 pm »

quote:

sil schreef op 16 juli 2008 om 21:59:
Lord-vader

Toch niet de shalom gemeente
Wat daar gebeurd is vind ik verschrikkelijk, een echt drama voor vele gezinnen
Gelukkig ben je hen niet gevolgd, nu begrijp ik je beter en zitten we inderdaad op de zelfde golflengte,
Ik heb het geluk dat mijn echtgenoot de zefde visie hebben , en kunnen we ons aan Yaweh zijn opdrachten voldoen,
shalom, Sil

Nee, niet de shalom gemeente.

Wel heb ik nog steeds twijfels. Er zijn niet gek veel joden die Yeshua als Messias zien en de meeste messiasbelijdende gemeenten bestaan voor 99% uit niet-joden die 'iets met Israël' hebben of veinzen dat ze joods zijn. Dus ik vraag me af hoeveel joden er eigenlijk zijn die Yeshua als Messias zien.

Zojuist heb ik iets van Werner Stauder gelezen (een link die jij hier ergens neerzette) en daar kan ik me wel in vinden. Maar opnieuw blijf ik twijfels houden. Jesaja 53 wordt door joden uitgelegd als ware het dat de dienstknecht die wordt genoemd ISRAËL is en niet Yeshua. Ook andere vervulde profetieën worden door joden betwijfeld.

Bovendien heb ik ontdekt dat zelfs in de (door mij bijna heilig geachte :P ) statenvertaling een waanzinnige fout is geweven in Daniël 9:26 waarin staat

quote:

maar het zal niet voor Hem zelven zijn
. Dat hele 'maar het zal niet voor Hem zelven zijn' komt in de grondtekst niet voor!! Het is er blijkbaar toegevoegd en waarschijnlijk om deze profetie op Yeshua te doen slaan!

sil

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juli 17, 2008, 01:16:24 pm »
Lord-Vader

Ik ken al heel wat Messiaanse Joden, het is van Hen dat we onderwijs krijgen, de meesten wonen in Yisraël, zoals de Berqovitsh,Heb je er nog nooit van gehoord
Deze mensen komen regelmatig naar nederland en België
Op deze Web-site kan je al de datum's vinden , wie en wanneer ze komen,
Ook kan je daar onderwijs vinden van Messiaanse Joden,
Je moet zeker's Rico-cortes bekijken, Hij is een Leviet, echte pareltje's van onderwijs
Hij haalt van uit alle Joose bronnen het bewijs naar voren,Dat Yeshua de Mashia's is,
Waar je moet voor opletten , zijn Messianen die Yeshua ontkennen, alhoe wel ze Yeshua eerst als un verlosser hebben beleden,
Er is een anti- Yeshua aan de gang,
shalom, Sil

Ps,
deze help je om vanuit de Hebreeuwse teksten, om ondescheid te maken, en die leer te weerleggen, ik heb er zelf al heel veel uitgehaald, ook heb ik al een redelijke kennis in het hebreeuws, als je dat niet hebt ben je het volgend slachtoffer
Blijf in Yeshua , Hij is de Messias
http://www.geocities.com/...ldemessiaanseteksten.html

sil

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juli 17, 2008, 01:18:49 pm »
http://www.messiaanshetlevendwater.be/

http://www.geocities.com/...ldemessiaanseteksten.html

Linken
Lord-Vader ik was vergeten de vewijzing van messiaanslevendwater toe te voegen
sil

sil

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juli 17, 2008, 01:31:18 pm »
Jes 53
Ik las nog pas op een Jood's forum, dat de joden zelf hier niet helemaal uit zijn, je kan zien dat ze zich in alle bochten draaien, om toch te kunnen bewijzen dat dit enkel op Yisraël zou slaan,
De link die ik je doorstuurde van Rico-cortes l bewijst van uit de joodse bronnen net het tegengestelde,
deze man ook
http://www.geocities.com/nakdimonspage/index.html
Sil

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: augustus 11, 2008, 11:48:55 am »
Modbreak:
Op slot. Uit de faq: http://forum.gkv.nl/forum/faq?data[faqid]=4

Wat ook meehelpt aan een goede discussie is een goede openingspost. Geef daarin duidelijk aan waar je precies over wil discussiëren. Geef als dat nodig is een paar bronnen op voor meer achtergrondinformatie zodat ook onbekenden met het onderwerp mee kunnen praten.